Uwaga

Zawrotka - rozwinięcie dla układów 5-4

sobota, 31 sierpnia 2013 23:00 januus
Drukuj
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Po otwarciu 1♣, odpowiedzi 1/ (transfer na starszy) i pytaniu 2! (Zawrotka) Odpowiadający z młodszą 5. w sile 7-15 PC odpowiada jej kolorem - 3♣/

W nieco bardziej skomplikowany sposób przekazuje się informację o posiadaniu drugiego starszego koloru 4/5-kartowego.

Jak przebiega dalsza licytacja?

* * * * *

Otwierający staje w tej sytuacji przed koniecznością rozwiązania następujących problemów:

Przyjmujemy założenie, że o wyborze koloru do gry Otwierający informuje licytując:

Dzięki temu drugiemu rozwiązaniu zawsze jest szansa na zatrzymanie się w 3BA ze słabszymi rękami, nawet wtedy, gdy sfitowany jest kolor młodszy. To właśnie przesądziło o moim wyborze tego rozwiązania.
Inny rozważany wariant polegał na bezpośrednim uzgadnianiu każdego koloru. Zasada prostsza, ale zajmuje sporo cennej przestszeni licytacyjnej.

A co będzie, jeśli Otwierający nie ma chęci (możliwości) niczego uzgadniać? 

Z minimalną ręką (18/19 PC) bez fitu w kolorze partnera Otwierający może zaproponować 3BA. Jeśli jest matomiast silniejszy, to licytuje ogólny inwit 4BA, który nie jest forsujący, ale może być potraktowany jako Blackwood, jeśli Odpowiadający ma wystarczająco dobrze rokującą kartę.

Czasem zajdzie także potrzeba podjęcia próby uzgodnienia swojego koloru  5+. Przy dwukolorowej ręce Odpowiadającego nie ma, co prawda, wielkich szans, ale spróbować nie zaszkodzi.

Transfer 4♠ i przejście Otwierającego przez 4BA wykorzystujemy też dla wskazania ręki silniejszej z fitem (wymuszony Blackwood). Jeśli to możliwe, robimy tak również na poziomie 3BA.

* * * * *


Przypomnijmy, że odpowiedż kolorem młodszym oznacza 4. w kolorze transferowanym (KT) i 5+ w licytowanym, w sile 7-15 PC.

Sposobem na uzgodnienie koloru transferu jest zawsze jego zalicytowanie. Odpowiadający automatycznie referuje swoją siłę.

Przykład 1

         (pas)      1♣      pas   
    1!    
       
pas      2!     pas   3♣/
pas     ? 

3 = uzgadnia , oczekuje sprecyzowania siły

 ...

- odpowiedzi dajemy według tej samej drabinki, co po odpowiedzi 2BA na Zawrotkę (wskazuje 5. w kolorze transferu) i kolejnym pytaniu 3♣

- ten schemat odpowiedzi nazwijmy 4S+B (cztery przedziały siły + Blackwood)

- po każdej z poniższych odzywek relay (poza 3BA) pyta o wartości, inny kolor to Blackwood wyłączeniowy

3♠! = 7-9 PC

3BA = do gry

3BA! = 10(11) PC

PAS = też wchodzi w rachubę

4♣! = Blackwood

4♣! = 11/12 PC

4!  = Blackwood

4♠! = Blackwood wyłączeniowy

- z  silniejszymi rękami (13-15 PC) odpowiadamy bezpośrednio szczebelkami Blackwooda

4!...  = 1/4. wartości z 5., itd.

* * * * *


Nowy kolor,  zalicytowany z  pomnięciem relayu, zawsze oznacza chęć jego uzgodnienia. Negatem jest relay.

Przykład 2

         (pas)      1♣      pas   
    1!    
       
pas      2!     pas   3♣
pas     ? 

3♠ (nowy kolor) = próba uzgodnienia 5+♠

 ...

- zaproponowane poniżej rozwiązanie nie jest może prostym schematem, ale wydaje się dość logiczne

3BA = negat, słaba ręka bez fitu

4♣! = pozytywne - "mam fit i 10(11) PC"

4! = "mam fit i 11/12 PC" ....

