Odgrzałem ostatnio temat cue-bidów. Trudno bez nich wyobrazić sobie dzisiejszą licytację. Oprócz wielu niewątpliwych zalet mają jednak też pewne niedogodności. Nie tak łatwo bowiem sprzedaje się wartości w sąsiadujących ze sobą kolorach lub zgrupowane w tym samym kolorze. Często pozostaje to tylko w sferze dedukcji. Spróbujmy zastanowić się, czy można coś z tym zrobić.
* * * * *
Rozważmy sytuację, jaka miałaby miejsce po otwarciu 1♥/♠.
Poszukiwanym rozwiązaniem jest zestaw odpowiedzi, które na możliwie niskim szczeblu przekazują jedną z następujących informacji:
- Odpowiadający ma wartości w kolorach sąsiadujących (także ♣ i ♠)
- Odpowiadający ma wartości zgrupowane w tym samym kolorze
A może uda nam się również przekazać informacje o wartościach i w kolorach dzielonych (czarny i czerwony)? Zobaczymy.
A siła? Myślę, że może to być już inwit, ale w grę wchodzą - rzecz jasna - również możliwości szlemikowe.
A teraz propozycja: gdzie to wszystko pomieścić? Oczywiście, w forsującym wariancie odpowiedzi, możliwie jak najniżej.
Takie odpowiedzi, potencjalnie, to 2♠/3♣/♦ po otwarciu 1♥ i 3♣/♦/♥ po otwarciu 1♠. Nie przeszkadza, że miałyby one także inne znaczenie, już przypisane im w danym systemie, np. wskazujące dobry kolor w sile conajmniej forsingu do dogranej.
2BA zostawiamy w spokoju. U wielu par będzie to ręka w sile 11/12 PC bez fitu w kolorze otwarcia. U innych np. bardzo silne pytanie o krótkość z fitem w kolorze otwarcia (2BA Jacoby'ego).
Tak się składa, że w moim systemie, w wersji bardziej zaawansowanej, odpowiedzi kolorem mają już podwójne znacznie. Pamiętacie Duo-Splintera?
Sprawdźmy zatem, czy zawarte w nim odpowiedzi "udźwigną" dodatkowe znaczenia. Jeśli tak, to na pewno powiedzie się to także w każdej wersji jednoznacznej.
* * * * *
(pas) | 1♥ | pas | ? |
2♠(!) = 1/ 6+♠ 13+PC
2/ krótkość ♠ [Duo-Splinter], (8)9(10) PC z 4-fitem ♥
3/ fit ♥ i wartości w kolorach sąsiadujących, INV+
4/ fit ♥ i wartości zgrupowane w jednym kolorze AKD(x), INV+
2BA! = zainteresowanie, silna ręka, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/ 3♣/♦!= przejściowe, w zasadzie wartości w licytowanym kolorze, średnia ręka 3♥ = słabe, niezależnie od wariantu, NF 2BA! = zainteresowanie, silna ręka, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/ 3♣! = wartości w ♣ i ♦ - wariant /3/ 3♦! = wartości w ♦ i ♥ - wariant /3/ 3♥! = wartości w ♥ i ♠ - wariant /3/ 3♠! = wartości w ♠ i ♣ - wariant /3/ albo wariant /2/ krótkość ♠ 3BA! =przejściowe 4♣! = wariant /3/ 4♦! = wariant /3/ z krótkością ♦ 4♥ = wariant /2/, do gry 3BA! = 6.♠ bez fitu ♥, 13+PC - wariant /1/, F1 - licytacja jest sforsowana do 4BA, które nie jest Blackwoodem 4♣/♦! = cue-bid, uzgadnia ♠ 4♥ = 6+♥ bez 2-fitu ♠, NF 4♠(!) = 2-fit ♠, brak zatrzymań w kolorach młodszych 4BA = inne układy, coś w rodzaju 1-5-(3-4), NF - Otwierający wskazał już na nadwyżki odzywką 2BA 4♣/♦! = zgrupowanie honorów w kolorze licytowanym, fit ♥ - wariant /3/ 4♥(!) = zgrupowanie honorów w ♠, z fitem ♥ - wariant /3/ 3♣/♦! = przejściowe, w zasadzie wartości w licytowanym kolorze, średnia ręka 3♥ = wariant /2/, lub słaby /3/ albo /4/ 3♠ = 6.♠, wariant /1/, GF+ 4♥ = silniejszy wariant /3/ albo /4/ (z fitem ♥), do gry 3♥ = słabe, niezależnie od wariantu, NF PAS = wariant /2/, lub słaby /3/ albo /4/, jeżeli mamy obawy o realizację 10 lew w ♥ 3♠ = 6.♠, F1 3BA(!) = do gry, z fitem ♥, dopuszczalne na zapis maksymalny 4♥ = do gry, początkowo mieliśmy na celu zagranie gry premiowej
...
...
