strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Owtarcie 1pik

Otwarcie 1 pik - Preser

Drukuj PDF
(1 Ilość głosów, Średnia 4.00 na 5)

Otwarcie 1♠ to tradycyjne 5+♠ na 12(11)-17 PC, ale w tej wersji z wieloma istotnymi zmianami, które dotyczą:

  • dalszej licytacji po odpowiedzi 1BA;
  • licytacji po odpowiedzi  2♣//, w tym bezpieczne podniesienie,
  • odpowiedzi  2BA,
  • wprowadzeniu dwuznacznych przeskoków 3♣// (Duo-Splintery),
  • zmianie na konstruktywno-blokujące podniesienia 3♠

* * * * *

Po odpowiedzi 2♣/ - w znaczeniu pozytywnym tej odzywki - siła 10+PC gwarantuje w zasadzie wygranie 2BA. Uzgodnianie koloru młodszego nie jest więc priorytetem.

Do priorytetów należy natomiast uzgodnienie koloru otwarcia albo , jeśli są na to szanse. W tym celu wprowadzamy możliwość odpowiedzi 2 ze słabszymi rękami i 5+. Silniejsze ręce (10+PC) z 5. "wmontujemy" do 2, ale już z 4. będziemy je licytować przez seminaturalne 2♣.

Otwierający zawsze musi liczyć się z tym, że partner odpowiadając 2♣/ jest słaby z licytowanym kolorem 6+. Zasadniczo, nie powinien więc przekraczać 3 w kolorze odpowiedzi. Rebid Otwierajacego, podnoszący na 3 w tym kolorze, nie musi obiecywać wiele (nawet 2-fit), ale powinien gwarantować 9. lew, co nastąpi, jeżeli Odpowiadający ma fit ♠ (Odpowiadający zalicytował z inwitującą ręką z fitem, nawet w sile 8/9 PC). Jeśli Odpowiadający ma słaby longer młodszy, to i tak z założenia wylądujemy w 3 w tym kolorze.

  1♠ pas   ?      

PAS = słabe, do 6 PC, także bez fitu

1BA! = 7-9 PC bez fitu w kolorze otwarcia, wyklucza 5+

...

Przy sile 7-9 PC odpowiedź może być z 5.♣/, np 1-3-(4-5), 2-3-(3-5), ale też np. 2-4-(3-4).

Z 6+♣/ licytujemy 2♣/ z zamiarem powtórzenia tego koloru.

Do rebidu Otwierającego wprowadzamy podział na trzy strefy siły:

  • do 13 PC - PAS, 2/
  • 14/15 PC - PAS/2♣/
  • 16/17 PC - 2BA i wyższe.

Z tych rebidów tylko 2♣ nie obiecuje 4. w licytowanym kolorze, wtedy jednak Otwierający musi mieć 4..

Zwracam uwagę, że ze słabszą 4. (12/13 PC) Otwierający daje rebid 2. To wydaje się przeczyć logice. Ryzykujemy jednak tylko wtedy, gdy  trafimy na 1-2-5-5 (z 6+ odpowiada się 2♣/), co jest jednak bardzo mało prawdopodobne, ale nawet wówczas partner przeniesie na 2BA i z kolei sami wybierzemy coś do gry.

rebidy

PAS = do 15 PC, zawsze bez 4. (!)

2♣(!) = nie gwarantuje 4.♣, 14/15 PC, nie wyklucza 4., F1

2 = 4+, 14/15 PC, nie wyklucza 4., F1

2 = 4., 12/13 PC

2♠ = do 15 PC, 6.♠

2BA = 16/17 PC, bez 4., ale możliwa 4. młodsza, INV

3♣/(!) = 5. licytowana, 16/17 PC

3 = 5. na 16/17 PC, INV

3♠ = 6+♠ na 16/17 PC, INV

2♣

Ta odzywka nie obiecuje ♣, mieści wszystkie ręce w sile 14/15 PC bez 4+, z którymi licytujemy 2. Nie wyklucza 4.. Możliwe 6.♠

