strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Uwaga
  • Please don't forget to specify the users.
Start Otwarcie 1karo - nowe

Otwarcie 1karo - Preser

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Otwarcie 1karo - Preser
Odpowiedzi - ogólnie
Odpowiedzi - szczegóły
Więcej po odpowiedzi 1kier
Więcej po odpowiedzi 1pik
Odpowiadający jest z młodszymi
Więcej po odpowiedzi 2trefle
Więcej po odpowiedzi 2karo
Więcej po odpowiedzi 2kier
Więcej po odpowiedzi 2pik
Więcej po odpowiedzi 2BA
Więcej po odpowiedzi 4karo
Przykłady
Wszystkie strony

Przypomnijmy. że otwarcie 1 odbiega od standardu znanego nam z WJ, przede wszystkim z uwagi na to, że w systemie PRESER stosujemy słabe otwarcie 1BA (12-14 PC bez 4. starszej).

* * * * *

Obejmuje ono ręce, z którymi otwieralibyśmy klasyczne 1BA (oczywiście z 4+, bo inaczej otwieramy 1♣), a nie zawiera rąk słabych (12-14 PC), bez krótkości i bez 4. starszej, z którymi otwieramy właśnie 1BA.

Otwarcie 1 częściej więc zawiera ręce w dobrej sile (15-17 PC).
Ręce słabsze obiecują 4. starszą lub skład niezrównoważony (z krótkością), np. w rodzaju (1-3)-5-4, 3-3-6-1 itp.

A oto pełny opis tego otwarcia:

1/ 12(11)-14 PC, 4+ w składzie niezrównoważonym, ew. z inną 4.

- z 5.♣ i 4/5. na 12-14 PC otwieramy 2♣ (!)

- z 2-2-(4-5) otwieramy 1BA

2/ 12(11) -17 PC, z 4. w składzie trójkolorowym *)

3/ 15-17 PC, 4+ bez innej 5.

*) Przy  (1-4)-4-4 otwieramy, w zależności od siły: 1 na 12-14 PC lub 1♣ na 15-17 PC

-  po otwarciu 1♣ i transferowym 1o1 rebid 1♠/BA Otwierajacego oznacza zawsze 15-17 PC

- z 12-14 PC otwieramy 1, bo rebid 2♣ powie nam więcej niż po otwarciu 1♣ i transferze 1o1

Z ręką w sile 15-17 PC i kolorami młodszymi 5.-4. otwieramy  w kolor dłuższy (z 5.♣ otwieramy 2♣).

Szczegóły otwarć z 5-4 w młodszych znajdziecie tutaj.


* * * * *

Odpowiedzi na otwarcie 1 mają natępujące znaczenie:

1/♠ = 4. licytowana do 10 PC, albo 5. w sile 7+PC, albo 6. do 7 PC albo 16+PC

1BA = do 10 PC bez 4 starszej, nie wyklucza 5.♣, NF

2♣ = słabe 6+♣ lub 5+♣ na 11/12, nie wyklucza 4. starszej, NF

2(!) = 11/12 PC nie gwarantuje fitu , możliwa 4. starsza lub obie, albo 6. starsza w sile 10/11 PC, F1

2/♠ = 6+ w sile 8/9 PC

2BA = GF na 13+PC, możliwa 4 starsza, ale bez 4. starszej od 16+PC

3♣ = 5+♣ nie wyklucza 4. starszej, 13+PC, GF

3/♠ = 6+ w sile 12-15 PC

3BA = 13-15 PC bez 4. starszej

3 =  słabe z superfitem , w zależności od założeń

4 =  16+PC z b.dobrym fitem , IS

4♣//♠! = j.w. - Blackwood wyłączeniowy

* * * * *

Powyższe można ująć w formie tabeli:

      do 6 PC    7-10 PC     (10)11/12 PC     (12)13-15          16+PC    
bez 4. starszej      
PAS  1BA  2! 3BA 2BA!
j.w. i 5+♣ PAS   1BA/2♣ 
 2♣  3♣
j.w. i 5. 3  1BA  2 2BA! 4
4. starsza PAS  1/♠ 2BA!
4. starsza i 5.♣    
PAS 2♣ 3♣
5. starsza  PAS 
1/♠ 
6. starsza 1/♠ 2/♠ 2! 3/♠ 1/♠

Podkreślmy:

  • z 5.♣ bez 4. starszej w sile do 10 PC odpowiadamy 1BA, ze słabą 6+ odpowiadamy 2♣
  •  z 5.♣ i 4. starszą w sile do 10 PC odpowiadamy 1/♠
  • z 5. starszą, niezależnie od siły (7+PC), odpowiadamy 1o1

* * * * *

Odpowiedzi mocno odbiegają od przyjętych standardów.

     (pas)   1♦       pas  
   ?    

