strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Otwarcie 1kier

Otwarcie 1 kier - Preser

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Otwarcie 1 to tradycyjne 5+ na 12(11)-17 PC, ale w tej wersji z wieloma istotnymi zmianami, które dotyczą:

  • dalszej licytacji po odpowiedziach 1♠/BA (one over one);
  • dalszej licytacji po odpowiedziach  2♣/ (two over one), w tym bezpieczne podniesienie,
  • zastosowania konwencji Ostatnie 2BA,
  • wprowadzenia drugiego znaczenia odpowiedzi 2♠/3♣/ (Duo-Splintery),
  • konstruktywno-blokującego podniesienia 3.

* * * * *

Inne założenia:

  1. Nie stosujemy preferencji 4.♠ nad longerem młodszym 5+ przy sile 10+PC.
  2. Z rękami w sile 10+PC bez fitu i 5+ młodszej (typowe jest 3-2-4-4) odpowiadamy 2♣
  3. Ręce Otwierającego dzielimy na trzy strefy siły i odpowiednią informację stara się on przekazać już w swoim pierwszym rebidzie:
  • do 13 PC - 1BA/2/♠
  • 14/15 PC - 2♣/
  • 16/17 PC - 2BA i wyższe.

Jeżeli rebid Otwierającego określi jego siłę z taką precyzją, to Odpowiadajacy nie ma potrzeby stosowania inwitów.

(pas) 1♥    
pas    
?      

PAS = słabe, wiadomo

1♠ = 7(6)+PC 4+♠

...

- 1♠ licytujemy także z rękami silnymi, które przesądzają dograną, ale bez preferencji 4.♠ nad silną (10+PC) 5. młodszą .

- Ta odzywka forsuje więc na jedno okrążenie (F1). Nie wyklucza 3-fitu .

