Gdy Odpowiadający ma oba starsze

sobota, 19 kwietnia 2014 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Kolory  starsze odgrywają kluczowe znaczenie w ustalaniu miana ostetecznego kontraktu, po każdym otwarciu.
Sprawdźmy jak system Preser umożliwia uzgodnienie najlepszego po otwarciu 1♣ - gdy Odpowiadający ma oba kolory starsze - oraz na ile pozwala na przekazanie informacji o sile, tam gdzie to konieczne do podjęcia właściwej decyzji.

* * * * *

Przypomnijmy naipierw zasady licytacji rąk dwukolorowych z i ♠ po otwarciu 1♣. To schemat o nazwie Sufler opisany w dziale Konwencje.

Nie będziemy tego artykułu powtarzać, spójrzmy tylko na prosty schemat:

 
Odpowiedzi na 1♣
z 4.-4.♠ >
z 4.-5.♠ > (♠)*
z 5.-4.♠ > ♠
()*
z 5.-5.♠ > ♠

* = 0-4 PC

 


* * * * *

W przypadku starszych dwukolorówek transfer 1 oznaczacza, że Odpowiadający ma nie dłuższe niż ♠, z wyjątkiem rąk najsłabszych, do 4 PC.

Otwierający najczęściej przyjmuje transfer licytując 1, co oznacza 3/4-fit i siłę 12-14 PC. 

(pas) 1♣  pas   1!  
pas 1 ® pas ?

1♠ = 4. i 4/5.♠, słabe, NF

- tak zalicytujemy także z 4. i 4.♠ w sile do 10 PC

 
2 jest dwuznaczne: słabe transferowe podniesienie lub inwit z 4. i 4.♠
 

2! = 1) słabe 5. (konstruktywny blok) lub
            2) 4. i 4.♠, INV

 
2/3BA oznacza 4. i 5.♠
 

2BA! = 5.♠ i 4., INV

3(♂) = 4. i 4.♠, GF

3BA! = 4. i 5.♠ - "wybierz kolor do gry"


* * * * *

W przypadku, gdy Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu , to musi mieć 2. i 4.♠. Licytuje wówczas 2♣, które precyzyjnie definiuje jego rękę jako 4-2-3-4.

W tej sytuacji Odpowiadający licytuje w kolor uzgodniony, niekiedy w sposób nieekonomiczny, co  jest inwitujące. W rozważanym przez nas zakresie zawsze zostaną uzgodnione ♠.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♣  pas
?

2♠ = 4/5.♠, do gry

3♠ = uzgadnia kolor, INV

4♠ = do gry


* * * * *

Otwierający z siłą 15-17 PC uzgadnia kolor Otwierającego wprost tylko z fitem 4-kartowym. Problem ewentualnego szukania uzgodniania nawet z 5.♠ mamy wówczas rozwiązany, gdyż zgodnie ze sztuką większe perspektywy zwykle daje gra na rozkładzie 4:4.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 2
pas ?

PAS = słaba ręka

2♠! ® = Kombinatka 4/5., nie wyklucza  5.♠ (tylko z 4.),
                 1) krótkość w bocznym kolorze, INV  
                     2)
słaby kolor atutowy, GF
                         3) krótkość w bocznym kolorze, IS  

2BA! ® = pytanie

3♣//! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♠, tylko słabe), INV 

2BA! = 5-4-2-2, INV

3BA! = 5-4-2-2, IS

4 = nie wyklucza 5.♠, do gry

W przypadku uzgodnienia  koloru z 4-fitem nie próbujemy informować o drugim longerze, chyba że mamy górę siły i duży układ z szansą na szlemika


* * * * *

Otwierający z siłą 15-17 PC bez 4-fitu w pierwszej kolejności pokazuje 4♠, jeśli tylko ją posiada (przy tej sile nie musi). W naszych rozważaniach uznacza to, ża mamy uzgodnione ♠. Odpowiadajacy może sPASować, zalicytować końcówkę lub zainwitować ją na różne sposoby.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1♠
pas ?

PAS = z fitem ♠ (w praktyce także 3.) bez widoku na końcówkę

2BA! = 4+fit ♠, z krótkością lub słabym kolorem atutowym, INV

3♣! = zainteresowanie

3/! = krótkość (3 = krótkość ♣)

3♠ = z fitem ♠, słaby kolor atutowy, NF

3BA = z fitem ♠, słaby kolor atutowy, sign-off 

3♣//! = wartości, z fitem ♠

3BA! = silne uzgodnienie ♠, bez krótkości, IS

- bez fitu licytujemy 3♠! > 3BA

4♣/! = krótkość, z fitem, IS

4♠ = 4+fit ♠, do gry

* * * * *

Otwierający z siłą 15-17 PC bez 4-fitu i bez 4♠ ma tylko jedną odzywkę - 1BA.

Przy okazji warto zwrócić uwagę, że w tym przypadku musi mieć min. 4.♣ (graniczna ręka to 3-3-3-4).

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1BA
pas ?

