strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Czarna Mańka

Email Drukuj PDF
Spis treści
Czarna Mańka
Otwarcie 2trefle
Otwarcie 2karo
Otwarcie 2kier
Otwarcie 2pik
Otwarcie 2BA
Otwarcie 3trefl
Otwarcie 3karo
Wszystkie strony

Na tegorocznych Mistrzostwach KAS zasłyszałem od Gerarda z Wrocławia (serdecznie pozdrawiam!) o ciekawej konwencji otwarć zaporowych. Nazwa Mania Frania, pochodzenie ponoć warszawskie, choć nigdy się z tym pomysłem nie spotkałem (ma to zresztą swoje uzasadnienie, o czym dalej). Co najważniejsze, konwencja ta trafia celnie w moje preferencje, a zobaczycie to sami porównując choćby poniższy tekst z Szufladą i jej transferami alternatywnymi.

Ponieważ poznałem tylko ideę, podjąłem próbę uzupełnienia jej do sensownej całości. W tytule nie użyłem nazwy oryginalnej, bo to co proponuję z całą pewnością odbiega od oryginału. Pozostałem jednak w klasyczno-warszawskim klimacie (wiecie chyba skąd ta nazwa?).
Jeśli natrafię na oryginał, to chętnie o nim napiszę.

* * * * *

Założenie jest takie:

Otwarcia na wysokości 2 są słabym transferem na  kolejny kolor lub oznaczają dwukolorówkę na dwóch kolejnych jeszcze wyższych kolorach.

Krótko mówiąc, licytujemy kolor, którego na pewno nie mamy:

2♣! = transfer na 6. lub 5+ i 5+♠

2! = transfer na 6. lub 5+♠ i 5+♣

2! = transfer na 6.♠ lub 5+♣ i 5+

2♠! = transfer na 6.♣ lub 5+ i 5+

Pozostały nam przedzielone dwukolorówki, które możemy zalicytować bezpośrednio:

3♣(!) = 5+♣ i 5+

3(!) = 5+ i 5+♠

2BA proponuję wykorzystać na zasygnalizowanie 7+ w którykolwiek młodszy.

* * * * *

Tyle systematyka otwarć, teraz trzeba poradzić sobie z dalszą licytacją. Nie jest to łatwe, bo wariantowość stawia spore wyzwania, szczególnie dla rąk z pewnymi ambicjami.

O wiele prościej robi się gdy wiadomo, że jesteśmy w obronie. Gwarantuje to otwarcie trzecioręczne. Wtedy naprawdę jest dużo łatwiej znaleźć właściwy kontrakt, a kłopoty mają przeciwnicy. Takie podejście zalecam na początek i specjalnie w tym celu wyodrębniłem ten fragment licytacji.

Jak zwykle, najprościej przyjąć jakieś zasady. Proponuję następujące:

  1. Przyjęcie transferu nie forsuje;
  2. Przyjęcie transferu z przeskokiem - zaporowe;
  3. Zalicytowanie koloru wyższego od transferu - inwit z fitem;
  4. Zalicytowanie 2BA - ręka na kolorze otwarcia - inwit;
  5. Podniesienie koloru otwarcia - przeciwna dwukolorówka, inwit;
  6. Zalicytowanie koloru wyższego od transferu z przeskokiem - GF+;
  7. Zalicytowanie 3BA - do gry;
  8. Po skaczącej odpowiedzi i wymuszonym 3BA rebid 4♣! uzgadnia 6. i pyta o kontrole i ew. krótkości;
  9. Przy dwukolorówkach na pytanie o wartości pokazujemy oba K w posiadanych longerach.

Po pytaniu 4♣, o którym mowa w pkt. 8 stosujemy uproszczoną kwalifikację rąk:

  • jako "ładnych", gdy posiadamy co najmniej 3. kontrole (A-2, K i D atu - 1),
  • jako "brzydkich", gdy posiadamy kontroli mniej.

Odpowiedzi z "ładną" ręką połączone zostały z ew. wskazaniem krótkości.

To oryginalne rozwiązanie, które może też być adaptowane do innych konwencji, więc nazwijmy je jakoś, np. "Mańka".

* * * * *

Na zakończenie tej ogólnej części warto poruszyć kwestię tego, jak polityka Systemowa PZBS może odnosić się do omawianego rozwiązania.

