strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Otwarcie 1 karo - nowe

Otwarcie 1 karo

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Otwarcie 1 karo
Transfery
Transfery na wys. 2
Odpowiedzi
Po odpowiedzi 1kier
Po odpowiedzi 1pik
Po odpowiedzi 1BA
Po odpowiedzi 2trefle
Po odpowiedzi 2karo
Po odpowiedzi 2kier
Po odpowiedzi 2pik
Wszystkie strony

Otwarcie 1 odbiega od standardu, który znamy z WJ, przede wszystkim z uwagi na to, że w systemie TRASER stosujemy słabe otwarcie 1BA.

Otwarcie to obejmuje składy z klasycznego 1BA z 4+(bez 4+otwieramy 1♣) oraz ręce słabsze (12-14 PC) w składzie niezrównoważonym, w szczególności z 4. starszą (bez nich otwieramy 1BA) lub z 4+♣, ale tylko jeśli ♣ nie są dłuższe od

Ujmując to najkrócej:

1/ 12(11) -14 PC, 4+ z 4. starszą lub dwiema

2/ 12(11) -17 PC, z 5+ w składzie niezrównoważonym

3/ 15-17 PC, 4/5., reszta jak klasyczne 1BA + trójkolorówka bez

ale:

☼ Przy  (1-4)-4-4 otwieramy w zależności od siły: 1 na 12-14 PC lub 1♣ na 15-17 PC. więcej...

☼ Z układem 2-2-(5-4) na 12-14 PC otwieramy 1BA.

☼ Z układem 5. i 4.♣ na 12-17 PC z krótkością, w szczególności  w składzie (1-3)-5-4, otwieramy 1.

☼ Z układem 5.♣ i 4. w składzie różnym od 2-2-4-5 otwieramy 1♣, a z siłą 15-17 PC otwieramy  2♣. więcej...

A oto, czym się wyróżnia obecna wersja:

  • odpowiedzi 1/♠ oznaczają 5/4. w licytowanym kolorze, albo są transferami na 4. w drugim starszym  więcej....,
  • słaby Odpowiadający nie zajmuje 1BA - ta odzywka oznacza słabą rękę na ♣ (też transfer) albo b. silną rękę 16+PC,
  • słabe, silnie inwitujące i forsujące do dogranej ręce z 6 starszą licytujemy przez trensfery alternatywne na wys. 2 (jak po otwarciu 1♣).

Najbardziej interesują nas, co zrozumiałe, kolory starsze.

Stosujemy następujące zasady do odpowiedzi:

    1(!) - z 4.♠ lub 4/5. (możliwe jedno i drugie)
     1(!) - z 4. lub 5.♠ (możliwe jedno i drugie)

Wynika z tego, że na 4. dajemy transfer, a 5. licytujemy bezpośrednio. To różni licytację po otwarciu 1 od licytacji po otwarciu 1♣.

Powyższe możemy ująć w formie następującej tabelki pierwszych odpowiedzi:

     Skład   
bez 4.♠    4.♠   
 5.♠
bez 4. 1/♠/BA/2BA... *)
 1 
1♠
4. 1
1 1♠
5. 1 
1 1/2♠/3BA**)

**) odpowiadamy, w zależności od siły: 1 - do 10 PC, 2♠ - 11/12 PC lub 3BA - 13-15 PC

Ponadto, możemy zalicytować one over one bez 4. starszej:

1(!) - w składzie 3-3-3-4 z intencją sPASowania na każdy rebid Otwierającego,
1(!) - w składzie 2-3-3-5 z intencją zagrania 1BA lub 2/.

Z siłą 13-15 PC z 5-5. w kolorach starszych licytujemy 3BA, a ze słabszymi rękami 11/12 PC - 2♠.

Z kolorami 6+ licytujemy transfery alternatywne - jak po otwarciu 1♣.

Od 16 PC z każdym składem bez koloru 6+ licytujemy wieloznaczne (a więc forsujące) 1BA!


Kolory starsze 6+ w każdej sile (nawet od 0 PC!) licytujemy przez transfery alternatywne na wys. 2.

