Otwarcie 1♠ to tradycyjne 5+♠ na 12(11)-17 PC, ale w tej wersji z wieloma istotnymi zmianami, które dotyczą:
- dalszej licytacji po odpowiedzi 1BA;
- licytacji po odpowiedzi 2♣/♦/♥, w tym bezpieczne podniesienie,
- odpowiedzi 2BA,
- wprowadzeniu dwuznacznych przeskoków 3♣/♦/♥ (Duo-Splintery),
- zmianie na konstruktywno-blokujące podniesienia 3♠
* * * * *
Po odpowiedzi 2♣/♦ - w znaczeniu pozytywnym tej odzywki - siła 10+PC gwarantuje w zasadzie wygranie 2BA. Uzgodnianie koloru młodszego nie jest więc priorytetem.
Do priorytetów należy natomiast uzgodnienie koloru otwarcia albo ♥, jeśli są na to szanse. W tym celu wprowadzamy możliwość odpowiedzi 2♥ ze słabszymi rękami i 5+♥. Silniejsze ręce (10+PC) z 5.♥ "wmontujemy" do 2♦, ale już z 4.♥ będziemy je licytować przez seminaturalne 2♣.
Otwierający zawsze musi liczyć się z tym, że partner odpowiadając 2♣/♦ jest słaby z licytowanym kolorem 6+. Zasadniczo, nie powinien więc przekraczać 3 w kolorze odpowiedzi. Rebid Otwierajacego, podnoszący na 3 w tym kolorze, nie musi obiecywać wiele (nawet 2-fit), ale powinien gwarantować 9. lew, co nastąpi, jeżeli Odpowiadający ma fit ♠ (Odpowiadający zalicytował z inwitującą ręką z fitem, nawet w sile 8/9 PC). Jeśli Odpowiadający ma słaby longer młodszy, to i tak z założenia wylądujemy w 3 w tym kolorze.
1♠ | pas | ? |
PAS = słabe, do 6 PC, także bez fitu
1BA! = 7-9 PC bez fitu w kolorze otwarcia, wyklucza 5+♥
Przy sile 7-9 PC odpowiedź może być z 5.♣/♦, np 1-3-(4-5), 2-3-(3-5), ale też np. 2-4-(3-4). Z 6+♣/♦ licytujemy 2♣/♦ z zamiarem powtórzenia tego koloru. Do rebidu Otwierającego wprowadzamy podział na trzy strefy siły: Z tych rebidów tylko 2♣ nie obiecuje 4. w licytowanym kolorze, wtedy jednak Otwierający musi mieć 4.♥. Zwracam uwagę, że ze słabszą 4.♥ (12/13 PC) Otwierający daje rebid 2♥. To wydaje się przeczyć logice. Ryzykujemy jednak tylko wtedy, gdy trafimy na 1-2-5-5 (z 6+ odpowiada się 2♣/♦), co jest jednak bardzo mało prawdopodobne, ale nawet wówczas partner przeniesie na 2BA i z kolei sami wybierzemy coś do gry. PAS = do 15 PC, zawsze bez 4.♥ (!) 2♣(!) = nie gwarantuje 4.♣, 14/15 PC, nie wyklucza 4.♥, F1 2♦ = 4+♦, 14/15 PC, nie wyklucza 4.♥, F1 2♥ = 4.♥, 12/13 PC 2♠ = do 15 PC, 6.♠ 2BA = 16/17 PC, bez 4.♥, ale możliwa 4. młodsza, INV 3♣/♦(!) = 5. licytowana, 16/17 PC 3♥ = 5.♥ na 16/17 PC, INV 3♠ = 6+♠ na 16/17 PC, INV Ta odzywka nie obiecuje ♣, mieści wszystkie ręce w sile 14/15 PC bez 4+♦, z którymi licytujemy 2♦. Nie wyklucza 4.♥. Możliwe 6.♠ Uwaga: możliwa 4.♥ w sile 15/16 PC 2♣(!) = 14-17 PC, F1 2♦(!) = 5.♦, NF - z 6+♦ odpowiemy 2♦ PAS = do gry 2♥ = 4.♥ i krótkość ♦, 14/15 NF 2♠ = 6.♠ 2BA! = 5.♠ i 4.♥, 16/17 PC - niezależnie od tego, czy partner ma 4.♥ to jest inwit 2♥ = 4.♥, NF 2♠ = 2.♠, NF - skoro Odpowiadający nie zalicytował 2♦/♥ to powinno gwarantować 4.