Po otwarciu 1♣ i odpowiedzi transferowej 1♦/♥, która wskazuje kolor wyższy 4/5-kartowy, Otwierający z silną ręką 18+PC może zalicytować sztuczny rebid 2♦.
Ten rebid ma podobne znaczenie jak w Odwrotce - powinien w zasadzie obiecywać 3+fit w kolorze Odpowiadającego, ale dajemy go także z rękami bez fitu na 21/22 PC (z 18/19 PC licytujemy 2BA).
Niektóre odpowiedzi na Zawrotkę różnią się w zależności od tego, czy następują po transferze na ♥ czy na ♠. W szczególności duża wagę przywiązuje się do pokazania składu.
* * * * *
Przypomnijmy parę zasad udzielania odpowiedzi na otwarcie 1♣ (metoda Sufler).
√ Z układem 5-4 w starszych dajemy transfer:
- na 4. z siłą 5-15 PC,
- na 5. z siłą 0-4 PC.
√ Z układem 5-5 w starszych licytujemy:
- 1♦ (>♥) z siłą 0-4 PC,
- 1♥ (>♠) z siłą 5-15 PC.
√ Z większą siłą (16+PC) licytujemy:
- 1BA z 5.♠ i 4/5.♥,
- 2♥ z 5.♥ i 4.♠.
- po tych odpowiedziach licytacja wg zasad Szuflady.
√ Z 5. młodszą i 4. starszą:
- do 15 PC stosujemy preferencję koloru starszego (dajemy transfer niski),
- z większą siłą (16+PC) licytujemy bezpośrednio kolor młodszy na wys. 2.
* * * * *
Uwaga: Ta wersja Zawrotki różni się w drobnych szczegółach od wersji w systemie Traser, m.in ze względu na inne rozwiązania dotyczące układów 5-4/5 w starszych.
* * * * *
Duże znaczenie w konstrukcji Zawrotki ma rebid Odpowiadającego - 2♥. Jego znaczenie jest różne, w zależności od transferowanego koloru, a mianowicie:
- po > ♥ oznacza 4/5.♥ w sile 0-4 PC
Po tym rebidzie Odpowiadającego Otwierający z reguły PASuje.
Z większą siłą i składem może licytować coś innego.
- po > ♠ oznacza 4.♠ w sile 0-10 PC lub b. słabe 5.♠
Po tym rebidzie Odpowiadającego Otwierający z 3.♠ przyjmuje transfer licytując 2♠ i tym samym zajmując kolor do gry. Tylko z dużą siłą i składem może zalicytować coś innego.
Z kolei bardzo słaby Odpowiadający (0-4 PC) PASuje na 2♠, a z większą siłą licytuje wyżej, wskazując na 4.♠ i przekazujac dodatkowe informacje n/t składu i siły z zakresu 5-10 PC.
Przykładowe wybory Otwierającego po 2♥.
|
(pas) |
1♣ |
pas
|
1♦!
|
|
|
pas |
2♦! |
pas |
2♥ (0-4 PC) |
|
|
pas |
? |
|
|
|
PAS = do gry, bez specjalnych nadwyżek
2♠ = 3.♥ i 5.♠ na 18/19 PC, NF
2BA(!) = 20/21 PC bez 3-fitu ♥, możliwa każda 5.
- przejście przez Zawrotkę miało na celu wskazanie większej siły (z 18/19 PC licytujemy 2BA); nie wyklucza własnej 5.
3♣/♦/♠ = 5+licytowana na 22/23 PC, oczywiście bez fitu ♥ - j.w.
3♥ = 4+♥ i b.silny inwit (do jego przyjęcia wystarczy jeden starszy honor)
3BA = 24+PC, do gry
* * * * *
Po transferze na ♥ i pytającym rebidzie 2♦ Otwierającego, Odpowiadający z siłą nieco większą niż minimalna ma do wyboru następujące odzywki.
