Strona 3 z 3
* * * * *
Uwagi szczegółowe
Pamiętajmy, że w systemach Preser/Traser Otwierający 1♣ przy sile 12-14 PC musi mieć 4. strarszą (jeśli jej nie ma, to musi być silniejszy).
Wątpliwośći przy poszczególnych odzywkach musi nasuwać opis INV (inwitujące). Nie podaję siły, bo zależy to od poziomu licytacji i składu. Generalnie, im wyżej, tym większe wymagania - jeżeli licytujemy do potencjalnych 12 PC u Otwierajacego to trzeba mieć nawet 11/12 PC, szczególnie bez wyraźnych widoków na sfitowanie jakiegoś koloru. Jeżeli zaś licytujemy nisko, to inwitować może nawet 9/10 PC, gdy jest szansa, że trafi do 16/17 PC u Otwierającego.
* * * * *
Pas
Tak z reguły Odpowiadający licytuje ze słabą ręką. Jednak po wejściu 1♠ może się zdarzyć, że ma jakąś siłę, ale nie ma 4.♥ (dałby kontrę) ani żadnego koloru 5+. Można przyjąć, że z taką ręką daje się PAS, z nadzieją, że Otwierający wznowi licytację i wrócimy jeszcze do gry. Jeśli nie będzie miał z czym wznowić, to i tak prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie przy rozgrywce przeciwników.
PAS = pozostałe
ktr = propozycyjna - 4.♠, 12-14 PC lub 3.♠ na 15-17 PC
1BA = pozostałe 15-17 PC
2♣ = 5+♣, max. 2.♠, 15-17 PC
2♦/♥ = 5+ licytowane, 18+PC
* * * * *
Kontra
Kontra na wejście to jednoznacznie transfer na wyższe miano.
W przypadku wejść 1♦/♥ wskazuje kolor. W przypadku wejścia 1♠ kontra jest transferem na 1BA i w tym sensie pełni rolę podobną do odpowiedzi 1♠, której nie możemy dać z racji tego, że odzywka została już zajęta przez przeciwnika.
Wejście przeciwnika sporo komplikuje. W szczególności mamy problem z zasygnalizowaniem rąk słabych z 4.♥. Musimy więc przekonstruować nieco schemat odpowiedzi.
Zmiany polegają na tym, że wejście 1BA nie jest forsujące. Wskazuje w zasadzie słabą 4.♥, ale możemy tak zalicytować również z ręką silniejszą i dobrym zatrzymaniem w ♠.
1BA = 12-14 PC
PAS = wariant /1/
2♣/♦ = 5+, INV wariant /3/
2♥ = 4/5.♥, INV (11/12 PC) - wariant /2/
PAS = 3/4.♥, dół
2♠! = 4.♠ i 3.♥, góra, F1
2BA = 4.♠, bez 3.♥, dół, do gry
3♥ = 3.♥, góra
3BA = 4.♠ bez 3.♥, góra, do gry
4♥ = 4.♥, góra
2♣ = 4+♣ bez 4.♥, 15-17 PC
2♦! = tylko GF
2♥ = 4.♥, 15-17 PC
* * * * *
PAS = słaby z 4.♠
2♣ = 4+♣ bez 4.♥, 15-17 PC
2♦! = F1, także silny z 4.♥
2♥ = 4.♥, bez dużych nadwyżek
* * * * *
Rekontra
Rekontra oznacza układ min. 4-4 w starszych. Teoretycznie siła nie powinna być mniejsza niż wynika to z natury półpozytywnego wejścia (Odpowiadający nie jest przecież sforsowany), ale w walce o zapis częściowy warto je chyba trochę trochę "podrasować".
Jest to tak informacyjna odzywka, że dalsza licytacja nie powinna sprawiać problemów.
Zwykle Otwierający uzgadnia kolor Odpowiadającego. Przy sile 12-14 PC musi mieć sfitowany 4-4 jeden z kolorów starszych. Dlatego wszystkie inne rebidy, także po interwencji przeciwnika, wskazują na ręce silniejsze i brak fitu w kolorze partnera.
Załóżmy, że drugi przeciwnik włączył się do licytacji.