PAS = z  siłą poniżej 7 PC i nieciekawym układem

1 = 1) 4. w sile 7-10 PC
             2) 5. licytowana w sile 7+PC
                  3) 6+ z ręką bardzo słabą
                       4)
6+ z ręką 16+PC

- z 4. i silniejszą ręką (11/12 PC) odpowiadamy 2!,  a z jeszcze silniejszą (13+PC) 2BA!

 
Rebidy 1/2♠ Otwierającego nie obiecują 4.♠!
 

1♠(!) = 3/4.♠ 12-14 PC  

- zwykle 4.♠, z 3.♠ coś w rodzaju  3-1-5-4

1BA! = 15(16) PC, bez 4.♠ i 4+♣, nawet 3-3-4-3

2♣ = 1-3-5-4 na 12-14 PC

- z 3.♠ powiedzielibyśmy 1♠, a z 3-2 lub 2-2 w starszych otwieramy 1BA

2 = 6+ na 12-14 PC, z krótkością

- np. coś w rodzaju (1-3)-6-3 lub 3-3-6-1

2(♂) = 4., 12-15 PC, NF

- nieco szerszy przedział siły, mamy sporo miejsca na inwit

2♠(!) = 3/4.♠, 15(16) PC

2BA = 17(16) PC nie wyklucza 4.♠, INV

- jeśli Odpowiadający ma na końcówkę, to i tak zdąży uzgodnić ewentualnie swoje 4.♠

3♣ = 4+ i 4.♣ bez 4. starszej, 15-17 PC (z 5.♣ otworzymy 2♣ - zmodyfikowany Precision)

3 = 6+, 15-17 PC

3(♂) = 4., 16/17 PC

1♠ = 1) 4.♠ w sile 7-10 PC
                2) 5.♠ w sile 7+PC, nie wyklucza 4.
                    3) 6+♠ z ręką bardzo słabą
                        4)
6+♠ z ręką bardzo silną (16+PC)

1BA(!) = 12-14 PC, 4.

2♣ = 4.♣, 12-14 PC

2 = 6+, w zasadzie z krótkością, 12-14 PC

2 = 4., 15-17 PC

2♠ (♂)= 4.♠, 12-15 PC

2BA = 15-17 PC bez 4. starszej i 4/5.♣

3♣ = 4+ i 4.♣, 15-17 PC

3♠ = 4.♠ i 16/17 PC

1BA = 7-10 PC bez 4./♠, nie wyklucza fitu

PAS = 12-14 PC, bez nadwyżek w składzie

2♣ = 12-14 PC, 4/5.-5.♣, skład różny od 2-2-(5-4)

2 = 12-14 PC i 5/6., sign-off

2/♠ = 15-17 PC, w zasadzie 4., bardziej jednak en passant, inwit do 3BA

2BA = 15-17 PC, dobra ręka do BA, trzyma starsze, ale niekoniecznie  ♣

3♣ = 15-17 PC, 5. i 4.♣, honory zgrupowane w kolorach młodszych

3 = 15-17 PC, dobry kolor 6+

2♣ =  1) słabe (do 10 PC) 6+♣
                 2) 5+♣ w sile 11/12 PC, możliwa 4. starsza

- z warianetm /1/ Odpowiadający w kolejnym okrążeniu wraca na 3♣

PAS = dół otwarcia z fitem ♣

2 = 12/13 PC bez 4. starszej,

- coś w rodzaju  3-3-6-1

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2BA = 15(17) PC, nie wyklucza 4.starszej, NF

3♣ = 17(16) PC, nawet z 2.♣, NF

2(!) 1) 11/12 PC nie gwarantuje fitu , możliwa 4. starsza lub obie,
                2) 6. starsza w sile 10/11PC, F1

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2BA(!) = 12(13) PC, 4.♣ i 5.

3♣ = 12(13) PC, 5.♣ i 4.

3/♠ = 4. licytowana, GF

3BA = do gry - bez 4. starszej, min. dubleton w każdym ze starszych, 15-17 PC

- więcej n/t szczegółów dalszej licytacji znajdziesz tutaj

2/♠ = 6+ w kolorze licytowanym na 8/9 PC (inwitujące zniesienie)

2BA! = 13+PC, nie wyklucza 4. starszej, ale z 13-15 PC bez 4. starszej licytujemy 3BA, GF

wszystkie rebidy

3♣(!) = 1) 4+ i 4+♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością w starszym lub
                 2) 6+, możliwa krótkość ♣

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (możliwa także w ♣!)

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości

po rebidzie 3♣

3♣(!) = 1) 4+ i 4+♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością w starszym lub
                 2) 6+, możliwa krótkość ♣

- na razie zakładamy, że możliwa jest 4. starsza np. (1-3)-4-5, (1-4)-4-4 ?

