strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Po interwencji Po wejściu kolorem 1 Transporter po 1trefl - Szczegóły

Transporter po 1trefl - Szczegóły

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Transporter po 1trefl
Tabela
Szczegóły
Wszystkie strony

* * * * *

Uwagi szczegółowe

Pamiętajmy, że w systemach Preser/Traser Otwierający 1♣ przy sile 12-14 PC musi mieć 4. strarszą (jeśli jej nie ma, to musi być silniejszy).

Wątpliwośći przy poszczególnych odzywkach musi nasuwać opis INV (inwitujące). Nie podaję siły, bo zależy to od poziomu licytacji i składu. Generalnie, im wyżej, tym większe wymagania - jeżeli licytujemy do potencjalnych 12 PC u Otwierajacego to trzeba mieć nawet 11/12 PC, szczególnie bez wyraźnych widoków na sfitowanie jakiegoś koloru. Jeżeli zaś licytujemy nisko, to inwitować może nawet 9/10 PC, gdy jest szansa, że trafi do 16/17 PC u Otwierającego.

* * * * *

Pas

Tak z reguły Odpowiadający licytuje ze słabą ręką. Jednak po wejściu 1♠ może się zdarzyć, że ma jakąś siłę, ale nie ma 4. (dałby kontrę) ani żadnego koloru 5+.  Można przyjąć, że z taką ręką daje się PAS, z nadzieją, że Otwierający wznowi licytację i wrócimy jeszcze do gry. Jeśli nie będzie miał z czym wznowić, to i tak prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie przy rozgrywce przeciwników.

   1♣  
  1♠ PAS(!)
 pas  
?

PAS = pozostałe

ktr = propozycyjna - 4.♠, 12-14 PC lub 3.♠ na 15-17 PC

1BA = pozostałe 15-17 PC

2♣ = 5+♣, max. 2.♠, 15-17 PC

2/ = 5+ licytowane, 18+PC

* * * * *

Kontra

Kontra na wejście to jednoznacznie transfer na wyższe miano.

W przypadku wejść 1/ wskazuje kolor. W przypadku wejścia 1♠ kontra jest transferem na 1BA i w tym sensie pełni rolę podobną do odpowiedzi 1♠, której nie możemy dać z racji tego, że odzywka została już zajęta przez przeciwnika.

Wejście przeciwnika sporo komplikuje. W szczególności mamy problem z zasygnalizowaniem rąk słabych z 4.. Musimy więc przekonstruować nieco schemat odpowiedzi.

 

Zmiany polegają na tym, że wejście 1BA nie jest forsujące. Wskazuje w zasadzie słabą 4., ale możemy tak zalicytować również z ręką silniejszą i dobrym zatrzymaniem w ♠. 

   1♣  
  1♠ ktr(!)
 pas  
?

1BA = 12-14 PC

PAS = wariant /1/

2♣/ = 5+, INV wariant /3/

2 = 4/5., INV (11/12 PC) - wariant /2/

PAS = 3/4., dół

2♠! = 4.♠ i 3., góra, F1

2BA = 4.♠, bez 3., dół, do gry

3 = 3., góra

3BA = 4.♠ bez 3., góra, do gry

4 = 4., góra

2♣ = 4+♣ bez 4., 15-17 PC

2! = tylko GF

2 = 4., 15-17 PC

* * * * *

   1♣  
  1♠ 1BA(!)
 pas  
?

PAS = słaby z 4.♠

2♣ = 4+♣ bez 4., 15-17 PC

2! = F1, także silny z 4.

2 = 4., bez dużych nadwyżek

* * * * *

Rekontra

Rekontra oznacza układ min. 4-4 w starszych.  Teoretycznie siła nie powinna być mniejsza niż wynika to z natury półpozytywnego wejścia (Odpowiadający nie jest przecież sforsowany), ale w walce o zapis częściowy warto je chyba trochę trochę "podrasować".

Jest to tak informacyjna odzywka, że dalsza licytacja nie powinna sprawiać problemów.

Zwykle Otwierający uzgadnia kolor Odpowiadającego. Przy sile 12-14 PC musi mieć sfitowany 4-4 jeden z kolorów starszych. Dlatego wszystkie inne rebidy, także po interwencji przeciwnika, wskazują na ręce silniejsze i brak fitu w kolorze partnera.