♣ (!), czyli 2-3-4-4 2BA! = zostało praktycznie tylko 1-3-(4-5) i więcej niż minimum siły, NF PAS/3♣/♦/♥ = do gry 3♣/♦ = 6+♣/♦, INV do 3BA 3♥ = 6+♥, INV 3♠ = fit ♠, wariant /2/, INV 3BA/4♠ = do gry 2♦ = 4+♦, teoretycznie możliwe 4.♥ (5-4-4-0), 14/15 PC PAS = oczywiste 2♥ = próba uzgodnienia 5.♥, sign-off 2♠ = 2.♠, do gry 2BA! = 4.♥, sign-off - np. 1-4-3-5 lub 1-4-2-4 3♣/♦/♥ = sign-off 3♣(!) = fit ♦ bez 4.♥, INV do 3BA, ale niepewne ♠ 3♦ = 4-fit ♦ bez 4.♥, INV do 3BA, ale niepewne ♣ 3♥ = 6+♥, INV 2♥ = 12/13 PC, próba uzgodnienia 4.♥ PAS = z krótkością ♠ i z małą siłą, nawet z 3.♥ 2♠ = do gry, nawet z 2.♠ 2BA = konstruktywny negat 10/11 PC, INV 3♣/♦ = słabość, w zasadzie 6+ licytowana 3♥ = 4.♥, INV 2♠ = 6.♠ do 15 PC, NF PAS = oczywiste 2BA! = 8/9 PC z 2-fitem ♠, pytanie o krótkość, INV 2♣/♦/♥! = licytowana krótkość 3♠ = bez krótkości 3♣/♦ = renons ♠, 5 licytowana, w zasadzie 0-4-(4-5), do gry ...
...
rebidy
2♣
2♦
2♥
2♠
2♣! = 1) 4+♣, może być z fitem ♠ lub z 4.♥, 10+PC
2) 6+♣, słabe.
3) z fitem ♠ bez 4+♣, 8+PC
Z wariantem /2/ Odpowiadający powtórzy 3♣. Z uwagi na obecność tego wariantu nawet silne ręce Otwierającego nie muszą forsować do dogranej. 2♦! = 1) 5.♠ bez 4.♥, 12/13 PC - ręka minimalna 2♥ = 4(5).♥, nie precyzuje siły, F1 2♠ = 6.♠, 12/13 PC, NF 2BA = bez 4.♥, 16/17 PC 3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, wyklucza 4.♥, NF 3♠ = 6.♠, 16/17 PC, NF 2♦! = 1) 5.♠ bez 4.♥, 12/13 PC - ręka minimalna 2♥(!) ® = przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu - prawdopodobnie z 4.♥, ale to nie ma już znaczenia 2♠ = słaba ręka (wariant /1/), do gry 2BA = silniejsza ręka (14/15 PC) z krótkością ♣ i bez 4.♥ (wariant /3/), GF - praktycznie 5-3-4-1 3♣ = 4+♣, 12/13 PC (wariant /1/) - z większą siłą podnieślibyśmy odpowiedź na 3♣ 3♦ = 5.♠ i 5.♦ (wariant /3/) - jeszcze bardziej niezrównoważone niż 2BA 3♠ = 6.♠ i silniejsza ręka (wariant /2/), GF 2♠ = 2.♠ i min. siły, do gry - np. 2-4-3-4 2♥ = 4(5).♥, nie precyzuje siły, F1 2♠ = słaby fit, i min. siły, do gry - np. 2-3-3-5, 2-3-4-4, także z 3-fitem do 10 PC 2BA! = bez 2-fitu ♠, min. siła, NF - np. 1-3-4-5 3♣ = słabe 6+♣, do gry 3♦! (4. kolor) = sztucznie uzgadnia ♥, IS - gdybyśmy mieli tak silną rękę z fitem ♠ to powiemy 2BA 3♥ = najsłabsze 3♠/4♣/♦! = cue-bidy 3♥ = 4.♥, INV 3♠ = 3-fit, ok. 11/12 PC, INV 2♠ = 6.♠, 12/13 PC, sign-off 2BA = bez 2-fitu ♠, min. siła, do gry 3♣ = słabe 6+♣, do gry 2BA = 5.♠ bez 4.♥, 16/17 PC 3♣ = słaby wariant 3♦/♥ = b. dobry longer ♣, IS 3♠ = słabe uzgodnienie z 2.♠, wariant /2/, do gry 3BA/4♠ = do gry 3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, bez 4.♥, NF PAS = słabe na ♣ 3♦ = naturalne, GF+ 3♥! = sztuczne bez fitu ♠, zatem na ♣, IS - za dobra ręka na 3BA, np. coś w rodzaju 2-4-3-5 3♠(!) = 3+fit ♣ 3BA = 2-fit ♣ bez 4.♥, coś w rodzaju 5-3-3-2 3♠ = 3-fit, min. ręka 8/9 PC, INV 3BA/4♠ = lepsza ręka 3♠ = 6.♠, 16/17 PC - z takimi nadwyżkami możemy sobie pozwolić na ominięcie 3♣ ...
