strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start

Otwarcie 1 trefl

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Otwarcie 1 trefl
Odpowiedzi - ogólnie
Zestawienie odpowiedzi
Rebid Otwierającego
Skład zrównoważony
Skład niezrównoważony
Otwierający jest słaby
Otwierający jest silny
A jeszcze silniejszy? Zawrotka!
Wszystkie strony

W systemie TRASER odzywką 1♣ otwieramy z następującymi grupami rąk:

1/ 12-14 PC, skład zrównoważony z co najmniej jedną 4. starszą, także 4-4-3-2

bez 4. starszej otwieramy 1BA

 z 4. starszą i 4. otwieramy 1, także z 4.♣ tj. (1-4)-4-4

2/ 12(11)-14 PC, 5+♣ i 4.,  dokładnie (1-3)-4-5

z 2-2-4-5 otwieramy 1BA

 z (4-0)-4-5 otwieramy 2♣ 

3/ 12(11)-17 PC, skład trójkolorowy bez 4., tj. 4-4-1-4

4/ 15-17 PC z 5+♣

ale 5.♣-4. licytujemy przez 2♣, potem 3

5/ 15-17 PC, w składzie, z którym otwieraliśmy 1BA

układy z 4+ wchodzą do otwarcia 1 z wyjątkiem 4.♣ i 4., z którymi - w tej sile - także otwieramy 1♣

6/ 18+ PC, układ dowolny.

Generalnie, otwarcie to ma znaczenie takie, jak 1 ze Wspólnego Języka, z tym, że przechodzą do niego ręce, z którymi w WJ otwieraliśmy 1BA, a do 1BA przechodzą ręce w sile 12-14 PC bez 4. starszej ( w WJ 1♣).
Jednak dalsza licytacja w niczym już nie przypomina WJ.


Ponieważ otwarcie 1♣ nie ma określonego limitu siły, ani koloru, na jakim jest oparte, Odpowiadający jest zobligowany do podtrzymania licytacji nawet z pozornie bezwartościową ręką – obowiązuje więc ta sama zasada, co w typowym forsującym 1♣.

Różnica polega na tym, że nawet z najsłabszą ręką Odpowiadający już pierwszą odzywką wskazuje swój kolor - za pomocą transferu. Siła przy odpowiedzi nie jest najważniejsza, określona jest w szerokim przedziale, na najniższym poziomie już od 0 PC.

To Otwierający drugą odzywką określi swoją siłę, a obrońcy często będą mieli mgliste zaledwie pojęcie o sile ręki Odpowiadającego.
Inaczej będzie w przypadku dużej siły Otwierającego - wówczas cały nacisk położony jest na jak najdokładniejsze określenie ręki partnera.

Ogólnie rzecz biorąc, przy  wyborze pierwszej odpowiedzi kierujemy się następującymi zasadami:

 
Metoda Sufler:

z 4.-4.♠ >
z 4.-5.♠ > (♠)*
z 5.-4.♠ > ♠
()*
z 5.-5.♠ > ♠

* = 0-4 PC

 

  • z 4/5. starszą w sile 0-15 PC dajemy transfer na nasz kolor licytując 1/  
  • bez 4. starszej w przedziale siły 0-12 PC (inwitująca) licytujemy 1♠ - jako transfer na 1BA, także z 5. młodszą
  • słabe (do 6 PC), silne (13+PC) i inwitujące (7-12 PC) składy z longerem 6+ licytujemy przez transfery alternatywne - 1♠/BA/2♣//
  • składy zrównoważone (4-3-3-3) w sile 13-15 PC licytujemy przez 3 w kolor 4.
  • pozostałe składy w sile 13-15 PC, które nie nadają się do zgłoszenia w inny sposób licytujemy przez 2♠
  • bardzo silne ręce (16+PC) w składzie bez longera 6+ licytujemy zajmując 1BA.

Można powiedzieć, że jądrem systemu jest metoda licytacji kolorów starszych SUFLER.

To rozwiązanie inspirowane konwencją Canape E.Culbertsona. Jest ono przydatne także po interwencji przeciwnika, bo wówczas Odpowiadający śmiało może licytować dłuższy kolor  (o ile partner nie uzgodnił mu wcześniej zgłaszanego). Wyjątkiem jest słaba ręka do 4 PC, z którą mając 5-4 dajemy >5. (*).