Uwaga: możliwa 4. w sile 15/16 PC

2♣(!) = 14-17 PC, F1

2(!) = 5., NF

- z 6+ odpowiemy 2

PAS = do gry

2 = 4. i krótkość , 14/15 NF

2♠ = 6.♠

2BA! = 5.♠ i 4., 16/17 PC

- niezależnie od tego, czy partner ma 4. to jest inwit 

2 = 4., NF

2♠ = 2.♠, NF

- skoro Odpowiadający nie zalicytował 2/ to powinno gwarantować 4.♣ (!), czyli 2-3-4-4

2BA! = zostało praktycznie tylko 1-3-(4-5) i więcej niż minimum siły, NF

PAS/3♣// = do gry

3♣/ = 6+♣/, INV do 3BA

3 = 6+,  INV

3♠ = fit ♠, wariant /2/, INV

3BA/4♠ = do gry

2♦

2 = 4+, teoretycznie możliwe 4. (5-4-4-0), 14/15 PC

PAS = oczywiste

2 = próba uzgodnienia 5., sign-off

2♠ = 2.♠, do gry

2BA! = 4., sign-off

- np. 1-4-3-5 lub 1-4-2-4

3♣// = sign-off

3♣(!) = fit bez 4., INV do 3BA, ale niepewne ♠

3 = 4-fit bez 4., INV do 3BA, ale niepewne

3 = 6+,  INV

2♥

2 = 12/13 PC, próba uzgodnienia 4.

PAS = z krótkością ♠ i z małą siłą, nawet z 3.

2♠ = do gry, nawet z 2.♠

2BA = konstruktywny negat 10/11 PC, INV

3♣/ = słabość, w zasadzie 6+ licytowana

3 = 4., INV

2♠

2♠ = 6.♠ do 15 PC, NF

PAS = oczywiste

2BA! =  8/9 PC z 2-fitem ♠, pytanie o krótkość, INV

2♣//! = licytowana krótkość

3♠ = bez krótkości

3♣/ = renons ♠, 5 licytowana, w zasadzie 0-4-(4-5), do gry

2♣! = 1) 4+♣, może być z fitem ♠ lub z 4., 10+PC
             2) 
6+♣, słabe.
                 3)
z fitem ♠ bez 4+♣, 8+PC

...

Z wariantem /2/ Odpowiadający powtórzy 3♣.

Z uwagi na obecność tego wariantu nawet silne ręce Otwierającego nie muszą forsować do dogranej.

rebidy

2! = 1) 5.♠ bez 4., 12/13 PC - ręka minimalna
             2) 6.♠ 14/15 PC
                 3) 5.♠ z krótkością ♣ bez 4., 14/15 PC

2 = 4(5)., nie precyzuje siły, F1

2♠ = 6.♠, 12/13 PC, NF

2BA = bez 4., 16/17 PC

3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, wyklucza 4., NF

3♠ = 6.♠, 16/17 PC, NF

2♦

2! = 1) 5.♠ bez 4., 12/13 PC - ręka minimalna
             2) 6.♠ 14/15 PC

                 3) 5.♠  z krótkością ♣ bez 4., 14/15 PC

2(!) ® = przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu

- prawdopodobnie z 4., ale to nie ma już znaczenia

2♠ = słaba ręka (wariant /1/), do gry

2BA = silniejsza ręka (14/15 PC) z krótkością ♣ i bez 4. (wariant /3/), GF

- praktycznie 5-3-4-1 

3♣ = 4+♣, 12/13 PC (wariant /1/)

- z większą siłą podnieślibyśmy odpowiedź na 3♣

3 = 5.♠ i 5. (wariant /3/)

