strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Konwencje Zawrotka Presera - Inne transfery na kiery

Zawrotka Presera - Inne transfery na kiery

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Zawrotka Presera
Pierwsze odpowiedzi
Rebid 2kier
Inne transfery na kiery
Słaby transfer na piki
Inne transfery na piki
Ogólnie
Wszystkie strony

* * * * *

Po transferze na i pytającym rebidzie 2 Otwierającego, Odpowiadający z siłą nieco większą niż minimalna ma do wyboru następujące odzywki.

(pas) 1♣ pas 1!
pas 2! pas ?

2♠! = 4. na 5-10 PC, możliwa 4.♠ lub słaba 5.♠ na 5/6 PC, F1

ogólne

- z silniejszą 5.♠ (7-12 PC) zalicytowalibyśmy 3BA

- pamietajmy, że Zawrotka nie obiecuje fitu w kolorze Odpowiadającego, a wtedy z 21/22 PC i kolejnej odpowiedzi 2♠ mamy przesądzoną końcówkę

wszystkie

2BA = 18/19 PC z 3., nie wyklucza 4.♠

3♣/(!) =  3. i 5+♣/, 18/19 PC, NF

3 = 4. na 18/19 PC, INV

3♠ = 3. i 5.♠ na 18/19 PC, NF

3BA = do gry, z bilansu 20/21 PC, także z kolorem młodszym

4♣! = pytanie o siłę, w zasadzie 4+na 22+PC

po 2BA

2BA = 18/19 PC z 3. (z 4. licytujemy inwitujące 3), bez 5. młodszej ale możliwa 4.♠, NF

- nie rwiemy się wyżej, bo Odpowiadający może być naprawdę słaby, a może też mieć ciekawy układ, który pomoże nam podjąć właściwą decyzję

- kolejne odzywki Odpowiadającego, do wysokości 3♠, oznaczają 5/6 PC i nie są forsujące

PAS = 4. i nic ciekawego na 5/6 PC

3♣/ = 4. i 5+ licytowana na 5/6 PC, NF

3(!) = 4. i 4.♠ (>♠), 5/6 PC, NF

- musimy zająć , ale warto chyba zaryzykować, bo nie są dla nas bardzo atrakcyjne

- nie robimy tego z większą siłą (7-10 PC), bo grozi nam PAS

PAS = skład 2-3-4-4

3♠ = 3.♠ (4.♠ w wariancie pesymistycznym), NF   

3BA = bez 3.♠, do gry

- dość problematyczne, ale z jakimś roboczym kolorem młodszym...

4♠ = optymistyczne z 4.♠, do gry

3♠ = 5.♠ obok 4. na 5/6 PC, NF

- Otwierający powinien mieć min. 2.♠ (z 2-3-4-4)

- ten kolor już został zajęty, więc jego unikanie nic nie daje

3BA = siła 7-10 PC, do gry

- może być z 4.♠, ale to już nas nie interesuje

po 3♣

3♣(!) =  3. i 5+♣, 18/19 PC, NF

PAS = min., czyli 5(6) PC z fitem ♣, do gry

3! = 4. i 4/5.♠, F1

- próba uzgadniania nie ma raczej sensu

- Uwaga! w tej sekwencji nawet z 5.♠-4. nie licuytujemy 3BA

3 (!) = do koloru, bez 3.♠

3♠(!) = 3.♠, wyjątkowo 4.♠ i "brzydka ręka"

3BA(!) = 4.♠ skład równy - "wybierz pomiędzy 3BA i 4♠"

4♠ = 4.♠, ładna ręka, do gry

3 (!) = > ♠, czyli 4. i 4.♠, NF

3♠! = > 3BA, 7(6)-10 PC bez 4.♠, jeśli silniejsza ręka (9/10 PC) to bez fitu ♣

3BA(!)  = 9/10 PC i dobry fit ♣, jakiś kolor lukowy, NF

- jest szansa na szlemika, jeśli kolor lukowy trafi do krótkości

4♣! = "pokaż kolor lukowy"