Przykład 1

Załóżmy, że drugi przeciwnik włączył się do licytacji.

   1♣  
  ktr rktr
 2   
?

PAS! = silna ręka, brak dobrej opozycji

- silna, bo słabszy Otwierający powinien mieć 4. starszą

ktr! = 15-17 PC bez 4. starszej,

- przydałaby się też jakaś opozycja w kolorze przeciwnika 

2/♠ = 4. licytowana, do 14 PC

2BA = silna ręka bez 4-fitu, trzyma , NF

3♣ = 5+♣, 15-17 PC, raczej krótkość

3! = 4. starsza, GF (18+PC)

3/♠ = 4. licytowana, 15/16 PC

4/♠ = 4. licytowana, 17/18 PC

* * * * *

wchodzi Obrońca II


  1♣ 
  ktr  1
pas  
?

 Przykład  (M) -  4 października 2014  - ...
.....

* * * * *

   1♣
  ktr 1♠!
...  
?

 Przykład  (M) -  06 listopada 2014  - Ryzykowna kontra
Moim zcdaniem, na miejscu N najlepiej jednak sPASować.

 Przykład  (M) -  4 października 2014  - Czasem licytacja wygaśnie
.....

* * * * *

   1♣
  ktr 1BA
 ...  
?

 Przykład  (M) -  28 października 2014  - Słaby na ♣
....

   1♣
  ktr 2...
 ...  
?

?????????

Obrońca II PASuje

   1♣  
  ktr rktr
 pas  
?

1/♠ = 4. licytowana, do 14 PC

1! = 19+PC uzgadnia , GF+

1♠ = bez krótkości, GF+

1BA/2♣! = krótkość (1BA = krótkość ), GF+

2! = > , b. słabe, F1

1BA = 15/16 PC bez 4. starszej, bez 5+♣

2♣ = 5+♣, 15-17 PC, zwykle słabe

2//♠ = 5. licytowana, F1

2BA = INV

2! = 19+PC uzgadnia ♠, GF+

2! = > ♠, b. słabe, F1

2♠ =  bez krótkości, GF+

2BA/3♣ = rótkość (2BA = krótkość ), GF+

2/♠ = 4. licytowana, 15/16 PC

3♣/ = wartości, INV+

- może być cue-bid honorowy z ręką IS

3/♠ (uzgodniony) = INV, zgrupowanie honorów w starszych

3♠/(drugi starszy) = GF+

4♣/! = krótkość, GF+

4/♠ (uzgodniony) = do gry

2BA = 17/18 PC, bez 4. starszej, w zasadzie bez 5+♣

3♣/! = 5+ licytowany, 18+PC

3/♠ = 4. licytowana, 17/18 PC

3BA = 19+PC, bez 4. starszej, bez 5+♣

4♣/! = cue-bid, z 4+fitem, 19+PC


  

kontra/... = po każdym wejściu kontra jest transferem na miano bezpośrednio wyższe, z wyjątkiem wejścia 1♠, po którym oznacza 4.♥ 

...

Tekst w opracowaniu.

Po wejściu 1 kontra wskazuje 4., po wejściu kolorem starszym kontra wskazuje na 4. w drugim starszym.
Otwierający ma do wyboru:

1 (po kontrze na wejście 1) = 3/4., do 14 PC (także z 3. i 4.♠)

1♠ (po kontrze na wejście 1) = 4.♠, do 14 PC

1♠ (po kontrze na wejście 1) = 3/4.♠, do 14 PC

1BA(!) = bez 3/4. w kolorze Odpowiadającego, 4. w kolorze przeciwnika (starszym), 12-14 PC

1BA (po wejściu 1) = 15-17 PC, nie wyklucza 4.♠

2♣(!) = 15-17 PC bez 3/4-fitu w kolorze Odpowiadającego

Uwaga: po interwencji nastąpiła zamiana znaczenia 1BA i 2♣!

2! = 3-fit, 15-17 PC

2/♠ (kolor transferu) = do gry

2♠/! (kolor przeciwnika) = 11/12 PC, bez zatrzymania w KP

2BA = 11/12 PC, zatrzymanie w KP

3♣/ = 5. licytowana na 11/12 PC, jakieś wartości ????