- jeszcze bardziej niezrównoważone niż 2BA

3♠ = 6.♠ i silniejsza ręka (wariant /2/), GF

2♠ = 2.♠ i min. siły, do gry

- np. 2-4-3-4

2♥

2 = 4(5)., nie precyzuje siły, F1

2♠ = słaby fit, i min. siły, do gry

- np. 2-3-3-5, 2-3-4-4, także z 3-fitem do 10 PC

2BA! =  bez 2-fitu ♠, min. siła, NF

- np. 1-3-4-5

3♣ = słabe 6+♣, do gry

3! (4. kolor) = sztucznie uzgadnia , IS

- gdybyśmy mieli tak silną rękę z fitem ♠ to powiemy 2BA

3 = najsłabsze

3♠/4♣/! = cue-bidy

3 = 4., INV

3♠ = 3-fit, ok. 11/12 PC, INV

2♠

2♠ = 6.♠, 12/13 PC, sign-off

2BA = bez 2-fitu ♠, min. siła, do gry

3♣ = słabe 6+♣, do gry

2BA

2BA = 5.♠ bez 4., 16/17 PC

3♣ = słaby wariant

3/ = b. dobry longer ♣, IS

3♠ = słabe uzgodnienie z 2.♠, wariant /2/, do gry

3BA/4♠ = do gry

3♣


3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, bez 4., NF

PAS = słabe na ♣

3 = naturalne, GF+

3! = sztuczne bez fitu ♠, zatem na ♣, IS

- za dobra ręka na 3BA, np. coś w rodzaju 2-4-3-5

3♠(!) = 3+fit ♣

3BA = 2-fit ♣ bez 4., coś w rodzaju 5-3-3-2

3♠ = 3-fit, min. ręka 8/9 PC, INV

3BA/4♠ = lepsza ręka

3♠

3♠ = 6.♠, 16/17 PC

 - z takimi nadwyżkami możemy sobie pozwolić na ominięcie 3♣

 
2 to w "pierwszym czytaniu" transfer na
 

2(!) = 1) 4+, może być z fitem ♠, 10+PC  
           2) 6+, słabe  
              3) 5+, 10+PC

...

2(!) = domniemanie 5. i słabe uzgodnienie - 3(4)-fit na 12/13 PC

2♠ = 5+♠ bez 3., 12/13 PC

2BA(!) = 5+♠ z krótkością na 14/15 PC albo 5.♠ na 16/17 PC

3♣ = 4+♣ bez fitu , 14/15, GF

3 = do wariantu /2/ - 5.♠ na 14/15 PC, nie wyklucza 3/4., NF

3 = 6+♠ i 3/4., 16/17 PC

3♠ = 6+♠ bez 3., 16/17 PC

- czy wiemy gdzie na 14/15 PC są: 5-4-1-3, 6-3-1-3 ?

2♥

- w pierwszej kolejności Otwierający licytuje do wariantu /3/

2 = 3(4)-fit , 12/13 PC

PAS = wariant /3/ bez fitu ♠ i bez nadwyżek

2♠ = słaby fit ♠, 10(11) PC, do gry

2BA = bez 4/5. i bez 3-fitu ♠, NF

- gwarantuje 5+, np. 2-3-5-3 lub 2-3-6-3

PAS/3 = wybór miana do gry

3♠ = 6.♠

3♣! = silny na , nie wyklucza 4., GF+

3 = 4.

3♠ = 6.♠

3BA = bez fitu

4♣! = dobry fit , cue-bid

4/! = dobry fit , bez wartości w ♣, cue-bid

3 = 6+, słabe, do gry

3 = 5., INV

3♠ = 3-fit ♠, INV

- nic nie mówi o , Odpowiadający może być na 

3BA = 4. bez fitu ♠, sign-off

4 = 5+, do gry

2♠

- tutaj nie mamy miejsca na sprzedanie 6.

2♠ = 5+♠ bez 3., negat 12/13 PC

PAS/3 = słabe, do gry

2BA = sign-ff

3♠ = 6+♠

3♣ = 5+ i 4+♣

3 = 6+, F1

3♠ = fit ♠, INV

3BA/4♠ = do gry

2BA

2BA = 1) 5+♠ z krótkością na 14/15 PC
                2) 5.♠ na 16/17 PC

3♣! = przejściowe

3! = 5.♠ i 3/4. na 16/17 PC

3 = 5.♠ i 4+ z krótkością  na 14/15 PC

- w zasadzie 5-4-1-3, 5-5-1-2 lub 5-5-0-3

3♠ = 6+♠ na 14/15 PC - wariant /1/

3BA = 5.♠ bez 3., 16/17 PC - wariant /2/

3 = słaby na 

3 = 5+ na 10/11 PC, GF

3♠ = fit ♠,  INV (8/9 PC)

