strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Moje systemy System PRESER

Transfery alternatywne - konkrety

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Transfery alternatywne - konkrety
Co dalej?
Schemat 12-14 PC
Schemat 15-17 PC
Rozwiejmy wątpliwości
Odpowiedź 1pik
Odpowiedź 1BA
Odpowiedź 2trefl
Odpowiedź 2karo
Odpowiedź 2kier
Wszystkie strony

Po otwarciu partnera 1♣, mając kolor 6+ wybieramy, w zależności od siły, pomiędzy:

  • zalicytowaniem koloru w sposób bezpośredni – z silną ręką (13+PC), 
  • transferem na kolor bezpośrednio wyższy - z ręką słabszą, ale jeszcze w sile inwitu (7-12 PC), 
  • transferem na kolor o 2 wyższy - z ręką jeszcze słabszą (do 6 PC)

Ten rodzaj transferu jest więc bardzo szczególny, bo może dotyczyć aż trzech kolorów i w sumie całego możliwego spektrum siły.

A oto, jak wygląda, poglądowo, system odpowiedzi:

siła \ longer    ♣         ♦        ♥       ♠   
0-6 PC 1♠*) 1BA*) 2♣ 2
7/8 PC 2♣ 2 2
9/10 PC
11/12 PC
13+PC 2♣ 2 2 1♠*)

*) Te dwa przypadki odbiegają nieco (ale niewiele) od sformułowanej na wstępie reguły:

  • 1♠(!) - jest transferem na 1BA/2♣ i dajemy go ze składem zrównoważonym bez 4. starszej i/lub 5+♣ w sile do 12 PC albo z 6+♠ na 13+PC,
  • 1BA! - jest transferem na , który dajemy ze słaba ręką, do 6 PC. 

Oba ww. transfery zawarte zostały tutaj, chociaż należą do schematu 1o1, który jest omawiany w innym miejscu. Nadal mają one jednak elementy reguły, którą przedstawiliśmy na wstępie. Pozostają więc spójną częścią całego rozwiązania.

* * * * *


Co dalej?

Otwierający pierwszym rebidem informuje o sile swojej reki:

  • najbliższa odzywka (o 1° wyższa) oznacza 12-14 PC,
  • odzywka dana z pominięciem powyższej (o 2° wyższa) oznacza 15-17 PC,
  • inne rebidy oznaczają ręce jeszcze silniejsze.

Do kolejnej odzywki Odpowiadającego, po rebidach 1° i 2° stosujemy następujące zasady:

  1. 2BA oznacza b. silną rękę z ambicjami szlemikowymi
  2. Podniesienie w kolor zalicytowany przez Otwierającego jest inwitem do 4 w kolorze starszym lub do 3BA, jeżeli był to kolor młodszy
  3. "Czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od koloru pierwszej odpowiedzi - minimum, inwit do 4 w starszy do przyjęcia przez Otwierającego tylko z najsilniejszą ręką 
  4. 3BA -  do gry, 13/14(15) PC na 6. w kolorze pierwszej odpowiedzi.

Przez "czwarty kolor" rozumiemy rebid Odpowiadającego zgłoszony w kolorze, którego nie mogła zawierać jego pierwsza odpowiedź:     2♠ po 2♣   -    3♣ po 2    -    3♣ po 2 (w tym przypadku w grę wchodziłyby ♣ i - wybieramy ♣)

W ostatnim przypadku celowo wybieramy ♣. Zauważmy bowiem, że w żadnym wariancie 3♣ nie ma znaczenia naturalnego, bo wariant słaby i średni z ♣ licytujemy przez odpowiedź 1♠, więc 6+♣  może jeszcze wystapić tylko w wariancie silnym odpowiedzi 2♣ - wtedy w kolejnym okrążeniu zalicytujemy 2BA albo 3BA.

Jednak i na 3 znajdziemy zastosowanie, bo w tym przypadku, tj. po odpowiedzi 2 i rebidzie Otwierającego 2BA straciliśmy tę ostatnią odzywkę, przeznaczoną według klucza na wskazanie bardzo silnej ręki na 6+.