3(!) = uzgadnia , pyta o krótkość

3/♠! = krótkość,  F1

3BA! = krótkość ♣,  NF

3! = uzgadnia ♣, pyta o krótkość, F1

3♠! = krótkość ♠,  F1

3BA(!) = krótkość ♣,  NF

4♣(!) = krótkość NF

3♠ = 4.♠, F1

po rebidzie 3♦

3(!) = 12-14 PC z 4. starszą

3 = 4., F1

3♠! = 4. i krótkość ♠, F1

3BA =  4. bez krótkości

4♣! = 4. i krótkość ♣

3♠ = 4.♠, bez 4., F1

3BA = 4. bez 4.♠, NF

4♣! = 4.♠ i krótkość ♣

4(!) = 4.♠ bez krótkości

4! = 4.♠ i krótkość

3BA = obie starsze 4-4-4-1 lub 4-4-5-0

3♣ = 5+♣ w sile 13+PC, praktycznie GF

W celu łatwiejszego zapamiętywania ujednolicamy sposób licytacji tak jak po 2BA (3 słabe, 3/♠ mocne)

...

3(!) = 12-14 PC, 4. starsza albo 6+ z krókością

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = bez 4. starszej, słabe ♣, 5+, 15-17 PC

4♣ = 15-17 PC z dobrym fitem ♣, bez 4. starszej i krótkości, GF+

4 = ...?

4/♠! = krótkość licytowana,15-17 PC z dobrym fitem ♣, GF+

3♦

3(!) = 12-14 PC
                 1)  4. starsza albo
                     2) 6+ z krókością

3 = 4., F1

3♠ = 4.♠

4♣/! = uzgadnia , z krótkością (4 = krótkość ♠)

4 = uzgadnia , bez krótkości

3♠ = 4.♠ bez 4., F1

3BA = bez 4.♠ (4.)

4♣/! = cue-bid krótkościowy przy uzgodnionych ♠

4! = koooperacyjne - wartości w ♣ przy uzgodnionych ♠, bez krótkości

4♠ = 4.♠ bez krótkości, brak wartości w ♣

3BA = 16/17 PC (bez 4. starszej), sign-off

4♣! = Gerber, bez 4. starszej,  w zasadzie uzgadnia , 18+PC

4♣

4♣ = 15-17 PC z dobrym fitem ♣, bez 4. starszej i krótkości, GF+

4! = Blackwood

- takie rozwiązanie wydaje się przynieść więcej korzyści niż Blackwood wyłączeniowy 

4/♠! = Blackwood wyłączeniowy

3 = blokujące, 5-9 PC z fitem 5+

3/♠ = 6+ w sile 12-15 PC, GF

3BA = 13-15 PC, układ zrównoważony bez 4./♠, ale zatrzymania w tych kolorach

4 = przed partią - słabe i super fit, zaporowe

4♣//♠! = superfit i 16+PC - Blackwood wyłączeniowy


* * * * *

1 = 1) 4. w sile 7-10 PC
             2) 5. licytowana w sile 7+PC
                  3) 6+ z ręką bardzo słabą
                       4)
6+ z ręką 16+PC

Ponieważ odpowiedź 1 może paść z ręką nawet bardzo słabą, więc staramy się ograniczyć sytuacje, gdy rebid Otwierającego miałby przekraczać 2.

   1♦  
  pas    1  
    pas
?

1♠(!) = 3/4.♠ 12-14 PC 

- z 3.♠ dopuszczalny w zasadzie jeden rodzaj ręki 3-1-5-4, tj. z krótkością w kolorze odpowiedzi; z 1-3-5-4 Otwierający licytuje rebid 2♣, a z (1-3)-4-5 otworzyłby 2♣;

- dzięki temu rozwiązaniu (z 3.♠) rebid 1BA Otwierającego możemy przeznaczyć na wskazanie wyłącznie rąk silnych, podobnie jak po otwiarciu 1♣;

- możemy zmieścić tutaj również bardzo słabe ręce (11 PC) z 4., z którymi uzgodnimy partnerowi kolor po każdej jego odzywce (licząc, że nie sPASuje).

PAS = 4. i 4.♠, wariant /1/ i dół odpowiedzi, do gry

1BA = do 10 PC, 4. bez 4.♠, skład zrównoważony i 4(5).♣, sign-off

- coś w rodzaju  3-4-2-4, 2-4-3-4, co gwarantuje 4.♣, bo z 3-4-3-3  lub 5.♣ w sile 9/10 PC licytujemy 2♣

2♣! ® =  "co masz w starszych?" - właściwe 5., ale nie wyklucza też 4.♠ ani 4.♣,  F1

- tak licytujemy z rękami nienadającymi się na rebidy 2BA-3BA, a także ze średnią ręką (9/10 PC) np. z 3-4-3-3, 3-4-1-5

2(!) = brak 3. i 4.♠

- a więc chyba tylko 3-1-(5-4)

