Czarna Mańka

czwartek, 20 września 2018 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Na tegorocznych Mistrzostwach KAS zasłyszałem od Gerarda z Wrocławia (serdecznie pozdrawiam!) o ciekawej konwencji otwarć zaporowych. Nazwa Mania Frania, pochodzenie ponoć warszawskie, choć nigdy się z tym pomysłem nie spotkałem (ma to zresztą swoje uzasadnienie, o czym dalej). Co najważniejsze, konwencja ta trafia celnie w moje preferencje, a zobaczycie to sami porównując choćby poniższy tekst z Szufladą i jej transferami alternatywnymi.

Ponieważ poznałem tylko ideę, podjąłem próbę uzupełnienia jej do sensownej całości. W tytule nie użyłem nazwy oryginalnej, bo to co proponuję z całą pewnością odbiega od oryginału. Pozostałem jednak w klasyczno-warszawskim klimacie (wiecie chyba skąd ta nazwa?).
Jeśli natrafię na oryginał, to chętnie o nim napiszę.

* * * * *

Założenie jest takie:

Otwarcia na wysokości 2 są słabym transferem na  kolejny kolor lub oznaczają dwukolorówkę na dwóch kolejnych jeszcze wyższych kolorach.

Krótko mówiąc, licytujemy kolor, którego na pewno nie mamy:

2♣! = transfer na 6. lub 5+ i 5+♠

2! = transfer na 6. lub 5+♠ i 5+♣

2! = transfer na 6.♠ lub 5+♣ i 5+

2♠! = transfer na 6.♣ lub 5+ i 5+

Pozostały nam przedzielone dwukolorówki, które możemy zalicytować bezpośrednio:

3♣(!) = 5+♣ i 5+

3(!) = 5+ i 5+♠

2BA proponuję wykorzystać na zasygnalizowanie 7+ w którykolwiek młodszy.

* * * * *

Tyle systematyka otwarć, teraz trzeba poradzić sobie z dalszą licytacją. Nie jest to łatwe, bo wariantowość stawia spore wyzwania, szczególnie dla rąk z pewnymi ambicjami.

O wiele prościej robi się gdy wiadomo, że jesteśmy w obronie. Gwarantuje to otwarcie trzecioręczne. Wtedy naprawdę jest dużo łatwiej znaleźć właściwy kontrakt, a kłopoty mają przeciwnicy. Takie podejście zalecam na początek i specjalnie w tym celu wyodrębniłem ten fragment licytacji.

Jak zwykle, najprościej przyjąć jakieś zasady. Proponuję następujące:

  1. Przyjęcie transferu nie forsuje;
  2. Przyjęcie transferu z przeskokiem - zaporowe;
  3. Zalicytowanie koloru wyższego od transferu - inwit z fitem;
  4. Zalicytowanie 2BA - ręka na kolorze otwarcia - inwit;
  5. Podniesienie koloru otwarcia - przeciwna dwukolorówka, inwit;
  6. Zalicytowanie koloru wyższego od transferu z przeskokiem - GF+;
  7. Zalicytowanie 3BA - do gry;
  8. Po skaczącej odpowiedzi i wymuszonym 3BA rebid 4♣! uzgadnia 6. i pyta o kontrole i ew. krótkości;
  9. Przy dwukolorówkach na pytanie o wartości pokazujemy oba K w posiadanych longerach.

Po pytaniu 4♣, o którym mowa w pkt. 8 stosujemy uproszczoną kwalifikację rąk:

Odpowiedzi z "ładną" ręką połączone zostały z ew. wskazaniem krótkości.

To oryginalne rozwiązanie, które może też być adaptowane do innych konwencji, więc nazwijmy je jakoś, np. "Mańka".

* * * * *

Na zakończenie tej ogólnej części warto poruszyć kwestię tego, jak polityka Systemowa PZBS może odnosić się do omawianego rozwiązania.

Definicja konwencji sztucznych (brązowych) mówi, że zalicza się do nich:

a) otwarcia licytacji odzywkami od dwa trefl do trzy pik, które:

WYJĄTEK: słaba odzywka pokazująca zawsze co najmniej 4 karty w określonym kolorze. Jeżeli odzywka nie przyrzeka min. 4 kart w określonym kolorze, to musi być dana z ręką silną. (Wyjaśnienie: Jeżeli wszystkie znaczenia słabych odzywek przyrzekają min. 4 karty w określonym kolorze, a silne odzywki przyrzekają silną rękę to nie jest Konwencja Brązowa).

