Otwarcie 1♥ to tradycyjne 5+♥ na 12(11)-17 PC, ale w tej wersji z wieloma istotnymi zmianami, które dotyczą:
- dalszej licytacji po odpowiedziach 1♠/BA (one over one);
- dalszej licytacji po odpowiedziach 2♣/♦ (two over one), w tym bezpieczne podniesienie,
- zastosowania konwencji Ostatnie 2BA,
- wprowadzenia drugiego znaczenia odpowiedzi 2♠/3♣/♦ (Duo-Splintery),
- konstruktywno-blokującego podniesienia 3♥.
* * * * *
Inne założenia:
- Nie stosujemy preferencji 4.♠ nad longerem młodszym 5+ przy sile 10+PC.
- Z rękami w sile 10+PC bez fitu ♥ i 5+ młodszej (typowe jest 3-2-4-4) odpowiadamy 2♣
- Ręce Otwierającego dzielimy na trzy strefy siły i odpowiednią informację stara się on przekazać już w swoim pierwszym rebidzie:
- do 13 PC - 1BA/2♥/♠
- 14/15 PC - 2♣/♦
- 16/17 PC - 2BA i wyższe.
Jeżeli rebid Otwierającego określi jego siłę z taką precyzją, to Odpowiadajacy nie ma potrzeby stosowania inwitów.
(pas) | 1♥ |
pas |
? |
PAS = słabe, wiadomo
1♠ = 7(6)+PC 4+♠
- 1♠ licytujemy także z rękami silnymi, które przesądzają dograną, ale bez preferencji 4.♠ nad silną (10+PC) 5. młodszą . - Ta odzywka forsuje więc na jedno okrążenie (F1). Nie wyklucza 3-fitu ♥. 1BA = 5.♥ bez 4. ♠, 12/13 PC - ręka minimalna - możliwa 5. młodsza 2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4.♣, F1 - brak 4.♠ więc 3-5-3-2 lub 2-5-3-3 lub więcej ♣ 2♦ = 4+♦, 14/15 PC, NF 2♥ = 6+♥, 12/13 PC, NF 2♠(♂) = 4.♠, 12/13 PC, NF 2BA = 5.♥ bez 4-fitu ♠, nie wyklucza 4+ młodszego, 16/17 PC 3♣/♦(!) = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 14/15 PC, INV 3♥ = 6+♥ na 16/17 PC 3♠(♂) = 4.♠ w składzie 4-5-2-2 (bez krótkości), 14/15 PC, INV 3BA! = skład 4-5-2-2, 16/17 PC, GF+ 4♣/♦! = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 16/17 PC, GF+ 1BA = 5.♥ bez 4.♠, 12/13 PC, NF PAS = do gry 2♣/♦ = 5+♣/♦, słabe bez fitu ♥, do gry 2♠ = 3-5-(4-1) z krótkością w kolorze partnera, do gry 2♥ = 2(3).♥, do gry 2♠ = słabe z 5+♠, NF 2BA = 12(13) PC, także z 5.♠ INV - celem jest najwyżej 3BA PAS = bez nadwyżek 3♣/♦(!) = en passant do 3BA, zabezpiecza 3.♠, 14(13) PC, INV 3♠ = "nie odpowiadam za młodsze, ale mam 3.♠", 13 PC, INV 3BA = do gry, 15(14) PC 3♣/♦(!) = 4/5.♠ i 4+ licytowana, bez fitu ♥, GF+ 3♥(!) = kooperujące, z 3/4- fitem w młodszym, ale nie wyklucza 3.♠ 3♠ = 5.♠, próba uzgodnienia koloru, GF+ 3BA = brak 3-fitu ♠ 4♣/♦(!) = cue-bid, uzgadnia ♠ 3♠ = 3-fit ♠ 3BA = bez fitu w młodszym i bez 3-fitu ♠ 3♥ = 4/5♠ i 3.♥, INV 3♠ = 5.♠, GF 3BA = do gry 4♥ = 3.♥ i 4.