Niniejszy artykuł powstał na bazie wcześniejszego pn. "Michaels'y- modyfikacja", w którym autor rozważał różne warianty słabych wejść obrońców, w szczególności z rękami dwukolorowymi.
Temat okazał się niezwykle interesujący, a praktyka i kolejne wnioski na tyle obiecujące, że warto było do niego wrócić, uzupełnić i wreszcie jakoś podsumować.
Namawiam do lektury także te osoby, które z wcześniajszą wersją tekstu miały okazję się już zapoznać. Na pewno nie będziecie zawiedzeni.
* * * * *
Powszechnym standardem jest, że bezpośrednia licytacja w kolor przeciwnika po otwarciu 1♥/♠ to dwukolorówka na drugim starszym z nieznanym dodatkowym kolorem.
Po otwarciu 1♥ wejście 2♥! daje nam zatem możliwość uzgodnienia ♠ na wys. 2, a o kolor młodszy mamy okazję spytać przez przez 2BA.
Niedogodność stanowi, że Odpowiadający może wejść blokująco 3♥ i o kolorze młodszym partnera nie dowiemy się już z samej licytacji. Szybkość przekazania informacji jest w licytacji dwustronnej szczególnie często kluczem do osiągnięcia sukcesu.
* * * * *
Po otwarciu 1♠ i wejściu partnera 2♠! wiemy mniej więcej to samo, ale kolor partnera (♥ lub młodszy) możemy odlicytować zawsze dopiero na wys. 3ch. No i 3♠ strony otwierającej stawia nas również w mało komfortowej sytuacji, szczególnie jeśli nie mamy fitu ♥ (choć z drugiej strony wtedy zwykle powinniśmy mieć w kolorach młodszych na tyle dużo kart, że jesteśmy w stanie coś zaproponować).
Rozwiązaniem powyższych niedogodności jest propozycja, aby po otwarciu przeciwnika 1♠ licytować dwukolorówki z ♥ przez 3 ♣/♦ .
Konsekwencją tego ustalenia jest oczywiście brak możliwości bezpośredniego słabego wejścia kolorem młodszym na wys. 3ch.
Co zrobić? Pozostaje wykorzystać na to właśnie 2♠!
Warto zwrócić uwagę na dodatkowe możliwości tej odzywki. Partner wchodzącego 2♠! może bowiem zalicytować słabo 3♣ do koloru, ale też zająć 2BA, chcąc zasygnalizować zainteresowanie grą na wys. co najmniej 3BA. Całkiem słaby wchodzący zalicytuje negatywnie, wskazując swój kolor 3♣/♦ albo 3♥ (jeśli zdecydujemy, że 6.♥ może mieścić się w odzywce 2♠!). Z ładną ręką wchodzący może zalicytować praktycznie tylko 3BA albo 3♠.
2♠! = nieznany monokolor
2BA! = pytanie, inwituje
3♣/♦/♥ = licytowany kolor 7(6)+, słabe
3♠! = ładna ręka na ♥
3BA = ładna ręka na kolorze młodszym
3♣ = do koloru
2BA! = dwukolorowka ♣ i ♦
3♣/♦ = dwukolorowka licytowany młodszy i ♥
Szczególną uwagę należy zwrócić na przypadek z ♥. Mamy bowiem aż 3 możliwości wejścia tym kolorem: 2♥, 3♥ i wreszcie 2♠! Dysponując tak szerokim zakresem stawiałbym na bardzo przyzwoite wejście 2♥ na 5.
* * * * *
Omawiane rozwiązanie nie jest prawdopodobnie wyłącznie moim wynalazkiem.
Obserwując na BBO mecz arcymistrzów dostrzegłem po otwarciu 1♥ wejście 3♣ z dwukolorówką ♠ i ♣.
Stało się to inspiracją do rozważań, czy po otwarciu 1♥ nie zastosować podobnego schematu, wszak licytacja nie wygaśnie na 2♠, a partnerowi przyda się pełna wiedza o naszej ręce?
W oglądanym przeze mnie na BBO rozdaniu wejście 3♣ trafiło do 2.♠ i 4.♣ u partnera, a korzyść obrońców była natychmiastowa i nie pomogła dalsza aktywność strony otwierającej. Stanęło na 4 ♣ - swoje.
Uzgodnienia strony broniącej mogły wyglądać następująco:
2♥! = nieznany monokolor
2♠ = dwukolorówka ♦ i ♠
2BA! = dwukolorówka ♣ i ♦
3♣ = dwukolorówka ♣ i ♠
albo jeszcze bardziej precyzyjnie:
2♥! = nieznany monokolor młodszy
2♠ = 6+♠
2BA! = dwukolorówka ♣ i ♦
3♣/♦ = dwukolorówka licytowany i ♠
Zaletą tego drugiego rozwiązania jest szybsza informacja o longerze ♠ oraz możliwość zgłoszenia własnego koloru ♠ przez drugiego obrońcę, wadą zawyżenie licytacji z ręką dwukolorową na ♠ i ♦.