Nie rezygnujemy z agresywnej licytacji ze słabą 6+ starszą - licytujemy zaporowo przez wielotransfer na wys. 2, podobnie jak po otwarciu 1♣.

Jednak  transfery alternatywne musimy ustawić nieco inaczej, gdyż otwarcie 1 definiuje już kolor  Otwierającego. Definiuje również górny limit siły.

 
Z kolorami starszymi:
    1(!) - z 4.♠ lub 4/5. (możliwe jedno i drugie)
     1(!) - z 4. lub 5.♠ (możliwe jedno i drugie)
 

Generalnie, utrzymujemy tę samą zasadę, jak po otwarciu 1♣ - odpowiedź 2 w kolor jest forsująca i oznacza kolor 6+:

  • licytowany, w sile 13+PC, lub
  • o 1° wyższy - w sile inwitu 7-12 PC, lub
  • o 2° wyższy - do 6 PC.

Otwierający w zasadzie zawsze przyjmuje transfer  (w sumie wymagania nie są duże) licytując:

  • o 1° wyżej z siłą 12-14 PC
  • o 2° wyżej z siłą 15-17 PC

Wyjątkowo, z renonsem i w sile 15-17 PC może zalicytować cokolwiek innego.

A zatem, 11-14 PC Otwierającego może trafić do 7-12 PC Odpowiadającego, a 15-17 PC nawet do 0-6 PC.

W pierwszym przypadku Odpowiadający podtrzyma licytację z siłą dającą szansę na dograną, a więc 9+PC z 6-kartem w zalicytowanym przez Otwierajacego kolorze. Ze słabszą ręką może SPASować, a z 11/12 PC  przesądzić końcówkę (partner obiecuje 2+fit w kolorze odpowiedzi).
Pozostaje 9/10 PC nadające się solidny inwit, ale także 8 PC stwarza realne szanse na dograną.

Zwróćmy uwagę, że limity przesądzające dograną są nieco przesunięte w górę w porównaniu do odpowiedzi po otwarciu 1♣, gdyż 1 otwieramy już niekiedy z 11+PC, a raczej wyjątkowo otwieramy tak 1♣.

Jak już powiedzieliśmy, stosujemy ten sam schemat, co po otwarciu 1♣.

     1  pas 2(! pas 
         
 2♠! pas ?

PAS = do gry - kolor 6+ w sile 7(8) PC

® ! (1 wyżej) = przenosimy na 6+licytowaną, do gry - wariant słaby do 6 PC

2BA! = 6+ w kolorze bezpośredniej odpowiedzi, próba szlemikowa, IS

w przypadku wymagana jest 5+ - partner ma 4+

"czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od koloru pierwszej odpowiedzi - 8 PC ??

podniesienie na 3 (♂) = "to jest mój kolor 6+" - w przypadku /♠ na 9/10 PC, a na 11/12 (inwit do 3BA)

różnica pomiędzy siłą przy kolorach starszych i  wynika z faktu, że w pierwszym przypadku mierzymy na kontrakt 4. w starszy, a w drugim naszym celem jest 3BA

3BA = z bilansu, 13-15 PC

ręka oparta na kolorze licytowanym w pierwszym okrążeniu (odpowiedzi), gdy nie widzimy lub nie podejmujemy ryzyka szukania szans szlemikowych

podniesienie na 4/♠ (♀) = "to jest mój kolor 6+"  na 11/12

* * * * *


Słysząc 1 od Otwierającego spodziewajmy się ręki w dobrej sile (15-17 PC) albo słabszej, ale za to z 4. starszą lub w składzie niezrównoważonym, z longerem .

W sumie ręka dość ofensywna. To skutek przejęcia części słabszych otwarć przez 1BA. 

       1 pas  ?  
      

PAS = z nieciekawym układem i niewielką (poniżej 7 PC) siłą, ale z jakimiś

1(!) =  1/ 3.♠ słabe 
                  2/ bez 4.♠ i bez fitu , 11(12) PC
                        3/ 4.♠, możliwa 4., do 15 PC
                              4/ 5., możliwa 4.♠, do 15 PC, F1   

 
Paratransfer 1/♠ nie wyklucza fitu .
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
W dalszej licytacji Odpowiadający ze słabą ręką wraca na (?)
 