♠, do gry Rebidy w kolory młodsze wykorzystujemy dla wskazania lekkiej nadwyżki siły 2♣ = 3+♣, 14/15 PC, F1 - np. 3-5-2-3 lub 2-5-3-3, ale też 5+♣ w sile 15 PC PAS = słabe z 4+♣ i krótkością ♥ - np. 4-1-4-4 2♦(!) = 5+♠ lub 5+♦, F1 - częściej natrafimy na 5.♠ 2♥ = bez 3-fitu ♠ - np. 2-5-3-3 PAS = 2.♥, słabe 2♠ = 5.♠, NF 2BA(!) = 4.♠ i 5+♦, krótkość ♥, sign-off 2♠ = 3-fit ♠, NF PAS = 4/5.♠, słaba ręka 2♥ = 2(3).♥ bez 5.♠ słabe, do gry - np. 4-2-(3-4) lub 4-2-5-2 2♠! = zmierza do BA (>BA), pyta o zatrzymanie ♦, 4+♣ 2BA = z zatrzymaniem w ♦, INV do 3BA 2♦ = 3+♦ 14/15 PC PAS = słabe z 4+fitem ♦ 2♥ = 2/3.♥, słabe, do gry 2♠ = 5+♠, słaba ręka, sign-off - tutaj musimy zalicytować bezpośrednio 2BA = do gry 3♣! = "z zatrzymaniem w ♣ zajmij 3BA", INV+ - nie wyklucza silnej ręki, także z 5.♠ 3♦ = "PASuj albo popraw" - miękki inwit do 3BA z fitem ♦ (bez zatrzymań w ♣), INV 3♥ = z fitem, GF+ 3♠ = 6+♠, < 13 PC, INV 3BA/4♥ = do gry 2♥ = 6.♥, 12/13 PC, NF 2♠(♂) = 4.♠ do 15 PC 2BA! = wywołanie z krótkością 3♣! = ® zainteresowanie 3♣/♦/♥! = 3♠ = min., brak zainteresowania 3♣/♦/♥! = wywołanie - wartości w kolorze, bez krótkości 3♣/♦! = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 14/15 PC, INV 3♥ = 6+♥, 14/15 PC, NF 3♠(♂) = 4.♠ w składzie 4-5-2-2 (bez krótkości), 14/15 PC, NF 3BA! = skład 4-5-2-2, 16/17 PC, NF 4♣/♦! = cue-bid krótkościowy i 4.♠, 16/17 PC, GF+ ...
...
rebidy
1BA
2♣bis
2♦bis
2♥
2♠
3♣/♦
3♥
3♠
3BA
4♣/♦
1BA = bez 4.♠ i bez fitu ♥, możliwa 5. młodsza, do 9 PC, NF
Ręka Otwierającego może zawierać 4.♠, co powoduje, że trudno rozliczyć kolory młodsze. pas = 5.♥ do 13 PC 2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje nic w ♣, F1 2♦ = 14/15 PC, 4+♦, NF 2♥ = 12-15 PC, 6.♥, NF 2♠/3♣/♦! = krótkość z 6+♥, 16/17 PC, INV 2BA = 16/17 PC, bez krótkości, INV 2♥ = 16/17 PC, 6.♥, NF Rebidy w kolory młodsze wykorzystujemy dla wskazania lekkiej nadwyżki siły 2♣(!) = 14/15 PC, 1+♣, NF - graniczna ręka to 4-5-3-1 PAS = dopuszczalne 2♦ = 5+♦, sign-off 2♥ = z 2.♥ do ew. 6.♥ u Otwierającego 2♦ = 14/15 PC, 4+♦, NF 2♥ = z 2.♥ do ew. 6.♥ u Otwierającego 2BA(!) = słabe min. 5-4 na młodszych 2♥ = 12-14 PC, 6.♥ 2♠! = ® z górą siły (9 PC) i 2-fitem Odpowiadający może zapytać tym relayem o krótkość 2BA! = krótkość ♠, 15(14) PC 3♣/♦! = krótkość, 15(14) PC 3♥ = brak krótkości lub nadwyżek, sign-off 2BA(!) = krótkość ♥, kolory młodsze, NF 2♠! = nieznana krótkość z 6+♥ bez bocznego 4+ 16/17 PC, INV - bez 4+ młodszego 2BA! = ® 3♣/♦! = krótkość - do rozważenia krótkość w drugim młodszym, co umożliwiłoby PAS z ręką bardzo słabą 5+ w licytowanym i krotkością ♥ 3♥(!) = krótkość ♠ 3♣/♦ = 4+ licytowany z 6+♥, 16/17 PC, INV ...