PAS = wchodzi w rachubę już z 3. raczej bez 4.♣

2(!) = "powiedz dokładniej co masz w młodszych, F1

- to może być nawet bardzo silna ręka z 5., z widokiem na wysoką grę w młodszy

2♠! = dłuższe ♣

2BA! = dłuższe

2♠ = 4-4-2-3, do 10 PC, sign-off

3♣ = 3-1-4-5, do gry

2BA/3♣ = do gry

3 = 5. i 4., dziura w ♣, INV do 3BA

- z 5. licytujemy także z 11/12 PC, ale ręka może być nawet silniejsza

2(!) = 3.nie wyklucza 4.♠

2♠ = 4.♠ bez 3.♥

2 = fit , do 10 PC, do gry

2 = słabe 6+ sign-off

2♠ (♂) = 4. i 4.♠ i 9/10 PC (z 11/12 odpowiedzielibyśmy od razu 2), sign-off

2BA = 5. bez 4.♠, 11/12 PC, INV

3♣ =...?

3 = 5. i 3/4., 13+PC, obawa o ♣ na 3BA, F1

3 = 6+ w sile 16+PC, GF+

3♠ = 5. i 4.♠, GF

3BA = 5. z trzymaniem ♣, sign-off

1BA! = 15(16) PC, bez 4.♠ i 4+♣, nawet 3-3-4-3

2♣ = słabe, do gry

2! = 5., nie uzgadnia , F1

2 = 3.

2♠ = skład niezrównoważony bez 3. (np. 2-2-6-3)

2BA = skład zrównoważony bez 3. (np. 3-2-4-4)

2 = 6+, bardzo słabe, do gry

3BA = góra wariantu /1/

2♣ = 1-3-5-4 na 12-14 PC

- z 3.♠ powiedzielibyśmy 1♠, z 5.♣ otworzymy 2♣, a z 3-2 lub 2-2 w starszych otwieramy 1BA

2 = 6+ na 12-14 PC, z krótkością

- np. coś w rodzaju (1-3)-6-3, 3-3-6-1, (1-2)-6-4

PAS = do gry

2 = 6+, słabe, sign-off

2♠! = relay, prawdopodobnie z 5.

2BA! = krótkość bez 4.♣

- np. coś w rodzaju 3-1-6-3

3♣ =  4.♣-6.

3(!) =  3. i 6+, min.

3(!) = 3. i 6+, max.

2(♂) = 4., 12-15 PC, NF

- wyjątkowo zastosowany jest szerszy przedział siły, co ma dać precyzję rebidu 3♥

- Odpowiadający z 4. ma siłę nie większą niż 10 PC (z 11/12 PC odpowie 2♦)

PAS = do gry

2♠! = ® wywołanie kombinowane, 5., INV

2BA = ® automat

3♣//! = krótkość w licytowanym kolorze (3 = ♠), INV

2BA/3♣/ = bez krótkości, wartości w licytowanym kolorze (2BA= ♠), INV

3(♂) = 4., 10 PC

2♠(!) =  3/4.♠, 15(16) PC

PAS = 4.♠ i min.

2BA = bez 4.♠, min., do gry

3♣! = prawdopodobnie 5/6., nic nie mówi o sile, F1

3(!) = krótkość

3 = 6+, 16+PC

3 = 2/3., NF

3♠ = 5. i 4.♠, GF

3BA = 5., sign-off - "PASuja albo popraw"

wyższe = 5+, IS

3 = fit , do gry

3 = 6+, bardzo słabe

3♠ = 4.♠, GF

3BA = do gry

2BA = 17(16) PC nie wyklucza 4.♠

3♣! = ® z 5/6., F1

3! = krótkość 

3 = 2/3.

3 = do gry

3 = 6., bardzo słabe, bez szans na końcówkę, do gry

3♠ = 4.♠, GF

3♣ = 4+ i 4.♣ bez 4. starszej, 15-17 PC (z 5.♣ otworzymy 2♣ - zmodyfikowany Precision)

3 = 6+, 15-17 PC

3(♂) = 4., 16/17 PC



* * * * *

1♠ = 1) 4.♠ w sile 7-10 PC
                2) 5.♠ w sile 7+PC, nie wyklucza 4.
                    3) 6+♠ z ręką bardzo słabą
                        4)
6+♠ z ręką bardzo silną (16+PC)

Podobnie jak 1 tak i 1♠ odpowiadamy z ręką nawet bardzo słabą, jeśli jest na długości w tym kolorze!

  1♦      pas    1♠   
     pas
?

1BA(!) = 12-14 PC, obowiązkowo z 4.