1♠(!) = 1/ 4. (dziwny transfer) do 15 PC
                  2/
5.♠, możliwa 4., do 15 PC
                        3/
skład zrównoważony w sile 7-10(11) PC, F1

1BA = 1/ > 6+♣ do 10 PC
                 2/ 7-9(10) PC z fitem , F1
                       3/ 16+PC bez 6+ starszej

2♣(!) = 1/ 6+♣ na 13+PC
                 2/ 5+ b. słabe
                      3/ z 
fitem  na 10/11(12) PC
                           4/ 6+ słabe

2(!)  = 1/ silne podniesienie z 4+fitem , GF (bez 4. starszej, 13+PC)
                 2/ 6+, 7-12 PC, F1
                      3/ 6+♠ słabe

2(!) = 1/ 6+ na 13+PC, F1
                 2/ 6+♠ na 7-12 PC
                       3/ 6+♣ na 11/12 PC

2♠(!) = 1/ 6.♠ na 13+PC
                 2/  11/12 PC na starszych 5-5
                       3/ 14/15 PC bez starszych, GF

2BA = 12(13) PC w składzie bez 4/5. starszej, INV+

3♣///♠ = licytowana 4. w układzie (4-3-3-3) i sile 13-15 PC

3BA = 13-15 PC na starszych 5-5

* * * *


Znaczenia tej odzywki mogą być następujące:

          1/ 3.♠ słabe 
                  2/ bez 4.♠ i bez fitu , 11(12) PC
                        3/ 4.♠, możliwa 4., do 15 PC
                              4/ 5., możliwa 4.♠, do 15 PC, F1   

  
  1♦      pas  1(!
  pas  
      

1♠ = 4.♠ na 12-14 PC, nie wyklucza 4. (4-4-4-1 lub 4-4-5-0)

PAS = 3/4.♠, do 8 PC

1BA(!) = 5. bez 4.♠ i bez fitu , 3+♣, słaba ręka, NF

2♣! = 5. bez fitu , bez 4.♠, INV+, F1

2(!) = brak 3.,

2 = 3. i min. siły (12 PC), NF 

2♠! = 3.maksimum siły (13 PC) 

2BA = góra siły (14 PC), bez 3., skład jak w opisie 2♦  

3♣! = krótkość ♣ i obie 4 starsze (4-4-4-1 lub 4-4-5-0) a więc przesądza końcówkę - z każdą siłą

3 = 6+ i 4.♠, bez 3., NF

3 = 4. i min. siły 11(12) PC), INV

wszystkie inne z fitem albo górą siły lub lepszym układem

2(!) = 5. i jakiś fit  (uwaga: Otwierający może mieć tylko 4.), słabe, sign-off

2(!) = 5. i 4-fit ♠, INV

2♠ = z bilansu albo blok, do gry (3-5.♠)

2BA = 11(12) PC bez starszych, INV

3(!) = 5. i fit , INV (do 3BA lub 4)

3 = 5., GF

1BA(!) = 4. bez 4.♠ na 12-14 PC

PAS = przesłanki oczywiste, ręka bez , do 10 PC

2♣! = uzgodnienie , INV

2 = uzgodnienie , słabe, do gry

2 = 3-5., sign-off

2♠ = 4.♠ bez fitu  i bez 3/4. (coś w rodzaju 4-2-3-4), 11(12), INV

2BA = j.w. ale obiecuje 5+♣, 11(12) PC, INV do 3BA

3 = 5. albo obie 4. starsze, INV do 4.  

2♣ = 12-14 PC z 5+ i 4/5.♣

PAS/2 = do gry

2 = 5., do gry

2♠ = 4.♠, INV

2BA = 5. na 11/12 PC, INV

3♣/ = fit, INV

3 = 5., GF

3♠ = 4. i 4.♠, GF

3BA = do gry

2 = 12-14 PC  z 6+♦ bez innej 4.

