Koneser (9) - mamy oba młodsze

czwartek, 02 kwietnia 2015 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Tematem tej części jest, zasadniczo, licytacja po otwarciu 1♣, gdy trafia ono do rąk na dwóch kolorach młodszych min. 5-5.

* * * * *

Podobnie, jak w poprzednim odcinku, tak i tym razem opis odpowiedzi sformułujmy w kilku zasadach. Z częścią z nich spotkaliście się już w części /6/.

1/ Z siłą 0-6 PC odpowiadamy 2♠

 ...

Tą odpowiedzią uzupełnimy o dodatkowe znaczenie odzywkę, która dotychczas wariantowo mogła oznaczać 6+♠ w sile 13+PC.

Mogła oznaczać również 6+♣ na 0-12 PC, ale za chwilę dokonamy relokacji tego układu do innej odpowiedzi. Będzie to 1BA.

2/ Z siłą 7/8 PC odpowiadamy 2♣

 ...

Odpowiedź 2♣ ma więc teraz aż trzy znaczenia:

1/ transfer na 6+ w sile do 12 PC,
     2/ 6+♣ w sile 13+PC
         3/ 5♣+ i 5+ w sile 7/8 PC.

3/ Z siłą 9-12 PC odpowiadamy 1BA

 ...

Do tej odpowiedzi dołożymy również - i będzie to podstawowe znaczenie, które przyjmujemy  " w pierwszym czytaniu" - transfer na 6+♣ w sile do 12 PC.

Rozszerzymy ją także o ręce z 5. młodszą w sile 13-15 PC.

4/ Z siłą 13-15 PC odpowiadamy 3♠.

 ...

Generalnie trzymamy się zasady, że nie zajmujemy BA z rękami, z którymi nie chcemy stać się rozgrywającym. Przy tej sile często najlepszym kontraktem będzie 3BA, a ponieważ Odpowiadający zdradza swój skład, lepiej będzie, aby nie zajmował BA. Stosujemy tę samą zasadę, co przy odpowiedzi 2♠.

Co odpowiemy ze składem 4-3-3-3 w sile 13-15 PC? Oczywiście 3BA! Co prawda, Odpowiadający zdradza tym samuym swój skład, ale może zaskakiwać przeciwników lokalizacją honorów. 


5/  Z 16+PC - odpowiada się 4♠

 ...

Teoretycznie Odpowiadający może mieć i taką rękę, a system powinien być kompletny.


* * * * *

Zacznijmy od odpowiedzi 1BA. Na dobre rezygnujemy już z tradycyjnego znaczenia tej odzywki i nadajemy jej przede wszystkim charakter transferu na ♣.

Poza dwukolorówką, która teraz jest przedmiotem naszego głównego zainteresowania, nadamy jej jeszcze inne znaczenie:

1/ transfer na 6+♣ w sile do 12 PC
    2/ dwukolorówka ♣ i w sile 9-12 PC
        3/ dokładnie 5.♣/ bez 4. starszej w sile 13-15 PC

Otwierający zakłada wariant /1/ i z siłą do 17 PC przyjmuje transfer.

1♣
 pas 
  1BA!
 pas 
2♣(!) pas ?

PAS = bez szans na końcówke, do gry (słaby wariant /1/)

2! = 5+♣ i 5+ siła 9/10 PC

2! = 1/ 6+♣ na 7/8 PC    - ta odzywka zastępuje rebid 2BA
             2/ 5., 13-15 PC

 ...

2BA(!) = 17(16) PC, bez honoru w ♣, INV

3♣ = brak pełnego koloru ♣, do gry

3 = 5., góra w wariancie /2/, IS

3BA = pełne ♣, do gry

3♣ = do gry - najczęściej

3/BA = 5., wariant /2/, zależnie od zatrzymań w kolorach starszych

3BA = 17(16) PC, honor ♣, do gry

2♠(!) = 5+♣ i 5+ siła 11/12 PC

- możemy spróbować zapamiętać, przez analogię, że bezpośrednia odpowiedź 2♠ to też dwukolorówka na młodszych, tyle, że słabsza

2BA! = 6+♣ na 9/10 PC

3♣(♂) = 6+♣ na 11/12 PC

3BA! = 5.♣, 13-15 PC

Jeżeli Otwierający będzie silniejszy, to zalicytuje cokolwiek innego niż 2♣, co powie więcej o jego składzie.


* * * * *

Kolejna odpowiedź to 2♣.

Pamiętamy, że:

1/ najczęściej jest transferem na 6+ w sile do 12 PC,
     2/ rzadziej oznacza  silne 6+♣,
         3/ jeszcze rzadziej będzie to 5♣+ i 5+ w sile 7/8 PC

Otwierający zwykle (z siłą do 17 PC) przyjmuje transfer licytując 2.