3/♠ (kolor transferu) = INV

3BA = do gry

2/♠ (kolor transferu) = 3/4. w kolorze Odpowiadającego, do 13 PC

2♠/! (kolor przeciwnika) = 4-fit w kolorze Odpowiadającego, 14/15 PC, INV

2BA = 3-fit w kolorze Odpowiadającego, 14/15 PC, INV

3/♠ (kolor transferu) = 4. w kolorze odpowiadającego, 16/17 PC

3♦//♠! (kolor przeciwnika) = GF+

- jedyna już chyba możliwość do sprzedania ręki 18+PC z fitem!

3BA = 18-20 PC, do gry

po 1karo

Tekst w opracowaniu.

Po wejściu 1 gramy podobnie, jak bez interwencji przeciwnika, z tym, że Odpowiadający ma wejście min. półpozytywne. To pozwala doprecyzować nieco licytację.

   1♣  
   1♦   ktr(4.)
 pas   
?

1 = 3(4) do 13(14) PC

- z 14 PC tylko z 3.

- tak zalicytujemy nawet z 4.♠ (Odpowiadający nie ma 4.♠, bo zalicytowałby 2)

1♠ = 4.♠, 15-17 PC

1BA(!) = bez 4.♠, 15-17 PC

2♣(!) = 4.♠ bez 3-fitu , do 14 PC

2! = Zawrotka, 18+PC

2 = 4., 14/15 PC

2♠ = 5+♠ na 18+PC bez 3-fitu

2BA = 18(19) PC, zatrzymanie , INV+

3♣ = 5+♣ na 18+PC bez 3-fitu

3! = 16/17 PC  z 3-fitem , pyta o zatrzymanie w , INV do 3BA

3 = 4., 16/17 PC

3BA = 18-20 PC, do gry

po 1kier

Tekst w opracowaniu.

   1♣  
   1♥   ktr(4.)
 pas   
?

1♠ = 3(4)♠ do 14 PC

1BA! = 4. bez 3.♠, do 14 PC

2♣(!) = 15-17 PC bez 3-fitu w kolorze Odpowiadającego

2! = Zawrotka, 18+PC

2! = > ♠, 15-17 PC z 3-fitem ♠, do gry

2♠ = 4.♠ na 14/15 PC

2BA! = 18(19)PC, zatrzymanie , INV+

3♣/ = 5+♣/ na 18+PC bez 3-fitu ♠

3! (KP) = 16/17 PC  z 3-fitem ♠, pyta o zatrzymanie w , INV do 3BA

3♠ = 4.♠ na 16/17 PC

3BA = do gry

przykłady po 1kier

 Przykład (M) -  29 października 2014  - Prawie nic
Nawet ze słabą 5.♠ N udało się być w licytacji. 71%

 Przykład (M) -  29 października 2014  - Zbyt ładne na słabe
Niewielka siła, ale piękny kolor i długie ♣ (do koloru partnera). Dobry kontrakt, ale kiepska rozgrywka, więc wynik trochę gorszy, niż powinien być.

 Przykład (M) -  29 października 2014  - Transfer na 5.
Rozdanie trochę zmodyfikowane, bo z ręką S otwieramy w systemie 1BA. Ale tak też działa dobrze. 72%

 Przykład -  28 października 2014  - W zanadrzu mam ♣
Chyba niepotrzebne wejście 3♣, bo partner ma  4.. Z tą siłą i w tych założeniach kontra byłaby lepsza.

po 1pik

Tekst w opracowaniu.

Najtrudniejszy wariant, gdyż mamy największe ograniczenia.

Wejście 1♠ zabiera zbyt dużo miejsca, abyśmy mogli pozostać przy dotychczasowym schemacie. Dlatego odpowiedź 1BA ukierunkowujemy jednoznaczne - 3/4. w sile do 10 PC. Oczywiście, mierzymy ją do minimum  Otwierającego, czyli do 4./♠.

Jeśli ten układ trafi do ręki słabej (12-14 PC), to Otwierający nie ma problemu z wyborem odzywki: PAS/1BA (z 4.♠) lub 2 (z 4.). W tym drugim przypadku musimy liczyć się z grą na 7. atutach.