PAS! = silna ręka, brak dobrej opozycji
- silna, bo słabszy Otwierający powinien mieć 4. starszą
ktr! = 15-17 PC bez 4. starszej,
- przydałaby się też jakaś opozycja w kolorze przeciwnika
2♥/♠ = 4. licytowana, do 14 PC
2BA = silna ręka bez 4-fitu, trzyma ♦, NF
3♣ = 5+♣, 15-17 PC, raczej krótkość ♦
3♦! = 4. starsza, GF (18+PC)
3♥/♠ = 4. licytowana, 15/16 PC
4♥/♠ = 4. licytowana, 17/18 PC
* * * * *
Przykład (M) - 4 października 2014 - ...
.....
* * * * *
Przykład (M) - 06 listopada 2014 - Ryzykowna kontra
Moim zcdaniem, na miejscu N najlepiej jednak sPASować.
Przykład (M) - 4 października 2014 - Czasem licytacja wygaśnie
.....
* * * * *
Przykład (M) - 28 października 2014 - Słaby na ♣
....
?????????
1♥/♠ = 4. licytowana, do 14 PC
1♦! = 19+PC uzgadnia ♥, GF+
1♠ = bez krótkości, GF+
1BA/2♣! = krótkość (1BA = krótkość ♦), GF+
2♦! = > ♥, b. słabe, F1
1BA = 15/16 PC bez 4. starszej, bez 5+♣
2♣ = 5+♣, 15-17 PC, zwykle słabe ♦
2♦/♥/♠ = 5. licytowana, F1
2BA = INV
2♦! = 19+PC uzgadnia ♠, GF+
2♥! = > ♠, b. słabe, F1
2♠ = bez krótkości, GF+
2BA/3♣ = rótkość (2BA = krótkość ♦), GF+
2♥/♠ = 4. licytowana, 15/16 PC
3♣/♦ = wartości, INV+
- może być cue-bid honorowy z ręką IS
3♥/♠ (uzgodniony) = INV, zgrupowanie honorów w starszych
3♠/♥ (drugi starszy) = GF+
4♣/♦! = krótkość, GF+
4♥/♠ (uzgodniony) = do gry
2BA = 17/18 PC, bez 4. starszej, w zasadzie bez 5+♣
3♣/♦! = 5+ licytowany, 18+PC
3♥/♠ = 4. licytowana, 17/18 PC
3BA = 19+PC, bez 4. starszej, bez 5+♣
4♣/♦! = cue-bid, z 4+fitem, 19+PC
kontra/... = po każdym wejściu kontra jest transferem na miano bezpośrednio wyższe, z wyjątkiem wejścia 1♠, po którym oznacza 4.♥
Tekst w opracowaniu.
Po wejściu 1♦ kontra wskazuje 4.♥, po wejściu kolorem starszym kontra wskazuje na 4. w drugim starszym.
Otwierający ma do wyboru:
1♥ (po kontrze na wejście 1♦) = 3/4.♥, do 14 PC (także z 3.♥ i 4.♠)
1♠ (po kontrze na wejście 1♦) = 4.♠, do 14 PC
1♠ (po kontrze na wejście 1♥) = 3/4.♠, do 14 PC
1BA(!) = bez 3/4. w kolorze Odpowiadającego, 4. w kolorze przeciwnika (starszym), 12-14 PC
1BA (po wejściu 1♦) = 15-17 PC, nie wyklucza 4.♠
2♣(!) = 15-17 PC bez 3/4-fitu w kolorze Odpowiadającego
Uwaga: po interwencji nastąpiła zamiana znaczenia 1BA i 2♣!
2♦! = 3-fit, 15-17 PC
2♥/♠ (kolor transferu) = do gry
2♠/♥! (kolor przeciwnika) = 11/12 PC, bez zatrzymania w KP
2BA = 11/12 PC, zatrzymanie w KP
3♣/♦ = 5. licytowana na 11/12 PC, jakieś wartości ????
