Cue bidy łączone

piątek, 25 grudnia 2015 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Odgrzałem  ostatnio temat cue-bidów. Trudno bez nich wyobrazić sobie dzisiejszą licytację. Oprócz wielu niewątpliwych zalet mają jednak też pewne niedogodności. Nie tak łatwo bowiem sprzedaje się wartości w sąsiadujących ze sobą kolorach lub zgrupowane w tym samym kolorze. Często pozostaje to tylko w sferze dedukcji. Spróbujmy zastanowić się, czy można coś z tym zrobić.


* * * * *

Rozważmy sytuację, jaka miałaby miejsce po otwarciu 1/♠.

Poszukiwanym rozwiązaniem jest zestaw odpowiedzi, które na możliwie niskim szczeblu przekazują jedną z następujących informacji:

A może uda nam się również przekazać informacje o wartościach i w kolorach dzielonych (czarny i czerwony)? Zobaczymy.

A siła? Myślę, że może to być już inwit, ale w grę wchodzą - rzecz jasna - również możliwości szlemikowe.

A teraz propozycja: gdzie to wszystko pomieścić? Oczywiście, w forsującym wariancie odpowiedzi, możliwie jak najniżej.

Takie odpowiedzi, potencjalnie, to 2♠/3♣/ po otwarciu 1 i 3♣// po otwarciu 1♠. Nie przeszkadza, że miałyby one także inne znaczenie, już przypisane im w danym systemie, np. wskazujące dobry kolor w sile conajmniej forsingu do dogranej.

2BA zostawiamy w spokoju. U wielu par będzie to ręka w sile 11/12 PC bez fitu w kolorze otwarcia. U innych np. bardzo silne pytanie o krótkość z fitem w kolorze otwarcia (2BA Jacoby'ego).

Tak się składa, że w moim systemie, w wersji bardziej zaawansowanej, odpowiedzi kolorem mają już podwójne znacznie. Pamiętacie Duo-Splintera?

Sprawdźmy zatem, czy zawarte w nim odpowiedzi "udźwigną" dodatkowe znaczenia. Jeśli tak, to na pewno powiedzie się to także w każdej wersji jednoznacznej.



* * * * *

(pas)   1♥   pas    ?  

2♠(!) = 1/ 6+♠ 13+PC
                2/ krótkość ♠ [Duo-Splinter],  (8)9(10) PC z 4-fitem
                   3/
  fit i wartości w kolorach  sąsiadujących, INV+
                       4/ fit i wartości zgrupowane w jednym kolorze AKD(x), INV+

 ...

...

2BA! = zainteresowanie, silna ręka, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/

3♣/!= przejściowe, w zasadzie wartości w licytowanym kolorze, średnia ręka

3 = słabe, niezależnie od wariantu, NF

2BA

2BA! = zainteresowanie, silna ręka, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/

3♣! = wartości w ♣ i - wariant /3/

3! = wartości w i - wariant /3/

3! = wartości w i ♠ - wariant /3/

3♠! =  wartości w ♠ i ♣ - wariant /3/ albo wariant /2/ krótkość ♠

3BA! =przejściowe

4♣! = wariant /3/

4! = wariant /3/ z krótkością

4 = wariant /2/, do gry

3BA! = 6.♠ bez fitu , 13+PC - wariant /1/, F1

- licytacja jest sforsowana do 4BA, które nie jest Blackwoodem

4♣/! = cue-bid, uzgadnia ♠

4 = 6+ bez 2-fitu ♠, NF

4♠(!) = 2-fit ♠, brak zatrzymań w kolorach młodszych

4BA = inne układy, coś w rodzaju 1-5-(3-4), NF

- Otwierający wskazał już na nadwyżki odzywką 2BA

4♣/! = zgrupowanie honorów w kolorze licytowanym, fit - wariant /3/

4(!) = zgrupowanie honorów w ♠, z fitem  - wariant /3/

3trefl/karo

3♣/! = przejściowe, w zasadzie wartości w licytowanym kolorze, średnia ręka

3 = wariant /2/, lub słaby /3/ albo /4/

3♠ = 6.♠, wariant /1/, GF+

4 = silniejszy  wariant /3/ albo /4/ (z fitem ), do gry

3kier

3 = słabe, niezależnie od wariantu, NF

PAS = wariant /2/, lub słaby /3/ albo /4/, jeżeli mamy obawy o realizację 10 lew w

3♠ = 6.♠, F1

3BA(!) = do gry, z fitem , dopuszczalne na zapis maksymalny

4 = do gry, początkowo mieliśmy na celu zagranie gry premiowej


3♣(!) = 1/ 6+♣ 13+PC
                 2/ krótkość ♣ [Duo-Splinter],  (8)9(10) PC z 4-fitem
                      3/  wartości w kolorach przedzielonych, INV+

 ...

