Strona 2 z 3
Otwarcie 1kier
Po tym otwarciu sygnalnie tylko przedstawiamy odpowiedzi 1♠ i 1BA. Przede wszystkim zwracam uwagę na wieloznaczność odpowiedzi 2♣ i 2♦.
Poza obecnym trójznacznym standardem odpowiedzi 2♣ (słaby lub silniejszy na ♣ albo inwitujący 10+PC z fitem ♥) proponuję ją dawać także z rękami z fitem ♥ w sile 8/9 PC, z którymi zwykle odpowiada się 1BA albo 2♥.
Oczywiście, odpowiadamy tak również z fitem ♥ w większej sile, nawet do 15 PC (to specyfika konkretnego systemu!), jeśli nie mamy ręki na 2BA (poniżej 16 PC potrzebne są dodatkowe walory, jak lepszy fit, krótkość, kolor roboczy).
Ponieważ odpowiedź 2♣ i tak nie zapewnia 4+♣, to proponuję tak licytować z fitem ♥ w sile 8/9 PC nawet z 4+♦ (!). Pozwoli to zatrzymać sie w kontrakcie 2♥, jeśli brak dużych nadwyżek u Otwierającego, które mogłyby dać szansę realizacji końcówki. Nie licytujmy z taką ręką 2♦, bo po tej odpowiedzi mamy mniejsze pole manewru, co powoduje, że już z niewielką nadwyżką Odpowiadającego zakończymy licytację na poziomie 3♥.
Zwracam wreszcie uwagę na wieloznaczny rebid 2♦ Otwierającego, po odpowiedzi 2♣. To negat 12/13 PC na 5.♥ (2♥ licytujemy ze słabą 6+) albo lepsze ręce 14+PC, nienadające się na rebidy 2♠-3♣.
1♠ = 4+♠, F1
1♠ licytujemy także z rękami silnymi, które przesądzają dograną.
Jednak z siłą 10+ PC z 4.♠ i 5+♣/♦ licytujemy najpierw 2♣/♦, gdyż nie stosujemy preferencji koloru starszego.
1BA = 5.♥, bez 4. ♠, 12/13 PC - ręka minimalna
2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4.♣, F1
2♦! = 4+♦, 14/15 PC, NF
2♥ = 6.♥, 12/13 PC, NF
2♠(♂) = 4.♠, 12/13 PC, NF
2BA = 5.♥ bez fitu ♠, 16/17 PC
3♣/♦(!) = cue-bid krótkościowy, uzgadnia ♠, 14/15 PC, INV
3♥ = 6+♥, 16/17 PC, NF
3♠ = 4.♠, 14/15 PC, INV+
3BA! = skład 4-5-2-2, 16/17 PC, GF+
4♣/♦(!) = cue-bid krótkościowy (renons) i 4.♠, 16/17 PC, GF+
1BA = 5.♥, bez 4. ♠, 12/13 PC
2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4.♣, F1
- tak zalicytujemy np. z 3-5-3-2
2♦! = 5+♦ albo 5.♠, F1
2♥(!) = 2/3.♥, słabe, do gry
2♠ = 5+♠, krótkość ♥, sign-off
2BA = .....?
3♣/♦(!) = bez fitu ♥, en passant do 3BA
3♥(!) = 3.♥, INV
1BA(!) = bez 4.♠ i bez fitu ♥, do 9 PC, NF
16/17 PC to ręce, z którymi Odpowiadający może jeszcze szukać końcówki
PAS = słabsze ręce, do 15 PC
2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4+♣, F1
2♦ = 4.♦ na 15/16 PC (lub 5.♦ na 12/13 PC), NF
2♥ = 6.♥, do gry
2♠ (rewers) = 4.♠ na 16/17 PC, NF
2BA = 16/17 PC
3♣/♦ = 5+ licytowana na 16/17 PC, INV
3♥ = 6.♥, 16/17 PC, INV
2♣(!) = 14/15 PC, nie obiecuje 4+♣, F1
- możemy tak zalicytować np. z 4-5-(3-1), ale także i z 5. młodszą
2♦ = 5.♦, NF
2♥(!) = 2.♥, słabe, do gry
2♠(!) = wartości w ♠, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
2BA(!) = 4-fit ♣, gotowość gry 3♣
3♣/♦! = wartości w licytowanym kolorze, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
3♥! = krotkość ♠ i 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
2♦ = 4.♦ na 15/16 PC (lub 5.♦ na 12/13 PC), NF
PAS = słabość z 4(3).♦
2♥(!) = 2.♥ bez 4.♦, słabe, do gry
2♠(!) = wartości w ♠, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
2BA = INV do 3BA, jeśli Otwierający ma 14/15 PC
3♣/♦! = wartości w licytowanym kolorze, 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
3♥! = krotkość ♠ i 3-fit ♥ i 9(8) PC, INV
2♣ = 1) 4+♣, bez fitu ♥, nie wyklucza 4.♠, 10+PC
2) 6+♣, słabe
3) 3+fit ♥, siła 8-15 PC
W tym przypadku nie gramy preferencją kolorów starszych, więc 2♣ nie wyklucza 4.♠
Odpowiedź nie gwarantuje 4+♣ dla rąk słabych (8/9 PC) z fitem ♥, z którymi możemy ją dać nawet z 3-3-5-2.