Szczegółowe zestawienie pierwszych odpowiedzi przedstawia się nastepująco:

1/!   = 

wyższy starszy, czyli odpowiednio 4/5./♠ do 15 PC

1♠(!) =

1) 6.♠ na 13+PC
2) 0-12 PC bez 4. starszej, skład zrównoważony
3) 0-12 PC 5+♣
4)
7-12 PC 5+♣ i 5+

1BA! =

1) > 6+ do 6 PC
2) 16+PC bez koloru 6+

2♣(!) =

1) 6+♣ na 13+PC, możliwa 4. starsza
2) 6+ na 7-12 PC 
3)
6+ do 6 PC

2(!) =

1) 6+ na 13+PC
2) 6+ na 7-12 PC
3) 6+♠ do 6 PC

2(!) =

1) 6+ na 13-15 PC 
2) 6+♠ na 7-12 PC

2♠! =

1) skład bezatutowy 13-15 PC
             bez 4. starszej
, ale nie typu 3-3-(4-3)
2) 5-4 w starszych na 13-15 PC (Nowość!)
3)
z 5. młodszą 13-15 PC

2BA! =

5+♣-5+ na 0-6 PC

3♣///♠ =

licytowana 4. na składzie 4-3-3-3, 13+PC, GF

3BA! =

5+-5+♣ na 13-15 PC

4/!   

wyższy starszy (>/♠) pełny 7-kart, siła ok. 10 PC

4♠! = 

5+-5+♣ na 16+PC

Odpowiedzi 1♠ oraz 2♣// to odzywki wieloznaczne, które autor nazwał "transferami alternatywnymi". Więcej na ich temat tutaj...


 


Po niskim transferze 1/! Otwierający może zalicytować:

1. przy braku fitu do 17 PC

· 1BA lub 1♠ (z 4.♠ po 1!), w sile 15-17 PC,

· 2 - z mniejszą siłą i składem, praktycznie (2-4)-3-4 lub (1-3)-4-5 (nie otworzył 1/BA ani 2)

2. z siłą do 17 PC i z fitem przyjmuje transfer (♀) pokazując przedział siły:

· do 14 PC uzgadnia kolor, także z 3-fitem

· z siłą 15-17 PC i 4-fitem uzgadnia kolor transferu (KT) z przeskokiem,

więcej...

3. z 18+PC i

· z 3+fitem licytuje 2! [Zawrotka], odpowiednik Odwrotki w typowej licytacji WJ

· bez 3-fitu w KT, z własnym kolorem 5+ starszym 18/19 PC  - licytuje ten kolor (2i wyżej),

· bez fitu i własnej 5+starszej licytuje 2/BA.

więcej...

4. Po transferach 1♠/2♣//(!) Otwierający informuje rebidem o sile swojej reki:

  • najbliższa odzywka (o stopień wyższa) oznacza 12-14 PC,
  • odzywka dana z pominięciem powyższej oznacza 15-17 PC,
  • inne rebidy oznaczają ręce jeszcze silniejsze.

       więcej...

5. Odpowiedź 1BA z reguły będzie oznaczał słaby transfer na ♦ i Otwierający licytuje do tego wariantui z reguły przyjmuje transfer licytując 2. Wyższe odpowiedzi oznaczają ręce 18+PC.

                                                                                                                           więcej...


 Zalicytowanie przez Odpowiadającego starszego koloru, na który dawał transfer, z reguły oznacza, że posiada w nim tylko 4.

(pas)  1♣ pas  1!
pas ... pas   ?

3 = 4. i dodatkowo 4.

 

(pas)  1♣   pas   1
pas ... pas ?

3 = tylko 4.♠, > 3BA


 Zajęcie przez Odpowiadającego BA oznacza skład niezrównoważony, z 5. w drugim kolorze starszym.

(pas)  1♣   pas   1
pas ... pas ?

2/3BA = 4. i 5.♠

3 = 4., >BA, 11/12 PC (brak 4.♠, bo wtedy dajemy kolejny transfer - 3!)


