strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Splinter

Drukuj PDF
(1 Ilość głosów, Średnia 4.00 na 5)
Spis treści
Splinter
Wersja mini (Duo)
Po otwarciu 1 kier
Po otwarciu 1 pik
Wszystkie strony

Splinterem nazywamy zalicytowanie nowego koloru z podwójnym (zwykle) przeskokiem. Odzywka ta wskazuje krótkość w licytowanym kolorze i uzgadnia kolor partnera z fitem 4+.

Splinter, co do zasady,  jest sugestią aspiracji szlemikowych (zapewnia pełny bilans do dogranej). Tutaj opiszemy też jeszcze słabszą wersję, której celem jest osiągnięcie dogranej.

* * * * *

W przypadku, gdy Splinter trafia do wyłączenia, wygranie szlemika może umożliwić połączona siła rąk już od 26 PC, a przeciętnie będzie to około 28 PC.

Dla siły otwarcia ze strefy 12–14 PC siła Splintera dająca szansę na szlemika waha się więc w okolicach 15 PC (14-16 PC).

Dla siły otwarcia ze strefy 15–17 PC siła Splintera waha się w okolicach 12 PC (11-13 PC).

Powszechnie stosowane są dwa Splintery - silny (z siłą 14-16 PC) i słaby (z siłą 11-13 PC).

Dla naszych potrzeb ograniczymy jednak ten rozrzut. Dla rąk w sile 14+PC, także z krótkością, wykorzystamy  pomysł na forsujące 2BA, a konkretnie udoskonaloną wersję tej konwencji pn. "Ostatnie 2BA". Dzięki temu podzielimy siłę Splinterów, o których mowa, na 10/11 PC i 12/13 PC, co daje nam już bardzo przyzwoitą precyzję.

Przy silnym Splinterze krótkość wskazujemy bezpośrednio, w słabym Splinterze krótkość sygnalizujemy w pierwszym okrążeniu ogólnie, i tak np.:

1 – 4♣/! = silny Splinter (12/13 PC i odpowiednio: krótkość ♣/)
1 – 3BA! = silny Splinter – krótkość ♠
1 – 3♠! = słaby Splinter (10/11 PC); nieznana krótkość; Otwierający może zapytać o krótkość licytując 3BA!
1♠ – 3BA! = słaby Splinter; Otwierający z bardzo silną ręką może zapytać o nią przez 4♣! (odpowiedź 4♠ oznacza krótkość ♣), a ze słabszą ręką zalicytować od razu 4♠.

Jeżeli Splinter oparty na słabszym przedziale (10/11 PC) trafi na słabe otwarcie (12-14 PC) poszukiwanie szlemika obarczone jest z reguły zbyt dużym ryzykiem.
Wtedy, w zasadzie z założenia, licytujemy końcówkę, wyrażając brak zainteresowania dalszą wymianą informacji, która bardziej może się przydać przeciwnikom niż nam.

Inaczej jest w przypadku silnego Splintera. Tutaj wyłączenie może dawać szanse na grę premiową. Zobaczmy na przykładach, jak te ustalenia mogą działać.

Przykład  - 10 lipca 2011  - silny Splinter
Wyłączenie to duży potencjał. Nawet minimum siły daje szansę na grę premiową.

Przykład  - 14 maja 2012  - Splinter naprawdę silny
Bardzo porządna ręka.

Przykład  - 14 maja 2012  - Splinter nieco słabszy
Jak widać roboty na BBO nie licytują tylko silnych splinterów, mogą być nieco słabsze.

 Przykład -  16 listopada 2012  - dalsze okrążenia
Splintera można dać nie tylko jako odpowiedź na pierwszą odzywkę partnera. Można go zalicytować i w dalszych okrążeniach licytacji.


Do systemu WuJ włączamy Splintera w wersji bardzo słabej, określanej też mianem Mini (u nas Duo - więcej...). Pozwala on osiągnąć dograną, jeśli krótkość trafia do wyłączenia i odpowiednio silnej ręki Otwierającego.
Odpowiadający sprzedaje krótkość z siłą 8/9 PC. Po otwarciu na 3 ręce zalecana jest większa ostrożność, gdyż partner może być słabszy, warto wiec przyjąć limit odpowiedzi na poziomie 9/10 PC; oczywiście odpowiednio ulega obniżeniu granica pozytywnej reakcji na inwit ze strony Otwierającego.