rebidy

1BA = 5. bez 4. ♠, 12/13 PC - ręka minimalna

- możliwa 5. młodsza

2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4.♣, F1

- brak 4.♠ więc 3-5-3-2 lub 2-5-3-3 lub więcej ♣

2 = 4+, 14/15 PC, NF

2 =  6+, 12/13 PC, NF

2♠(♂) = 4.♠, 12/13 PC, NF

2BA = 5. bez 4-fitu ♠, nie wyklucza 4+ młodszego, 16/17 PC

3♣/(!) = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 14/15 PC, INV

3 = 6+ na 16/17 PC

3♠(♂) = 4.♠ w składzie 4-5-2-2 (bez krótkości), 14/15 PC, INV

3BA! = skład 4-5-2-2, 16/17 PC, GF+

4♣/! = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 16/17 PC, GF+

1BA

1BA = 5. bez 4.♠, 12/13 PC, NF

PAS = do gry

2♣/ = 5+♣/, słabe bez fitu , do gry

2♠ =  3-5-(4-1) z krótkością w kolorze partnera, do gry

2 = 2(3)., do gry

2♠ = słabe z 5+♠, NF

2BA = 12(13) PC, także z 5.♠ INV

- celem jest najwyżej 3BA

PAS = bez nadwyżek

3♣/(!) = en passant do 3BA, zabezpiecza 3.♠, 14(13) PC, INV

3♠ = "nie odpowiadam za młodsze, ale mam 3.♠", 13 PC, INV

3BA = do gry, 15(14) PC

3♣/(!) = 4/5.♠ i 4+ licytowana, bez fitu , GF+

3(!) = kooperujące, z 3/4- fitem w młodszym, ale nie wyklucza 3.♠

3♠ = 5.♠, próba uzgodnienia koloru, GF+

3BA = brak 3-fitu ♠

4♣/(!) = cue-bid, uzgadnia ♠

3♠ = 3-fit ♠

3BA = bez fitu w młodszym i bez 3-fitu ♠

3 = 4/5♠ i 3., INV

3♠ = 5.♠, GF

3BA = do gry

4 = 3. i 4.♠, do gry

2♣bis

Rebidy w kolory młodsze wykorzystujemy dla wskazania lekkiej nadwyżki siły

2♣ = 3+♣, 14/15 PC, F1

- np. 3-5-2-3 lub 2-5-3-3, ale też 5+♣ w sile 15 PC

PAS = słabe z 4+♣ i krótkością 

- np. 4-1-4-4

2(!) =  5+♠ lub 5+, F1

- częściej natrafimy na 5.♠

2 = bez 3-fitu ♠

- np. 2-5-3-3

PAS = 2., słabe

2♠ = 5.♠, NF

2BA(!) = 4.♠ i 5+, krótkość , sign-off

2♠ = 3-fit ♠, NF

PAS = 4/5.♠, słaba ręka

2 = 2(3).bez 5.♠ słabe, do gry

- np. 4-2-(3-4) lub 4-2-5-2

2♠! = zmierza do BA (>BA), pyta o zatrzymanie , 4+♣

2BA = z zatrzymaniem w , INV do 3BA

2♦bis

2 =  3+ 14/15 PC

PAS = słabe z 4+fitem ♦

2 = 2/3., słabe, do gry

2♠ = 5+♠, słaba ręka, sign-off

- tutaj musimy zalicytować bezpośrednio

2BA = do gry

3♣! = "z zatrzymaniem w ♣ zajmij 3BA", INV+

- nie wyklucza silnej ręki, także z 5.♠

3 = "PASuj albo popraw" - miękki inwit do 3BA z fitem (bez zatrzymań w ♣), INV

3 = z fitem, GF+

3♠ = 6+♠, < 13 PC, INV

3BA/4 = do gry

2♥

2 = 6., 12/13 PC, NF

2♠

2♠(♂) = 4.♠ do 15 PC

2BA! = wywołanie z krótkością

3♣! = ® zainteresowanie

3♣//! =

3♠ = min., brak zainteresowania

3♣//! = wywołanie - wartości w kolorze, bez krótkości

3♣/♦

3♣/! = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 14/15 PC, INV

3♥

3 = 6+, 14/15 PC, NF

3♠

3♠(♂) = 4.♠ w składzie 4-5-2-2 (bez krótkości), 14/15 PC, NF

3BA

3BA! = skład 4-5-2-2, 16/17 PC, NF

4♣/♦

4♣/! = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 16/17 PC, GF+

1BA = bez 4.♠ i bez fitu , możliwa 5. młodsza, do 9 PC, NF

...

Ręka Otwierającego może zawierać 4.♠, co powoduje, że trudno rozliczyć kolory młodsze.

pas = 5. do 13 PC

2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje nic w ♣, F1

2 = 14/15 PC, 4+, NF

2 = 12-15 PC, 6., NF

2♠/3♣/! = krótkość z 6+, 16/17 PC, INV

2BA = 16/17 PC, bez krótkości, INV

2♥ = 16/17 PC, 6.♥, NF

2♣

Rebidy w kolory młodsze wykorzystujemy dla wskazania lekkiej nadwyżki siły

2♣(!) = 14/15 PC, 1+♣, NF

- graniczna ręka to 4-5-3-1

PAS = dopuszczalne

2 = 5+, sign-off

2 = z 2. do ew. 6. u Otwierającego

2♦

...

2 = 14/15 PC, 4+, NF

2 = z 2. do ew. 6. u Otwierającego

2BA(!) = słabe min. 5-4 na młodszych

2♥

2 = 12-14 PC, 6.

2♠! = ® z górą siły (9 PC) i 2-fitem Odpowiadający może zapytać tym relayem o krótkość

2BA! = krótkość ♠, 15(14) PC

3♣/! = krótkość, 15(14) PC

3 = brak krótkości lub nadwyżek, sign-off

2BA(!) = krótkość , kolory młodsze, NF

2♠

2♠! = nieznana krótkość z 6+ bez bocznego 4+ 16/17 PC, INV

- bez 4+ młodszego

2BA! = ®

3♣/! = krótkość

- do rozważenia krótkość w drugim młodszym, co umożliwiłoby PAS z ręką bardzo słabą 5+ w licytowanym i krotkością

3(!) = krótkość ♠

3♣/♦

3♣/ = 4+ licytowany z 6+, 16/17 PC, INV

2♣! = 1) 4+♣, 10+PC
______2) 6+♣ słabe
________3) fit-3(4)., 8+PC

...