Przykład - 11 sierpnia 2011 - nieznany młodszy
wejście trafia do silnej ręki partnera
Przykład - 2 luty 2012 - szybka informacja
... i dobra decyzja - 100%
* * * * *
Za chwilę, w tym samym meczu o którym mówiłem wyżej, po otwarciu 1♦ obrońca zapowiedział 3♣ z dwukolorówką ♣ i ♠. Jego partner natychmiast zalicytował do ♠.
A więc, być może, po otwarciu 1♦ licytacja ustawiona była tak:
2♦! = dwukolorówka ♥ i ♠ lub monokolor ♣
2♥/♠ = licytowany monokolor ♥/♠
2BA! = dwukolorówka ♣ i ♥
3♣ = dwukolorówka ♣ i ♠
Wydaje się to całkiem sprawne narzędzie..
Sensowne byłoby również inne rozwiązanie:
2♦! = nieznany monokolor starszy (jak Multi!)
2♥(!) = dwukolorówka ♥ i ♠
2♠(!) = dwukolorówka ♣ i ♠
2BA! = dwukolorówka ♣ i ♥
3♣ = zaporowe na ♣
* * * * *
No i wreszcie przypomnijmy otwarcie 1♣ . Tutaj, z reguły, trudno mówić o wejściu kolorem przeciwnika. Nawet, jeżeli naszym przeciwnikiem będzie para licytująca czymś w rodzaju SAYCa, to trafi nam się od czasu do czasu longer treflowy i spokojnie możemy uwzględniać ten kolor w naszych poszukiwaniach optymalnego kontraktu.
Najbardziej popularny i w pewnej mierze preferowany przez polskie władze brydżowe wariant opiera się na wynalazku Wilkosza.
2♦! = dwukolorówka z conajmniej jednym starszym
2♥/♠ = licytowany monokolor
2BA! = dwukolorowka: ♣ i ♦
wyższe = jeszcze bardziej zaporowe, już od 6+
Przy bardziej liberalnym podejściu organizatorów imprezy (co zdarza się coraz częściej), możemy zastosować wariant oparty na Multi.
2♦! = nieznany starszy 6+
2♥(!) = dwukolorowka z 5+♥
2♠(!) = dwukolorowka z 5+♠, już bez 5+♥
2BA! = dwukolorowka: ♣ i ♦
wyższe = jeszcze bardziej zaporowe, monokolor
A gdybyśmy puścili wodze fantazji? Wówczas możemy zagrać np. tak:
2♦! = min. 5-5 na starszych albo monokolor starszy
2♥(!) = dwukolorowka: ♥ i młodszy
2♠(!) = dwukolorowka: ♠ i młodszy
2BA! = dwukolorowka: ♣ i ♦
wyższe = jeszcze bardziej zaporowe, monokolor
Ten ostatni wariant jest o tyle ciekawy, że przy naszej aktywności obronnej przeciwnicy często do końca nie będą pewni czy nie mamy drugiego starszego koloru.
Nie ukrywam, że i nam może to sprawiać problemy. Jak np. zalicytujemy z 1/2.♥ i 3/4.♠, na dodatek jeśli nie jesteśmy zbyt silni? A założenia...
W takiej sytuacji byłbym naprawdę bardzo wdzięczny przeciwnikom za kontorę na 2♦. Licytacja partnera, gdyby do niego doszła, prawdopodobnie wszystko by wyjaśniła.
Ale także i w pierwszym wariancie mielibyśmy problem po wejściu 2♥(!). Nadal istnieje bowiem szansa, ze partner ma 5.♠.
Wszystko będzie znacznie łatwiejsze, jeśli po wejściiu 2♦! parnter znajdzie dość sił, żeby sprawdzić skład.
Oczywiście, spyta nas o to przez 2BA!
Odpowiedzi możemy sformułować np. tak:
3♣/♦! = dwukolorówka na starszych i krótkość licytowana
3♥/♠ = licytowany monokolor
albo tak:
3♣! = dwukolorówka na starszych
3♦/♥! = transfery na monokolor.
Cała sprawa może się jednak znacznie uprościć, jeżeli gramy warszawskim 1♦. Przypomnę, że wejście 1♦ może oznaczać naturalny kolor ♦ lub oba kolory starsze, min. 4-4. Mamy więc narzędzie, aby licytować ręce z dwoma kolorami starszymi. Nasza aktywność w dalszej części licytacji lub jej brak z dużym przybliżeniem pokażą rodzaj posiadanej ręki. Wiele też będzie zależało od założeń.
