Bezpieczne podniesienie

sobota, 26 lipca 2014 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Tytułową nazwą obdarzyłem pewną konstrukcję po otwarciach 1/♠ - chodzi o rebid Otwierającego po odpowiedzi 2♣/, podnoszący zalicytowany przez partnera kolor.

* * * * *

  1/♠  
 pas      2♣/(!   pas   
3♣/() ... ...

W przypadku obu otwarć kolorem starszym rebid Otwierającego podnoszący młodszy kolor odpowiedzi oznacza to samo - 14/15 PC i 2+fit.

O co w tym chodzi?

Otóż, chodzi o sprecyzowanie siły Otwierającego z większą, niż dotychczas, dokładnością. Większą  dokładność chcemy osiągnąć nie tylko w tej konkretnej sekwencji. Naszym celem jest sprecyzowanie siły odpowiadajacego w trzech przedziałch: do 13 PC, 14/15 PC i 16/17 PC, przy czym nie chcemy, aby odbyło się to kosztem pokazywania składu. Odpowiedniego znaczenia musimy zatem nadać innym odzywkom.

Ale po kolei.

Obie odpowiedzi 2♣ i 2 są wieloznaczne, z czego jeden wariant przypada na słaby longer w zalicytowanym kolorze młodszym. Inne warianty to już klasyczne 10+PC (z wyjątkiem 2♣, które można dać z fitem i siłą 8/9 PC).

Wyjaśnienie, w kolejnej odzywce, że Odpowiadający dysponuje najsłabszym wariantem, prowadzi na poziom 3 w kolorze odpowiedzi.
Logika nakazuje więc przyjąć, że z fitem w tym kolorze Otwierający może sobie pozwolić na jego podniesienie. Jeśli bowiem trafi w słaby wariant odpowiedzi, to będzie grany ten właśnie kontrakt.
A co, jeśli Otwierający trafi do 10 PC bez fitu? Wtedy też się nic nie stanie, jeżeli na podniesienie zarezerwuje nieco silniejszą rękę 14/15 PC. Wówczas praktycznie zawsze zagra 3BA.

Co daje takie ustalenie? Bardzo wiele, bo odciąża inne odzywki.

Przyjrzyjmy się jak to jest poukładane w systemach PRESER/TRASER.


Otwarcie 1

Odpowiedź 2♣ ma aż trzy możliwe znaczenia:

       1) naturalne 4+♣, 10+PC
            2) 6+♣ słabe
               3) fit-3(4)., nie obiecuje ♣, 8+PC

Uwaga na wariant /3/ - licytujemy tak już z 8/9 PC (bez krótkości, bo w systemie PRESER z krótkością licytujemy jej kolor: 2♠/3♣/).

(pas)   1♥    
    pas    
    2♣(!)    
pas  ?

2! = 1) 5. na 12/13 PC - ręka minimalna
             2) 6. na 14/15 PC
                 3)
5. z krótkością ♣ bez 4.♠, 14/15 PC

 ...

2 = z fitem, do gry

2♠! = ® przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu, nie wyklucza fitu , F1

2BA = 5. na 12/13 PC - wariant /1/

3♣! = 5. z krótkością ♣ bez 4.♠, 14/15 PC - wariant /2/

3 = 6. na 14/15 PC - wariant /3/

2BA = 4+♣ bez fitu , 10/11 PC, NF

3♣ = słaba ręka na ♣ (wariant /2/), do gry

2 = 6., 12/13 PC, NF

2♠ = 14/15 PC, 4.♠ z krótkością ♣

2BA = 5. na 16/17 PC, nie wyklucza 4.♠

3♣(!) = 5+ na 14/15 PC - do słabego wariantu, nawet z 2+♣,

3 =  6+ na 16/17 PC, NF

* * * * *

Odpowiedź 2 jest mniej skomplikowana i obiecuje 4+

2 = 1) 4+, może być z fitem , 10+PC
            2)
6+, słabe

(pas)    1♥    
    pas    
     2     
pas ?


