Uwaga

Otwarcie 1karo - Preser

piątek, 13 września 2013 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Przypomnijmy. że otwarcie 1 odbiega od standardu znanego nam z WJ, przede wszystkim z uwagi na to, że w systemie PRESER stosujemy słabe otwarcie 1BA (12-14 PC bez 4. starszej).

* * * * *

Obejmuje ono ręce, z którymi otwieralibyśmy klasyczne 1BA (oczywiście z 4+, bo inaczej otwieramy 1♣), a nie zawiera rąk słabych (12-14 PC), bez krótkości i bez 4. starszej, z którymi otwieramy właśnie 1BA.

Otwarcie 1 częściej więc zawiera ręce w dobrej sile (15-17 PC).
Ręce słabsze obiecują 4. starszą lub skład niezrównoważony (z krótkością), np. w rodzaju (1-3)-5-4, 3-3-6-1 itp.

A oto pełny opis tego otwarcia:

1/ 12(11)-14 PC, 4+ w składzie niezrównoważonym, ew. z inną 4.

- z 5.♣ i 4/5. na 12-14 PC otwieramy 2♣ (!)

- z 2-2-(4-5) otwieramy 1BA

2/ 12(11) -17 PC, z 4. w składzie trójkolorowym *)

3/ 15-17 PC, 4+ bez innej 5.

*) Przy  (1-4)-4-4 otwieramy, w zależności od siły: 1 na 12-14 PC lub 1♣ na 15-17 PC

-  po otwarciu 1♣ i transferowym 1o1 rebid 1♠/BA Otwierajacego oznacza zawsze 15-17 PC

- z 12-14 PC otwieramy 1, bo rebid 2♣ powie nam więcej niż po otwarciu 1♣ i transferze 1o1

Z ręką w sile 15-17 PC i kolorami młodszymi 5.-4. otwieramy  w kolor dłuższy (z 5.♣ otwieramy 2♣).

Szczegóły otwarć z 5-4 w młodszych znajdziecie tutaj.


* * * * *

Odpowiedzi na otwarcie 1 mają natępujące znaczenie:

1/♠ = 4. licytowana do 10 PC, albo 5. w sile 7+PC, albo 6. do 7 PC albo 16+PC

1BA = do 10 PC bez 4 starszej, nie wyklucza 5.♣, NF

2♣ = słabe 6+♣ lub 5+♣ na 11/12, nie wyklucza 4. starszej, NF

2(!) = 11/12 PC nie gwarantuje fitu , możliwa 4. starsza lub obie, albo 6. starsza w sile 10/11 PC, F1

2/♠ = 6+ w sile 8/9 PC

2BA = GF na 13+PC, możliwa 4 starsza, ale bez 4. starszej od 16+PC

3♣ = 5+♣ nie wyklucza 4. starszej, 13+PC, GF

3/♠ = 6+ w sile 12-15 PC

3BA = 13-15 PC bez 4. starszej

3 =  słabe z superfitem , w zależności od założeń

4 =  16+PC z b.dobrym fitem , IS

4♣//♠! = j.w. - Blackwood wyłączeniowy

* * * * *

Powyższe można ująć w formie tabeli:

      do 6 PC    7-10 PC     (10)11/12 PC     (12)13-15          16+PC    
bez 4. starszej      
PAS  1BA  2! 3BA 2BA!
j.w. i 5+♣ PAS   1BA/2♣ 
 2♣  3♣
j.w. i 5. 3  1BA  2 2BA! 4
4. starsza PAS  1/♠ 2BA!
4. starsza i 5.♣    
PAS 2♣ 3♣
5. starsza  PAS 
1/♠ 
6. starsza 1/♠ 2/♠ 2! 3/♠ 1/♠

Podkreślmy:


* * * * *

Odpowiedzi mocno odbiegają od przyjętych standardów.

     (pas)   1♦       pas  
   ?    

PAS = z  siłą poniżej 7 PC i nieciekawym układem

1 = 1) 4. w sile 7-10 PC
             2) 5. licytowana w sile 7+PC
                  3) 6+ z ręką bardzo słabą
                       4)
6+ z ręką 16+PC

 ...

- z 4. i silniejszą ręką (11/12 PC) odpowiadamy 2!,  a z jeszcze silniejszą (13+PC) 2BA!

 
Rebidy 1/2♠ Otwierającego nie obiecują 4.♠!
 

