Rozszerzone 1BA w obronie

czwartek, 06 lipca 2023 00:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Po otwarciu 1♣/ kontra (wywoławcza) powinna obiecywać min. 3-3 w kolorach starszych.
A co, jeżeli nasza ręka tego nie gwarantuje? Sprawdźmy, jakie mamy inne możliwości, a w szczególności jak wykorzystać wejście 1BA. (aktualizacja)

* * * * *

Po 1♣ aktualne jest wejście 1, czyli układy z 5. np. (2-3)-5-3, (4-2)-5-2 lub (4-1)-5-3. 

Widać, że problem pojawia się, jeżeli mamy ręce typu (4-2)-(3-4) lub 5.♣ i 4. starsza. 
Proponuję, aby z 5+♣ bez starszej 4. wchodzić 2♣. Przynajmniej parter nie będzie łudził się możliwością uzgodnienia swojej 4. starszej.
5+♣ z 4. starszą proponuję natomiast dodać do 1BA, przy okazji utrudnimy licytację Odpowiadającemu.

Składy zrównoważone z umiarkowaną siłą nie zachęcają do kontry. Możemy wybrać PAS lub wejść 1 z ładną 4. Przynajmniej naprowadzimy partnera na wist.

Załóżmy zatem, że wchodzimy 1BA z rękami następujących typów:
1/ klasyczne 15-17 PC, "zły" układ w kolorach starszych 
2/ słabsze 5.♣ i 4. starsza, układ nieodpowiedni na kontrę

Jak może przebiegać dalej licytacja?

1♣
1BA(!)
pas
?

PAS = gdy nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera

 ...

- jedyne, co może stwarzać dla nas zagrożenie, to wznowienie przez przeciwnika licytacji kontrą

1♣
1BA(!)
pas
pas   
ktr ?

PAS = silna wersja (nie ma co panikować)

rktr(!) = słaba wersja z 4.

2♣(!) = słaba wersja, czyli 5. z 4.♠

2♣(!) = gdy liczymy się z tym, że licytacja może nie wygasnąć

 ...

- także z 5. starszą, ale coś musimy mieć

PAS = wariant słabszy, do gry

2(!) = 4. i 4/5.♣, 15-17 PC

PAS = ...

2/♠ = 5. licytowana, NF

2/♠ = 4. licytowana, klasyczne 1BA

2! = pytanie, F1

 ...

2/♠ = 4. licytowana, każda wersja (!)

PAS = nawet z 3. w kolorze partnera, bez widoku na końcówkę

2♠ (po 2) = 5.♠, sign-off

2BA = INV

3♣(!) = do gry, to mogła być próba uzgodnienia drugiego starszego

3/♠ () = INV

2BA = bez 4. starszej, klasyczne 1BA    Przykład

2/♠ = 6+, NF   Przykład

2BA! = "zalicytuj 3♣ (słabsza wersja) albo 3BA (silniejsza)" - bez 4. starszej, INV

3♣/♦ = 6+, NF

* * * * *


Po otwarciu 1 w zasadzie powinno być bardzo podobnie. W słabszej wersji naszym najdłuższym kolorem mogą być bowiem tylko ♣.

1
1BA(!)
pas
?


PAS = nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera

2♣(!) = gdy liczymy się z tym, że licytacja może nie wygasnąć

 ...

PAS = wariant słabszy, do gry

2! (KP) = bez 4. starszej 4/5.♣, 15-17 PC

2/♠ = 5. licytowana, NF

2BA/3 = do gry

2/♠ = 4. licytowana i cienko w drugim starszym, klasyczne 1BA

2! = pytanie, F1

 ...

2/♠ = 4. licytowana, każda wersja (!)

