strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Uwaga
  • Please don't forget to specify the users.
Start Pomysły / propozycje Otwarcie 1karo - eksperymentalne

Otwarcie 1karo - eksperymentalne

Email Drukuj PDF
Spis treści
Otwarcie 1karo - eksperymentalne
Opis otwarcia
Odpowiedzi - ogólnie
Odpowiedzi - szczegóły
Więcej po odpowiedzi 1kier
Więcej po odpowiedzi 1pik
Odpowiadający jest z młodszymi
Więcej po odpowiedzi 2trefle
Więcej po odpowiedzi 2karo
Więcej po odpowiedzi 2kier
Więcej po odpowiedzi 2pik
Więcej po odpowiedzi 2BA
Więcej po odpowiedzi 4karo
Przykłady
Wszystkie strony

Główny obszar zmian wprowadzanych w PRESERze do otwarcia 1 dotyczy odpowiedzi 2 i 2BA.

Ich znaczenie ulega zamianie. Odpowiedź 2 będzie precyzyjnie wskazywała 11/12 PC, ale uwaga: nie obieca fitu i nie wyklucza już 4. starszej!
Siła tej odzywki zapewnia, że jeśli nie uzgodnimy koloru starszego, to nawet przy min. na obu rękach  zatrzymamy się w bezproblemowych zwykle 2BA.

Po tej zmianie odpowiedź 2BA oznacza rekę w sile 13+PC, ale też nie wyklucza 4. starszej.

Powyższe ustalenia oznaczają odejście od preferencji kolorów starszych.

To wymusiło, rzecz jasna, modyfikację innych odpowiedzi i zmiany w dalszej licytacji, szczególnie w zakresie odpowiedzi 1/♠.

Drugi obszar zmian polega na wykorzystaniu idei inwitującego zniesienia. Odpowiedzi 2/♠ dajemy teraz z kolorem 6-kartowym w niewielkiej sile - 8/9 PC.
Z rękami silniejszymi 10/11 PC przechodzimy przez wieloznaczne 2 (potem licytujemy 3
w nasz kolor starszy).
Z siłą 12-15 PC licytujemy bezpośrednio 3 w kolor 6. starszej.
Najs
ilniejsze ręce (16+PC) z longerem starszym licytujemy najwolniej, przez wieloznaczne 1/♠. Bez problemu sprzedamy w dalszej licytacji nasz duży skład i siłę.

W formule inwitującego zniesienia umieszczamy również ręce z longerem ♣.
2♣ licytujemy zatem z siłą do 12 PC (w tym ręce słabe z 6+♣). Odpowiedź 3♣ przeznaczamy na ręce w sile 13+PC.

Powyższe zmiany zmierzają do lepszego wykorzystania przestrzeni licytacyjnej, osiągnięcia większej naturalności i precyzji na niższym poziomie licytacji. W sporej części mają też za cel blokowanie przeciwników oraz przygotowanie do skutecznego ich kontrowania na możliwie niskim poziomie.

Czy te zamierzenia poniższy projekt skutecznie realizuje? Jeszcze nie wiem, ale wygląda naprawdę obiecująco.

Poprzednią wersję otwarcia 1 znajdziesz tutaj.


* * * * *

Przypomnijmy. że otwarcie 1 odbiega od standardu znanego nam z WJ, przede wszystkim z uwagi na to, że w systemie PRESER stosujemy słabe otwarcie 1BA (12-14 PC bez 4. starszej).

Obejmuje ono ręce, z którymi otwieralibyśmy klasyczne 1BA (oczywiście z 4+, bo inaczej otwieramy 1♣), a nie zawiera rąk słabych (12-14 PC), w miarę zrównoważonych, bez 4. starszej, z którymi otwieramy właśnie 1BA.

Otwarcie 1 częściej więc zawiera ręce w dobrej sile (15-17 PC).
Ręce słabsze obiecują 4. starszą lub skład niezrównoważony (z krótkością), np. w rodzaju (1-3)-(4-5).