...
rebidy
2) 6.♠ 14/15 PC
3) 5.♠ z krótkością ♣ bez 4.♥, 14/15 PC2♦
2) 6.♠ 14/15 PC
3) 5.♠ z krótkością ♣ bez 4.♥, 14/15 PC2♥
2♠
2BA
3♣
3♠
2♦(!) = 1) 4+♦, może być z fitem ♠, 10+PC
2) 6+♦, słabe
3) 5+♥, 10+PC
2♥(!) = domniemanie 5.♥ i słabe uzgodnienie - 3(4)-fit ♥ na 12/13 PC 2♠ = 5+♠ bez 3.♥, 12/13 PC 2BA(!) = 5+♠ z krótkością ♦ na 14/15 PC albo 5.♠ na 16/17 PC 3♣ = 4+♣ bez fitu ♦, 14/15, GF 3♦ = do wariantu /2/ - 5.♠ na 14/15 PC, nie wyklucza 3/4.♥, NF 3♥ = 6+♠ i 3/4.♥, 16/17 PC 3♠ = 6+♠ bez 3.♥, 16/17 PC - czy wiemy gdzie na 14/15 PC są: 5-4-1-3, 6-3-1-3 ? - w pierwszej kolejności Otwierający licytuje do wariantu /3/ 2♥ = 3(4)-fit ♥, 12/13 PC PAS = wariant /3/ bez fitu ♠ i bez nadwyżek 2♠ = słaby fit ♠, 10(11) PC, do gry 2BA = bez 4/5.♥ i bez 3-fitu ♠, NF - gwarantuje 5+♦, np. 2-3-5-3 lub 2-3-6-3 PAS/3♦ = wybór miana do gry 3♠ = 6.♠ 3♣! = silny na ♦, nie wyklucza 4.♥, GF+ 3♥ = 4.♥ 3♠ = 6.♠ 3BA = bez fitu ♦ 4♣! = dobry fit ♦, cue-bid 4♦/♥! = dobry fit ♦, bez wartości w ♣, cue-bid 3♦ = 6+♦, słabe, do gry 3♥ = 5.♥, INV 3♠ = 3-fit ♠, INV - nic nie mówi o ♥, Odpowiadający może być na ♦ 3BA = 4.♥ bez fitu ♠, sign-off 4♥ = 5+♥, do gry - tutaj nie mamy miejsca na sprzedanie 6. 2♠ = 5+♠ bez 3.♥, negat 12/13 PC PAS/3♦ = słabe, do gry 2BA = sign-ff 3♠ = 6+♠ 3♣ = 5+♦ i 4+♣ 3♥ = 6+♥, F1 3♠ = fit ♠, INV 3BA/4♠ = do gry 2BA = 1) 5+♠ z krótkością ♦ na 14/15 PC 3♣! = przejściowe 3♦! = 5.♠ i 3/4.♥ na 16/17 PC 3♥ = 5.♠ i 4+♥ z krótkością ♦ na 14/15 PC - w zasadzie 5-4-1-3, 5-5-1-2 lub 5-5-0-3 3♠ = 6+♠ na 14/15 PC - wariant /1/ 3BA = 5.♠ bez 3.♥, 16/17 PC - wariant /2/ 3♦ = słaby na ♦ 3♥ = 5+♥ na 10/11 PC, GF 3♠ = fit ♠, INV (8/9 PC) 3♣ = 4+♣, z krótkością ♦,14/15 PC - coś w rodzaju 5-4-0-4 , 5-3-1-4 lub 5-2-1-5 - Otwierający licytuje do wariantu /2/ 3♦ = 5.♠ na 14/15 PC, fit ♦, nie wyklucza 3/4.♥, NF 3♥ = 4+♥, 10+PC, F1 3♠(!) = 3.♥, wariant /1/ lub /3/ - to nie może być 6.♠, bo Otwierający dałby rebid 2BA!; szczególna odzywka niesie szczególne przesłanie - w tym przypadku jest to 3-fit ♥ 3BA = brak fitu ♥, sign-off 4♣/♦! = cue-bidy z 4.♥ - można się umówić, że to zawsze Splinter 4♥ = 4.♥ ręce inne niż na 4♣/♦ 3♠ = 10(11) PC z fitem ♠, NF - coś w rodzaju 2-3-5-3 3BA = na ♦ bez fitu ♠, do gry 4♠ = fit ♠, do gry - wydaje się, że z taką ręką warto podjąć ryzyko ominięcia bezpiecznego poziomu 3♦.... 3♥ = 6+♠ i 3/4.♥, 16/17 PC 3♠ = 6+♠ bez 3.♥, 16/17 PC ...
...
2♥
2♠
2BA
2) 5.♠ na 16/17 PC 3♣
3♦
3♥
3♠
2♥ = 5+♥ bez fitu ♠, słabe, NF