1♠(!) = 3/4.♠ 12-14 PC  

- zwykle 4.♠, z 3.♠ coś w rodzaju  3-1-5-4

1BA! = 15(16) PC, bez 4.♠ i 4+♣, nawet 3-3-4-3

2♣ = 1-3-5-4 na 12-14 PC

- z 3.♠ powiedzielibyśmy 1♠, a z 3-2 lub 2-2 w starszych otwieramy 1BA

2 = 6+ na 12-14 PC, z krótkością

- np. coś w rodzaju (1-3)-6-3 lub 3-3-6-1

2(♂) = 4., 12-15 PC, NF

- nieco szerszy przedział siły, mamy sporo miejsca na inwit

2♠(!) = 3/4.♠, 15(16) PC

2BA = 17(16) PC nie wyklucza 4.♠, INV

- jeśli Odpowiadający ma na końcówkę, to i tak zdąży uzgodnić ewentualnie swoje 4.♠

3♣ = 4+ i 4.♣ bez 4. starszej, 15-17 PC (z 5.♣ otworzymy 2♣ - zmodyfikowany Precision)

3 = 6+, 15-17 PC

3(♂) = 4., 16/17 PC

1♠ = 1) 4.♠ w sile 7-10 PC
                2) 5.♠ w sile 7+PC, nie wyklucza 4.
                    3) 6+♠ z ręką bardzo słabą
                        4)
6+♠ z ręką bardzo silną (16+PC)

 ...

1BA(!) = 12-14 PC, 4.

2♣ = 4.♣, 12-14 PC

2 = 6+, w zasadzie z krótkością, 12-14 PC

2 = 4., 15-17 PC

2♠ (♂)= 4.♠, 12-15 PC

2BA = 15-17 PC bez 4. starszej i 4/5.♣

3♣ = 4+ i 4.♣, 15-17 PC

3♠ = 4.♠ i 16/17 PC

1BA = 7-10 PC bez 4./♠, nie wyklucza fitu

  ...

PAS = 12-14 PC, bez nadwyżek w składzie

2♣ = 12-14 PC, 4/5.-5.♣, skład różny od 2-2-(5-4)

2 = 12-14 PC i 5/6., sign-off

2/♠ = 15-17 PC, w zasadzie 4., bardziej jednak en passant, inwit do 3BA

2BA = 15-17 PC, dobra ręka do BA, trzyma starsze, ale niekoniecznie  ♣

3♣ = 15-17 PC, 5. i 4.♣, honory zgrupowane w kolorach młodszych

3 = 15-17 PC, dobry kolor 6+

2♣ =  1) słabe (do 10 PC) 6+♣
                 2) 5+♣ w sile 11/12 PC, możliwa 4. starsza

  ...

- z warianetm /1/ Odpowiadający w kolejnym okrążeniu wraca na 3♣

PAS = dół otwarcia z fitem ♣

2 = 12/13 PC bez 4. starszej,

- coś w rodzaju  3-3-6-1

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2BA = 15(17) PC, nie wyklucza 4.starszej, NF

3♣ = 17(16) PC, nawet z 2.♣, NF

2(!) 1) 11/12 PC nie gwarantuje fitu , możliwa 4. starsza lub obie,
                2) 6. starsza w sile 10/11PC, F1

 ...

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2BA(!) = 12(13) PC, 4.♣ i 5.

3♣ = 12(13) PC, 5.♣ i 4.

3/♠ = 4. licytowana, GF

3BA = do gry - bez 4. starszej, min. dubleton w każdym ze starszych, 15-17 PC

- więcej n/t szczegółów dalszej licytacji znajdziesz tutaj

2/♠ = 6+ w kolorze licytowanym na 8/9 PC (inwitujące zniesienie)

2BA! = 13+PC, nie wyklucza 4. starszej, ale z 13-15 PC bez 4. starszej licytujemy 3BA, GF

 ...

wszystkie rebidy

3♣(!) = 1) 4+ i 4+♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością w starszym lub
                 2) 6+, możliwa krótkość ♣

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (możliwa także w ♣!)

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości

po rebidzie 3♣

3♣(!) = 1) 4+ i 4+♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością w starszym lub
                 2) 6+, możliwa krótkość ♣

- na razie zakładamy, że możliwa jest 4. starsza np. (1-3)-4-5, (1-4)-4-4 ?

3(!) = uzgadnia , pyta o krótkość

3/♠! = krótkość,  F1

3BA! = krótkość ♣,  NF

3! = uzgadnia ♣, pyta o krótkość, F1

3♠! = krótkość ♠,  F1

3BA(!) = krótkość ♣,  NF

4♣(!) = krótkość NF

3♠ = 4.♠, F1

po rebidzie 3♦

3(!) = 12-14 PC z 4. starszą

3 = 4., F1

3♠! = 4. i krótkość ♠, F1

3BA =  4. bez krótkości

4♣! = 4. i krótkość ♣

3♠ = 4.♠, bez 4., F1

3BA = 4. bez 4.♠, NF

4♣! = 4.♠ i krótkość ♣

4(!) = 4.♠ bez krótkości

4! = 4.♠ i krótkość

3BA = obie starsze 4-4-4-1 lub 4-4-5-0

3♣ = 5+♣ w sile 13+PC, praktycznie GF

 ...