WYJĄTEK: otwarcie licytacji 2 karo, pokazujące słabe dwa w kolorze starszym (Multi) albo układ dwukolorowy z co najmniej jednym kolorem starszym (Wilkosz), z opcją lub bez opcji silnych rąk.

b) wejście w obronie po naturalnym otwarciu licytacji kolorem na wysokości jednego, które nie przyrzeka co najmniej 4 kart w określonym kolorze.

WYJĄTEK: naturalne wejście 1 bez atu w obronie.

WYJĄTEK: każdy cue-bid pokazujący silną rękę (co najmniej 13 HCP).

WYJĄTEK: cue-bid z przeskokiem w określonym kolorze przeciwnika, który obliguje partnera do zalicytowania 3 BA z zatrzymaniem w tym kolorze.

WYJĄTEK: wejście 2 karo po każdym otwarciu 1 trefl, o znaczeniu dwukolorówka Wilkosza z co najmniej jednym kolorem starszym, z opcją lub bez opcji silnych rąk.

c) otwarcia licytacji słabymi odzywkami dwukolorowymi na wysokości dwóch i trzech, wskazującymi nie więcej niż trzy karty w określonym kolorze,

d) kontrolowane systemowe odzywki psychologiczne.

Moim zdaniem, omawiana konwencja podpada pod punkty a i c. Oznaczałoby to, że jej stosowanie ograniczone jest w turniejach brydżowych par, teamów i indywidualnych – lokalnych, regionalnych, ogólnopolskich i rozgrywanych w ramach mityngów i kongresów (kategoria 3). W takich rozgrywkach stosowanie konwencji brązowych jest możliwe po wyrażeniu zgody przez przeciwników.

Tyle wstępu, przejdźmy do szczegółów.

* * * * *


2♣! = transfer na 6. lub 5+ i 5+♠

2♣! pas ?

I. Słabe ręce

PAS = gdy wolimy grać w ♣ (na swoim longerze)

2(!) = do koloru, NF

 ...

- może być także z własnym słabym longerem , z zamiarem powtórzenia  (bez fitów w starych)

- może być longer w wersji inwitujacej (omówione w pkt II)

PAS = mam 

2(!) = mam  i ♠

PAS/2♠ = gramy to

3 = słaby na 6+

3(!) = do koloru, zaporowe

 ...

PAS = z 

3 = naturalne z ♠

II. Ręce inwitujące

2(!) = wariant, w którym to my mamy monokolor  (mała szansa na PAS)

 ...

PAS = teoretycznie może tak się zdarzyć...

2(!) = stare

2BA! = silny na bez fitu w starych, NF

PAS = do gry

3(!) = do koloru, słaby, do gry

3BA = góra, do gry

3♣! = j.w., ale dopuszcza grę w starszy

3 = do gry

3 = propozycyjne, słaby bez cienia fitu 

3♠! = > 3BA, góra, do gry

3BA(!) = 6. starsza i góra (nie traćmy możliwości zagrania 4 w starszy)

2(!) = do koloru, NF

 ...

- inwit z tolerancją gry w 

PAS = trafiony wariant, ale min.

2♠! = krótkość  przy uzgodnionych , max.

2BA! = min. na 

3 = do PASa

3♣! = krótkość ♣ przy uzgodnionych , max.

3 = max. na  (nie zajmujemy BA)

3 = coś w rodzaju 5-6-1-1

2♠(!) = do koloru, NF

 ...

- inwit z tolerancją gry w 

PAS = trafiony wariant, min.

2BA! = max. na 

3♣! = krótkość ♣ przy uzgodnionych ♠, max.

3 = min. na

3! = krótkość  przy uzgodnionych ♠., max.

3♠ = coś w rodzaju 6-5-1-1

2BA! = 6+♣, NF

 ...

- jest okazja użyć transferów, więc korzystamy

PAS/3♣(!) = do gry

3! => 3 - 6.

3! => 3.♠ - 6.♠

3♠! => 3BA

3♣(!) = na młodszych min. 5-5, NF

 ...

