Tematem tej części jest, zasadniczo, licytacja po otwarciu 1♣, gdy trafia ono do rąk na dwóch kolorach młodszych min. 5-5.
* * * * *
Podobnie, jak w poprzednim odcinku, tak i tym razem opis odpowiedzi sformułujmy w kilku zasadach. Z częścią z nich spotkaliście się już w części /6/.
1/ Z siłą 0-6 PC odpowiadamy 2♠
Tą odpowiedzią uzupełnimy o dodatkowe znaczenie odzywkę, która dotychczas wariantowo mogła oznaczać 6+♠ w sile 13+PC. Mogła oznaczać również 6+♣ na 0-12 PC, ale za chwilę dokonamy relokacji tego układu do innej odpowiedzi. Będzie to 1BA. ...
Odpowiedź 2♣ ma więc teraz aż trzy znaczenia: 1/ transfer na 6+♦ w sile do 12 PC, ...
2/ 6+♣ w sile 13+PC
3/ 5♣+ i 5+♦ w sile 7/8 PC.
3/ Z siłą 9-12 PC odpowiadamy 1BA
Do tej odpowiedzi dołożymy również - i będzie to podstawowe znaczenie, które przyjmujemy " w pierwszym czytaniu" - transfer na 6+♣ w sile do 12 PC. Rozszerzymy ją także o ręce z 5. młodszą w sile 13-15 PC. ...
Generalnie trzymamy się zasady, że nie zajmujemy BA z rękami, z którymi nie chcemy stać się rozgrywającym. Przy tej sile często najlepszym kontraktem będzie 3BA, a ponieważ Odpowiadający zdradza swój skład, lepiej będzie, aby nie zajmował BA. Stosujemy tę samą zasadę, co przy odpowiedzi 2♠. Co odpowiemy ze składem 4-3-3-3 w sile 13-15 PC? Oczywiście 3BA! Co prawda, Odpowiadający zdradza tym samuym swój skład, ale może zaskakiwać przeciwników lokalizacją honorów. ...
5/ Z 16+PC - odpowiada się 4♠
Teoretycznie Odpowiadający może mieć i taką rękę, a system powinien być kompletny. ...
* * * * *
Zacznijmy od odpowiedzi 1BA. Na dobre rezygnujemy już z tradycyjnego znaczenia tej odzywki i nadajemy jej przede wszystkim charakter transferu na ♣.
Poza dwukolorówką, która teraz jest przedmiotem naszego głównego zainteresowania, nadamy jej jeszcze inne znaczenie:
1/ transfer na 6+♣ w sile do 12 PC
2/ dwukolorówka ♣ i ♦ w sile 9-12 PC
3/ dokładnie 5.♣/♦ bez 4. starszej w sile 13-15 PC
Otwierający zakłada wariant /1/ i z siłą do 17 PC przyjmuje transfer.
1♣ |
pas |
1BA! |
pas |
2♣(!) | pas | ? |
PAS = bez szans na końcówke, do gry (słaby wariant /1/)
2♦! = 5+♣ i 5+♦ siła 9/10 PC
2♥! = 1/ 6+♣ na 7/8 PC - ta odzywka zastępuje rebid 2BA
2/ 5.♦, 13-15 PC
2BA(!) = 17(16) PC, bez honoru w ♣, INV 3♣ = brak pełnego koloru ♣, do gry 3♦ = 5.♦, góra w wariancie /2/, IS 3BA = pełne ♣, do gry 3♣ = do gry - najczęściej 3♦/BA = 5.♦, wariant /2/, zależnie od zatrzymań w kolorach starszych 3BA = 17(16) PC, honor ♣, do gry ...
2♠(!) = 5+♣ i 5+♦ siła 11/12 PC
- możemy spróbować zapamiętać, przez analogię, że bezpośrednia odpowiedź 2♠ to też dwukolorówka na młodszych, tyle, że słabsza
2BA! = 6+♣ na 9/10 PC
3♣(♂) = 6+♣ na 11/12 PC
3BA! = 5.♣, 13-15 PC
Jeżeli Otwierający będzie silniejszy, to zalicytuje cokolwiek innego niż 2♣, co powie więcej o jego składzie.
* * * * *
Kolejna odpowiedź to 2♣.
Pamiętamy, że:
1/ najczęściej jest transferem na 6+♦ w sile do 12 PC,
2/ rzadziej oznacza silne 6+♣,
3/ jeszcze rzadziej będzie to 5♣+ i 5+♦ w sile 7/8 PC
Otwierający zwykle (z siłą do 17 PC) przyjmuje transfer licytując 2♦.