Ponieważ Otwierający może być bardzo słaby, to tylko z dużymi nadwyżkami Otwierający przekracza 3♣ - z mniejszą siłą licytuje do wariantu /2/ (Bezpieczne podniesienie)

2! = 1) 5. na 12/13 PC - ręka minimalna
______2) 6. na 14/15 PC
________3)
5. z krótkością ♣ bez 4.♠, 14/15 PC

2 = 6., 12/13 PC, NF

2♠ = 14/15 PC, 4.♠ z krótkością ♣

2BA = 5. na 16/17 PC

3♣(!) = 5. na 14/15 PC - do słabego wariantu, nawet z 2+♣,

3 =  6+ na 16/17 PC, NF

2karo

2! = 1) 5. na 12/13 PC - ręka minimalna
______2) 6. na 14/15 PC
________3)
5. z krótkością ♣ bez 4.♠ (≈3-5-4-1), 14/15 PC

2 = z fitem, do gry

PAS = wariant /1/

2BA = wariant /3/, INV

3wariant /2/, INV

2♠! = ® przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu, nie wyklucza fitu , F1

2BA = 5. na 12/13 PC - wariant /1/

3♣! = 5. z krótkością ♣ bez 4.♠, 14/15 PC - wariant /3/

3 = 6. na 14/15 PC - wariant /2/

2BA(!) = 4+♣ bez fitu , 10/11 PC (wariant /1/), NF

3♣ = słaba ręka na ♣ (wariant /2/), do gry

2kier

2 = 6., 12/13 PC, NF

PAS = do gry

2♠! = pytanie o krótkość (wywołanie)

2BA! = wartości w ♣, INV

3♣ = słaba ręka na ♣

3/ wartości w /, INV

2 = 1) 4+, może być z fitem , 10+PC
_____2)
6+, słabe

...

Ponieważ Odpowiadający może być bardzo słaby, to z dużymi tylko nadwyżkami Otwierający przekracza 3 - licytuje do wariantu /2/ (Bezpieczne podniesienie)

rebidy

2 = 5+, 12/13 PC

2♠ = 14/15 PC, 4.♠ z krótkością

- Odpowiadający może mieć 4.

2BA(!) = 5. na 16/17 PC, bez fitu, NF

3♣! = nadwyżkowe - 5. na 16/17 PC, nawet z 2+, lub 6+ na 14/15 PC

3 = 5. na 14/15 PC - do słabego wariantu /2/, nawet z 2+, NF

3 = 16/17 PC, 6+

3♣

3♣! = 1) 5. na 16/17 PC, nawet z 2+
______2) 6+ na 14/15 PC

3 = słaby wariant /2/

3 = 2(3). na 8/9 PC, w zasadzie też wariant /2/, NF

3♠! = > 3BA, GF

3BA = 2. - "mam słaby fit, więc zalicytuj 4 lub PAS"

4♣! = w zasadzie cue-bid, uzgadnia lub pyta o fit , GF+

4 = 6+ na 14/15 PC,  z fitem

4 = 6+ na 14/15 PC, bez fitu

4♠! = w zasadzie cue-bid, uzgadnia , 16/17 PC

4BA = 16/17 PC, bez fitu , NF

2 = 3-fit na 6-8 PC lub 4-fit na 5/6 PC sign-off

Otwierający pasuje lub z całkowitym maksimum 16/17 PC inwituje dograną

2♠! (relay) = sygnalizuje singla [Wywołanie kombinowane]

2BA! = potrzebne uzupełnienie w ♠ [j.w]

3♣/ = potrzebne uzupełnienie w licytowanym kolorze [j.w]

