Po otwarciu partnera 1♣, mając kolor 6+ wybieramy, w zależności od siły, pomiędzy:
- zalicytowaniem koloru w sposób bezpośredni – z silną ręką (13+PC),
- transferem na kolor bezpośrednio wyższy - z ręką słabszą, ale jeszcze w sile inwitu (7-12 PC),
- transferem na kolor o 2 wyższy - z ręką jeszcze słabszą (do 6 PC)
Ten rodzaj transferu jest więc bardzo szczególny, bo może dotyczyć aż trzech kolorów i w sumie całego możliwego spektrum siły.
A oto, jak wygląda, poglądowo, system odpowiedzi:
siła \ longer | ♣ | ♦ | ♥ | ♠ |
0-6 PC | 1♠*) | 1BA*) | 2♣ | 2♦ |
7/8 PC | 2♣ | 2♦ | 2♥ | |
9/10 PC | ||||
11/12 PC | ||||
13+PC | 2♣ | 2♦ | 2♥ | 1♠*) |
*) Te dwa przypadki odbiegają nieco (ale niewiele) od sformułowanej na wstępie reguły:
- 1♠(!) - jest transferem na 1BA/2♣ i dajemy go ze składem zrównoważonym bez 4. starszej i/lub 5+♣ w sile do 12 PC albo z 6+♠ na 13+PC,
- 1BA! - jest transferem na ♦, który dajemy ze słaba ręką, do 6 PC.
Oba ww. transfery zawarte zostały tutaj, chociaż należą do schematu 1o1, który jest omawiany w innym miejscu. Nadal mają one jednak elementy reguły, którą przedstawiliśmy na wstępie. Pozostają więc spójną częścią całego rozwiązania.
* * * * *
Co dalej?
Otwierający pierwszym rebidem informuje o sile swojej reki:
- najbliższa odzywka (o 1° wyższa) oznacza 12-14 PC,
- odzywka dana z pominięciem powyższej (o 2° wyższa) oznacza 15-17 PC,
- inne rebidy oznaczają ręce jeszcze silniejsze.
Do kolejnej odzywki Odpowiadającego, po rebidach 1° i 2° stosujemy następujące zasady:
- 2BA oznacza b. silną rękę z ambicjami szlemikowymi
- Podniesienie w kolor zalicytowany przez Otwierającego jest inwitem do 4 w kolorze starszym lub do 3BA, jeżeli był to kolor młodszy
- "Czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od koloru pierwszej odpowiedzi - minimum, inwit do 4 w starszy do przyjęcia przez Otwierającego tylko z najsilniejszą ręką
- 3BA - do gry, 13/14(15) PC na 6. w kolorze pierwszej odpowiedzi.
Przez "czwarty kolor" rozumiemy rebid Odpowiadającego zgłoszony w kolorze, którego nie mogła zawierać jego pierwsza odpowiedź: 2♠ po 2♣ - 3♣ po 2♦ - 3♣ po 2♥ (w tym przypadku w grę wchodziłyby ♣ i ♦ - wybieramy ♣)
W ostatnim przypadku celowo wybieramy ♣. Zauważmy bowiem, że w żadnym wariancie 3♣ nie ma znaczenia naturalnego, bo wariant słaby i średni z ♣ licytujemy przez odpowiedź 1♠, więc 6+♣ może jeszcze wystapić tylko w wariancie silnym odpowiedzi 2♣ - wtedy w kolejnym okrążeniu zalicytujemy 2BA albo 3BA.
Jednak i na 3♦ znajdziemy zastosowanie, bo w tym przypadku, tj. po odpowiedzi 2♥ i rebidzie Otwierającego 2BA straciliśmy tę ostatnią odzywkę, przeznaczoną według klucza na wskazanie bardzo silnej ręki na 6+♥.
Odrębny temat stanowi licytacja Otwierającego z ręką 18+PC.
W takim przypadku najprościej jest przyjąć, że Odpowiadający ma wariant najsłabszy i licytować do niego:
- uzgodnić kolor partnera na wys. 3, jeśli nie możemy przesądzić dogranej (gdy licytujemy do 0-6 PC),
- zalicytować BA, bez fitu i własnego koloru starszego 5+
- zalicytować własny kolor starszy 5+.