Warto przyjąć pewne ograniczenia, aby nie stracić z widoku własnej końcówki, np. 7-9 PC z 5.♥ lub nieco słabsze z dłuższym longerem 2♠ = 6+♠, propozycja, NF 3♥ = 3/4-fit ♥, INV 4♥ = w zasadzie 4-fit ♥, b.dobra siła ...
2♠ = do 8 PC, sign-off
Otwierający pasuje lub z górą siły 16/17 PC inwituje dograną 2BA! = sygnalizuje krótkość [Wywołanie kombinowane ], 3♣! = ® zainteresowanie 3♦ /♥/♠! = odpowiednio licytowana krótkość (3♠ = krótkość ♣) 3♣/♦/♥ = potrzebne uzupełnienie w licytowanym kolorze [Wywołanie kombinowane ] 3♠ = 6+♠ ...
2BA! = z 3+♠ i siłą 13+PC, GF [Ostatnie 2BA] - Uwaga!
3♣/♦/♥! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością licytowaną albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♦/♥/♠! ® = pytanie 3/4♠ (kolor otwarcia) = renons w kolorze odpowiedzi, słaba ręka do 13 PC - inne odpowiedzi szczeblami, z pominięciem koloru otwarcia I°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC II°! = renons w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC III°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC IV°! = renons w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC - po wszystkich odpowiedziach następna odzywka typu relay to Blackwood 3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem 3BA = średnia ręka, 14/15 PC, bez krótkości 4♣/♦ /♥ = bez krótkości, 16/17 PC z wartościami w licytowanym kolorze (2H) 4♠ = bez krótkości, do 13 PC, sign-off 3♣! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♦! ® = pytanie 3♥ (I°) = singleton ♣, 14/15 PC 3♠ = renons ♣, słaba ręka do 13 PC 3BA! (II°) = renons ♣, 14/15 PC 4♣! (III°) = singleton ♣, 16/17 PC 4♦! (III°) = renons ♣, 16/17 PC 3♦! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♥! ® = pytanie 3♠ = renons ♦, słaba ręka do 13 PC 3BA (I°) = singleton ♦, 14/15 PC 4♣! (II°) = renons ♦, 14/15 PC 4♦! (III°) = singleton ♦, 16/17 PC 4♥! (IV°) = renons ♦, 16/17 PC 3♥! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem 3♠! ® = pytanie 3BA (I°) = singleton ♥, 14/15 PC 4♣! (II°) = renons ♥, 14/15 PC 4♦! (III°) = singleton ♥, 16/17 PC 4♥! (IV°) = renons ♥, 16/17 PC 4♠ = renons ♥, słaba ręka do 13 PC 3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem 3BA! = mocna ręka, pyta o kolor singletona 4♣/♦/♥! = singleton 4♣/♦/♥! = szukanie wyłączenia - "partnerze, jeśli w tym kolorze masz krótkość, odpowiadaj jak na Blackwooda , a jeśli nie, to wracaj na nasz kolor" 4♠ = powrót na kolor otwarcia ...
