Strona 10 z 10
Licytacja po otwarciu przeciwników 2♦ to chyba najtrudniejszy orzech do zgryzienia dla strony broniacej. Po pierwsze dlatego, że jest to otwarcie sztuczne, a po drugie dlatego, że musimy być przygotowani na dwa jego znaczenia.
Powszechnie przyjmuje sie, że jeśli przeciwnik otwiera 2♦, to kontra gwarantuje fit ♥ - oznacza zatem kartę, z którą skontrowalibyśmy wywoławczo otwarcie "słabe 2♠". Tak gramy zarówno po otwarciu Multi jak i po Wilkoszu.
Zatem w podstawowym wariancie kontra gwarantuje co najmniej 3.♥, a praktycznie 4.♥. Nie gwarantuje 4.♠. Może też być kontrą objaśniającą.
Zależnie od zachowania Odpowiadającego, partner kontrującego znajdzie się w różnych sytuacjach. Praktycznie w każdej z nich może być wykorzystana konstrukcja lebensohla.
*) Kontra obiecuje 3/4.♥. Z rękami w sile 12-14(15) PC i mniej niż 3.♥ PASujemy. Wejdziemy do licytacji, gdy wróci do nas głos.
Dalsza licytacja przebiega w zależności od tego, jaką odzywkę da Odpowiadający.
Po otwarciu Multi PAS Odpowiadającego zwykle oznacza chęć gry w skontrowany kolor, czyli 5+♦. Jeśli takie są właśnie ustalenia przeciwników, to ♦ nie są kolorem, który by nas interesował do własnej gry i możemy go przyjąć za kolor wroga.
Ponieważ istnieje ryzyko, że Otwierający też przyjmie kontrę, bez opozycj 3+♦ nie PASujemy.
PAS(!) = my także jesteśmy zdecydowani zagrać 2♦ z kontrą
- w dalszej licytacji (Otwierający odejdzie pewnie w swój kolor starszy) partner może liczyć na niezłą kartę z zatrzymaniem w skontrowanym kolorze, ale nie powinien liczyć na 4.♥ (nie jest to jednak wykluczone, szczególnie w założeniach Oni Po)
2♥ = 4+, słabe, do gry
2♠! = wywołanie na młodsze min. 4-4
- na tym etapie pokazywanie 4+♠ (2♠) mija się z celem, lepiej zaczekać, aż głos znów dojdzie do nas
2BA! = lebensohl
______1) słabe na ♣
________2) 4/5.♥ z zatrzymaniem ♦ INV+
- zakładamy, że kolorem przeciwników są ♦
3♣ = ®
PAS = do gry
3♦! = 4.♥, INV
3♥ = 5.♥, INV
3♠! = 4.♥, GF
3BA(!) = 5.♥ z zatrzymaniem ♦
Wyższe odpowiedzi wskazują na brak zatrzymania ♦, ale powinny obiecywać zatrzymanie ♠
3♣ = 5+♣ lub 4+♣ i 4.♥, INV
3♦! = 4.♥ i fit ♣ - "dołóż 4♥ z dobrym fitem, 3♥ z gorszym lub zalicytuj przejściowe 3♠"
3♥ = 4.♥ - "PASuj z 3/4.♥"
3♠ = 5+ na 17+PC (kontra objaśniająca) - "zalicytuj końcówkę"
3BA = do gry
3♦! = 4.♥, INV+
3♥ = 5+♥, INV
3BA = bez 4.♥ sign-off
4♣/♦! = cue-bid, 5+♥, IS
4♥ = 5+♥, do gry
Po otwarciu Wilkoszem PAS na kontrę oznacza chęć gry w ♦, jeżeli są one jednym z kolorów Otwierającego. Wtedy, jako broniący, wiemy niestety jeszcze mniej. Na razie tego wątku nie omawiamy.
* * * * *
W omawianej sytuacji, tj. po kontrze obrońców, Odpowiadający najczęściej licytuje 2♥. Zarówno po Multi jak i po Wilkoszu nie wiemy (choć może się domyślamy), jaki kolor lub kolory ma Otwierający i jakie są preferencje jego partnera.
PAS = słabe lub silniejsze (INV) z krótkością ♥
- jeśli Otwierający zniesie na 2♠, to z lepszą ręką i opozycją w ♠ wrócimy jeszcze do gry
ktr = propozycyjna, nie wyklucza nawet 4.♥ ani 4.♠
- nie licytujemy tak z krótkością ♥ (wtedy PAS)
2♠ = 5+♠, do gry
2BA! = lebensohl
1) 5+♣/♦/♥, słabe
2) 4/5.♠, GF
3♣! = ®
PAS = 5+♣, słabe, do gry
3♦ = 5+, słabe, do gry
3♥ = 5+♥, słabe, do gry
3♠ = 5.♠, GF - "zalicytuj 3BA albo 4♠"
3NT = 4.♠, sign-off
4♣/♦/♥! = cue-bid, 5+♠, IS
3♣/♦ = 5+, INV
3♥/♠ = 5+, INV
3BA = silna ręka bez 4.♥ i bez zatrzymania w ♠, praktycznie 4-4 w młodszych
4♣/♦! = cue-bid, 5+♥, IS
* * * * *
Bez kontry Odpowiadający licytuje 2♠ wtedy, gdy ma siłę i potencjalny fit ♥ na poziomie pozwalającym zagrać 3♥. Po kontrze sytuacja niewiele się zmienia, chyba że przeciwnicy mają specjalne ustalenia (zob. np. Szpilka).
Ogólnie biorąc, 2♠ nie przesądza, że strona broniąca nie może zagrać w którymś z kolorów starszych. Musimy więc być przygotowani na kontrakt w ♠.
PAS = słabe, nie wyklucza 4.♠
ktr = kontra-odpowiedź: 4(5).♥, INV+
2BA! = lebensohl
______1) 5+♣/♦, słabe
________2) 4+♠, INV+
3♣! = ®
PAS = 5+♣, słabe, do gry
3♦ = 5+♦, słabe, do gry
3♥! = 4.♠, INV+ (praktycznie GF)
3♠ = 5.♠, INV
3BA = bez 4. starszej, zatrzymanie w ♠
4♣/♦! = cue-bid, 5+♥, IS
4♥ = 5+♥, do gry
3♣/♦ = 5+, INV
3♥ = 5+♥, INV
3♠! = krótkość ♠, trójkolorówka z 4.♥
3BA = min. 4-4 w młodszych bez zatrzymania w ♠
4♣/♦! = cue-bid, 5+♥, IS
* * * * *
Poprawiony: sobota, 27 sierpnia 2022 08:04