Otwarcie 1♦ odbiega od standardu, który znamy z WJ, przede wszystkim z uwagi na to, że w systemie TRASER stosujemy słabe otwarcie 1BA.
Otwarcie to obejmuje składy z klasycznego 1BA z 4+♦ (bez 4+♦ otwieramy 1♣) oraz ręce słabsze (12-14 PC) w składzie niezrównoważonym, w szczególności z 4. starszą (bez nich otwieramy 1BA) lub z 4+♣, ale tylko jeśli ♣ nie są dłuższe od ♦.
Ujmując to najkrócej:
1/ 12(11) -14 PC, 4+♦ z 4. starszą lub dwiema
2/ 12(11) -17 PC, z 5+♦ w składzie niezrównoważonym
3/ 15-17 PC, 4/5.♦, reszta jak klasyczne 1BA + trójkolorówka bez ♣
ale:
☼ Przy (1-4)-4-4 otwieramy w zależności od siły: 1♦ na 12-14 PC lub 1♣ na 15-17 PC. więcej...
☼ Z układem 2-2-(5-4) na 12-14 PC otwieramy 1BA.
☼ Z układem 5.♦ i 4.♣ na 12-17 PC z krótkością, w szczególności w składzie (1-3)-5-4, otwieramy 1♦.
☼ Z układem 5.♣ i 4.♦ w składzie różnym od 2-2-4-5 otwieramy 1♣, a z siłą 15-17 PC otwieramy 2♣. więcej...
A oto, czym się wyróżnia obecna wersja:
- odpowiedzi 1♥/♠ oznaczają 5/4. w licytowanym kolorze, albo są transferami na 4. w drugim starszym więcej....,
- słaby Odpowiadający nie zajmuje 1BA - ta odzywka oznacza słabą rękę na ♣ (też transfer) albo b. silną rękę 16+PC,
- słabe, silnie inwitujące i forsujące do dogranej ręce z 6 starszą licytujemy przez trensfery alternatywne na wys. 2 (jak po otwarciu 1♣).
Najbardziej interesują nas, co zrozumiałe, kolory starsze.
Stosujemy następujące zasady do odpowiedzi:
1♥(!) - z 4.♠ lub 4/5.♥ (możliwe jedno i drugie)
1♠(!) - z 4.♥ lub 5.♠ (możliwe jedno i drugie)
Wynika z tego, że na 4. dajemy transfer, a 5. licytujemy bezpośrednio. To różni licytację po otwarciu 1♦ od licytacji po otwarciu 1♣.
Powyższe możemy ująć w formie następującej tabelki pierwszych odpowiedzi:
Skład
|
bez 4.♠ |
4.♠
|
5.♠ |
bez 4.♥ |
1♥/♠/BA/2BA... *)
|
1♥
|
1♠
|
4.♥ |
1♠
|
1♥ |
1♠ |
5.♥ |
1♥
|
1♥ |
1♥/2♠/3BA**) |
**) odpowiadamy, w zależności od siły: 1♥ - do 10 PC, 2♠ - 11/12 PC lub 3BA - 13-15 PC
Ponadto, możemy zalicytować one over one bez 4. starszej:
1♥(!) - w składzie 3-3-3-4 z intencją sPASowania na każdy rebid Otwierającego,
1♠(!) - w składzie 2-3-3-5 z intencją zagrania 1BA lub 2♦/♥.
Z siłą 13-15 PC z 5-5. w kolorach starszych licytujemy 3BA, a ze słabszymi rękami 11/12 PC - 2♠.
Z kolorami 6+ licytujemy transfery alternatywne - jak po otwarciu 1♣.
Od 16 PC z każdym składem bez koloru 6+ licytujemy wieloznaczne (a więc forsujące) 1BA!
Kolory starsze 6+ w każdej sile (nawet od 0 PC!) licytujemy przez transfery alternatywne na wys. 2.
Nie rezygnujemy z agresywnej licytacji ze słabą 6+ starszą - licytujemy zaporowo przez wielotransfer na wys. 2, podobnie jak po otwarciu 1♣.
Jednak transfery alternatywne musimy ustawić nieco inaczej, gdyż otwarcie 1♦ definiuje już kolor Otwierającego. Definiuje również górny limit siły.