W celu łatwiejszego zapamiętywania ujednolicamy sposób licytacji tak jak po 2BA (3 słabe, 3/♠ mocne)

...

3(!) = 12-14 PC, 4. starsza albo 6+ z krókością

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = bez 4. starszej, słabe ♣, 5+, 15-17 PC

4♣ = 15-17 PC z dobrym fitem ♣, bez 4. starszej i krótkości, GF+

4 = ...?

4/♠! = krótkość licytowana,15-17 PC z dobrym fitem ♣, GF+

3♦

3(!) = 12-14 PC
                 1)  4. starsza albo
                     2) 6+ z krókością

3 = 4., F1

3♠ = 4.♠

4♣/! = uzgadnia , z krótkością (4 = krótkość ♠)

4 = uzgadnia , bez krótkości

3♠ = 4.♠ bez 4., F1

3BA = bez 4.♠ (4.)

4♣/! = cue-bid krótkościowy przy uzgodnionych ♠

4! = koooperacyjne - wartości w ♣ przy uzgodnionych ♠, bez krótkości

4♠ = 4.♠ bez krótkości, brak wartości w ♣

3BA = 16/17 PC (bez 4. starszej), sign-off

4♣! = Gerber, bez 4. starszej,  w zasadzie uzgadnia , 18+PC

4♣

4♣ = 15-17 PC z dobrym fitem ♣, bez 4. starszej i krótkości, GF+

4! = Blackwood

- takie rozwiązanie wydaje się przynieść więcej korzyści niż Blackwood wyłączeniowy 

4/♠! = Blackwood wyłączeniowy

3 = blokujące, 5-9 PC z fitem 5+

3/♠ = 6+ w sile 12-15 PC, GF

3BA = 13-15 PC, układ zrównoważony bez 4./♠, ale zatrzymania w tych kolorach

4 = przed partią - słabe i super fit, zaporowe

4♣//♠! = superfit i 16+PC - Blackwood wyłączeniowy


* * * * *

1 = 1) 4. w sile 7-10 PC
             2) 5. licytowana w sile 7+PC
                  3) 6+ z ręką bardzo słabą
                       4)
6+ z ręką 16+PC

Ponieważ odpowiedź 1 może paść z ręką nawet bardzo słabą, więc staramy się ograniczyć sytuacje, gdy rebid Otwierającego miałby przekraczać 2.

   1♦  
  pas    1  
    pas
?

1♠(!) = 3/4.♠ 12-14 PC 

 ...

- z 3.♠ dopuszczalny w zasadzie jeden rodzaj ręki 3-1-5-4, tj. z krótkością w kolorze odpowiedzi; z 1-3-5-4 Otwierający licytuje rebid 2♣, a z (1-3)-4-5 otworzyłby 2♣;

- dzięki temu rozwiązaniu (z 3.♠) rebid 1BA Otwierającego możemy przeznaczyć na wskazanie wyłącznie rąk silnych, podobnie jak po otwiarciu 1♣;

- możemy zmieścić tutaj również bardzo słabe ręce (11 PC) z 4., z którymi uzgodnimy partnerowi kolor po każdej jego odzywce (licząc, że nie sPASuje).

PAS = 4. i 4.♠, wariant /1/ i dół odpowiedzi, do gry

1BA = do 10 PC, 4. bez 4.♠, skład zrównoważony i 4(5).♣, sign-off

- coś w rodzaju  3-4-2-4, 2-4-3-4, co gwarantuje 4.♣, bo z 3-4-3-3  lub 5.♣ w sile 9/10 PC licytujemy 2♣

2♣! ® =  "co masz w starszych?" - właściwe 5., ale nie wyklucza też 4.♠ ani 4.♣,  F1

- tak licytujemy z rękami nienadającymi się na rebidy 2BA-3BA, a także ze średnią ręką (9/10 PC) np. z 3-4-3-3, 3-4-1-5

2(!) = brak 3. i 4.♠

- a więc chyba tylko 3-1-(5-4)

