Po kontrze na 1kier/pik - z fitem

piątek, 24 października 2014 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Ten artykuł zawiera rozwiązania zaprezentowane w artykule pn. "Skakanka". Chodzi o to jak licytować po kontrze na otwarcie 1/♠ z niezłym fitem i lekkimi już nadwyżkami, aby maksymalnie wykorzytać możliwości połączonych rąk.
Tekst jest chyba trochę zbyt obszerny i z czasem go skrócę, ale wisi przynajmniej teraz we właściwym miejscu. Jest on skierowany do graczy bardziej zaawansowanych.

* * * * *

Jeśli zaufamy przeciwnikowi (co zresztą bywa problematyczne), to mamy w sumie nie więcej niż 27 PC (13 PC teoretycznie ma kontrujący). W każdym razie, możemy mieć niewiele więcej, ale też (i to z zasady) możemy mieć mniej. 

Sam Odpowiadający dysponuje maksymalnie siłą 15 PC (40 - 12 Otwierającego - 13 kontrującego).

Postawmy sobie pytanie: jak licytować, aby - zachowując właściwą ostrożność - wykorzystać szanse na osiągnięcie końcówki i nie stracić możliwości dojścia do szlemika?

Załóżmy, że Odpowiadający ma 4-fit i siłę 8-15 PC, przy czym 8/9 PC tylko z krótkością. Z rękami słabszymi lub z gorszym fitem zalicytuje 2 w kolor otwarcia. 

Oprócz siły, szczególny nacisk kładziemy na sprzedanie krótkości. która często ma decydujący wpływ na wysokość kontraktu.

Dla słabszych rąk (do 10 PC) naszym celem jest końcówka, więc wystarczy informacja o krótkości - niezleżnie czy to singleton czy renons.

Przy aspiracjach szlemikowych proponuję skupić się tylko na sytuacjach, gdy któraś z rąk zawiera renons, a do tego dysponujemy maksimum pozostałej na naszej linii siły.
To zasadniczy cel przedstawianego dalej rozwiązania.

* * * * *


Przyjrzyjmy się bliżej licytacji po otwarciu 1

 1♥   ktr    ?  
      

2♠! = 4-fit i 1) 9-12 PC - bez krótkości
                     2) 7/8 PC z krótkością

 ...

2BA! =  lub ♠ (drugi starszy) są moim kolorem lukowym (14/15 PC), INV

3♣! =  ® - "mam 7/8 PC z krótkością w jednym z nich więc powiedz który?"  

3! są lukowe, F1

3! = ♠ są lukowe, NF

3! = sztuczne - 9/10 PC bez krótkości - wariant /1/ słaby

3/4 = do gry, z ładną kartą można zaryzykować końcówkę

3 = mam krótkość ♣  - koniec poszukiwań, do gry - wariant /2/

4 = 11/12 PC, do gry

3♣! =  są moim kolorem lukowym (14/15 PC)

3!= sztuczne - 9/10 PC bez krótkości - wariant /1/ słaby

3 = do gry - "mam krótkość w innym kolorze"

4 = "mam krótkość w ♣" (wariant /2/) lub 11/12 PC (wariant /1/)

3! = > 3 - "mam 14/15 PC i nie mam koloru lukowego", INV

3 = minimum (12/13 PC)

3♠! = "mam renons i 16/17 PC"

3BA! = ® - zainteresowanie

4♣//! = renons w licytowanym (4 = renons ♠)

3BA! = 6+ i 5.♠...?

4♣/ = 5+ i 5+licytowana na 16/17 PC

4 = inne, z którymi możemy przesądzić końcówkę

2BA! = krótkość w ♠, na 9/10 PC 

3♣/! = krótkość w licytowanym, na 9/10 PC, INV

 ...

3 = do gry - minimum lub więcej siły, ale źle trafiające wartości

4 = do gry

inne = w zasadzi cue-bid, maksimum siły, szanse szlemikowe tylko przy renonsie, GF


3♠! = jakiś renons z 11/12 PC

3BA! = ® - pytanie (15-17 PC)

4♣//! = pokazujemy renons "naturalnie" (4 = renons ♠)

3BA!= renons ♠ i góra odpoowiedzi (13-15 PC)

4♣/! = licytowany renons i góra odpowiedzi (13-15 PC)

4 = do gry, do 15 PC, także z dowolną krótkością, siła nieznana

* * * * * 


Gdy otwieramy 1♠, okazuje się, że możemy zastosować podobne rozwiązania, a nawet stają się one bardziej czytelne (po otwarciu 1 odpowiedziom 2♠ i 2BA nadaliśmy wyjątkowo niestandardowe znaczenie). 

 1♠   ktr    ?       

2BA! = 4-fit i 1) 9-12 PC bez krótkości 
                          2) 7/8 PC z krótkością

 ...

3♣! = ♣ lub  są moim kolorem lukowym

3! = ® - mam 7/8 PC z krótkością w jednym z nich, więc powiedz który?

3! są lukowe, F1

3♠! = ♣ są lukowe, NF

3! = sztuczne - 9/10 PC bez krótkości

3/4♠ = według wyboru z ręką "brzydką/ładną"

3♠ = 7/8 PC z krótkością , do gry

4♠ = 11/12 PC

3! = kolor lukowy, interesuje mnie wyłączenie w ♦ (14/15 PC)

3! = sztuczne, przejściowe 9/10 PC

3/4♠ = do gry, zależnie od oceny własnej ręki

3♠ = 7/8 PC, krótkość w innym kolorze, do gry

4♠ = do gry - krótkość w  lub 11/12 PC

3! => 3♠ - mam 14/15 PC i nie mam koloru lukowego, INV

PAS/4♠ = wg wyboru

3♠ = minimum (12/13 PC) 

3BA! = "mam renons i 16/17 PC"

4♣! = ® - pytanie (w zasadzie 11/12 PC)

4//♠! = renons w licytowanym (4♠ = renos ♣)

4♣//♥ = 5+licytowana obok 5+♠ na 16/17 PC

4♠ = inne, z którymi możemy przesądzić końcówkę, do gry

3♣//! = krótkość w licytowanym, na 9/10 PC, INV

 ...

3♠ = do gry - minimum lub więcej, ale źle trafiające wartości

4♠ = do gry

inne = cue-bid, maksimum siły, szanse szlemikowe przy renonsie, GF

3BA! = jakiś renons z 11/12 PC

4♣! = ® - pytanie (15-17 PC)

4//♠! = pokazujemy renons "naturalnie" (4 = renons ♣)

4♣//! = licytowany renons i góra odpowiedzi (13-15 PC)

4♠ = do gry, do 15 PC, także z dowolną krótkością, siła nieznana

* * * * *


Podsumujmy, na czym polegałoby prezentowane rozwiązanie:

Jak widzimy, rozwiązanie to cechuje kompleksowość - wiele elementów ułożone jest w spójną całość.

Najażniejsze jednak, kluczowe dla tego rozwiązania, są: dwuznaczne 2♠(BA) oraz renonsowe 3♠(BA).

Ponieważ są to skoki - pojedynczy i podwójny, dlatego zaproponowałem tytułową nazwę dla tego rozwiazania: "Skakanka".

Poprawiony: piątek, 31 października 2014 16:36