...
3♣
3♦
3♥
3♠
3♣/♦/♥! = 3/4-fit, (8)-9-(10) PC, krótkość licytowana albo licytowana 6+ w sile 13+PC [Duo-Splinter], - Uwaga!
Otwierający zaklada, że Odpowiadający zalicytował krótkość (jest słaby), więc PAS nie wchodzi w rachubę. 3 w bocznym (!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości, wyczekujące 3♠(!) = krótkość w licytowanym poprzednio i fit ♠, INV 3BA = 6+ w licytowanym poprzednio w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer w licytowanym poprzednio, GF+ 3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami w kolorze domniemanej krótkości (np, KD) 3BA(!) = krótkość w kolorze odpowiedzi, 14-17 PC, sign-off - przestrzega, jeśli partner jest silny, wystarczy na 4♠, jeśli ma krótkość 4 w kolorze odpowiedzi (!) = blotki (fit), 16/17 PC, GF+ 4 w bocznym (!) = niezły fit w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC, GF+ 3♣(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♣ albo 6+♣ w sile 13+PC, F1 3♦/♥(!) = 14/15 PC, wartości w ♦ lub ♥, wyczekujące 3♠(!) = krótkość ♣ z fitem ♠, INV 3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♣, GF+ 3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♣ (np, KD) PAS = krótkość ♣ z fitem ♠ 3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 3BA(!) = brak fitu ♣ (krótkość), ręka nie minimalna 4♣(!) = blotki w ♣ (fit), siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+ 4♦/♥(!) = dobry fit w ♣ (z H) i wartości w licytowanym ♦ lub ♥, 16/17 PC, GF+ 3♦(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♦ albo 6+♦ w sile 13+PC, F1 3♥(!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości w ♥(!), wyczekujące 3♠(!) = krótkość ♦ z fitem ♠, INV 3BA = 6+♦ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♦, GF+ 3♠ = słaby (12/13 PC) lub ze źle trafiającymi wartościami ♦ 3BA = brak fitu ♦ (krótkość), 16/17 PC 4♣/♥ = dobry fit w ♦ i wartości w ♣ lub ♥, 16/17 PC, GF+ 4♦(!) = dobry fit w ♦, siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+ 4♠ = przyjęcie inwitu, blotki ♦ (wyłączenie albo fit), 16/17 PC - "PASuj albo popraw na 5♦" 3♥(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♥ albo 6+♥ w sile 13+PC, F1 3♠ = 12/13 PC lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♥ PAS = krótkość ♦ z fitem ♠, do gry 3BA = 6+♥ w sile nie rokującej na szlemika, do gry 4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♥, GF+ 3BA = brak fitu ♥ (krótkość), 14-17 PC - nie mamy miejsca na przejściowe 14/15 PC 4♣/♦ = dobry fit w ♥ i wartości w ♣ lub ♦, 16/17 PC, GF+ 4♥(!) = dobry fit w ♥, siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+ ...
...
3♣
3♦
3♥
3♠ = blokująco-inwitujące, z 4+♠ bez krótkości - Uwaga!
- Otwierający może podnieść tylko z samą górą
3BA! = słaby Splinter, 10/11 PC - dowolna krótkość z fitem 4+
4♣! = rebid, zainteresowanie 4♦/♥/♠! = Odpowiadający wskazuje krótkość „naturalnie”, jedynie 4♠ to krótkość ♣ 4♠ = sign-off ...
4♣/♦/♥! = [silny Splinter] - 12/13 PC
4♠ = do gry, nic nie mówi - Uwaga!
* * * * *
następna » |
---|