PAS = wchodzi w rachubę już z 3. raczej bez 4.♣

2(!) = "powiedz dokładniej co masz w młodszych, F1

- to może być nawet bardzo silna ręka z 5., z widokiem na wysoką grę w młodszy

2♠! = dłuższe ♣

2BA! = dłuższe

2♠ = 4-4-2-3, do 10 PC, sign-off

3♣ = 3-1-4-5, do gry

2BA/3♣ = do gry

3 = 5. i 4., dziura w ♣, INV do 3BA

- z 5. licytujemy także z 11/12 PC, ale ręka może być nawet silniejsza

2(!) = 3.nie wyklucza 4.♠

2♠ = 4.♠ bez 3.♥

2 = fit , do 10 PC, do gry

2 = słabe 6+ sign-off

2♠ (♂) = 4. i 4.♠ i 9/10 PC (z 11/12 odpowiedzielibyśmy od razu 2), sign-off

2BA = 5. bez 4.♠, 11/12 PC, INV

3♣ =...?

3 = 5. i 3/4., 13+PC, obawa o ♣ na 3BA, F1

3 = 6+ w sile 16+PC, GF+

3♠ = 5. i 4.♠, GF

3BA = 5. z trzymaniem ♣, sign-off

1BA! = 15(16) PC, bez 4.♠ i 4+♣, nawet 3-3-4-3

 ...

2♣ = słabe, do gry

2! = 5., nie uzgadnia , F1

2 = 3.

2♠ = skład niezrównoważony bez 3. (np. 2-2-6-3)

2BA = skład zrównoważony bez 3. (np. 3-2-4-4)

2 = 6+, bardzo słabe, do gry

3BA = góra wariantu /1/

2♣ = 1-3-5-4 na 12-14 PC

- z 3.♠ powiedzielibyśmy 1♠, z 5.♣ otworzymy 2♣, a z 3-2 lub 2-2 w starszych otwieramy 1BA

2 = 6+ na 12-14 PC, z krótkością

- np. coś w rodzaju (1-3)-6-3, 3-3-6-1, (1-2)-6-4

 ...

PAS = do gry

2 = 6+, słabe, sign-off

2♠! = relay, prawdopodobnie z 5.

2BA! = krótkość bez 4.♣

- np. coś w rodzaju 3-1-6-3

3♣ =  4.♣-6.

3(!) =  3. i 6+, min.

3(!) = 3. i 6+, max.

2(♂) = 4., 12-15 PC, NF

 ...

- wyjątkowo zastosowany jest szerszy przedział siły, co ma dać precyzję rebidu 3♥

- Odpowiadający z 4. ma siłę nie większą niż 10 PC (z 11/12 PC odpowie 2♦)

PAS = do gry

2♠! = ® wywołanie kombinowane, 5., INV

2BA = ® automat

3♣//! = krótkość w licytowanym kolorze (3 = ♠), INV

2BA/3♣/ = bez krótkości, wartości w licytowanym kolorze (2BA= ♠), INV

3(♂) = 4., 10 PC

2♠(!) =  3/4.♠, 15(16) PC

 ...

PAS = 4.♠ i min.

2BA = bez 4.♠, min., do gry

3♣! = prawdopodobnie 5/6., nic nie mówi o sile, F1

3(!) = krótkość

3 = 6+, 16+PC

3 = 2/3., NF

3♠ = 5. i 4.♠, GF

3BA = 5., sign-off - "PASuja albo popraw"

wyższe = 5+, IS

3 = fit , do gry

3 = 6+, bardzo słabe

3♠ = 4.♠, GF

3BA = do gry

2BA = 17(16) PC nie wyklucza 4.♠

 ...

3♣! = ® z 5/6., F1

3! = krótkość 

3 = 2/3.

3 = do gry

3 = 6., bardzo słabe, bez szans na końcówkę, do gry

3♠ = 4.♠, GF

3♣ = 4+ i 4.♣ bez 4. starszej, 15-17 PC (z 5.♣ otworzymy 2♣ - zmodyfikowany Precision)

3 = 6+, 15-17 PC

3(♂) = 4., 16/17 PC



* * * * *

1♠ = 1) 4.♠ w sile 7-10 PC
                2) 5.♠ w sile 7+PC, nie wyklucza 4.
                    3) 6+♠ z ręką bardzo słabą
                        4)
6+♠ z ręką bardzo silną (16+PC)

Podobnie jak 1 tak i 1♠ odpowiadamy z ręką nawet bardzo słabą, jeśli jest na długości w tym kolorze!

  1♦      pas    1♠   
     pas
?

1BA(!) = 12-14 PC, obowiązkowo z 4.

 ...