A oto pełny opis tego otwarcia:

1/ 12(11)-14 PC, 4+ w składzie niezrównoważonym, ew. z inną 4.

- z 5.-4/5. w młodszych na 12-14 PC w składzie niezrównoważonym otwieramy 2♣ (!)

- z 2-2-(4-5) otwieramy 1BA

2/ 12(11) -17 PC, z 4. w składzie trójkolorowym, jednak (1-4)-4-4 tylko na 12-14 PC (z 15-17 PC otwieramy 1♣)

3/ 15-17 PC, 4+ bez innej 5.

Przy  (1-4)-4-4 otwieramy, w zależności od siły: 1 na 12-14 PC lub 1♣ na 15-17 PC.

-  po otwarciu 1♣ i transferowym 1o1 rebid 1♠/BA Otwierajacego oznacza zawsze 15-17 PC

- z 12-14 PC otwieramy 1, bo rebid 2♣ powie nam więcej niż po otwarciu 1♣ i transferze 1o1

Z ręką w sile 15-17 PC i kolorami młodszymi 5.-4. otwieramy  w kolor dłuższy (z 5.♣ otwieramy 2♣).

Szczegóły otwarć z 5-4 w młodszych znajdziecie tutaj.


* * * * *

Przy założeniach, które poczyniliśmy na wstępie, odpowiedzi na otwarcie 1 przyjmą natępujące znaczenie:

1/♠ = 4. licytowana do 10 PC, albo 5. 7+PC, albo 6. do 7 PC lub 16+PC

1BA = do 10 PC bez 4 starszej, nie wyklucza 5.♣, NF

2♣ = słabe 6+♣ lub 5+♣ na 11/12, nie wyklucza 4. starszej, NF

2(!) = 11/12 PC nie gwarantuje fitu , możliwa 4. starsza lub obie, albo 6. starsza w sile 10/11 PC, F1

2/♠ = 6+ w sile 8/9 PC

2BA = GF na 13+PC, możliwa 4 starsza, ale bez 4. starszej od 16+PC

3♣ = 5+♣ nie wyklucza 4. starszej, 13+PC, GF

3/♠ = 6+ w sile 12-15 PC

3BA = 13-15 PC bez 4. starszej

3 =  słabe z superfitem , w zależności od założeń

4 =  16+PC z b.dobrym fitem , IS

4♣//♠! = j.w. - Blackwood wyłączeniowy

* * * * *

Powyższe można ująć w formie tabeli:

      do 6 PC    7-10 PC     (10)11/12 PC     (12)13-15          16+PC    
bez 4. starszej      
PAS  1BA  2! 3BA 2BA!
j.w. i 5+♣ PAS   1BA/2♣ 
 2♣  3♣
j.w. i 5. 3  1BA  2 2BA! 4
4. starsza PAS  1/♠ 2BA!
4. starsza i 5.♣    
PAS 2♣ 3♣
5. starsza  PAS 
1/♠ 
6. starsza 1/♠ 2/♠ 2! 3/♠ 1/♠

Podkreślmy:

  • z 5.♣ bez 4. starszej w sile do 10 PC odpowiadamy 1BA, ze słabą 6+ odpowiadamy 2♣
  •  z 5.♣ i 4. starszą w sile do 10 PC odpowiadamy 1/♠
  • z 5. starszą, niezależnie od siły (7+PC), odpowiadamy 1o1

* * * * *

Odpowiedzi mocno odbiegają od przyjętych standardów.

     (pas)   1♦       pas  
   ?    

PAS = z  siłą poniżej 7 PC i nieciekawym układem

1 = 1) 4. w sile 7-10 PC
             2) 5. licytowana w sile 7+PC
                  3) 6+ z ręką bardzo słabą
                       4)
6+ z ręką 16+PC

- z 4. i silniejszą ręką (11/12 PC) odpowiadamy 2!,  a z jeszcze silniejszą (13+PC) 2BA!

 
Rebidy 1/2♠ Otwierającego nie obiecują 4.♠!
 