PAS = bez nadwyżek

2♣(!) = nie obiecuje ♣ - "powiedz coś więcej o starszych", F1

- tak zalicytujemy nawet z 11/12 PC z 4. i 5.♠

- powrót na 3♣ będzie słabe (do 10 PC), do gry

2 = 5+ i 4., bez 3♠, np. 2-4-5-2 lub 1-4-5-3

2 = 4. i 4. bez 3.♠, np. 2-4-4-3 lub 1-4-4-4

2♠ = 3.♠ i 4., np. 3-4-4-2 lub 3-4-5-1

2 = 4., słabe - do gry

2 = 4. i 5.♠, poniżej 10 PC, sign-off

2♠ = 6.♠, słabe - do gry

2BA! = 5.♠ na 11/12 PC, NF

3♣/(!) = wartości w kolorze licytowanym, 5+♠, 13+PC, GF

3 = 4. i 5.♠, GF

3♠ = 6.♠, 16+PC

2♣ = 4.♣, 12-14 PC

- w zasadzie (1-3)-5-4 ale możliwy też skład z 4. np.1-4-4-4 lub 0-4-5-4

2 = 6+ z krótkością, 12-14 PC

2! = ® 5.♠, F1

2♠ = mam 2/3.♠, słaba ręka nie zachęca

2BA = 5.♠, NF

3♠ = 5.♠, bardzo silna ręka, IS

3BA = bez 3-fitu ♠

4♣/! = cue-bid

3BA = 5.♠, do gry

2BA= krótkość ♠

3♣/! = 3.♠ i krótkość licytowana, INV

3(!) = 2.♠ z figurą, 14(13) PC, INV

3♠ = 3.♠ bez krótkości, 14(13) PC, INV

2♠ = ręka niczego nie obiecuje poza długością w ♠, Otwierający obowiązkowo PASuje

2 = 4., 15-17 PC

2♠ (♂)= 4.♠, 12-15 PC

2BA! = wywołanie kombinowane (z krótkością)

3♣! = ®

3//♠! = krótkość w licytowanym kolorze (3♠ = krótkość ♣)

2BA = 15-17 PC bez 4. starszej i 4/5.♣

3♣ = 4+ i 4.♣, 15-17 PC

3♠ = 4.♠ i 16/17 PC


* * * * *

Rebid 3♣ Otwierającego wskazuje na rękę w sile 15-17 PC i 4.♣ oraz 4+, bez 4. w kolorze odpowiedzi. Nie pozbawia ona zatem możliwośći posadania przez Otwierającego 3-fitu w kolorze odpowiedzi.

  1♦      pas    1/♠   
     pas
3♣  pas  ?  

PAS/3 = "zagrajmy to", wariant /1/ lub słaby /2/

3/♠ (kolor odpowiedzi) = 6+ w kolorze odpowiedzi, ręka b.słaba, wariant /3/, w zasadzie do gry

3♠/! (drugi kolor) = > 3BA, 9/10 PC w wariancie /1/

3BA = 5. w kolorze odpowiedzi - "PASuj albo popraw"

4♣/ = dobry fit w kolorze licytowanym i 5. w kolorze odpowiedzi, IS

4/♠ (kolor odpowiedzi) = 6+ w kolorze odpowiedzi, 16+PC, IS

- warto zastanowić się jak licytować dalej, jak informować o uzgodnieniu koloru lub jego braku



* * * * *

Odpowiedź  2♣ oznacza:

          1) słabe 6+♣
                 2) 5+♣ w sile 11/12 PC, możliwa 4. starsza

Z powodu tego, że odpowiedź 2♣ może być z warianetm słabym, wszystkie rebidy Otwierającego nie mogą przekroczyć 3♣.

  1♦      pas    2♣   
     pas
?

PAS = dół otwarcia z fitem ♣

2 = 12/13 PC bez 4. starszej, NF

- coś w rodzaju  3-3-6-1, bez krótkości otwieramy 1BA

PAS = dopuszczalny, raczej z min. także w wariancie /1/

2/♠/2BA = 11(12) PC, NF

3 = z fitem, INV

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2♠ (po 2) = 4.♠, 11/12 PC

2BA = 11/12 PC (po 2♠ nie wyklucza 4.)

3♣ = wariant /1/ - słabe

3/♠ (♂) = 4-fit, 11/12 PC, INV

2BA(!) = 15(16) PC, nie wyklucza 4. starszej, NF

3♣ = słaby wariant /1/ - do gry

3♦ = wariant /2/ z fitem , bez zatrzymań w starszych

3/♠ = 4. licytowana, 11/12 PC

3BA = 11/12 PC bez 4. starszej

3♣ = 17(16) PC, nawet z 2.♣, NF

- chcemy wykorzystać szansę na 3BA już przy 8/9 PC u Odpowiadającego


* * * * *

Odpowiedź  2 oznacza:

          1) 11/12 PC, możliwa 4. starsza lub obie, nie gwarantuje fitu
                2) 6. starsza w sile 10/11 PC, F1

  1♦      pas    2!   
     pas
?

2 = 4., 12-17 PC, F1

2♠ = 4.♠

2BA = bez 4. starszej

3 = 4.