(pas) |
1♣ |
pas |
1♦! |
|
pas |
2♦! |
pas |
? |
|
2♠! = 4.♥ na 5-10 PC, możliwa 4.♠ lub słaba 5.♠ na 5/6 PC, F1
- z silniejszą 5.♠ (7-12 PC) zalicytowalibyśmy 3BA
- pamietajmy, że Zawrotka nie obiecuje fitu w kolorze Odpowiadającego, a wtedy z 21/22 PC i kolejnej odpowiedzi 2♠ mamy przesądzoną końcówkę
2BA = 18/19 PC z 3.♥, nie wyklucza 4.♠
3♣/♦(!) = 3.♥ i 5+♣/♦, 18/19 PC, NF
3♥ = 4.♥ na 18/19 PC, INV
3♠ = 3.♥ i 5.♠ na 18/19 PC, NF
3BA = do gry, z bilansu 20/21 PC, także z kolorem młodszym
4♣! = pytanie o siłę, w zasadzie 4+♥ na 22+PC
2BA = 18/19 PC z 3.♥ (z 4.♥ licytujemy inwitujące 3♥), bez 5. młodszej ale możliwa 4.♠, NF
- nie rwiemy się wyżej, bo Odpowiadający może być naprawdę słaby, a może też mieć ciekawy układ, który pomoże nam podjąć właściwą decyzję
- kolejne odzywki Odpowiadającego, do wysokości 3♠, oznaczają 5/6 PC i nie są forsujące
PAS = 4.♥ i nic ciekawego na 5/6 PC
3♣/♦ = 4.♥ i 5+ licytowana na 5/6 PC, NF
3♥(!) = 4.♥ i 4.♠ (>♠), 5/6 PC, NF
- musimy zająć ♥, ale warto chyba zaryzykować, bo nie są dla nas bardzo atrakcyjne
- nie robimy tego z większą siłą (7-10 PC), bo grozi nam PAS
PAS = skład 2-3-4-4
3♠ = 3.♠ (4.♠ w wariancie pesymistycznym), NF
3BA = bez 3.♠, do gry
- dość problematyczne, ale z jakimś roboczym kolorem młodszym...
4♠ = optymistyczne z 4.♠, do gry
3♠ = 5.♠ obok 4.♥ na 5/6 PC, NF
- Otwierający powinien mieć min. 2.♠ (z 2-3-4-4)
- ten kolor już został zajęty, więc jego unikanie nic nie daje
3BA = siła 7-10 PC, do gry
- może być z 4.♠, ale to już nas nie interesuje
3♣(!) = 3.♥ i 5+♣, 18/19 PC, NF
PAS = min., czyli 5(6) PC z fitem ♣, do gry
3♦! = 4.♥ i 4/5.♠, F1
- próba uzgadniania ♦ nie ma raczej sensu
- Uwaga! w tej sekwencji nawet z 5.♠-4.♥ nie licuytujemy 3BA
3♥ (!) = do koloru, bez 3.♠
3♠(!) = 3.♠, wyjątkowo 4.♠ i "brzydka ręka"
3BA(!) = 4.♠ skład równy - "wybierz pomiędzy 3BA i 4♠"
4♠ = 4.♠, ładna ręka, do gry
3♥ (!) = > ♠, czyli 4.♥ i 4.♠, NF
3♠! = > 3BA, 7(6)-10 PC bez 4.♠, jeśli silniejsza ręka (9/10 PC) to bez fitu ♣
3BA(!) = 9/10 PC i dobry fit ♣, jakiś kolor lukowy, NF
- jest szansa na szlemika, jeśli kolor lukowy trafi do krótkości
4♣! = "pokaż kolor lukowy"
4♦/♥/♠! = kolor lukowy
4♣/♦! = krótkość (4♣ = krókość ♠) z 9/10 PC i dobrym fitem ♣,
4♦/♠! = Blackwood wyłączeniowy
4♥ = do gry (na 7. atutach)
Uwaga: w licytacji po 3♣ i 3♦ są różnice
3♦ = 3.♥ i 5+♦, 18/19 PC, NF
PAS = min., czyli 5(6) PC z fitem ♦, do gry
3♥! = > ♠, czyli 4.♥ i 4/5.♠, F1
- inaczej niż po 3♣, ale mamy mniej przestrzeni licytacyjnej więc musimy więcej ryzykować
- Uwaga! w tej sekwencji nawet z 5.♠-4.♥ nie licuytujemy 3BA