...
2♣
2♦
...
2♥
2♠
3♣/♦
2♣! = 1) 4+♣, 10+PC
______2) 6+♣ słabe
________3) fit-3(4).♥, 8+PC
Ponieważ Otwierający może być bardzo słaby, to tylko z dużymi nadwyżkami Otwierający przekracza 3♣ - z mniejszą siłą licytuje do wariantu /2/ (Bezpieczne podniesienie) 2♦! = 1) 5.♥ na 12/13 PC - ręka minimalna 2♥ = 6.♥, 12/13 PC, NF 2♠ = 14/15 PC, 4.♠ z krótkością ♣ 2BA = 5.♥ na 16/17 PC 3♣(!) = 5.♥ na 14/15 PC - do słabego wariantu, nawet z 2+♣, 3♥ = 6+♥ na 16/17 PC, NF 2♦! = 1) 5.♥ na 12/13 PC - ręka minimalna 2♥ = z fitem, do gry PAS = wariant /1/ 2BA = wariant /3/, INV 3♥ = wariant /2/, INV 2♠! = ® przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu, nie wyklucza fitu ♥, F1 2BA = 5.♥ na 12/13 PC - wariant /1/ 3♣! = 5.♥ z krótkością ♣ bez 4.♠, 14/15 PC - wariant /3/ 3♥ = 6.♥ na 14/15 PC - wariant /2/ 2BA(!) = 4+♣ bez fitu ♥, 10/11 PC (wariant /1/), NF 3♣ = słaba ręka na ♣ (wariant /2/), do gry 2♥ = 6.♥, 12/13 PC, NF PAS = do gry 2♠! = pytanie o krótkość (wywołanie) 2BA! = wartości w ♣, INV 3♣ = słaba ręka na ♣ 3♦/♥ = wartości w ♦/♠, INV
...
...
______2) 6.♥ na 14/15 PC
________3) 5.♥ z krótkością ♣ bez 4.♠, 14/15 PC2karo
______2) 6.♥ na 14/15 PC
________3) 5.♥ z krótkością ♣ bez 4.♠ (≈3-5-4-1), 14/15 PC2kier
2♦ = 1) 4+♦, może być z fitem ♥, 10+PC
_____2) 6+♦, słabe
Ponieważ Odpowiadający może być bardzo słaby, to z dużymi tylko nadwyżkami Otwierający przekracza 3♦ - licytuje do wariantu /2/ (Bezpieczne podniesienie) 2♥ = 5+♥, 12/13 PC 2♠ = 14/15 PC, 4.♠ z krótkością ♦ - Odpowiadający może mieć 4.♠ 2BA(!) = 5.♥ na 16/17 PC, bez fitu ♦, NF 3♣! = nadwyżkowe - 5.♥ na 16/17 PC, nawet z 2+♦, lub 6+♥ na 14/15 PC 3♦ = 5.♥ na 14/15 PC - do słabego wariantu /2/, nawet z 2+♦, NF 3♥ = 16/17 PC, 6+♥ 3♣! = 1) 5.♥ na 16/17 PC, nawet z 2+♦ 3♦ = słaby wariant /2/ 3♥ = 2(3).♥ na 8/9 PC, w zasadzie też wariant /2/, NF 3♠! = > 3BA, GF 3BA = 2.♥ - "mam słaby fit, więc zalicytuj 4♥ lub PAS" 4♣! = w zasadzie cue-bid, uzgadnia ♥ lub pyta o fit ♦, GF+ 4♦ = 6+♥ na 14/15 PC, z fitem ♦ 4♥ = 6+♥ na 14/15 PC, bez fitu ♦ 4♠! = w zasadzie cue-bid, uzgadnia ♦, 16/17 PC 4BA = 16/17 PC, bez fitu ♦, NF
...
