strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Moje systemy Nasz GRAND MASTER Otwarcie 1kier - NGM

Otwarcie 1kier - NGM

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Licytacja po otwarciu 1 w opracowaniu opartym o opis systemu Grand Master wg książki Krzysztofa Jassema "Wspólny Język 2015".

* * * * *

Przedziały siły dla tego otwarcia to 12-17 PC po partii i 10-17 PC przed partią.

 
Otwarcie przed partią już od 10 PC!
 

Odpowiednio, przedziały:

  • słaby, to 12-14 PC i 10-13 PC,
  • silny, to 15-17 PC i 14-17 PC.

Przy otwarciu przedpartyjnym rozpiętość siły sięga 8. punktów, a w konsekwencji oba przedziały są 4-punktowe.

Duży przedział siły w założeniach przedpartyjnych pociąga za sobą potrzebę poszerzenia oferty odzywek inwitujących. Możliwe jest przy tym wiele rozwiązań.

Przykładowo, możemy podzielić zakres 10-17 PC na cztery przedziały siły: 10/11 PC, 12/13 PC, 14/15 PC i 16/17 PC i zaadresować odpowiednio odpowiedzi do 3-ch ostatnich, gdyż z siłą 10/11 PC Otwierający nie przyjmie żadnego inwitu (wróci na kolor otwarcia).

Potrzebne są nam zatem 3. odpowiedzi inwitujące, z siłą:

  • 12/13 PC - Otwierający przyjmie inwit z siłą 12/13 PC,
  • 10/11 PC - Otwierający przyjmie inwit już z siłą 14+ PC,
  • 8/9 PC - Otwierający przyjmie inwit z siłą 16/17 PC.
Ostatni przedział można włączyć do prostego podniesienia koloru na wys. 2.
W zasadzie przed partią dokładnie taką siłę obiecuje Odpowiadający. - tylko z siłą 16/17 PC Otwierający ma więc prostą decyzję - z siłą 16/17 PC zalicytuje końcówkę, z mniejszą PAS.
UWAGA! W założeniach przedpartyjnych podniesienie obiecuje 8/9 PC, więc
Pozostałe ręce (10-13 PC) możemy włączyć do odpowiedzi 2BA.
Dając rebid Otwierający:
  • z min. (10/11 PC) wróci na kolor otwarcia,
  • z 12/13 PC zalicytuje przejściową odzywkę (3♣/),
  • a z 14-17 PC zalicytuje końcówkę.
Należy zaznaczyć, że dla uproszczenia posługujemy się samą siłą, ale w praktyce należy odpowiednio oszacować możliwości układowe na obu rękach.

W założeniach popartyjnych przedział siły Otwierającego jest mniejszy, zatem sytuacja jest nieco prostsza i po odpowiedzi 2BA Otwierający ma w zasadzie dwa rebidy - powrót na kolor otwarcia i zalicytowanie końcówki.
Przy podniesieniu na 2 w kolor Odpowiadający może mieć szerszy przedział siły, więc Otwierający podniesie uzgodniony kolor na wys. 3 z siłą 16/17 PC.

W dalszej części, aby skrócić opis, będziemy stosowali oznaczenie dwuwariantowe, np. 12-14/10-13 PC.

1
pas
?

1♠ = 4+

1BA = 12-14/10-13 PC

PAS = do gry

2/! = podwójny magister

2 = 5.♠ i 3. 6-9 PC

2♠ = sign-off

2♣ = ręce, z którym otworzylibyśmy 2 Precision (dziwne, z 5. ?!)

2! = tani transfer (zalicytuj 2)

2 = 2/3., lepsze niż 2

2♠/BA/3♣/ = INV

3 = sign-off na 

2 = 6., 12-14 PC

2♠ = 4.♠, dół otwarcia

PAS = wariant /2/ z 3.

2BA = wariant /2/ do gry

- w związku z zajęciem 1BA przed partią na słabe ręce z fitem, odpowiedź 1♠ w tych założeniach rozszerzamy o wariant:

__2/ jak 1BA, tj. w sile 7-11 PC bez fitu, z mniejszą siłą wskazana 3.

- jeśli Otwierający podniesie na 2/3♠ to zejdziemy na BA

- po słabych rebidach stać nas maksymalnie na inwit

 
Przed partią 1BA zmienia znaczenie, obiecuje fit w kolorze otwarcia
 

1BA(!) = 7-11 PC bez fitu / 3-7 PC z 3-fitem Uwaga! Uwaga!