PAS = bez nadwyżek

2♣(!) = nie obiecuje ♣ - "powiedz coś więcej o starszych", F1

- tak zalicytujemy nawet z 11/12 PC z 4. i 5.♠

- powrót na 3♣ będzie słabe (do 10 PC), do gry

2 = 5+ i 4., bez 3♠, np. 2-4-5-2 lub 1-4-5-3

2 = 4. i 4. bez 3.♠, np. 2-4-4-3 lub 1-4-4-4

2♠ = 3.♠ i 4., np. 3-4-4-2 lub 3-4-5-1

2 = 4., słabe - do gry

2 = 4. i 5.♠, poniżej 10 PC, sign-off

2♠ = 6.♠, słabe - do gry

2BA! = 5.♠ na 11/12 PC, NF

3♣/(!) = wartości w kolorze licytowanym, 5+♠, 13+PC, GF

3 = 4. i 5.♠, GF

3♠ = 6.♠, 16+PC

2♣ = 4.♣, 12-14 PC

- w zasadzie (1-3)-5-4 ale możliwy też skład z 4. np.1-4-4-4 lub 0-4-5-4

2 = 6+ z krótkością, 12-14 PC

 ...

2! = ® 5.♠, F1

2♠ = mam 2/3.♠, słaba ręka nie zachęca

2BA = 5.♠, NF

3♠ = 5.♠, bardzo silna ręka, IS

3BA = bez 3-fitu ♠

4♣/! = cue-bid

3BA = 5.♠, do gry

2BA= krótkość ♠

3♣/! = 3.♠ i krótkość licytowana, INV

3(!) = 2.♠ z figurą, 14(13) PC, INV

3♠ = 3.♠ bez krótkości, 14(13) PC, INV

2♠ = ręka niczego nie obiecuje poza długością w ♠, Otwierający obowiązkowo PASuje

2 = 4., 15-17 PC

2♠ (♂)= 4.♠, 12-15 PC

 ...

2BA! = wywołanie kombinowane (z krótkością)

3♣! = ®

3//♠! = krótkość w licytowanym kolorze (3♠ = krótkość ♣)

2BA = 15-17 PC bez 4. starszej i 4/5.♣

3♣ = 4+ i 4.♣, 15-17 PC

3♠ = 4.♠ i 16/17 PC


* * * * *

Rebid 3♣ Otwierającego wskazuje na rękę w sile 15-17 PC i 4.♣ oraz 4+, bez 4. w kolorze odpowiedzi. Nie pozbawia ona zatem możliwośći posadania przez Otwierającego 3-fitu w kolorze odpowiedzi.

  1♦      pas    1/♠   
     pas
3♣  pas  ?  

PAS/3 = "zagrajmy to", wariant /1/ lub słaby /2/

3/♠ (kolor odpowiedzi) = 6+ w kolorze odpowiedzi, ręka b.słaba, wariant /3/, w zasadzie do gry

3♠/! (drugi kolor) = > 3BA, 9/10 PC w wariancie /1/

3BA = 5. w kolorze odpowiedzi - "PASuj albo popraw"

4♣/ = dobry fit w kolorze licytowanym i 5. w kolorze odpowiedzi, IS

4/♠ (kolor odpowiedzi) = 6+ w kolorze odpowiedzi, 16+PC, IS

- warto zastanowić się jak licytować dalej, jak informować o uzgodnieniu koloru lub jego braku



* * * * *

Odpowiedź  2♣ oznacza:

          1) słabe 6+♣
                 2) 5+♣ w sile 11/12 PC, możliwa 4. starsza

Z powodu tego, że odpowiedź 2♣ może być z warianetm słabym, wszystkie rebidy Otwierającego nie mogą przekroczyć 3♣.

  1♦      pas    2♣   
     pas
?

PAS = dół otwarcia z fitem ♣

2 = 12/13 PC bez 4. starszej, NF

- coś w rodzaju  3-3-6-1, bez krótkości otwieramy 1BA

PAS = dopuszczalny, raczej z min. także w wariancie /1/

2/♠/2BA = 11(12) PC, NF

3 = z fitem, INV

2/♠ = 4. licytowana, 12-14 PC, F1

2♠ (po 2) = 4.♠, 11/12 PC

2BA = 11/12 PC (po 2♠ nie wyklucza 4.)