3♥/♠ (kolor transferu) = INV
3BA = do gry
2♥/♠ (kolor transferu) = 3/4. w kolorze Odpowiadającego, do 13 PC
2♠/♥! (kolor przeciwnika) = 4-fit w kolorze Odpowiadającego, 14/15 PC, INV
2BA = 3-fit w kolorze Odpowiadającego, 14/15 PC, INV
3♥/♠ (kolor transferu) = 4. w kolorze odpowiadającego, 16/17 PC
3♦/♥/♠! (kolor przeciwnika) = GF+
- jedyna już chyba możliwość do sprzedania ręki 18+PC z fitem!
3BA = 18-20 PC, do gry
Tekst w opracowaniu.
Po wejściu 1♦ gramy podobnie, jak bez interwencji przeciwnika, z tym, że Odpowiadający ma wejście min. półpozytywne. To pozwala doprecyzować nieco licytację.
1♥ = 3(4)♥ do 13(14) PC
- z 14 PC tylko z 3.♥
- tak zalicytujemy nawet z 4.♠ (Odpowiadający nie ma 4.♠, bo zalicytowałby 2♦)
1♠ = 4.♠, 15-17 PC
1BA(!) = bez 4.♠, 15-17 PC
2♣(!) = 4.♠ bez 3-fitu ♥, do 14 PC
2♦! = Zawrotka, 18+PC
2♥ = 4.♥, 14/15 PC
2♠ = 5+♠ na 18+PC bez 3-fitu ♥
2BA = 18(19) PC, zatrzymanie ♦, INV+
3♣ = 5+♣ na 18+PC bez 3-fitu ♥
3♦! = 16/17 PC z 3-fitem ♥, pyta o zatrzymanie w ♦, INV do 3BA
3♥ = 4.♥, 16/17 PC
3BA = 18-20 PC, do gry
Tekst w opracowaniu.
1♠ = 3(4)♠ do 14 PC
1BA! = 4.♥ bez 3.♠, do 14 PC
2♣(!) = 15-17 PC bez 3-fitu w kolorze Odpowiadającego
2♦! = Zawrotka, 18+PC
2♥! = > ♠, 15-17 PC z 3-fitem ♠, do gry
2♠ = 4.♠ na 14/15 PC
2BA! = 18(19)PC, zatrzymanie ♥, INV+
3♣/♦ = 5+♣/♦ na 18+PC bez 3-fitu ♠
3♥! (KP) = 16/17 PC z 3-fitem ♠, pyta o zatrzymanie w ♥, INV do 3BA
3♠ = 4.♠ na 16/17 PC
3BA = do gry
Przykład (M) - 29 października 2014 - Prawie nic
Nawet ze słabą 5.♠ N udało się być w licytacji. 71%
Przykład (M) - 29 października 2014 - Zbyt ładne na słabe
Niewielka siła, ale piękny kolor i długie ♣ (do koloru partnera). Dobry kontrakt, ale kiepska rozgrywka, więc wynik trochę gorszy, niż powinien być.
Przykład (M) - 29 października 2014 - Transfer na 5.
Rozdanie trochę zmodyfikowane, bo z ręką S otwieramy w systemie 1BA. Ale tak też działa dobrze. 72%
Przykład - 28 października 2014 - W zanadrzu mam ♣
Chyba niepotrzebne wejście 3♣, bo partner ma 4.♥. Z tą siłą i w tych założeniach kontra byłaby lepsza.
Tekst w opracowaniu.
Najtrudniejszy wariant, gdyż mamy największe ograniczenia.
Wejście 1♠ zabiera zbyt dużo miejsca, abyśmy mogli pozostać przy dotychczasowym schemacie. Dlatego odpowiedź 1BA ukierunkowujemy jednoznaczne - 3/4.♥ w sile do 10 PC. Oczywiście, mierzymy ją do minimum Otwierającego, czyli do 4.♥/♠.
Jeśli ten układ trafi do ręki słabej (12-14 PC), to Otwierający nie ma problemu z wyborem odzywki: PAS/1BA (z 4.♠) lub 2♥ (z 4.♥). W tym drugim przypadku musimy liczyć się z grą na 7. atutach.
