Po otwarciu 1♣/♦ kontra (wywoławcza) powinna obiecywać min. 3-3 w kolorach starszych.
A co, jeżeli nasza ręka tego nie gwarantuje? Sprawdźmy, jakie mamy inne możliwości, a w szczególności jak wykorzystać wejście 1BA. (aktualizacja)
* * * * *
Po 1♣ aktualne jest wejście 1♦, czyli układy z 5.♦ np. (2-3)-5-3, (4-2)-5-2 lub (4-1)-5-3.
Widać, że problem pojawia się, jeżeli mamy ręce typu (4-2)-(3-4) lub 5.♣ i 4. starsza.
Proponuję, aby z 5+♣ bez starszej 4. wchodzić 2♣. Przynajmniej parter nie będzie łudził się możliwością uzgodnienia swojej 4. starszej.
5+♣ z 4. starszą proponuję natomiast dodać do 1BA, przy okazji utrudnimy licytację Odpowiadającemu.
Składy zrównoważone z umiarkowaną siłą nie zachęcają do kontry. Możemy wybrać PAS lub wejść 1♦ z ładną 4. Przynajmniej naprowadzimy partnera na wist.
Załóżmy zatem, że wchodzimy 1BA z rękami następujących typów:
1/ klasyczne 15-17 PC, "zły" układ w kolorach starszych
2/ słabsze 5.♣ i 4. starsza, układ nieodpowiedni na kontrę
Jak może przebiegać dalej licytacja?
1♣ |
1BA(!) |
pas |
? |
PAS = gdy nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera
- jedyne, co może stwarzać dla nas zagrożenie, to wznowienie przez przeciwnika licytacji kontrą PAS = silna wersja (nie ma co panikować) rktr(!) = słaba wersja z 4.♥ 2♣(!) = słaba wersja, czyli 5.♣ z 4.♠ ...
1♣
1BA(!)
pas
pas
ktr
?
2♣(!) = gdy liczymy się z tym, że licytacja może nie wygasnąć
- także z 5. starszą, ale coś musimy mieć PAS = wariant słabszy, do gry 2♦(!) = 4.♦ i 4/5.♣, 15-17 PC PAS = ... 2♥/♠ = 5. licytowana, NF 2♥/♠ = 4. licytowana, klasyczne 1BA ...
2♦! = pytanie, F1
2♥/♠ = 4. licytowana, każda wersja (!) PAS = nawet z 3. w kolorze partnera, bez widoku na końcówkę 2♠ (po 2♥) = 5.♠, sign-off 2BA = INV 3♣(!) = do gry, to mogła być próba uzgodnienia drugiego starszego 3♥/♠ (♂) = INV 2BA = bez 4. starszej, klasyczne 1BA Przykład ...
2♥/♠ = 6+, NF Przykład
2BA! = "zalicytuj 3♣ (słabsza wersja) albo 3BA (silniejsza)" - bez 4. starszej, INV
3♣/♦ = 6+, NF
* * * * *
Po otwarciu 1♦ w zasadzie powinno być bardzo podobnie. W słabszej wersji naszym najdłuższym kolorem mogą być bowiem tylko ♣.
1♦ |
1BA(!) |
pas |
? |
PAS = nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera
2♣(!) = gdy liczymy się z tym, że licytacja może nie wygasnąć
PAS = wariant słabszy, do gry 2♦! (KP) = bez 4. starszej 4/5.♣, 15-17 PC 2♥/♠ = 5. licytowana, NF 2BA/3♣ = do gry 2♥/♠ = 4. licytowana i cienko w drugim starszym, klasyczne 1BA ...
2♦! = pytanie, F1
2♥/♠ = 4. licytowana, każda wersja (!) PAS = nawet z 3. w kolorze partnera, bez widoku na końcówkę 2♠ (po 2♥) = 5.♠, sign-off 2BA = INV 3♣(!) = do gry, to mogła być próba uzgodnienia drugiego starszego 3♥/♠ (♂) = INV 2BA = bez 4. starszej, klasyczne 1BA ...