1♠(!) = 3/4.♠ 12-14 PC  

1BA! = 15(16) PC, bez 4.♠ i 4+♣, nawet 3-3-4-3

2♣ = 1-3-(4-5) na 12-14 PC

- z 3.♠ powiedzielibyśmy 1♠, a z 3-2 lub 2-2 w starszych otwieramy 1BA

2 = 6+ na 12-14 PC, z krótkością

- np. coś w rodzaju (1-3)-6-3 lub 3-3-6-1

2(♂) = 4., 12-15 PC, NF

- nieco szerszy przedział siły, mamy sporo miejsca na inwit

2♠(!) = 3/4.♠, 15(16) PC

2BA = 17(16) PC nie wyklucza 4.♠, INV

- jeśli Odpowiadający ma na końcówkę, to i tak zdąży uzgodnić ewentualnie swoje 4.♠

3♣ = 4+ i 4.♣ bez 4. starszej, 15-17 PC (z 5.♣ otworzymy 2♣ - zmodyfikowany Precision)

3 = 6+, 15-17 PC

3(♂) = 4., 16/17 PC

1♠ = 1) 4.♠ w sile 7-10 PC
                2) 5.♠ w sile 7+PC, nie wyklucza 4.
                    3) 6+♠ z ręką bardzo słabą
                        4)
6+♠ z ręką bardzo silną (16+PC)

1BA(!) = 12-14 PC, 4.

2♣ = 4/5.♣, 12-14 PC

2 = 6+, w zasadzie z krótkością, 12-14 PC

2 = 4., 15-17 PC

2♠ (♂)= 4.♠, 12-15 PC

2BA = 15-17 PC bez 4. starszej i 4/5.♣

3♣ = 4+ i 4.♣, 15-17 PC

3♠ = 4.♠ i 16/17 PC

1BA = 7-10 PC bez 4./♠, nie wyklucza fitu

PAS = 12-14 PC, bez nadwyżek w składzie

2♣ = 12-14 PC, 4/5.-5.♣, skład różny od 2-2-(5-4)

2 = 12-14 PC i 5/6., sign-off

2/♠ = 15-17 PC, w zasadzie 4., bardziej jednak en passant, inwit do 3BA

2BA = 15-17 PC, dobra ręka do BA, trzyma starsze, ale niekoniecznie  ♣

3♣ = 15-17 PC, 5. i 4.♣, honory zgrupowane w kolorach młodszych

3 = 15-17 PC, dobry kolor 6+

2♣ =  1) słabe (do 10 PC) 6+♣
                 2) 5+♣ w sile 11/12 PC, możliwa 4. starsza

- z warianetm /1/ Odpowiadający w kolejnym okrążeniu wraca na 3♣

PAS = dół otwarcia z fitem ♣

2 = 12/13 PC bez 4. starszej,

- coś w rodzaju  3-3-6-1

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2BA = 15(17) PC, nie wyklucza 4.starszej, NF

3♣ = 17(16) PC, nawet z 2.♣, NF

2(!) 1) 11/12 PC nie gwarantuje fitu , możliwa 4. starsza lub obie,
                2) 6. starsza w sile 10/11PC, F1

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2BA(!) = 12(13) PC, 4.♣ i 5.

3♣ = 12(13) PC, 5.♣ i 4.

3/♠ = 4. licytowana, GF

3BA = do gry - bez 4. starszej, min. dubleton w każdym ze starszych, 15-17 PC

- więcej n/t szczegółów dalszej licytacji znajdziesz tutaj

2/♠ = 6+ w kolorze licytowanym na 8/9 PC (inwitujące zniesienie)

2BA! = 13+PC, nie wyklucza 4. starszej, ale z 13-15 PC bez 4. starszej licytujemy 3BA, GF

3♣(!) = 1) 4+ i 4+♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością w starszym lub
                 2) 6+, możliwa krótkość ♣

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (możliwa także w ♣!)