(pas)  1♣   pas   1
pas ... pas ?

2 (po 1♠) = 4.♠ i 5. do 10 PC  zalicytowanie niczego nie zmiania, bo kolor już zajęliśmy

2BA! (po 1♠) = 5. i 4.♠ na 11/12 PC

3= 5. i 5. na 11/12 PC

3BA! = 5.♠ na 13-15 PC

Więcej na ten temat znajdziesz w opisie metody SUFLER


Po słabym przyjęciu transferu

Otwierający przyjmuje transfer na wys. 1 z siłą do 14 PC i 3/4-fitem.

(pas) 1♣   pas 1/!
pas 1/   pas ?

1BA = konstruktywne signoff (9/10 PC)

2♣ = 4. w KT i 4.♣, NF

2! = inwit na 11/12 PC, możliwa 5. w KT, jeżeli nie nadaje się na 3♣/!

2♠! (zawsze) =  z krótkością, o którą pytamy przez 2BA! [Kombinatka]

3♣/! = z wartościami w licytowanym kolorze

3♠ (!) = > BA z 4. w KT, 13-15 PC


Po silnym przyjęciu transferu.

Otwierający przyjmuje transfer na wys. 2 (z przeskokiem) z siłą 15-17 PC i 4-fitem. 

(pas) 1♣  pas 1/!
pas 2/  pas ?

2♠/BA! (bezpośrednio wyższy) = z nieznaną krótkością [Kombinatka]

2BA/3♣// = wartości w licytowanym kolorze (2BA= wartości w ♠), inwit na 8/9 PC


Po "Zawrotce"

Analogicznie do WJ, po niskim transferze (na starszy) - mając siłę 18+PC i 3+fit - stosujemy pytanie 2! To autorskie rozwiązanie, któremu ostatecznie postanowiłem nadać nazwę Zawrotka. Nazwa ta wzięła się stąd, że konwencja ta pozwala zatrzymać się w strefie częściówki nawet przy bardzo silnej rece, która trafia do ręki zupełnie bezwartościowej.

Odpowiedzi na 2Zawrotce i dalsza licytacja są zdecydowanie inne niż w przypadku Odwrotki, a na dodatek różnią się po transferze na każdy z kolorów starszych. Zmiana nazewnictwa była konieczna, aby uniknąć nieporozumień.

Duże różnice w stosunku do Odwrotki wynikają po pierwsze z faktu, że odpowiedzi na 1♣ dajemy z siłą 0+PC.

Po drugie, licytacja po > i po > ♠ różni się, gdyż w tym drugim przypadku mamy więcej miejsca, aby ze słabą ręką wyhamować na wys. 2/3♠. Po drodze wykorzystamy 2 na powtórny transfer, aby kolor zajął Otwierający możemy.

Wreszcie, po każdym z niskich transferów możliwe są inne układy kolorów starszych, a zatem te same niektóre odzywki przekażą inne informacje o składzie. Mimo to, autor starał się - w możliwie szerokim zakresie - zachować jednolitość rozwiązań.

(pas)   1♣ 
  pas
1/!                     
pas  2!  pas ?

2 (!) = 1) 0-4 PC i 4/5. w KT – jednoznacznie słabe w przypadku

2) po > ♠ ozn. 0-10 PC, w tym również 5. w sile 5/6 PC (zgłosimy je po 2♠ partnera)

2♠ (!) = 1) po > ozn. 4. na 5-10 PC, możliwa 4.♠, a 5.♠ w sile 5/6 PC - zgłosimy ją po 2BA partnera

2) po > ♠ ozn. 4.♠ i 4(5) PC, tzn. kartę, przy której nadal możliwa jest końcówka, ale NF

jednolite rozwiązanie: słabą 5. w drugim kolorze zgłaszamy bezpośrednio i w kolejnym okrążeniu powtarzamy jej kolor

2BA! = 5. w KT. 5-15 PC

3♣ ® = pytanie o siłę

 
Schemat S
odpowiedzi na pytanie o siłę
 

3! (I) = 5/6 PC; teraz powrót na kolor uzgodniony oznacza min. tj.18(19) PC

3! (II) = 7-9(10) PC

3♠! (III) = 11(10) PC

3BA! (IV) = 12(11) PC

po każdej odpowiedzi ® (nie 3BA) pyta o wartości, odpowiedzi, j.n. (Va- Vf);
z przedziałem 13-15 PC (V), odpowiadamy bezpośrednio po pytaniu 3♣! j.n.:

