Otwarcie 1♠ to tradycyjne 5+♠ na 12(11)-17 PC, ale w tej wersji z wieloma istotnymi zmianami, a mianowicie:
- po odpowiedzi 1BA;
- po odpowiedzi 2♣,
- Ostatnie 2BA,
- dwuznaczne przeskoki 3♣/♦/♥ (Duo-Splintery),
- konstruktywno-blokujące podniesienie 3♠
1♠ | pas | ? | |
pas = słabe, do 6 PC, także bez fitu
1BA! = 1) 7-11 PC bez fitu w kolorze otwarcia, nie wyklucza 4.♥,
2) 9(8) PC z 3-fitem - ręka zbyt dobra na podniesienie 2♠
Przy sile 7-9 PC może być 5+♣/♦ Do rebidu Otwierającego wprowadzamy podział na trzy strefy siły: Z tych rebidów tylko 2♣ nie obiecuje 4. w licytowanym kolorze. Otwierający z niewielką siłą rezygnuje ze zgłoszenia młodszego koloru, ale PASuje na 1BA. PAS = do 13 PC, bez 4.♥ 2♣(!) = 14/15 PC bez 4+♦, nie wyklucza 4.♥, F1 2♦ = 4+♦, możliwe 4.♥, 14/15 PC 2♥ = 12/13 PC, próba uzgodnienia 4.♥ 2♠ = do 13 PC, 6.♠ 2BA = 16/17 PC, bez 4.♥, ale możliwa 4. młodsza, INV 3♣/♦(!) = 5. licytowana, 16/17 PC 3♥ = 4.♥ na 16/17 PC, INV 3♠ = 6+♠ na 16/17 PC, INV 3BA! = 5.♥ na 16/17 PC, INV 2♣(!) = 14/15 PC bez 4+♦, nie wyklucza 4.♥, F1 - jeśli z 4.♥ to silniejsze od 2♥, ale możemy tak zalicytować nawet z 5.♥ - ostrożnie z uzgadnianiem ♣ (!), możliwe nawet 5-4-3-1 2♦(!) = 4.♥ lub 5+♦, F1 - zwykle słabe, ale tak licytujemy również z 4.♥ w sile 10/11 PC (krótki transfer) 2♥ = 3/4.♥, NF PAS = 4.♥, do gry 2♠! = 5+♦ i 4+♣, słabe 2BA = 5+♦, słabe 3♥ = 4.♥, INV 3BA = 4.♥, GF 2♠ = 6.♠, siłę już namy 2BA = coś w rodzaju 5-2-2-4 lub 5-2-3-3, do gry 3♦ = 5+♦, do gry 2♥ = 5+♥, słabe, sign-off 2♠ = 2.♠, słabe, do gry 2BA! = zostało praktycznie tylko 1-3-4-5, sign-off PAS/3♣/♦/♥ = do gry 3♣/♦ = 6+♣/♦, INV do 3BA 3♥ = 6+♥, INV 3♠ = fit ♠, wariant /2/, INV 3BA/4♠ = do gry 2♦ = 4+♦, możliwe 4.♥, 14/15 PC PAS = oczywiste 2♥ = próba uzgodnienia 5.♥, sign-off 2♠ = 2.♠, do gry 2BA! = 4.♥, sign-off - np. 1-4-3-5 lub 1-4-2-4 3♣/♦/♥ = sign-off 3♣(!) = fit ♦ bez 4.♥, INV do 3BA, ale niepewne ♠ 3♦ = 4-fit ♦ bez 4.♥, INV do 3BA, ale niepewne ♣ 3♥ = 6+♥, INV 2♥ = 12/13 PC, próba uzgodnienia 4.♥ PAS = z krótkością ♠ i z małą siłą, nawet z 3.♥ 2♠ = do gry, nawet z 2.♠ 2BA = konstruktywny negat 10/11 PC, INV 3♣/♦ = słabość, w zasadzie 6+ licytowana 3♥ = 4.♥, INV 2♠ = 6.♠ na 12/13 PC, NF - nawet z renonsem ♠ Odpowiadający nie licytuje 2BA PAS = oczywiste 2BA! = pytanie o krótkość, 2+fit ♠, INV 2♣/♦/♥! = licytowana krótkość 3♠ = bez krótkości 3♣/♦/♥ = renons ♠, w zasadzie 6+, słabe, do gryuwagi ogólne