2 = 5., NF

2♠(!) = 11/12 PC, nie obiecuje 4. starszej, INV

2BA = 5. na 11/12 PC, INV do 3BA, bez H w 

3 = z honorem w , INV do 3BA

2 = 15-17 PC z 4. bez 4.♠

PAS = wchodzi w rachubę

2♠ = 4.♠ bez fitu , słabe - "PASuj albo zalicytuj 2BA", NF

2BA = silny INV do 3BA na , 9(8) PC, zasadniczo z 4.♠

3♣(!) = 4/5. i wartości w ♣, INV

3 = 4.♠ z fitem, sign-off

3 = 4/5. bez wartości w ♣, INV

3♠(!) = "zagrajmy 3BA z Twojej ręki" - 4.♠ i siła przesądza końcówkę, ale bez ♣

3BA = do gry  

2♠ = 15-17 PC, 4.♠ i 3/4.

PAS = wchodzi w rachubę

2BA(!) = 5., INV

3♣! = 5., IS

3! = 4.♠, IS

3 = 5., do gry

2BA = 15-17 PC bez 4. i 4.♠, skład inny niż na 3♣

3♣ = 5. i 4.♣ na 15-17 PC bez 3. - "nie próbuj uzgadniać "

3 = 15-17 PC  z 6+ bez innej 4.


Odpowiedź 1♠ oznacza:

        1/ 4. (dziwny transfer) do 15 PC
                2/
5.♠, możliwa 4., do 15 PC
                         3/
skład zrównoważony (3. i 2.♠) w sile 7-10(11) PC

        1  pas 1♠(!)  pas
       
 ?

1BA(!) = 12-14 PC, z 4., wyklucza 4.

PAS = wariant /1/ do 10 PC lub /3/

2♣ = 4. i 4+♣, szukamy innej szansy, w zasadzie do 9 PC PC, NF

PAS = np. z 4-1-4-4 lub 4-2-4-3

2 = 5+ bez 3. i 4.♣, np. 4-1-5-3 albo 4-1-6-2

2 = 3. obok 4.♠, np. 4-3-4-2

2(♀) = 4. i 3/4-fit , do gry

2(!) = 3.♠ i 4. albo 5.♠, INV (11/12 PC), F1

2♠ = dół otwarcia, 11(12) PC, sign-off

PAS = 5.♠, do 12 PC

2BA = wariant /3/, do PASa

3♠ = 5.♠ na 13 PC, INV

4♠ = 5.♠ na 14/15 PC

2BA = średnia siła 12/13 PC

3BA = górna granica siły (14 PC)

2♠(♀) =  słabe 5.♠ albo 3.♠ obok 4., do gry

2BA = 4., bez 3.♠, 11(12) PC, wariant /1/, INV

3♣ = 5.♠ i 4+♣, krótkość , góra odpowiedzi 15(14) PC

3 = 4. z fitem , INV (do 3BA)

3 = 5.♠ i 4., krótkość , góra odpowiedzi 15(14) PC

3♠(♂) = inwit z 5.♠ (10/11 PC)

3BA = 14/15 PC (4.)

4♣//! = Splinter, 5.♠ i góra odpowiedzi 15(14) PC, honor w , IS

4♠(♂) = 5.♠, do gry (12/13 PC)

2♣(!) = 12-14 PC bez 4.♠, możliwe 4., przejściowe, NF

tak zalicytujemy, gdy nie mamy innej odzywki, np. z 5. i 4.♣ w układzie (1-3)-5-4 albo z 4. bez 3.♠ (z 3.♠ zalicytujemy 2) np. 2-4-4-3;
zatem rebid 2♣ Otwierajacego nie obiecuje 4+♣ ani 4., ale 3+♣ tak

PAS = 4+♣ ręce słabe, w zasadzie bez 4.♥ 

nie jest to najgorsze rowiązanie, jeśli 2-3-3-4 trafi do 2-4-4-3 u Otwierającego, ale już do 1-4-5-3 nie daje optimum;
niestety, 2 Odpowiadającego zarezerwowaliśmy dla wskazania 4.;
w takiej sytuacji mamy jednak duże szanse, że "pomogą" nam przeciwnicy (wchodząc do licytacji), gdyż mają porównywalna siłę i bardzo dobre ♠;
po 2♠ przeciwników Otwierającego będzie jeszcze stać na podniesienie do 3♣ (z 4.♣), lub na 2BA/3 z (5.)

