Tutti-Frutti

wtorek, 10 grudnia 2013 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Nie jestem skory, ogólnie biorąc, do przenoszenia na moje strony pomysłów już opracowanych przez innych. Chętnie natomiast odsyłam na takie strony. Jednak tym razem chciałbym przedstawić szerzej pewien nienajświeższy już, ale też nie tak stary polski wynalazek, który w dużej mierze odpowiada tym trendom licytacyjnym, które i mnie mocno pociągają. Być może więc włączę je do swojego systemu. Przyjrzyjmy się wspólnie koncepcji otwarć zaporowych o wdzięcznej nazwie Tutti-Frutti.

* * * * *

Mówimy o otwarciach na wysokości od 2 do 3♠. Z reguły będą one miały dwa znaczenia - pojedynczy longer (niekoniecznie licytowany) lub dwukolorówka.

Jak przystało na otwarcia zaporowe, ich siła leży poniżej poziomu "normalnego" otwarcia i uzależniona jest od założeń - im są one korzystniejsze, tym mniejsza siła.

W opisie niektórych odzywek dodałem oznaczenie (M), aby zasygnalizować analogię ich znaczenia do licytacji po otwarciu 2 - Multi. Łatwiej będzie całość zapamiętać.

Dodałem również warianty 6-4 w kolorach starszych, do których już przywykłem przy otwarciach 2 w starszy (polecam), co wymusiło jedynie drobne zmiany w stosunku do wersji oryginalnej.

Sam zestaw otwarć wygląda następująco:

2(!) = 1/ blok na
              2/ dwukolorówka ♠ z młodszym

2(!) = 1/ blok na ♠
               2/ dwukolorówka z młodszym

2♠(!) = 1/ dwukolorówka na starszych
              2/ słaby blok z kolorem młodszym

2BA! = dwukolorówka na młodszych

3♣/ = konstruktywne

3(!) = 1/ blok na 6+
              2/ blok na 7+♣

3♠(!) = 1/ blok na 6+♠
              2/ blok na  7+

Poniżej przedstawiam schemat dalszej licytacji przy założeniu otwarcia na 1/2 ręce. Po PASie partnera schemat jest okrojony z odzywek forsujących do dogranej. 


2(!) = 1/ blok na
              2/ dwukolorówka ♠ z młodszym

2(!) = słaba licytacja do koloru partnera

2♠! = relay

  ...

Dokonałem modyfikacji w celu zmieszczenia rąk typu 6. i 4.♠

2BA! = słaba ręka na 6., nie wyklucza 4.♠

- ze względu na wariant z 4.♠ zmieniłem znaczenie, w stosunku do wersji oryginalnej, na "słaba"

3♣/(!) = seminaturalne, F1

3♠ = 6. i 4.♠

3/BA = sign-off

pozostałe! = cue-bid uzgadniający

3♣ = 5.♠ i 5.♣

3/! = cue-bid uzgadniający ♠

3♠/BA = sign-off

4♣ = uzgodnienie ♣, prośba o cue-bid

3 = 5.♠ i 5.

3/4♣! = cue-bid uzgadniający ♠

3♠/BA = sign-off

4 = uzgodnienie , prośba o cue-bid

3 = dobra ręka na 6.

- w stosunku do wersji oryginalnej zmieniłem znaczenie na "dobra"

dowolna odzywka! = cue-bid

3♠ = 6. i 4.♠ - dobra ręka (musi być taka, bo praktycznie przesądza koncówkę)

2BA! = 5+♠, GF

  ...

3♣/! = krótkość z fitem ♠ w wariancie /1/ (6+)

3 = minimum bez fitu ♠ w wariancie /1/ (negat)

3♠(!) = fit ♠ bez krótkości, dobra ręka w wariancie /1/

4♣/ = 5.♠ i wskazana 5. młodsza

3♣! = GF na dowolnym kolorze (M)

3! = automat, po którym Odpowiadający zgłasza swój kolor

3! = z fitami w starszych, INV (M)

3(!) = blok z fitami w starszych (M)

3BA = sign-off

4♣! = fity w obu starszych - żądanie zalicytowania starszego koloru teksasem (M)

4! =  fity w obu starszych - żądanie zalicytowania bezpośrednio koloru starszego (M)

4/♠ = sign-off


2(!) = 1/ blok na ♠
               2/ dwukolorówka z młodszym

2♠(!) = słaba licytacja do koloru partnera

2BA! = relay

  ...

W tym otwarciu również udało się pomieścić, po małych modyfikacjach, składy 6.♠ i 4.

3♣(!) = 5. i 5.♣

3/♠ = cue-bid uzgadniający

3/BA = sign-off

4♣ = uzgodnienie koloru, prośba o cue-bid

3(!) = 5. i 5.

3♠/4♣! = cue-bid uzgadniający

3/BA = sign-off

4 = uzgodnienie koloru, prośba o cue-bid

3 = 6.♠ i 4.♥ 

- zmieniłem znaczenie  w stosunku do wersji oryginalnej 

3/4//♠ = sign-off   

inna dowolna odzywka = cue-bid

- możemy mieć problem, jak uzgodnić i prowadzić dalej wymianę informacji, więc warto rozważyć, czy nie wykorzystać do tego 3BA

3♠ = słaba ręka na 6.♠

dowolna odzywka = cue-bid

3BA! = dobra ręka na 6.♠

- nowa odzywka  w stosunku do wersji oryginalnej ( z taką ręką licytowało się sztuczne 3)

3♣! = forsujące do końcówki na dowolnym kolorze (M)

3! = automat

3! = z fitami w starszych, INV (M)

3(!) = blok z fitami w starszych (M)

3♠(!) = blok z fitami w ♠ i młodszym, krótkość

3BA = sign-off

4♣! = żądanie zalicytowania koloru teksasem (M)

4! = żądanie zalicytowania własnego koloru (M)

4/♠ = sign-off


2♠(!) = 1/ dwukolorówka na starszych
              2/ słaby blok z kolorem młodszym

2BA! = relay

  ...