3! = zainteresowanie, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/

- w tym przypadku musimy liczyć się z tym, że po rebidzie 3♠ wylądujemy w końcówce

3! = wartości w i ♣ - wariant /3/

3♠! = wartości w ♠ i - wariant /3/  

3BA(!)= 6.♣ bez fitu , 13-15 PC - wariant /1/, NF

4♣ =  6+♣ bez fitu , 16+PC - wariant /1/, GF+  

3 = słabe, do wariantu /2/ lub /3/, NF

- w szczególności gdy wariant /3/ z wartosciami w  ♠ i nie jest dla nas dość przekonujący

3♠! = cue-bid, 6+♣ bez fitu , 16+PC - wariant /1/, GF+

3BA = wariant /1/, do gry

4♣ = 6+♣ bez fitu , 16+PC - wariant /1/, GF+

4 = z fitem, do gry, jeżeli mieliśmy większe aspiracje


* * * * *

Po otwarciu 1♠ takiego samego komfortu licytacyjnego nie można zapewnić odpowiedziami powyżej 2BA. Sytuacja jest więc znacznie trudniejsza, gdyż po prostu brak miejsca.

Najbardziej sensownym rozwiązaniem wydaje mi się nadanie odpowiedzi 2 dodatkowego znaczenia (znaczeń).

(pas)   1♠   pas    ?  

2(!) = 1/ 5+ w sile 10+PC
             2/ fit ♠ i wartości w kolorach  sąsiadujących, INV+
                  3/  fit ♠ i wartości zgrupowane w jednym kolorze AKD(x), INV+

 ...

...

2♠ = 5.♠, słaba ręka

2BA = 5. ♠ bez 3-fitu , 14/15 PC

3♣/(!) = nadwyżkowa ręka, wystarczająca, aby zalicytować końcówkę z wariantami /2/ i /3/

3 = fit

3♠ = 6.♠, słaba ręka

2pik

2♠ = 5.♠, słaba ręka

PAS = jeśli odpowiedź była inwitem

2BA = bilansowe, NF

2BA

2BA = 5. ♠ bez 3-fitu , 14/15 PC

3♣! = wartości w ♣ i - wariant /2/, GF+

3! = wartości w i - wariant /2/, GF+

3! = wartości w i ♠ - wariant /2/, GF+

3♠! =  wartości w ♠ i ♣ - wariant /2/, GF+

3BA! = 5+. bez fitu , 13+PC - wariant /1/, F1

- licytacja jest sforsowana do 4BA

4♣/! = cue-bid, uzgadnia z 2-fitem

4 = 2-fit , brak zatrzymań w kolorach młodszych

PAS/4BA = do gry

4♠! = Blackwood

4♣//! = zgrupowanie honorów w kolorze licytowanym, fit ♠ - wariant /3/

4♠ = do gry, zawsze bez dwóch asów

4BA = Blackwood

4♠ = do gry

3trefl/karo

3♣/ = nadwyżkowa ręka, wystarczająca, aby zalicytować końcówkę z wariantami /2/ i /3/

- nie skaczemy wyżej, aby umożliwić partnerowi sprecyzowanie swojej ręki

3kier

3 = fit

3♠ = wariant /2/ lub /3/, NF

3BA! = przejściowe, w zasadzie wartość ♠

4♣/! = cue-bid, szukamy szans szlemikowych na uzgodnionych

4♠ = do gry, silniejsza wersja wariantu /2/ lub /3/



3♣(!) = 1/ 6+♣ 13+PC
                 2/ krótkość ♣ [Duo-Splinter],  (8)9(10) PC z 4-fitem
                      3/  wartości w kolorach przedzielonych, INV

 ...

3! = zainteresowanie, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/

- w tym przypadku musimy liczyć się jednak z tym, że po rebidzie 3♠ wylądujemy w końcówce

3! = wartości w i ♣ - wariant /3/

3♠! = wartości w ♠ i - wariant /3/  

3BA(!)= 6.♣ bez fitu , 13-15 PC - wariant /1/, NF

4♣ =  6+♣ bez fitu , 16+PC - wariant /1/, GF+  

3 = ...?

3♠= słabe, do wariantu /2/ lub /3/, NF

PAS = gramy to

3♠! = cue-bid, 6+♣ bez fitu , 16+PC - wariant /1/, GF+

3BA = wariant /1/, do gry

4♣ = 6+♣ bez fitu , 16+PC - wariant /1/, GF+

4 = jeżeli mieliśmy większe aspiracje

* * * * *

Nazwa tej konwencji (metody), podana w tytule, wydaje mi się odzwierciedlać najlepiej to, o co w niej chodzi. Najprawdopodobniej nie jest to rozwiązanie optymalne, ale też bardziej chodzi o to aby poddać ocenie bardzo już zaawansowanych graczy sam pomysł, który być może jest nowatorski, a może okazać się przydatny w ich praktyce.

Poprawiony: sobota, 26 grudnia 2015 19:51