Odrębny temat stanowi licytacja Otwierającego z ręką 18+PC.

W takim przypadku najprościej jest przyjąć, że Odpowiadający ma wariant najsłabszy i licytować do niego:

 - uzgodnić kolor partnera na wys. 3, jeśli nie możemy przesądzić dogranej (gdy licytujemy do 0-6 PC),

 - zalicytować BA, bez fitu i własnego koloru starszego 5+

 - zalicytować własny kolor starszy 5+.


Z siłą 12-14 PC Otwierający licytuje kolor bezpośrednio wyższy.

       1♣         pas   
 2♣// (!)
     pas                               
2//♠! ® pas ?

 PAS = do gry - kolor 6+ w sile 7/8 PC

® ! (1 wyżej) = 6+licytowany, do gry - wariant słaby do 6 PC

2BA! = 6+ w licytowany uprzednio, próba szlemikowa, IS

trudno tutaj przesądzić o sile takiej ręki, wiele zależy od wartości układowych, w grę może wchodzić już 16 PC

"czwarty kolor" = 1/ 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od koloru pierwszej odpowiedzi - 9(8) PC
                              2/ j.w w sile 12 PC

w wariancie /2/ w przypadku koloru starszego po przyjęciu transferu przez Otwierającego "poprawiamy" na 3BA. lub cokolwiek innego (wtedy ew. partner zajmie 3BA)

podniesienie (♂) = "to jest mój kolor 6+" - w przypadku /♠ na 10/11 PC, a na 11/12 INV

ta różnica pomiędzy siłą przy kolorach starszych i  wynika z faktu, że w pierwszym przypadku mierzymy na kontrakt 4. w starszy, a w drugim naszym celem jest 3BA

3BA = z bilansu, 13+PC, ręka oparta na kolorze licytowanym w pierwszym okrążeniu (odpowiedzi), gdy nie widzimy lub nie podejmujemy ryzyka szukania szans szlemikowych


Z siłą 15-17 PC Otwierający licytuje kolor o dwa "oczka" wyższy.

     1♣        pas   
 2♣// (!)
     pas                                 
 2/♠/BA! pas ?

2♠! =  6+, ręka minimalna (7 PC), inwit do 3BA

tylko w wariancie po odpowiedzi 2♣, pozwala zatrzymać się w 2BA

PAS = 6+w kolorze zalicytowanym (/♠), do 6 PC, do gry

2BA! = silna ręka na kolorze licytowanym w pierwszym okrążeniu, próba szlemikowa, IS

podobnie jak po rebidzie Otwierajacego z 12-14 PC także i tutaj trudno podać limit siły, wydaje się jednak, że przeciętnie warto próbować z 14+PC

niestety ta odzywka będzie zajęta po odpowiedzi 2 - zastępujemy ją więc 3♠ ????????????????? bo 3 przeznaczamy na transfer na ♠ (nie chcemy ich zajmować)

"czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od pierwszej odpowiedzi, dolny limi siły - 7 PC, F1

czyli

3♣! = > 1/ 6+ w pominiętym kolorze starszym, ręka minimalna (7 PC), inwit do 4 w tym kolorze (/♠) - po odpowiedzi 2/
                2/ > na 8/9 inwit do 3BA - po odpowiedzi 2♣

3//♠ (pominięty kolor) = > 6+w kolor licytowany, bezpośrednio wyższy od pierwszej odpowiedzi, 8/9 PC, INV+

3/♠ (podniesienie) = "to jest mój kolor 6+" - góra przedziału 6(5) PC, INV

tylko w przypadku kolorów starszych, bo tylko gra w taki kolor na daje szansę na końcówkę
zasada ta sama, co w przypadku rebidu 12-14 PC, w tym przypadku nie ma już sensu stosowanie trasferu, bo kolor został zajęty

"czwarty kolor" = 6+w kolorze bezpośrednio wyższym od pierwszej odpowiedzi, dolny limi siły - 7 PC, F1

3BA(!) = 13-15 PC na kolorze 6+ licytowanym w pierwszym okrążeniu

* * * * *


Analliza pierwszych odpowiedzi i późniejszych rebidów Otwierającego nasuwa pytanie o dobór kolejności poszczególnych szczebli u Odpowiadającego, szczególnie o reprezentowaną siłę dwóch szczebli bezpośrednio wyższych od zalicytowanego (12-14 PC i 15-17 PC).

