W systemie TRASER odzywką 1♣ otwieramy z następującymi grupami rąk:
1/ 12-14 PC, skład zrównoważony z co najmniej jedną 4. starszą, także 4-4-3-2
☼ bez 4. starszej otwieramy 1BA
☼ z 4. starszą i 4.♦ otwieramy 1♦, także z 4.♣ tj. (1-4)-4-4
2/ 12(11)-14 PC, 5+♣ i 4.♦, dokładnie (1-3)-4-5
☼ z 2-2-4-5 otwieramy 1BA
☼ z (4-0)-4-5 otwieramy 2♣
3/ 12(11)-17 PC, skład trójkolorowy bez 4.♦, tj. 4-4-1-4
4/ 15-17 PC z 5+♣
☼ ale 5.♣-4.♦ licytujemy przez 2♣, potem 3♦
5/ 15-17 PC, w składzie, z którym otwieraliśmy 1BA
☼ układy z 4+♦ wchodzą do otwarcia 1♦, z wyjątkiem 4.♣ i 4.♦, z którymi - w tej sile - także otwieramy 1♣
6/ 18+ PC, układ dowolny.
Generalnie, otwarcie to ma znaczenie takie, jak 1♣ ze Wspólnego Języka, z tym, że przechodzą do niego ręce, z którymi w WJ otwieraliśmy 1BA, a do 1BA przechodzą ręce w sile 12-14 PC bez 4. starszej ( w WJ 1♣).
Jednak dalsza licytacja w niczym już nie przypomina WJ.
Ponieważ otwarcie 1♣ nie ma określonego limitu siły, ani koloru, na jakim jest oparte, Odpowiadający jest zobligowany do podtrzymania licytacji nawet z pozornie bezwartościową ręką – obowiązuje więc ta sama zasada, co w typowym forsującym 1♣.
Różnica polega na tym, że nawet z najsłabszą ręką Odpowiadający już pierwszą odzywką wskazuje swój kolor - za pomocą transferu. Siła przy odpowiedzi nie jest najważniejsza, określona jest w szerokim przedziale, na najniższym poziomie już od 0 PC.
To Otwierający drugą odzywką określi swoją siłę, a obrońcy często będą mieli mgliste zaledwie pojęcie o sile ręki Odpowiadającego.
Inaczej będzie w przypadku dużej siły Otwierającego - wówczas cały nacisk położony jest na jak najdokładniejsze określenie ręki partnera.
Ogólnie rzecz biorąc, przy wyborze pierwszej odpowiedzi kierujemy się następującymi zasadami:
- z 4/5. starszą w sile 0-15 PC dajemy transfer na nasz kolor licytując 1♦/♥
- bez 4. starszej w przedziale siły 0-12 PC (inwitująca) licytujemy 1♠ - jako transfer na 1BA, także z 5. młodszą
- słabe (do 6 PC), silne (13+PC) i inwitujące (7-12 PC) składy z longerem 6+ licytujemy przez transfery alternatywne - 1♠/BA/2♣/♦/♥
- składy zrównoważone (4-3-3-3) w sile 13-15 PC licytujemy przez 3 w kolor 4.
- pozostałe składy w sile 13-15 PC, które nie nadają się do zgłoszenia w inny sposób licytujemy przez 2♠
- bardzo silne ręce (16+PC) w składzie bez longera 6+ licytujemy zajmując 1BA.
Można powiedzieć, że jądrem systemu jest metoda licytacji kolorów starszych SUFLER.
To rozwiązanie inspirowane konwencją Canape E.Culbertsona. Jest ono przydatne także po interwencji przeciwnika, bo wówczas Odpowiadający śmiało może licytować dłuższy kolor (o ile partner nie uzgodnił mu wcześniej zgłaszanego). Wyjątkiem jest słaba ręka do 4 PC, z którą mając 5-4 dajemy >5. (*).