- do rozważenia, czy nie ustawić  odpowiedzi 1BA i 2 w młodszy jak w propozycji do otwarcia 1pik. Ale to można zrobić zawsze, jeśli tam się sprawdzi.

po partii

- wysoka górna granica siły, dla wielu rąk Otwierającego (głównie z przedziału 15-17 PC) potencjalna szansa na końcówkę, więc dalsza licytacja podporządkowana jest temu celowi.

Propozycje:

PAS/2 = zupełne minimum

2♣/(!) = 3+licytowany, 14-17 PC, NF

PAS/2 = min. do gry

2! = 5+ w drugim młodszym, 8/9 PC

2BA = inne 8/9 PC, NF

3♣/ = 4+licytowany, 8/9 PC

3BA = 10/11 PC, do gry

2♠ = 4.♠ 16/17 PC

2BA = 16/17 PC

3 = 6. kolor przestrzelony, 16/17 PC

4 = 6. ładny kolor, 16/17 PC

przed partią (3-7 PC z 3-fitem)

- praktycznie bez szans na końcówkę, decyzja do jakiej wysokości licytować w całości spoczywa na Otwierającym.

- takie założenie każe szukać innych rozwiązań dla rak z przedziału 7-11 PC bez fitu w kolorze otwarcia. Ten wariant został dodany do odpowiedzi 1♠.

2♣ = 5+ na 10+PC, F1

- pytanie: czy po otwarciu na 3/4. ręku gramy Drury?

- pamiętajmy, że przed partią Otwierający może mieć nawet 10 PC

2(!) = przejściowe, słaba ręka do 14 PC bez fitu , nie obiecuje , nie wyklucza 4.

2 = 6., 10-12 PC

2BA = (14)15-17 PC

3♣(!) = 5. min. siły z 3+fitem ♣, NF zob. bezpieczne podniesienie

3/♠! = Splinter z 4-fitem

2 = 5+na 10+PC, F1

2 = 6., 10-12 PC

2BA = (14) 15-17 PC

3 = 5. min. siły z 3+fitem , NF zob. bezpieczne podniesienie

2 = 6-10 / 8-11 P C  Uwaga!

- na tym poziomie następuje wyrównanie siły rąk związane z różnicami w sile otwarcia po- i przed partią

- dolny przedział siły połączonych rąk:  18 PC (po partii 12+6, przed partią 10+8)

- górny przedział siły połączonych rąk, jeśli Otwierający jest w słabszym przedziale: 24 PC (po partii 14+10, przed partią 13+11)

-  z nadwyżkami Otwierający ma nadal szanse zagrania końcówki i powinien licytować dalej; w tej roli dobrze sprawdza się wywołanie kombinowane.

przykład

2♠! = 5-4 na młodszych, 10-12 PC   Uwaga!

2BA! = "wskaż dłuższy kolor"

3♣///BA = do gry

 
Spory arsenał inwitów, więc warto umieć je rozróżnić
 

2BA(!) = inwit z fitem 

3♣! blok-inwit, niezłe podniesienie z 4-fitem   Uwaga! przykład

3! = 4-fit i dowolna krótkość, słaby (9-12 PC)   Uwaga!

3(!) = wskaż krótkość (?)

- trochę to dziwne, gdyż przesądza końcówkę.. co jak trafi do słabego? Wolałbym tak wskazać minimum

3♠! = tak wolałbym się pytać o krótkość

3BA! ... = krótkość ♠ itd.

Ogólnie problemem jest spory przedział punktowy Odpowiadającego i brak miejsca na wymianę informacji.

- propozycja polega na pokazaniu koloru krótkości z rękami inwitującymi słabo - bezpośrednio 3♣/! lub pośrednio - do odpowiedzi 2BA dodano ręce z krótkością 

2BA! = inwit ogólny (10-12 PC / 10-13 PC)  lub słaby (8/9 PC) z krótkością w 

siła inwitu zależna od minimalnej siły otwarcia i pozycji, na której licytuje Odpowiadający - 11/12 PC / 12/13 PC

3♣! = zainteresowanie, ręka lepsza od minimalnej

3! = średnia siła inwitu (10/11 PC)

3 = minimum inwitu (8/9 PC z krótkością w )

4 = maksimum (12/13 PC)

3! = zainteresowanie, jeśli masz wariant z krótkością ♠, średnia siła

3 = negat, ręka minimalna (12/13 PC / 10/11 PC)

4 = przyjęcie inwitu - góra (16/17 PC)

3♣/!inwit w sile 8/9 PC i z krótkością w licytowanym kolorze młodszym

3 = blok    przykład

3♠/BA/4! = Splintery (3BA na )

4! = bilansowe podniesienie ♥    Uwaga!

4 = blokujące podniesienie


Poprawiony: niedziela, 16 października 2022 15:06  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.