Spis treści |
---|
Po kontrze na 1kier/pik - z fitem |
Po otwarciu 1kier |
Po otwarciu 1pik |
Wnioski |
Wszystkie strony |
Ten artykuł zawiera rozwiązania zaprezentowane w artykule pn. "Skakanka". Chodzi o to jak licytować po kontrze na otwarcie 1♥/♠ z niezłym fitem i lekkimi już nadwyżkami, aby maksymalnie wykorzytać możliwości połączonych rąk.
Tekst jest chyba trochę zbyt obszerny i z czasem go skrócę, ale wisi przynajmniej teraz we właściwym miejscu. Jest on skierowany do graczy bardziej zaawansowanych.
* * * * *
Jeśli zaufamy przeciwnikowi (co zresztą bywa problematyczne), to mamy w sumie nie więcej niż 27 PC (13 PC teoretycznie ma kontrujący). W każdym razie, możemy mieć niewiele więcej, ale też (i to z zasady) możemy mieć mniej.
Sam Odpowiadający dysponuje maksymalnie siłą 15 PC (40 - 12 Otwierającego - 13 kontrującego).
Postawmy sobie pytanie: jak licytować, aby - zachowując właściwą ostrożność - wykorzystać szanse na osiągnięcie końcówki i nie stracić możliwości dojścia do szlemika?
Załóżmy, że Odpowiadający ma 4-fit i siłę 8-15 PC, przy czym 8/9 PC tylko z krótkością. Z rękami słabszymi lub z gorszym fitem zalicytuje 2 w kolor otwarcia.
Oprócz siły, szczególny nacisk kładziemy na sprzedanie krótkości. która często ma decydujący wpływ na wysokość kontraktu.
Dla słabszych rąk (do 10 PC) naszym celem jest końcówka, więc wystarczy informacja o krótkości - niezleżnie czy to singleton czy renons.
Przy aspiracjach szlemikowych proponuję skupić się tylko na sytuacjach, gdy któraś z rąk zawiera renons, a do tego dysponujemy maksimum pozostałej na naszej linii siły.
To zasadniczy cel przedstawianego dalej rozwiązania.
* * * * *
Przyjrzyjmy się bliżej licytacji po otwarciu 1♥.
1♥ | ktr | ? |
|
2♠! = 4-fit i 1) 9-12 PC - bez krótkości
2) 7/8 PC z krótkością
2BA! = krótkość w ♠, na 9/10 PC
3♣/♦! = krótkość w licytowanym, na 9/10 PC, INV
3♠! = jakiś renons z 11/12 PC
3BA! = ® - pytanie (15-17 PC)
4♣/♦/♥! = pokazujemy renons "naturalnie" (4♥ = renons ♠)
3BA!= renons ♠ i góra odpoowiedzi (13-15 PC)
4♣/♦! = licytowany renons i góra odpowiedzi (13-15 PC)
4♥ = do gry, do 15 PC, także z dowolną krótkością, siła nieznana
* * * * *
Gdy otwieramy 1♠, okazuje się, że możemy zastosować podobne rozwiązania, a nawet stają się one bardziej czytelne (po otwarciu 1♥ odpowiedziom 2♠ i 2BA nadaliśmy wyjątkowo niestandardowe znaczenie).
1♠ | ktr | ? | |
2BA! = 4-fit i 1) 9-12 PC bez krótkości
2) 7/8 PC z krótkością
3♣/♦/♥! = krótkość w licytowanym, na 9/10 PC, INV
3BA! = jakiś renons z 11/12 PC
4♣! = ® - pytanie (15-17 PC)
4♦/♥/♠! = pokazujemy renons "naturalnie" (4♠ = renons ♣)
4♣/♦/♥! = licytowany renons i góra odpowiedzi (13-15 PC)
4♠ = do gry, do 15 PC, także z dowolną krótkością, siła nieznana
* * * * *
Podsumujmy, na czym polegałoby prezentowane rozwiązanie:
- Rezygnujemy z wywołania kombinowanego i tradycyjnych splinterów,
- 2♠ (a 2BA po otwarciu 1♠) nadajemy znaczenie podwójne: 9-12 PC bez krótkości albo 7/8 PC z krótkością, zawsze z dobrym fitem,
- Po 2♠(BA) to Otwierający pokazuje kolor lukowy, w którym urządza go krótkość,
- 2BA/3♣/♦/(♥) wskazuje krótkość (w zasadzie singla), ale z większą siłą - 9/10 PC, INV
- krótkość w sile 9/10 PC wskazujemy bezpośrednio na wys. 3 (wyjątkiem jest 2BA po 1♥); nadal mamy szanse na szlemika przy maksimum u Otwierającego i renonsie u partnera,
- 3♠(BA) sygnalizuje dowolny renons na 11/12 PC,
- odpowiedź 3BA i wyższe to wskazany renons (3BA = renons ♠) na 13-15 PC,
- po odpowiedzi 2♠(BA) Otwierajacy może wskazać silną rękę dwukolorową licytując na wys. 4
- odpowiedź 4 w kolor otwarcia oznacza tylko tyle, że partner chce to grać - konstruktywne albo zaporowe.
Jak widzimy, rozwiązanie to cechuje kompleksowość - wiele elementów ułożone jest w spójną całość.
Najażniejsze jednak, kluczowe dla tego rozwiązania, są: dwuznaczne 2♠(BA) oraz renonsowe 3♠(BA).
Ponieważ są to skoki - pojedynczy i podwójny, dlatego zaproponowałem tytułową nazwę dla tego rozwiazania: "Skakanka".
następna » |
---|