Kontra odpowiedź może być bardzo przydatnym narzędziem. Przytaczam tutaj opis tej konwencji w nieco innej niż pierwotna formie, za tekstem W.Izdebskiego o tym samym tytule (link). Podoba mi się zaprezentowane tam rozwiązanie dlatego, że jest bliskie mojemu poglądowi na ten temat. Warto uzgodnienia z partnerem poszerzyć o ten właśnie obszar. Moje obserwacje pokazują, że sytuacje, w których można je wykorzystać, zdarzają się naprawdę często.
* * * * *
Gdy przeciwnicy uzgadniają kolor młodszy, kontra oznacza oba kolory starsze.
1♣/♦ | ktr |
2♣/♦ |
? |
ktr = oba kolory starsze
2♦ (po 2♣) = 3-3-5-2, NF 2♥/♠(!) = do koloru (2♥ nawet z 3.♥), min. 2BA(!) = 3-3 w starszych, INV 3♣/♦! (KP) = jak 2BA, ale gorsze zatrzymanie w kolorze przeciwnika, INV
3♥/♠(!) = negatywne zejście na kolor 7-kartowy, do gry 3♥/♠(!) = 4. do koloru, niezła ręka, INV 4♥/♠(!) = 4. i silna ręka, do gry ...
2♦ (po 2♣) = 4+♦ bez 4. starszej
2♥/♠ = 4+, przepychowe, NF
2BA(!) = 1/ naturalne po otwarciu 1♣
2/ przepychowe z 5+♣ po otwarciu 1♦
3 w kolor = 5+, INV
* * * * *
Po otwarciu kolorem starszym i podniesieniu przez Odpowiadającego kontra ma charakter kontry negatywnej, ale bez drugiego koloru starszego (!). Specjalnego znaczenia nabiera 2BA, które oznacza drugi kolor starszy.
1♥ | ktr |
2♥ |
? |
ktr = 1/ min. 4-4 w młodszych
2/ 5+ młodsza, słabe
2BA! = ♦ lepsze niż ♣ 3♣ = 5+♣ 3♦ = do gry 3♣ = ♣ lepsze niż ♦ PAS = 4+♣ 3♦ = 5+♦ ...
2♠ = 4+♠, NF
2BA! = 4.♠, INV+
3♣(!) = brak 4.♠, sugeruje układ 4-4 w młodszych, NF 3♦! = 4.♠, nadwyżkowe, przerzucenie rozgrywki na partnera lub inwit do szlemika 3♠ = 4.♠, min, NF 4♠ = 4.♠, silniejsze, do gry ...
3♣/♦/♠ = 5+, INV
* * * * *
Licytacja Obrońcy II jest oparta na tych samych zasadach jak po otwarciu 1♥, z tym, że nie dysponujemy już tak wygodną odzywką jak 2♠. W tym celu rozszerzamy znaczenie 2BA.
1♠ | ktr |
2♠ |
? |
ktr = 1/ min. 4-4 w młodszych
2/ 5+ młodsza, słabe
2BA! = ♦ lepsze niż ♣ 3♣ = 5+♣ 3♦ = do gry 3♣ = ♣ lepsze niż ♦ PAS = 4+♣ 3♦ = 5+♦ ...
2BA! = 1/ 4.♥, przy małej sile z 4/5 z boku
2/ 5+♥, słabe
3♣(!) = coś w rodzaju 2-3-4-4 PAS = 4+♣ (obok 4.♥) 3♦ = do gry 3♥ = wariant /2/, NF 3♦! = 4.♥, INV+ 3♥ = min. kontry wywoławczej 4♥ = z bilansu, do gry ...
3♣/♦/♥ = 5+, INV
3BA/4♥ = do gry