PAS = nawet z 3. w kolorze partnera, bez widoku na końcówkę

2♠ (po 2) = 5.♠, sign-off

2BA = INV

3♣(!) = do gry, to mogła być próba uzgodnienia drugiego starszego

3/♠ () = INV

2BA = bez 4. starszej, klasyczne 1BA

2/♠ = 6+, NF

2BA! = "zalicytuj 3♣ albo 3BA" - bez 4. starszej

3♣ = 6+, NF

* * * * *


A jakie znaczenie przypisać wejściu 1BA po otwarciu 1?

Brak kontry oznacza, że możemy spodziewać się braku 4.♠. Jeśli do tego dodamy brak koloru młodszego 5+, to pozostają ręce typu 3-3-3-4, a w najlepszym przypadku (3-1)-4-4. Z tymi pierwszymi lepiej postępować ostrożnie, tzn. niekoniecznie zabierać głos bez większej siły już w pierwszym okrążeniu.
Innymi słowy, 1BA powinno obiecywać młodsze kolory z mniejszą siłą, lub układ zrównoważony bez 4. z większą.

1
1BA(!)
pas
?


PAS = nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera

2♣/(!) = w zasadzie 4+ licytowana, do koloru, NF

 ...

- możemy tak zalicytować nawet z ręką, z którą dalibyśmy inwit po otwarciu 1BA (8/9 PC)

PAS = do gry

2//♠/BA(!) = bez 4-fitu, ale 15-17 PC

3♣/(♂) = 4. licytowana, 15-17 PC

2! = > ♠, F1

2♠! = oba młodsze min. 4-4, blok, F1

2BA! = > ♣, słabe

3♣! = > , słabe

* * * * *


Otwarcie 1♠ nie zmienia wiele w stosunku do tego, co prezentowaliśmy do otwarcia 1.

Brak kontry nadal oznacza, że nie możemy liczyć u wchodzącego na 4.. Preferowane ręce to 3-2-4-4, a z mniejszą siłą nawet 5-4 w młodszych.  Nie tylko składy, ale i założenia powinny rzutować na dolną granicę siły, z którą zdecydujemy się wchodzić do licytacji.

1
1BA(!)
pas
?


PAS = nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera

2♣/(!) = 4/5. licytowana, do koloru, NF

 ...

- możemy tak zalicytować nawet z ręką, z którą dalibyśmy inwit po otwarciu 1BA (8/9 PC)

PAS = do gry

3♣/(♂) = 4. licytowana, 15-17 PC

2//♠/BA(!) = inne składy, 15-17 PC

2 = 5+, NF

2♠! = oba młodsze min. 4-4, blok lub INV, F1

 ...

2BA = klasyczne 1BA

3♣/(!) = do koloru

2BA! = > ♣, słabe

3♣! = > , słabe

* * * * *


Wnioski:

  1. Wejście 1BA uczula nas na problem z kolorem starszym u partnera; po otwarciu 1/♠ nie pytamy więc o drugą 4. starszą (nie stosujemy Staymana),
  2. Opcje słabsze, ukierunkowane na kolory młodsze, dają nam możliwość znacznie częstszego wchodzenia do licytacji, także z celem konstruktywnym.

Przykłady

Przykład 1 -  15 stycznia 2017  - Własny starszy 6+
Jak na te założenia, to trochę słabe wejście W, ale materiał może się przydać w celach poglądowych.  

Przykład 2 -  15 stycznia 2017  - Pytanie 2karo

Przykład 3 -  15 stycznia 2017  - Klasyczne 1BA
Może N trochę za odważnie, ale skończyło się bez jakiejś katastrofy. Pomogła asekuracja .

Przykład 4 -  28 luty 2017  - Na pograniczu
W tym przypadku N mógł spokojnie sPASować. Jednak z nieco słabszą ręką powinien powiedzieć 2♣, które obiegnie bez interwencji przeciwników, a z silniejszą ręką Otwierający zalicytuje 2 w kolor starszy, na co N sPASuje.

 

* * * * *

Poprawiony: środa, 20 września 2023 08:03