3♣ = wariant /1/ - słabe

3/♠ (♂) = 4-fit, 11/12 PC, INV

2BA(!) = 15(16) PC, nie wyklucza 4. starszej, NF

3♣ = słaby wariant /1/ - do gry

3♦ = wariant /2/ z fitem , bez zatrzymań w starszych

3/♠ = 4. licytowana, 11/12 PC

3BA = 11/12 PC bez 4. starszej

3♣ = 17(16) PC, nawet z 2.♣, NF

- chcemy wykorzystać szansę na 3BA już przy 8/9 PC u Odpowiadającego


* * * * *

Odpowiedź  2 oznacza:

          1) 11/12 PC, możliwa 4. starsza lub obie, nie gwarantuje fitu
                2) 6. starsza w sile 10/11 PC, F1

  1♦      pas    2!   
     pas
?

2 = 4., 12-17 PC, F1

 ...

2♠ = 4.♠

2BA = bez 4. starszej

3 = 4.

3♠ = 6.♠ na 10/11 PC

2♠(!) = w zasadzie 4.♠, na pewno bez 4.; jednak przy 15-17 PC nie obiecuje 4.♠, F1

 ...

- szeroki przedział siły Otwierającego, jednak w szczególności z wykluczeniem rąk na odzywki wyższe

- chodzi o rozeznanie charakteru ręki Odpowiadającego zanim zalicytujemy 3BA, F1

2BA = 11/12 PC bez 4.♠, nie wyklucza 4. (czy to potrzebne do czegoś?)

3♣! = jakaś krótkość, w zasadzie 5+ -

- Odpowiadający nie ma 5.♣, bo odpowiedziałby 2♣

3(!) = ®

3/♠/BA! =krótkość licytowana (3BA = krótkość ♣)

3 = bez krótkości, 5+ - "partnerze, czy nie powinniśmy zagrać 5?"

3 = 6. na 10/11 PC

3♠ = 4.♠ na 11/12 PC

3BA! = 6.♠ na 10/11 PC

2BA = min. siły (12/13 PC) i brak 4. starszej,  ręka zła do otwarcia 1BA (5+ i 4.♣, krótkość w starszym)

 ...

jeśli Odpowiadający ma 6+starszy, to po tym rebidzie w zasadzie może być pewny, że partner ma krótkość w jego kolorze, zatem ze słabszym longerem powinien rozważyć PAS

3♣/ =do gry

3/♠  = licytowany kolor 6+ (niezły, sekwencja górnych kart), 10/11 PC

3♣ = 12/13 PC i brak 4. starszej, ręka zła do zajęcia 1BA (5+♣ dłuższe niż i krótkość w starszym)

- to już nieaktualne, bo teraz otwieramy 2♣

 ...

PAS/3 =do gry

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3♣ = 4+♣ na 15-17 PC i brak 4. starszej

 nowszy wariant

3 = uzgodnienie.....?

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC, GF

3BA = do gry

3 = min. i ręka jednokolorowa, NF

3/♠  = licytowany kolor 6+, 10/11 PC

3BA = do gry

3/♠! = autosplinter, 15-17 PC (?)

 ...

-  wadą jest zajęcie ze złej ręki 3BA, ale tylko po 3♠ bo po 3 jest miejsce na transfer 3♠

- zaletą jest to, że może uprzedzić o misfiicie w naszym kolorze 6-kartowym

3♠! (po 3) => 3BA

3BA (po 3♠) = do gry, można tak zalicytować i z 6.♠

4/♠ (drugi starszy)  = licytowany kolor 6+, do gry

3BA = do gry - bez 4. starszej, min. dubleton w każdym ze starszych, 15-17 PC

4/♠  = licytowany kolor 6+, do gry


  * * * * *

Odpowiedź 2 oznacza kolor 6+ w sile 8/9 PC.

Ponieważ wszystko jest jasne, jeśli chodzi o siłę (8/9 PC) i długość koloru partnera (6+), Otwierający  łatwo może przesądzić (zalicytować) końcówkę. Z samą górą otwarcia i krótkością w kolorze odpowiedzi może zdobyć się nawet na 3BA. Oczywicie, ma również pełne przesłanki, żeby sPASować.

Inwity mają sens, o ile dotyczyłyby rąk dobrze sfitowanych ze środkowego przedziału siły (13/14 PC), jeśli szans upatrujemy w  wartościach układowych. Taką wartością jest krótkość trafiająca do koloru partnera pozbawionego średnio-wysokich honorów (as do singla jest całkiem przyzwoitą wartością).

(pas)  1 
 pas
  2 
pas ?