   1♣  
   1♠    1BA
 pas   
?

PAS = 4.♠, 12-14 PC

2♣ = 5+♣, 15-17 PC

2! = pytanie, 18+PC

2 = 3., min., sign-off

2♠! = 3., dobra ręka bez zatrzymania ♠, INV

2BA(!) = 3., dobra ręka z zatrzymaniem ♠, INV

3♣/ = 3. i 5+♣/, słaba ręka

- z rękami inwitującymi Odpowiadający wybiera 2♣/

3 = 4., min., NF

2 = 4., 12-14 PC

2♠! = 18+PC bez 3-fitu , F1

2BA = 16/17 PC z zatrzymaniem ♠, INV

* * * * *

Resztę rąk, z którymi chcemy wejść do licytacji, a nie mamy na wyższej odzywki, przenosimy do kontry. Dotyczy to głównie układów, z którymi wchodziliśmy 1BA, w tym słabych 5+.

   1♣  
   1♠   ktr(?)
 pas   
?

PAS (?) = 4.♠ na 12/13 PC

1BA! = 4.♠ bez 4., do 14 PC

2♣(!) = 15-17 PC bez 3.

2! = Zawrotka, 18+PC

2 = 4., 12-14 PC lub 15 PC z 3-fitem

PAS = 3., słabe, jakaś 5+ z boku

2♠! = 3. bez 4.♣ INV

2BA = 3. z 4.♣, INV 

3♣/ = 5+♣/, GF

3 = 4., INV

3♠! = 3. bez 4.♣ INV

2♠! = 16/17 PC  z 3-fitem , pyta o zatrzymanie w ♠, INV do 3BA

2BA! = 18(19)PC, zatrzymanie , INV+

3♣/ = 5+♣/ na 18+PC bez 3-fitu ♠

3 = 4. na 16/17 PC

3BA = do gry

przykłady

 Przykład  -  25 października 2014  - Odpowiadający jest silny 6+
....71%

 Przykład  -  25 października 2014  - Nie mamy siły i układu
Na kontrę nie mamy 3. (do ew. 4. Otwierajacego), na 2♠ (z 4.♣) jesteśmy za słabi, a na 1BA nie mamy 4.. Na razie PAS. To było całkiem nienajgorsze rozwiązanie. 83%

 Przykład  -  25 października 2014  - 3-fit też dobry
....1,8 imp

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

   1♣  
   1♠   2♠(?)
 pas   
?

 Przykład  -  16 stycznia 2015  - 2pik po wejsciu 1pik
Roboty grają trochę inaczej - u nas z tą kartą powiedzielibyśmy może 2BA?..........

2pik po wejsciu 1pik

Transfery na starsze

1, 1 to transfery, odpowiednio na  lub ♠.

W zasadzie są jednoznaczne, gdyż obiecują dokładnie 4. w kolorze transferu. Z kolorem, 5-kartowym licytujemy 1BA (inwitujące z nieznanym) lub na wys. 2 (bezpośrednio w silny kolor lub słaby kolor transferem). 

Po wejściu 1 z 4. i 4.♠, ale także z 5-4, proponuję licytować kolor przeciwnika - 2. Najważniejsza jest bowiem szybka informacja o dobrym układzie.

Przy 5. młodszej z boku transfer na starszy dajemy z niewielką silą (potem zalicytujemy młodszy), a z rękami na końcówkę licytujemy najpierw 2 w kolor młodszy (GF).

Po kontrze transfer 1 wyklucza 4.♠ (nie daliśmy rekontry).

 Przykład (M) - 15 listopada 2014  - Dobry longer roboczy
Nawet jeśli E sPASuje lub powie 3, to S dołoży 4♠. 

* * * * *

Transfer na 1BA

Transferem na 1BA jest klasycznie 1♠! Co jasne, odzywka ta wyklucza 4. starszą.
Siły jeszcze nie przesądza, bo Odpowiadający będzie miał możliwość zabrania głosu w licytacji. Jeśli jednak zainwituje, będzie to oznaczało, że nie ma dobrego zatrzymania w kolorze przeciwnika (dlatego właśnie zaaranżował 1BA z ręki Otwierającego).