Szczegółowe zestawienie pierwszych odpowiedzi przedstawia się nastepująco:
1♦/♥! = |
wyższy starszy, czyli odpowiednio 4/5.♥/♠ do 15 PC |
1♠(!) = |
1) 6.♠ na 13+PC |
1BA! = |
1) > 6+♦ do 6 PC |
2♣(!) = |
1) 6+♣ na 13+PC, możliwa 4. starsza |
2♦(!) = |
1) 6+♦ na 13+PC |
2♥(!) = |
1) 6+♥ na 13-15 PC |
2♠! = |
1) skład bezatutowy 13-15 PC |
2BA! = |
5+♣-5+♦ na 0-6 PC |
3♣/♦/♥/♠ = |
licytowana 4. na składzie 4-3-3-3, 13+PC, GF |
3BA! = |
5+♦-5+♣ na 13-15 PC |
4♦/♥! |
wyższy starszy (>♥/♠) pełny 7-kart, siła ok. 10 PC |
4♠! = |
5+♦-5+♣ na 16+PC |
Odpowiedzi 1♠ oraz 2♣/♦/♥ to odzywki wieloznaczne, które autor nazwał "transferami alternatywnymi". Więcej na ich temat tutaj...
Po niskim transferze 1♦/♥! Otwierający może zalicytować:
1. przy braku fitu do 17 PC
· 1BA lub 1♠ (z 4.♠ po 1♦!), w sile 15-17 PC,
· 2♣ - z mniejszą siłą i składem, praktycznie (2-4)-3-4 lub (1-3)-4-5 (nie otworzył 1♦/BA ani 2♣)
2. z siłą do 17 PC i z fitem przyjmuje transfer (♀) pokazując przedział siły:
· do 14 PC uzgadnia kolor, także z 3-fitem
· z siłą 15-17 PC i 4-fitem uzgadnia kolor transferu (KT) z przeskokiem,
3. z 18+PC i
· z 3+fitem licytuje 2♦! [Zawrotka], odpowiednik Odwrotki w typowej licytacji WJ
· bez 3-fitu w KT, z własnym kolorem 5+ starszym 18/19 PC - licytuje ten kolor (2♥ i wyżej),
· bez fitu i własnej 5+starszej licytuje 2♦/BA.
4. Po transferach 1♠/2♣/♦/♥(!) Otwierający informuje rebidem o sile swojej reki:
- najbliższa odzywka (o stopień wyższa) oznacza 12-14 PC,
- odzywka dana z pominięciem powyższej oznacza 15-17 PC,
- inne rebidy oznaczają ręce jeszcze silniejsze.
5. Odpowiedź 1BA z reguły będzie oznaczał słaby transfer na ♦ i Otwierający licytuje do tego wariantui z reguły przyjmuje transfer licytując 2♦. Wyższe odpowiedzi oznaczają ręce 18+PC.
Zalicytowanie przez Odpowiadającego starszego koloru, na który dawał transfer, z reguły oznacza, że posiada w nim tylko 4.
(pas) | 1♣ | pas | 1♦! |
pas | ... | pas | ? |
3♥ = 4.♥ i dodatkowo 4.♠
(pas) | 1♣ | pas | 1♥! |
pas | ... | pas | ? |
3♠ = tylko 4.♠, > 3BA
Zajęcie przez Odpowiadającego BA oznacza skład niezrównoważony, z 5. w drugim kolorze starszym.
(pas) | 1♣ | pas | 1♦! |
pas | ... | pas | ? |
2/3BA = 4.♥ i 5.♠
3♠ = 4.♥, >BA, 11/12 PC (brak 4.♠, bo wtedy dajemy kolejny transfer - 3♥!)
(pas) | 1♣ | pas | 1♥! |
pas | ... | pas | ? |
2♥ (po 1♠) = 4.♠ i 5.♥ do 10 PC zalicytowanie ♥ niczego nie zmiania, bo kolor ♥ już zajęliśmy
2BA! (po 1♠) = 5.♥ i 4.♠ na 11/12 PC
3♥= 5.♠ i 5.♥ na 11/12 PC
3BA! = 5.♠ na 13-15 PC
Więcej na ten temat znajdziesz w opisie metody SUFLER
Po słabym przyjęciu transferu
Otwierający przyjmuje transfer na wys. 1 z siłą do 14 PC i 3/4-fitem.