Z kolorami starszymi:
1♥(!) - z 4.♠ lub 4/5.♥ (możliwe jedno i drugie)
1♠(!) - z 4.♥ lub 5.♠ (możliwe jedno i drugie)
Generalnie, utrzymujemy tę samą zasadę, jak po otwarciu 1♣ - odpowiedź 2 w kolor jest forsująca i oznacza kolor 6+:
- licytowany, w sile 13+PC, lub
- o 1° wyższy - w sile inwitu 7-12 PC, lub
- o 2° wyższy - do 6 PC.
Otwierający w zasadzie zawsze przyjmuje transfer (w sumie wymagania nie są duże) licytując:
- o 1° wyżej z siłą 12-14 PC
- o 2° wyżej z siłą 15-17 PC
Wyjątkowo, z renonsem i w sile 15-17 PC może zalicytować cokolwiek innego.
A zatem, 11-14 PC Otwierającego może trafić do 7-12 PC Odpowiadającego, a 15-17 PC nawet do 0-6 PC.
W pierwszym przypadku Odpowiadający podtrzyma licytację z siłą dającą szansę na dograną, a więc 9+PC z 6-kartem w zalicytowanym przez Otwierajacego kolorze. Ze słabszą ręką może SPASować, a z 11/12 PC przesądzić końcówkę (partner obiecuje 2+fit w kolorze odpowiedzi).
Pozostaje 9/10 PC nadające się solidny inwit, ale także 8 PC stwarza realne szanse na dograną.
Zwróćmy uwagę, że limity przesądzające dograną są nieco przesunięte w górę w porównaniu do odpowiedzi po otwarciu 1♣, gdyż 1♦ otwieramy już niekiedy z 11+PC, a raczej wyjątkowo otwieramy tak 1♣.
Jak już powiedzieliśmy, stosujemy ten sam schemat, co po otwarciu 1♣.
|
1♦ |
pas |
2♦(! |
pas
|
|
|
2♠! |
pas |
? |
|
|
PAS = do gry - kolor 6+ w sile 7(8) PC
® ! (1 wyżej) = przenosimy na 6+licytowaną, do gry - wariant słaby do 6 PC
2BA! = 6+ w kolorze bezpośredniej odpowiedzi, próba szlemikowa, IS
w przypadku ♦ wymagana jest 5+♦ - partner ma 4+♦
"czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od koloru pierwszej odpowiedzi - 8 PC ??
podniesienie na 3 (♂) = "to jest mój kolor 6+" - w przypadku ♥/♠ na 9/10 PC, a ♦ na 11/12 (inwit do 3BA)
różnica pomiędzy siłą przy kolorach starszych i ♦ wynika z faktu, że w pierwszym przypadku mierzymy na kontrakt 4. w starszy, a w drugim naszym celem jest 3BA
3BA = z bilansu, 13-15 PC
ręka oparta na kolorze licytowanym w pierwszym okrążeniu (odpowiedzi), gdy nie widzimy lub nie podejmujemy ryzyka szukania szans szlemikowych
podniesienie na 4♥/♠ (♀) = "to jest mój kolor 6+" na 11/12
* * * * *
Słysząc 1♦ od Otwierającego spodziewajmy się ręki w dobrej sile (15-17 PC) albo słabszej, ale za to z 4. starszą lub w składzie niezrównoważonym, z longerem ♦.
W sumie ręka dość ofensywna. To skutek przejęcia części słabszych otwarć przez 1BA.
PAS = z nieciekawym układem i niewielką (poniżej 7 PC) siłą, ale z jakimiś ♦
1♥(!) = 1/ 3.♠ słabe
2/ bez 4.♠ i bez fitu ♦, 11(12) PC
3/ 4.♠, możliwa 4.♥, do 15 PC
4/ 5.♥, możliwa 4.♠, do 15 PC, F1
Paratransfer 1♥/♠ nie wyklucza fitu ♦.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
W dalszej licytacji Odpowiadający ze słabą ręką wraca na ♦ (?)