4//! = kolor lukowy

4♣/! = krótkość (4♣ = krókość ♠) z 9/10 PC i dobrym fitem ♣,

4/! = Blackwood wyłączeniowy

4= do gry (na 7. atutach)

 
Uwaga: w licytacji po 3♣ i 3 są różnice
 

po 3♦

3 = 3. i 5+, 18/19 PC, NF

PAS = min., czyli 5(6) PC z fitem , do gry

3! = > ♠, czyli 4. i 4/5.♠, F1

- inaczej niż po 3♣, ale mamy mniej przestrzeni licytacyjnej więc musimy więcej ryzykować

- Uwaga! w tej sekwencji nawet z 5.♠-4. nie licuytujemy 3BA

- problem, jeśli słaby Odpowiadający z 5-4-1-3 trafi np. do 2-3-5-3 i min. Otwierającego (niedostateczny bilans), ale i tak zawsze jakaś szansa na wygranie 3BA będzie

3♠(!) = 3.♠ (do koloru), NF

3BA = bez 3.♠

4♠ = 4-fit ♠

3♠! = > 3BA, GF

3BA(!)  = 9/10 PC i dobry fit , jakiś kolor lukowy, NF

- jest szansa na szlemika, jeśli kolor lukowy trafi do krótkości

4♣! = "pokaż kolor lukowy"

4//! = kolor lukowy (4 = luka w ♣)

4♣/! = krótkość (4 = krókość ♠) , 9/10 PC z dobrym fitem 

4/! = Blackwood (wyłączeniowy)

4= do gry (na 7. atutach)

po 4♣

4♣! = pytanie o siłę, w zasadzie 4+na 22+PC

- Uwaga: wyjątkowe rozwiązanie

4! = negat, 5/6 PC to ponowny transfer, nie licytujemy 4, bo zajęlibyśmy kolor

4 = 7/8 PC

4♠! = 9/10 PC

Z rękami na składzie 5-4 w starszych i 5/6 PC wskazujemy po Zawrotce na 4. w pierwszym licytowanym kolorze, ukrywając na razie 5. Dopiero po rebidzie Otwierającego sygnalizujemy 5.
Z większą siłą, tj. 7-15 PC, wskazujemy na 5. w drugim starszym w pierwszej odpowiedzi (na wys. 3).

Z rękami 4. i 4.♠ Odpowiadający przechodzi przez rebid 2♠. Po 2BA Otwierającego licytuje 3z ręką słabą (5/6 PC) lub 3BA, jak z każdą silniejszą (7-10 PC) bez bocznej 5.

2BA! = 5. na 5-15 PC

wszystkie

3♣! ® =  kolor jest uzgodniony (), pytamy o siłę

3 = 5+na 20/21 PC bez fitu 

3! = 5+♣ na 20/21 PC bez fitu 

3♠ =  własna 5.♠ i brak fitu , 20/21 PC, GF

3BA = 21/22 PC w zasadzie krótkość w kolorze transferu (trójkolorówka)

po ♣

3♣! ® =  kolor jest uzgodniony (), pytamy o siłę [schemat S]

- z siłą do 12 PC precyzujemy najpierw przedział siły:

3! (I°) = 5/6 PC

3 = powrót na kolor uzgodniony oznacza min. u Otwierającego, tj.18(19) PC, 

3! (II°) = 7-9(10) PC 

3♠! (III°) = 10(11) PC

3BA! (IV°) = 11/12 PC 

- po każdej z powyższych odpowiedzi ® (także 3BA po 3♠!) pyta o wartości.