Przy sile 10+PC nawet z 3-fitem ♥ gwarantuje 4+♣ - graniczna ręka 3-3-3-4 (z 3-3-4-3 odpowiemy 2♦)
2♦! = 1) 5.♥, nic nie mówi o ♠, 12/13 PC - ręka minimalna
2) 6.♥ 14/15 PC
3) 5.♥ bez fitu ♣ i bez 4.♠, 14/15 PC
2♥ = 6+♥, 12/13 PC
2♠ (rewers) = 5.♥ i 4.♠, 14-17 PC
2BA = bez 4.♠, 16/17 PC
3♣ = 5.♥ na 14/15 PC, do słabego wariantu, nawet z 2+♣, wyklucza 4.♠, NF
3♥ = 6.♥, 16/17 PC, NF
2♦! = 1) 5.♥, nic nie mówi o 4.♠, 12/13 PC - ręka minimalna
2) 6.♥ 14/15 PC
3) 5.♥ bez fitu ♣ i bez 4.♠, 14/15 PC
2♥ = słabe, do gry
- w zasadzie 8-10 PC
2♠ = 4.♠ na 10+PC, nie wyklucza fitu ♥, F1
2BA = bez fitu ♥, wariant /1/, INV (11/12 PC)
- bez 4.♠, zatem praktycznie 3-1-4-5
3♣ = 6+♣, słabe, do gry
3♦ = 4.♦, silniejsze, niż 2BA, GF+
3♥ = z fitem, do wariantu /1/ (12/13 PC), INV
3♠/4♣/♦! = cue-bid uzgadniający ♥, IS
- na silnym longerze ♣ Odpowiadający zalicytowałby bezpośrednio 3♣
3BA/4♥ = do gry
2♥ = 6.♥, 12/13 PC, sign-off
PAS = wchodzi w rachubę, z min. i słabym fitem ♥
2♠ = 4.♠, praktycznie GF
2BA = bez 2-fitu ♥, min. siła, NF
- np. 3-1-4-5
3♣ = słabe 6+♣, do gry
3♦! = sztucznie uzgadnia ♥, IS
3♥ = fit ♥, INV
3BA/4♥ = do gry
2♠ (rewers) = 6.♥ i 4.♠, 14-17 PC
- na tym etapie taka dokładność wystarczy
- przesądza dograną nawet z najsłabszymi rękami (8/9 PC) z fitem
2BA = bez 2-fitu ♥, min. siła (10 PC), do gry
- graniczna ręka to 3-1-4-5, a zatem gwarantuje 5+♣
3♣ = słabe 6+♣, do gry
3♦! (4-ty kolor) = forsuje, ale nie wiemy, jaki kolor uzgadnia, INV+
3♥ = 2-fit ♥, 10(11) PC, INV
3♠ = 4-fit ♠, 10(11) PC, INV
3BA/4♥/♠ = do gry
2BA = 5.♥ bez 4.♠, 16/17 PC
3♣ = słaby wariant na ♣
3♦(!) = dobry longer ♣, en passant do 3BA
3♥ = silne uzgodnienie z 3.♥, 13-15 PC bez krótkości, IS
3♠(!) = dobry longer ♣, en passant do 3BA
3BA/4♥ = do gry
3♣ = 5.♥ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, bez 4.♠, NF
PAS = słabe na ♣
3♦/♥ = naturalne, GF+
3♠! = ...?