Z siłą 12-14 PC Otwierający licytuje kolor bezpośrednio wyższy.
1♣ | pas |
2♣/♦/♥ (!) |
pas | ||
2♦/♥/♠! ® | pas | ? |
PAS = do gry - kolor 6+ w sile 7/8 PC
® ! (1 wyżej) = 6+licytowany, do gry - wariant słaby do 6 PC
2BA! = 6+ w licytowany uprzednio, próba szlemikowa, IS
trudno tutaj przesądzić o sile takiej ręki, wiele zależy od wartości układowych, w grę może wchodzić już 16 PC
"czwarty kolor" = 1/ 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od koloru pierwszej odpowiedzi - 9(8) PC
2/ j.w w sile 12 PC
w wariancie /2/ w przypadku koloru starszego po przyjęciu transferu przez Otwierającego "poprawiamy" na 3BA. lub cokolwiek innego (wtedy ew. partner zajmie 3BA)
podniesienie (♂) = "to jest mój kolor 6+" - w przypadku ♥/♠ na 10/11 PC, a ♦ na 11/12 INV
ta różnica pomiędzy siłą przy kolorach starszych i ♦ wynika z faktu, że w pierwszym przypadku mierzymy na kontrakt 4. w starszy, a w drugim naszym celem jest 3BA
3BA = z bilansu, 13+PC, ręka oparta na kolorze licytowanym w pierwszym okrążeniu (odpowiedzi), gdy nie widzimy lub nie podejmujemy ryzyka szukania szans szlemikowych
Z siłą 15-17 PC Otwierający licytuje kolor o dwa "oczka" wyższy.
1♣ | pas |
2♣/♦/♥ (!) |
pas | ||
2♥/♠/BA! | pas | ? |
2♠! = 6+♦, ręka minimalna (7 PC), inwit do 3BA
tylko w wariancie po odpowiedzi 2♣, pozwala zatrzymać się w 2BA
PAS = 6+w kolorze zalicytowanym (♥/♠), do 6 PC, do gry
2BA! = silna ręka na kolorze licytowanym w pierwszym okrążeniu, próba szlemikowa, IS
podobnie jak po rebidzie Otwierajacego z 12-14 PC także i tutaj trudno podać limit siły, wydaje się jednak, że przeciętnie warto próbować z 14+PC
niestety ta odzywka będzie zajęta po odpowiedzi 2♥ - zastępujemy ją więc 3♠ ????????????????? bo 3♥ przeznaczamy na transfer na ♠ (nie chcemy ich zajmować)
"czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od pierwszej odpowiedzi, dolny limi siły - 7 PC, F1
czyli
3♣! = > 1/ 6+ w pominiętym kolorze starszym, ręka minimalna (7 PC), inwit do 4 w tym kolorze (♥/♠) - po odpowiedzi 2♦/♥
2/ > ♦ na 8/9 inwit do 3BA - po odpowiedzi 2♣
3♦/♥/♠ (pominięty kolor) = > 6+w kolor licytowany, bezpośrednio wyższy od pierwszej odpowiedzi, 8/9 PC, INV+
3♥/♠ (podniesienie) = "to jest mój kolor 6+" - góra przedziału 6(5) PC, INV
tylko w przypadku kolorów starszych, bo tylko gra w taki kolor na daje szansę na końcówkę
zasada ta sama, co w przypadku rebidu 12-14 PC, w tym przypadku nie ma już sensu stosowanie trasferu, bo kolor został zajęty
"czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od pierwszej odpowiedzi, dolny limi siły - 7 PC, F1
3BA(!) = 13-15 PC na kolorze 6+ licytowanym w pierwszym okrążeniu
* * * * *
Analliza pierwszych odpowiedzi i późniejszych rebidów Otwierającego nasuwa pytanie o dobór kolejności poszczególnych szczebli u Odpowiadającego, szczególnie o reprezentowaną siłę dwóch szczebli bezpośrednio wyższych od zalicytowanego (12-14 PC i 15-17 PC).
Przy omawianym tutaj rozwiązaniu teoretycznie może się bowiem zdarzyć, że rozgrywającym stanie się Odpowiadający, który jest bardzo słaby, a Otwierający ma 12-14 PC. Po przyjęciu transferu na najniższym poziomie Odpowiadający będzie musiał przejść na swój kolor.