- biorąc pod uwagę misfity, całkiem solidna ręka

PAS/3 = słaby wybór

3/♠ = 6. licytowana, góra

3BA = do gry

4♣/! = mam

III. Ręce silne

3/♠(!) = do koloru, GF+, także z samodzielnym licytowanym kolorem

 ...

- trzymam wszystko, zalicytuj 3BA z lub pokaż krótkość ze starymi

- możemy tak licytować również ręce z szansami szlemikowymi

3♠! (po 3} => 3BA - z 

3BA = do gry

4♣! = pytanie, dalej jak po bezpośrednim 3BA

3BA (po 3♠) = mam 

PAS = do gry

4♣! = uzgadnia , pyta o kontrole [Mańka]

4(!) = słabe, bez 3. kontroli

4/♠! = 3. kontrole i krótkość licytowana

4BA! = 3. kontrole bez krótkości

5♣! = 3. kontrole i krótkość ♣

5(!) = 4. kontrole

4(!) = uzgadnia , INV (obawa grania 3BA prawdopodobnie ze względu na ♣)

4/♠ (powtórnie) = własny kolor, do gry

4♣/! = krótkość, wariant 5.-5.♠

4/♠(!) = do gry

4BA! = pytanie o wartości (zaliczamy K w obu kolorach starszych)

3BA = do gry

4♣! = silne, fity w i co najmniej jednym starszym, raczej słabe ♣ (zalicytowalibyśmy 3BA), F1

 ...

- ze starymi obowiązkowe 4

- z i ze słabą ręką licytujemy 4, z lepszymi wartościami możemy dodatkowo coś pokazać:

4 = jak wyżej

4 = na starych

4♠! = wysoki honor w ♣ i krótkość ♠

4BA! = wysoki honor w ♣ i brak krótkości

5♣! = krótkość ♣

5! = wysoki honor w ♣ i krótkość 

Przykład Gracz na pozycji S nie jest w łatwym położeniu.

* * * * *


2! = transfer na 6. lub 5+♠ i 5+♣

2! pas ?

I. Słabe ręce

PAS = zagramy to

2(!) = do koloru, NF

 ...

- możemy tak zalicytować ze swoim longerem  - słabym lub w sile inwitu

PAS = z

2♠(!) = ♠ z ♣

3(!) = do koloru, zaporowe, na wszelki wypadek fit w ♠ lub w ♣

II. Ręce inwitujące

2(!) = wariant, w którym mamy monokolor  (mała szansa na PAS)

 ...

PAS = teoretycznie może tak się zdarzyć...

2♠(!) = czarne

2BA! = silny na  bez fitu w ♠, NF

PAS = do gry

3♣ = propozycyjne, słabe

3 = góra, coś w , zachęca do 3BA

3 = gdy mamy jednak jakieś obawy

3BA = do gry

2♠(!) = do koloru, NF

 ...

- inwit z tolerancją gry w 

PAS = mam ♠ i ♣ bez nadwyżek

2BA! = min. na

3 = do gry

3♣! = krótkość przy uzgodnionych ♠, max.

3! = krótkość  przy uzgodnionych ♠, max.

3 = max. na (nie zajmujemy BA)

3♠  = coś w rodzaju 6-1-1-5

2BA(!) = 6+, próba zagrania końcówki, NF

 ...

PAS/3(!) = do gry

3♣! => 3 - 6. lub droga do 3BA z ręki Odpowiadającego

3/ = wybór koloru

3♠! => 3BA

3! => 3.♠- 6.♠, min.

3♠ = 6.♠, max.

3BA = do gry

3♣(!) = do koloru, tolerancja gry w , INV

 ...

- ♠ nas raczej nie interesują (?)

PAS = min.

3! => 3, min. lub dwukolorówka z max., zamiar dojścia 3BA (nie obiecuje nic w )

3(!) = do koloru, tj. do wariantu I

3♠! => 3BA

3 = 6., max

3♠ = 6.♠, max

3BA = do gry (jeśli chcemy zająć pozycję rozgrywającego, tj. gdy mamy ładne )

Przykład

3(!) = , NF

 ...