(pas) | 1♣ | pas | 1♦/♥! |
pas | 1♥/♠ | pas | ? |
1BA = konstruktywne signoff (9/10 PC)
2♣ = 4. w KT i 4.♣, NF
2♦! = inwit na 11/12 PC, możliwa 5. w KT, jeżeli nie nadaje się na 3♣/♦!
2♠! (zawsze) = z krótkością, o którą pytamy przez 2BA! [Kombinatka]
3♣/♦! = z wartościami w licytowanym kolorze
3♠ (!) = > BA z 4. w KT, 13-15 PC
Po silnym przyjęciu transferu.
Otwierający przyjmuje transfer na wys. 2 (z przeskokiem) z siłą 15-17 PC i 4-fitem.
(pas) | 1♣ | pas | 1♦/♥! |
pas | 2♥/♠ | pas | ? |
2♠/BA! (bezpośrednio wyższy) = z nieznaną krótkością [Kombinatka]
2BA/3♣/♦/♥ = wartości w licytowanym kolorze (2BA= wartości w ♠), inwit na 8/9 PC
Po "Zawrotce"
Analogicznie do WJ, po niskim transferze (na starszy) - mając siłę 18+PC i 3+fit - stosujemy pytanie 2♦! To autorskie rozwiązanie, któremu ostatecznie postanowiłem nadać nazwę Zawrotka. Nazwa ta wzięła się stąd, że konwencja ta pozwala zatrzymać się w strefie częściówki nawet przy bardzo silnej rece, która trafia do ręki zupełnie bezwartościowej.
Odpowiedzi na 2♦ w Zawrotce i dalsza licytacja są zdecydowanie inne niż w przypadku Odwrotki, a na dodatek różnią się po transferze na każdy z kolorów starszych. Zmiana nazewnictwa była konieczna, aby uniknąć nieporozumień.
Duże różnice w stosunku do Odwrotki wynikają po pierwsze z faktu, że odpowiedzi na 1♣ dajemy z siłą 0+PC.
Po drugie, licytacja po > ♥ i po > ♠ różni się, gdyż w tym drugim przypadku mamy więcej miejsca, aby ze słabą ręką wyhamować na wys. 2/3♠. Po drodze wykorzystamy 2♥ na powtórny transfer, aby kolor zajął Otwierający możemy.
Wreszcie, po każdym z niskich transferów możliwe są inne układy kolorów starszych, a zatem te same niektóre odzywki przekażą inne informacje o składzie. Mimo to, autor starał się - w możliwie szerokim zakresie - zachować jednolitość rozwiązań.
(pas) | 1♣ |
pas |
1♦/♥! | |
pas | 2♦! | pas | ? |
2♥ (!) = 1) 0-4 PC i 4/5. w KT – jednoznacznie słabe w przypadku ♥
2) po > ♠ ozn. 0-10 PC, w tym również 5.♥ w sile 5/6 PC (zgłosimy je po 2♠ partnera)
2♠ (!) = 1) po > ♥ ozn. 4.♥ na 5-10 PC, możliwa 4.♠, a 5.♠ w sile 5/6 PC - zgłosimy ją po 2BA partnera
2) po > ♠ ozn. 4.♠ i 4(5) PC, tzn. kartę, przy której nadal możliwa jest końcówka, ale NF
jednolite rozwiązanie: słabą 5. w drugim kolorze zgłaszamy bezpośrednio i w kolejnym okrążeniu powtarzamy jej kolor
2BA! = 5. w KT. 5-15 PC
3♣/♦ = 5.♣/♦ i 4. w KT, 7-15(7-11) PC
3♠! (> BA) = 4. w KT, skład zrównoważony, 11/12 PC
4♣! - 4BA! = 4. w KT, siła 13-15 PC, skład różny od 4-3-3-3 – schemat B
Inne odpowiedzi są specyficzne dla KT i przekazują informacje o dwukolorówkach starszych.
O Zawrotce pisałem również tutaj.
« poprzednia | następna » |
---|