Po wejściu 1kier

Jak przebiega dalej licytacja, zobaczmy to na przykładzie.

   1♣  
   1    1♠! 
 pas   
?

1BA(!) = do 15 PC

2♣ = 4.♣, INV

- z 5.♣ Odpowiadający zalicytowałby 3♣

2! = 3.♠, walka o zapis częściowy

- Odpowiadający nie ma 5.(zalicytowałby 1BA) a Otwierający nie ma 4. (otworzyłby 1), więc warto wykorzystać ten rebid dla wskazania lekkiego fitu w ♠; tak samo po wejściu 1♠ sygnalizujemy 3.

2 (KP) = pyta o zatrzymanie , INV

- lepiej mieć w zanadrzu 3.♠ lub 4.♣, no i coś w jednak

2♣ = 5+♣, 15-17 PC

2! = 18+PC i raczej słabo z zatrzymaniem w KP, w zasadzie 4-4 w młodszych

2! (KP) = 16/17 PC i słabo z zatrzymaniem w KP, w zasadzie 4.♠

2♠ = 5+♠, 18+PC

2BA = 16/17 PC dobre zatrzymanie w KP ()

3♣/ = 5+♣/, 18+PC, INV+

3BA = 18+PC dobre zatrzymanie w KP ()

* * * * *

 Przykład  (M) -  24 listopada 2014  - Słaby , ale z dobrym zatrzymaniem
.....

 Przykład  (M)15 stycznia 2015  - Stopniowo do celu
Można tak, albo 1BA z zamiarem sPASowania na obligatoryjne 2♣.

Po wejściu 1pik

Priorytetem są dla nas , więc kontrę przeznaczamy na wskazanie 4. w tym kolorze. To rozwiązanie znane od bardzo dawna, jako tzw. "kontra Sputnik".

   1♣  
   1♠   ktr! 
 pas   
?

1BA = brak 4., do 15 PC

2♣ = 5+♣, 16/17 PC

2! = Zawrotka, 18+PC

2 = 4., do 15 PC

2♠ = silna karta (16/17 PC), ale pozbawiona wartości w ♠, za to w rezerwie 3., INV

2BA = dobre wartości w ♠, 16/17 PC

3♣ = 5+♣, 18+PC

3 = 4., 16/17 PC

* * * * *

Po wejściu 1♠ może się zdarzyć, że Odpowiadający ma trochę siły, ale nie ma 4. ani innego koloru 5+. Kontra oznaczałaby właśnie 4.. Najlepszym rozwiązaniem  wydaje się przyjąć, że z taką ręką dajemy PAS, z nadzieją, że partner wznowi i wrócimy jeszcze do licytacji. Jeśli nie będzie miał z czym wznowić, to i tak prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie przy rozgrywce przeciwników.

 Przykład  (M) -  4 października 2014  - Słaby , ale z dobrym zatrzymaniem
.....


* * * * *

Ogólny transfer 1BA!

Oznacza "partnerze zalicytuj do moich ♣, ale mogę też mieć coś na inwit".

...

Jeśli inwit to zwykle z jakimś kolorem 5+. Możemy tak jednak zalicytować bez własnego longera, o ile posiadamy wartości w kolorze przeciwnika, dobre do zajęcia 1BA.

Dalej licytacja może przebiegać np. tak.

   1♣  
   1♠    1BA! 
 pas   
?

2♣ = do koloru, do 15 PC

PAS = 5+♣, słabe

2/ = 5+ licytowane, INV

2♠! = pyta o zatrzymanie, INV+

- jakieś warosci w ♣, gdyby Otwierający nie miał wartości na zajęcie 2/3BA

2/3BA = trzyma dobrze kolor przeciwnika (♠), INV lub do gry

2! = 18+PC i raczej słabo z zatrzymaniem w KP, w zasadzie 4-4 w młodszych

2 = 5+ na 18+PC

2♠! (KP) = 16/17 PC i raczej słabo z zatrzymaniem w KP (♠)

2BA = do koloru, 16/17 PC z zatrzymaniami w KP (♠)

3♣ = do koloru, 16/17 PC bez zatrzymań w KP (♠)

3 = 5+, 18+PC, INV+

3BA = 18+PC dobre zatrzymanie w KP (♠)

przykłady

 Przykład (M) - 18 listopada 2014  - Po kontrze
Z takim fitem można chyba rozważyć 3BA. Czy E stać na 2?