1♠(!) = 1/ 4.♥ (dziwny transfer) do 15 PC
2/ 5.♠, możliwa 4.♥, do 15 PC
3/ skład zrównoważony w sile 7-10(11) PC, F1
1BA = 1/ > 6+♣ do 10 PC
2/ 7-9(10) PC z fitem ♦, F1
3/ 16+PC bez 6+ starszej
2♣(!) = 1/ 6+♣ na 13+PC
2/ 5+♦ b. słabe
3/ z fitem ♦ na 10/11(12) PC
4/ 6+♥ słabe
2♦(!) = 1/ silne podniesienie z 4+fitem ♦, GF (bez 4. starszej, 13+PC)
2/ 6+♥, 7-12 PC, F1
3/ 6+♠ słabe
2♥(!) = 1/ 6+♥ na 13+PC, F1
2/ 6+♠ na 7-12 PC
3/ 6+♣ na 11/12 PC
2♠(!) = 1/ 6.♠ na 13+PC
2/ 11/12 PC na starszych 5-5
3/ 14/15 PC bez starszych, GF
2BA = 12(13) PC w składzie bez 4/5. starszej, INV+
3♣/♦/♥/♠ = licytowana 4. w układzie (4-3-3-3) i sile 13-15 PC
3BA = 13-15 PC na starszych 5-5
* * * *
Znaczenia tej odzywki mogą być następujące:
1/ 3.♠ słabe
2/ bez 4.♠ i bez fitu ♦, 11(12) PC
3/ 4.♠, możliwa 4.♥, do 15 PC
4/ 5.♥, możliwa 4.♠, do 15 PC, F1
1♠ = 4.♠ na 12-14 PC, nie wyklucza 4.♥ (4-4-4-1 lub 4-4-5-0)
PAS = 3/4.♠, do 8 PC
1BA(!) = 5.♥ bez 4.♠ i bez fitu ♦, 3+♣, słaba ręka, NF
2♣! = 5.♥ bez fitu ♦, bez 4.♠, INV+, F1
2♦(!) = brak 3.♥,
2♥ = 3.♥ i min. siły (12 PC), NF
2♠! = 3.♥ maksimum siły (13 PC)
2BA = góra siły (14 PC), bez 3.♥, skład jak w opisie 2♦
3♣! = krótkość ♣ i obie 4 starsze (4-4-4-1 lub 4-4-5-0) a więc przesądza końcówkę - z każdą siłą
3♦ = 6+♦ i 4.♠, bez 3.♥, NF
3♥ = 4.♥ i min. siły 11(12) PC), INV
wszystkie inne z fitem ♥ albo górą siły lub lepszym układem
2♦(!) = 5.♥ i jakiś fit ♦ (uwaga: Otwierający może mieć tylko 4.♦), słabe, sign-off
2♥(!) = 5.♥ i 4-fit ♠, INV
2♠ = z bilansu albo blok, do gry (3-5.♠)
2BA = 11(12) PC bez starszych, INV
3♦(!) = 5.♥ i fit ♦, INV (do 3BA lub 4♥)
3♥ = 5.♥, GF
1BA(!) = 4.♥ bez 4.♠ na 12-14 PC
PAS = przesłanki oczywiste, ręka bez ♥, do 10 PC
2♣! = uzgodnienie ♦, INV
2♦ = uzgodnienie ♦, słabe, do gry
2♥ = 3-5.♥, sign-off
2♠ = 4.♠ bez fitu ♦ i bez 3/4.♥ (coś w rodzaju 4-2-3-4), 11(12), INV
2BA = j.w. ale obiecuje 5+♣, 11(12) PC, INV do 3BA
3♥ = 5.♥ albo obie 4. starsze, INV do 4.♥
2♣ = 12-14 PC z 5+♦ i 4/5.♣
PAS/2♦ = do gry
2♥ = 5.♥, do gry
2♠ = 4.♠, INV
2BA = 5.♥ na 11/12 PC, INV
3♣/♦ = fit, INV
3♥ = 5.♥, GF
3♠ = 4.♥ i 4.♠, GF
3BA = do gry
2♦ = 12-14 PC z 6+♦ bez innej 4.