2♠! = fit  i krótkość ♠ (Splinter), INV

2BA! = fit  i krótkość lub blotki w ♣, F1

3♣! ® = zainteresowanie (brak średnich honorów w ♣)

3! = krótkość ♣

3! = luka w ♣

3! = "może zainteresuje Cię parterze moja krótkość w ?" - Splinter

3 (powrót na swój kolor) = "mam średnie wartości w ♣, poprzestańmy na 3" - do gry

3♣ = dwukolorowa ręka na młodszych, 5+♣ i 5+, bez fitu w kolorze odpowiedzi- "wybierz kolor do gry", sign-off

3 = monokolor i krótkość w , słabe, sign-off

3(!) (podniesienie) = fit i luka w ♠, INV

3BA = nic nie mówi o składzie, ale raczej bez fitu w kolorze odpowiedzi, do gry

Uwaga:
W tym przypadku z monokolorem można było przejść przez 2BA, a odzywce 3 przypisać znaczenie z krótkością ♠; wtedy 2♠ oznaczałoby to samo co obecnie 2BA (krótkość lub blotki w ♣).
Mimo więc, że to rozwiązanie wydaje się nieco gorsze, a z misfitem wychodzimy poza 2BA, to powyższe zostało podyktowane zamiarem ujednolicenia licytacji, tak jak po odpowiedzi 2♠.


* * * * *

Odpowiedź 2♠ oznacza kolor 6+ w sile 8/9 PC.

(pas)   1 
 pas
 2♠  
pas ?

2BA!  = fit ♠ i krótkość lub luka w ♣

3! = zainteresowanie

3! = krótkość ♣

3! = luka w ♣

3/! = zainteresowanie z powodu licytowanej krótkości w / (Splinter)

3♠ = "niewiele mi to daje", średnie wartości w ♣, bez krótkości  - do gry

3♣ = dwukolorowa ręka na młodszych, 5+♣ i 5+, bez fitu w kolorze odpowiedzi- "wybierz kolor do gry"

3  = monokolor i krótkość w ♠, słabe, sign-off

3! = fit ♠ i krótkość  (Splinter), INV

3♠ (podniesienie) = fit ♠ i luka w , INV

3BA = nic nie mówi o składzie, ale raczej bez fitu w kolorze odpowiedzi, do gry

* * * * *

Przykład 15 czerwca 2014  - Najsłabszy inwit z 6. starszą
Tak naprawdę, to z siłą 10 PC S miał na sztuczną odpowiedź 2, która obiecuje - w przypadku starszego koloru 6-kartowego - siłę 10/11 PC. N miał takie wartości, że bez wahania dorzucić mógł 4♠. O dziwo, część par wylądowała nawet w 6♠, pewnie za sprawą N. 74%

Przykład 16 czerwca 2014  - Szybka decyzja
...


* * * * *

Odpowiedź 2BA przeznaczamy na forsing do dogranej bez koloru 5+.  Możliwa jest  4. starsza.

Otwierający z większą siłą licytuje 3/♠/BA, a z mniejszą 3 z 4. starszą albo 3♣ z 4.♣ bez 4. starszej.

    1♦       pas 
2BA(!
       pas
?

3♣(!) = 1) 5+ i 4.♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością
                 2) 6+ z krótkością

 ...

- nie zawiera składów z 5.♣, z którymi otwieramy 2♣ ani rąk bez krótkości, z którymi otwieramy 1BA

- w wariancie a) w zasadzie (3-1)-5-4 lub więcej

3(!) = pytanie o krótkość, naturalnie uzgadnia 

3/♠! = krótkość /♠ - wariant /1/ lub /2/ (obojętne, bo uzgodnione są )

3BA! =   coś w rodzaju 1-1-(6-5) - wariant /1/

4♣! = wariant /2/ - 6+ z krótkością ♣

3! = do wariantu /1/ - pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia

3♠! = krótkość ♠ - wariant /1/

3BA = "nie mam longera ♣" - wariant /2/

4♣! = krótkość - wariant /1/

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

 ...

3 = 4., F1

3♠ = 4.♠

4 = uzgadnia 

3♠ = 4.♠ bez 4.

3BA = bez 4.♠ (4.)

4♣//! = cue-bid krótkościowy przy uzgodnionych ♠

4♠ = 4.♠ bez krótkości

3BA = 16/17 PC (bez 4. starszej), sign-off

4♣! = Gerber, bez 4. starszej,  w zasadzie uzgadnia , 18+PC

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (także w ♣!)

 ...

- dalej podobna konstrukcja jak po 3♣, z wyjątkiem rąk silnych bez krótkości, z którymi licytujemy bezpośrednio 4

4(!) = pytanie o krótkość, uzgadnia 

4/♠! = krótkość licytowana

4BA = 2-2-5-4

5♣! = 6+ z krótkością ♣

4! = pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia ♣

4♠! = krótkość ♠ - wariant /1/, uzgadnia ♣

4BA = 2-2-5-4 - wariant /1/, uzgadnia ♣ 

5♣! = 6+ i krótkość ♣- wariant /2/

5(!) = krótkość - wariant /1/, uzgadnia ♣

- po każdej odpowiedzi ® jest pytaniem o 5. wartości  i D atu

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości


* * * * *

Odpowiedź 4 bardzo silnie uzgadnia kolor otwarcia i po niej jesteśmy już prawie w szlemiku.