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości

3♣ = 5+♣ w sile 13+PC, praktycznie GF

3(!) =15-17 PC, nic nie mówi o składzie

3/♠ = 4. licytowana, GF

3♠/4! (czwarty kolor) = 4-fit, ręka nadwyżkowa, IS

3BA = brak 4. w kolorze partnera

4♣ = fit ♣, brak 4. w kolorze partnera, IS

4/♠ = 4-fit, minimum

3/♠ = 4. licytowana na 12-14 PC

3BA = 12-14 PC, bez 4. starszej

3 = blokujące, 5-9 PC z fitem 5+

3/♠ = 6+ w sile 12-15 PC, GF

3BA = 13-15 PC, układ zrównoważony bez 4./♠, ale zatrzymania w tych kolorach

4 = przed partią - słabe i super fit, zaporowe

4♣//♠! = superfit i 16+PC - Blackwood wyłączeniowy


* * * * *

1 = 1) 4. w sile 7-10 PC
             2) 5. licytowana w sile 7+PC
                  3) 6+ z ręką bardzo słabą
                       4)
6+ z ręką 16+PC

Ponieważ odpowiedź 1 może paść z ręką nawet bardzo słabą, więc staramy się ograniczyć sytuacje, gdy rebid Otwierającego miałby przekraczać 2.

   1♦  
  pas    1  
    pas
?

1♠(!) = 3/4.♠ 12-14 PC 

- z 3.♠ dopuszczalny w zasadzie jeden rodzaj ręki 3-1-(5-4) tj. z krótkością w kolorze odpowiedzi; z 1-3-(5-4) Otwierający licytuje rebid 2♣

- dzięki temu rozwiązaniu (z 3.♠) rebid 1BA Otwierającego możemy przeznaczyć na wskazanie wyłącznie rąk silnych, podobnie jak po otwiarciu 1♣

- możemy zmieścić tutaj również bardzo słabe ręce (11 PC) z 4., z którymi uzgodnimy partnerowi kolor po każdej jego odzywce (licząc, że nie sPASuje)

PAS = 4. i 4.♠, wariant /1/ i dół odpowiedzi, do gry

1BA = do 10 PC, 4. bez 4.♠, skład zrównoważony i 4(5).♣, sign-off

- coś w rodzaju  3-4-2-4, 2-4-3-4, co gwarantuje 4.♣, bo z 3-4-3-3  lub 5.♣ w sile 9/10 PC licytujemy 2♣

2♣! ® =  "co masz w starszych?" - właściwe 5., ale nie wyklucza też 4.♠ ani 4.♣,  F1

- tak licytujemy z rękami nienadającymi się na rebidy 2BA-3BA, a także ze średnią ręką (9/10 PC) np. z 3-4-3-3, 3-4-1-5

2(!) = brak 3. i 4.♠

- a więc chyba tylko 3-1-(5-4)

PAS = wchodzi w rachubę już z 3. raczej bez 4.♣

2(!) = "powiedz dokładniej co masz w młodszych, F1

- to może być nawet bardzo silna ręka z 5., z widokiem na wysoką grę w młodszy

2♠! = dłuższe ♣

2BA! = dłuższe

2♠ = 4-4-2-3, do 10 PC, sign-off

3♣ = 3-1-4-5, do gry

2BA/3♣ = do gry

3 = 5. i 4., dziura w ♣, INV do 3BA

- z 5. licytujemy także z 11/12 PC, ale ręka może być nawet silniejsza

2(!) = 3.nie wyklucza 4.♠

2♠ = 4.♠ bez 3.♥

2 = fit , do 10 PC, do gry

2 = słabe 6+ sign-off

2♠ (♂) = 4. i 4.♠ i 9/10 PC (z 11/12 odpowiedzielibyśmy od razu 2), sign-off

2BA = 5. bez 4.♠, 11/12 PC, INV

3♣ =...?

3 = 5. i 3/4., 13+PC, obawa o ♣ na 3BA, F1

3 = 6+ w sile 16+PC, GF+

3♠ = 5. i 4.♠, GF

3BA = 5. z trzymaniem ♣, sign-off

1BA! = 15(16) PC, bez 4.♠ i 4+♣, nawet 3-3-4-3

2♣ = słabe, do gry

2! = 5., nie uzgadnia , F1

2 = 3.

