Na tegorocznych Mistrzostwach KAS zasłyszałem od Gerarda z Wrocławia (serdecznie pozdrawiam!) o ciekawej konwencji otwarć zaporowych. Nazwa Mania Frania, pochodzenie ponoć warszawskie, choć nigdy się z tym pomysłem nie spotkałem (ma to zresztą swoje uzasadnienie, o czym dalej). Co najważniejsze, konwencja ta trafia celnie w moje preferencje, a zobaczycie to sami porównując choćby poniższy tekst z Szufladą i jej transferami alternatywnymi.
Ponieważ poznałem tylko ideę, podjąłem próbę uzupełnienia jej do sensownej całości. W tytule nie użyłem nazwy oryginalnej, bo to co proponuję z całą pewnością odbiega od oryginału. Pozostałem jednak w klasyczno-warszawskim klimacie (wiecie chyba skąd ta nazwa?).
Jeśli natrafię na oryginał, to chętnie o nim napiszę.
* * * * *
Założenie jest takie:
Otwarcia na wysokości 2 są słabym transferem na kolejny kolor lub oznaczają dwukolorówkę na dwóch kolejnych jeszcze wyższych kolorach.
Krótko mówiąc, licytujemy kolor, którego na pewno nie mamy:
2♣! = transfer na 6.♦ lub 5+♥ i 5+♠
2♦! = transfer na 6.♥ lub 5+♠ i 5+♣
2♥! = transfer na 6.♠ lub 5+♣ i 5+♦
2♠! = transfer na 6.♣ lub 5+♦ i 5+♥
Pozostały nam przedzielone dwukolorówki, które możemy zalicytować bezpośrednio:
3♣(!) = 5+♣ i 5+♥
3♦(!) = 5+♦ i 5+♠
2BA proponuję wykorzystać na zasygnalizowanie 7+ w którykolwiek młodszy.
* * * * *
Tyle systematyka otwarć, teraz trzeba poradzić sobie z dalszą licytacją. Nie jest to łatwe, bo wariantowość stawia spore wyzwania, szczególnie dla rąk z pewnymi ambicjami.
O wiele prościej robi się gdy wiadomo, że jesteśmy w obronie. Gwarantuje to otwarcie trzecioręczne. Wtedy naprawdę jest dużo łatwiej znaleźć właściwy kontrakt, a kłopoty mają przeciwnicy. Takie podejście zalecam na początek i specjalnie w tym celu wyodrębniłem ten fragment licytacji.
Jak zwykle, najprościej przyjąć jakieś zasady. Proponuję następujące:
- Przyjęcie transferu nie forsuje;
- Przyjęcie transferu z przeskokiem - zaporowe;
- Zalicytowanie koloru wyższego od transferu - inwit z fitem;
- Zalicytowanie 2BA - ręka na kolorze otwarcia - inwit;
- Podniesienie koloru otwarcia - przeciwna dwukolorówka, inwit;
- Zalicytowanie koloru wyższego od transferu z przeskokiem - GF+;
- Zalicytowanie 3BA - do gry;
- Po skaczącej odpowiedzi i wymuszonym 3BA rebid 4♣! uzgadnia 6. i pyta o kontrole i ew. krótkości;
- Przy dwukolorówkach na pytanie o wartości pokazujemy oba K w posiadanych longerach.
Po pytaniu 4♣, o którym mowa w pkt. 8 stosujemy uproszczoną kwalifikację rąk:
- jako "ładnych", gdy posiadamy co najmniej 3. kontrole (A-2, K i D atu - 1),
- jako "brzydkich", gdy posiadamy kontroli mniej.
Odpowiedzi z "ładną" ręką połączone zostały z ew. wskazaniem krótkości.
To oryginalne rozwiązanie, które może też być adaptowane do innych konwencji, więc nazwijmy je jakoś, np. "Mańka".
* * * * *
Na zakończenie tej ogólnej części warto poruszyć kwestię tego, jak polityka Systemowa PZBS może odnosić się do omawianego rozwiązania.
Definicja konwencji sztucznych (brązowych) mówi, że zalicza się do nich:
a) otwarcia licytacji odzywkami od dwa trefl do trzy pik, które:
- mogą być słabe (mogą mieć siłę mniejszą od siły średniej ręki) ORAZ
- nie przyrzekają co najmniej 4 kart w określonym kolorze;
WYJĄTEK: słaba odzywka pokazująca zawsze co najmniej 4 karty w określonym kolorze. Jeżeli odzywka nie przyrzeka min. 4 kart w określonym kolorze, to musi być dana z ręką silną. (Wyjaśnienie: Jeżeli wszystkie znaczenia słabych odzywek przyrzekają min. 4 karty w określonym kolorze, a silne odzywki przyrzekają silną rękę to nie jest Konwencja Brązowa).