2♥ = 5.♥, NF
2♠(!) = 11/12 PC, nie obiecuje 4. starszej, INV
2BA = 5.♥ na 11/12 PC, INV do 3BA, bez H w ♦
3♦ = z honorem w ♦, INV do 3BA
2♥ = 15-17 PC z 4.♥ bez 4.♠
PAS = wchodzi w rachubę
2♠ = 4.♠ bez fitu ♦, słabe - "PASuj albo zalicytuj 2BA", NF
2BA = silny INV do 3BA na , 9(8) PC, zasadniczo z 4.♠
3♣(!) = 4/5.♥ i wartości w ♣, INV
3♦ = 4.♠ z fitem, sign-off
3♥ = 4/5.♥ bez wartości w ♣, INV
3♠(!) = "zagrajmy 3BA z Twojej ręki" - 4.♠ i siła przesądza końcówkę, ale bez ♣
3BA = do gry
2♠ = 15-17 PC, 4.♠ i 3/4.♥
PAS = wchodzi w rachubę
2BA(!) = 5.♥, INV
3♣! = 5.♥, IS
3♦! = 4.♠, IS
3♥ = 5.♥, do gry
2BA = 15-17 PC bez 4.♥ i 4.♠, skład inny niż na 3♣
3♣ = 5.♦ i 4.♣ na 15-17 PC bez 3.♥ - "nie próbuj uzgadniać ♥"
3♦ = 15-17 PC z 6+♦ bez innej 4.
Odpowiedź 1♠ oznacza:
1/ 4.♥ (dziwny transfer) do 15 PC
2/ 5.♠, możliwa 4.♥, do 15 PC
3/ skład zrównoważony (3.♥ i 2.♠) w sile 7-10(11) PC
1BA(!) = 12-14 PC, z 4.♠, wyklucza 4.♥
PAS = wariant /1/ do 10 PC lub /3/
2♣ = 4.♥ i 4+♣, szukamy innej szansy, w zasadzie do 9 PC PC, NF
PAS = np. z 4-1-4-4 lub 4-2-4-3
2♦ = 5+♦ bez 3.♥ i 4.♣, np. 4-1-5-3 albo 4-1-6-2
2♥ = 3.♥ obok 4.♠, np. 4-3-4-2
2♦(♀) = 4.♥ i 3/4-fit ♦, do gry
2♥(!) = 3.♠ i 4.♥ albo 5.♠, INV (11/12 PC), F1
2♠ = dół otwarcia, 11(12) PC, sign-off
PAS = 5.♠, do 12 PC
2BA = wariant /3/, do PASa
3♠ = 5.♠ na 13 PC, INV
4♠ = 5.♠ na 14/15 PC
2BA = średnia siła 12/13 PC
3BA = górna granica siły (14 PC)
2♠(♀) = słabe 5.♠ albo 3.♠ obok 4.♥, do gry
2BA = 4.♥, bez 3.♠, 11(12) PC, wariant /1/, INV
3♣ = 5.♠ i 4+♣, krótkość ♦, góra odpowiedzi 15(14) PC
3♦ = 4.♥ z fitem ♦, INV (do 3BA)
3♥ = 5.♠ i 4.♥, krótkość ♦, góra odpowiedzi 15(14) PC
3♠(♂) = inwit z 5.♠ (10/11 PC)
3BA = 14/15 PC (4.♥)
4♣/♦/♥! = Splinter, 5.♠ i góra odpowiedzi 15(14) PC, honor w ♦, IS
4♠(♂) = 5.♠, do gry (12/13 PC)
2♣(!) = 12-14 PC bez 4.♠, możliwe 4.♥, przejściowe, NF
tak zalicytujemy, gdy nie mamy innej odzywki, np. z 5.♦ i 4.♣ w układzie (1-3)-5-4 albo z 4.♥ bez 3.♠ (z 3.♠ zalicytujemy 2♥) np. 2-4-4-3;
zatem rebid 2♣ Otwierajacego nie obiecuje 4+♣ ani 4.♥, ale 3+♣ tak
PAS = 4+♣ ręce słabe, w zasadzie bez 4.♥
nie jest to najgorsze rowiązanie, jeśli 2-3-3-4 trafi do 2-4-4-3 u Otwierającego, ale już do 1-4-5-3 nie daje optimum;