rebidy
po rebidzie 2♣
po rebidzie 2♦
po rebidzie 2♥
po rebidzie 2♠
2♣! = 1) 6+♣ słaby, bez 4.♥, F1
2) 5+♣, 10+PC, także bez fitu ♠, INV+
3) z 3+fitem ♠ 10-12 PC, INV
4) 13+PC bez fitu ♠, GF
Z wariantem /1/ Odpowiadający powtórzy 3♣. Z uwagi na obecność tego wariantu nawet silne ręce Otwierającego nie muszą forsować do dogranej. 2♦! = słabość - do 13 PC z 5.♠ bez 4.♥ 2♥ = 4+♥, nie precyzuje siły, F1 - Uwaga! 2♠ = 6.♠ na 12/13 PC 2BA = (15)16/17 PC 3♣(!) = 2+♣, bezpieczne nawet w wariancie /1/, 14(15) PC, NF - Uwaga! 3♦ = 4+♦, 16/17 PC 3♥ = 15-17 PC z 5.♥ 3♠ = 6+♠ na 15-17 PC 3BA = 5.♠ na 16/17 PC z dobrym fitem ♣ 2♥ = 4+♥, nie precyzuje siły, F1 - Uwaga! 2♠ = 2/3.♠ na 10(11) PC 2BA = 12/13 PC, bez fitu ♠ i fitu ♥ 3♣ = wariant /1/ 3♦! = 4. kolor, w zasadzie uzgadnia ♠, GF 3♥ = 5.♥, do 14 PC 3♠ = min., ręka dobra do gry kolorowej, krótkość 3BA! = pytanie o krótkość 4♣/♦! = krótkość naturalnie 3BA = min., ręka dobra do BA 4♣/♦! = cue-bid, nadwyżkowe 3♥ = 4.♥, 10/11 PC, INV 3♠ = 3.♠ na 12(11) PC, INV 4♣/♦! = cue-bid silnie (15+PC) uzgadniający ♥, IS 4♥ = 4.♥, 12-14 PC, sign-offogólne
rebidy
po rebidzie 2♥
2♦ = 12+PC, 5+♦, może być i 10-12 PC z 3-fitem (♠ uzgodnimy w następnym okrążeniu)
2♥ = 12-14 PC, 4+♥ 2♠ = 12-14 PC, negat, nie wyklucza 6.♠ 2BA = 15-17 PC, bez fitu ♦ (skład 5-3-2-3), GF - boczny kolor Odpowiadającego jest en passant do 3BA 3♣ (nowy kolor) = 15-17 PC, 4+♣ 3♦ = 12-14 PC, fit ♦ 3♥ (przeskok) = 15-17 PC, 4+♥ 3♠ = 15-17 PC, 6+♠ 3BA = 15-17 PC, fit ♦, ale możemy na tym pozostać
2♥ = do 12 PC, 5/6.♥; NF (z 4.♥ 10+PC a z 5.♥ w sile 13+PC licytujemy gadżet 2♣)
- dalej, jeśli Otwierający nie spasuje, licytuje 2♠ = słabe, bez fitu ♥ 2BA = 15-17 PC, bez fitu ♥ 3♣/♦ =15-17 PC, 4+, GF - nie wyklucza fitu, pokażemy go uzgadniając ♥, a tym samym krótkość w czwartym, nielicytowanym kolorze 3♥ = 14(13) PC, z 3-fitem ♥, NF 3♠ = 6+, 15-17 PC 3BA = 15-17 PC, brak fitu ♥, oczekuje pytań 4♣/♦ = 15-17 PC, [Splinter] ręka typu 5-4-(3-1) 4♥ = 14/15 PC, dobry fit
2♠ = 3-fit na 6-8 PC lub 4-fit na 5/6 PC, sign-off
Otwierający pasuje lub z górą siły 16/17 PC inwituje dograną 2BA! = sygnalizuje krótkość [Wywołanie kombinowane ], 3♣! = ® zainteresowanie 3♦ /♥/♠! = odpowiednio licytowana krótkość (3♠ = krótkość ♣) 3♣/♦/♥ = potrzebne uzupełnienie w licytowanym kolorze [Wywołanie kombinowane ] 3♠ = 6+♠
2BA! = z 3+♠ i siłą 13+PC, GF [Ostatnie 2BA] - Uwaga!