- problem, jeśli słaby Odpowiadający z 5-4-1-3 trafi np. do 2-3-5-3 i min. Otwierającego (niedostateczny bilans), ale i tak zawsze jakaś szansa na wygranie 3BA będzie
3♠(!) = 3.♠ (do koloru), NF
3BA = bez 3.♠
4♠ = 4-fit ♠
3♠! = > 3BA, GF
3BA(!) = 9/10 PC i dobry fit ♦, jakiś kolor lukowy, NF
- jest szansa na szlemika, jeśli kolor lukowy trafi do krótkości
4♣! = "pokaż kolor lukowy"
4♦/♥/♠! = kolor lukowy (4♦ = luka w ♣)
4♣/♦! = krótkość (4♦ = krókość ♠) , 9/10 PC z dobrym fitem ♦
4♦/♠! = Blackwood (wyłączeniowy)
4♥ = do gry (na 7. atutach)
4♣! = pytanie o siłę, w zasadzie 4+♥ na 22+PC
- Uwaga: wyjątkowe rozwiązanie
4♦! = negat, 5/6 PC to ponowny transfer, nie licytujemy 4♥, bo zajęlibyśmy kolor
4♥ = 7/8 PC
4♠! = 9/10 PC
Z rękami na składzie 5-4 w starszych i 5/6 PC wskazujemy po Zawrotce na 4. w pierwszym licytowanym kolorze, ukrywając na razie 5. Dopiero po rebidzie Otwierającego sygnalizujemy 5.
Z większą siłą, tj. 7-15 PC, wskazujemy na 5. w drugim starszym w pierwszej odpowiedzi (na wys. 3).
Z rękami 4.♥ i 4.♠ Odpowiadający przechodzi przez rebid 2♠. Po 2BA Otwierającego licytuje 3♥ z ręką słabą (5/6 PC) lub 3BA, jak z każdą silniejszą (7-10 PC) bez bocznej 5.
2BA! = 5.♥ na 5-15 PC
3♣! ® = kolor jest uzgodniony (♥), pytamy o siłę
3♦ = 5+♦ na 20/21 PC bez fitu ♥
3♥! = 5+♣ na 20/21 PC bez fitu ♥
3♠ = własna 5.♠ i brak fitu ♥, 20/21 PC, GF
3BA = 21/22 PC w zasadzie krótkość w kolorze transferu (trójkolorówka)
3♣! ® = kolor jest uzgodniony (♥), pytamy o siłę [schemat S]
- z siłą do 12 PC precyzujemy najpierw przedział siły:
3♦! (I°) = 5/6 PC
3♥ = powrót na kolor uzgodniony oznacza min. u Otwierającego, tj.18(19) PC,
3♥! (II°) = 7-9(10) PC
3♠! (III°) = 10(11) PC
3BA! (IV°) = 11/12 PC
- po każdej z powyższych odpowiedzi ® (także 3BA po 3♠!) pyta o wartości.
- odpowiedzi, według schematu Blackwooda j.n. (Va- Ve), inne rebidy to que-bid
- z siłą 13-15 PC (V), odpowiadamy wartościami bezpośrednio j.n. po pytaniu 3♣! [schemat B]:
4♣! (Va°) = 13-15 PC i 1 z 5 wartości
4♦! (Vb°) = jw. ale 0/3 wartości
4♥! (Vc°) = jw. ale 2 wartości bez D atu
4♠! (Vd°) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K
4BA!(Ve°) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K
3♣/♦ = 5.♣/♦ i 4.♥, 7-15 PC,
- omówienie dalszej licytacji w odrębnym opracowaniu
3♥ (!) = 4.♥ i 4.♠, 11-15 PC [Sufler]
- omówienie dalszej licytacji w odrębnym opracowaniu
3♠! = 4.♥ na 11/12 PC, bez 4.♠
3BA = 18/19 PC, sign-off
4♣! = pytanie o 5. wartości
3BA! = 4.♥ i 5.♠, 7-15 PC
- przy tej rozpiętości siły często najlepszym kontraktem będzie 4 w starszy, to siła Odpowidającego zdecyduje, czy próbować szlemika.