4! => 4BA, bez fitu i 11/12 PC

4♠! = zainteresowanie wyższą grą, Blackwood

4BA = do gry

4♠ = słaba ręka z fitem ♠, do gry

4BA!.. = 1/4. z 5. wartości z fitem ♠, 13-15 PC

3BA = 18/19 PC, coś w rodzaju 4-3-4-2, do gry

4BA = 20/21 jw.

* * * * *


Jak już wiemy, relay może uzgadniać drugi zalicytowany przez Odpowiadającego kolor (młodszy) albo oznacza licytowany kolor własny.

Aby rozszyfrować intencje Otwierającego musimy poczekać do następnego okrążenia. Dopiero powtórzenie zalicytowanego relayem koloru  oznacza chęć jego uzgodnienia.

Przy innych zapowiedziach uzgodniony jest drugi kolor Odpowiadającego.

Przykład 3

         (pas)      1♣      pas   
    1!    
       
pas      2!     pas   3♣
pas     ? 

3(!) = w pierwszym okrążeniu uzgadnia ♣ i oczekuje sprecyzowania siły; odpowiedzi wg schematu 4S+B;
            może też oznaczać 5+ u Otwierającego

 ...

- jeśli w następnym okrążeniu Otwierający zalicytuje 4, to będzie próbą uzgodnienia tego koloru

- po takiej propozycji  (tutaj 4) odpowiada się licytując relay jako negat (nie mam fitu) a z fitem -  wyższymi szczeblami, przekazując dodatkowe informacje (zwykle schemat Blackwooda)

3! = 7-9(10)  PC

3BA = do gry

3♠! = 10(11) PC

4♣! ® = uzgodnione są ♣ - "powiedz coś o wartościach"

4 = "mam , może spróbujemy szlemika?"

4! (®) = negat,  bez fitu

4♠! = mimo braku koloru uzgodnionego pyta o asy

4BA = do gry

4♠!... = z fitem , 1/4. na 5. wartości 

3BA! = 11/12 PC

PAS = wchodzi w rachubę z min. siły, jeśli nie mamy uzgodnionego koloru

4♣! ® = pytanie o wartości (uzgodnione są ♣)

4 = naturalne, próba uzgodnienia koloru

4♣!... = 1/4. z 5. wartości (domyślnie uzgodnione są ♣) w sile 13-15 PC

4 = "mam , najpierw powiedz coś o ficie"

- odpowiadamy szczeblami: I negat, następne są pozytywne i możemy je połączyć z informacją o królach (♣D już nie jest dla nas priorytetem)

4! = negat - "nie uzgadniam "

4♠!... = "możemy zagrać w , ale nie mam D"...

4! (pomija ) = "pozostajemy przy uzgodnionych ♣ - co z D atu?"

4! = 0/3 wartości z 5. w sile 13-15 PC

- cieszy duża siła, z którą jesteśmy praktycznie w szlemiku, ale mamy kłopot, jeśli chcemy zaproponować  uzgodnienie ; swoją drogą, na widoku jest już co najmniej 6BA

4! ® = pytanie o ♣D - idziemy "normalnym" trybem, więc uzgodnione są ♣

- nawet jeśli mamy D atu, to nie możemy pominąć tego pytania, bo 4♠ znaczy co innego

4♠! (pomijamy jeden kolor) = UWAGA! zachowanie szczególne, więc i sytuacja szczególna: proponujemy uzgodnienie zgłoszonych wcześniej

4BA! = negat (najbliższy kolor) - "nie mogę uzgodnić "

5♣! (przeskok) = " są w porządku, ale nie mam K"

- chodzi o korektę odlicytowanych już wartości, jednak nie "odkręcimy" już ♣K, czyli w kolorze uzgodnionym przez domniemanie

5 (kolor uzgodniony) = sign-off - przyjmijmy dla czystości rozwiązania, chociaż przy tej sile to prawie niemożliwe

5! = pyta o D i inne króle

5! = j.w. i mam dodatkową wartość - K, którego nie mogłem sprzedać w poprzedniej odpowiedzi

- pamiętajmy, że wartością w pierwszej odpowiedzi mógł być ♣K

5! = pyta o D i dwa pozostałe króle

* * * * *


Innego rodzaju problem mamy przy składzie 4. i 4.♠. Jak przekazać, który kolor wybrać?