3♣/♦/♥! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością licytowaną albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♦/♥/♠! ® = pytanie 3/4♠ (kolor otwarcia) = renons w kolorze odpowiedzi, słaba ręka do 13 PC - inne odpowiedzi szczeblami, z pominięciem koloru otwarcia I°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC II°! = renons w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC III°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC IV°! = renons w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC - po wszystkich odpowiedziach następna odzywka typu relay to Blackwood 3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem 3BA = średnia ręka, 14/15 PC, bez krótkości 4♣/♦ /♥ = bez krótkości, 16/17 PC z wartościami w licytowanym kolorze (2H) 4♠ = bez krótkości, do 13 PC, sign-off 3♣! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♦! ® = pytanie 3♥ (I°) = singleton ♣, 14/15 PC 3♠ = renons ♣, słaba ręka do 13 PC 3BA! (II°) = renons ♣, 14/15 PC 4♣! (III°) = singleton ♣, 16/17 PC 4♦! (III°) = renons ♣, 16/17 PC 3♦! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♥! ® = pytanie 3♠ = renons ♦, słaba ręka do 13 PC 3BA (I°) = singleton ♦, 14/15 PC 4♣! (II°) = renons ♦, 14/15 PC 4♦! (III°) = singleton ♦, 16/17 PC 4♥! (IV°) = renons ♦, 16/17 PC 3♥! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♠! ® = pytanie 3BA (I°) = singleton ♥, 14/15 PC 4♣! (II°) = renons ♥, 14/15 PC 4♦! (III°) = singleton ♥, 16/17 PC 4♥! (IV°) = renons ♥, 16/17 PC 4♠ = renons ♥, słaba ręka do 13 PC 3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem 3BA! = mocna ręka, pyta o kolor singletona 4♣/♦/♥! = singleton 4♣/♦/♥! = szukanie wyłączenia - "partnerze, jeśli w tym kolorze masz krótkość, odpowiadaj jak na Blackwooda , a jeśli nie, to wracaj na nasz kolor" 4♠ = powrót na kolor otwarciaogólne
po rebidzie 3♣
po rebidzie 3♦
po rebidzie 3♥
po rebidzie 3♠
3♣/♦/♥! = 3/4-fit, (8)-9-(10) PC, krótkość licytowana albo licytowana 6+ w sile 13+PC [Duo-Splinter], - Uwaga!
Otwierający zaklada, że Odpowiadający zalicytował krótkość (jest słaby), więc PAS nie wchodzi w rachubę. 3 w bocznym (!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości, wyczekujące 3♠(!) = krótkość w licytowanym poprzednio i fit ♠, INV 3BA = 6+ w licytowanym poprzednio w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer w licytowanym poprzednio, GF+ 3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami w kolorze domniemanej krótkości (np, KD) 3BA(!) = krótkość w kolorze odpowiedzi, 14-17 PC, sign-off - przestrzega, jeśli partner jest silny, wystarczy na 4♠, jeśli ma krótkość 4 w kolorze odpowiedzi (!) = blotki (fit), 16/17 PC, GF+ 4 w bocznym (!) = niezły fit w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC, GF+ 3♣(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♣ albo 6+♣ w sile 13+PC, F1 3♦/♥(!) = 14/15 PC, wartości w ♦ lub ♥, wyczekujące 3♠(!) = krótkość ♣ z fitem ♠, INV 3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♣, GF+ 3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♣ (np, KD) PAS = krótkość ♣ z fitem ♠ 3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 3BA(!) = brak fitu ♣ (krótkość), ręka nie minimalna 4♣(!) = blotki w ♣ (fit), siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+ 4♦/♥(!) = dobry fit w ♣ (z H) i wartości w licytowanym ♦ lub ♥, 16/17 PC, GF+ 3♦(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♦ albo 6+♦ w sile 13+PC, F1 3♥(!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości w ♥(!), wyczekujące 3♠(!) = krótkość ♦ z fitem ♠, INV 3BA = 6+♦ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♦, GF+ 3♠ = słaby (12/13 PC) lub ze źle trafiającymi wartościami ♦ 3BA = brak fitu ♦ (krótkość), 16/17 PC 4♣/♥ = dobry fit w ♦ i wartości w ♣ lub ♥, 16/17 PC, GF+ 4♦(!) = dobry fit w ♦, siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+ 4♠ = przyjęcie inwitu, blotki ♦ (wyłączenie albo fit), 16/17 PC - "PASuj albo popraw na 5♦" 3♥(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♥ albo 6+♥ w sile 13+PC, F1 3♠ = 12/13 PC lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♥ PAS = krótkość ♦ z fitem ♠, do gry 3BA = 6+♥ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♥, GF+ 3BA = brak fitu ♥ (krótkość), 14-17 PC - nie mamy miejsca na przejściowe 14/15 PC 4♣/♦ = dobry fit w ♥ i wartości w ♣ lub ♦, 16/17 PC, GF+ 4♥(!) = dobry fit w ♥, siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+ogólne
po 3♣
po 3♦
po 3♥
3♠ = blokująco-inwitujące, z 4+♠ bez krótkości - Uwaga!
- Otwierający może podnieść tylko z samą górą
3BA! = słaby Splinter, 11-13 PC - dowolna krótkość z fitem 4+
4♣! = rebid, zainteresowanie 4♦/♥/♠! = Odpowiadający wskazuje krótkość „naturalnie”, jedynie 4♠ to krótkość ♣ 4♠ = sign-off
4♣/♦/♥! = [silny Splinter]
4♠ = do gry, nic nie mówi - Uwaga!
« poprzednia | następna » |
---|