Otwarcia 2 słabe - "Extra Light"

poniedziałek, 04 października 2021 00:00 januus
Drukuj

Artykuł przedstawia drobną (?) modyfikację do słabych otwarć 2, 2 i 2♠.
Odczuwana przez autora potrzeba dokonania zmian w powszechnie stosowanej konwencji Multi wynikła z niedostatku tego otwarcia, jakim jest brak informacji o kolorze posiadanym przez Otwierającego. Z jednej strony jest to broń , która utrudnia licytację (mniej obytym) przeciwnikom. Ale bywa też
, że jest to rozwiązanie dolegliwe dla samej strony otwierającej, jeśli przeciwnicy mają aspiracje  i podstawy do gry własnej, a w szczególności gdy decydują się na zajęcie BA.

W tej sytuacji bardzo ważna dla obrońcy będącego na wiście jest wiedza o kolorze longera posiadanego przez partnera (Otwierającego). Co więcej, warto byłoby rozróżnić sytuacje, gdy Otwierający ma ładny longer, który obiecuje przynajmniej dwa honory, od słabego, w który wist nie stanowi dla rozgrywającego żadnego ryzyka, a może oznaczać utratę lewy lub tempa.

* * * * *

Spróbujmy zatem otwarcie Multi pozostawić bez zmian co do składu (zob. jednak "Eksportowe 2karo"), ale załóżmy, że przy zastosowaniu tej konwencji longer Otwierającego nie jest najlepszej jakości. W zamian możemy liczyć  na pewne walory w bocznych kolorach (jeśli nie otwieramy z niczym).

To było proste, a teraz przyjrzyjmy się, jak taka zmiana może wpłynąć na licytację po otwarciach 2/2♠, do których przełożymy ładny 6-kart starszy.

* * * * *

Po naszej modyfikacji otwarcie 2 oznacza siłę poniżej otwarcia na wys. 1 i 5+ w licytowanym kolorze oraz:

1/ 5. młodszą, albo   
2/ 5.
♠ sporo poniżej otwarcia (b. słabe) NOWOŚĆ! , albo
3/ 6.
z  min. 2. honorami z A,K,D NOWOŚĆ!

(pas) 2(!)
pas 
_?_

PAS = to proste

2♠(!) = do koloru , NF

  wersja naturalna

PAS = mam i ♠

2BA! = 6. i obiecuje coś w ♠ (na wypadek, gdyby partner miał ten kolor)

3♣/! = drugi kolor

3 = 6., max. 2. blotki

  wersja transferowa

PAS = mam i ♠

2BA! => 5.

3♣! => 5.

3! => 6., obiecuje coś w

3 = 6., max. 2. blotki

po 2BA

2BA! => 5.

3♣(!) = do koloru, sign-off

3! = pytanie o krótkość, nie uzgadnia koloru (będzie nim pierwszy z kolorów partnera zalicytowany przez Odpowiadającego lub wskazany pytaniem o wartości)

3! = krótkość

PAS = do gry

3! = pytanie o wartości, uzgadnia (preferencja)

3BA = do gry

4♣(!) = do gry

4! = pytanie o wartości, uzgadnia

4(!) = do gry

3♠! = krótkość

3BA = do gry

4♣(!) = do gry

4! = pytanie o wartości, uzgadnia (preferencja)

4(!) = do gry

4♠(!) = pytanie o wartości, uzgadnia

3(!) = do gry

po 3 trefle

3♣! => 5.

3(!) = do koloru, sign-off

3(!) = do gry

3♠! = pytanie o krótkość, nie uzgadnia koloru (będzie nim pierwszy z kolorów partnera zalicytowany przez Odpowiadającego lub wskazany pytaniem o wartości)

3BA! = krótkość

PAS = gramy to

4♣(!) = pytanie o wartości, uzgadnia (preferencja)

4(!) = powrót na kolor partnera, NF

4! = pytanie o wartości, uzgadnia

4! = krótkość

4(!) = uzgadnia , NF

4(!) = do gry

4♠! = pytanie o wartości, uzgadnia (preferencja)

4BA = do gry

5! = pytanie o wartości, uzgadnia

3BA = do gry

4! =pytanie o wartości, uzgadnia

4(!) = uzgadnia , NF

4(!) = do gry

4! = pytanie o wartości, uzgadnia

2BA! = pytanie o skład, gdy nie chcemy, żeby licytacja wygasła na 2

  ...

3♣/ = drugi kolor

3 = 6.

3♠ = 5.♠, słaba ręka (zgodnie z założeniem)

po 3 trefle

3♣ = i

PAS = gramy to

3! = pytanie o krótkość, nie uzgadnia koloru (domyślnie pierwszy z kolorów partnera zalicytowany przez Odpowiadającego lub wskazany pytaniem o wartości)

3! = krótkość

3♠! = krótkość

3 = do gry

3♠! = pytanie o wartości przy uzgodnionych (gdy nie interesuje nas krótkość)

3BA = do gry

4♣ = propozycja do gry, INV

4! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

4 = do gry

po 3 karo

3 = i

PAS = gramy to

3 = do gry

3♠! = pytanie o krótkość

3BA = do gry

4! =pytanie o wartości przy uzgodnionych

4 = kolor do gry, INV

4 = do gry

4♠! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

3♣/ = na własnym kolorze 6+, NF

3 = przedłużenie bloku, NF

3♠ = 6+♠, GF

4 = do gry, może być słabe (blokujące)

* * * * *


2

pas

?