Przy omawianym tutaj rozwiązaniu teoretycznie może się bowiem zdarzyć, że rozgrywającym stanie się Odpowiadający, który jest bardzo słaby, a Otwierający ma 12-14 PC. Po przyjęciu transferu na najniższym poziomie Odpowiadający będzie musiał przejść na swój kolor.

Jest to jednak w sumie mało prawdopodobne. Przeciwnicy dysponują bowiem siłą co najmniej taką jak my, więc prawie na pewno wejdą do licytacji, a wtedy - nawet bez kolejnego rebidu Odpowiadającego - i tak będziemy mieli jasność co do całej sytuacji. Jeśli nie wejdą, to z reguły tym gorzej dla nich, bo będziemy w dobrym kontrakcie.

W pozostałych dwóch przypadkach, gdy ręka Otwierającego 12-14 PC trafia na rękę w sile inwitu lub gdy jego 15-17 PC trafia na rękę słabą, rozgrywajacym będzie gracz silniejszy, tj. Otwierający. A o to przecież właśnie nam chodzi.

Przejdźmy teraz do omówienia szczegółowych sekwencji licytacyjnych.

* * * * *


Odpowiedź 1♠! oznacza:

1/ 6+♠ na 13+PC

       2) 0-12 PC bez 4. starszej, skład zrównoważony

              3) 0-12 PC 5+♣

                     4) 7-12 PC 5+♣ i 5+ 

       1♣             pas    
       1♠!     
      pas      
?

1BA (!) = 12-14 PC

To wariant pod typowy schemat. Po analizie został zastąpiony następnym.

PAS = do gry - wariant /2/ słaby

2♣ = do gry - wariant /3/ lub /4/ słaby

2 = 5+♣ i 5+ na 11/12 PC, INV

2! = 11/12 PC, INV do 3BA - wariant /2/ silny

2BA = sign-off

PAS/3♣ = do gry

3BA = ładna ręka, do gry

2♠ = 6+♠ na  13-15 PC

pozycje zostały zajęte, dalej chodzi już w zasadzie o wybór pomiędzy 3BA a 4 w kolor
czasem jednak możliwy jest szlemik i spróbujmy tej szansy nie stracić

poniższy schemat krótkościowo-wyłączeniowy wykorzystujemy w kolejnych wariantach:

2BA! = jakaś krótkość

3♣! = pyta

3/! = kolor krótkości (krótkość ♣ wykluczona)

3♣//! = kolor bezwartościowy (lukowy), góra otwarcia z fitem

szukamy wyłączenia, zdradzenie koloru lukowego niczym nam nie grozi, bo gramy końcówkę kolorową i to z drugiej ręki

3BA/4♠ = do gry

2BA! = 6+♠ na 16+PC

pytanie: czy ujawniać teraz wartości, czy ich brak?
wydaje się, że partner, mając rękę niezrównoważoną, bardziej będzie zainteresowany wyłączeniem niż wartościami, tym bardziej, że najczęściej nie mamy zbyt dużej siły,
jeżeli 13 PC trafia do 16 PC, to musimy mieć jakieś wyłączenie, żeby zagrać szlemika, wyjątkiem jest A z blotkami,

poniższy schemat nazwijmy schematem wyłączeniowym

3♣//! = kolor lukowy (brak wartości), góra otwarcia z fitem

3♠ = fit, dół otwarcia

3BA = brak fitu, sign-off

4♣//! = A z blotkami w licytowanym kolorze, góra otwarcia z fitem

3♣ = 5+♣ na 11/12 PC, INV

2♣! = 15-17 PC

To wariant pod typowy schemat. Po analizie został zastąpiony następnym.