niestety, 2♦ Odpowiadającego zarezerwowaliśmy dla wskazania 4.♥;
w takiej sytuacji mamy jednak duże szanse, że "pomogą" nam przeciwnicy (wchodząc do licytacji), gdyż mają porównywalna siłę i bardzo dobre ♠;
po 2♠ przeciwników Otwierającego będzie jeszcze stać na podniesienie do 3♣ (z 4.♣), lub na 2BA/3♦ z (5.♦)
2♦ = 4.♥ i jakiś fit ♦, np. 3-4-2-4, NF
PAS = w zasadzie 3-1-5-4
2♥(♀) = 3/4.♥, do gry
2♥ = 4.♥ i 5.♠, NF
2♠ = 5.♠, NF
2BA = 4.♥, bez fitu ♦, 11/12 PC, INV
3♣! = 5.♠ i ... (INV+)
1/ bez 4.♥, 3/4-fit ♦, siła nie przesądza końcówki, INV
2/ z 4.♥, GF
3♦ = bez 3.♠, NF
PAS = do gry
3♥ = 5.♠ i 4.♥ (wariant /2/), GF
3♥ = 4.♥ i góra siły, GF
3BA = góra siły bez 4.♥ i fitu ♠, NF
3/4♠ = z fitem ♠, do gry
3♦ = 4.♥ i 4-fit ♦, INV
3♥ = 4.♥ i 5.♠, INV
3♠ = 5.♠, GF
3BA = 4.♥ i siła przesądzająca końcówkę, NF
2♦ = 12-14 PC z 6+♦ bez innej 4.
z 5.♦ na składzie (2-3)-5-3 otworzylibyśmy 1BA; jeśli szukamy końcówki w starszy, to tylko z 5.♠
PAS = wchodzi w rachubę w każdym z wariantów
2♥!= 5.♠, F1
2♠ = 3.♠,
2BA = bez 3-fitu ♠
2♠(!) = 4.♥, en passant - "zalicytuj 3BA albo 3♦" - siła na końcówkę w BA, ale obawa o ♣, fit ♦, F1
2BA = 4.♥ na 11/12 PC (wariant /1/), INV
3♣(!)= en passant - "zalicytuj 3BA albo 3♦" - siła na końcówkę w BA, ale obawa o ♠, fit ♦
3♦ = dobry fit ♦ i niewielka siła, do PASa; zabieramy przestrzeń przeciwnikom,
nie ma sensu PAS na 2♦, bo przeciwicy wiedzą, że mają na pewno uzgodniony kolor starszy przy równowadze siły
3♥(!) = 4.♥, GF
3♠ = 5.♠, GF
3BA = sign-off, wariant /1/ 13-15 PC
2♥ = 12-14 PC z 4.♥ i 3/4.♠
nic nam nie grozi, bo kolor starszy mamy na pewno uzgodniony
PAS = nawet z 3.♥, do gry
2♠ (♀) = 4/5.♠ słabe, do gry
2BA = wariant /3/, do gry
3♣! = "zajmij 3BA z honorem ♣ lub zalicytuj 3♦"
3♦ = wariant /3/, obawa o starsze kolory, do gry
3♥/♠ (♂) = uzgadnia kolor, INV
4♥/♠ (♀) = uzgadnia kolor, do gry
2♠(!) =15-17 PC z 3+fitem ♠ # # # # # # #
PAS = b. słaby na 5.♠
2BA = z 4.♥, NF
3♣! = 4.♥ i fit ♦, INV
3♦ (♀) = 4.♥ i fit ♦, do gry
3♠ (♂) = 5.♠, INV
2BA = 15-17 PC, bez 3-fitu ♠, nic nie mówi o ♥, NF
PAS = naturalne, raczej z 5.♠
3♣! = 4.♥ z fitem ♦, INV
3♦ (♀) = 4.♥ z fitem ♦, do gry
3♣ = 12-14 PC i dwukolorówka ♦ i ♣
3♦ = 15-17 PC i kolor 6+.
