W naturalnej licytacji po otwarciu 1♥/♠ odpowiedzi 2♣/♦ gwarantują kolor 4+, a odpowiedź 2♥ (po 1♠) kolor 5+. Gwarantują również odpowiednią siłę, większą niż przeznaczona na 1BA.
* * * * *
Obecnie włącza się do tych rąk składy z fitem w kolorze otwarcia i w sile inwitu (od 10+PC, powszechnie znane 2♣). Ale licytujemy tak również z rękami słabymi na wskazanym kolorze młodszym, co często prowadzi do lepszych rezultatów, niż odpowiedź 1BA (zagramy 3 w licytowany kolor ).
Nie są to rozwiązania bardzo skomplikowane. Za to trudniejsze i niemniej ważne dla znalezienia optymalnego kontraktu, niż pierwsza odpowiedź, jest kolejne okrążenie.
* * * * *
Ponieważ limitowaną odzywkę dał już Otwierający (12-17 PC), celowe jest zatem, aby to właśnie on uściślił możliwie szybko swoją siłę i skład. Wydaje mi się to znacznie prostsze, niż oczekiwanie tego od Odpowiadającego.
Spróbujemy więc zapewnić precyzję dalszej icytacji przez dookreślenie w drugim okrążeniu siły Otwierającego. Zwykle robi się to w przedziałach do 12(11)-14 PC i 15-17 PC.
Taka precyzja niekiedy pociąga za sobą potrzebę dania inwitu. Na to może już jednak brakować miejsca. Dlatego spróbujemy usprawnić ten element, definiując siłę Otwierającego w następujących przedziałach: 12/13, 14/15 i 16/17 PC. Oczywiście, nie rezygnujemy z przekazania równocześnie istotnych informacji o składzie.
* * * * *
Siła odpowiedzi two over one (w skr. "2o1") w moich systemach to w zasadzie 10+PC. Oceniam, że podnoszenie tej granicy za bardzo obciąża 1BA, co jest szczególnie niewygodne po otwarciu 1♠.
Po odpowiedzi 2♣/♦ siła 10/11 PC powinna gwarantować w praktyce wygranie 2BA, więc do tej wysokości Otwierający jest sforsowany. Uzgadnianie koloru odpowiedzi nie jest przy tym priorytetem, szczególnie w turnieju na zapis maksymalny.
Otwierajacy musi liczyć się z tym, że jego partner jest słaby z licytowanym kolorem 6+, więc zasadniczo nie powinien przekraczać 3 w kolorze odpowiedzi (3♣/♦). Podniesienie przez niego na 3 koloru odpowiedzi nie musi obiecywać wiele (nawet 2-fit), ale powinno gwarantować 9. lew przy grze w kolor otwarcia, co będzie miało miejsce zawsze, gdy Odpowiadający licytował z inwitującą ręką i ma fit ♠.
Wnioski:
- Mając na względzie potencjalną słabość Odpowiadającego Otwierający może podnieść na 3 w kolorze odpowiedzi (3♣/♦) już ze słabym fitem i min. siły.
- Minimum odpowiedzi (10/11 PC bez fitu w KO) nie zapewnia dogranej tylko, jeśli Otwierający również ma minimum, dlatego Otwierający licytuje negatywnie wyłącznie z 12/13 PC.
Te dwa wnioski pozwalają sformułować następujące założenia:
Otwierający z najsłabszą ręką nie przekracza poziomu 2 w kolor otwarcia.
Podniesienie na 3 w kolorze odpowiedzi można przeznaczyć na ręce w sile 14/15 PC z 2+fitem w kolorze odpowiedzi ("bezpieczne podniesienie").
* * * * *
Otwarcie 1kier
Po tym otwarciu sygnalnie tylko przedstawiamy odpowiedzi 1♠ i 1BA. Przede wszystkim zwracam uwagę na wieloznaczność odpowiedzi 2♣ i 2♦.
