Gdy Otwierający ma 18+PC, to najczęściej natrafia na bardzo słabą rękę partnera. Sztuką jest zatrzymać się na właściwej wysokości, a często nie mniejszą sztuką znaleźć najlepszy kolor do gry.
Jak rozwiązane zostały tego rodzaju problemy w systemach PREZER i TRASER? Zobaczmy dalej. Otwieramy oczywiście 1♣.
* * * * *
Zacznijmy od odpowiedzi 1♦/♥ - to transfery, odpowiednio na ♥ i ♠. Z siłą 18+PC i 3+fitem w kolorze transferu (bezpośrednio wyższy) Otwierający stosuje Zawrotkę.
Ze szczegółami licytacji po Zawrotce możesz zapoznać się tutaj, ale nas interesują tylko sytuacje gdy nie mamy 3/4-fitu w kolorze odpowiedzi.
Dalsze warianty licytacji zależą od siły Otwierającego. W tym zakresie łatwiej ją sprecyzować, niż rękę Odpowiadającego, często już pierwszym rebidem.
Informacje o sile Otwierającego podajemy w podziale na 4 przedziały: 18/19 PC, 20/21 PC, 22/23 PC oraz ręce silniejsze lub z dużym układem.
2♦! = Zawrotka, zwykle z fitem, a bez fitu na 20/21 PC (możliwa własna 5.)
2♥(!) = sign-off z ♥ (po >♥) / ® z ♠ (po >♠) - zwykle tak licytuje Odpowiadający
pamiętajmy, że Odpowiadający ma tylko 0-4 PC, a przy 5-4 w starszych transfer dajemy na 5.
PAS = 18/19 PC z 3/4-fitem ♥
2♠ = własny kolor - 5.♠ w sile 20/21 PC, bez fitu ♥
2BA! = wariant 20/21 PC bez 3-fitu w KT, nie wyklucza 5. młodszej, NF
PAS = 2♥ było b. słabą licytacją (0-3 PC)
3♣/♦ = 5-kart, b.słabe, sign-off
3♥(!) = 4/5.♥ i 4.♠, w zasadzie > 3♠
3♠! = 4 PC, > 3BA; sztuczne, bo 3BA obiecuje lepszy uklad
3BA(!) = 5.♥ i 4.♠, góra odpowiedzi (4 PC)
tym razem Odpowiadający ma 0-10 PC
2BA! = wariant 20/21 PC bez 3-fitu w KT, nie wyklucza 5., NF
3♣/♦ = 5-kart, b.słabe, sign-off
3♥(!) = 4.♥ i 5.♠, b. słaby (0-3 PC), NF
3♠! = 4-10 PC, > 3BA
3BA = obligatoryjne
kolejne odzywki można wykorzystać dla wskazania niektórych układów, głownie na kolorach młodszych, w sile 9/10 PC
4♣/♦ = 4. licytowana obok 4.♠, gwarantuje 3♥, 4-3-(2-4); IS
(to na wpadek, gdyby Otwierający miał 5.♥)
4♥! = krótkość ♥: 4-1-4-4, 9/10 PC, IS
4♠! = krótkość ♥: 5-0-4-4, 9/10 PC, IS
5♣/♦! = 5. licytowana i krótkość ♥: 4-0-(5-4), 9/10 PC, IS
3BA(!) = 5.♥ i 4.♠, 5-8 PC, sign-off
4♣/♦ = dobry kolor obok 4.♠, 9/10 PC, IS
4♥(!) = 5.♥ i 4.♠, 9/10 PC, IS
Zawrotkę możemy zalicytować bez fitu z 20/21 PC, także z własnym kolorem 5.
po każdym transferze:
3♣/♦ = 6+licytowana na 20/21 PC
3♥/♠ (KT) = 4-fit, 20/21 PC
2♠/♥ (nowy kolor) = 5+licytowana na 18/19 PC
2BA = 18/19 PC, także z kolorem młodszym, bez 5+starszej (j.w. - 2♠/♥)
3♣(!) = min. 3-3 w kolorach młodszych, słabe, NF
3♦!= 5.♥ i 4.♠, słabe
3♥! = 4.♠, praktycznie GF
3♠ = > 3BA, bez 4.♠
3BA = 4.♥ i 5.♠, NF
4♣/♦ = 5. licytowana, szanse szlemikowe
4♥(!) = 4.♥ i 5.♠,
4♠(!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości [OPTI]
4BA = do gry, np na 3-2-4-4
...?