2♥/♠ = 6+, NF
2BA! = "zalicytuj 3♣ albo 3BA" - bez 4. starszej
3♣ = 6+, NF
* * * * *
A jakie znaczenie przypisać wejściu 1BA po otwarciu 1♥?
Brak kontry oznacza, że możemy spodziewać się braku 4.♠. Jeśli do tego dodamy brak koloru młodszego 5+, to pozostają ręce typu 3-3-3-4, a w najlepszym przypadku (3-1)-4-4. Z tymi pierwszymi lepiej postępować ostrożnie, tzn. niekoniecznie zabierać głos bez większej siły już w pierwszym okrążeniu.
Innymi słowy, 1BA powinno obiecywać młodsze kolory z mniejszą siłą, lub układ zrównoważony bez 4.♠ z większą.
1♥ |
1BA(!) |
pas |
? |
PAS = nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera
2♣/♦(!) = w zasadzie 4+ licytowana, do koloru, NF
- możemy tak zalicytować nawet z ręką, z którą dalibyśmy inwit po otwarciu 1BA (8/9 PC) PAS = do gry 2♦/♥/♠/BA(!) = bez 4-fitu, ale 15-17 PC 3♣/♦(♂) = 4. licytowana, 15-17 PC ...
2♥! = > ♠, F1
2♠! = oba młodsze min. 4-4, blok, F1
2BA! = > ♣, słabe
3♣! = > ♦, słabe
* * * * *
Otwarcie 1♠ nie zmienia wiele w stosunku do tego, co prezentowaliśmy do otwarcia 1♥.
Brak kontry nadal oznacza, że nie możemy liczyć u wchodzącego na 4.♥. Preferowane ręce to 3-2-4-4, a z mniejszą siłą nawet 5-4 w młodszych. Nie tylko składy, ale i założenia powinny rzutować na dolną granicę siły, z którą zdecydujemy się wchodzić do licytacji.
1♠ |
1BA(!) |
pas |
? |
PAS = nie widzimy szans na końcówkę, nawet w silnej wersji wejścia partnera
2♣/♦(!) = 4/5. licytowana, do koloru, NF
- możemy tak zalicytować nawet z ręką, z którą dalibyśmy inwit po otwarciu 1BA (8/9 PC) PAS = do gry 3♣/♦(♂) = 4. licytowana, 15-17 PC 2♦/♥/♠/BA(!) = inne składy, 15-17 PC ...
2♥ = 5+♥, NF
2♠! = oba młodsze min. 4-4, blok lub INV, F1
2BA = klasyczne 1BA 3♣/♦(!) = do koloru ...
2BA! = > ♣, słabe
3♣! = > ♦, słabe
* * * * *
Wnioski:
- Wejście 1BA uczula nas na problem z kolorem starszym u partnera; po otwarciu 1♥/♠ nie pytamy więc o drugą 4. starszą (nie stosujemy Staymana),
- Opcje słabsze, ukierunkowane na kolory młodsze, dają nam możliwość znacznie częstszego wchodzenia do licytacji, także z celem konstruktywnym.
Przykłady
Przykład 1 - 15 stycznia 2017 - Własny starszy 6+
Jak na te założenia, to trochę słabe wejście W, ale materiał może się przydać w celach poglądowych.
Przykład 2 - 15 stycznia 2017 - Pytanie 2karo
Przykład 3 - 15 stycznia 2017 - Klasyczne 1BA
Może N trochę za odważnie, ale skończyło się bez jakiejś katastrofy. Pomogła asekuracja ♦.
Przykład 4 - 28 luty 2017 - Na pograniczu
W tym przypadku N mógł spokojnie sPASować. Jednak z nieco słabszą ręką powinien powiedzieć 2♣, które obiegnie bez interwencji przeciwników, a z silniejszą ręką Otwierający zalicytuje 2 w kolor starszy, na co N sPASuje.
* * * * *