Znamy Splintera w wersji silnej, z dużymi szansami na szlemika i nieco słabszej, ale też z szansami, tylko mniejszymi.
Oba przesądzają dograną i na tekiej wysokości są licytowane. Pisałem o nich np. tutaj.
Wśród wielu opracowań znajdziecie Mini-Splitera, którego celem jest osiągnięcie już tylko końcówki i to przy sprzyjających układach.
Oczywiście, nie zawsze da się go wkomponować do stosowanego systemu, bo odzywki, które proponują jego autorzy, już mają często zarezerwowane znaczenie.
Alternatywą - dla systemów, w których z przeskokiem licytujemy ręce silne na kolorze 5/6+ - jest następujące rozwiązanie.
* * * * *
Z siłą 8/9 PC, dobrym fitem i krótkością Odpowiadający odpowiada bezpośrednio kolorem krótkości z przeskokiem. Taki przeskok może oznaczać również rękę silną na licytowanym kolorze 6+.
Zasadnym wydaje się przyjąć, że z kolorem 6+starszym licytujemy przeskok już od 11 PC. Z siłą 15+PC możemy tak zalicytować z kolorem 5+.
Odzywka Odpowiadającego ma ma więc dwa znaczenia - krótkość lub dobry longer. Po uprzednim PASie, odzywka ta ma już oczywiście jednoznaczny charakter - licytowana krótkość.
Załóżmy jednak, że Odpowiadający nie był przy głosie, więc Otwierający zakłada pierwszy wariant i licytuje do niego:
- jeżeli nie przyjmuje inwitu w swoim kolorze, to wraca na kolor otwarcia,
- z rękami, z którymi przyjąłby inwit licytuje cokolwiek innego, przekazując partnerowi dodatkowe informacje, w szczególności o uzupełnieniu w kolorze partnera, gdyby przeskok oznaczał rękę silną.
Po otwarciu na trzecim ręku zalecana jest większa ostrożność, wiec warto przyjąć limit odpowiedzi na poziomie 9/10 PC. Oczywiście, w tym przypadku odpowiednio ulega obniżeniu granica pozytywnej reakcji na inwit ze strony Otwierającego.
Zobaczmy, jak to wygląda w szczegółach.
(pas) | 1♥ | pas |
? |
2♠(!) = 1/ krótkość ♠, (8)9(10) PC z 4-fitem ♥ albo
_______2/ 6+♠ 13+PC (z dłuższym kolorem może być 11/12 PC)
2BA!= 12-15 PC, krótkość ♠, skład trójkolorowy, NF 3♣/♦ = 4+ licytowany, wariant /2/, GF 3♥ = wariant /1/... "partnerze, podejmij decyzję" 3♠ = samodzielny kolor, GF+ 3BA = do gry 3♣/♦ = licytowany 5+kolor na 12-15 PC, krótkość ♠ (prawdopodobnie mamy misfity), NF 3♥ = negat, 12/13 PC, niewiele mówi o ♠, ale na pewno nie ma krótkości PAS = z fitem ♥ 3♠ = 7.♠ 11/12 PC, NF - do końcówki liczą się topowe karty w bocznych kolorach 3BA = 6.♠ 13-15 PC 3♣/♦! = cue-bid, wariant /2/ 16+PC, GF+ 4♠ = do gry 3♠ = 16/17 PC i wartość (wysoki honor) w ♠ 3BA! = 16/17 PC dobre wartości w ♠, „mogę grać nawet 3BA” 4♥ = przyjęcie inwitu, przy pełnym wyłączeniu ale z fitem ♠ (3+blotki ♠) już z 14+PC, "PASuj albo popraw na 4♠" ...
3♣/♦ (!) = 1/ krótkość licytowana, 9(8/10) PC z 4-fitem ♥ albo
_________2/ 6+ w kolorze licytowanym 13+PC
- po tym przeskoku nie mamy do dyspozycji rebidu 2BA, musi go więc zastąpić 3♦ 3♦! (po 3♣) = 14/15 PC, 6.♥ 3♥ = negat - 12/13 PC albo 14/15 PC i źle trafiające wartości w kolorze przeskoku, sign-off PAS = z fitem ♥ 3♠! = 6+ w kolorze przeskoku, ręka mocno nadwyżkowa (16+PC) bez fitu ♥, IS 3BA = 6+ w kolorze przeskoku na 13-15 PC, sign-off 3♠! = 16/17 PC i wartość (wysoki honor) w zalicytowanym przez partnera kolorze młodszym, IS 3BA! = 16/17 PC dobre wartości w kolorze przeskoku (domniemana krótkość u partnera), „mogę grać 3BA” 4♣ (po 3♦) = 16/17 PC i 3+fit ♦ (blotki = wyłączenie) 4♣/♦ (podniesienie) = niezbyt silna ręka, ale przesądza końcówkę jeśli partner ma wariant /1/ lub inwituje (fit), jeśli partner ma licytowany młodszy (oczywiście z fitem) 4♥ = przyjęcie inwitu, przy wyłączeniu w kolorze odpowiedzi, ale też z fitem (3+blotki), z 16/17 PC, "PASuj, popraw na 5♣/♦ lub zapytaj o wartości (4BA)" ...
* * * * *
Ogólne zasady:
- z minimalną kartą, ale choćby cieniem fitu w kolorze odpowiedzi wracamy na kolor otwarcia,
- licytując poniżej koloru otwarcia sygnalizujemy słabą lub średnią kartę z krótkością w kolorze odpowiedzi (prawdopodobnie trafiamy do wariantu /2/)
- wyższe odzywki obiecują fit w kolorze odpowiedzi i rękę, z którą przyjęlibyśmy inwit do 4. w KO.
* * * * *
Dla tej konstrukcji, być może nowatorskiej, należałoby znaleźć nazwę. Może jak w tytule "Splinter Duo"? Spróbujmy. A może zaproponujecie inną nazwę?
Więcej o Splinterze.
« poprzednia |
---|