PAS = do gry - wariant /3/

2! = 5+♣ i 5+ na 8/9 PC, INV

2! = 8/9 PC, INV do 3BA

2♠ = 6+♠ na  13-15 PC

dalej schemat krótkościowo-wyłączeniowy

2BA! = 6+♠ na 16+PC

dalej schemat wyłączeniowy

3♣(!) = 5+♣ i 5+ na 11/12 PC - ta ręka może nadawać się bardziej do gry na wys. 5

3! (nowy kolor) = > 3BA, 10-12 PC, GF 

{accesstext mode="author" level="ekspert"}||

2♣ = 12-17 z 4/5.♣

- ale z 4. i 5.♣ tylko na 12-14 PC (z 15-17 PC otwieramy 2♣)

PAS = warianty /3/ lub /4/ słabe

2(!) = 7/8 PC 5+♣ i 5+

- jest niewielka szansa na 3BA, a 3♣ jest swoje albo w słabym wariancie u Otwierającego zablokuje przeciwników

2! = 9/10 PC 5+♣ i 5+

2♠ =  6+♠ na 13+PC  - wariant /1/

2BA = 11/12 PPC - wariant /2/

3♣/ = 5. licytowana na 11/12 PC

{/accesstext}

2! = sztuczny forsing 20/21 PC, F1, więcej...

nie mamy 4. starszej, ale staramy się nie zgubić starszego koloru do gry (2/3)
UWAGA: Odpowiadający może mieć nawet 0 PC! 

2! = > 3.♠, możemy spróbować zagrać na 7. atutach

2♠! = > 2BA, w miarę potrzeby podniesiemy do 3BA (3♠ mamy zajęte), sign-off

2BA! = sign-off na ♣

3♣! = > 5.♦ i siła 7-12 PC

3! = > 3., nie wyklucza 3.♠

3! = sztuczny inwit szlemikowy, skład zrównoważony, 11/12 PC, IS

3♠ = 13+PC na ♠, dla porządku, ale może się nigdy nie przytrafić...

2/♠ = 5+licytowane na 18/19 PC

Dalsza licytacja musi uwzględniać wszystkie warianty odpowiedzi 1♠. Zdecydowana większość z nich będzie forsująca, poza jedną - 3♣.

PAS = wariant /2/, słaby, nawet z 2-fitem ♠

2♠ (po 2) = > 2BA wariant /3/ krótkość w , 5.♣, 3/4. lub z 2.♠ w wariancie /2/, gdy chcemy przesądzić 3BA (3♠ oznacza 13+PC)

2BA! = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, 11/12 PC, IS

licytujemy nisko, abo sprawdzić szanse szlemikowe

3♣/(!)= fit, uzgadnia kolor

3/4/♠= licytowana krótkość - singleton/renons

szczególnie dobrą wiadomość może stanowić renons w drugim starszym kolorze

3/♠ (powtórzenie) = licytowana 6., kolejna próba uzgodnienia swojego koloru

3♠/! (drugi starszy) = trudno dla tej odzywki znaleźć sens, ale można przyjać, że oznacza samodzielny kolor licytowany za pierwszym razem AKDxxx(x) i być propozycją zagrania końcówki, bez względu na brak fitu u parntera, GF+

3♣ = słabe, monokolor ♣, wariant /3/, sign-off

3(!) = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, 7/8 PC, propozycja zagrania 3BA

3BA wydaje się najbardziej sensownym kontraktem, ale musi go rozgrywać Otwierający

3/♠ (♂) = 11/12 PC z fitem, IS

ponieważ Otwierający precyzyjnie określił swoją rękę, to nie stosujemy inwitu, gdyż nie nie miałoby to sensu.

3! (po 2♠) = > 3BA w wariancie /2/ lub /3/ w sile przesądzajacej końcówkę (7+PC), a także wariant /4/ na 9/10 PC bez wartości w  (najbardziej prawdopodobny wist)

3♠ (po 2) = wariant /1/ -  6+♠ na 13+PC

3BA = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, jakiś honor w , na 9/10 PC

4♣ = 11/12 PC z 5+♣, IS

4! = Kickback - uzgadnia ♣ i pyta o wartości z 5

4/♠ (powtórzenie koloru) = 6+, ponawiamy propozycję, F1

4♠/! (drugi starszy) = Blackwood wyłączeniowy, uzgodnione ♣ 

4/♠ (♂) = do gry z fitem - słaby wariant /2/, /3/, a nawet /4/

2BA! = 18/19 PC

* * * * *


Odpowiedź 1BA! dajemy z bardzo słabą ręką (do 6 PC) na 6+. Dajemy ją również z siłą 16+PC bez koloru 6+.
Ale Otwierający licytuje oczywiście do mniej optymistycznego, podstawowego wariantu.