PAS = 4.♠, 12-14 PC
2♣ = 5+♣, 15-17 PC
2♦! = pytanie, 18+PC
2♥ = 3.♥, min., sign-off
2♠! = 3.♥, dobra ręka bez zatrzymania ♠, INV
2BA(!) = 3.♥, dobra ręka z zatrzymaniem ♠, INV
3♣/♦ = 3.♥ i 5+♣/♦, słaba ręka
- z rękami inwitującymi Odpowiadający wybiera 2♣/♦
3♥ = 4.♥, min., NF
2♥ = 4.♥, 12-14 PC
2♠! = 18+PC bez 3-fitu ♥, F1
2BA = 16/17 PC z zatrzymaniem ♠, INV
* * * * *
Resztę rąk, z którymi chcemy wejść do licytacji, a nie mamy na wyższej odzywki, przenosimy do kontry. Dotyczy to głównie układów, z którymi wchodziliśmy 1BA, w tym słabych 5+.
PAS (?) = 4.♠ na 12/13 PC
1BA! = 4.♠ bez 4.♥, do 14 PC
2♣(!) = 15-17 PC bez 3.♥
2♦! = Zawrotka, 18+PC
2♥ = 4.♥, 12-14 PC lub 15 PC z 3-fitem
PAS = 3.♥, słabe, jakaś 5+ z boku
2♠! = 3.♥ bez 4.♣ INV
2BA = 3.♥ z 4.♣, INV
3♣/♦ = 5+♣/♦, GF
3♥ = 4.♥, INV
3♠! = 3.♥ bez 4.♣ INV
2♠! = 16/17 PC z 3-fitem ♥, pyta o zatrzymanie w ♠, INV do 3BA
2BA! = 18(19)PC, zatrzymanie ♥, INV+
3♣/♦ = 5+♣/♦ na 18+PC bez 3-fitu ♠
3♥ = 4.♥ na 16/17 PC
3BA = do gry
Przykład - 25 października 2014 - Odpowiadający jest silny 6+
....71%
Przykład - 25 października 2014 - Nie mamy siły i układu
Na kontrę nie mamy 3.♥ (do ew. 4.♥ Otwierajacego), na 2♠ (z 4.♣) jesteśmy za słabi, a na 1BA nie mamy 4.♥. Na razie PAS. To było całkiem nienajgorsze rozwiązanie. 83%
Przykład - 25 października 2014 - 3-fit też dobry
....1,8 imp
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Przykład - 16 stycznia 2015 - 2pik po wejsciu 1pik
Roboty grają trochę inaczej - u nas z tą kartą powiedzielibyśmy może 2BA?..........
2pik po wejsciu 1pik
Transfery na starsze
1♦, 1♥ to transfery, odpowiednio na ♥ lub ♠.
W zasadzie są jednoznaczne, gdyż obiecują dokładnie 4. w kolorze transferu. Z kolorem, 5-kartowym licytujemy 1BA (inwitujące z nieznanym) lub na wys. 2 (bezpośrednio w silny kolor lub słaby kolor transferem).
Po wejściu 1♦ z 4.♥ i 4.♠, ale także z 5-4, proponuję licytować kolor przeciwnika - 2♦. Najważniejsza jest bowiem szybka informacja o dobrym układzie.
Przy 5. młodszej z boku transfer na starszy dajemy z niewielką silą (potem zalicytujemy młodszy), a z rękami na końcówkę licytujemy najpierw 2 w kolor młodszy (GF).
Po kontrze transfer 1♦ wyklucza 4.♠ (nie daliśmy rekontry).
Przykład (M) - 15 listopada 2014 - Dobry longer roboczy
Nawet jeśli E sPASuje lub powie 3♥, to S dołoży 4♠.
* * * * *
Transfer na 1BA
Transferem na 1BA jest klasycznie 1♠! Co jasne, odzywka ta wyklucza 4. starszą.
Siły jeszcze nie przesądza, bo Odpowiadający będzie miał możliwość zabrania głosu w licytacji. Jeśli jednak zainwituje, będzie to oznaczało, że nie ma dobrego zatrzymania w kolorze przeciwnika (dlatego właśnie zaaranżował 1BA z ręki Otwierającego).
Jak przebiega dalej licytacja, zobaczmy to na przykładzie.