2♠ = skład niezrównoważony bez 3. (np. 2-2-6-3)

2BA = skład zrównoważony bez 3. (np. 3-2-4-4)

2 = 6+, bardzo słabe, do gry

3BA = góra wariantu /1/

2♣ = 1-3-(4-5) na 12-14 PC

- z 3.♠ powiedzielibyśmy 1♠, a z 3-2 lub 2-2 w starszych otwieramy 1BA

2 = 6+ na 12-14 PC, z krótkością

- np. coś w rodzaju (1-3)-6-3, 3-3-6-1, (1-2)-6-4

2 = 6+, słabe, sign-off

2♠! = relay, prawdopodobnie z 5.

2BA! = krótkość bez 4.♣

- np. coś w rodzaju 3-1-6-3

3♣ =  4.♣-6.

3(!) =  3. i 6+, min.

3(!) = 3. i 6+, max.

2(♂) = 4., 12-15 PC

2♠! = wywołanie kombinowane, F1

2BA = automat

3♣//! = krótkość w licytowanym kolorze (3 = ♠), INV

2BA/3♣/ = bez krótkości, wartości w licytowanym kolorze (2BA= ♠), INV

2♠(!) =  3/4.♠, 15(16) PC

PAS = 4.♠ i min.

2BA = bez 4.♠, min., do gry

3♣! = prawdopodobnie 5/6., nic nie mówi o sile, F1

3(!) = krótkość

3 = 6+, 16+PC

3 = 2/3., NF

3♠ = 5. i 4.♠, GF

3BA = 5., sign-off - "PASuja albo popraw"

wyższe = 5+, IS

3 = fit , do gry

3 = 6+, bardzo słabe

3♠ = 4.♠, GF

3BA = do gry

2BA = 17(16) PC nie wyklucza 4.♠

3♣! = ® z 5/6., F1

3! = krótkość 

3 = 2/3.

3 = do gry

3 = 6., bardzo słabe, bez szans na końcówkę, do gry

3♠ = 4.♠, GF

3♣ = 4+ i 4.♣ bez 4. starszej, 15-17 PC (z 5.♣ otworzymy 2♣ - zmodyfikowany Precision)

3 = 6+, 15-17 PC

3(♂) = 4., 16/17 PC



* * * * *

1♠ = 1) 4.♠ w sile 7-10 PC
                2) 5.♠ w sile 7+PC, nie wyklucza 4.
                    3) 6+♠ z ręką bardzo słabą
                        4)
6+♠ z ręką bardzo silną (16+PC)

Podobnie jak 1 tak i 1♠ odpowiadamy z ręką nawet bardzo słabą, jeśli jest na długości w tym kolorze!

  1♦      pas    1♠   
     pas
?

1BA(!) = 12-14 PC, obowiązkowo z 4.

PAS = bez nadwyżek

2♣(!) = nie obiecuje ♣ - "powiedz coś więcej o starszych", F1

- tak zalicytujemy nawet z 11/12 PC z 4. i 5.♠

- powrót na 3♣ będzie słabe (do 10 PC), do gry

2 = 5+ i 4., bez 3♠, np. 2-4-5-2 lub 1-4-5-3

2 = 4. i 4. bez 3.♠, np. 2-4-4-3 lub 1-4-4-4

2♠ = 3.♠ i 4., np. 3-4-4-2 lub 3-4-5-1

2 = 4., słabe - do gry

2 = 4. i 5.♠, poniżej 10 PC, sign-off

2♠ = 6.♠, słabe - do gry

2BA! = 5.♠ na 11/12 PC, NF

3♣/(!) = wartości w kolorze licytowanym, 5+♠, 13+PC, GF

3 = 4. i 5.♠, GF

3♠ = 6.♠, 16+PC

2♣ = 4/5.♣, 12-14 PC

2 = 6+, w zasadzie z krótkością, 12-14 PC

2! = ® 5.♠, F1

2♠ = mam 2/3.♠, słaba ręka nie zachęca

2BA = 5.♠, NF

3♠ = 5.♠, bardzo silna ręka, IS

3BA = bez 3-fitu ♠

4♣/! = cue-bid

3BA = 5.♠, do gry

2BA= krótkość ♠

3♣/! = 3.♠ i krótkość licytowana, INV

3(!) = 2.♠ z figurą, 14(13) PC, INV

3♠ = 3.♠ bez krótkości, 14(13) PC, INV

2♠ = ręka niczego nie obiecuje poza długością w ♠, Otwierający obowiązkowo PASuje