Otwierający z reguły przyjmuje więc transfer licytując 2. Wyjątkowo, z siłą 15-17 PC i ładnym kolorem ♣, bez fitu , licytuje 2♣. 

Z jeszcze silniejszymi rękami (18+PC) licytuje wyżej.

       1♣             pas    
       1BA!     
      pas                                 
?

2♣ = krótkość , ale 5+♣, 15-17 PC, sign-off

2(!) = do koloru, do 17 PC, sign-off

2/♠ = licytowane 5+ wzmocnione do 18-21 PC

2BA = 18-20 PC bez własnej 5., NF

3♣//♠ = 5/6. licytowana na 22/23 PC

3() = 21/22 PC z fitem, INV

Więcej...

* * * * *


Odpowiedź 2♣! oznacza kolor 6+:

1/ ♣ w sile 13+PC

2/ w sile 7-12 PC

3/ do 6 PC

     1♣    
    pas  
     2♣!   
    pas                         
?

2(!) = 12-14 PC

PAS = do gry - wariant /2/, 7/8 PC

2 = słabe 6+, do gry - wariant /3/

2♠! ("czwarty kolor") = "wybierz 2BA lub 3", oczywiście na 6+, 9/10 PC - wariant /2/,  F1

2BA! = b. silna ręka na ♣, próba szlemikowa, IS

3♣ = na ♣ 13-15 PC, skład silnie niezrównoważony, propozycja zagrania 5♣

to cienkie rozróżnienie, równie dobrze można przejść przez 2BA

3 (♂) = 6+ w sile 11/12 PC, inwit do 3BA, NF

3/♠ = te odzywki mamy na razie wolne, można je wykorzystać do licytacji układowych rąk

3BA = z bilansu, ręka oparta na ♣ - wariant /1/

2! = 15-17 PC

PAS = całkiem słabe 6+, do gry - wariant /3/

2♠! (czwarty kolor) = "wybierz 2BA lub 3", na 6+, 7 PC - wariant /2/ najsłabszy, INV

2BA! = silna ręka na ♣, próba zagrania szlemika, IS

3♣! = > ręka słaba (8/9 PC) albo zaproszenie do 5 (11/12 PC), ręka niezrównoważona - wariant /2/

3(!) = do koloru, automat

PAS = do gry

3/♠! = silny wariant z krótkością , GF

3 = > 6+ na 8/9 PC, INV do 3BA

3(♂) = 6+ na 6(5) PC, INV

3! (czwarty kolor) = > 3BA, na 6+, na 10-12 PC - wariant /2/ najsilniejszy, 

3BA = silne ♣ na 13-15 PC

2♠ = 5+♠ na 18+PC bez fitu 

PAS = bardzo słaby na , ale z fitem ♠

2BA! = silna ręka na ♣, 13+PC, jesteśmy min. w szlemiku, IS

3♣! = na , wariant /2/, nie wyklucza fitu ♠, GF+

3! = > , dramatyczny brak fitu ♠, bardzo słaba ręka - wariant /3/

3! = > 3BA brak fitu ♠ - wariant /3/ 5/6 PC

3/4♠ (♂) = fit ♠

2BA!= 18+PC, bez 5.♠ i bez cienia fitu , NF

ręka na kolorach młodszych, coś w rodzaju 4-1-4-4 lub bardziej niezrównoważone, ale bez 6. młodszej

PAS = dopuszczalny z całkowitym minimum

3♣/ = wariant bardzo słaby, już z 3-fitem w licytowanym kolorze, sign-off

3! = > ♠, 3-fit ♠ - wariant /3/ słaby, NF 

3! = > 3BA, bez 3.♠ - wariant  /3/ na 5/6 PC albo wariant /2/ na 7/8 PC

3BA(♂) = z 3.♠ - j.w.

