Odpowiedź 1♠! oznacza:
1/ 6+♠ na 13+PC
2) 0-12 PC bez 4. starszej, skład zrównoważony
3) 0-12 PC 5+♣
4) 7-12 PC 5+♣ i 5+♦
1BA (!) = 12-14 PC
To wariant pod typowy schemat. Po analizie został zastąpiony następnym.
PAS = do gry - wariant /2/ słaby
2♣ = do gry - wariant /3/ lub /4/ słaby
2♦ = 5+♣ i 5+♦ na 11/12 PC, INV
2♥! = 11/12 PC, INV do 3BA - wariant /2/ silny
2BA = sign-off
PAS/3♣ = do gry
3BA = ładna ręka, do gry
2♠ = 6+♠ na 13-15 PC
pozycje zostały zajęte, dalej chodzi już w zasadzie o wybór pomiędzy 3BA a 4 w kolor
czasem jednak możliwy jest szlemik i spróbujmy tej szansy nie stracić
poniższy schemat krótkościowo-wyłączeniowy wykorzystujemy w kolejnych wariantach:
2BA! = jakaś krótkość
3♣! = pyta
3♦/♥! = kolor krótkości (krótkość ♣ wykluczona)
3♣/♦/♥! = kolor bezwartościowy (lukowy), góra otwarcia z fitem
szukamy wyłączenia, zdradzenie koloru lukowego niczym nam nie grozi, bo gramy końcówkę kolorową i to z drugiej ręki
3BA/4♠ = do gry
2BA! = 6+♠ na 16+PC
pytanie: czy ujawniać teraz wartości, czy ich brak?
wydaje się, że partner, mając rękę niezrównoważoną, bardziej będzie zainteresowany wyłączeniem niż wartościami, tym bardziej, że najczęściej nie mamy zbyt dużej siły,
jeżeli 13 PC trafia do 16 PC, to musimy mieć jakieś wyłączenie, żeby zagrać szlemika, wyjątkiem jest A z blotkami,
poniższy schemat nazwijmy schematem wyłączeniowym
3♣/♦/♥! = kolor lukowy (brak wartości), góra otwarcia z fitem
3♠ = fit, dół otwarcia
3BA = brak fitu, sign-off
4♣/♦/♥! = A z blotkami w licytowanym kolorze, góra otwarcia z fitem
3♣ = 5+♣ na 11/12 PC, INV
2♣! = 15-17 PC
To wariant pod typowy schemat. Po analizie został zastąpiony następnym.
PAS = do gry - wariant /3/
2♦! = 5+♣ i 5+♦ na 8/9 PC, INV
2♥! = 8/9 PC, INV do 3BA
2♠ = 6+♠ na 13-15 PC
dalej schemat krótkościowo-wyłączeniowy
2BA! = 6+♠ na 16+PC
dalej schemat wyłączeniowy
3♣(!) = 5+♣ i 5+♦ na 11/12 PC - ta ręka może nadawać się bardziej do gry na wys. 5
3♥! (nowy kolor) = > 3BA, 10-12 PC, GF
{accesstext mode="author" level="ekspert"}||
2♣ = 12-17 z 4/5.♣
- ale z 4.♦ i 5.♣ tylko na 12-14 PC (z 15-17 PC otwieramy 2♣)
PAS = warianty /3/ lub /4/ słabe
2♦(!) = 7/8 PC 5+♣ i 5+♦
- jest niewielka szansa na 3BA, a 3♣ jest swoje albo w słabym wariancie u Otwierającego zablokuje przeciwników
2♥! = 9/10 PC 5+♣ i 5+♦
2♠ = 6+♠ na 13+PC - wariant /1/
2BA = 11/12 PPC - wariant /2/
3♣/♦ = 5. licytowana na 11/12 PC
{/accesstext}
2♦! = sztuczny forsing 20/21 PC, F1, więcej...
nie mamy 4. starszej, ale staramy się nie zgubić starszego koloru do gry (2♥/3♦)
UWAGA: Odpowiadający może mieć nawet 0 PC!
2♥! = > 3.♠, możemy spróbować zagrać na 7. atutach
2♠! = > 2BA, w miarę potrzeby podniesiemy do 3BA (3♠ mamy zajęte), sign-off
2BA! = sign-off na ♣
3♣! = > 5.♦ i siła 7-12 PC
3♦! = > 3.♥, nie wyklucza 3.♠
3♥! = sztuczny inwit szlemikowy, skład zrównoważony, 11/12 PC, IS
3♠ = 13+PC na ♠, dla porządku, ale może się nigdy nie przytrafić...
2♥/♠ = 5+licytowane na 18/19 PC
Dalsza licytacja musi uwzględniać wszystkie warianty odpowiedzi 1♠. Zdecydowana większość z nich będzie forsująca, poza jedną - 3♣.
PAS = wariant /2/, słaby, nawet z 2-fitem ♠
2♠ (po 2♥) = > 2BA wariant /3/ krótkość w ♥, 5.♣, 3/4.♦ lub z 2.♠ w wariancie /2/, gdy chcemy przesądzić 3BA (3♠ oznacza 13+PC)
2BA! = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, 11/12 PC, IS
licytujemy nisko, abo sprawdzić szanse szlemikowe
3♣/♦(!)= fit, uzgadnia kolor
3/4♥/♠! = licytowana krótkość - singleton/renons
szczególnie dobrą wiadomość może stanowić renons w drugim starszym kolorze
3♥/♠ (powtórzenie) = licytowana 6., kolejna próba uzgodnienia swojego koloru
3♠/♥! (drugi starszy) = trudno dla tej odzywki znaleźć sens, ale można przyjać, że oznacza samodzielny kolor licytowany za pierwszym razem AKDxxx(x) i być propozycją zagrania końcówki, bez względu na brak fitu u parntera, GF+
3♣ = słabe, monokolor ♣, wariant /3/, sign-off
3♦(!) = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, 7/8 PC, propozycja zagrania 3BA
3BA wydaje się najbardziej sensownym kontraktem, ale musi go rozgrywać Otwierający
3♥/♠ (♂) = 11/12 PC z fitem, IS
ponieważ Otwierający precyzyjnie określił swoją rękę, to nie stosujemy inwitu, gdyż nie nie miałoby to sensu.
3♥! (po 2♠) = > 3BA w wariancie /2/ lub /3/ w sile przesądzajacej końcówkę (7+PC), a także wariant /4/ na 9/10 PC bez wartości w ♥ (najbardziej prawdopodobny wist)
3♠ (po 2♥) = wariant /1/ - 6+♠ na 13+PC
3BA = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, jakiś honor w ♥, na 9/10 PC
4♣ = 11/12 PC z 5+♣, IS
4♦! = Kickback - uzgadnia ♣ i pyta o wartości z 5
4♥/♠ (powtórzenie koloru) = 6+, ponawiamy propozycję, F1
4♠/♥! (drugi starszy) = Blackwood wyłączeniowy, uzgodnione ♣
4♥/♠ (♂) = do gry z fitem - słaby wariant /2/, /3/, a nawet /4/
2BA! = 18/19 PC