Poza obecnym trójznacznym standardem odpowiedzi 2♣ (słaby lub silniejszy na ♣ albo inwitujący 10+PC z fitem ♥) proponuję ją dawać także z rękami z fitem ♥ w sile 8/9 PC, z którymi zwykle odpowiada się 1BA albo 2♥.
Oczywiście, odpowiadamy tak również z fitem ♥ w większej sile, nawet do 15 PC (to specyfika konkretnego systemu!), jeśli nie mamy ręki na 2BA (poniżej 16 PC potrzebne są dodatkowe walory, jak lepszy fit, krótkość, kolor roboczy).
Ponieważ odpowiedź 2♣ i tak nie zapewnia 4+♣, to proponuję tak licytować z fitem ♥ w sile 8/9 PC nawet z 4+♦ (!). Pozwoli to zatrzymać sie w kontrakcie 2♥, jeśli brak dużych nadwyżek u Otwierającego, które mogłyby dać szansę realizacji końcówki. Nie licytujmy z taką ręką 2♦, bo po tej odpowiedzi mamy mniejsze pole manewru, co powoduje, że już z niewielką nadwyżką Odpowiadającego zakończymy licytację na poziomie 3♥.
Zwracam wreszcie uwagę na wieloznaczny rebid 2♦ Otwierającego, po odpowiedzi 2♣. To negat 12/13 PC na 5.♥ (2♥ licytujemy ze słabą 6+) albo lepsze ręce 14+PC, nienadające się na rebidy 2♠-3♣.
(pas) | 1♥ |
pas |
? |
1♠ = 4+♠, F1
1♠ licytujemy także z rękami silnymi, które przesądzają dograną. Jednak z siłą 10+ PC z 4.♠ i 5+♣/♦ licytujemy najpierw 2♣/♦, gdyż nie stosujemy preferencji koloru starszego. 1BA = 5.♥, bez 4. ♠, 12/13 PC - ręka minimalna 2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4.♣, F1 2♦! = 4+♦, 14/15 PC, NF 2♥ = 6.♥, 12/13 PC, NF 2♠(♂) = 4.♠, 12/13 PC, NF 2BA = 5.♥ bez fitu ♠, 16/17 PC 3♣/♦(!) = cue-bid krótkościowy, uzgadnia ♠, 14/15 PC, INV 3♥ = 6+♥, 16/17 PC, NF 3♠ = 4.♠, 14/15 PC, INV+ 3BA! = skład 4-5-2-2, 16/17 PC, GF+ 4♣/♦(!) = cue-bid krótkościowy (renons) i 4.♠, 16/17 PC, GF+ 1BA = 5.♥, bez 4. ♠, 12/13 PC 2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4.♣, F1 - tak zalicytujemy np. z 3-5-3-2 2♦! = 5+♦ albo 5.♠, F1 2♥(!) = 2/3.♥, słabe, do gry 2♠ = 5+♠, krótkość ♥, sign-off 2BA = .....? 3♣/♦(!) = bez fitu ♥, en passant do 3BA 3♥(!) = 3.♥, INV
Przykład 1.1 - 08 czerwca 2014 - Silny na 6+
Przykład 1.2 - 07 czerwca 2014 - Silny na 6+ ...
ogólne
wszystkie
1BA
2trefle
przykłady
...
...
1BA(!) = bez 4.♠ i bez fitu ♥, do 9 PC, NF
16/17 PC to ręce, z którymi Odpowiadający może jeszcze szukać końcówki PAS = słabsze ręce, do 15 PC 2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4+♣, F1 2♦ = 4.♦ na 15/16 PC (lub 5.♦ na 12/13 PC), NF 2♥ = 6.♥, do gry 2♠ (rewers) = 4.♠ na 16/17 PC, NF 2BA = 16/17 PC 3♣/♦ = 5+ licytowana na 16/17 PC, INV 3♥ = 6.♥, 16/17 PC, INV 2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4+♣, F1 - możemy tak zalicytować np. z 4-5-(3-1), ale także i z 5. młodszą 2♦ = 5.♦, NF 2♥(!) = 2.♥, słabe, do gry 2♠(!) = wartości w ♠, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV 2BA(!) = 4-fit ♣, gotowość gry 3♣ 3♣/♦! = wartości w licytowanym kolorze, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV 3♥! = krotkość ♠ i 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV 2♦ = 4.♦ na 15/16 PC (lub 5.♦ na 12/13 PC), NF PAS = słabość z 4(3).♦ 2♥(!) = 2.♥ bez 4.♦, słabe, do gry 2♠(!) = wartości w ♠, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV 2BA = INV do 3BA, jeśli Otwierający ma 14/15 PC 3♣/♦! = wartości w licytowanym kolorze, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV 3♥! = krotkość ♠ i 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
Przykład 2.1 - Odpowiadający jest słaby na pikach
Przykład 2.2 - Tylko na pikach
Przykład 2.3 - Słaby inwit z fitem ...