1♣ |
pas |
2♣! |
pas |
2♦(!) | pas | ? |
PAS = słaba ręka na 6+♦
2♠! = 5+♣ i 5+♦ na 7/8 PC
- kolejna analogia z bezpośrednią odpowiedzią 2♠
2BA! = 6+♦ na 7/8 PC
3♣! = > 6+♦ na 9/10 PC - ponowny transfer oznacza 9/10 PC
3♦ (♂) = 6+♦ na 11/12 PC - podniesienie transferowanego koloru z 11/12 PC
3BA = 6+♣, 13-15 PC
* * * * *
Najsłabsze dwukolorówki młodsze (0-6 PC) licytujemy przez odpowiedź 2♠.
Nadamy jej "tylko" dwa znaczenia:
1/ 5♣+ i 5+♦ w sile do 6 PC
2/ 6+♠ w sile 13+PC
Najczęściej Otwierający wybierze do gry kolor młodszy. Dopiero z siłą 18+PC zalicytuje coś innego.
1♣ |
pas |
2♠! |
pas |
? |
2BA! = 18+PC, możliwa 6+ starsza na 21+CP, F1
3♣! = 0-3 PC - negat 3♥/♠ = 6+licytowany na 21/22 PC, NF 3♦! = 4/5 PC bez renonsu 3♥! = pytanie o singla 3♠! = singiel ♠ 3BA! = singiel ♥ - po tych odpowiedziach każda zapowiedź jest do gry inne = do gry 3♥/♠! = renons licytowany 4/5 PC 3BA(!) = 6/7 PC bez renonsu 4♣/♦! = uzgadnia licytowany kolor i pyta o singla, możliwości szlemikowe 4♥/♠! = licytowany renons ♥/♠ na 6/7 PC ...
3♣/♦ = wybór koloru, z reguły ♣, do 17 PC
3♠ = 6+♠ w sile 13+PC - wariant /2/
3♥/♠ = 6+ kolor na 18-20 PC, NF
3BA = do gry
4♣ = blok
* * * * *
Odpowiedź 3♠ oznacza 5+♦-5+♣ na 13-15 PC.
1♣ |
pas |
3♠! |
pas |
? |
3BA = do gry
4♣/♦(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości (Blackwood), już 15+PC
4♥/♠ = własny 6+ kolor na 18+PC;
4BA = nie forsuje 5♣/♦ = kolor 6-kartowy 4♠/5♥! = licytowany renons i fit w kolorze partnera 5♥/♠ = 2-fit lub choćby singlowy H ...
5♣/♦ = do gry
* * * * *
Odpowiedź 4♠ oznacza 5+♦-5+♣ na 16+PC.
1♣ |
pas |
4♠! |
pas |
? |
4BA! = 14+PC ale chcę grać w ♦
5♣!= Blackwood
5♥/♠! = Blackwood wyłączeniowy
5♣/♦(!) = wybór koloru do gry, min. siły
5♥/♠/BA/6♣! = 14+PC, gramy w ♣, a to jest już odpowiedź na Blackwooda (1; 3; 2 bez ♣D; 2+♣D)
* * * * *
Przy okazji omawiania odpowiedzi z rękami dwukolorowymi na kolorach młodszych, zasygnalizowaliśmy wieloznaczne znaczenie niektórych odzywek. W szczególności zwracam uwagę na 1BA, które straciło swoje dotychczasowe znaczenie odpowiedzi półpozytywnej, bez 4. starszej.
Taką rękę lokujemy teraz w odpowiedzi 1♠, która jest oczywiście transferem na 1BA. Ponieważ Otwierający nie sPASuje, możemy umieścić w tej odpowiedzi ręce całkiem silne.
Na razie przyjmijmy jednak tylko, że odpowiedź ta oznacza 0-12 PC bez 4. starszej, ale nie wyklucza 5. młodszej.
Mimo braku dolnego limitu tej odpowiedzi proponuję, aby z bardzo słabymi rękami i z 5.♣ licytować 1BA > 2♣.
1♣ |
pas |
1♠(!) |
pas |
? |
1BA! = do 17 PC
PAS = do gry 2♣(!) = 4.♣ i 5.♦, bez 3. starszej, słabe PAS/2♦ = wybór kontraktu 2♦! = > 3.♥, 9/10 PC, nie wyklucza 3.♠, INV - to "krótki transfer"; jego celem jest przekazanie przede wszystkim informacji o sile, która nie wyklucza zagrania nawet 3BA 3♥(!) = 4.♥, słaba ręka - do gry 2♠(!) = 4.♠, słaba ręka bez 4.♥, NF - z 3.♠ Odpowiadający może sPASować 2♥! = > 3.♠ ("krótki transfer"), 9/10 PC, wyklucza 3.♥, INV 2♠! = 4.♣, i 5.♦, bez 3. starszej, 9/10 PC 2BA(!) = 11/12 PC, INV ...
następna » |
---|