* * * * *
Odpowiedź 1BA oznacza:
1/ > 6+♣ do 10 PC
2/ 7-9(10) PC z fitem ♦, bez 4 starszej
3/ 16+PC bez 6+ starszej
2♣! = 12-14 PC
PAS = jestem słaby na 6+♣
2♦(♀) = z fitem ♦, do gry
2♥/♠ = 5. licytowana, 16+ PC, GF
2BA = bez 5., 18+PC, GF
3♣ = 5.♣, 16+PC, GF
3♦ = uzgadnia kolor, 16+PC, IS
3♥/♠ = 4. licytowana, 16/17 PC, GF
3BA = z bilansu, bez 4. starszej, 16/17 PC, do gry
2♦ = 15-17 PC
PAS = wariant /2/, minimum, do gry
2♥/♠ = 5. licytowana, 16+PC
2BA! = 1/ > 6+♣, słaby transfer
2/ 9(10) PC z fitem ♦, INV (silniejsze niż 3♦)
3♣(!) = do koloru
PAS = 6+♣, słaby
3♦ = 9(10) PC, INV
3♣ = 6+♣, 8(9) PC,
3♦ = 6.♦ bez fitu ♣
3♥/♠! = an passant do 3BA, uzgadnia ♣, próba zagrania 3BA
3BA = do gry
3♦ = uzgadnia ♦, 8(9) PC, INV
3♥/♠ = 4. licytowana, 16+PC
3BA = do gry, wariant /2/ lub /1/ przy maksimum, tj. na 9/10 PC
* * * * *
Odpowiedź 2♣ oznacza:
1/ 6+♣ na 13+PC, nie wyklucza 4. starszej
2/ 5+♦ b. słabe
3/ fit ♦ na 10/11(12) PC
4/ 6+♥ słabe
2♦! = 12-14 PC
PAS = b.słabe z 5+fitem ♦
2♥ = słabe na ♥ (do 6 PC) sign-off
2♠! (czwarty kolor) = fit ♦ na 11/12 PC, INV
2BA = do gry, słaba ręka z 4.♦
2BA! = 6+♣ i ręka z szansami szlemikowymi (ok. 17+PC), nie wyklucza 4. starszej, IS
3♣ = dobry fit bez 4. starszej, skład niezrównoważony, coś w rodzaju (1-3)-5-4
3♦ = monokolor 6+
3♥/♠ = 4. licytowana
3♣ = 6+♣ na 15/16 PC, nie wyklucza 4. starszej
3♦ = blokujące - wariant /2/
3♥/♠ = 4. licytowana i 6+♣ - wariant /1/ na 13/14 PC
3BA = 6.♣ na 13/14 PC bez 4. starszej
2♥! = 15-17 PC
PAS = słabe na ♥, brak widoków na końcówkę
2♠! (czwarty kolor) = mamy 6.♥ i 6 PC, INV do przyjęcia tylko z dobrym fitem i 17 PC
2BA! = 6+♣ i ręka praktycznie forsująca do szlemika (17+PC)
3♣ = 6+♣ na 15/16 PC, nie wyklucza 4. starszej, IS
3♦ = 5+♦ b. słabe, do gry
3♥/♠ = 4. licytowana i 6+♣ - wariant /1/- wariant /1/ na 13/14 PC
3BA = 11/12 PC z fitem ♦ lub 6+♣ na 13/14 PC bez 4. starszej
4♣ = uzgadnia ♣, góra otwarcia z fitem ♣
4♦ = bez krótkości, 5+♦ i dobry fit ♣ - "zagrajmy 5♦ albo 6♣"
4♥/♠! = krótkość, 5+♦ i dobry fit ♣ - "zagrajmy 5♦ albo 6♣"
* * * * *
Odpowiedź 2♦ oznacza:
1/ silne podniesienie z fitem ♦, bez 4. starszych, GF
2/ 6+♥, 7-12 PC, F1
3/ 6+♠ słabe
2♥! = 12-14 PC
PAS = 6+♥ na 7(8) PC, brak widoków na końcówkę
2♠ = 6.♠ słabe, sign-off
2BA = 5+♦ w sile dającej szansę na szlemika, IS
3♣! (czwarty kolor) = 6+♥ na ładnych 8 PC, F1
3♦ = ręka, z którą chętniej zagramy 5♦ niż 3BA (nasz kolor lukowy lub krótkość to..)