 
Schemat B
odpowiedzi na pytanie o wartości
 

4♣! (Va) = 1 z 5 wartości

4! (Vb) = jw. ale 0/3 wartości

4! (Vc) = jw. ale 2 wartości bez D atu

4♠! (Vd) = jw. ale 2 wartości z D atu i 0 K

4BA!(Ve) = jw. ale 2 wartości z D atu i 1 K

3♣/ = 5.♣/ i 4. w KT, 7-15(7-11) PC

W kolejnym okrążeniu pytamy o siłę, przesądzając lub sugerując uzgodniony kolor:

1. Zalicytowanie koloru partnera KT uzgadnia ten kolor i pyta o siłę – odpowiedzi wg. zmodyfikowanego nieco schematu S: 7/8, 9/10, 11/12, 13-15 PC.
2. Zalicytowanie innego najbliższego koloru pyta tylko o siłę i jest, lub może być (jeśli to relay), próbą jego uzgodnienia.


W dalszej licytacji ostatecznie wskazujemy parterowi, w co będziemy grali i pytamy o wartości:

3. Jeśli licytacja przewyższy 3BA i nadal brak uzgodnionego koloru, to jest sforsowana do 4BA.
4. Młodszy kolor Odpowiadającego uzgadnia kolejny relay (na wys. 4), który jest równocześnie pytaniem na 5 wartości [Opti].
5. Młodszy kolor może również uzgadniać zaliytowanie w kolejnym okrążeniu pominiętego w pytaniu o siłę pierwszego koloru Odpowiadającego (zob. przykład 4).
6. Zalicytowanie czwartego koloru jest pytaniem Blackwooda na 4 wartości - ostatecznym kontraktem będzie BA (zob. przykład 4).


Przykład 1

(pas)   1♣ 
 pas  1
pas  2!  pas 3♣
pas ?

3! = uzgadnia i pyta o siłę

3♠! = 7/8 PC

3BA! = 9/10 PC

4♣! = 11/12 PC

4! = 13-15 PC

Przykład 2

(pas)   1♣ 
 pas  1
pas  2!  pas 3♣
pas 3(!) pas ?

3 mówi, że nie zagramy w i jest pytaniem o siłę. Może też wskazywać na chęć uzgodnienia ♣ lub... .

3! = 7/8 PC

3♠! = 9/10 PC

3BA! = 11/12 PC

4♣! = 13-15 PC

Po odpowiedziach 3/♠ zalicytowanie przez Otwierajacego 3BA jest do PASa.
Zalicytowanie 4♣ lub 4, po każdej z powyższych odpowiedzi, wskazuje na chęć uzgodnienia tego właśnie koloru. Przypadek ten jest omawiany w przykładzie 3.

Przykład 3

Początkowa licytacja jak w przykładzie 2. W kolejnej fazie wymiany informacji Otwierający licytuje 4, które jest próbą uzgodnienia tego koloru.
Zgodnie z logiką systemu Odpowiadający może teraz negatywnie dać transfer na BA (4♠), albo wskazać na fit w kolorze partnera pokazując równocześnie liczbę wartości, czyli:

(pas)   1♣ 
 pas  1
pas  2!  pas 3♣
pas 3(!) pas 3BA!
pas 4 pas ?

4! = fit i 1 wartość na 11/12 PC (odpowiedź 3BA)

4♠! = brak fitu , siła j.w., >4BA, sign-off

4BA! = fit i 0/3 wartości, siła j.w.

5♣! = fit i 2 wartości bez D atu, siła j.w.

Przykład 4

Początkowa licytacja jak w przykładzie 2. Jak już tam zaznaczyliśmy na końcu, gdyby po odpowiedzi na 3 Otwierający zalicytował 4♣, to uzgodniłby kolor partnera i zapytał o wartości. Jedyny problem pojawi się, gdyby odpowiedź wypadła już na poziomie odzywki 4♣, a my chcemy uzgodnić właśnie ten kolor. Cieszy 13-15 PC partnera, ale jak powiedzieć, że uzgadniamy ♣? Przecież równie dobrze przyszłość możemy widzieć w lub w kontrakcie bezatutowym.