...
rebidy
3♣
______2) 6+♥ na 14/15 PC
2♥ = 3-fit na 6-8 PC lub 4-fit na 5/6 PC sign-off
Otwierający pasuje lub z całkowitym maksimum 16/17 PC inwituje dograną 2♠! (relay) = sygnalizuje singla [Wywołanie kombinowane] 2BA! = potrzebne uzupełnienie w ♠ [j.w] 3♣/♦ = potrzebne uzupełnienie w licytowanym kolorze [j.w] 3/4♥ = 6+♥ ...
2♠(!) = 1) krótkość ♠ [Duo-Splinter], (8)9(10) PC z 4-fitem ♥ albo
________2) 6+♠ 13+PC
2BA! = przejściowe, 12-15 PC, możliwa krótkość w ♠, ≈1-5-(4-3) 3♣/♦(!) = w zasadzie 4+, wariant /2/ 3♥ = wariant /1/, NF 3♣/♦! = 5. licytowana, 12-15 PC, możliwa krótkość ♠ 3♥ = wariant /1/, NF 3♥ = brak chęci przyjęcia inwitu ♥, co najmniej tolerancja ♠ 3♠(♂) = 16/17 PC i ♠Ax(X) 3BA! = 16/17 PC dobre wartości w ♠, „mogę grać nawet 3 BA” 4♣/♦! = 16/17 PC z jakimiś wartościami, blotki bez figury w ♠ (wyłączenie) 4♥ = przyjęcie inwitu, tolerancja gry w ♠ ...
2BA! = z dobrym fitem ♥ i siłą (13+PC), GF+ [Ostatnie 2BA]
3♣/♦! = 1) krótkość z fitem ♥ [Duo-Splinter], 7/8 PC, INV
________2) licytowane 6+♣/♦, 13+PC
Otwierający licytuje negatywne 3♥ (12/13 PC) lub przyjmuje domniemany inwit przez: 3♣! = krótkość ♣ z fitem ♥ albo 6+♣, 13+PC 3♦! = 14-17 PC z blotkami w ♣ (wyłączenie w wariancie /1/ albo dobre uzupełnienie w /2/) 3♥ = to był inwit z fitem (licytowana uprzednio krótkość), NF inne = wariant /2/ bez fitu ♥ 3♥ = zbyt słaba ręka do przyjęcia inwitu, sign-off 3♠! = max. 2.♣, nadwyżki siły z 6+♥ - "wybierz 3BA lub 4♥" 3BA(!) = max. 2.♣, 16/17 PC - "PASuj lub wybierz 4♥" 4♣ = silna ręka (16/17 PC) z dobrym fitem ♣, luka w ♦, GF+ 4♦ = cue-bid, silna ręka (16/17 PC) z dobrym fitem ♣, luka w ♠, GF+ 3♦! = krótkość ♦ z fitem ♥ w sile 8/9 PC albo 6+♦, 13+PC 3♥ = zła ręka do przyjęcia inwitu, sign-off 3♠ = "przyjmę inwit ♥, mam wartości w ♠ i blotki w ♦" 3BA(!) = max. 2.♦, 16/17 PC - "PASuj lub wybierz 4♥" 4♣ = 4♦(!) = "przyjmę inwit ♥, mam też ♦Ax(x) 4♥ = ...
...
po 3♣
po 3♦
3♥ = konstruktywny blok 4+♥, NF
- Otwierający może dołożyć 4♥ z samą górą (16/17 PC) lub/i nadwyżkami układu
3♠! = słaby Splinter, 10/11 PC , dowolna krótkość z 4+fitem;
4♥ = do pasa lub 3BA! = relay, na co Odpowiadający wskazuje krótkość „naturalnie” ...
3BA! = silny Splinter na ♠ (12/13 PC)
4♣/♦! = silny Splinter (12/13 PC)
4♥ = układowe bez widoku na szlemika, w tym czysty zapór, sign-off
« poprzednia | następna » |
---|