2 = 5+, 12/13 PC - ręka minimalna

2♠ = 14/15 PC, 4.♠ z krótkością

2BA(!) = 5. na 16/17 PC, bez fitu, NF

3♣! = 1) 5. na 16/17 PC, nawet z 2+, lub
             2) 6+ na 14/15 PC

 ...

3 = słaby wariant /2/

3 = 2(3). na 8/9 PC, w zasadzie też wariant /2/, NF

3♠! = > 3BA, GF

3BA = 2. - "mam słaby fit, więc zalicytuj 4 lub PAS"

4♣! = w zasadzie cue-bid, uzgadnia lub pyta o fit , GF+

4 = 6+ na 14/15 PC,  z fitem

4 = 6+ na 14/15 PC, bez fitu

4♠! = w zasadzie cue-bid, uzgadnia , 16/17 PC

4BA = 16/17 PC, bez fitu , NF

3 = 5+ na 14/15 PC - do słabego wariantu /2/, nawet z 2+, NF

3 = 16/17 PC, 6+

 * * * * *


Otwarcie 1

Ta sama konstrukcja odpowiedzi jak po otwarciu 1, tj. trzy znaczenia 2♣:

        1) 4+♣, może być z fitem ♠ lub z 4., 10+PC
             2) 
6+♣, słabe.
                 3)
z fitem ♠ bez 4+♣, 8+PC

(pas)   1    
    pas    
   2♣(!)  
pas ?

2! = 1) 5.♠ bez 4., 12/13 PC - ręka minimalna
             2) 6.♠ 14/15 PC
                 3) 5.♠ z krótkością ♣ bez 4., 14/15 PC

 ...

2(!) ® = przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu

- prawdopodobnie z 4.♥, ale to nie ma już znaczenia

2♠ = słaba ręka (wariant /1/), do gry

2BA = silniejsza ręka (14/15 PC) z krótkością ♣ i bez 4. (wariant /3/), GF

- praktycznie 5-3-4-1 

3♣ = 4+♣, 12/13 PC (wariant /1/)

- z większą siłą podnieślibyśmy odpowiedź na 3♣

3 = 5.♠ i 5. (wariant /3/)

- jeszcze bardziej niezrównoważone niż 2BA

3♠ = 6.♠ i silniejsza ręka (wariant /2/), GF

2♠ = 2.♠ i min. siły, do gry

- np. 2-4-3-4

2 = 4(5)., nie precyzuje siły, F1

 ...


2♠ = słaby fit, i min. siły, do gry

- np. 2-3-3-5, 2-3-4-4, także z 3-fitem do 10 PC

2BA! =  bez 2-fitu ♠, min. siła, NF

- np. 1-3-4-5

3♣ = słabe 6+♣, do gry

3! (4. kolor) = sztucznie uzgadnia , IS

- gdybyśmy mieli tak silną rękę z fitem ♠ to powiemy 2BA

3 = najsłabsze

3♠/4♣/! = cue-bidy

3 = 4., INV

3♠ = 3-fit, ok. 11/12 PC, INV

2♠ = 6.♠, 12/13 PC, NF

 ...

2BA = bez 2-fitu ♠, min. siła, do gry

3♣ = słabe 6+♣, do gry

2BA = bez 4., 16/17 PC

 ...

3♣ = słaby wariant

3/ = b. dobry longer ♣, IS

3♠ = słabe uzgodnienie z 2.♠, wariant /2/, do gry

3BA/4♠ = do gry

3♣ = 5+♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, wyklucza 4., NF

 ...