1BA(!) = do 15 PC
2♣ = 4.♣, INV
- z 5.♣ Odpowiadający zalicytowałby 3♣
2♦! = 3.♠, walka o zapis częściowy
- Odpowiadający nie ma 5.♦ (zalicytowałby 1BA) a Otwierający nie ma 4.♦ (otworzyłby 1♦), więc warto wykorzystać ten rebid dla wskazania lekkiego fitu w ♠; tak samo po wejściu 1♠ sygnalizujemy 3.♥
2♥ (KP) = pyta o zatrzymanie ♥, INV
- lepiej mieć w zanadrzu 3.♠ lub 4.♣, no i coś w ♥ jednak
2♣ = 5+♣, 15-17 PC
2♦! = 18+PC i raczej słabo z zatrzymaniem w KP, w zasadzie 4-4 w młodszych
2♥! (KP) = 16/17 PC i słabo z zatrzymaniem w KP, w zasadzie 4.♠
2♠ = 5+♠, 18+PC
2BA = 16/17 PC dobre zatrzymanie w KP (♥)
3♣/♦ = 5+♣/♦, 18+PC, INV+
3BA = 18+PC dobre zatrzymanie w KP (♥)
* * * * *
Przykład (M) - 24 listopada 2014 - Słaby , ale z dobrym zatrzymaniem
.....
Przykład (M) - 15 stycznia 2015 - Stopniowo do celu
Można tak, albo 1BA z zamiarem sPASowania na obligatoryjne 2♣.
Priorytetem są dla nas ♥, więc kontrę przeznaczamy na wskazanie 4. w tym kolorze. To rozwiązanie znane od bardzo dawna, jako tzw. "kontra Sputnik".
1BA = brak 4.♥, do 15 PC
2♣ = 5+♣, 16/17 PC
2♦! = Zawrotka, 18+PC
2♥ = 4.♥, do 15 PC
2♠ = silna karta (16/17 PC), ale pozbawiona wartości w ♠, za to w rezerwie 3.♥, INV
2BA = dobre wartości w ♠, 16/17 PC
3♣ = 5+♣, 18+PC
3♥ = 4.♥, 16/17 PC
* * * * *
Po wejściu 1♠ może się zdarzyć, że Odpowiadający ma trochę siły, ale nie ma 4.♥ ani innego koloru 5+. Kontra oznaczałaby właśnie 4.♥. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się przyjąć, że z taką ręką dajemy PAS, z nadzieją, że partner wznowi i wrócimy jeszcze do licytacji. Jeśli nie będzie miał z czym wznowić, to i tak prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie przy rozgrywce przeciwników.
Przykład (M) - 4 października 2014 - Słaby , ale z dobrym zatrzymaniem
.....
* * * * *
Ogólny transfer 1BA!
Oznacza "partnerze zalicytuj do moich ♣, ale mogę też mieć coś na inwit".
Jeśli inwit to zwykle z jakimś kolorem 5+. Możemy tak jednak zalicytować bez własnego longera, o ile posiadamy wartości w kolorze przeciwnika, dobre do zajęcia 1BA.
Dalej licytacja może przebiegać np. tak.
2♣ = do koloru, do 15 PC
PAS = 5+♣, słabe
2♦/♥ = 5+ licytowane, INV
2♠! = pyta o zatrzymanie, INV+
- jakieś warosci w ♣, gdyby Otwierający nie miał wartości na zajęcie 2/3BA
2/3BA = trzyma dobrze kolor przeciwnika (♠), INV lub do gry
2♦! = 18+PC i raczej słabo z zatrzymaniem w KP, w zasadzie 4-4 w młodszych
2♥ = 5+♥ na 18+PC
2♠! (KP) = 16/17 PC i raczej słabo z zatrzymaniem w KP (♠)
2BA = do koloru, 16/17 PC z zatrzymaniami w KP (♠)
3♣ = do koloru, 16/17 PC bez zatrzymań w KP (♠)
3♦ = 5+♦, 18+PC, INV+
3BA = 18+PC dobre zatrzymanie w KP (♠)
Przykład (M) - 18 listopada 2014 - Po kontrze
Z takim fitem ♦ można chyba rozważyć 3BA. Czy E stać na 2♥?