PAS = wchodzi w rachubę z minimalną siłą Otwierającego i brakiem dobrze uzgodnionego koloru starszego, np. 2-3-4-4
4♣/♦! = Otwierający uzgadnia w ten sposób odpowiednio ♥ lub ♠ - To nie cue-bid!
4♥/♠ = min. (18/19 PC), uzgadnia kolor do gry, NF
4BA(!) = 21/22 PC, nie uzgadnia żadnego koloru, IS
4♣/♦! = Otwierający uzgadnia w ten sposób odpowiednio ♥ lub ♠ - To nie cue-bid!
- szukanie fitu w młodszym raczej nie ma sensu
- to jest silniejsze niż 4♥/♠, czyli 20+PC
4♦/♥! ® = > ♥/♠, graniczna ręka na 9/10 PC
4♥/♠ (powrót na uzgodniony kolor) = ok. 20 PC, NF
4♠/BA! (przeskok uzgodnionego koloru) = Blackwood
4♥/♠ = powrót na kolor uzgodniony - "mam min., tj 7/8 PC" - do gry
4♠/BA!..(oczko powyżej uzgodnionego koloru) = tylko siła 13-15 PC, praktycznie szlem
- można przyjąć, że to Odpowiadający pyta (Blackwood)
5♣!...= z 11/12 PC z automatu odpowiadamy jak na Blackwooda
- ze względu na dwukolorową rękę Odpowiadającego warto zastanowić się, szczególnie w przypadku słabszych rąk, nad przekazaniem informacji o konfiguracji w kolorach młodszych
Powrót na uzgodniony kolor zawsze oznacza rękę minimalną
4♥/♠ = min. (18/19 PC), uzgadnia kolor do gry, NF
PAS = 7-10 PC - najczęstszy wybór
- dalsza licytacja musi wskazywać nadwyżki, a uniwersalnym kluczem są odpowiedzi wg schematu Blackwooda
4♠! (po 4♥) = 1º - 1 wartość na 11+PC...
4BA! (po 4♠) = 1º - 1 wartość na 11+PC...
4BA(!) = 21/22 PC, nie uzgadnia żadnego koloru, IS
- teoretycznie możliwy przypadek, jeżeli daliśmy Zawrotkę bez fitu, z siłą 20/21 PC
- jeśli jesteśmy gotowi przyjąć inwit, to odpowiadamy jak na Blackwooda, jeśli nie - PASujemy
4♣-4BA! = 13-15 PC na 4.♥ , skład różny od 3-4-3-3, schemat odpowiedzi Blackwooda
4♣! (Vaº) = 1 z 5 wartości
4♦! (Vbº) = jw. ale 0/3 wartości
4♥! (Vcº) = jw. ale 2 wartości bez D atu
4♠! (Vdº) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K
4BA!(Veº) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K
dpowiadający może PASować albo licytować
* * * * *
Po transferze na ♠ z 4. w tym kolorze i siłą do 10 PC droga do dalszej wymiany informacji wiedzie przez rebid Odpowiadającego 2♥ i automat 2♠ Otwierającego.