Jej słabością jest to, że niewiele wiemy o ręce Otwierającego.

Gdyby przyjąć, że jest tylko pytaniem o wartości, to uzyskane informacje o asach i królach, choć przybliżą nam tą wiedzę, jednak nadal nie dadzą obrazu tego, ile potencjału tkwi w niższych honorach i długości koloru atutowego u Otwierającego.

Zasadnym wydaje się więc przekazanie przez Odpowiadajacego conajmniej informacji o minimalnej sile.

Odpowiedzi wartościami pozostawiamy - dla ułatwienia zapamiętania - w standardzie Blackwooda, ale tylko z rękami silnymi, tj. 15-17 PC. Słabsze ręce wskazujemy co do zasady odzywkami: 5♣ (2 wartości) i 5 (1 wartość).

         1♦      pas    4(!)   
     pas
              
?

4! = 1) 1 wartość, solidne otwarcie lub
               2) 3 wartości na 12-14 PC

 ...

- jeśli Odpowiadający ma 3/4. wartości to bez żadnych wątpliwości może pytać dalej

4♠! = pytanie o D atu i K

- nawet przy początkowym braku pewności pokazanie D i/lub liczby K powinno wyjaśnić wariant pierwszej odpowiedzi

4BA! = brak D

5♣! = kolejne pytanie

5! = brak króli, zatem wariant /2/

5...! = brak D i wskazana liczba K - przesądza wariant /1/ z 1 wartością

5♣! = D, brak K - praktycznie mieści się tylko w wariancie /2/

5..! = D i wskazana liczba K - mieści się tylko w wariancie /1/

- Odpowiadający może zalicytować też inne pytanie

4BA! = pytanie o wariant pierwszej odpowiedzi

5♣! = 1 wartość i silna ręka - wariant /1/

5! = słabszy z 3. wartościami - wariant /2/

4♠! = 3 wartości, j.w.

4BA! = 2 wartości, j.w

5♣! = 2 wartości i dolny zakres siły

5! = 1 wartość i dolny zakres siły


* * * * *

Jak powyższe ustalenia działają w praktyce?

Nnajlepiej zobaczyć to na przykładach.

 Przykład (M) -  24 listopada 2014  - Słaby longer treflowy
Odpowiedź 2♣ nie musi oznaczać siły 11/12 PC, ale może być dana ze słabym longerem ♣. Tak mogło być w tym przypadku, jak to pokazał przytoczony przykład. W rzeczywistości opóźniona reakcja S doprowadziła jednak do dużej straty. 

 Przykład (M) -  24 listopada 2014  - Na młodych, ale z 3-fitem
Ukrycie lekkiej nadwyżki Otwierajęcego w 2♣ lepiej ustawia dalszą licytację z punktu widzenia fitu ♠. 2BA Odpowiadającego musi oznaczać rękę nadwyżkową, na inwit, a więc z 5.♠. Decyzja jest więc oczywista.

 Przykład -  20 listopada 2014  - Inwit na 6.
Nie jestem przekonany, czy nie lepsze byłoby 3♣ zamiast 3BA. Skończyło się jednak dobrze. 68%

 Przykład -  26 lutego 2014  - bez wysiłku
Bardzo duża siła, tylko 1 asa brak

 Przykład -  25 lutego 2014  - czasem nie wchodzi
Dobra licytacja i kontrakt, ale czasem jak w tytule...

 Przykład -  stawiajmy na "młodzież"
Chodzi oczywiście o to, abyśmy nie zgubili ♣, szczególnie wtedy gdy kroi sie coś poważniejszego.

Przykład -   Typowy rewers
....

Przykład -  5 listopada 2013  - komfort silnego po odpowiedzi 2karo
....

 Przykład -  ...  - gdy brak uzgodnienia
4 wyjaśniało, że chodzi o skład typu 6+ w sile 10/11 PC. Nie ma się co dziwić E, że nie zgodził się na uzgodnienie tego koloru, ale zaproponował jeszcze raz grę w ♠ (ewentualnie na 7 atutach). W mógł też wybrać do gry 4BA. Po 5 trzeba już zaufać partnerowi.



Poprawiony: sobota, 28 lutego 2015 21:17