2 = 4. i jakiś fit , np. 3-4-2-4, NF

PAS = w zasadzie 3-1-5-4

2(♀) = 3/4., do gry

2 = 4. i 5.♠, NF

2♠ = 5.♠, NF

2BA = 4., bez fitu , 11/12 PC, INV

3♣! = 5.♠ i ... (INV+)

1/ bez 4., 3/4-fit , siła nie przesądza końcówki, INV

2/ z 4., GF

3♦ = bez 3.♠, NF

PAS = do gry

3♥ = 5.♠ i 4. (wariant /2/), GF

3♥ = 4. i góra siły, GF

3BA = góra siły bez 4. i fitu ♠, NF

3/4♠ = z fitem ♠, do gry

3 = 4. i 4-fit , INV

3 = 4. i 5.♠, INV

3♠ = 5.♠, GF

3BA = 4. i siła przesądzająca końcówkę, NF

2 = 12-14 PC  z 6+♦ bez innej 4. 

z 5. na składzie (2-3)-5-3 otworzylibyśmy 1BA;  jeśli szukamy końcówki w starszy, to tylko z 5.♠

PAS = wchodzi w rachubę w każdym z wariantów

2!= 5.♠, F1

2♠ = 3.♠,

2BA = bez 3-fitu ♠

2♠(!) = 4.en passant - "zalicytuj 3BA albo 3" - siła na końcówkę w BA, ale obawa o ♣, fit , F1

2BA = 4. na 11/12 PC (wariant /1/), INV

3♣(!)=  en passant - "zalicytuj 3BA albo 3" - siła na końcówkę w BA, ale obawa o ♠, fit 

3♦ = dobry fit  i niewielka siła, do PASa; zabieramy przestrzeń przeciwnikom,

nie ma sensu PAS na 2, bo przeciwicy wiedzą, że mają na pewno uzgodniony kolor starszy przy równowadze siły

3(!) = 4., GF

3♠ = 5.♠, GF

3BA = sign-off, wariant /1/ 13-15 PC

2 = 12-14 PC z 4. i 3/4.♠  

nic nam nie grozi, bo kolor starszy mamy na pewno uzgodniony

PAS = nawet z 3., do gry

2♠ (♀) = 4/5.♠ słabe, do gry

2BA = wariant /3/, do gry

3♣! = "zajmij 3BA z honorem ♣ lub zalicytuj 3"

3 = wariant /3/, obawa o starsze kolory, do gry

3/♠ (♂) = uzgadnia kolor, INV

4/♠ (♀) = uzgadnia kolor, do gry

2♠(!) =15-17 PC z 3+fitem ♠ # # # # # # #

PAS = b. słaby na 5.♠

2BA = z 4., NF

3♣! = 4. i fit , INV

3 (♀) = 4. i fit , do gry

3♠ (♂) = 5.♠, INV

2BA = 15-17 PC, bez 3-fitu ♠, nic nie mówi o , NF

PAS = naturalne, raczej z 5.♠

3♣! = 4. z fitem , INV

3 (♀) = 4. z fitem , do gry

3♣ = 12-14 PC i dwukolorówka i ♣

3 = 15-17 PC i kolor 6+.

* * * * *


Odpowiedź 1BA oznacza:

          1/ > 6+♣ do 10 PC

                2/ 7-9(10) PC z fitem , bez 4 starszej

                      3/ 16+PC bez 6+ starszej

         1♦ 
pas
1BA
 pas
            
?    