WYJĄTEK: otwarcie licytacji 2 karo, pokazujące słabe dwa w kolorze starszym (Multi) albo układ dwukolorowy z co najmniej jednym kolorem starszym (Wilkosz), z opcją lub bez opcji silnych rąk.
b) wejście w obronie po naturalnym otwarciu licytacji kolorem na wysokości jednego, które nie przyrzeka co najmniej 4 kart w określonym kolorze.
WYJĄTEK: naturalne wejście 1 bez atu w obronie.
WYJĄTEK: każdy cue-bid pokazujący silną rękę (co najmniej 13 HCP).
WYJĄTEK: cue-bid z przeskokiem w określonym kolorze przeciwnika, który obliguje partnera do zalicytowania 3 BA z zatrzymaniem w tym kolorze.
WYJĄTEK: wejście 2 karo po każdym otwarciu 1 trefl, o znaczeniu dwukolorówka Wilkosza z co najmniej jednym kolorem starszym, z opcją lub bez opcji silnych rąk.
c) otwarcia licytacji słabymi odzywkami dwukolorowymi na wysokości dwóch i trzech, wskazującymi nie więcej niż trzy karty w określonym kolorze,
d) kontrolowane systemowe odzywki psychologiczne.
Moim zdaniem, omawiana konwencja podpada pod punkty a i c. Oznaczałoby to, że jej stosowanie ograniczone jest w turniejach brydżowych par, teamów i indywidualnych – lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich i rozgrywanych w ramach mityngów i kongresów (kategoria 3). W takich rozgrywkach stosowanie konwencji brązowych jest możliwe po wyrażeniu zgody przez przeciwników.
Tyle wstępu, przejdźmy do szczegółów.
* * * * *
2♣! = transfer na 6.♦ lub 5+♥ i 5+♠
2♣! | pas | ? |
I. Słabe ręce
PAS = gdy wolimy grać w ♣ (na swoim longerze)
2♦(!) = do koloru, NF
- może być także z własnym słabym longerem ♦, z zamiarem powtórzenia ♦ (bez fitów w starych) - może być longer ♦ w wersji inwitujacej (omówione w pkt II) PAS = mam ♦ 2♥(!) = mam ♥ i ♠ PAS/2♠ = gramy to 3♦ = słaby na 6+♦ ...
3♦(!) = do koloru, zaporowe
PAS = z ♦ 3♥ = naturalne ♥ z ♠ ...
II. Ręce inwitujące
2♦(!) = wariant, w którym to my mamy monokolor ♦ (mała szansa na PAS)
PAS = teoretycznie może tak się zdarzyć... 2♥(!) = stare 2BA! = silny na ♦ bez fitu w starych, NF PAS = do gry 3♦(!) = do koloru, słaby, do gry 3BA = góra, do gry 3♣! = j.w., ale dopuszcza grę w starszy 3♦ = do gry 3♥ = propozycyjne, słaby bez cienia fitu ♦ 3♠! = > 3BA, góra, do gry 3BA(!) = 6. starsza i góra (nie traćmy możliwości zagrania 4 w starszy) ...
2♥(!) = do koloru, NF
- inwit z tolerancją gry w ♦ PAS = trafiony wariant, ale min. 2♠! = krótkość ♦ przy uzgodnionych ♥, max. 2BA! = min. na ♦ 3♦ = do PASa 3♣! = krótkość ♣ przy uzgodnionych ♥, max. 3♦ = max. na ♦ (nie zajmujemy BA) 3♥ = coś w rodzaju 5-6-1-1 ...
2♠(!) = do koloru, NF
- inwit z tolerancją gry w ♦ PAS = trafiony wariant, min. 2BA! = max. na ♦ 3♣! = krótkość ♣ przy uzgodnionych ♠, max. 3♦ = min. na ♦ 3♥! = krótkość ♦ przy uzgodnionych ♠., max. 3♠ = coś w rodzaju 6-5-1-1 ...
2BA! = 6+♣, NF
- jest okazja użyć transferów, więc korzystamy PAS/3♣(!) = do gry 3♦! => 3♥ - 6.♥ 3♥! => 3.♠ - 6.♠ 3♠! => 3BA ...