Definicja konwencji sztucznych (brązowych) mówi, że zalicza się do nich:

a) otwarcia licytacji odzywkami od dwa trefl do trzy pik, które:

  • mogą być słabe (mogą mieć siłę mniejszą od siły średniej ręki) ORAZ
  • nie przyrzekają co najmniej 4 kart w określonym kolorze;

WYJĄTEK: słaba odzywka pokazująca zawsze co najmniej 4 karty w określonym kolorze. Jeżeli odzywka nie przyrzeka min. 4 kart w określonym kolorze, to musi być dana z ręką silną. (Wyjaśnienie: Jeżeli wszystkie znaczenia słabych odzywek przyrzekają min. 4 karty w określonym kolorze, a silne odzywki przyrzekają silną rękę to nie jest Konwencja Brązowa).

WYJĄTEK: otwarcie licytacji 2 karo, pokazujące słabe dwa w kolorze starszym (Multi) albo układ dwukolorowy z co najmniej jednym kolorem starszym (Wilkosz), z opcją lub bez opcji silnych rąk.

b) wejście w obronie po naturalnym otwarciu licytacji kolorem na wysokości jednego, które nie przyrzeka co najmniej 4 kart w określonym kolorze.

WYJĄTEK: naturalne wejście 1 bez atu w obronie.

WYJĄTEK: każdy cue-bid pokazujący silną rękę (co najmniej 13 HCP).

WYJĄTEK: cue-bid z przeskokiem w określonym kolorze przeciwnika, który obliguje partnera do zalicytowania 3 BA z zatrzymaniem w tym kolorze.

WYJĄTEK: wejście 2 karo po każdym otwarciu 1 trefl, o znaczeniu dwukolorówka Wilkosza z co najmniej jednym kolorem starszym, z opcją lub bez opcji silnych rąk.

c) otwarcia licytacji słabymi odzywkami dwukolorowymi na wysokości dwóch i trzech, wskazującymi nie więcej niż trzy karty w określonym kolorze,

d) kontrolowane systemowe odzywki psychologiczne.

Moim zdaniem, omawiana konwencja podpada pod punkty a i c. Oznaczałoby to, że jej stosowanie ograniczone jest w turniejach brydżowych par, teamów i indywidualnych – lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich i rozgrywanych w ramach mityngów i kongresów (kategoria 3). W takich rozgrywkach stosowanie konwencji brązowych jest możliwe po wyrażeniu zgody przez przeciwników.

Tyle wstępu, przejdźmy do szczegółów.

* * * * *


2♣! = transfer na 6. lub 5+ i 5+♠

2♣! pas ?

I. Słabe ręce

PAS = gdy wolimy grać w ♣ (na swoim longerze)

2(!) = do koloru, NF

- może być także z własnym słabym longerem , z zamiarem powtórzenia  (bez fitów w starych)

- może być longer w wersji inwitujacej (omówione w pkt II)

PAS = mam 

2(!) = mam  i ♠

PAS/2♠ = gramy to

3 = słaby na 6+

3(!) = do koloru, zaporowe

PAS = z 

3 = naturalne z ♠

II. Ręce inwitujące

2(!) = wariant, w którym to my mamy monokolor  (mała szansa na PAS)

PAS = teoretycznie może tak się zdarzyć...

2(!) = stare

2BA! = silny na bez fitu w starych, NF

PAS = do gry

3(!) = do koloru, słaby, do gry

3BA = góra, do gry

3♣! = j.w., ale dopuszcza grę w starszy

3 = do gry

3 = propozycyjne, słaby bez cienia fitu 

3♠! = > 3BA, góra, do gry

3BA(!) = 6. starsza i góra (nie traćmy możliwości zagrania 4 w starszy)

2(!) = do koloru, NF

- inwit z tolerancją gry w 

PAS = trafiony wariant, ale min.

2♠! = krótkość  przy uzgodnionych , max.

2BA! = min. na 

3 = do PASa

3♣! = krótkość ♣ przy uzgodnionych , max.

3 = max. na  (nie zajmujemy BA)

3 = coś w rodzaju 5-6-1-1

2♠(!) = do koloru, NF

- inwit z tolerancją gry w 

PAS = trafiony wariant, min.