3♠ = 6.♠ na 10/11 PC

2♠(!) = w zasadzie 4.♠, na pewno bez 4.; jednak przy 15-17 PC nie obiecuje 4.♠, F1

- szeroki przedział siły Otwierającego, jednak w szczególności z wykluczeniem rąk na odzywki wyższe

- chodzi o rozeznanie charakteru ręki Odpowiadającego zanim zalicytujemy 3BA, F1

2BA = 11/12 PC bez 4.♠, nie wyklucza 4. (czy to potrzebne do czegoś?)

3♣! = jakaś krótkość, w zasadzie 5+ -

- Odpowiadający nie ma 5.♣, bo odpowiedziałby 2♣

3(!) = ®

3/♠/BA! =krótkość licytowana (3BA = krótkość ♣)

3 = bez krótkości, 5+ - "partnerze, czy nie powinniśmy zagrać 5?"

3 = 6. na 10/11 PC

3♠ = 4.♠ na 11/12 PC

3BA! = 6.♠ na 10/11 PC

2BA = min. siły (12/13 PC) i brak 4. starszej,  ręka zła do otwarcia 1BA (5+ i 4.♣, krótkość w starszym)

jeśli Odpowiadający ma 6+starszy, to po tym rebidzie w zasadzie może być pewny, że partner ma krótkość w jego kolorze, zatem ze słabszym longerem powinien rozważyć PAS

3♣/ =do gry

3/♠  = licytowany kolor 6+ (niezły, sekwencja górnych kart), 10/11 PC

3♣ = 12/13 PC i brak 4. starszej, ręka zła do zajęcia 1BA (5+♣ dłuższe niż i krótkość w starszym)

- to już nieaktualne, bo teraz otwieramy 2♣

PAS/3 =do gry

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3♣ = 4+♣ na 15-17 PC i brak 4. starszej

3 = uzgodnienie.....?

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC, GF

3BA = do gry

3 = min. i ręka jednokolorowa, NF

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3BA = do gry

3/♠! = autosplinter, 15-17 PC (?)

-  wadą jest zajęcie ze złej ręki 3BA, ale tylko po 3♠ bo po 3 jest miejsce na transfer 3♠

- zaletą jest to, że może uprzedzić o misfiicie w naszym kolorze 6-kartowym

3♠! (po 3) => 3BA

3BA (po 3♠) = do gry, można tak zalicytować i z 6.♠

4/♠ (drugi starszy)  = licytowany kolor 6+, do gry

3BA = do gry - bez 4. starszej, min. dubleton w każdym ze starszych, 15-17 PC

4/♠  = licytowany kolor 6+, do gry


  * * * * *

Odpowiedź 2 oznacza kolor 6+ w sile 8/9 PC.

Ponieważ wszystko jest jasne, jeśli chodzi o siłę (8/9 PC) i długość koloru partnera (6+), Otwierający  łatwo może przesądzić (zalicytować) końcówkę. Z samą górą otwarcia i krótkością w kolorze odpowiedzi może zdobyć się nawet na 3BA. Oczywicie, ma również pełne przesłanki, żeby sPASować.

Inwity mają sens, o ile dotyczyłyby rąk dobrze sfitowanych ze środkowego przedziału siły (13/14 PC), jeśli szans upatrujemy w  wartościach układowych. Taką wartością jest krótkość trafiająca do koloru partnera pozbawionego średnio-wysokich honorów (as do singla jest całkiem przyzwoitą wartością).

(pas)  1 
 pas
  2 
pas ?

2♠! = fit  i krótkość ♠ (Splinter), INV

2BA! = fit  i krótkość lub blotki w ♣, F1

3♣! ® = zainteresowanie (brak średnich honorów w ♣)

3! = krótkość ♣

3! = luka w ♣

3! = "może zainteresuje Cię parterze moja krótkość w ?" - Splinter

3 (powrót na swój kolor) = "mam średnie wartości w ♣, poprzestańmy na 3" - do gry

3♣ = dwukolorowa ręka na młodszych, 5+♣ i 5+, bez fitu w kolorze odpowiedzi- "wybierz kolor do gry", sign-off

3 = monokolor i krótkość w , słabe, sign-off

3(!) (podniesienie) = fit i luka w ♠, INV

3BA = nic nie mówi o składzie, ale raczej bez fitu w kolorze odpowiedzi, do gry

Uwaga:
W tym przypadku z monokolorem można było przejść przez 2BA, a odzywce 3 przypisać znaczenie z krótkością ♠; wtedy 2♠ oznaczałoby to samo co obecnie 2BA (krótkość lub blotki w ♣).
Mimo więc, że to rozwiązanie wydaje się nieco gorsze, a z misfitem wychodzimy poza 2BA, to powyższe zostało podyktowane zamiarem ujednolicenia licytacji, tak jak po odpowiedzi 2♠.


* * * * *

Odpowiedź 2♠ oznacza kolor 6+ w sile 8/9 PC.