4♣ = wariant /1/, dalej już conajmniej szlemik, IS+

4 = wariant /2/ z 6+ na 11/12 PC, IS

4! = > ♠, z 4.♠ w wariancie /2/, czyli 6. z siłą 9/10 PC

4♠! = > 4BA/5 w wariancie /2/ z siłą 9/10 PC 

3♣/♦ = 6+licytowana na 18+PC bez cienia fitu , NF

3 (!) = do koloru na 18+PC, ale NF

3♠ = 6+♠, "jeśli masz cokolwiek to zalicytuj 4♠"

3BA = bez fitu , do gry


* * * * *


Odpowiedź 2! oznacza kolor 6+:

1/ na 13+PC

2/ w sile 7-12 PC

3/ do 6 PC

       1♣             pas    
       2!     
      pas                                 
?

2(!) = 12-14 PC

PAS = 6+, do gry - wariant /1/ z 7/8 PC

2♠ = słaby 6+♠, do gry

2BA! = b.silna ręka na , próba szlemikowa, IS

3♣! = > 6+, 9(8) PC lub 12 PC, INV - wariant /2/ średni

3(!) = do koloru "nie widzę końcówki", sign-off

3♠! = "mam 6. i 12 PC", GF

w zasadzie można od razu zalicytować 3♠!

3 = 6+ w sile 13-15 PC, skład niezrownoważony, inwit do 5

3 (♂) = silny nwit do końcówki na 6., ok 10/11 PC

3♠! = "mam 6. i 12 PC", GF - jeśli nie ma innej propozycji...?

3BA = z bilansu, ręka oparta na - wariant /1/

2♠! = 15-17 PC, F1

PAS = 6+♠, słabe, do gry

2BA! = b. silna ręka na , próba szlemikowa, IS

Uwaga: 3♣/♦/♥ odbiegają od opisu schematu ale są bardzo wygodne, więc jeszcze do rozważenia

3♣! = > 6+, ręka minimalna (7 PC), inwit do 4 

3= > 6+ na ok. 8/9 PC, INV

3! = > ♠, 6+♠ na 5/6 PC, INV

3♠! = > 3BA lub na 4, ręka na 6+, 10-12 PC przesądza końcówkę, GF

Uwaga: chociaż 3♠ mogło być inwitem ♠ (podniesienie), to chodzi o to, żeby nie zajmować koloru , w związku z czym zamieniono odzywkę z 3

3BA(!) = silne  na 13-15 PC

2BA! = bez fitu ♠ i bez własnego koloru 6+ na 18+PC 

ręka oparta na młodszych kolorach, typu 1-4-4-4 lub nieco bardziej niezrównoważona

PAS = wchodzi w rachubę z absolutnym min.

3♣/(!) = do koloru już z 3. w licytowanym kolorze - wariant /3/

3! = > ♠, nadwyżki długości, powtórny transfer, wariant /3/, F1

3♠! = > 3BA - wariant /3/ bez 3. na 5/6 PC, 

3BA (!) =  j.w. z 3.

4♣! = > 6+ na 13+PC

4! = > 6+, 7/8 PC

4 = j.w. 9/10 PC 

4♠! = j.w. 11/12 PC

4BA! = pozostało tylko spytać o wartości...

3♣// = 6+ licytowana bez cienia fitu ♠, 18+PC

3♠ (!) = do koloru z fitem ♠ i na 18+PC, ale NF

3BA = j.w. ale ręka samodzielna do gry, sign-off

* * * * *


Odpowiedź 2! oznacza kolor 6+:

1/ na 13+PC

2/ w sile 7-12 PC

      1♣  
    pas   
     2!    
      pas                              
?

