strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Po interwencji Po kontrze Kontra na cue-bid

Kontra na cue-bid

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Kontra na cue-bid oznacza najczęściej, że kontrujący oczekuje od partnera podegrania zalicytowanego koloru. Zwykle ma to sens wtedy, gdy partner będzie na wiście. W innym przypadku kontra może dać  stronie przeciwnej tylko niepotrzebne ostrzeżenie, naprowadzając ją na właściwy kontrakt lub sposób rozgrywki. To ryzyko istnieje zresztą zawsze, jeśli przeciwnicy okażą się graczami z odpowiednią wiedzą. Kontra w niczym im nie zaszkodzi, a przeciwnie, stworzy szansę na wymianę dodatkowych informacji. Spróbujmy spojrzeć na ten problem z punktu widzenia obu stron.

* * * * *

Na początek postawmy się w roli pary będącej w ofensywie. Oto przykładowa licytacja, na podstawie której wskażemy na dodatkowe możliwości, jakie stwarza kontra.

 1♥  pas  2♣  pas
2♠ pas 3♠ pas
4♣! pas 4! ktr
? pas ...

 
PAS po kontrze oznacza prośbę o sprecyzowanie jakości zatrzymania w skontrowanym kolorze
 

PAS = "wyjaśnij co masz w " (ogólniej: w skontrowanym kolorze)

rktr = zatrzymanie I klasy (A lub renons)

4! (nowy cue-bid) = jakaś wartość oraz mariasz lub singiel w kolorze cue-bidu () - nie ma obawy o podegranie koloru

4♠ (powrót na kolor uzgodniony) = niechroniony K, niezależnie od wartości w

4BA! = Blackwood - niepodgrywalne zatrzymanie w , bez wartości w (ale o to raczej nie powinniśmy się martwić)

 
Rekontra oznacza wsparcie i prośbę o wskazanie kolejnych wartości
 

rktr = "nie obawiaj się o , powiedz co masz jeszcze", zainteresowanie następnym kolorem ()

4 = cue-bid

ogólnie biorąc zatrzymanie lub podparcie zatrzymania w skontrowanym kolorze (min D), w tym przypadu brak zainteresowania wartościami w  (a więc dobry kolor)

* * * * *

Jeśli pierwszy wist ma nastąpić z ręki, z której nie grozi nam podegranie na pierwszym wiście skontrowanego koloru (przyjmując, że kontra może świadczyć o niekorzystnie położonych wartościach u przeciwnika), to sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej dla strony zmierzającej do szlemika. Nie musi ona już ustalać ani jakości cue-bidu ani podparcia ewentualnego K w skontrowanym kolorze.

Dlatego PAS można wykorzystać do przekazania partnerowi oczekiwania dalszego uściślenia tylko wartości posiadanych w innych kolorach.

Pozostaje rekontra która w omawianej sytuacji traci omówiony w poprzednim przykładzie sens. Nie ma bowiem potrzeby zapewniania partnera o podparciu jego wartości w skontrowanym kolorze, skoro nie może być ona podegrana na wiście.
Dlatego rekontrę można wykorzystać w innym celu, np. dla przekazania/żądania informacji o nadwyżkach lub ich braku, albo o wartościach w kluczowym dla nas kolorze, gdy w innym toku licytacji wymiana informacji może być dla nas utrudniona.

 1♣ pas  1♠  pas
 2! pas 3! pas
3! pas 4♣! ktr
? pas ...

        2 = Odwrotka        3 = słaby na 6.♠, uzgadnia ten kolor     3/4♣ = cue-bidy

PAS = wyczekujące

rktr = zatrzymanie I klasy (A lub renons) w skontrowanym kolorze 

4/! = cue-bid i zatrzymanie II klasy w skontrowanym kolorze ()

- z uwagi na rękę wistującą nie wymaga podparcia ♣K

4♠ (uzgodniony kolor) = zatrzymanie II klasy w skontrowanym kolorze i brak zatrzymań w pozostałych

rktr = "mam zatrzymanie w , może masz coś w ?"

- bez zatrzymania w  sPASujemy

4! = mam zatrzymanie w  i mam zatrzymanie w 

4! = mam wysoki honor w , ale brak zatrzymania w 

4♠ = brak wartości w , nic nie mówi o 

* * * * *

Jak z powyższego widać, kontra bynajmniej nie utrudnia przeciwnej stronie licytacji, a wręcz przeciwnie. Ujawnianie swoich wartości po to tylko, żeby wyjaśnić przeciwnikom wszystkie wątpliwości, nie ma najmniejszego sensu, Dlatego też, będąc w obronie, nie spieszmy się z kontrowaniem, jeżeli nie spodziewamy się, że w wyniku kontry uzyskamy wymierne korzyści.



Poprawiony: sobota, 19 grudnia 2015 20:52  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.