(pas)   1 
 pas
 2♠  
pas ?

2BA!  = fit ♠ i krótkość lub luka w ♣

3! = zainteresowanie

3! = krótkość ♣

3! = luka w ♣

3/! = zainteresowanie z powodu licytowanej krótkości w / (Splinter)

3♠ = "niewiele mi to daje", średnie wartości w ♣, bez krótkości  - do gry

3♣ = dwukolorowa ręka na młodszych, 5+♣ i 5+, bez fitu w kolorze odpowiedzi- "wybierz kolor do gry"

3  = monokolor i krótkość w ♠, słabe, sign-off

3! = fit ♠ i krótkość  (Splinter), INV

3♠ (podniesienie) = fit ♠ i luka w , INV

3BA = nic nie mówi o składzie, ale raczej bez fitu w kolorze odpowiedzi, do gry

* * * * *

Przykład 15 czerwca 2014  - Najsłabszy inwit z 6. starszą
Tak naprawdę, to z siłą 10 PC S miał na sztuczną odpowiedź 2, która obiecuje - w przypadku starszego koloru 6-kartowego - siłę 10/11 PC. N miał takie wartości, że bez wahania dorzucić mógł 4♠. O dziwo, część par wylądowała nawet w 6♠, pewnie za sprawą N. 74%

Przykład 16 czerwca 2014  - Szybka decyzja
...


* * * * *

Odpowiedź 2BA przeznaczamy na forsing do dogranej bez koloru 5+.  Możliwa jest  4. starsza.

Otwierający z większą siłą licytuje 3/♠/BA, a z mniejszą 3 z 4. starszą albo 3♣ z 4.♣ bez 4. starszej.

    1♦       pas 
2BA(!
       pas
?

3♣(!) = 1) 5+ i 4.♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością
                 2) 6+ z krótkością

- nie zawiera składów z 5.♣, z którymi otwieramy 2♣ ani rąk bez krótkości, z którymi otwieramy 1BA

- w wariancie a) w zasadzie (3-1)-5-4 lub więcej

3(!) = pytanie o krótkość, naturalnie uzgadnia 

3/♠! = krótkość /♠ - wariant /1/ lub /2/ (obojętne, bo uzgodnione są )

3BA! =   coś w rodzaju 1-1-(6-5) - wariant /1/

4♣! = wariant /2/ - 6+ z krótkością ♣

3! = do wariantu /1/ - pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia

3♠! = krótkość ♠ - wariant /1/

3BA = "nie mam longera ♣" - wariant /2/

4♣! = krótkość - wariant /1/

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

3 = 4., F1

3♠ = 4.♠

4 = uzgadnia 

3♠ = 4.♠ bez 4.

3BA = bez 4.♠ (4.)

4♣//! = cue-bid krótkościowy przy uzgodnionych ♠

4♠ = 4.♠ bez krótkości

3BA = 16/17 PC (bez 4. starszej), sign-off

4♣! = Gerber, bez 4. starszej,  w zasadzie uzgadnia , 18+PC

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (także w ♣!)

- dalej podobna konstrukcja jak po 3♣, z wyjątkiem rąk silnych bez krótkości, z którymi licytujemy bezpośrednio 4

4(!) = pytanie o krótkość, uzgadnia 

4/♠! = krótkość licytowana

4BA = 2-2-5-4

5♣! = 6+ z krótkością ♣

4! = pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia ♣

4♠! = krótkość ♠ - wariant /1/, uzgadnia ♣

4BA = 2-2-5-4 - wariant /1/, uzgadnia ♣ 

5♣! = 6+ i krótkość ♣- wariant /2/

5(!) = krótkość - wariant /1/, uzgadnia ♣

- po każdej odpowiedzi ® jest pytaniem o 5. wartości  i D atu

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości


* * * * *

Odpowiedź 4 bardzo silnie uzgadnia kolor otwarcia i po niej jesteśmy już prawie w szlemiku.

Jej słabością jest to, że niewiele wiemy o ręce Otwierającego.

Gdyby przyjąć, że jest tylko pytaniem o wartości, to uzyskane informacje o asach i królach, choć przybliżą nam tą wiedzę, jednak nadal nie dadzą obrazu tego, ile potencjału tkwi w niższych honorach i długości koloru atutowego u Otwierającego.

Zasadnym wydaje się więc przekazanie przez Odpowiadajacego conajmniej informacji o minimalnej sile.

Odpowiedzi wartościami pozostawiamy - dla ułatwienia zapamiętania - w standardzie Blackwooda, ale tylko z rękami silnymi, tj. 15-17 PC. Słabsze ręce wskazujemy co do zasady odzywkami: 5♣ (2 wartości) i 5 (1 wartość).

         1♦      pas    4(!)   
     pas
              
?