 Przykład (M) - 18 listopada 2014  - Po wejściu 1pik
Odpowiadający nie ma wielu nadwyżek, ale...

 Przykład (M) - 15 listopada 2014  - Po wejściu 1karo
Czy S powinien ryzykować wejście 2 wiedząc, że W ma starszą 4. albo dużą siłę?

 Przykład (M) - 10 października 2014  - Inwit z 5♠
Przy okazji pokazuje zatrzymanie .

 Przykład (M) - 9 października 2014  - Silny inwit na 6.
Bezpośrednie odpowiedzi 2♠ i 3♠ nie oddałyby chyba lepiej charaktreru ręki N.

* * * * *

Kolor przeciwnika

Znaczenie odpowiedzi kolorem przeciwnika różnicujemy, w zależności od jego miana. Odpowiednio więc: 

2 - będzie oznaczało oba kolory starsze, min. 4-4

2/♠ - zatrzymanie w kolorze przeciwnika, w zasadzie GF

W przypadku odpowiedzi 2 zakres siły może być stosunkowo duży, bo po ewentualnym uzgodnieniu koloru przez partnera na wys. 2 (12-14/15 PC) mamy jeszcze możliwość sPASowania, dania inwitu, a nawet zalicytowania końcówki.

Odpowiedź 2/♠ nie stwarza tak dużych możliwości. Dlatego siła tej odzywki powinna w zasadzie prowadzić do dogranej. Wątpliwość wynikałaby z ilości zatrzymań.  Otwierający powinien zgłosić 2BA z półzatrzymaniem lub 3BA z pełnym zatrzymaniem. W przeciwnym wypadku powinien zalicytować cokolwiek innego.


Silne albo słabe 2 w kolor 

Odpowiedzi 2♣///♠ oznaczają silny kolor licytowany 5+ albo słaby wyższy. To konstrukcja zastosowana już w konwencji Szuflada.
Odpowiedź jest jednoznaczna, jeżeli dana jest w kolor przeciwnika (oznacza kolor bezpośrednio wyższy, słabość) lub poniżej (oznacza silną rekę).

 Przykład  -  14 listopada 2014  - Ostra walka
.....

 Przykład  (M) -  10 października 2014  - Silny na swoim
.....

* * * * *

Skok na 2BA

Nie przychodzi mi nic lepszego do głowy, aniżeli konstruktywne z 4+fitem ♣ i zatrzymaniem w kolorze przeciwnika. Celujemy w 3BA.

* * * * *

Skok na 3♣

Nadal do dyskusji, czy to całkiem słabe 5+♣ czyli blok, czy dopuszczalna jest nieco silniejsza ręka, z którą można wylądować w 3BA.

Możemy sobie pozwolić na taki skok, bo w najsłabszym wariancie Otwierający ma 2+♣.

 Przykład  -  23 listopada 2014  - Nawet siedem trefli
.....

 Przykład  -  17 października 2014  - Bardziej na inwit...
Z taką ręką można przejść chyba przez 1pik...

 Przykład  -  29 grudnia 2015  - Blok
Trudno zgadnąć, dlaczego S nie powiedział 3kier, ale błędy popełnia każdy. Wynik 84%

* * * * *

Skok na 3 w kolor przeciwnika

Tak możemy licytować tylko z rękami silnymi i układowymi. Przyjmujemy, że ta odzywka musi obiecywać 4. w kolorze starszym innym niż kolor przeciwnika (obie 4. starsze po wejściu 1) oraz dobry fit ♣. 

* * * * *

Inne na wysokości 3

Nowy kolor na wys. 3 to samodzielny kolor 6+ w sile zapewniającej conajmniej dograną.

* * * * *

Nazwa tej konwencji związana jest oczywiście z tranfserami, na których się ona opiera, ale też ma wyrażać duży zakres informacji jakie niesie.
Tekst będzie sukcesywnie uzupełniany, w szczególności o przykłady, ale być może również zmieniany, stosownie do zdobywanych doświadczeń.

* * * * *

 





Poprawiony: wtorek, 29 grudnia 2015 21:18  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.