2♣! = 12-14 PC

PAS = jestem słaby na 6+♣

2(♀) = z fitem , do gry

2/♠ = 5. licytowana, 16+ PC, GF

2BA = bez 5., 18+PC, GF

3♣ = 5.♣, 16+PC, GF

3 = uzgadnia kolor, 16+PC, IS

3/♠ = 4. licytowana, 16/17 PC, GF

3BA = z bilansu, bez 4. starszej, 16/17 PC, do gry

2 = 15-17 PC

PAS = wariant /2/, minimum, do gry

2/ = 5. licytowana, 16+PC

2BA! = 1/ > 6+♣, słaby transfer
                 2/
9(10) PC z fitem , INV (silniejsze niż 3)

3♣(!) = do koloru

PAS = 6+♣, słaby

3 = 9(10) PC, INV

3♣ = 6+♣, 8(9) PC,

3 = 6. bez fitu ♣

3/♠! = an passant do 3BA, uzgadnia ♣, próba zagrania 3BA

3BA = do gry

3 = uzgadnia , 8(9) PC, INV

3/♠ = 4. licytowana, 16+PC

3BA = do gry, wariant /2/ lub /1/ przy maksimum, tj. na 9/10 PC

* * * * *


Odpowiedź 2♣ oznacza:

         1/ 6+♣ na 13+PC, nie wyklucza 4. starszej
                 2/ 5+ b. słabe
                       3/  fit  na 10/11(12) PC
                             4/ 6+ słabe           

              1♦ 
      pas      2♣!      pas 
                
      ?

2! = 12-14 PC

PAS = b.słabe  z 5+fitem

2 = słabe na (do 6 PC) sign-off

2♠!  (czwarty kolor) = fit na 11/12 PC, INV

2BA = do gry, słaba ręka z 4.

2BA! = 6+♣ i ręka z szansami szlemikowymi (ok. 17+PC), nie wyklucza 4. starszej, IS

3♣ = dobry fit bez 4. starszej, skład niezrównoważony, coś w rodzaju (1-3)-5-4

3 = monokolor 6+

3/♠ = 4. licytowana

3♣ = 6+♣ na 15/16 PC, nie wyklucza 4. starszej

3 = blokujące - wariant /2/

3/♠ = 4. licytowana i 6+♣ - wariant /1/ na 13/14 PC

3BA = 6.♣ na 13/14 PC bez 4. starszej

2! = 15-17 PC

PAS = słabe na , brak widoków na końcówkę

2♠! (czwarty kolor) = mamy 6. i 6 PC, INV do przyjęcia tylko z dobrym fitem i 17 PC

2BA! = 6+♣ i ręka praktycznie forsująca do szlemika (17+PC)

3♣ = 6+♣ na 15/16 PC, nie wyklucza 4. starszej, IS

3 = 5+ b. słabe, do gry

3/♠ = 4. licytowana i 6+♣ - wariant /1/- wariant /1/ na 13/14 PC

3BA = 11/12 PC z fitem lub 6+♣ na 13/14 PC bez 4. starszej

4♣ = uzgadnia ♣, góra otwarcia z fitem ♣

4 = bez krótkości, 5+ i dobry fit ♣ - "zagrajmy 5 albo 6♣"

4/♠! = krótkość, 5+ i dobry fit ♣ - "zagrajmy 5 albo 6♣"


* * * * *


Odpowiedź  2 oznacza: 

                1/ silne podniesienie z fitem , bez 4. starszych, GF

                        2/ 6+, 7-12 PC, F1

                              3/ 6+♠ słabe

              1♦  
    pas      2!     pas 
             
   ?  

2! = 12-14 PC

PAS = 6+ na 7(8) PC, brak widoków na końcówkę

2♠  = 6.♠ słabe, sign-off

2BA = 5+ w sile dającej szansę na szlemika, IS

3♣! (czwarty kolor) = 6+ na ładnych 8 PC, F1

3 = ręka, z którą chętniej zagramy 5 niż 3BA (nasz kolor lukowy lub krótkość to..)

3 = 6+ w sile bliskiej końcówki 9/10 PC,

3♠! = ręka, z którą chętniej zagramy 5 niż 3BA (nasz kolor lukowy lub krótkość to ...)

3BA (♀) = jest fit , ale to będzie najlepszy kontrakt do gry

4 (♀) = 6+ w sile przesądzającej końcówkę 11/12 PC

2♠! = 15-17 PC

PAS = 6+♠ słabe

2BA!  = 5+ w sile dającej szansę na szlemika, IS

3♣! (czwarty kolor) = 6+ i sam dół  siły - 7 PC, INV

3 = ręka, z którą chętniej zagramy 5 niż 3BA (nasz kolor lukowy lub krótkość to..)