4! = 1) 1 wartość, solidne otwarcie lub
               2) 3 wartości na 12-14 PC

- jeśli Odpowiadający ma 3/4. wartości to bez żadnych wątpliwości może pytać dalej

4♠! = pytanie o D atu i K

- nawet przy początkowym braku pewności pokazanie D i/lub liczby K powinno wyjaśnić wariant pierwszej odpowiedzi

4BA! = brak D

5♣! = kolejne pytanie

5! = brak króli, zatem wariant /2/

5...! = brak D i wskazana liczba K - przesądza wariant /1/ z 1 wartością

5♣! = D, brak K - praktycznie mieści się tylko w wariancie /2/

5..! = D i wskazana liczba K - mieści się tylko w wariancie /1/

- Odpowiadający może zalicytować też inne pytanie

4BA! = pytanie o wariant pierwszej odpowiedzi

5♣! = 1 wartość i silna ręka - wariant /1/

5! = słabszy z 3. wartościami - wariant /2/

4♠! = 3 wartości, j.w.

4BA! = 2 wartości, j.w

5♣! = 2 wartości i dolny zakres siły

5! = 1 wartość i dolny zakres siły


* * * * *

Jak powyższe ustalenia działają w praktyce?

Nnajlepiej zobaczyć to na przykładach.

 Przykład (M) -  24 listopada 2014  - Słaby longer treflowy
Odpowiedź 2♣ nie musi oznaczać siły 11/12 PC, ale może być dana ze słabym longerem ♣. Tak mogło być w tym przypadku, jak to pokazał przytoczony przykład. W rzeczywistości opóźniona reakcja S doprowadziła jednak do dużej straty. 

 Przykład (M) -  24 listopada 2014  - Na młodych, ale z 3-fitem
Ukrycie lekkiej nadwyżki Otwierajęcego w 2♣ lepiej ustawia dalszą licytację z punktu widzenia fitu ♠. 2BA Odpowiadającego musi oznaczać rękę nadwyżkową, na inwit, a więc z 5.♠. Decyzja jest więc oczywista.

 Przykład -  20 listopada 2014  - Inwit na 6.
Nie jestem przekonany, czy nie lepsze byłoby 3♣ zamiast 3BA. Skończyło się jednak dobrze. 68%

 Przykład -  26 lutego 2014  - bez wysiłku
Bardzo duża siła, tylko 1 asa brak

 Przykład -  25 lutego 2014  - czasem nie wchodzi
Dobra licytacja i kontrakt, ale czasem jak w tytule...

 Przykład -  stawiajmy na "młodzież"
Chodzi oczywiście o to, abyśmy nie zgubili ♣, szczególnie wtedy gdy kroi sie coś poważniejszego.

Przykład -   Typowy rewers
....

Przykład -  5 listopada 2013  - komfort silnego po odpowiedzi 2karo
....

 Przykład -  ...  - gdy brak uzgodnienia
4 wyjaśniało, że chodzi o skład typu 6+ w sile 10/11 PC. Nie ma się co dziwić E, że nie zgodził się na uzgodnienie tego koloru, ale zaproponował jeszcze raz grę w ♠ (ewentualnie na 7 atutach). W mógł też wybrać do gry 4BA. Po 5 trzeba już zaufać partnerowi.



Poprawiony: sobota, 28 lutego 2015 21:17  

Zmiany w PRESERze

Zmiany po przyjęciu transferu na 1BA
1♣ - pas - 1 - pas
1BA - pas - 2
to 8/9 PC bez 4. starszej
11-11-2015

Zmiany po przyjęciu transferu
1♣ - pas - 1♦/♥ - pas
1♥/♠ - pas - 2♥/♠
licytujemy zaporowo
28-10-2015

Kolejne uzupełnienie 1BA
1BA - pas - 4BA
to inwit szlemikowy bez 4. młodszej
19-09-2015

Uszczegóławiamy 1BA
1BA - pas - 2
tej odzywce nadajemy charakter forsujący
06-02-2015

Zmiany w sekwencji
1♣ -   pas - 2BA - pas
 ?
09-07-2014

Więcej szczegółów w sekwencji
1♣ -   pas - 2♥ - pas
2BA - pas - ?
16-06-2014

Otwarcie 1♠ - standard Preser
11-06-2014

Otwarcie 2♣ - standard Preser
17-04-2014

Doprecyzowanie sekwencji 1♣-1♦/♥
w wersji słabej

17-04-2014

"Domknięcie" Szuflady
17-01-2014

Dalsze porządki w Szufladzie
30-12-2013

Zmiany oo 1♣ - silny na 5/6.♠
odowiedzi 1♠/BA

28-12-2013

Zmiany w dwukolorówkach
młodszych

28-12-2013

Nowe otwarcia 2♣-2♠
23-12-2013

Doprecyzowanie licytacji
po otwarciu 1BA

18-09-2013

Nowa wersja licytacji
po otwarciu 1karo

14-09-2013


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.