Przykład (M) - 18 listopada 2014 - Po wejściu 1pik
Odpowiadający nie ma wielu nadwyżek, ale...
Przykład (M) - 15 listopada 2014 - Po wejściu 1karo
Czy S powinien ryzykować wejście 2♥ wiedząc, że W ma starszą 4. albo dużą siłę?
Przykład (M) - 10 października 2014 - Inwit z 5♠
Przy okazji pokazuje zatrzymanie ♥.
Przykład (M) - 9 października 2014 - Silny inwit na 6.
Bezpośrednie odpowiedzi 2♠ i 3♠ nie oddałyby chyba lepiej charaktreru ręki N.
* * * * *
Kolor przeciwnika
Znaczenie odpowiedzi kolorem przeciwnika różnicujemy, w zależności od jego miana. Odpowiednio więc:
2♦ - będzie oznaczało oba kolory starsze, min. 4-4
2♥/♠ - zatrzymanie w kolorze przeciwnika, w zasadzie GF
W przypadku odpowiedzi 2♦ zakres siły może być stosunkowo duży, bo po ewentualnym uzgodnieniu koloru przez partnera na wys. 2 (12-14/15 PC) mamy jeszcze możliwość sPASowania, dania inwitu, a nawet zalicytowania końcówki.
Odpowiedź 2♥/♠ nie stwarza tak dużych możliwości. Dlatego siła tej odzywki powinna w zasadzie prowadzić do dogranej. Wątpliwość wynikałaby z ilości zatrzymań. Otwierający powinien zgłosić 2BA z półzatrzymaniem lub 3BA z pełnym zatrzymaniem. W przeciwnym wypadku powinien zalicytować cokolwiek innego.
Silne albo słabe 2 w kolor
Odpowiedzi 2♣/♦/♥/♠ oznaczają silny kolor licytowany 5+ albo słaby wyższy. To konstrukcja zastosowana już w konwencji Szuflada.
Odpowiedź jest jednoznaczna, jeżeli dana jest w kolor przeciwnika (oznacza kolor bezpośrednio wyższy, słabość) lub poniżej (oznacza silną rekę).
Przykład - 14 listopada 2014 - Ostra walka
.....
Przykład (M) - 10 października 2014 - Silny na swoim
.....
* * * * *
Skok na 2BA
Nie przychodzi mi nic lepszego do głowy, aniżeli konstruktywne z 4+fitem ♣ i zatrzymaniem w kolorze przeciwnika. Celujemy w 3BA.
* * * * *
Skok na 3♣
Nadal do dyskusji, czy to całkiem słabe 5+♣ czyli blok, czy dopuszczalna jest nieco silniejsza ręka, z którą można wylądować w 3BA.
Możemy sobie pozwolić na taki skok, bo w najsłabszym wariancie Otwierający ma 2+♣.
Przykład - 23 listopada 2014 - Nawet siedem trefli
.....
Przykład - 17 października 2014 - Bardziej na inwit...
Z taką ręką można przejść chyba przez 1pik...
Przykład - 29 grudnia 2015 - Blok
Trudno zgadnąć, dlaczego S nie powiedział 3kier, ale błędy popełnia każdy. Wynik 84%
* * * * *
Skok na 3 w kolor przeciwnika
Tak możemy licytować tylko z rękami silnymi i układowymi. Przyjmujemy, że ta odzywka musi obiecywać 4. w kolorze starszym innym niż kolor przeciwnika (obie 4. starsze po wejściu 1♦) oraz dobry fit ♣.
* * * * *
Inne na wysokości 3
Nowy kolor na wys. 3 to samodzielny kolor 6+ w sile zapewniającej conajmniej dograną.
* * * * *
Nazwa tej konwencji związana jest oczywiście z tranfserami, na których się ona opiera, ale też ma wyrażać duży zakres informacji jakie niesie.
Tekst będzie sukcesywnie uzupełniany, w szczególności o przykłady, ale być może również zmieniany, stosownie do zdobywanych doświadczeń.
* * * * *