...
wszystkie
2trefle
2karo
przykłady
...
...
...
2♣ = 1) 4+♣, bez fitu ♥, nie wyklucza 4.♠, 10+PC
2) 6+♣, słabe
3) 3+fit ♥, siła 8-15 PC
W tym przypadku nie gramy preferencją kolorów starszych, więc 2♣ nie wyklucza 4.♠ Odpowiedź nie gwarantuje 4+♣ dla rąk słabych (8/9 PC) z fitem ♥, z którymi możemy ją dać nawet z 3-3-5-2. Przy sile 10+PC nawet z 3-fitem ♥ gwarantuje 4+♣ - graniczna ręka 3-3-3-4 (z 3-3-4-3 odpowiemy 2♦) 2♦! = 1) 5.♥, nic nie mówi o ♠, 12/13 PC - ręka minimalna 2♥ = 6+♥, 12/13 PC 2♠ (rewers) = 5.♥ i 4.♠, 14-17 PC 2BA = bez 4.♠, 16/17 PC 3♣ = 5.♥ na 14/15 PC, do słabego wariantu, nawet z 2+♣, wyklucza 4.♠, NF 3♥ = 6.♥, 16/17 PC, NF 2♦! = 1) 5.♥, nic nie mówi o 4.♠, 12/13 PC - ręka minimalna 2♥ = słabe, do gry - w zasadzie 8-10 PC 2♠ = 4.♠ na 10+PC, nie wyklucza fitu ♥, F1 2BA = bez fitu ♥, wariant /1/, INV (11/12 PC) - bez 4.♠, zatem praktycznie 3-1-4-5 3♣ = 6+♣, słabe, do gry 3♦ = 4.♦, silniejsze, niż 2BA, GF+ 3♥ = z fitem, do wariantu /1/ (12/13 PC), INV 3♠/4♣/♦! = cue-bid uzgadniający ♥, IS - na silnym longerze ♣ Odpowiadający zalicytowałby bezpośrednio 3♣ 3BA/4♥ = do gry 2♥ = 6.♥, 12/13 PC, sign-off PAS = wchodzi w rachubę, z min. i słabym fitem ♥ 2♠ = 4.♠, praktycznie GF 2BA = bez 2-fitu ♥, min. siła, NF - np. 3-1-4-5 3♣ = słabe 6+♣, do gry 3♦! = sztucznie uzgadnia ♥, IS 3♥ = fit ♥, INV 3BA/4♥ = do gry 2♠ (rewers) = 6.♥ i 4.♠, 14-17 PC - na tym etapie taka dokładność wystarczy - przesądza dograną nawet z najsłabszymi rękami (8/9 PC) z fitem 2BA = bez 2-fitu ♥, min. siła (10 PC), do gry - graniczna ręka to 3-1-4-5, a zatem gwarantuje 5+♣ 3♣ = słabe 6+♣, do gry 3♦! (4-ty kolor) = forsuje, ale nie wiemy, jaki kolor uzgadnia, INV+ 3♥ = 2-fit ♥, 10(11) PC, INV 3♠ = 4-fit ♠, 10(11) PC, INV 3BA/4♥/♠ = do gry 2BA = 5.♥ bez 4.♠, 16/17 PC 3♣ = słaby wariant na ♣ 3♦(!) = dobry longer ♣, en passant do 3BA 3♥ = silne uzgodnienie z 3.♥, 13-15 PC bez krótkości, IS 3♠(!) = dobry longer ♣, en passant do 3BA 3BA/4♥ = do gry 3♣ = 5.♥ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, bez 4.♠, NF PAS = słabe na ♣ 3♦/♥ = naturalne, GF+ 3♠! = ...? 3BA/4♥ = lepsza ręka 3♥ = 6.♥, 16/17 PC - z takimi nadwyżkami możemy sobie pozwolić na ominięcie 3♣
Przykład 3.1 - 13 maja 2014 - Słaby wybiera 2karo
Przykład 3.2 - 26 maja 2014 - Słaby na 6+kierach
Przykład 3.3 - Gdy możemy przesądzić końcówkę
Przykład 3.4 - Inwit na 6.kier ...