3♣

3♣ = 4+♣, z krótkością ,14/15 PC

- coś w rodzaju 5-4-0-4 , 5-3-1-4 lub 5-2-1-5

3♦

- Otwierający licytuje do wariantu /2/

3 =  5.♠ na 14/15 PC, fit , nie wyklucza 3/4., NF

3 = 4+, 10+PC, F1

3♠(!) = 3., wariant /1/ lub /3/

- to nie może być 6.♠, bo Otwierający dałby rebid 2BA!; szczególna odzywka niesie szczególne przesłanie - w tym przypadku jest to 3-fit

3BA = brak fitu , sign-off

4♣/! = cue-bidy z 4.

- można się umówić, że to zawsze Splinter

4 = 4. ręce inne niż na 4♣/

3♠ =  10(11) PC z fitem ♠, NF

- coś w rodzaju 2-3-5-3

3BA = na bez fitu ♠, do gry

4♠ = fit ♠, do gry 

3♥

- wydaje się, że z taką ręką warto podjąć ryzyko ominięcia bezpiecznego poziomu 3....

3 =  6+♠ i 3/4., 16/17 PC

3♠

3♠ =  6+♠ bez 3., 16/17 PC

2 = 5+ bez fitu ♠, słabe, NF

Warto przyjąć pewne ograniczenia, aby nie stracić z widoku własnej końcówki, np. 7-9 PC z 5. lub nieco słabsze z dłuższym longerem

2♠ = 6+♠, propozycja, NF

3 = 3/4-fit , INV

4 = w zasadzie 4-fit , b.dobra siła

2♠ = do 8 PC, sign-off

Otwierający pasuje lub z górą siły 16/17 PC inwituje dograną

2BA! = sygnalizuje krótkość [Wywołanie kombinowane ],

3♣! = ® zainteresowanie

3 //♠! = odpowiednio licytowana krótkość (3♠ = krótkość ♣)

3♣// = potrzebne uzupełnienie w licytowanym kolorze [Wywołanie kombinowane ]

3♠ = 6+♠

2BA! = z 3+♠ i siłą 13+PC, GF [Ostatnie 2BA] - Uwaga!

...


3♣//! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością licytowaną albo słaba (11-13 PC) z renonsem

 3//♠! ® =  pytanie

3/4♠ (kolor otwarcia) = renons w kolorze odpowiedzi,  słaba ręka do 13 PC

- inne odpowiedzi szczeblami, z pominięciem koloru otwarcia

! = singleton w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC

II°! = renons w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC

III°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC

IV°! = renons w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC

- po wszystkich odpowiedziach następna odzywka typu relay to Blackwood

3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem

3BA = średnia ręka, 14/15 PC, bez krótkości

4♣/ / = bez krótkości, 16/17 PC z wartościami w licytowanym kolorze (2H)

4♠ = bez krótkości, do 13 PC, sign-off

3♣

3♣! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem

 3! ® =  pytanie

3 (I°) = singleton ♣, 14/15 PC

3♠ = renons ♣,  słaba ręka do 13 PC

3BA! (II°) = renons ♣, 14/15 PC

4♣! (III°) = singleton ♣, 16/17 PC

4! (III°) = renons ♣, 16/17 PC

3♦

3! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem

 3! ® = pytanie

3♠ = renons ,  słaba ręka do 13 PC

3BA (I°) = singleton , 14/15 PC

4♣! (II°) = renons , 14/15 PC

4! (III°) = singleton , 16/17 PC

4! (IV°) = renons , 16/17 PC

3♥

3! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem

 3! ® =  pytanie

3BA (I°) = singleton , 14/15 PC

4♣! (II°) = renons , 14/15 PC

4! (III°) = singleton , 16/17 PC

4! (IV°) = renons , 16/17 PC

4♠ = renons ,  słaba ręka do 13 PC

3♠

3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem

3BA! = mocna ręka, pyta o kolor singletona

4♣//!  = singleton

4♣//!  = szukanie wyłączenia - "partnerze, jeśli w tym kolorze masz krótkość, odpowiadaj jak na Blackwooda , a jeśli nie, to wracaj na nasz kolor"

4♠ = powrót na kolor otwarcia

3♣//! =  3/4-fit, (8)-9-(10) PC, krótkość licytowana albo licytowana 6+ w sile 13+PC [Duo-Splinter], - Uwaga!