2 = 4., 15-17 PC

2♠ (♂)= 4.♠, 12-15 PC

2BA! = wywołanie kombinowane (z krótkością)

3♣! = ®

3//♠! = krótkość w licytowanym kolorze (3♠ = krótkość ♣)

2BA = 15-17 PC bez 4. starszej i 4/5.♣

3♣ = 4+ i 4.♣, 15-17 PC

3♠ = 4.♠ i 16/17 PC


* * * * *

Rebid 3♣ Otwierającego wskazuje na rękę w sile 15-17 PC i 4.♣ oraz 4+, bez 4. w kolorze odpowiedzi. Nie pozbawia ona zatem możliwośći posadania przez Otwierającego 3-fitu w kolorze odpowiedzi.

  1♦      pas    1/♠   
     pas
3♣  pas  ?  

PAS/3 = "zagrajmy to", wariant /1/ lub słaby /2/

3/♠ (kolor odpowiedzi) = 6+ w kolorze odpowiedzi, ręka b.słaba, wariant /3/, w zasadzie do gry

3♠/! (drugi kolor) = > 3BA, 9/10 PC w wariancie /1/

3BA = 5. w kolorze odpowiedzi - "PASuj albo popraw"

4♣/ = dobry fit w kolorze licytowanym i 5. w kolorze odpowiedzi, IS

4/♠ (kolor odpowiedzi) = 6+ w kolorze odpowiedzi, 16+PC, IS

- warto zastanowić się jak licytować dalej, jak informować o uzgodnieniu koloru lub jego braku



* * * * *

Odpowiedź  2♣ oznacza:

          1) słabe 6+♣
                 2) 5+♣ w sile 11/12 PC, możliwa 4. starsza

  1♦      pas    2♣   
     pas
?

PAS = dół otwarcia z fitem ♣

2 = 12/13 PC bez 4. starszej, NF

- coś w rodzaju  3-3-6-1, bez krótkości otwieramy 1BA

PAS = dopuszczalny, raczej z min. także w wariancie /1/

2/♠/2BA = 11(12) PC, NF

3 = z fitem, INV

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2♠ (po 2) = 4.♠, 11/12 PC

2BA = 11/12 PC (po 2♠ nie wyklucza 4.)

3♣ = wariant /1/ - słabe

3/♠ (♂) = 4-fit, 11/12 PC, INV

2BA = 15(16) PC, nie wyklucza 4. starszej, NF

3/♠ = 4. licytowana, 11/12 PC

3BA = 10-12 PC bez 4. starszej

3♣ = 17(16) PC, nawet z 2.♣, NF

- chcemy wykorzystać szansę na 3BA już przy 8/9 PC u Odpowiadającego


* * * * *

Odpowiedź  2 oznacza:

          1) 11/12 PC, możliwa 4. starsza lub obie, nie gwarantuje fitu
                2) 6. starsza w sile 10/11 PC, F1

  1♦      pas    2!   
     pas
?

2 = 4., 12-17 PC, F1

2♠ = 4.♠

2BA = bez 4. starszej

3 = 4.

3♠ = 6.♠ na 10/11 PC

2♠(!) = w zasadzie 4.♠, na pewno bez 4.; jednak przy 15-17 PC nie obiecuje 4.♠

- chodzi o rozeznanie charakteru ręki Odpowiadającego zanim zalicytujemy 3BA, F1

2BA = nie wyklucza 4.