W wersji przyjętej w systemie WuJ stosujemy metodę bezpośrednią wskazywania krótkości, z tym, że wskazany kolor może mieścić też rękę 13+PC na licytowanym longerze. Odzywka Odpowiadającego ma więc dwa znaczenia - krótkość lub longer w licytowanym kolorze.

Otwierający ze słabą ręką (11-13 PC) wraca na swój kolor, a z silniejszą ręką, z którą przyjmuje inwit, może zalicytować 2/3BA lub 4 w kolorze zgłoszonym przez partnera, jeśli ma wartość w zalicytowanym przez niego kolorze (ale na poziomie niższym od swojego!) - na wypadek, gdyby partner posiadał jednak kolor 6+.

Z ręką pośrednią 14/15 PC Otwierający może zalicytować cokolwiek innego, co pomoże partnerowi podjąć decyzję, czy grać końcówkę, czy poprzestać na 3 w uzgodnionym kolorze.


 A oto podsumowanie, jak wszystkie trzy Splintery możemy wmontować w nasz system.

Po otwarciu 1:

2♠! = 8/9 PC i krótkość ♠, albo  6+♠ na 13+PC, [Duo-Splinter]

2BA! = 14/15 PC, jakieś wartości (wysoki honor) w ♠, nie zachęca więc do 4.

3♣/! = jakieś wartości, 14/15 PC, zachęcające    

3 = 12/13 PC - powrót na kolor uzgodniony, nic nie mówi o ♠, signoff

3♠ = przyjęcie inwitu z 16/17 PC, choć wartość w ♠ 

"dobre" wartości to A lub D - pierwszy jeśli trafia do singletona, drugi nie ma wielkiej wartości do krótkości ale wiele znaczy trafiając do koloru partnera

3BA = 16/17 PC dobre wartości w ♠, „mogę grać 3 BA”

4 = przyjęcie inwitu, przy pełnym wyłączeniu (bloki/fit w ♠) już z 14+PC

2BA! = "Ostatnie 2BA", 14+PC z fitem, przejmujemy inicjatywę

3♣/= krótkość ♣/♦ albo 6+w licytowanym na 13+PC [Duo-Splinter]

3♠! = jakaś krótkość, fit , 10/11 PC

3BA! = ® pytanie

4♣//= krótkość ♣/ albo ♠ (4), siła 10/11 PC

4 = brak zaiteresowania wyższym kontraktem, do gry

3BA/4♣/! = krótkość ♣/ albo ♠ (3BA), siła 12/13 PC

* * * * *


 Po otwarciu 1♠:

2BA! = "Ostatnie 2BA", 14+PC z fitem, przejmujemy inicjatywę

3♣//8/9 PC i licytowana krótkość  lub  6+♣//w sile 13+PC, [Duo-Splinter]

3/! = jakieś wartości, 14/15 PC, zachęcające    

3♠ = słaby (12/13 PC) lub ze źle trafiającymi wartościami

3BA! = 16/17 PC dobre wartości w , „mogę grać 3 BA”

4♣//! = siła przesądzająca końcówkę (15-17 PC) i wartość w kolorze partnera

4♠ = 14-17 PC bez wartości w kolorze partnera (wyłączenie)

3BA! = jakaś krótkość, fit ♠, 10/11 PC

4♣! = ®  pytanie

4//♠! = krótkość / albo ♣ (4♠), siła 10/11 PC

4♠ = brak zaiteresowania wyższym kontraktem, do gry

4♣//! = krótkość ♣//, siła 12/13 PC

* * * * *

Poprawiony: wtorek, 17 czerwca 2014 14:15  

Zmiany w WuJu

Blackwood - zmiana odpowiedzi królami
30-06-2011

Dodana konwencja 5-4
08-06-2011

Dodane cuebidy
07-06-2011

Dodane Wywołanie kombinowane
07-06-2011

Dodane otwarcia na wys. 3 i 4
07-06-2011

Szlifowanie Staymana
17-05-2011

Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.