...
wszystkie
2) 6.♥ 14/15 PC
3) 5.♥ bez fitu ♣ i bez 4.♠, 14/15 PC2karo
2) 6.♥ 14/15 PC
3) 5.♥ bez fitu ♣ i bez 4.♠, 14/15 PC2kier
2pik
2BA
3trefl
3kier
przykłady
Rebid 2♦ jest wieloznaczny, w tym także słaby na 5.♥, ale S nie ma żadnych dylematów.
Rebid 2♥ informuje o słabości Otwierającego i 6+♥, więc nie ma czego już szukać.
Dobry fit powinien zagwarantować 10 lew.
...
2♦(!) = 1) 4+♦, może być z fitem ♥ lub z 4.♠, 10+PC
2) 6+♦, słabe
W tej sekwencji nie gramy preferencją ♠, więc Odpowiadający może mieć 4.♠ (tab=wszystkie} 2♥ = 5+♥, 12/13 PC 2♠ = 4.♠ i 5.♥, 14-17 PC 2BA(!) = 6+♥, 14/15 PC 3♣ = 4+♣ bez fitu ♦, 14/15 PC, GF 3♦ = do wariantu /2/ - 5.♥ na 14/15 PC bez 4.♠ (2♠) 3♥ = 6+♥, 16/17 PC 2♥ = 5+♥, 12/13 PC PAS = bez nadwyżek 2♠ = 4.♠, 10(11) PC, NF 2BA = bez fitu ♥ i bez 4.♠, NF - gwarantuje 5+♦, np. 3-2-5-3 lub 2-3-6-3 3♣! = silny na ♦ lub z fitem ♥, GF+ 3♦ = 6+♦, słabe, do gry 3♥ = 3/4-fit ♥, INV 3♠ = 4.♠, GF 3BA = do gry 2♠ = 4.♠ i 5.♥, 14-17 PC 2BA = bez 2-fitu ♥, min. siła (10 PC), NF - graniczna ręka to 3-1-5-4, a zatem gwarantuje 4+♣ 3♣! = ręka inwitująca, ale nie wiadomo, który kolor uzgadnia, INV 3♦ = słabe na ♦ 3♥(!) = fit ♥, pyta o krótkość, GF+ 3♠(!) = fit ♠, pyta o krótkość, GF+ 3BA/4♠ = do gry 2BA = 5+♥ bez fitu ♦, 14/15 PC 3♣ = 4+♣, bez fitu ♥,14/15 PC, NF - coś w rodzaju 5-2-2-4 lub 5-2-1-5 Otwierający licytuje do wariantu /2/ 3♦ = 5.♥ na 14/15 PC, fit ♦, wyklucza 4.♠, NF 3♥ = fit ♥, do gry 3♠ = > 3BA, kolor lukowy w ♣/♠, bez fitu ♥, GF 3BA = na ♦ bez fitu ♥, wartości w bocznych, do gry 4♥ = fit ♥, do gry
Przykład 4.1 (M) - Otwierający ze średnią ręką
Przykład 4.2 (M) - Otwierający na granicy inwitu
Przykład 4.3 (M) - Gdy mamy 7. kierów
Przykład 4.4 - Najpierw kara
Przykład 4.5 - Dobre starsze, ale brak fitów ...