Jest to jednak w sumie mało prawdopodobne. Przeciwnicy dysponują bowiem siłą co najmniej taką jak my, więc prawie na pewno wejdą do licytacji, a wtedy - nawet bez kolejnego rebidu Odpowiadającego - i tak będziemy mieli jasność co do całej sytuacji. Jeśli nie wejdą, to z reguły tym gorzej dla nich, bo będziemy w dobrym kontrakcie.
W pozostałych dwóch przypadkach, gdy ręka Otwierającego 12-14 PC trafia na rękę w sile inwitu lub gdy jego 15-17 PC trafia na rękę słabą, rozgrywajacym będzie gracz silniejszy, tj. Otwierający. A o to przecież właśnie nam chodzi.
Przejdźmy teraz do omówienia szczegółowych sekwencji licytacyjnych.
* * * * *
Odpowiedź 1♠! oznacza: 1/ 6+♠ na 13+PC 2) 0-12 PC bez 4. starszej, skład zrównoważony 3) 0-12 PC 5+♣ 4) 7-12 PC 5+♣ i 5+♦ 1BA (!) = 12-14 PC
2♣! = 15-17 PC
{accesstext mode="author" level="ekspert"}|| 2♣ = 12-17 z 4/5.♣ {/accesstext} 2♦! = sztuczny forsing 20/21 PC, F1, więcej... 2♥/♠ = 5+licytowane na 18/19 PC
2BA! = 18/19 PC
1♣
pas
1♠!
pas
?
* * * * *
Odpowiedź 1BA! dajemy z bardzo słabą ręką (do 6 PC) na 6+♦. Dajemy ją również z siłą 16+PC bez koloru 6+.
Ale Otwierający licytuje oczywiście do mniej optymistycznego, podstawowego wariantu.
Otwierający z reguły przyjmuje więc transfer licytując 2♦. Wyjątkowo, z siłą 15-17 PC i ładnym kolorem ♣, bez fitu ♦, licytuje 2♣.
Z jeszcze silniejszymi rękami (18+PC) licytuje wyżej.
1♣ | pas |
1BA! |
pas | ||
? |
2♣ = krótkość ♦, ale 5+♣, 15-17 PC, sign-off
2♦(!) = do koloru, do 17 PC, sign-off
2♥/♠ = licytowane 5+ wzmocnione do 18-21 PC
2BA = 18-20 PC bez własnej 5., NF
3♣/♥/♠ = 5/6. licytowana na 22/23 PC
3♦(♂) = 21/22 PC z fitem, INV
* * * * *
Odpowiedź 2♣! oznacza kolor 6+: 1/ ♣ w sile 13+PC 2/ ♦ w sile 7-12 PC 3/ ♥ do 6 PC 2♦(!) = 12-14 PC
2♥! = 15-17 PC
2♠ = 5+♠ na 18+PC bez fitu ♥
2BA!= 18+PC, bez 5.♠ i bez cienia fitu ♥, NF
3♣/♦ = 6+licytowana na 18+PC bez cienia fitu ♥, NF 3♥ (!) = do koloru na 18+PC, ale NF 3♠ = 6+♠, "jeśli masz cokolwiek to zalicytuj 4♠" 3BA = bez fitu ♥, do gry
1♣
pas
2♣!
pas
?
* * * * *
Odpowiedź 2♦! oznacza kolor 6+: 1/ ♦ na 13+PC 2/ ♥ w sile 7-12 PC 3/ ♠ do 6 PC 2♥(!) = 12-14 PC
2♠! = 15-17 PC, F1
2BA! = bez fitu ♠ i bez własnego koloru 6+ na 18+PC
1♣
pas
2♦!
pas
?
3♣/♦/♥ = 6+ licytowana bez cienia fitu ♠, 18+PC
3♠ (!) = do koloru z fitem ♠ i na 18+PC, ale NF
3BA = j.w. ale ręka samodzielna do gry, sign-off
* * * * *
Odpowiedź 2♥! oznacza kolor 6+: 1/ ♥ na 13+PC 2/ ♠ w sile 7-12 PC 2♠(!) = 12-14 PC
2BA! = 15-17 PC
3♣! = zawsze z 18+PC
1♣
pas
2♥!
pas
?
* * * * *
« poprzednia |
---|