2(!) = 4. i 4/5.♠, słabe - "wybierz kolor do gry", sign-off

2♠ = z 3-3 w starszych Otwierający zawsze wybiera ♠

2BA(!) = 4. i 5.♠, INV

3(!) = 4. i 4/5.♠

3BA(!) = 4. i 5.♠, NF


* * * * *

Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit , to licytuje sztuczny rebid 2!. W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru, także o układ w kolorach bocznych. To Zawrotka.

(pas)  1♣ 
 pas   1!
pas 2! pas
?

2♠! = 4. na 5-10 PC, możliwa 4.♠ w tej sile lub słaba 5.♠ na 5/6 PC, F1

3(!) = 4. i 4.♠, 11-15 PC

3BA! = 4. i 5.♠, 7-15 PC


* * * * *

W przypadku transferu 1 Odpowiadajacy bedzie miał ♠ nie dłuższe niż , z wyjątkiem rąk bardzo słabych.

Przyjęcie przez Otwierającego transferu (po 1 licytuje 1♠) oznacza 3/4-fit i siłę 12-14 PC.

(pas) 1♣  pas 
 1!   
pas   1♠(! pas ?

2! = 1) 5. i 4/5.♠, słabe
            2)
5. i 4.♠, INV+

2 = licytowana 5. i 5.♠, INV

 
2 jest dwuznaczne: słaba dwukolorówka na starszych lub słaby inwit z 5. i 4.♠
 

3 = 5. i 4.♠, 11/12 PC

4♣/! = krótkość, 5+ i 5+♠, do 15 PC, IS

4 = 5. i 4.♠ bez krótkości, do 15 PC  

4♠(♂) = 5.♠, także z 4., bez ambicji szlemikowych, do gry

W przypadku uzgodnienia  koloru z 4-fitem nie próbujemy informować o drugim longerze, chyba że mamy górę siły i duży układ z szansą na szlemika


* * * * *

Jeśli Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu ♠, to musi mieć 2.♠ i 4., czyli 2-4-3-4 - licytuje wówczas 2♣. 

Ponieważ ręka Otwierającego została precyzyjnie zdefiniowana co do siły i składu, zatem większość odzywek Odpowiadającego stanowi zapowiedź ostatecznego kontraktu, a część ma charakter inwitu. Interesują nas niektóre z nich, związana z dwoma kolorami starszymi.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♣(!)  pas
?

2 = 4.♠ i 3/5., do gry

3 = 4.♠ i 5., INV

4 = j.w., do gry


* * * * *

Otwierający musi mieć na bezpośrednie podniesienie koloru transferu 4.♠ i 15-17 PC. Podobnie jak po transferze na , Odpowiadający nie poszukuje uzgodniania - teraz najważniejsze jest znalezienie właściwej wysokości kontraktu.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♠  pas
?

2BA! = także z 5. i z krótkością

3 = 4/5.♠ i wartości w , możliwa 5., ale bez krótkości, INV

4♣/! = krókość, 5. i 5.♠, IS

4♠ = możliwa 5., do gry

W przypadku uzgodnienia  koloru z 4-fitem nie próbujemy informować o drugim longerze, chyba że mamy górę siły i duży układ z szansą na szlemika - 4♣/!


* * * * *

Z siłą 15-17 PC i bez 4.♠ Otwierający ma tylko jedną odzywkę - 1BA.

Ta odzywka nie obiecuje nawet 3., przecież otwarcie mogło być dane na np. składzie 3-2-3-5. Dlatego  też rebid Odpowiadajacego nie powinien przekraczać 3BA.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 1BA  pas
?

2♣! = 4. i 5.♠, 0-4 PC lub 4.♠ i 5+♣ słabe

2! = 4.♠ i 5., 5-7 PC lub 10-12 PC

2 = 4.♠ i 5., 8/9 PC

3 = 4.♠ i 5., 13-15 PC


* * * * *

Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit ♠, to licytuje sztuczny rebid 2! - Zawrotka.

W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru, także o układ w kolorach bocznych. Nas interesują tutaj tylko kolory starsze.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2! pas
?

2♠(!) = 5. i 5.♠ na 5-10 PC

3 =  4.♠ i 5., 7-12(15) PC

3BA! = 5.♠ i 5., 11/12 PC


* * * * *

Omówione wyżej transfery 1/ dotyczyły rąk Odpowiadającego w sile do 15 PC.

Z większą siłą  licytuje:

1BA = 5.♠ i 4/5.

2 = 5. i 4.♠

(pas)  1♣ 
 pas   ?  

1BA(!) = wieloznaczne, m.in. 5.♠ i 4/5. na 16+PC

 ...

2♣! ® = do 15 PC

2 = 5.♠ i 4/5. na 16+PC

3♣! ® = 16/17 PC

3 = 5.♠ i 4/5. na 16+PC

2 = wieloznaczne, m.in. 5. i 4.♠, 16+PC

 ...

2♠! ® = do 17 PC

3! = 5+ i 4.♠ na 16+PC

- systemowo powtórzenie KT (3) jest zarezerwowane dla 6+ () na 13+PC


Poprawiony: środa, 23 kwietnia 2014 14:24