2(!) = 12-14 PC

PAS = 6+, do gry - wariant /2/ słaby

2BA! =  b.silna ręka na , próba szlemikowa, IS

3♣! "czwarty kolor" = > 6+♠, 9(8) PC - wariant /2/ napięty

UWAGA: warto byłoby zamienić 3♦ i 3♥ ale na razie kłóciłoby się to z opisem schematu

3= > 6+♠, "wybierz rodzaj końcówki" - 12 PC - wariant /2/ GF

3 = 6+ na 14/15 PC, skład silnie niezrównoważony, GF+ ????

3♠ = 6+♠, 10/11 PC, INV

3BA = z bilansu, ręka oparta na - wariant /1/

2BA! = 15-17 PC

WARIANT I 

rebid Otwierającego zabrał nam standardowe 2BA, jako inwit szlemikowy - wykorzystujemy więc 3♦?

3♣! = ręka minimalna (7 PC) na ♠, INV

3= 6+♠ na ok. 8/9 PC, INV

3! = > ♠/BA - ręka na , siła 10-12 PC przesądza końcówkę, GF

tradycyjnie, nawet z tą ręką nie zajmujemy koloru ♠

3♠! = 6+ na 16+PC, IS

ten transfer nie zmienia ręki zajmującej kolor  , ale 3 było nam potrzebne jako >♠ 
Otwierający i tak ma możliwość przekazać istotne informacje  

3BA = zniechęca, ręka minimalna (15 PC) i brak fitu

4♣/! = cuebid, z fitem

4 = ręka minimalna z marnym fitem (xx)

3BA(!) = silne  na 13(14) PC

WARIANT II

3♣! = ręka minimalna (7 PC) na ♠, INV

3= 6+,  bardzo silna ręka, IS - drugi "czwarty kolor" zamiast 2BA

UWAGA: lepsza byłaby zamiana odzywek 3 i 3♠ ale na razie nie jest to zgodne z opisem schematu

3! = > ♠/BA - ręka na , siła 10-12 PC przesądza końcówkę, GF

3♠! = 6+♠ na 8/9 PC, INV

3BA(!) = silne  na 13(14) PC 

3♣! = zawsze z 18+PC

3! = > , siła 13+PC, IS+

oczywiście, bez fitu nie przyjmujemy transferu i licytujemy swój kolor

3! = > 6+♠

3♠ (!) = do koloru, z fitem

3BA = 9/10 PC bez krótkości

4♣//! = cuebid krótkościowy, 9/10 PC

4♠ = 7/8 PC, propozycja kontraktu

5♣//! = cuebid krótkościowy, 11/12 PC

®! = pytanie o wartości

* * * * *

Poprawiony: czwartek, 28 czerwca 2012 12:44  

Zmiany w PRESERze

Zmiany po przyjęciu transferu na 1BA
1♣ - pas - 1 - pas
1BA - pas - 2
to 8/9 PC bez 4. starszej
11-11-2015

Zmiany po przyjęciu transferu
1♣ - pas - 1♦/♥ - pas
1♥/♠ - pas - 2♥/♠
licytujemy zaporowo
28-10-2015

Kolejne uzupełnienie 1BA
1BA - pas - 4BA
to inwit szlemikowy bez 4. młodszej
19-09-2015

Uszczegóławiamy 1BA
1BA - pas - 2
tej odzywce nadajemy charakter forsujący
06-02-2015

Zmiany w sekwencji
1♣ -   pas - 2BA - pas
 ?
09-07-2014

Więcej szczegółów w sekwencji
1♣ -   pas - 2♥ - pas
2BA - pas - ?
16-06-2014

Otwarcie 1♠ - standard Preser
11-06-2014

Otwarcie 2♣ - standard Preser
17-04-2014

Doprecyzowanie sekwencji 1♣-1♦/♥
w wersji słabej

17-04-2014

"Domknięcie" Szuflady
17-01-2014

Dalsze porządki w Szufladzie
30-12-2013

Zmiany oo 1♣ - silny na 5/6.♠
odowiedzi 1♠/BA

28-12-2013

Zmiany w dwukolorówkach
młodszych

28-12-2013

Nowe otwarcia 2♣-2♠
23-12-2013

Doprecyzowanie licytacji
po otwarciu 1BA

18-09-2013

Nowa wersja licytacji
po otwarciu 1karo

14-09-2013


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.