2BA! = max. na 

3♣! = krótkość ♣ przy uzgodnionych ♠, max.

3 = min. na

3! = krótkość  przy uzgodnionych ♠., max.

3♠ = coś w rodzaju 6-5-1-1

2BA! = 6+♣, NF

- jest okazja użyć transferów, więc korzystamy

PAS/3♣(!) = do gry

3! => 3 - 6.

3! => 3.♠ - 6.♠

3♠! => 3BA

3♣(!) = na młodszych min. 5-5, NF

- biorąc pod uwagę misfity, całkiem solidna ręka

PAS/3 = słaby wybór

3/♠ = 6. licytowana, góra

3BA = do gry

4♣/! = mam

III. Ręce silne

3/♠(!) = do koloru, GF+, także z samodzielnym licytowanym kolorem

- trzymam wszystko, zalicytuj 3BA z lub pokaż krótkość ze starymi

- możemy tak licytować również ręce z szansami szlemikowymi

3♠! (po 3} => 3BA - z 

3BA = do gry

4♣! = pytanie, dalej jak po bezpośrednim 3BA

3BA (po 3♠) = mam 

PAS = do gry

4♣! = uzgadnia , pyta o kontrole [Mańka]

4(!) = słabe, bez 3. kontroli

4/♠! = 3. kontrole i krótkość licytowana

4BA! = 3. kontrole bez krótkości

5♣! = 3. kontrole i krótkość ♣

5(!) = 4. kontrole

4(!) = uzgadnia , INV (obawa grania 3BA prawdopodobnie ze względu na ♣)

4/♠ (powtórnie) = własny kolor, do gry

4♣/! = krótkość, wariant 5.-5.♠

4/♠(!) = do gry

4BA! = pytanie o wartości (zaliczamy K w obu kolorach starszych)

3BA = do gry

4♣! = silne, fity w i co najmniej jednym starszym, raczej słabe ♣ (zalicytowalibyśmy 3BA), F1

- ze starymi obowiązkowe 4

- z i ze słabą ręką licytujemy 4, z lepszymi wartościami możemy dodatkowo coś pokazać:

4 = jak wyżej

4 = na starych

4♠! = wysoki honor w ♣ i krótkość ♠

4BA! = wysoki honor w ♣ i brak krótkości

5♣! = krótkość ♣

5! = wysoki honor w ♣ i krótkość 

Przykład Gracz na pozycji S nie jest w łatwym położeniu.

* * * * *


2! = transfer na 6. lub 5+♠ i 5+♣

2! pas ?

I. Słabe ręce

PAS = zagramy to

2(!) = do koloru, NF

- możemy tak zalicytować ze swoim longerem  - słabym lub w sile inwitu

PAS = z

2♠(!) = ♠ z ♣

3(!) = do koloru, zaporowe, na wszelki wypadek fit w ♠ lub w ♣

II. Ręce inwitujące

2(!) = wariant, w którym mamy monokolor  (mała szansa na PAS)

PAS = teoretycznie może tak się zdarzyć...

2♠(!) = czarne

2BA! = silny na  bez fitu w ♠, NF

PAS = do gry

3♣ = propozycyjne, słabe

3 = góra, coś w , zachęca do 3BA

3 = gdy mamy jednak jakieś obawy

3BA = do gry

2♠(!) = do koloru, NF

- inwit z tolerancją gry w 

PAS = mam ♠ i ♣ bez nadwyżek

2BA! = min. na

3 = do gry

3♣! = krótkość przy uzgodnionych ♠, max.

3! = krótkość  przy uzgodnionych ♠, max.

3 = max. na (nie zajmujemy BA)

3♠  = coś w rodzaju 6-1-1-5

2BA(!) = 6+, próba zagrania końcówki, NF

PAS/3(!) = do gry

3♣! => 3 - 6. lub droga do 3BA z ręki Odpowiadającego

3/ = wybór koloru

3♠! => 3BA

3! => 3.♠- 6.♠, min.

3♠ = 6.♠, max.

3BA = do gry

3♣(!) = do koloru, tolerancja gry w , INV

- ♠ nas raczej nie interesują (?)

PAS = min.