...

Otwierający zaklada, że Odpowiadający zalicytował krótkość (jest słaby), więc PAS nie wchodzi w rachubę.

3 w bocznym (!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości, wyczekujące

3♠(!) = krótkość w licytowanym poprzednio i fit ♠, INV

3BA = 6+ w licytowanym poprzednio w sile nie rokującej na szlemika, do gry

4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer w licytowanym poprzednio, GF+

3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami w kolorze domniemanej krótkości (np, KD)

3BA(!) = krótkość w kolorze odpowiedzi, 14-17 PC, sign-off

- przestrzega, jeśli partner jest silny, wystarczy na 4♠, jeśli ma krótkość

4 w kolorze odpowiedzi (!) = blotki (fit), 16/17 PC, GF+

4 w bocznym (!) = niezły fit w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC, GF+

3♣

3♣(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♣ albo 6+♣ w sile 13+PC, F1

3/(!) = 14/15 PC, wartości w lub , wyczekujące

3♠(!) = krótkość ♣ z fitem ♠, INV

3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry

4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer, GF+

3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♣ (np, KD)

PAS = krótkość ♣ z fitem ♠

3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry

3BA(!) = brak fitu ♣ (krótkość), ręka nie minimalna

4♣(!) = blotki w ♣ (fit), siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+

4/(!) = dobry fit w ♣ (z H) i wartości w licytowanym lub , 16/17 PC, GF+

3♦

3(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość albo 6+ w sile 13+PC, F1

3(!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości w (!), wyczekujące

3♠(!) = krótkość z fitem ♠, INV

3BA = 6+ w sile nie rokującej na szlemika, do gry

4(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer, GF+

3♠ = słaby (12/13 PC) lub ze źle trafiającymi wartościami

3BA = brak fitu  (krótkość), 16/17 PC

4♣/ = dobry fit w i wartości w ♣ lub , 16/17 PC, GF+

4(!) = dobry fit w , siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+

4♠ = przyjęcie inwitu, blotki (wyłączenie albo fit), 16/17 PC - "PASuj albo popraw na 5"

3♥

3(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość albo 6+ w sile 13+PC, F1

3 = 12/13 PC lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami

PAS = krótkość z fitem ♠, do gry

3BA = 6+ w sile nie rokującej na szlemika, do gry

4(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer, GF+

3BA = brak fitu  (krótkość), 14-17 PC

- nie mamy miejsca na przejściowe 14/15 PC

4♣/ = dobry fit w i wartości w ♣ lub , 16/17 PC, GF+

4(!) = dobry fit w , siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+

3♠ = blokująco-inwitujące, z 4+♠ bez krótkości  - Uwaga!

 - Otwierający może podnieść tylko z samą górą

3BA! = słaby Splinter, 10/11 PC - dowolna krótkość z fitem 4+

4♣! = rebid, zainteresowanie

4//♠! = Odpowiadający wskazuje krótkość „naturalnie”, jedynie 4♠ to krótkość ♣

4♠ = sign-off

4♣//! = [silny Splinter] - 12/13 PC

4♠ = do gry, nic nie mówi - Uwaga!

 * * * * *



2♠
Poprawiony: niedziela, 14 grudnia 2014 15:11  

Zmiany w TRASERze

Zawrotka - doprecyzowanie
licytacji z układami 5-4

02-09-2013

Zmiany w otwarciu 1BA
Po supertransferze 2 karo

25-03-2013

Skończone otwarcie 1 karo
Kompletny Traser 

29-08-2012

Silny Otwierający licytuje po 1pik
swój kolor, 
co dalej? - zajrzyj
23-07-2012

Dodane przykłady po Zawrotce
i odpowiedzi 3trefle/karo - zajrzyj

18-07-2012

Prac nad otwarciem 1 karo
potrwają do końca lipca
18-07-2012


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.