2BA
3trefl/karo
3kier
3♣(!) = 1/ 6+♣ 13+PC
2/ krótkość ♣ [Duo-Splinter], (8)9(10) PC z 4-fitem ♥
3/ wartości w kolorach przedzielonych, INV+
3♦! = zainteresowanie, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/ - w tym przypadku musimy liczyć się z tym, że po rebidzie 3♠ wylądujemy w końcówce 3♥! = wartości w ♥ i ♣ - wariant /3/ 3♠! = wartości w ♠ i ♦ - wariant /3/ 3BA(!)= 6.♣ bez fitu ♥, 13-15 PC - wariant /1/, NF 4♣ = 6+♣ bez fitu ♥, 16+PC - wariant /1/, GF+ 3♥ = słabe, do wariantu /2/ lub /3/, NF - w szczególności gdy wariant /3/ z wartosciami w ♠ i ♦ nie jest dla nas dość przekonujący 3♠! = cue-bid, 6+♣ bez fitu ♥, 16+PC - wariant /1/, GF+ 3BA = wariant /1/, do gry 4♣ = 6+♣ bez fitu ♥, 16+PC - wariant /1/, GF+ 4♥ = z fitem, do gry, jeżeli mieliśmy większe aspiracje ...
* * * * *
Po otwarciu 1♠ takiego samego komfortu licytacyjnego nie można zapewnić odpowiedziami powyżej 2BA. Sytuacja jest więc znacznie trudniejsza, gdyż po prostu brak miejsca.
Najbardziej sensownym rozwiązaniem wydaje mi się nadanie odpowiedzi 2♥ dodatkowego znaczenia (znaczeń).
(pas) | 1♠ | pas | ? |
2♥(!) = 1/ 5+♥ w sile 10+PC
2/ fit ♠ i wartości w kolorach sąsiadujących, INV+
3/ fit ♠ i wartości zgrupowane w jednym kolorze AKD(x), INV+
2♠ = 5.♠, słaba ręka 2BA = 5. ♠ bez 3-fitu ♥, 14/15 PC 3♣/♦(!) = nadwyżkowa ręka, wystarczająca, aby zalicytować końcówkę z wariantami /2/ i /3/ 3♥ = fit ♥ 3♠ = 6.♠, słaba ręka 2♠ = 5.♠, słaba ręka PAS = jeśli odpowiedź była inwitem 2BA = bilansowe, NF 2BA = 5. ♠ bez 3-fitu ♥, 14/15 PC 3♣! = wartości w ♣ i ♦ - wariant /2/, GF+ 3♦! = wartości w ♦ i ♥ - wariant /2/, GF+ 3♥! = wartości w ♥ i ♠ - wariant /2/, GF+ 3♠! = wartości w ♠ i ♣ - wariant /2/, GF+ 3BA! = 5+.♥ bez fitu ♠, 13+PC - wariant /1/, F1 - licytacja jest sforsowana do 4BA 4♣/♦! = cue-bid, uzgadnia ♥ z 2-fitem 4♥ = 2-fit ♥, brak zatrzymań w kolorach młodszych PAS/4BA = do gry 4♠! = Blackwood 4♣/♦/♥! = zgrupowanie honorów w kolorze licytowanym, fit ♠ - wariant /3/ 4♠ = do gry, zawsze bez dwóch asów 4BA = Blackwood 4♠ = do gry 3♣/♦ = nadwyżkowa ręka, wystarczająca, aby zalicytować końcówkę z wariantami /2/ i /3/ - nie skaczemy wyżej, aby umożliwić partnerowi sprecyzowanie swojej ręki 3♥ = fit ♥ 3♠ = wariant /2/ lub /3/, NF 3BA! = przejściowe, w zasadzie wartość ♠ 4♣/♦! = cue-bid, szukamy szans szlemikowych na uzgodnionych ♥ 4♠ = do gry, silniejsza wersja wariantu /2/ lub /3/ ...
...
2pik
2BA
3trefl/karo
3kier
3♣(!) = 1/ 6+♣ 13+PC
2/ krótkość ♣ [Duo-Splinter], (8)9(10) PC z 4-fitem ♥
3/ wartości w kolorach przedzielonych, INV
3♦! = zainteresowanie, przesądza końcówkę nawet w wariancie /2/ - w tym przypadku musimy liczyć się jednak z tym, że po rebidzie 3♠ wylądujemy w końcówce 3♥! = wartości w ♥ i ♣ - wariant /3/ 3♠! = wartości w ♠ i ♦ - wariant /3/ 3BA(!)= 6.♣ bez fitu ♥, 13-15 PC - wariant /1/, NF 4♣ = 6+♣ bez fitu ♥, 16+PC - wariant /1/, GF+ 3♥ = ...? 3♠= słabe, do wariantu /2/ lub /3/, NF PAS = gramy to 3♠! = cue-bid, 6+♣ bez fitu ♥, 16+PC - wariant /1/, GF+ 3BA = wariant /1/, do gry 4♣ = 6+♣ bez fitu ♥, 16+PC - wariant /1/, GF+ 4♥ = jeżeli mieliśmy większe aspiracje ...
* * * * *
Nazwa tej konwencji (metody), podana w tytule, wydaje mi się odzwierciedlać najlepiej to, o co w niej chodzi. Najprawdopodobniej nie jest to rozwiązanie optymalne, ale też bardziej chodzi o to aby poddać ocenie bardzo już zaawansowanych graczy sam pomysł, który być może jest nowatorski, a może okazać się przydatny w ich praktyce.