PAS/3/4 = do gry

3♠ = 6.♠, max

3BA = do gry (ale trochę ryzykowne)

III. Ręce silne

3♠(!) = w zasadzie fit ♠, ale możliwy też zamiar zagrania w ♣, nie wyklucza fitu , F1

 ...

3BA! = 6.

4♣! = uzgadnia , pyta o kontrole i ew. wartości układowe [Mańka]

4! = 3. kontrole, krótkość 

4(!) = słaba ręka (0-2 kontrole)

4BA! = 3. kontrole bez krótkości

4♠/5♣! = 3. kontrole i licytowana krótkość

5 = 4. kontrole

PAS/4 = gramy to

4♠ = własny kolor, do gry

4♣! = dwukolorówka, renons lub 

4! = pytanie

4!= renons

4♠/5♣ = do gry

4BA! = pytanie o wartości - pokazujemy wszystkie K w czarnych!

4♠! = renons 

PAS/5♣ = do gry

4BA! = pytanie o wartości (w tym oba czarne króle!)

4♠ = własny kolor, do gry

4/! = krótkość, ♠ i ♣

4♠/5♣ = do gry

4BA! = pytanie o wartości (w tym oba czarne króle)

3BA = do gry

4♣! = "nie interesuje mnie 3BA, mamy uzgodniony kolor starszy i zagramy końcówkę"

 ...

4! => , 6.

4(!) = 5. i 5.♠

Przykład wyszło jak w Multi

* * * * *


2! = transfer na 6.♠ lub 5+♣ i 5+

2! pas ?

I. Słabe ręce

2(!) = do koloru, NF

 ...

- ze względu na możliwy II wariant tej odzywki (omówiony w cz. II) powinniśmy coś przekazać

PAS = to mam

2BA(!) = młodsze i coś w ♠

- zamiast powiedzieć banalne 3♣, przekażmy jakąś informację

PAS = do gry

3♠ = do gry

3♣(!) = ♣ i , krótkość ♠

3 = prawdopodobnie 2. u Otwierającego, więc możemy wybrać ten kolor do gry

Przykład - a tak to było...

3♠(!) = do koloru, zaporowe, fit w młodszym, NF

II. Ręce inwitujące

2♠(!) = wariant, w którym mamy monokolor ♠ (mała szansa na PAS)

 ...

PAS = no cóż, jednak miał...

2BA! = młodsze i coś w ♠, o sile nic nie mówi, NF

3! = inwit z 6.♠

3♠(!) = do koloru, brak nadwyżek

4♠ = do gry

3♣(!) = młodsze, brak uzupełnienia w ♠

2BA(!) = ręka oparta o kolor młodszy lub , próba zagrania końcówki, F1

 ...

- mając 5.♣-5. możemy założyć, że partner ma , a mając ...?

- licytujemy do jego wyobrażonej ręki

3♣(!) = do koloru (może być dwukolorówka albo ♠), nic specjalnego

PAS = na 6+♣

3 = na 6+, niechęć do uzgodnienia ♠

PAS = na 6.♠ bez nadwyżek   Przykład

3/♠! = krótkość i 5-5 na młodych, mamy sporo wojska w !

3 = na 6+, niechęć do uzgodnienia ♠

3♠! => 3BA, ładna ręka

3/(!) = do koloru (do 6./), lepsza ręka na 6.♠

3♠! = ładna dwukolorówka na młodych

3♣/(!) = do koloru, NF - ręka z fitem ♠, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia

 ...

PAS = na młodych

3! = krótkość na młodych

3♠ = bez nadwyżek na ♠

3BA! = bez krótkości na młodych

4♣! = krótkość ♠ na młodych

4♠ = góra na ♠

III. Ręce silne

3! = "pokaż co masz"

 ...

3♠! => 3BA, dwukolorówka

3BA! = 6.♠ bez krótkości lub z krótkością, słaba ręka (bez 3. kontroli)

PAS = do gry

4♣! = pytanie o krótkość [Mańka]

4/! = krótkość licytowana

4♠(!) = bez krótkości w czerwonych

4! = zainteresowanie krótkością ♣!

4! = mam krótkość ♣

4♠ = nie mam krótkości w ♣

4 = swój kolor do gry

4♠ = do gry

4♣//! = 6.♠ i krótkość, 3. kontrole

4♠(!) = 4. kontrole

4♣! = silne, GF+

 ...