3♣(!) = na młodszych min. 5-5, NF
- biorąc pod uwagę misfity, całkiem solidna ręka PAS/3♦ = słaby wybór 3♥/♠ = 6. licytowana, góra 3BA = do gry 4♣/♦! = mam ♦ ...
III. Ręce silne
3♥/♠(!) = do koloru, GF+, także z samodzielnym licytowanym kolorem
- trzymam wszystko, zalicytuj 3BA z ♦ lub pokaż krótkość ze starymi - możemy tak licytować również ręce z szansami szlemikowymi 3♠! (po 3♥} => 3BA - z ♦ 3BA = do gry 4♣! = pytanie, dalej jak po bezpośrednim 3BA 3BA (po 3♠) = mam ♦ PAS = do gry 4♣! = uzgadnia ♦, pyta o kontrole [Mańka] 4♦(!) = słabe, bez 3. kontroli 4♥/♠! = 3. kontrole i krótkość licytowana 4BA! = 3. kontrole bez krótkości 5♣! = 3. kontrole i krótkość ♣ 5♦(!) = 4. kontrole 4♦(!) = uzgadnia ♦, INV (obawa grania 3BA prawdopodobnie ze względu na ♣) 4♥/♠ (powtórnie) = własny kolor, do gry 4♣/♦! = krótkość, wariant 5.♥-5.♠ 4♥/♠(!) = do gry 4BA! = pytanie o wartości (zaliczamy K w obu kolorach starszych) ...
3BA = do gry
4♣! = silne, fity w ♦ i co najmniej jednym starszym, raczej słabe ♣ (zalicytowalibyśmy 3BA), F1
- ze starymi obowiązkowe 4♥ - z ♦ i ze słabą ręką licytujemy 4♦, z lepszymi wartościami możemy dodatkowo coś pokazać: 4♦ = jak wyżej 4♥ = na starych 4♠! = wysoki honor w ♣ i krótkość ♠ 4BA! = wysoki honor w ♣ i brak krótkości 5♣! = krótkość ♣ 5♦! = wysoki honor w ♣ i krótkość ♥ ...
Przykład Gracz na pozycji S nie jest w łatwym położeniu.
* * * * *
2♦! = transfer na 6.♥ lub 5+♠ i 5+♣
2♦! | pas | ? |
I. Słabe ręce
PAS = zagramy to
2♥(!) = do koloru, NF
- możemy tak zalicytować ze swoim longerem ♥ - słabym lub w sile inwitu PAS = z ♥ 2♠(!) = ♠ z ♣ ...
3♥(!) = do koloru, zaporowe, na wszelki wypadek fit w ♠ lub w ♣
II. Ręce inwitujące
2♥(!) = wariant, w którym mamy monokolor ♥ (mała szansa na PAS)
PAS = teoretycznie może tak się zdarzyć... 2♠(!) = czarne 2BA! = silny na ♥ bez fitu w ♠, NF PAS = do gry 3♣ = propozycyjne, słabe 3♦ = góra, coś w ♥, zachęca do 3BA 3♥ = gdy mamy jednak jakieś obawy 3BA = do gry ...
2♠(!) = do koloru, NF
- inwit z tolerancją gry w ♥ PAS = mam ♠ i ♣ bez nadwyżek 2BA! = min. na ♥ 3♥ = do gry 3♣! = krótkość ♥ przy uzgodnionych ♠, max. 3♦! = krótkość ♦ przy uzgodnionych ♠, max. 3♥ = max. na ♥ (nie zajmujemy BA) 3♠ = coś w rodzaju 6-1-1-5 ...
2BA(!) = 6+♦, próba zagrania końcówki, NF
PAS/3♦(!) = do gry 3♣! => 3♥ - 6.♥ lub droga do 3BA z ręki Odpowiadającego 3♦/♥ = wybór koloru 3♠! => 3BA 3♥! => 3.♠- 6.♠, min. 3♠ = 6.♠, max. 3BA = do gry ...
3♣(!) = do koloru, tolerancja gry w ♥, INV
- ♠ nas raczej nie interesują (?) PAS = min. 3♦! => 3♥, min. lub dwukolorówka z max., zamiar dojścia 3BA (nie obiecuje nic w ♥) 3♥(!) = do koloru, tj. do wariantu I 3♠! => 3BA 3♥ = 6.♥, max 3♠ = 6.♠, max 3BA = do gry (jeśli chcemy zająć pozycję rozgrywającego, tj. gdy mamy ładne ♥) ...