3! => 3, min. lub dwukolorówka z max., zamiar dojścia 3BA (nie obiecuje nic w )

3(!) = do koloru, tj. do wariantu I

3♠! => 3BA

3 = 6., max

3♠ = 6.♠, max

3BA = do gry (jeśli chcemy zająć pozycję rozgrywającego, tj. gdy mamy ładne )

Przykład

3(!) = , NF

PAS/3/4 = do gry

3♠ = 6.♠, max

3BA = do gry (ale trochę ryzykowne)

III. Ręce silne

3♠(!) = w zasadzie fit ♠, ale możliwy też zamiar zagrania w ♣, nie wyklucza fitu , F1

3BA! = 6.

4♣! = uzgadnia , pyta o kontrole i ew. wartości układowe [Mańka]

4! = 3. kontrole, krótkość 

4(!) = słaba ręka (0-2 kontrole)

4BA! = 3. kontrole bez krótkości

4♠/5♣! = 3. kontrole i licytowana krótkość

5 = 4. kontrole

PAS/4 = gramy to

4♠ = własny kolor, do gry

4♣! = dwukolorówka, renons lub 

4! = pytanie

4!= renons

4♠/5♣ = do gry

4BA! = pytanie o wartości - pokazujemy wszystkie K w czarnych!

4♠! = renons 

PAS/5♣ = do gry

4BA! = pytanie o wartości (w tym oba czarne króle!)

4♠ = własny kolor, do gry

4/! = krótkość, ♠ i ♣

4♠/5♣ = do gry

4BA! = pytanie o wartości (w tym oba czarne króle)

3BA = do gry

4♣! = "nie interesuje mnie 3BA, mamy uzgodniony kolor starszy i zagramy końcówkę"

4! => , 6.

4(!) = 5. i 5.♠

Przykład wyszło jak w Multi

* * * * *


2! = transfer na 6.♠ lub 5+♣ i 5+

2! pas ?

I. Słabe ręce

2(!) = do koloru, NF

- ze względu na możliwy II wariant tej odzywki (omówiony w cz. II) powinniśmy coś przekazać

PAS = to mam

2BA(!) = młodsze i coś w ♠

- zamiast powiedzieć banalne 3♣, przekażmy jakąś informację

PAS = do gry

3♠ = do gry

3♣(!) = ♣ i , krótkość ♠

3 = prawdopodobnie 2. u Otwierającego, więc możemy wybrać ten kolor do gry

Przykład - a tak to było...

3♠(!) = do koloru, zaporowe, fit w młodszym, NF

II. Ręce inwitujące

2♠(!) = wariant, w którym mamy monokolor ♠ (mała szansa na PAS)

PAS = no cóż, jednak miał...

2BA! = młodsze i coś w ♠, o sile nic nie mówi, NF

3! = inwit z 6.♠

3♠(!) = do koloru, brak nadwyżek

4♠ = do gry

3♣(!) = młodsze, brak uzupełnienia w ♠

2BA(!) = ręka oparta o kolor młodszy lub , próba zagrania końcówki, F1

- mając 5.♣-5. możemy założyć, że partner ma , a mając ...?

- licytujemy do jego wyobrażonej ręki

3♣(!) = do koloru (może być dwukolorówka albo ♠), nic specjalnego

PAS = na 6+♣

3 = na 6+, niechęć do uzgodnienia ♠

PAS = na 6.♠ bez nadwyżek   Przykład

3/♠! = krótkość i 5-5 na młodych, mamy sporo wojska w !

3 = na 6+, niechęć do uzgodnienia ♠

3♠! => 3BA, ładna ręka

3/(!) = do koloru (do 6./), lepsza ręka na 6.♠

3♠! = ładna dwukolorówka na młodych

3♣/(!) = do koloru, NF - ręka z fitem ♠, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia

PAS = na młodych

3! = krótkość na młodych

3♠ = bez nadwyżek na ♠

3BA! = bez krótkości na młodych

4♣! = krótkość ♠ na młodych

4♠ = góra na ♠

III. Ręce silne

3! = "pokaż co masz"

3♠! => 3BA, dwukolorówka

3BA! = 6.♠ bez krótkości lub z krótkością, słaba ręka (bez 3. kontroli)

PAS = do gry

4♣! = pytanie o krótkość [Mańka]

4/! = krótkość licytowana

4♠(!) = bez krótkości w czerwonych

4! = zainteresowanie krótkością ♣!