(pas) |
1♣ |
pas |
1♥! |
|
pas |
2♦! |
pas |
2♥! |
|
pas |
? |
|
|
|
2♠ = Otwierający liczy się z najsłabszym wariantem (4/5.♠ na 0-4 PC) i wraca na kolor partnera już z 3.♠, 18-20 PC, NF
PAS = 4/5.♠ na 0-4 PC
2BA! = 5.♥ i 4.♠ na 5/6 PC
3♣/♦ = 4.♠ i 5. licytowana na 5/6 PC
3♥! = > przyzwoite 4.♠ na 5/6 PC albo 5.♠ z 4(3) PC, inwit
3♠ = brak nadwyżek
3BA = mam nadwyżki, z 5.♠ zalicytuj 4♠
3♠ = tylko 4.♠ na 7-10 PC (> BA)
3BA! = 5.♥ i 4.♠ na 7-10 PC
2BA = 20/21 PC bez fitu ♠, NF
PAS = do gry
3♣/♦ = naturalne, bardzo słaba ręka, sign-off
3♥ = 5.♥ i 4/5.♠ na 5/6 PC (kolor i tak jest już zajęty), GF
3BA/4♥ = do gry
3♠ = 4.♠ na składzie zrównoważonym i na 9/10 PC, IS
3BA = 4.♠ na 5-8 PC, sign-off
3♣/♦/♥ = 5+ na 22+PC
3♠ = 4.♠ na 21/22 PC
* * * * *
Z większą siłą lub bardziej układową ręką możemy przekazać informacje bezpośrednio.
Prześledźmy to na następującym przykładzie.
(pas) |
1♣ |
pas |
1♥! |
|
pas |
2♦! |
pas |
? |
|
2♠(!) = 5.♥ i 5.♠ na 5-10 PC
- to jest wyjątek od zasad Suflera, ale nie możemy zająć konwencyjnego 2BA
- powinniśmy ustalić siłę Odpowiadającego, może też nam się przydać informacja o krótkości
2BA! ® = przejściowe
3♣/♦! = krótkość, 9/10 PC
3♥/♠(!) = uzgadnia kolor, GF
3BA! = 5-5-(1-2)
4♣/♦! (powtórzenie) = renons, 9/10 PC
4♦! (po 3♣) = krótkość, skład 6-5-1-1, 9/10 PC
3♥ = 5/6 PC, NF
3♠ = 7/8 PC
3BA! = pyta o singla
4♥/♠(!) = do gry
4♣/♦! = renons, 7/8 PC
2BA! = 5.♠ i 5-15 PC
- ta odpowiedź wyklucza drugą 4/5. starszą.
- z siłą do 12 PC precyzujemy najpierw przedział siły:
3♣! ® = kolor jest uzgodniony, pytamy o siłę [Kaskada]
3♦! (I°) = 5/6 PC;
- teraz powrót na kolor uzgodniony oznacza min. u Otwierającego, tj.18(19) PC
3♥! (II°) = 7-9(10) PC
3♠! (III°) = 10(11) PC
3BA! (IV°) = 11/12 PC
- po każdej z powyższych odpowiedzi ® (także 3BA po 3♠!) pyta o wartości.
Odpowiedzi, według schematu Blackwooda j.n. (Va- Vf).