3♥ = 6+♥ w sile bliskiej końcówki 9/10 PC,
3♠! = ręka, z którą chętniej zagramy 5♦ niż 3BA (nasz kolor lukowy lub krótkość to ...)
3BA (♀) = jest fit ♦, ale to będzie najlepszy kontrakt do gry
4♥ (♀) = 6+♥ w sile przesądzającej końcówkę 11/12 PC
2♠! = 15-17 PC
PAS = 6+♠ słabe
2BA! = 5+♦ w sile dającej szansę na szlemika, IS
3♣! (czwarty kolor) = 6+♥ i sam dół siły - 7 PC, INV
3♦ = ręka, z którą chętniej zagramy 5♦ niż 3BA (nasz kolor lukowy lub krótkość to..)
3♥ = 6+♥ w sile bliskiej końcówki 8 PC, INV
3♠ = 6+♠ na 6 PC, INV
3BA = 4-fit ♦ na 13/14 PC, coś w rodzaju (2-3)-4-4 (skład różny od 3-3-4-3 bez 4. starszej)
4♣/♦! = 6+♥ i licytowana krótkość w sile z szansami szlemikowymi 12(11) PC
4♥ (♀) = 6+♥ w sile przesądzającej końcówkę 9/10(11) PC
* * * * *
Odpowiedź 2♥ dajemy z:
1/ 6+♥ na 13+PC, F1
2/ 6+♠ na 7-12 PC
3/ 6+♣ na 11/12 PC
2♠! = 12-14 PC
PAS = 6+♠ i sam dół siły - 7(8) PC
2BA! = 6+♥ w sile dającej szansę na szlemika, IS
3♣ = 6+♣ na 11/12 PC, INV
3♦! = 6+♠ na ładnych 8 PC, INV
z punku widzena Odpowiadającego 3♦ to czwarty kolor
PAS = dopuszczalne z 6+♦ i krótkoscią w ♠
3/4♠ = do gry
3♥ = 6+♥ w sile 13/14 PC, INV, praktycznie GF
3♠ = 6+♠, jeszcze silniejsze, na 9(10) PC, INV
3BA = 6+♥ w sile 15/16 PC - "do gry lub przenieś na 4♥"
4♠ = 6+♠ w sile przesądzającej końcówkę, tj. 10-12 PC
2BA! = 15-17 PC
3♣ = 6+♣ na 11/12 PC - w zasadzie jedyny kontrakt to 3BA
3♦! (czwarty kolor) = 6+♠ na 7 PC
3♥ = 6+♥ w sile 13/14 PC,
3♠ = 6+♠ na 8 PC
3BA = 6+♥ w sile 15/16 PC,
4♣/♦! = cue-bid, 6+♥ w sile na szlemika (17+PC)
4♠ = 6+♠ w sile przesądzającej końcówkę, tj. 9-12 PC
* * * * *
Odpowiedź 2♠ oznacza:
1/ 6.♠ na 13+PC
2/ 13-15 PC na starszych 5-4/5
Słabsze ręce z kolorami młodszymi rozlicytujemy na niższej wysokości, nie przekraczającej 2 w młodszy (tylko 6+♣ w sile 11/12 PC licytujemy przez 2♥).
Wariant /2/ to zupełne novum, które wymusza szczególne rozwiązania licytacyjne.
Odpowiadający w pierwszym rebidzie informuje o sile, przy czym z ręką 12-14 PC odnosi się bezpośrednio do wariantu /2/ przekazując informację o ewentualnych fitach w kolorach starszych.
2BA! ® = 12-14 PC
Z siłą u Odpowiadającego 13-15 PC /2/ praktycznie nia mamy szans na grę premiową. Ale nie możemy tego wykluczyć, jeżeli partner ma bardzo silny wariant /1/.
2BA licytujemy z układem, który nie nadaje się do zgłoszenia 3♦ (słaby z monokolorem) ani 3♥/♠ (4-fit) lub 3BA (góra - 13/14 PC, bez fitów w starszych).