3 = w zasadzie 5+ - "rozważ partnerze, czy nie powinniśmy zagrać 5"

3 = 6. na 10/11 PC

3♠ = 4.♠

3BA = 6.♠ na 10/11 PC

2BA = min. siły (12/13 PC) i brak 4. starszej,  ręka zła do otwarcia 1BA (5+ i 4+♣, krótkość w starszym)

- po tym rebidzie w zasadzie Odpowiadający może być pewny, że partner ma krótkość w jego kolorze, zatem ze słabszym longerem powinien rozważyć PAS

3♣/ =do gry

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3♣ = 12/13 PC i brak 4. starszej, ręka zła do zajęcia 1BA (5+♣ dłuższe niż i krótkość w starszym)

PAS/3 =do gry

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3 = min. i ręka jednokolorowa, NF

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3/♠! = autosplinter, 15-17 PC (?)

-  wadą jest zajęcie ze złej ręki 3BA, ale tylko po 3♠ bo po 3 jest miejsce na transfer 3♠

- zaletą jest to, że może uprzedzić o misfiicie w naszym kolorze 6-kartowym

3♠! (po 3) => 3BA

3BA (po 3♠) = do gry, można tak zalicytować i z 6.♠

4/♠ (drugi starszy)  = licytowany kolor 6+, do gry

3BA = do gry - bez 4. starszej, min. dubleton w każdym ze starszych, 15-17 PC

4/♠  = licytowany kolor 6+, do gry


  * * * * *

Odpowiedź 2 oznacza kolor 6+ w sile 8/9 PC.

Ponieważ wszystko jest jasne, jeśli chodzi o siłę (8/9 PC) i długość koloru partnera (6+), Otwierający  łatwo może przesądzić (zalicytować) końcówkę. Z samą górą otwarcia i krótkością w kolorze odpowiedzi może zdobyć się nawet na 3BA. Oczywicie, ma również pełne przesłanki, żeby sPASować.

Inwity mają sens, o ile dotyczyłyby rąk dobrze sfitowanych ze środkowego przedziału siły (13/14 PC), jeśli szans upatrujemy w  wartościach układowych. Taką wartością jest krótkość trafiająca do koloru partnera pozbawionego średnio-wysokich honorów (as do singla jest całkiem przyzwoitą wartością).

(pas)  1 
 pas
  2 
pas ?

2♠! = fit  i krótkość ♠ (Splinter), INV

2BA! = fit  i krótkość lub blotki w ♣, F1

3♣! ® = zainteresowanie (brak średnich honorów w ♣)

3! = krótkość ♣

3! = luka w ♣

3! = "może zainteresuje Cię parterze moja krótkość w ?" - Splinter

3 (powrót na swój kolor) = "mam średnie wartości w ♣, poprzestańmy na 3" - do gry

3♣ = dwukolorowa ręka na młodszych, 5+♣ i 5+, bez fitu w kolorze odpowiedzi- "wybierz kolor do gry", sign-off

3 = monokolor i krótkość w , słabe, sign-off

3(!) (podniesienie) = fit i luka w ♠, INV

3BA = nic nie mówi o składzie, ale raczej bez fitu w kolorze odpowiedzi, do gry

Uwaga:
W tym przypadku z monokolorem można było przejść przez 2BA, a odzywce 3 przypisać znaczenie z krótkością ♠; wtedy 2♠ oznaczałoby to samo co obecnie 2BA (krótkość lub blotki w ♣).
Mimo więc, że to rozwiązanie wydaje się nieco gorsze, a z misfitem wychodzimy poza 2BA, to powyższe zostało podyktowane zamiarem ujednolicenia licytacji, tak jak po odpowiedzi 2♠.


* * * * *

Odpowiedź 2♠ oznacza kolor 6+ w sile 8/9 PC.

(pas)   1 
 pas
 2♠  
pas ?