3 = 6+ w sile bliskiej końcówki 8 PC, INV

3♠ = 6+♠ na 6 PC, INV

3BA = 4-fit na 13/14 PC, coś w rodzaju (2-3)-4-4 (skład różny od 3-3-4-3 bez 4. starszej)

4♣/! = 6+ i licytowana krótkość w sile z szansami szlemikowymi 12(11) PC

4 (♀) = 6+ w sile przesądzającej końcówkę 9/10(11) PC

* * * * *


Odpowiedź 2 dajemy z:

           1/ 6+ na 13+PC, F1
                     2/ 6+♠ na 7-12 PC
                          3/ 6+♣ na 11/12 PC

           1♦        pas  
   2(!)   pas            
  ?

2♠! = 12-14 PC

PAS = 6+♠ i sam dół  siły - 7(8) PC

2BA! = 6+ w sile dającej szansę na szlemika, IS

3♣ = 6+♣ na 11/12 PC, INV

3! = 6+♠ na ładnych 8 PC, INV

z punku widzena Odpowiadającego 3 to czwarty kolor

PAS = dopuszczalne z 6+ i krótkoscią w ♠

3/4♠ = do gry

3 = 6+ w sile 13/14 PC, INV, praktycznie GF

3♠ = 6+♠, jeszcze silniejsze,  na 9(10) PC, INV

3BA = 6+ w sile 15/16 PC - "do gry lub przenieś na 4"

4♠ = 6+♠ w sile przesądzającej końcówkę, tj. 10-12 PC

2BA! = 15-17 PC

3♣ = 6+♣ na 11/12 PC -  w zasadzie jedyny kontrakt to 3BA

3! (czwarty kolor) = 6+♠  na 7 PC

3 = 6+ w sile 13/14 PC,

3♠ = 6+♠  na 8 PC

3BA = 6+ w sile 15/16 PC,

4♣/! = cue-bid, 6+ w sile na szlemika (17+PC)

4♠ = 6+♠ w sile przesądzającej końcówkę, tj. 9-12 PC

* * * * *


Odpowiedź 2♠ oznacza:

        1/ 6.♠ na 13+PC
                 2/  13-15 PC na starszych 5-4/5

Słabsze ręce z kolorami młodszymi rozlicytujemy na niższej wysokości, nie przekraczającej 2 w młodszy (tylko 6+♣ w sile 11/12 PC licytujemy przez 2). 

Wariant /2/ to zupełne novum, które wymusza szczególne rozwiązania licytacyjne.

Odpowiadający w pierwszym rebidzie informuje o sile, przy czym z ręką 12-14 PC odnosi się bezpośrednio do wariantu /2/ przekazując informację o ewentualnych fitach w kolorach starszych. 

          1♦ 
  pas     2♠   pas 
      
  ?

2BA! ® = 12-14 PC

Z siłą u Odpowiadającego 13-15 PC /2/ praktycznie nia mamy szans na grę premiową. Ale nie możemy tego wykluczyć, jeżeli partner ma bardzo silny wariant /1/.
2BA licytujemy z układem, który nie nadaje się do zgłoszenia 3 (słaby z monokolorem) ani 3/♠ (4-fit) lub 3BA (góra - 13/14 PC, bez fitów w starszych).

3♣! ® = 6.♠ na 13+PC - wariant /1/

teraz schemat odnoszący się do koloru bezpośrednio niższego o licytowanego

3! = fit ♠, kiepskie wartości w ♣ (jest szansa na wyłączenie)

3! = fit ♠, kiepskie wartości w 

3♠(!) = fit ♠, kiepskie wartości w

3BA = krótkość ♠, sign-off

3! = wariant /2/ z 5-5 w starszych

3/♠ = uzgodnienie

3♠/BA! ® = "powiedz co masz"

3BA! (po ® 3♠) = krótkość ♠

4♣! = krotkość ♣

4! = bez krótkości, ale góra siły, dobre wartości

4! (po ® 3BA!) = krótkość

4/♠ (uzgodniony kolor) = bez krótkości, dół siły, do gry

3/♠ = 5. licytowana i 4. w drugim starszym - wariant /2/

3BA = misfity w starszych, do gry

4♣! = cue-bid, góra otwarcia, jeszcze nie wiadomo, jaki kolor uzgadnia

4! = "w co gramy?"