3♦(!) = ♦ i ♥, NF
PAS/3/4♥ = do gry 3♠ = 6.♠, max 3BA = do gry (ale trochę ryzykowne) ...
III. Ręce silne
3♠(!) = w zasadzie fit ♠, ale możliwy też zamiar zagrania w ♣, nie wyklucza fitu ♥, F1
3BA! = 6.♥ 4♣! = uzgadnia ♥, pyta o kontrole i ew. wartości układowe [Mańka] 4♦! = 3. kontrole, krótkość ♦ 4♥(!) = słaba ręka (0-2 kontrole) 4BA! = 3. kontrole bez krótkości 4♠/5♣! = 3. kontrole i licytowana krótkość 5♥ = 4. kontrole PAS/4♥ = gramy to 4♠ = własny kolor, do gry 4♣! = dwukolorówka, renons w ♦ lub ♥ 4♦! = pytanie 4♥!= renons ♥ 4♠/5♣ = do gry 4BA! = pytanie o wartości - pokazujemy wszystkie K w czarnych! 4♠! = renons ♦ PAS/5♣ = do gry 4BA! = pytanie o wartości (w tym oba czarne króle!) 4♠ = własny kolor, do gry 4♦/♥! = krótkość, ♠ i ♣ 4♠/5♣ = do gry 4BA! = pytanie o wartości (w tym oba czarne króle) ...
3BA = do gry
4♣! = "nie interesuje mnie 3BA, mamy uzgodniony kolor starszy i zagramy końcówkę"
4♦! => ♥, 6.♥ 4♥(!) = 5.♥ i 5.♠ ...
Przykład wyszło jak w Multi
* * * * *
2♥! = transfer na 6.♠ lub 5+♣ i 5+♦
2♥! | pas | ? |
I. Słabe ręce
2♠(!) = do koloru, NF
- ze względu na możliwy II wariant tej odzywki (omówiony w cz. II) powinniśmy coś przekazać PAS = to mam 2BA(!) = młodsze i coś w ♠ - zamiast powiedzieć banalne 3♣, przekażmy jakąś informację PAS = do gry 3♠ = do gry 3♣(!) = ♣ i ♦, krótkość ♠ 3♥ = prawdopodobnie 2.♥ u Otwierającego, więc możemy wybrać ten kolor do gry ...
3♠(!) = do koloru, zaporowe, fit w młodszym, NF
II. Ręce inwitujące
2♠(!) = wariant, w którym mamy monokolor ♠ (mała szansa na PAS)
PAS = no cóż, jednak miał... 2BA! = młodsze i coś w ♠, o sile nic nie mówi, NF 3♥! = inwit z 6.♠ 3♠(!) = do koloru, brak nadwyżek 4♠ = do gry 3♣(!) = młodsze, brak uzupełnienia w ♠ ...
2BA(!) = ręka oparta o kolor młodszy lub ♥, próba zagrania końcówki, F1
- mając 5.♣-5.♦ możemy założyć, że partner ma ♥, a mając ♠...? - licytujemy do jego wyobrażonej ręki 3♣(!) = do koloru (może być dwukolorówka albo ♠), nic specjalnego PAS = na 6+♣ 3♦ = na 6+♦, niechęć do uzgodnienia ♠ PAS = na 6.♠ bez nadwyżek Przykład 3♥/♠! = krótkość i 5-5 na młodych, mamy sporo wojska w ♦! 3♥ = na 6+♥, niechęć do uzgodnienia ♠ 3♠! => 3BA, ładna ręka 3♦/♥(!) = do koloru (do 6.♦/♥), lepsza ręka na 6.♠ 3♠! = ładna dwukolorówka na młodych ...
3♣/♦(!) = do koloru, NF - ręka z fitem ♠, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia
PAS = na młodych 3♥! = krótkość ♥ na młodych 3♠ = bez nadwyżek na ♠ 3BA! = bez krótkości na młodych 4♣! = krótkość ♠ na młodych 4♠ = góra na ♠ ...
III. Ręce silne
3♥! = "pokaż co masz"
3♠! => 3BA, dwukolorówka 3BA! = 6.♠ bez krótkości lub z krótkością, słaba ręka (bez 3. kontroli) PAS = do gry 4♣! = pytanie o krótkość [Mańka] 4♦/♥! = krótkość licytowana 4♠(!) = bez krótkości w czerwonych 4♦! = zainteresowanie krótkością ♣! 4♥! = mam krótkość ♣ 4♠ = nie mam krótkości w ♣ 4♥ = swój kolor do gry 4♠ = do gry 4♣/♦/♥! = 6.♠ i krótkość, 3. kontrole 4♠(!) = 4. kontrole ...