2BA!  = fit ♠ i krótkość lub luka w ♣

3! = zainteresowanie

3! = krótkość ♣

3! = luka w ♣

3/! = zainteresowanie z powodu licytowanej krótkości w / (Splinter)

3♠ = "niewiele mi to daje", średnie wartości w ♣, bez krótkości  - do gry

3♣ = dwukolorowa ręka na młodszych, 5+♣ i 5+, bez fitu w kolorze odpowiedzi- "wybierz kolor do gry"

3  = monokolor i krótkość w ♠, słabe, sign-off

3! = fit ♠ i krótkość  (Splinter), INV

3♠ (podniesienie) = fit ♠ i luka w , INV

3BA = nic nie mówi o składzie, ale raczej bez fitu w kolorze odpowiedzi, do gry


* * * * *

Odpowiedź 2BA przeznaczamy na forsing do dogranej bez koloru 5+.  Możliwa jest  4. starsza. 

    1♦       pas 
2BA(!
       pas
?

3♣(!) = 1) 4+ i 4+♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością lub
                 2) 6+

3(!) = pytanie o krótkość, uzgadnia 

3/♠! = krótkość /♠ - wariant /1/

3BA! =  6+ bez krótkości - wariant /2/

4♣! = wariant /2/ - 6+ z krótkością ♣

3! = do wariantu /1/ - pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia

3♠! = krótkość ♠

3BA = "nie mam longera ♣, jestem na " - wariant /2/, sign-off

4♣! = krótkość - wariant /1/

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

3 = 4.

3♠ = 4.♠

4 = uzgadnia 

3♠ = 4.♠

3BA = bez 4.♠ (4.)

3BA = 16/17 PC (bez 4. starszej), sign-off

4♣! = Gerber, bez 4. starszej,  w zasadzie uzgadnia , 18+PC

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (także w ♣!)

- dalej podobna konstrukcja jak po 3♣, z wyjątkiem rąk silnych bez krótkości, z którymi licytujemy bezpośrednio 4

4(!) = pytanie o krótkość, uzgadnia 

4/♠! = krótkość licytowana

4BA = 2-2-5-4

5♣! = 6+ z krótkością ♣

4! = pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia ♣

4♠! = krótkość ♠ - wariant /1/, uzgadnia ♣

4BA = 2-2-5-4 - wariant /1/, uzgadnia ♣ 

5♣! = 6+ i krótkość ♣- wariant /2/

5(!) = krótkość - wariant /1/, uzgadnia ♣

- po każdej odpowiedzi ® jest pytaniem o 5. wartości  i D atu

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości


* * * * *

Odpowiedź 4 bardzo silnie uzgadnia kolor otwarcia i po niej jesteśmy już prawie w szlemiku.

Jej słabością jest to, że niewiele wiemy o ręce Otwierającego.

Gdyby przyjąć, że jest tylko pytaniem o wartości, to uzyskane informacje o asach i królach, choć przybliżą nam tą wiedzę, to nadal nie dadzą obrazu tego, ile potencjału tkwi w niższych honorach i długości koloru atutowego u Otwierającego.

Zasadnym wydaje się więc przekazanie przez Odpowiadajacego conajmniej informacji o minimalnej sile.

Odpowiedzi wartościami pozostawiamy - dla ułatwienia zapamiętania - w standardzie Blackwooda.

         1♦      pas    4(!)   
     pas
              
?

4! = 3 wartości, solidne otwarcie

4♠! = 1 wartość, j.w.

4BA! = 2 wartości, j.w

5♣! = 2 wartości i min. otwarcia

5 = 1 wartość i min. otwarcia


* * * * *

Przykład -  5 listopada 2013  - komfort silnego po odpowiedzi 2karo
....

 Przykład -  ...  - gdy brak uzgodnienia
4 wyjaśniało, że chodzi o skład typu 6+ w sile 10/11 PC. Nie ma się co dziwić E, że nie zgodził się na uzgodnienie tego koloru, ale zaproponował jeszcze raz grę w ♠ (ewentualnie na 7 atutach). W mógł też wybrać do gry 4BA. Po 5 trzeba już zaufać partnerowi.



Poprawiony: sobota, 11 stycznia 2014 15:17  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.