3♣ = 6+♣ - wariant /2/

3! = silne uzgodnienie ♣ (uzgadnia drugi młodszy), GF

3/♠ = naturalne, GF

3BA = sign-off

4♣  = blok

3 = 6+ - wariant /2/

3/♠ = naturalne, GF

3BA = sign-off

4♣! = silne uzgodnienie (uzgadnia drugi młodszy), GF

4 = blok

3(!) = 5-5 na starszych - wariant /1/

3♠/BA = sign-off

4♣! = uzgodnienie , IS

4! = uzgodnienie ♠, IS

4/♠ = sign-off

3♠ = 6.♠ i 5.

4♣! = uzgodnienie , IS

4! = uzgodnienie ♠, IS

3BA/4/♠ = sign-off

3BA! = 5.♠ i 6.

4♣! = uzgodnienie , IS

4! = uzgodnienie ♠, IS

4/♠ = sign-off

3♣(!) = 1) słabe do koloru partnera,
               2) silne, forsujące do końcówki, z ♣ (wtedy po 3 licytujemy 4♣)

  ...

PAS = 6+♣ w wariancie /2/

3 = 6+ w wariancie /2/

4♣ =  6+♣, GF

3(!) = wariant /1/ - 5. i 5.♠

3♠(!) = wariant /1/ - 5. i 6.♠

3BA! = 6. i 5.♠

3(!) = 1) słabe, do koloru partnera, ale z dobrym fitem ♣,
               2) silne, forsujące do końcówki, z (wtedy po 4♣ licytujemy 4)

  ...

3(!) = wariant /1/ - 5. i 5.♠

3♠(!) = wariant /1/ - 5. i 6.♠

3BA! = 6. i 5.♠

4♣ = 6+♣ - wariant /2/

PAS = wariant /1/

4 = 6+, GF - wariant /2/

3/♠ = naturalne, INV

3BA/4/♠ = sign-off

4♣(!) = blok z fitami w młodszych i jednym starszym, krótkość w drugim ze starszych, sign-off

4! = wywołanie lepszego starszego

- licytujemy tak z silnymi rękami na obu longerach starszych

4/♠(!) = do koloru


2BA! = oba kolory młodsze

- tak jak w innych rozwiązaniach  zobacz opis

3♣/ = konstruktywne

Inne znaczenia nadamy tej odzywce w zależności od tego, czy partner był w licytacji, czy nie:

- jeśli nie był, zalicytujemy tak z longerem nawet 6-kartowym, ale górnymi honorami; dzięki temu nie tracimy z widoku końcówki

- jeśli PASował, zalicytujemy tak z ręką, z którą przy niewielkim nawet poparciu partnera będziemy zdecydowani iść w obronę na wys. 5 (chodzi o szybkie przekazanie informacji o kolorze longera, której nie przekazalibyśmy prawdopodobnie po niewiele mówiącym otwarciu 2♠; w tej sytuacji 2♠ oznaczałoby jednoznacznie rękę na kolorach starszych



3(!) = 1/ blok na 6+
              2/ blok na 7+♣

3♠! = relay

  ...

3BA! = 7.♣ z A

4♣ = 7.♣ bez A

4! = > 7., dobra ręka

4 = 6., słaba ręka

3BA = sign-off

PAS/4♣/ = licytacja na zgadnięcie, Otwierający PASuje bez względu na posiadany kolor (Odpowiadający może chcieć grać swój kolor)

4! = wywołanie końcówki w kolor Otwierającego, najczęściej  blok

4/5♣ = "mówię co mam"

4♠ = do gry na własnym longerze ♠


3♠(!) = 1/ blok na 6+♠
             2/ blok na  7+

3BA = sign-off

4♣! = relay

  ...

4 = 7.

4! = > 7.♠, silna ręka

4♠ = 6.♠, słaba ręka

PAS/4/♠ (!) = licytacja na zgadnięcie, Otwierający PASuje bez względu na posiadany kolor

4 = do gry na własnym longerze  

W tym przypadku łatwiej możemy zrezygnować z blokującej sztucznej odzywki 4 o znaczeniu "zalicytuj swój kolor", bo po ewentualnych 4 przeciwników spokojnie zalicytujemy 4♠.

* * * * *

W przypadku obu otwarć 3 i 3♠ może budzić wątpliwość sens takiej licytacji z longerem młodszym (odpowiednio z 7+♣/) chyba, że otwarciom 4♣/ przypiszemy szczególne znaczenie  (jakie?).

Zalety:

Wady:

* * * * *

Niedogodność w stosowaniu tego systemu otwarć jest fakt, iż należy go zaliczyć do konwencji brązowych, co znacznie ogranicza możliwości jego stosowania w praktyce, a zatem i wyrobienia sobie poglądu o jego ewentualnej wyższości nad innymi rozwiązaniami - patrz Polityka Systemowa PZBS.

* * * * *

Opis tytułowej konwencji, tylko nieznacznie uzupełniony lub zmodyfikowany przeze mnie, zaczerpnięty został ze strony http://42.pl/br/brydz/frutka.html.

Ze strony Marka Wójcickiego (niestety mało już czytelnej) można dowiedzieć się, że autorami koncepcji byli Krzysztof Brudka i Dariusz Kowalski, stosowali ją  w grze meczowej (patrz wspomniana wyżej Polityka Systemowa PZBS) mistrzowie świata par Michał Kwiecień i Jacek Pszczoła.

Poprawiony: sobota, 31 maja 2014 20:30