1♣
 pas 
  2!
 pas 
2(!) pas ?

PAS = słaba ręka na 6+

2♠! = 5+♣ i 5+ na 7/8 PC

- kolejna analogia z bezpośrednią odpowiedzią 2♠

2BA! = 6+  na 7/8 PC

3♣! = > 6+  na 9/10 PC - ponowny transfer oznacza 9/10 PC

3 (♂) = 6+ na 11/12 PC - podniesienie transferowanego koloru z 11/12 PC

3BA = 6+♣, 13-15 PC


* * * * *

Najsłabsze dwukolorówki młodsze (0-6 PC) licytujemy przez odpowiedź 2♠.

Nadamy jej "tylko" dwa znaczenia:

1/ 5♣+ i 5+ w sile do 6 PC
     2/ 6+♠ w sile 13+PC

Najczęściej Otwierający wybierze do gry kolor młodszy. Dopiero z siłą 18+PC zalicytuje coś innego.

  1♣ 
 pas 
  2♠!
 pas 
?    

2BA! = 18+PC, możliwa 6+ starsza na 21+CP, F1

 ...

3♣! = 0-3 PC - negat

3/♠ = 6+licytowany na 21/22 PC, NF

3! = 4/5 PC bez renonsu

3! = pytanie o singla

3♠! = singiel ♠

3BA! = singiel

- po tych odpowiedziach każda zapowiedź jest do gry

inne = do gry

3/♠! = renons licytowany 4/5 PC

3BA(!) = 6/7 PC bez renonsu

4♣/! = uzgadnia licytowany kolor i pyta o singla,  możliwości szlemikowe

4/♠! = licytowany renons /♠ na 6/7 PC

3♣/ = wybór koloru, z reguły ♣, do 17 PC

3♠ = 6+♠ w sile 13+PC - wariant /2/

3/♠ = 6+ kolor na 18-20 PC, NF

3BA = do gry

4♣ = blok



* * * * *

Odpowiedź 3♠ oznacza 5+-5+♣ na 13-15 PC.

  1♣ 
 pas 
  3♠!
 pas 
?    

3BA = do gry

4♣/(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości (Blackwood), już 15+PC

4/♠ = własny 6+ kolor na 18+PC;

 ...

4BA = nie forsuje

5♣/ = kolor 6-kartowy

4♠/5! = licytowany renons i fit w kolorze partnera

5/♠ = 2-fit lub choćby singlowy H

5♣/ = do gry


* * * * *

Odpowiedź 4♠ oznacza 5+-5+♣ na 16+PC.

 1♣
pas
 4♠!
pas
?    

4BA! = 14+PC ale chcę grać w

5♣!= Blackwood

5/♠!Blackwood wyłączeniowy

5♣/(!) = wybór koloru do gry, min. siły

5/♠/BA/6♣! = 14+PC, gramy w ♣, a to jest już odpowiedź na Blackwooda (1; 3; 2 bez ♣D; 2+♣D)


* * * * *

Przy okazji omawiania odpowiedzi z rękami dwukolorowymi na kolorach młodszych, zasygnalizowaliśmy wieloznaczne znaczenie niektórych odzywek. W szczególności zwracam uwagę na 1BA, które straciło swoje dotychczasowe znaczenie odpowiedzi półpozytywnej, bez 4. starszej.

Taką rękę lokujemy teraz w odpowiedzi 1♠, która jest oczywiście transferem na 1BA. Ponieważ Otwierający nie sPASuje, możemy umieścić w tej odpowiedzi ręce całkiem silne.

Na razie przyjmijmy jednak tylko, że odpowiedź ta oznacza 0-12 PC bez 4. starszej, ale nie wyklucza 5. młodszej.

Mimo braku dolnego limitu tej odpowiedzi proponuję, aby z bardzo słabymi rękami i z 5.♣ licytować 1BA > 2♣.

  1♣ 
 pas 
  1♠(!)
 pas 
?    

1BA! = do 17 PC

 ...

PAS = do gry

2♣(!) = 4.♣ i 5., bez 3. starszej, słabe

PAS/2 = wybór kontraktu

2! = > 3., 9/10 PC, nie wyklucza 3.♠, INV

- to "krótki transfer"; jego celem jest przekazanie przede wszystkim informacji o sile, która nie wyklucza zagrania nawet 3BA

3(!) = 4., słaba ręka - do gry

2♠(!) = 4., słaba ręka bez 4., NF

- z 3.♠ Odpowiadający może sPASować

2! = > 3.♠ ("krótki transfer"), 9/10 PC, wyklucza 3., INV

2♠! = 4.♣, i 5., bez 3. starszej, 9/10 PC

2BA(!) = 11/12 PC, INV

Poprawiony: sobota, 11 kwietnia 2015 20:32