Proponuję przyjąć zasadę, że

przy dwóch kolorach starszych każdy z nich uzgadniamy licytując go bezpośrednio.

Przykład 4

W tym przypadku mamy mniej przestrzeni liytacyjnej, ale ułatwieniem jest węższy przedział siły.

           (pas)    
    1♣    
   pas   
    1!    
       
pas      2!      pas   3 *)
pas     ? 
*) 4. i 4.♠ w sile 11-15 PC 

3♠ = uzgadnia ♠, oczekuje sprecyzowania siły

3BA = 18/19 PC i brak fitów w starszych, NF

4♣/ = próba uzgodnienia własnego koloru 5+

4 = uzgadnia , oczekuje sprecyzowania siły

 ...

4♠! = 11/12 PC

4BA! = Blackwood

4BA!... = 1/4. z 5. wartości 13-15 PC


4♠! = Blackwood - bardzo silne, do szlemika wystarczy nam jeden as (nie uzgadnia ♠, bo to robimy przez 3♠),

4BA = nie mam asa

5♣!. = 1 as

5! = 2 asy

4BA! = 20/21 PC bez uzgodnionego koloru, IS

* * * * *


A co będzie, jeśli mamy jeszcze bardziej niezrównoważony skład 5-4 w starszych?

Stosujemy tę samą zasadę: kolor starszy uzgadniamy licytacją  bezpośrednią. 

Przykład 5

W tym przykładzie omawiamy jeszcze odpowiedź 3BA z przedziałem siły 7-15 PC.Taki przedział siły stosujemy w Preserze.

W wariancie Zawrotki współpracującej z nowszą wersją Tresera przedział ten wynosi 7-12 PC. W takiej sytuacji odpowiedzi w sile 11/12 PC możemy połączyć ze wskazaniem liczby wartości (schemat 3S+B).

           (pas)    
    1♣    
   pas   
    1!    
       
pas      2!      pas   3BA *)
pas     ? 
*) 4. i 5.♠ w sile 7-15 PC 

4♣ = próba uzgodnienia 5+♣, GF

 ...

4! ® = negat, bez fitu

4! ® = bardzo silna pyta o siłę

4♠! = 7-9 PC

4BA = do gry

4BA = 10(11) PC

5♣!... = 11/12 PC

5!... = 1. as na 13-15  PC

4BA = 18/19 PC, może być do gry

4! = 7-9(10) PC uzgadnia ♣

4♠! = Blackwood

4BA/5♣ = do gry

4♠! = 10(11) PC z fitem

4BA! = Blackwood

4BA! = 11/12 PC z  fitem, NF

5♣! = Blackwood

5♣!... = silne z 1/4. z 5. wartości i fit ♣

4 = próba uzgodnienia własnego koloru 5+

 ...

4! ® = negat, bez fitu

4♠! ® =  duże nadwyżki, pytanie o siłę

4BA! = 7-9 PC

5♣!... = 10(11) PC

4BA =  18/19 PC, może być do gry, NF

5♣!... = 1. as i nadwyżki siły - dążymy do 6BA, IS

4♠! = 7-9(10) PC uzgadnia

4BA(!) = 10(11) PC

5♣! = 11/12 PC z fitem

5!... = silne z 1/4. z 5. wartościmi i fitem w kolorze Otwierającego


4/♠ = uzgadnia licytowany kolor i nie forsuje

- Odpowiadający PASuje, a z ręką nadwyżkową możę wskazać na ilość wartości w/g schematu Blackwooda

4BA = nie uzgadnia żadnego koloru, NF

* * * * *

Poprawiony: sobota, 25 stycznia 2014 21:17