3♣! ® = 6.♠ na 13+PC - wariant /1/
teraz schemat odnoszący się do koloru bezpośrednio niższego o licytowanego
3♦! = fit ♠, kiepskie wartości w ♣ (jest szansa na wyłączenie)
3♥! = fit ♠, kiepskie wartości w ♦
3♠(!) = fit ♠, kiepskie wartości w ♥
3BA = krótkość ♠, sign-off
3♦! = wariant /2/ z 5-5 w starszych
3♥/♠ = uzgodnienie
3♠/BA! ® = "powiedz co masz"
3BA! (po ® 3♠) = krótkość ♠
4♣! = krotkość ♣
4♦! = bez krótkości, ale góra siły, dobre wartości
4♥! (po ® 3BA!) = krótkość ♥
4♥/♠ (uzgodniony kolor) = bez krótkości, dół siły, do gry
3♥/♠ = 5. licytowana i 4. w drugim starszym - wariant /2/
3BA = misfity w starszych, do gry
4♣! = cue-bid, góra otwarcia, jeszcze nie wiadomo, jaki kolor uzgadnia
4♦! = "w co gramy?"
4♥/♠ = "to nasz uzgodniony kolor"
4♦(!) = góra otwarcia i fit w którymś ze starszych, przejściowe, ale brak zatrzymania w ♣ ("może masz wyłączenie?")
4♥ = automat, sign-off
4♠ (!) = mam krótkość w ♣, i rękę nie minimalną, IS
4♥/♠ (♂) = tak zalicytujemy najczęściej: nic nadzwyczajnego, po prostu fit, sign-off
3♣! = 15-17 PC
W A R I A N T A - o tyle dobry, że jest to takie samo rozwiązanie jak po 2BA (pamięć!)
3♦! ® = wariant /2/, 5-5 w starszych
3♥/♠ = uzgodnienie
3♠/BA! ® = "powiedz co masz jeszcze"
3BA! (po ® 3♠) = krótkość ♠
4♣! = krotkość ♣
4♦! = bez krótkości, ale góra siły, dobre wartości
4♥! (po ® 3BA!) = krótkość ♥
4♥/♠ (uzgodniony kolor) = bez krótkości, dół siły, do gry
3♥/♠ = 5. licytowana i 4. w drugim starszym
W A R I A N T B - dość zgrabny, więc jeszcze do rozważenia
3♦! ® = wariant /2/
3♥ (!) = 12-14 PC i 3/4.♥, nie wyklucza 3/4.♠
3♠ = 5.♠ i 4.♥
3BA (!) = 4.♠ i 5.♥
4♣/♦! = krótkość w licytowanym kolorze, 5.♥ i 4/5.♠
4♥ = 4-5-2-2
3♠ (!) = 12-14 PC i 3/4.♠ bez 3/4.♥
3BA (!) = 5.♥ i 4.♠
4♣/♦! = krótkość w licytowanym kolorze, 5.♠ i 4/5.♥
4♠ = 5-4-2-2
c.d...
3BA = wariant /1/, minimum - 13/15 PC, NF
4♣ i wyższe! = cue-bid, wariant /1/, 16+PC, IS
3♦ = ręka minimalna (11 PC), monokolor ♦, krótkość ♠, NF!
3♥ = 12-14 PC i 4.♥, nie wyklucza 3/4.♠
to w zasadzie załatwia sprawę uzgodnień w wariancie /2/
3♠ = wariant /1/, IS
3BA = bez fitu ♠
4♣ i wyższe! = cue-bid, z fitem ♠
4♠ = minimum siły, słaby fit (blotki) w ♣, sign-off
3BA = wariant /1/, minimalny, sign-off , sugestia: "sPASuj lub zalicytuj 4♠"
4♥ = do gry
3♠ = 12-14 PC i 4.♠ bez 4-fitu ♥
w tym przypadku zawsze mamy uzgodniony kolor ♠
3BA! ® = przejściowe, "zalicytuj najbliższy cue-bid"
ponieważ informacja o krotkości może mieć duże znaczenie, spróbujmy ją przekazać nastepująco
4♣! = krótkość ♣
4♦! = zatrzymanie w ♣ (K lub A), bez krótkości
4♥! = krótkość ♥
4♠(!) = zatrzymanie w ♥ (K lub A), bez zatrzymania w ♣ i bez krótkości
3BA = 13/14 PC bez fitów w starszych, w szczególności krótkość ♠ (a więc ♦ i ♣)
* * * * *
cdn...