strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Splinter

Drukuj PDF
(1 Ilość głosów, Średnia 4.00 na 5)
Spis treści
Splinter
Wersja mini (Duo)
Po otwarciu 1 kier
Po otwarciu 1 pik
Wszystkie strony

Splinterem nazywamy zalicytowanie nowego koloru z podwójnym (zwykle) przeskokiem. Odzywka ta wskazuje krótkość w licytowanym kolorze i uzgadnia kolor partnera z fitem 4+.

Splinter, co do zasady,  jest sugestią aspiracji szlemikowych (zapewnia pełny bilans do dogranej). Tutaj opiszemy też jeszcze słabszą wersję, której celem jest osiągnięcie dogranej.

* * * * *

W przypadku, gdy Splinter trafia do wyłączenia, wygranie szlemika może umożliwić połączona siła rąk już od 26 PC, a przeciętnie będzie to około 28 PC.

Dla siły otwarcia ze strefy 12–14 PC siła Splintera dająca szansę na szlemika waha się więc w okolicach 15 PC (14-16 PC).

Dla siły otwarcia ze strefy 15–17 PC siła Splintera waha się w okolicach 12 PC (11-13 PC).

Powszechnie stosowane są dwa Splintery - silny (z siłą 14-16 PC) i słaby (z siłą 11-13 PC).

Dla naszych potrzeb ograniczymy jednak ten rozrzut. Dla rąk w sile 14+PC, także z krótkością, wykorzystamy  pomysł na forsujące 2BA, a konkretnie udoskonaloną wersję tej konwencji pn. "Ostatnie 2BA". Dzięki temu podzielimy siłę Splinterów, o których mowa, na 10/11 PC i 12/13 PC, co daje nam już bardzo przyzwoitą precyzję.

Przy silnym Splinterze krótkość wskazujemy bezpośrednio, w słabym Splinterze krótkość sygnalizujemy w pierwszym okrążeniu ogólnie, i tak np.:

1 – 4♣/! = silny Splinter (12/13 PC i odpowiednio: krótkość ♣/)
1 – 3BA! = silny Splinter – krótkość ♠
1 – 3♠! = słaby Splinter (10/11 PC); nieznana krótkość; Otwierający może zapytać o krótkość licytując 3BA!
1♠ – 3BA! = słaby Splinter; Otwierający z bardzo silną ręką może zapytać o nią przez 4♣! (odpowiedź 4♠ oznacza krótkość ♣), a ze słabszą ręką zalicytować od razu 4♠.

Jeżeli Splinter oparty na słabszym przedziale (10/11 PC) trafi na słabe otwarcie (12-14 PC) poszukiwanie szlemika obarczone jest z reguły zbyt dużym ryzykiem.
Wtedy, w zasadzie z założenia, licytujemy końcówkę, wyrażając brak zainteresowania dalszą wymianą informacji, która bardziej może się przydać przeciwnikom niż nam.

Inaczej jest w przypadku silnego Splintera. Tutaj wyłączenie może dawać szanse na grę premiową. Zobaczmy na przykładach, jak te ustalenia mogą działać.

Przykład  - 10 lipca 2011  - silny Splinter
Wyłączenie to duży potencjał. Nawet minimum siły daje szansę na grę premiową.

Przykład  - 14 maja 2012  - Splinter naprawdę silny
Bardzo porządna ręka.

Przykład  - 14 maja 2012  - Splinter nieco słabszy
Jak widać roboty na BBO nie licytują tylko silnych splinterów, mogą być nieco słabsze.

 Przykład -  16 listopada 2012  - dalsze okrążenia
Splintera można dać nie tylko jako odpowiedź na pierwszą odzywkę partnera. Można go zalicytować i w dalszych okrążeniach licytacji.



Poprawiony: wtorek, 17 czerwca 2014 14:15  

Zmiany w WuJu

Blackwood - zmiana odpowiedzi królami
30-06-2011

Dodana konwencja 5-4
08-06-2011

Dodane cuebidy
07-06-2011

Dodane Wywołanie kombinowane
07-06-2011

Dodane otwarcia na wys. 3 i 4
07-06-2011

Szlifowanie Staymana
17-05-2011

Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.