Proponuję następujące rozwiązanie:

1. zalicytowanie czwartego koloru jest Blackwoodem na 4 wartości; docelowo gramy w BA,
2. uzgodnienie ♣ następuje przez kolor starszy partnera, którego nie chcieliśmy uzgodnić w poprzednim okrążeniu,
3. 4BA mówi "jestem na 18 PC i nie mamy sfitowanego koloru, więc jeśli nie masz nadwyżek to może jednak sPASuj".

(pas)   1♣ 
 pas  1
pas  2!  pas 3♣
pas 3(!) pas 4♣!
pas ?

4 = próba uzgodnienia - omawiane  w przykładzie 3

4! = fit ♣, pyta o wartości na uzgodnionych ♣

4♠! = "czwarty kolor" (trzecim, potencjalnie uzgadnianym, były ), brak fitów w kolorach partnera, Blackwood na 4 wartości

4BA = brak fitów i własnego koloru roboczego, 18 PC, NF

Przykład 5

(pas)   1♣ 
 pas  1
pas  2!  pas 3♣
pas 3♠(!) pas ?

3♠ jest pytaniem o siłę, ale też jest próbą uzgodnienia ♠. Gdyby nas interesowała sama siła, to zalicytowalibyśmy 3.
Ponieważ znamy kolor partnera, możemy przekazać równocześnie informację o ficie lub jego braku

3BA! = 7-10 PC bez fitu ♠ - to będzie często najlepszy kontrakt

4♣! = 9/10 PC z fitem ♠

4! = 11/12 PC z fitem ♠

4! = 13-15 PC z fitem ♠

4♠ = 7/8 PC z fitem ♠, sign-off

4BA = 11/12 PC bez fitu ♠, NF

5♣... i wyższe = jak odpowiedzi na Blackwooda na 4 wartości w sile 13-15 PC

Przykład 6

(pas)   1♣ 
 pas  1
pas  2!  pas 3
pas 3(!) pas 4♣!
pas 4(!)

Tym razem Odpowiadający pokazał 5. i ujawnił siłę 9/10 PC.

3♠, poza pytaniem o siłę, jest dwuznaczne -  może wskazywać na zamiar uzgodnienia tego koloru albo (w domyśle) zamiar uzgodnienia . Relay 3 uzgadniałby bowiem .
Ze względu na tę dwuznaczność Odpowiadający nie może zakładać, że 3♠ są próbą uzgodnienia tego koloru, na razie nie ma żadnej wiedzy o preferencjach Otwierajacego, poza tym, że nie uzgadnia on .

Odpowiedź 4♣ daje wygodę uzgodnienia  przez 4, które jest równocześnie pytaniem o liczbę wartości z 5.

A co byśmy zroblili na miejscu Otwierającego, gdyby padła odpowiedź 4 (11/12 PC)?
Otóż, korzystamy z metody zaprezentowanej w przykładzie 4, tj. licytujemy starszy kolor partnera, którego nie uzgodniliśmy pomijając w pytaniu o siłę 3 - a zatem licytujemy 4!

3♠! (> BA) = 4.  w KT, skład zrównoważony, 11/12 PC

4♣! - 4BA! = 4. w KT, siła 13-15 PC, skład różny od 4-3-3-3 – schemat B

Inne odpowiedzi są specyficzne dla KT i przekazują informacje o dwukolorówkach starszych.

3(!) = 4. i 4.♠ na 11-15 PC (7-11); ze słabszą ręką odpowiadamy 2

3BA! = = 4. i 5.♠ na 7-15 PC; ze słabszą ręką odpowiadamy 2 i powtarzamy 3

3(!)  = 5. i 4.♠ na 7-12 PC; z 5/6 PC odpowiadamy 2, i powtarzamy 3

3BA! = 5. i 5.♠ na 7-12 PC

O Zawrotce pisałem również  tutaj

Poprawiony: sobota, 03 listopada 2012 23:11  

Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.