3/4 = 6+

2♠(!) = 1) krótkość ♠ [Duo-Splinter], (8)9(10) PC z 4-fitem albo
________2) 6+♠ 13+PC

2BA! = przejściowe, 12-15 PC, możliwa krótkość w ♠, ≈1-5-(4-3)

3♣/(!) = w zasadzie 4+, wariant /2/

3 = wariant /1/, NF

3♣/! = 5. licytowana, 12-15 PC, możliwa krótkość ♠

3 = wariant /1/, NF

3 = brak chęci przyjęcia inwitu , co najmniej tolerancja ♠

3♠(♂) = 16/17 PC i ♠Ax(X)

3BA! = 16/17 PC dobre wartości w ♠, „mogę grać nawet 3 BA”

4♣/! = 16/17 PC z jakimiś wartościami, blotki bez figury w ♠ (wyłączenie)

4 = przyjęcie inwitu, tolerancja gry w 

2BA! = z dobrym fitem i siłą (13+PC), GF+ [Ostatnie 2BA]

3♣/! = 1) krótkość z fitem [Duo-Splinter], 7/8 PC, INV
________2) licytowane 6+♣/, 13+PC

...

Otwierający licytuje negatywne 3 (12/13 PC) lub przyjmuje domniemany inwit przez:

  • 3BA - 16/17 PC bez 3-fitu w zalicytowanym kolorze młodszym
  • 4/(♂) - silny (gotów na przyjęcie inwitu) z asem w kolorze licytowanym przez partnera (do ew. 6.)
  • cokolwiek innego - silny z fitem xxx w kolorze licytowanym przez partnera

po 3♣

3♣! = krótkość ♣ z fitem albo 6+♣, 13+PC

3! = 14-17 PC z blotkami w ♣ (wyłączenie w wariancie /1/ albo dobre uzupełnienie w /2/)

3 = to był inwit z fitem (licytowana uprzednio krótkość), NF

inne = wariant /2/ bez fitu

3 = zbyt słaba ręka do przyjęcia inwitu, sign-off

3♠! = max. 2.♣, nadwyżki siły z 6+ - "wybierz 3BA lub 4"

3BA(!) = max. 2.♣, 16/17 PC - "PASuj lub wybierz 4"

4♣ = silna ręka (16/17 PC) z dobrym fitem ♣, luka w , GF+

4 = cue-bid, silna ręka (16/17 PC) z dobrym fitem ♣, luka w ♠, GF+

po 3♦

3! = krótkość  z fitem w sile 8/9 PC albo 6+, 13+PC

3 = zła ręka do przyjęcia inwitu, sign-off

3♠ = "przyjmę inwit , mam wartości w ♠ i blotki w "

3BA(!) = max. 2., 16/17 PC - "PASuj lub wybierz 4"

4♣ =

4(!) = "przyjmę inwit , mam też Ax(x)

4 =

3 = konstruktywny blok 4+, NF

- Otwierający może dołożyć 4 z samą górą (16/17 PC) lub/i nadwyżkami układu

3♠! = słaby Splinter, 10/11 PC , dowolna krótkość z 4+fitem;

4 = do pasa lub

3BA! = relay, na co Odpowiadający wskazuje krótkość „naturalnie”

3BA! = silny Splinter na ♠ (12/13 PC)

4♣/! = silny Splinter (12/13 PC)

4 = układowe bez widoku na szlemika, w tym czysty zapór, sign-off

 


Poprawiony: wtorek, 18 października 2022 12:34  

Zmiany w TRASERze

Zawrotka - doprecyzowanie
licytacji z układami 5-4

02-09-2013

Zmiany w otwarciu 1BA
Po supertransferze 2 karo

25-03-2013

Skończone otwarcie 1 karo
Kompletny Traser 

29-08-2012

Silny Otwierający licytuje po 1pik
swój kolor, 
co dalej? - zajrzyj
23-07-2012

Dodane przykłady po Zawrotce
i odpowiedzi 3trefle/karo - zajrzyj

18-07-2012

Prac nad otwarciem 1 karo
potrwają do końca lipca
18-07-2012


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.