...
2kiery
2piki
2BA
3trefle
3karo
przykłady
Na granicy gry premiowej - jeśli Otwierający pokaże ♦K (4♦) to będziemy próbować.
Jeśli Otwierający pokaże 16/17 PC to zagramy końcówkę.
Ładny skład pozwala zakwalifikować rękę do wyższego przedziału siły.
...
...
2♥ = fit ♥, słabe, do gry
* * * * *
Otwarcie nas 3/4. ręku
Po pasie licytacji Odpowiadającego jest bardziej jednoznaczna, bo znamy już górny limit jego ręki.
(pas) | pas | ||
pas | 1♥ |
pas |
? |
1♠ = 4/5.♠, 7-11 PC
2♣/♦ = bez fitu, 5+ do gry
2♥ = słabe, do gry
2♠ = 5.♠, 11/12 PC, INV
2BA = skład zrównoważony, 11/12 PC, INV
3♣/♦(!) = kolor + fit ♥, góra limitu (10/11 PC), INV
3♥ = 4+♥, 8/9 PC, INV
Przykład 4.5 - Przeskok z fitem ...
....
* * * * *
Po otwarciu 1♠ Odpowiadający nie ma zwykle problemów licytacyjnych z fitem. Bez fitu dysponuje jakimś longerem 5+ albo układem dwu- (4-4) lub trzykolorowym (dokładnie 1-4-4-4).
Poza kolorem odpowiedzi do priorytetów należy uzgodnienie drugiego koloru starszego (♥). Nie wydaje się to trudne, chyba, że Odpowiadający ma siłę poniżej 10 PC. Z taką siłą zwykle przyjęto odpowiadać 1BA. Nie wydaje mi się, aby bylo to najlepsze rozwiązanie, o czym świadczy chociażby to, że ze słabymi longerami młodszymi licytujemy jednak 2 w ich kolor, decydując się na grę na wys. 3 (powtarzamy zalicytowany kolor).
Przyjmijmy zatem, że 2♥ oznacza słabe 5+♥.
Z silniejszą 5.♥ zalicytujemy natomiast wieloznaczne forsujace 2♦, po którym znajdziemy jeszcze wiele miejsca na sprecyzowanie siły ręki Odpowiadającego.
Z 4.♥. bez fitu ♠ i siła 10+PC zalicytujemy odpowiednio 2♣ lub 2♦ - graniczna ręka to 2-4-(3-4).
* * * * *
(pas) | 1♠ |
pas |
? |
2♣ = 1) 4+♣, może być z fitem ♠ lub z 4.♥, 10+PC
2) 6+♣, słabe
3) z fitem ♠ bez 4+♣, 8-15 PC
2♦! = 1) 5.♠ bez 4.♥, 12/13 PC - ręka minimalna 2♥ = 4(5).♥, nie precyzuje siły, F1 2♠ = 6.♠, 12/13 PC, NF 2BA = bez 4.♥, 16/17 PC 3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, wyklucza 4.♥, NF 3♠ = 6.♠, 16/17 PC, NF 2♦! = 1) 5.♠ bez 4.♥, 12/13 PC - ręka minimalna 2♥(!) ® = przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu - prawdopodobnie z 4.♥, ale to nie ma już znaczenia 2♠ = słaba ręka (wariant /1/), do gry 2BA = silniejsza ręka (14/15 PC) bez fitu ♣ i 4.