4! = mam krótkość ♣

4♠ = nie mam krótkości w ♣

4 = swój kolor do gry

4♠ = do gry

4♣//! = 6.♠ i krótkość, 3. kontrole

4♠(!) = 4. kontrole

4♣! = silne, GF+

- przesądzona gra kolorowa

4! = 6.♠, silniejsza ręka (3/4 kontrole)

4! = powiedz coś jeszcze

4♠ = bez nadwyżek

4BA!= 3. kontrole bez krótkości

5♣//! = 3. kontrole i krótkość licytowana

5♠ = 4. kontrole

4! => 6.♠, słabsza ręka (0-2 kontrole)

4♠! = młode, krótkość ♠

4BA! = młode, krótkość 

* * * * *


2♠! = transfer na 6.♣ lub 5+ i 5+

2! pas ?

I. Słabe ręce

3♣(!) = do koloru, NF

PAS = "mam ♣"

3(!) = dwukolorówka czerwona

Przykład

3/(!) = do koloru, zaporowe, możemy też zagrać 4♣

II. Ręce inwitujące

2BA(!) = ręka oparta o kolor młodszy lub ♠, próba zagrania końcówki, F1

3♣ = 6.♣, słaba ręka

3(!) = dwukolorówka, słaba

3(!) = dwukolorówka, ładna ręka, nie wyklucza 2/3-fitu ♠

3♠(!) = 2/3-fit ♠, góra

3BA = góra na ♣, bez fitu ♠

III. Ręce silne

3♠(!) = "pokaż co masz", GF+

3BA! = 6.♣

4♣! = pytanie [Mania]

4//♠! = krótkość, 3. kontrole

4BA(!) = 3. kontrole bez krótkości

5♣ = słaba ręka

wyższe = 4. kontrole i... według schematu

4(!) = dwukolorówka

3BA = do gry

4♣! = silne, fity w ♣ i  , niewykluczone w , F1

4(!) = czerwone

PAS/4 = do gry

4♠! = uzgadnia , pyta

4BA! = ładna ręka, krótkość ♠

5♣! = ładna ręka, krotkość ♣

5 = brak nadwyżek

4/♠! = krótkość przy 6.♣, ładna ręka

4BA! = ładna ręka na ♣ (nie pokażemy ew. krótkości )

5♣ = bez nadwyżek

* * * * *


2BA! = 7+♣/

2BA! pas ?

I. Słabe ręce

PAS = wchodzi w rachubę, szczególnie przed partią

3♣(!) = do koloru, NF

4♣(!) = do koloru

II. Ręce inwitujące

3(!) = do koloru, NF - ręka z fitem , z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia

PAS = bez nadwyżek

3/♠! = krótkość, ładna ręka na 

3BA! = bez krótkości, ładna ręka na 

4♣ = "jestem na ♣"

3/ = na swoim kolorze, INV

III. Ręce silne

3BA = do gry

4! = silne, oba starsze, wybierz któryś z lepszym fitem

* * * * *


3♣(!) = 5+♣ i 5+

3♣(!) pas ?

I. Słabe ręce

PAS/3/4♣ = do gry

II. Ręce inwitujące

3(!) = fit , INV

III. Ręce silne

3(!) = uzgadnia ♣

3BA! = ładna ręka

4♣ = brzydka ręka

4 = do gry

Przykład - w rzeczywistości licytacja potoczyła się inaczej (link), wynik -2

Przykład

* * * * *


3(!) = 5+ i 5+

3(!) pas ?

I. Słabe ręce

PAS/3♠ = do gry

II. Ręce inwitujące

3(!) = ręka z fitem w kolorze partnera, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia

3♠ = brak nadwyżek

3BA! = nadwyżkowa

III. Ręce silne

3BA = do gry

4♣! = silne, ambicje szlemikowe, jeszcze nic nie wiemy, GF+

4(!) = słaba ręka (bez 3. kontroli)

4 = przejściowe, interesuje nas renons

4♠(!) = bez renonsu

4BA! = renns 

5♣! = renons ♣

4! = krótkość , ładna ręka

4♠! = krótkość ♣, ładna ręka

4BA! = renons , ładna ręka

5♣! = renons ♣, ładna ręka

4 = samodzielny kolor, do gry

Poprawiony: niedziela, 16 lipca 2023 08:21  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.