- przesądzona gra kolorowa

4! = 6.♠, silniejsza ręka (3/4 kontrole)

4! = powiedz coś jeszcze

4♠ = bez nadwyżek

4BA!= 3. kontrole bez krótkości

5♣//! = 3. kontrole i krótkość licytowana

5♠ = 4. kontrole

4! => 6.♠, słabsza ręka (0-2 kontrole)

4♠! = młode, krótkość ♠

4BA! = młode, krótkość 

* * * * *


2♠! = transfer na 6.♣ lub 5+ i 5+

2! pas ?

I. Słabe ręce

3♣(!) = do koloru, NF

 ...

PAS = "mam ♣"

3(!) = dwukolorówka czerwona

Przykład

3/(!) = do koloru, zaporowe, możemy też zagrać 4♣

II. Ręce inwitujące

2BA(!) = ręka oparta o kolor młodszy lub ♠, próba zagrania końcówki, F1

 ...

3♣ = 6.♣, słaba ręka

3(!) = dwukolorówka, słaba

3(!) = dwukolorówka, ładna ręka, nie wyklucza 2/3-fitu ♠

3♠(!) = 2/3-fit ♠, góra

3BA = góra na ♣, bez fitu ♠

III. Ręce silne

3♠(!) = "pokaż co masz", GF+

 ...

3BA! = 6.♣

4♣! = pytanie [Mania]

4//♠! = krótkość, 3. kontrole

4BA(!) = 3. kontrole bez krótkości

5♣ = słaba ręka

wyższe = 4. kontrole i... według schematu

4(!) = dwukolorówka

3BA = do gry

4♣! = silne, fity w ♣ i  , niewykluczone w , F1

 ...

4(!) = czerwone

PAS/4 = do gry

4♠! = uzgadnia , pyta

4BA! = ładna ręka, krótkość ♠

5♣! = ładna ręka, krotkość ♣

5 = brak nadwyżek

4/♠! = krótkość przy 6.♣, ładna ręka

4BA! = ładna ręka na ♣ (nie pokażemy ew. krótkości )

5♣ = bez nadwyżek

* * * * *


2BA! = 7+♣/

2BA! pas ?

I. Słabe ręce

PAS = wchodzi w rachubę, szczególnie przed partią

3♣(!) = do koloru, NF

4♣(!) = do koloru

II. Ręce inwitujące

3(!) = do koloru, NF - ręka z fitem , z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia

 ...

PAS = bez nadwyżek

3/♠! = krótkość, ładna ręka na 

3BA! = bez krótkości, ładna ręka na 

4♣ = "jestem na ♣"

3/ = na swoim kolorze, INV

III. Ręce silne

3BA = do gry

4! = silne, oba starsze, wybierz któryś z lepszym fitem

* * * * *


3♣(!) = 5+♣ i 5+

3♣(!) pas ?

I. Słabe ręce

PAS/3/4♣ = do gry

II. Ręce inwitujące

3(!) = fit , INV

III. Ręce silne

3(!) = uzgadnia ♣

 ...

3BA! = ładna ręka

4♣ = brzydka ręka

4 = do gry

Przykład - w rzeczywistości licytacja potoczyła się inaczej (link), wynik -2

Przykład

* * * * *


3(!) = 5+ i 5+

3(!) pas ?

I. Słabe ręce

PAS/3♠ = do gry

II. Ręce inwitujące

3(!) = ręka z fitem w kolorze partnera, z którą inwitujemy końcówkę, jeżeli partner ma górę otwarcia

 ...

3♠ = brak nadwyżek

3BA! = nadwyżkowa

III. Ręce silne

3BA = do gry

4♣! = silne, ambicje szlemikowe, jeszcze nic nie wiemy, GF+

 ...

4(!) = słaba ręka (bez 3. kontroli)

4 = przejściowe, interesuje nas renons

4♠(!) = bez renonsu

4BA! = renns 

5♣! = renons ♣

4! = krótkość , ładna ręka

4♠! = krótkość ♣, ładna ręka

4BA! = renons , ładna ręka

5♣! = renons ♣, ładna ręka

4 = samodzielny kolor, do gry

Poprawiony: niedziela, 16 lipca 2023 08:21