- z siłą 13-15 PC (V°), odpowiadamy bezpośrednio po pytaniu 3♣! :
4♣! (Va°) = 1 z 5 wartości
4♦! (Vb°) = jw. ale 0/3 wartości
4♥! (Vc°) = jw. ale 2 wartości bez D atu
4♠! (Vd°) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K
4BA!(Ve°) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K
3♣ = 5.♣ i 4.♠, 7-15 PC
3♦! ® = pyta o siłę, nie uzgadnia ♠,
- w dalszej licytacji 4♣ Otwierającego uzgadnia ♣ i pyta o wartości
3♥! = 7-9(10) PC
3♠! = 10(11) PC
3BA! = 11/12 PC
4♣... 4BA! = liczba wartości przy założeniu uzgodnienia ♣, 13-15 PC
3♥(!) = pyta o siłę, próba uzgodnienia 5+♥,
- Odpowiadajacy bez fitu ♥ ma całkiem sporo możliwości
3♠! = > 3BA - 7/8 PC, bez fitu ♥
- naturalną koleją rzeczy jest teraz zajęcie 3BA przez Otwierającego - sign-off
3BA! = 9/10 PC - bez fitu ♥
4♣! = 9/10 PC z fitem ♥
4♦! = 11/12 PC z fitem ♥
4♥ = 7/8 PC z fitem ♥
4♠! = 13-15 PC bez fitu
4BA! = Blackwood, musimy zagrać co najmniej szlemika
4BA = 11/12 PC, bez fitu ♥, NF
- mimo dużej siły nie mamy uzgodnionego koloru ani zapewne kompletu kluczowych honorów
5♣... i wyższe = jak odpowiedzi na Blackwooda na 4 wartości, 13-15 PC bez fitu ♥
3♠ = uzgadnia ♠ i pyta o siłę [Opti]
3BA = brak fitów i zainteresowania grą premiową (18/19 PC), np. skład typu 4-3-4-2
3♦ = 5.♦ i 4.♠, 7-15 PC,
3♥ ® = pyta o siłę, nie uzgadnia ♠,
- w dalszej licytacji 4♦ Otwierającego będzie uzgodnieniem ♦ i pytaniem o wartości, 4♥ będzie próbą uzgodnienia własnej 5.♥
3♠ = uzgadnia ♠ i pyta o siłę
3BA = brak fitów i zainteresowania grą premiową (18/19 PC), np. skład typu 3-4-2-4
3♥ = 4.♠ i 5.♥, 7-12(15) PC
- to jest wyjątek od zasad Suflera, ale 3BA przeznaczmy na skład bardziej niezrównoważony, a kolor ♥ i tak już zajęliśmy
3♠(!) = uzgadnia ♠ i pyta o siłę (i wartości) [schemat S+B]
3BA(!) = 7-9 PC, NF
4♣! = 10(11) PC
4♦! = (11)12 PC
4♥! = 13-15 PC i 1/4 wartości
4♠(!) = 13-15 PC i 0/3 wartości
4BA! = 13-15 PC i 2 wartości bez ♠D
3BA = brak 4-fitu ♠, w ♥ max. dubleton, 18/19 PC, NF
4♣/♦! = cue-bidy z nadwyżkami, uzgadniają ♥
4♦/♥...! = schemat S+B
4♥ = uzgadnia ♥, bez nadwyżek, NF
- Odpowiadający z siła 11+PC licytuje dalej
3♠(!) = > 3BA, 4.♠ na 11/12 PC
3BA! = 5.♠ i 5.♥, 11/12 PC
- jesteśmy w szlemiku lub w szlemie, ale najpierw uzgadniamy kolor do gry, bo Zawrotka jednak nie gwarantowała fitu
4♣/♦! = uzgadnia odpowiednio ♥ lub ♠ i pyta o wartości
- odpowiedzi wg schematu Blackwooda
4BA = nie uzgadnia żadnego koloru, 20/21 PC, Blackwood
4♣-4BA! = 13-15 PC na 4.♠, skład różny od 4-3-3-3, schemat odpowiedzi Blackwooda
4♣! (Vaº) = 1 z 5 wartości
4♦! (Vbº) = jw. ale 0/3 wartości
4♥! (Vcº) = jw. ale 2 wartości bez D atu
4♠! (Vdº) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K
4BA!(Veº) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K
* * * * *
(pas) |
1♣ |
pas |
1♦/♥! |
pas |
2♦! |
pas |
? |
Odpowiedzi - ogólnie
2BA! = 5. w KT, 5-15 PC
3♣/♦ = 5.♣/♦ i 4. w KT, 7-15 PC
3♥ (KT) = 5.♥ (z 4.♠) lub 4.♠ (z 4.♥) w zależności od KT, 7-15(12) PC
3♠(!) = 4. w KT, skład zrównoważony, 11/12 PC
3BA = 5-4 lub 5-5 w starszych, w zależności od KT, 7-12 PC
4♣!-4BA! = 4. w KT, siła 13-15 PC, skład różny od 4-3-3-3, schemat Blackwooda
dpowiadający może PASować albo licytować