♥ (wariant /3/), GF - praktycznie 5-3-4-1 3♣ = 4+♣, 12/13 PC (wariant /1/) - z większą siłą podnieślibyśmy odpowiedź na 3♣ 3♦ = 5.♠ i 5.♦ (wariant /3/) - jeszcze bardziej niezrównoważone niż 2BA 3♠ = 6.♠ i silniejsza ręka (wariant /2/), GF 2♠ = 2.♠ i min. siły, do gry - np. 2-4-3-4 2♥ = 4(5).♥, nie precyzuje siły, F1 2♠ = słaby fit, i min. siły, do gry - np. 2-3-3-5, 2-3-4-4, także z 3-fitem do 10 PC 2BA! = bez 2-fitu ♠, min. siła, NF - np. 1-3-4-5 3♣ = słabe 6+♣, do gry 3♦! (4. kolor) = sztucznie uzgadnia ♥, IS - gdybyśmy mieli tak silną rękę z fitem ♠ to powiemy 2BA 3♥ = najsłabsze 3♠/4♣/♦! = cue-bidy 3♥ = 4.♥, INV 3♠ = 3-fit, ok. 11/12 PC, INV 2♠ = 6.♠, 12/13 PC, sign-off 2BA = bez 2-fitu ♠, min. siła, do gry 3♣ = słabe 6+♣, do gry 2BA = 5.♠ bez 4.♥, 16/17 PC 3♣ = słaby wariant 3♦/♥ = b. dobry longer ♣, IS 3♠ = słabe uzgodnienie z 2.♠, wariant /2/, do gry 3BA/4♠ = do gry 3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, bez 4.♥, NF PAS = słabe na ♣ 3♦/♥ = naturalne, GF+ 3♠ = 3-fit, min. ręka 10(11) PC, INV 3BA/4♠ = lepsza ręka 3♠ = 6.♠, 16/17 PC - z takimi nadwyżkami możemy sobie pozwolić na ominięcie 3♣
Przykład 5.1 - Gdy nie ma fitu
Przykła 5.2 - Słaby na 6.
Przykład 5.3 - 8 czerwca 2014 - Obaj fitują kiery
Przykład 5.4 - Bokiem 4. kiery
Przykład 5.5 - 08 czerwca 2014 - Bokiem 4.kiery
Przykładd 5.6 - 13 maja 2014 - Dobry układ ale mało siły
Przykład 5.7 - Silna dwukolorówka
Przykład 5.8 - 6+ średnio-silne
Przykład 5.9 - Silna dwukolorówka z treflami
Przykład 5.10 - Znów 6+ średnio-silne
Przykład 5.11 - 11 czerwca 2014 - Słaby na 6+pikach
Przykład 5.12 - 14 czerwca 2014 - Słaby z kierami
Przykład 5.13 - Z dwojga złego lepiej niżej
Przykład 5.14 - Siła pozwala zająć 2BA
Przykład 5.15 - Inwit z fitem ...
...
2) 6.♠ 14/15 PC
3) 5.♠ bez fitu ♣, 14/15 PC2karo
2) 6.♠ 14/15 PC
3) 5.♠ bez fitu ♣, 14/15 PC2kier
2pik
2BA
3trefle
3piki
przykłady
...
...
...
...
...
Można w tym rozdaniu wziąć 10 lew ściągając atu (na ♠A spadnie ♠10), ale końcówka byłaby kontraktem z cała pewnością bardzo napiętym.
...
...
Skok na 4♣ niczym nam nie grozi, bo w najgorszym razie partner jest słaby na ♣ i spasuje albo dołoży 5♣.
...
...
...
...
...
...