* * * * *
Jak widać, bogactwo możliwości jest ogromne. W stałych parach wybór najbardziej pasujących graczom rozwiązań jest sprawą dowolną.
Trudniej, jeżeli gramy z kimś pierwszy raz lub okazjonalnie. Brak wówczas czasu na szczegółowe omówienia.
Pozwolę sobie zatem zarekomendować tylko jedno rozwiązanie, które nazwę umownie "657", z racji informacji o długości kolorów, jakie chcemy przekazać partnerowi.
Po otwarciu 1♣
1♦(!) = warszawskie
2♦! = Multi
2♥(!) = dwukolorówka: ♥ i młodszy
2♠(!) = dwukolorówka: ♠ i młodszy
2BA! = dwukolorówka ♣ i ♦
wyższe = jeszcze bardziej zaporowe, monokolor
Po otwarciu 1♦
2♦! = nieznany monokolor starszy (Multi)
2♥(!) = dwukolorówka ♥ i ♠
2♠(!) = dwukolorówka ♣ i ♠
2BA! = dwukolorówka ♣ i ♥
3♣ = zaporowe na ♣
Po otwarciu 1♥
2♥! = nieznany monokolor młodszy
2♠ = 6+♠
2BA! = dwukolorówka: ♣ i ♦
3♣/♦(!) = dwukolorówka: licytowany i ♠
Po otwarciu 1♠
2♥ = 5/6 konstruktywne
2♠! = nieznany monokolor, także ♥
2BA! = dwukolorówka: ♣ i ♦
3♣/♦(!) = dwukolorówka: licytowany i ♥
3♥ = 7+ blok albo b. silny inwit (do wyboru)
* * * * *
Powyższe propozycje układają się w schemat, który możemy streścić następująco:
Po otwarciu w kolor młodszy:
1♦(!) (po 1♣) = warszawskie
2♦! = Multi
2♥/♠(!) = dwukolorówka: licytowany i młodszy, ale po otwarciu 1♦ zapowiedź 2♥ obiecuje 5.♠
2BA! = oba młodsze, albo ♣ i ♥ po otwarciu 1♦
Po otwarciu w kolor starszy:
2KP! = nieznany monokolor, ale tylko młodszy po otwarciu 1♥ z (6.♠ licytujemy 2♠)
3♣/♦(!) = dwukolorówka: licytowany i drugi starszy
2BA! = oba młodsze.
* * * * *
Te same zasady moglibyśmy stosować po otwarciach na wys. 2 w starszy, tyle, że nasza licytacja opiera się zwykle dodatkowo na sile i ma raczej charakter co najmniej inwitu.
Po otwarciu 2♥
3♥! = nieznany monokolor 7+ młodszy - "jak masz zatrzymanie zalicytuj 3BA"
3♠ = 6+♠, inwit
3BA! = dwukolorówka: ♣ i ♦
4♣/♦(!) = dwukolorówka: licytowany i ♠
Po otwarciu 2♠
3♥ = 6.♥, NF
3♠! = nieznany monokolor 7+, także ♥ - "jak masz zatrzymanie zalicytuj 3BA"
3BA! = dwukolorówka: ♣ i ♦
4♣/♦(!) = dwukolorówka: licytowany i ♥
4♥ = 7+ blok
W tych przypadkach dyskusyjne są wejścia 3BA, które w praktyce najczęściej mają znaczenie propozycji kontraktu do samodzielnej gry, z zatrzymaniem w kolorze przeciwnika.
Jak się okazało, pomysł nie jest nowy, na co natrafiłem w niniejszym tekście.
* * * * *
Znawcy tematu znają konwencję pn. Ghestem, od nazwiska jej twórcy. Konwencja ta prezentuje rozwiązania w omawianym obszarze, które warto także poznać i porównać.
Nie zawsze wejście dwukolorowe zakończy się tym, że utrzymamy się w grze. Może być jednak dużą pomocą w znalezieniu celnej obrony wistowej.
Przykład - 7 marca 2012 - ułatwienia wistowe
Czy bez tej podpowiedzi ktokolwiek znajdzie atak treflowy? Zysk 11,4 imp.
Na zakończenie ciekawostki.
Przykład - 18 września 2014 - obrona, czy atak?
Szybka i przecyzyjna informacja o składzie, dała b.dobre przesłaniki do obrony 4♠. Gdyby to był mecz, to rozgrywająy (N) prawdopodobnie zaryzykowałby odegranie ♦AK w celu przebicia jednego kara w ręku na spadnięcie D w tym kolorze. Chyba jednak silnie obawiał się wistu z krótkości ♦ i dlatego chciał rozgrać najpierw atu.
Przykład - 14 marca 2012 - większa siła to 1 poziom wyżej
Taką tezę potwierdza też licytacja znanego arcymistrza.
Przykład - 31 grudnia 2011 - superagresja
6 kierów oczywiście idzie.