- odpowiedzi, według schematu Blackwooda j.n. (Va- Ve), inne rebidy to que-bid

- z siłą 13-15 PC (V), odpowiadamy wartościami bezpośrednio j.n. po pytaniu 3♣! [schemat B]:

4♣! (Va°) = 13-15 PC i 1 z 5 wartości

4! (Vb°) = jw. ale 0/3 wartości  

4! (Vc°) = jw. ale 2 wartości bez D atu  

4♠! (Vd°) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K

4BA!(Ve°) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K

3♣/ = 5.♣/ i 4., 7-15 PC,

- omówienie dalszej licytacji w odrębnym opracowaniu

3 (!) = 4. i 4.♠, 11-15 PC [Sufler]

- omówienie dalszej licytacji w odrębnym opracowaniu

3♠! = 4. na 11/12 PC, bez 4.♠


3BA = 18/19 PC, sign-off

4♣! = pytanie o 5. wartości

3BA! = 4. i 5.♠, 7-15 PC

wszystkie


- przy tej rozpiętości siły często najlepszym kontraktem będzie 4 w starszy, to siła Odpowidającego zdecyduje, czy próbować szlemika.

PAS = wchodzi w rachubę z minimalną siłą Otwierającego i brakiem dobrze uzgodnionego koloru starszego, np. 2-3-4-4

4♣/! =  Otwierający uzgadnia w ten sposób odpowiednio lub ♠ - To nie cue-bid!

4/♠ = min. (18/19 PC), uzgadnia kolor do gry, NF

4BA(!) = 21/22 PC, nie uzgadnia żadnego koloru, IS

po 4♣/♦

4♣/! =  Otwierający uzgadnia w ten sposób odpowiednio lub ♠ - To nie cue-bid!

- szukanie fitu w młodszym raczej nie ma sensu

- to jest silniejsze niż 4/♠, czyli 20+PC

4/! ® = > /♠, graniczna ręka na 9/10 PC

4/♠ (powrót na uzgodniony kolor) = ok. 20 PC, NF

4♠/BA! (przeskok uzgodnionego koloru) = Blackwood

4/♠ = powrót na kolor uzgodniony - "mam min., tj 7/8 PC" - do gry

4♠/BA!..(oczko powyżej uzgodnionego koloru) = tylko siła 13-15 PC, praktycznie szlem

- można przyjąć, że to Odpowiadający pyta (Blackwood)

5♣!...= z 11/12 PC z automatu odpowiadamy jak na Blackwooda

- ze względu na dwukolorową rękę Odpowiadającego warto zastanowić się, szczególnie w przypadku słabszych rąk, nad przekazaniem informacji o konfiguracji w kolorach młodszych

 
Powrót na uzgodniony kolor zawsze oznacza rękę minimalną
 

po 4♥/♠

4/♠ = min. (18/19 PC), uzgadnia kolor do gry, NF

PAS = 7-10 PC - najczęstszy wybór

- dalsza licytacja musi wskazywać nadwyżki, a uniwersalnym kluczem są odpowiedzi wg schematu Blackwooda

4♠! (po 4) = 1º - 1 wartość na 11+PC...

4BA! (po 4♠) = 1º - 1 wartość na 11+PC...

po 4BA

4BA(!) = 21/22 PC, nie uzgadnia żadnego koloru, IS

- teoretycznie możliwy przypadek, jeżeli daliśmy Zawrotkę bez fitu, z siłą 20/21 PC

- jeśli jesteśmy gotowi przyjąć inwit, to odpowiadamy jak na Blackwooda, jeśli nie - PASujemy

4♣-4BA! = 13-15 PC na 4. , skład różny od 3-4-3-3, schemat odpowiedzi Blackwooda

4♣! (Vaº) = 1 z 5 wartości

4! (Vbº) = jw. ale 0/3 wartości  

4! (Vcº) = jw. ale 2 wartości bez D atu  

4♠! (Vdº) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K

4BA!(Veº) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K

dpowiadający może PASować albo licytować


Poprawiony: sobota, 11 listopada 2023 07:07  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.