 

2 = partnerze pasuj z lub licytuj swój kolor młodszy

Pole tekstowe: BBO2BA! = pytanie o skład

Otwierający

3 = 5.

3 = 5.

3! = 6.-4.

a w dalszej licytacji obowiązuje zasada:

- kolor młodszy uzgadniamy naturalnie – 4/5/, przy czym 4 jest silne (szlemikowe)

- kolor starszy uzgadniamy cue bidem (w drugi starszy lub krótki młodszy; wychodzi, że 3po 3 to uzgodnienie a 4/ to uzgodnienie )

3/// = 6+, forsujące.

4 = z fitem-4

Nowe otwarcie 2♠ oznacza siłę poniżej otwarcia na wys. 1 i 5+ w licytowanym kolorze oraz:

1/ 5. młodszą, albo   
2/ 5.
i górę otwarcia (!), albo
3/ 6.
z  min. 2. honorami z A,K,D NOWOŚĆ!

(pas) 2♠(!)
pas 
_?_

PAS = do gry

2BA! = pytanie o skład

 ...

3♣// = drugi kolor (jeśli to góra otwarcia /2/)

3♠ = 6.♠, ładny kolor /3/

po 3 trefle

3♣ = ♠ i

PAS = do gry

3! = pytanie o krótkość, nie uzgadnia koloru (domyślnie pierwszy z kolorów partnera zalicytowany przez Odpowiadającego lub wskazany pytaniem o wartości)

3! = krótkość

3♠! = krótkość

3! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

3♠ = propozycja do gry, INV

3BA = do gry

4♣ = propozycja do gry, INV

4! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

po 3 karo

3 = ♠ i

PAS = gramy to

3! = pytanie o krótkość

3♠! = krótkość

3BA! = krótkość

4♣! =  pytanie o wartości przy uzgodnionych

4 = propozycja do gry, INV

4! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

4 = do gry

po 3 kiery

3 = ♠ i

PAS = gramy to

3 = do gry (to nie jest inwit, bo wiadomo, że Otwierający ma górę)

3BA = do gry

4♣! = pytanie o krótkość

4! = krótkość

4! = krótkość

4! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

4/ = do gry

4BA! = pytanie o wartości przy uzgodnionych

3♣//= na własnym kolorze 6+, NF

3 = przedłużenie bloku

4 = do gry, może być słabe (blokujące)

* * * * *

W powyższych schematach pokazano, jak może przebiegać licytacja, gdy partner Otwierającego chce ją poprowadzić bardziej precyzyjnie w poszukiwaniu dogranej lub gry szlemowej. Chodzi o uzyskanie informacji o kolorze krótkości i kluczowych wartościach. Licytacja opiera się na zbiorze zasad, których przyswojenie pozwala na znalezienie właściwej drogi w każdej sytuacji, gdy licytujemy do rąk dwukolorowych. Oto one:

* * * * *

Jakie korzyści niesie prezentowane rozwiązanie?

* * * * *

 Przykłady

Przykład 1 - 17 października 2021  - brak pewności
Na początek przykład, który pokazuje, że dwuznaczny charakter otwarcia może nas postawić przed trudnym wyborem.
Partner Otwierającego w zasadzie zawsze zdecyduje się na pytanie 2BA i licytacja prawdopodobnie wygaśnie na 3pik. W przypadku licytowania Multi zatrzymalibyśmy się na 2pik, o ile przeciwnicy nie zdecydują się na podjęcie walki, do czego może zachęcać sztuczne 2karo, lub przez wznowienie licytacji. Aktywność strony otwierającej nie jest więc wielką stratą, jeśli brać pod uwagę, że stronie NS idzie końcówka.

Przykład 2 - 6 listopada 2021  - "Silna" dwukolorówka na starszych
Przebijemy min. 2 kiery i weźmiemy coś w treflach... Powinno wystarczyć na końcówkę.

Przykład 3 - 26 grudnia 2021  - Partner "na swoim"
Na pewno część graczy otworzy 1pik, ale tak też można.

Przykład 4 - 26 grudnia 2021  - Liczy się dobry kolor
S obiecuje K i D pik, więc nie obawiamy się, ze kolor atutowy będzie naszym najsłabszym.

Przykład 5 - 10 stycznia 2022  - Słaba dwukolorówka na starszych
Nie musimy nic więcej szukać................

Przykład 6 - 10 stycznia 2022  - Silna dwukolorówka na starszych
W tym przypadku również brak rokowań na dograną.

Przykład 7 - 15 stycznia 2022  - Dwukolorówka na starszych
Mamy tutaj sporą dysproporcję w jakości kolorów, ale chyba lepiej sprzedać to jako "silną" dwukolorówkę.

Przykład 8 - 28 stycznia 2022  - Słaby, ale ładny monokolor
To akurat jest proste.

Poprawiony: sobota, 27 maja 2023 07:00