2♦ = 1) 4+♦, może być z fitem ♠ lub z 4.♥, 10+PC
2) 6+♦, słabe
3) 5+♥, 10+PC
2♥ = 3/4.fit ♥, 12/13 PC 2♠ = 5+♠ bez 3.♥, 12/13 PC 2BA(!) = 6+♠ bez 3.♥, 14/15 PC albo 5.♠ na 16/17 PC bez fitu ♥ 3♣ = 4+♣ bez fitu ♦, 14/15 PC, GF 3♦ = do wariantu /2/ - 5.♠ na 14/15 PC, nie wyklucza 3/4.♥, NF 3♥ = 6+♠ i 4.♥, 16/17 PC 3♠ = 6+♠ bez 3.♥, 16/17 PC - w pierwszej kolejności Otwierający licytuje do wariantu /3/ 2♥ = 3/4-fit ♥, 12/13 PC PAS = wariant /3/ bez fitu ♠ i bez nadwyżek 2♠ = słaby fit ♠, 10(11) PC, do gry 2BA = bez 4.♥ i bez 3-fitu ♠, NF 3♣! = silny na ♦, nie wyklucza 4.♥, GF+ 3♦ = 6+♦, słabe, do gry 3♥ = 5.♥, INV 3♠ = 3-fit ♠, INV - nic nie mówi o ♥, Odpowiadający może być na ♦ 3BA = 4.♥ bez fitu ♠, sign-off 4♥ = 5+♥, do gry - tutaj nie mamy miejsca na sprzedanie 6. 2♠ = 5+♠ bez 3.♥, negat 12/13 PC PAS/3♦ = słabe, do gry 2BA = sign-ff 3♠ = 6+♠ 3♣ = 5+♦ i 4+♣ 3♥ = 6+♥, F1 3♠ = fit ♠, INV 3BA/4♠ = do gry 2BA = 1) 6+♠ bez 3.♥, 14/15 PC albo 3♣! = przejściowe 3♦! = 6+♠ z 2.♥ na 14/15 PC - wariant /1/ 3♥ = 5.♠ z 2.♥ na 16/17 PC - wariant /2/ 3♠ = 6+♠ z krótkością ♥ na 14/15 PC - wariant /1/ 3BA = 5.♠ bez 2.♥ na 16/17 PC - wariant /2/ 3♦ = słaby na ♦ 3♣ = 4+♣, bez fitu ♥,14/15 PC - coś w rodzaju 5-2-2-4 lub 5-2-1-5 Otwierający licytuje do wariantu /2/ 3♦ = 5.♠ na 14/15 PC, fit ♦, nie wyklucza 3/4.♥, NF 3♥ = 4+♥, 10+PC, F1 3♠ = 10(11) PC z fitem ♠, NF - coś w rodzaju 2-3-5-3 3BA = na ♦ bez fitu ♠, do gry 4♠ = fit ♠, do gry Wydaje się, że z taką ręką warto podjąć ryzyko ominięcia bezpiecznego poziomu 3♦.... 3♥ = 6+♠ i 4.♥, 16/17 PC 3♠ = 6+♠, 16/17 PC
Przykład 6.1 (M) - Silny na kierach
Przykład 6.2 (M) - Inwit na kierach
Przykład 6.3 (M) - Czysty inwit
Przykład 6.4 (M) - Uzgadniamy kiery ...
...
2kiery
2piki
2BA
2) 5.♠ bez 3.♥ na 16/17 PC 3trefle
3karo
3kier
3pik
przykłady
N pokazał intencje, ale musi wrócić na 4♥, bo nie zna siły Otwierającego (2♥ nic nie mówi o sile).
....
....
....
2♥ = 5+♥ bez fitu ♠, słabe, NF
Warto przyjąć pewne ograniczenia, aby nie stracić z widoku własnej końcówki, np. 7-9 PC z 5.♥ lub nieco słabsze z dłuższym longerem 2♠ = 6+♠, propozycja, NF 3♥ = 3/4-fit ♥, INV 4♥ = w zasadzie 4-fit ♥, b.dobra siła
Przykład 7.1 - Słaby na kierach
Przykład 7.2 - Słaby na kierach
Przykład 7.3 - Słaby na kierach.
Przykład 7.4 - Słaby na kierach
Przykład 7.5 - Warto zainwitować
Przykład 7.6 - Słaby na kierach
Przykład 7.7 - Słaby na kierach ...
...
przykłady
...
...
...
...
W tym przypadku inwit może się sprawdzić, mimo słabej ręki Otwierającego. Najczęściej jednak Otwierający powinien sPASować.
...
...
* * * * *
Na tym kończę omówienie tematu. Być może zostanie on wzbogacony o kolejne przykłady "z życia wzięte".
Rozwinięcie poszczególnych sekwencji licytacyjnych op otwarciach 1♥/♠ zostało opracowane w całości i opublikowane, jako integralna część systemów PRESER i TRASER.
« poprzednia | następna » |
---|