3BA/4♥ = lepsza ręka
3♥ = 6.♥, 16/17 PC
- z takimi nadwyżkami możemy sobie pozwolić na ominięcie 3♣
Przykład 3.1 - 13 maja 2014 - Słaby wybiera 2karo
Rebid 2♦ jest wieloznaczny, w tym także słaby na 5.♥, ale S nie ma żadnych dylematów.
Przykład 3.2 - 26 maja 2014 - Słaby na 6+kierach
Rebid 2♥ informuje o słabości Otwierającego i 6+♥, więc nie ma czego już szukać.
Przykład 3.3 - Gdy możemy przesądzić końcówkę
Dobry fit powinien zagwarantować 10 lew.
Przykład 3.4 - Inwit na 6.kier
...
2♦(!) = 1) 4+♦, może być z fitem ♥ lub z 4.♠, 10+PC
2) 6+♦, słabe
W tej sekwencji nie gramy preferencją ♠, więc Odpowiadający może mieć 4.♠
(tab=wszystkie}
2♥ = 5+♥, 12/13 PC
2♠ = 4.♠ i 5.♥, 14-17 PC
2BA(!) = 6+♥, 14/15 PC
3♣ = 4+♣ bez fitu ♦, 14/15 PC, GF
3♦ = do wariantu /2/ - 5.♥ na 14/15 PC bez 4.♠ (2♠)
3♥ = 6+♥, 16/17 PC
2♥ = 5+♥, 12/13 PC
PAS = bez nadwyżek
2♠ = 4.♠, 10(11) PC, NF
2BA = bez fitu ♥ i bez 4.♠, NF
- gwarantuje 5+♦, np. 3-2-5-3 lub 2-3-6-3
3♣! = silny na ♦ lub z fitem ♥, GF+
3♦ = 6+♦, słabe, do gry
3♥ = 3/4-fit ♥, INV
3♠ = 4.♠, GF
3BA = do gry
2♠ = 4.♠ i 5.♥, 14-17 PC
2BA = bez 2-fitu ♥, min. siła (10 PC), NF
- graniczna ręka to 3-1-5-4, a zatem gwarantuje 4+♣
3♣! = ręka inwitująca, ale nie wiadomo, który kolor uzgadnia, INV
3♦ = słabe na ♦
3♥(!) = fit ♥, pyta o krótkość, GF+
3♠(!) = fit ♠, pyta o krótkość, GF+
3BA/4♠ = do gry
2BA = 5+♥ bez fitu ♦, 14/15 PC
3♣ = 4+♣, bez fitu ♥,14/15 PC, NF
- coś w rodzaju 5-2-2-4 lub 5-2-1-5
Otwierający licytuje do wariantu /2/
3♦ = 5.♥ na 14/15 PC, fit ♦, wyklucza 4.♠, NF
3♥ = fit ♥, do gry
3♠ = > 3BA, kolor lukowy w ♣/♠, bez fitu ♥, GF
3BA = na ♦ bez fitu ♥, wartości w bocznych, do gry
4♥ = fit ♥, do gry
Przykład 4.1 (M) - Otwierający ze średnią ręką
Na granicy gry premiowej - jeśli Otwierający pokaże ♦K (4♦) to będziemy próbować.
Przykład 4.2 (M) - Otwierający na granicy inwitu
Jeśli Otwierający pokaże 16/17 PC to zagramy końcówkę.
Przykład 4.3 (M) - Gdy mamy 7. kierów
Ładny skład pozwala zakwalifikować rękę do wyższego przedziału siły.
Przykład 4.4 - Najpierw kara
...
Przykład 4.5 - Dobre starsze, ale brak fitów
...
2♥ = fit ♥, słabe, do gry
* * * * *
Otwarcie nas 3/4. ręku
Po pasie licytacji Odpowiadającego jest bardziej jednoznaczna, bo znamy już górny limit jego ręki.
1♠ = 4/5.♠, 7-11 PC
2♣/♦ = bez fitu, 5+ do gry
2♥ = słabe, do gry
2♠ = 5.♠, 11/12 PC, INV
2BA = skład zrównoważony, 11/12 PC, INV
3♣/♦(!) = kolor + fit ♥, góra limitu (10/11 PC), INV
3♥ = 4+♥, 8/9 PC, INV