4/♠ = "to nasz uzgodniony kolor"

4(!) = góra otwarcia i fit w którymś ze starszych, przejściowe, ale brak zatrzymania w ♣ ("może masz wyłączenie?")

4 = automat, sign-off

4♠ (!) = mam krótkość w ♣, i rękę nie minimalną, IS

4/♠ (♂) = tak zalicytujemy najczęściej: nic nadzwyczajnego, po prostu fit, sign-off

3♣! = 15-17 PC

W A R I A N T   A - o tyle dobry, że jest to  takie samo rozwiązanie jak po 2BA (pamięć!)

3! ® = wariant /2/, 5-5 w starszych

3/♠ = uzgodnienie

3♠/BA! ® = "powiedz co masz jeszcze"

3BA! (po ® 3♠) = krótkość ♠

4♣! = krotkość ♣

4! = bez krótkości, ale góra siły, dobre wartości

4! (po ® 3BA!) = krótkość

4/♠ (uzgodniony kolor) = bez krótkości, dół siły, do gry

3/♠ = 5. licytowana i 4. w drugim starszym

W A R I A N T   B - dość zgrabny, więc jeszcze do rozważenia

3! ® = wariant /2/

3 (!) = 12-14 PC i 3/4., nie wyklucza 3/4.♠

3♠ = 5.♠ i 4.

3BA (!) = 4.♠ i 5.

4♣/! = krótkość w licytowanym kolorze, 5. i 4/5.♠

4 = 4-5-2-2

3♠ (!) = 12-14 PC i 3/4.♠ bez 3/4.

3BA (!) = 5. i 4.♠

4♣/! = krótkość w licytowanym kolorze, 5.♠ i 4/5.

4♠ = 5-4-2-2

c.d...

3BA = wariant /1/, minimum - 13/15 PC, NF

4♣ i wyższe! = cue-bid, wariant /1/, 16+PC, IS

3 = ręka minimalna (11 PC), monokolor , krótkość ♠, NF!

3 = 12-14 PC i 4., nie wyklucza 3/4.♠

to w zasadzie załatwia sprawę uzgodnień w wariancie /2/

3♠ = wariant /1/, IS

3BA = bez fitu ♠

4♣ i wyższe! = cue-bid, z fitem ♠

4♠ = minimum siły, słaby fit (blotki) w ♣, sign-off

3BA = wariant /1/, minimalny, sign-off , sugestia: "sPASuj lub zalicytuj 4♠"

4 = do gry

3♠ = 12-14 PC i 4.♠ bez 4-fitu

w tym przypadku zawsze mamy uzgodniony kolor ♠

3BA! ® = przejściowe, "zalicytuj najbliższy cue-bid"

ponieważ informacja o krotkości może mieć duże znaczenie, spróbujmy ją przekazać nastepująco

4♣! = krótkość ♣

4! = zatrzymanie w ♣ (K lub A), bez krótkości

4! = krótkość 

4♠(!) = zatrzymanie w (K lub A), bez zatrzymania  w ♣ i bez krótkości

3BA = 13/14 PC bez fitów  w starszych, w szczególności krótkość ♠ (a więc i ♣)

* * * * *


cdn...

Poprawiony: czwartek, 01 stycznia 2015 14:25  

Zmiany w TRASERze

Zawrotka - doprecyzowanie
licytacji z układami 5-4

02-09-2013

Zmiany w otwarciu 1BA
Po supertransferze 2 karo

25-03-2013

Skończone otwarcie 1 karo
Kompletny Traser 

29-08-2012

Silny Otwierający licytuje po 1pik
swój kolor, 
co dalej? - zajrzyj
23-07-2012

Dodane przykłady po Zawrotce
i odpowiedzi 3trefle/karo - zajrzyj

18-07-2012

Prac nad otwarciem 1 karo
potrwają do końca lipca
18-07-2012


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.