strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Biblioteka Licytuj Co (po)może lebensohl? - W obronie - po 2karo

Co (po)może lebensohl? - W obronie - po 2karo

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Co (po)może lebensohl?
Wejście 2kier po 1BA
Wejście 2pik po 1BA
Wejście 2karo po 1BA
Po otwarciach na wys. 1
Gdy wchodzi Obrońca II - 1
Gdy wchodzi Obrońca II - 2
W obronie - po 2kier
W obronie - po 2pik
W obronie - po 2karo
Wszystkie strony

Licytacja po otwarciu przeciwników 2 to chyba najtrudniejszy orzech do zgryzienia dla strony broniacej. Po pierwsze dlatego, że jest to otwarcie sztuczne, a po drugie dlatego, że musimy być przygotowani na dwa jego znaczenia.

Powszechnie przyjmuje sie, że jeśli przeciwnik otwiera 2, to kontra gwarantuje fit - oznacza zatem kartę, z którą skontrowalibyśmy wywoławczo otwarcie "słabe 2♠". Tak gramy zarówno po otwarciu Multi jak i po Wilkoszu.

Zatem w podstawowym wariancie kontra gwarantuje co najmniej 3., a praktycznie 4.. Nie gwarantuje 4.♠. Może też być kontrą objaśniającą.

Zależnie od zachowania Odpowiadającego, partner kontrującego znajdzie się w różnych sytuacjach. Praktycznie w każdej z nich  może być wykorzystana konstrukcja lebensohla.

2! ktr *  
?    

*) Kontra obiecuje 3/4.. Z rękami w sile 12-14(15) PC i mniej niż 3. PASujemy. Wejdziemy do licytacji, gdy wróci do nas głos.

Dalsza licytacja przebiega w zależności od tego, jaką odzywkę da Odpowiadający.

po PASie

Po otwarciu Multi PAS Odpowiadającego zwykle oznacza chęć gry w skontrowany kolor, czyli 5+. Jeśli takie są właśnie ustalenia przeciwników, to nie są kolorem, który by nas interesował do własnej gry i możemy go przyjąć za kolor wroga.

Ponieważ istnieje ryzyko, że Otwierający też przyjmie kontrę, bez opozycj 3+ nie PASujemy.

2! ktr    
PAS   
?

PAS(!) = my także jesteśmy zdecydowani zagrać 2 z kontrą

- w dalszej licytacji (Otwierający odejdzie pewnie w swój kolor starszy) partner może liczyć na niezłą kartę z zatrzymaniem w skontrowanym kolorze, ale nie powinien liczyć na 4. (nie jest to jednak wykluczone, szczególnie w założeniach Oni Po)

2 = 4+, słabe, do gry

2♠! = wywołanie na młodsze min. 4-4

- na tym etapie pokazywanie 4+♠ (2♠) mija się z celem, lepiej zaczekać, aż głos znów dojdzie do nas

2BA! = lebensohl
______1) słabe na ♣
________2) 4/5. z zatrzymaniem INV+

- zakładamy, że kolorem przeciwników są 

3♣ = ®

PAS = do gry

3! = 4., INV

3 = 5., INV

3♠! = 4., GF

3BA(!) = 5. z zatrzymaniem

Wyższe odpowiedzi wskazują na brak zatrzymania , ale powinny obiecywać zatrzymanie ♠

3♣ = 5+♣ lub 4+♣ i 4., INV

3! = 4. i fit ♣ - "dołóż 4 z dobrym fitem, 3 z gorszym lub zalicytuj przejściowe 3♠"

3 = 4. - "PASuj z 3/4."

3♠ = 5+ na 17+PC (kontra objaśniająca) - "zalicytuj końcówkę"

3BA = do gry

3! = 4., INV+

3 = 5+, INV

3BA = bez 4. sign-off

4♣/! = cue-bid, 5+, IS

4 = 5+, do gry

 

Po otwarciu Wilkoszem PAS na kontrę oznacza chęć gry w , jeżeli są one jednym z kolorów Otwierającego. Wtedy, jako broniący, wiemy niestety jeszcze mniej. Na razie tego wątku nie omawiamy.

* * * * *

po 2kier

W omawianej sytuacji, tj. po kontrze obrońców, Odpowiadający najczęściej licytuje 2. Zarówno po Multi jak i po Wilkoszu nie wiemy (choć może się domyślamy), jaki kolor lub kolory ma Otwierający i jakie są preferencje jego partnera.

2! ktr   
2(!
?

PAS = słabe lub silniejsze (INV) z krótkością

- jeśli Otwierający zniesie na 2♠, to z lepszą ręką i opozycją w ♠ wrócimy jeszcze do gry

ktr = propozycyjna, nie wyklucza nawet 4. ani 4.♠

- nie licytujemy tak z krótkością (wtedy PAS)

2♠ = 5+♠, do gry

2BA! = lebensohl
1) 5+♣//, słabe
2) 4/5.♠, GF

3♣! = ®

PAS = 5+♣, słabe, do gry

3 = 5+, słabe, do gry

3 = 5+, słabe, do gry

3♠ = 5.♠, GF - "zalicytuj 3BA albo 4♠"

3NT = 4.♠, sign-off

4♣//! = cue-bid, 5+♠, IS

3♣/ = 5+, INV

3/♠ = 5+, INV

3BA = silna ręka bez 4. i bez zatrzymania w ♠, praktycznie 4-4 w młodszych

4♣/! = cue-bid, 5+, IS

* * * * *

po 2pik

Bez kontry Odpowiadający licytuje 2♠ wtedy, gdy ma siłę i potencjalny fit na poziomie pozwalającym zagrać 3. Po kontrze sytuacja niewiele się zmienia, chyba że przeciwnicy mają specjalne ustalenia (zob. np. Szpilka).

Ogólnie biorąc, 2♠ nie przesądza, że strona broniąca nie może zagrać w którymś z kolorów starszych. Musimy więc być przygotowani na kontrakt w ♠.

2! ktr  
2
?

PAS = słabe, nie wyklucza 4.♠

ktr = kontra-odpowiedź: 4(5)., INV+

2BA! = lebensohl
______1) 5+♣/, słabe
________2) 4+♠, INV+

3♣! = ®

PAS = 5+♣, słabe, do gry

3 = 5+, słabe, do gry

3! = 4.♠, INV+ (praktycznie GF)

3♠ = 5.♠, INV

3BA = bez 4. starszej, zatrzymanie w ♠

4♣/! = cue-bid, 5+, IS

4 = 5+, do gry

3♣/ = 5+, INV

3 = 5+, INV

3♠! = krótkość ♠, trójkolorówka z 4.

3BA = min. 4-4 w młodszych bez zatrzymania w ♠

4♣/! = cue-bid, 5+, IS

* * * * *





Poprawiony: sobota, 27 sierpnia 2022 08:04  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.