PAS = słabe na ♣

3 = naturalne, GF+

3! = sztuczne bez fitu ♠, zatem na ♣, IS

- za dobra ręka na 3BA, np. coś w rodzaju 2-4-3-5

3♠ = 3-fit, min. ręka 8/9 PC, NF

3BA/4♠ = lepsza ręka

3♠ = 6.♠, 16/17 PC, NF

* * * * *

Po otwarciu 1♠ musimy silniejszą 5+ umieścić w odpowiedzi 2 (słabą 5+ Odpowiadający licytuje bezpośrednio przez 2).
Wszystkie znaczenia odpowiedzi 2 są więc następujące:

       1) 4+, może być z fitem ♠, 10+PC  
           2) 6+, słabe  
              3) 5+, 10+PC

(pas)   1     
    pas    
    2(!)     
  pas ?

2(!) = domniemanie 5. i słabe uzgodnienie - 3(4)-fit na 12/13 PC

 ...

PAS = wariant /3/ bez fitu ♠ i bez nadwyżek

2♠ = słaby fit ♠, 10(11) PC, do gry

2BA = bez 4/5. i bez 3-fitu ♠, NF

- gwarantuje 5+♦, np. 2-3-5-3 lub 2-3-6-3

PAS/3 = wybór miana do gry

3♠ = 6.♠

3♣! = silny na , nie wyklucza 4., GF+

3 = 4.

3♠ = 6.♠

3BA = bez fitu

4♣! = dobry fit , cue-bid

4/! = dobry fit , bez wartości w ♣, cue-bid

3 = 6+, słabe, do gry

3 = 5., INV

3♠ = 3-fit ♠, INV

- nic nie mówi o ♥, Odpowiadający może być na ♦

3BA = 4. bez fitu ♠, sign-off

4 = 5+, do gry

2♠ = 5+♠ bez 3., 12/13 PC

 ...

PAS/3 = słabe, do gry

2BA = sign-ff

3♠ = 6+♠

3♣ = 5+ i 4+♣

3 = 6+, F1

3♠ = fit ♠, INV

3BA/4♠ = do gry

2BA(!) = 5+♠ z krótkością na 14/15 PC albo 5.♠ na 16/17 PC

 ...

3♣! = przejściowe

3! = 5.♠ i 3/4. na 16/17 PC

3 = 5.♠ i 4+ z krótkością  na 14/15 PC

- w zasadzie 5-4-1-3, 5-5-1-2 lub 5-5-0-3

3♠ = 6+♠ na 14/15 PC - wariant /1/

3BA = 5.♠ bez 3., 16/17 PC - wariant /2/

3 = słaby na 

3 = 5+ na 10/11 PC, GF

3♠ = fit ♠,  INV (8/9 PC)

3♣ = 4+♣ bez fitu , 14/15, GF

3 = do wariantu /2/ - 5+♠ na 14/15 PC, nie wyklucza 3/4., NF

 ...

3 = 4+, 10+PC, F1

3♠(!) = 3., wariant /1/ lub /3/

- to nie może być 6.♠, bo Otwierający dałby rebid 2BA!; szczególna odzywka niesie szczególne przesłanie - w tym przypadku jest to 3-fit ♥

3BA = brak fitu , sign-off

4♣/! = cue-bidy z 4.

- można się umówić, że to zawsze Splinter

4 = 4. ręce inne niż na 4♣/

3♠ =  10(11) PC z fitem ♠, NF

- coś w rodzaju 2-3-5-3

3BA = na bez fitu ♠, do gry

4♠ = fit ♠, do gry

3 = 6+♠ i 3/4., 16/17 PC

3♠ = 6+♠ bez 3., 16/17 PC


2♠

* * * * *

Mimo różnic w licytacji po obu otwarciach poszukajmy punktów wspólnych.

  1/♠  
 pas      2♣/(!   pas   
? ... ...

2/♠ (KO - kolor otwarcia) = 6(5). licytowana w sile do 13 PC

2BA = 16/17 PC na 5. w KO

3♣/(podniesienie) = 5+ w kolorze otwarcia n 14/15 PC z 2+fitem w kolorze odpowiedzi

3/♠ (KO) = 6+licytowana w sile 16/17 PC

* * * * *

Artykuły powiązane:

Poprawiony: wtorek, 26 maja 2015 20:00