4♣! = silne, GF+
- przesądzona gra kolorowa 4♦! = 6.♠, silniejsza ręka (3/4 kontrole) 4♥! = powiedz coś jeszcze 4♠ = bez nadwyżek 4BA!= 3. kontrole bez krótkości 5♣/♦/♥! = 3. kontrole i krótkość licytowana 5♠ = 4. kontrole 4♥! => 6.♠, słabsza ręka (0-2 kontrole) 4♠! = młode, krótkość ♠ 4BA! = młode, krótkość ♥ ...
* * * * *
2♠! = transfer na 6.♣ lub 5+♦ i 5+♥
2♠! | pas | ? |
I. Słabe ręce
3♣(!) = do koloru, NF
...
3♦/♥(!) = do koloru, zaporowe, możemy też zagrać 4♣
II. Ręce inwitujące
2BA(!) = ręka oparta o kolor młodszy lub ♠, próba zagrania końcówki, F1
3♣ = 6.♣, słaba ręka 3♦(!) = dwukolorówka, słaba 3♥(!) = dwukolorówka, ładna ręka, nie wyklucza 2/3-fitu ♠ 3♠(!) = 2/3-fit ♠, góra 3BA = góra na ♣, bez fitu ♠ ...
III. Ręce silne
3♠(!) = "pokaż co masz", GF+
3BA! = 6.♣ 4♣! = pytanie [Mania] 4♦/♥/♠! = krótkość, 3. kontrole 4BA(!) = 3. kontrole bez krótkości 5♣ = słaba ręka wyższe = 4. kontrole i... według schematu 4♦(!) = dwukolorówka ...
3BA = do gry
4♣! = silne, fity w ♣ i ♦, niewykluczone w ♥, F1
4♦(!) = czerwone PAS/4♥ = do gry 4♠! = uzgadnia ♦, pyta 4BA! = ładna ręka, krótkość ♠ 5♣! = ładna ręka, krotkość ♣ 5♦ = brak nadwyżek 4♥/♠! = krótkość przy 6.♣, ładna ręka 4BA! = ładna ręka na ♣ (nie pokażemy ew. krótkości ♦) 5♣ = bez nadwyżek ...
* * * * *
2BA! = 7+♣/♦
2BA! | pas | ? |
I. Słabe ręce
PAS = wchodzi w rachubę, szczególnie przed partią
3♣(!) = do koloru, NF
4♣(!) = do koloru
II. Ręce inwitujące
3♦(!) = do koloru, NF - ręka z fitem ♦, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia
PAS = bez nadwyżek 3♥/♠! = krótkość, ładna ręka na ♦ 3BA! = bez krótkości, ładna ręka na ♦ 4♣ = "jestem na ♣" ...
3♥/♠ = na swoim kolorze, INV
III. Ręce silne
3BA = do gry
4♦! = silne, oba starsze, wybierz któryś z lepszym fitem
* * * * *
3♣(!) = 5+♣ i 5+♥
3♣(!) | pas | ? |
I. Słabe ręce
PAS/3♥/4♣ = do gry
II. Ręce inwitujące
3♦(!) = fit ♥, INV
III. Ręce silne
3♠(!) = uzgadnia ♣
3BA! = ładna ręka 4♣ = brzydka ręka ...
4♥ = do gry
Przykład - w rzeczywistości licytacja potoczyła się inaczej (link), wynik -2
* * * * *
3♦(!) = 5+♦ i 5+♠
3♦(!) | pas | ? |
I. Słabe ręce
PAS/3♠ = do gry
II. Ręce inwitujące
3♥(!) = ręka z fitem w kolorze partnera, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia
3♠ = brak nadwyżek 3BA! = nadwyżkowa ...
III. Ręce silne
3BA = do gry
4♣! = silne, ambicje szlemikowe, jeszcze nic nie wiemy, GF+
4♦(!) = słaba ręka (bez 3. kontroli) 4♥ = przejściowe, interesuje nas renons 4♠(!) = bez renonsu 4BA! = renns ♥ 5♣! = renons ♣ 4♥! = krótkość ♥, ładna ręka 4♠! = krótkość ♣, ładna ręka 4BA! = renons ♦, ładna ręka 5♣! = renons ♣, ładna ręka ...
4♥ = samodzielny kolor, do gry