3♣ = 5.♣ na 22/23 PC lub słabsza 6.
3♦ = 5.♦, 0-4 PC, NF
3♥(!) = 4/5.♥ i 4.♠, słaby
3♠ = > 3BA (słaby)
3BA! = 4.♥ i 5.♠ na 5-8 PC
4♣ = uzgadnia ♣, z krótkością lub bez krótkości sign-off do 5♣
4♦! = przejściowe
4♥! = krótkość ♦ (Odpowiadający ma przecież ♥)
4♠! = krótkość ♠
5♣ = do gry
4♦! = 4.♥ i 4.♠, ~9+PC, IS
4♥(!) = 4.♥ i 5.♠, ~9+PC, IS
4♠! = uzgadnia ♣, bez krótkości, przesądza szlemika
3♦ = 5.♦ na 22/23 PC lub słabsza 6.
3♥(!) = 4/5.♥ i 4.♠, nic nie mówi o sile ??????
3♠ = > 3BA i też nie za silny
3BA! = 4.♥ i 5.♠ na 5-8 PC
4♣! = uzgadnia ♦, z krótkością lub bez krótkości sign-off do 5♦
4♦ = ®
4♥! = krótkość ♣
4♠! = krótkość ♠
5♦ = do gry
4♦ = uzgadnia ♦, bez krótkości, przesądza szlemika
4♥/♠! = Blackwood wyłączeniowy
4♥(!) = 4.♥ i 5.♠, ~9+PC, IS
3♥/♠ (nowy kolor) = licytowana 5. na 22/23 PC lub słabsza 6.
3♥/♠(KT) = 4-fit w KT, 22/23 PC
3BA = 3-fit w KT i ręka przesądzająca dograną - "PASuj albo ponów transfer z 5. w KT"
4♣/♦ (tylko po >♠) = 4.♠ i 5. licytowana, IS
4♦/♥! (>♥/♠) = 5. w KT
* * * * *
Odpowiedź 1♠ to również transfer. Jego minimalna siła to 0 PC, przy czym Odpowiadający nie ma 4. starszej. Dokładniej wygląda to tak:
1/ 6+♠ na 13+PC
2) 0-12 PC bez 4. starszej, skład zrównoważony - najczęstszy wariant
3) 0-12 PC 5+♣
4) 7-12 PC 5+♣ i 5+♦
Po tej odpowiedzi trudno mówić o Zawrotce w ścisłym sensie, ale nadal warto wykorzystać 2♦ na wskazanie bardzo silnej reki.
2♦! = 20/21 PC (możliwa własna 5/6.)
nie mamy 4. starszej, ale staramy się nie zgubić starszego koloru do gry (2♥/3♦)
UWAGA: Odpowiadający może mieć nawet 0 PC!
2♥! = > 3.♠, możemy spróbować zagrać na 7. atutach
2♠! = > 2BA, w miarę potrzeby podniesiemy do 3BA (3♠ mamy zajęte), sign-off
2BA! = sign-off na ♣
3♣! = > 5.♦ i siła 7-12 PC
3♦! = > 3.♥, nie wyklucza 3.♠
3♥! = sztuczny inwit szlemikowy, skład zrównoważony, 11/12 PC, IS
3♠ = 13+PC na ♠, dla porządku, ale może się nigdy nie przytrafić...
2♥/♠ = 5+licytowane na 18/19 PC
Dalsza licytacja musi uwzględniać wszystkie warianty odpowiedzi 1♠. Zdecydowana większość z nich będzie forsująca, poza jedną - 3♣.
PAS = wariant /2/, słaby, nawet z 2-fitem w kolorze partnera
2♠ (po 2♥) = > 2BA wariant /3/ krótkość w ♥, 5.♣, 3/4.♦ lub z 2.♠ w wariancie /2/, gdy chcemy przesądzić 3BA (3♠ oznacza 13+PC)
2BA! = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, 11/12 PC, IS
licytujemy nisko, abo sprawdzić szanse szlemikowe
3♣/♦(!)= fit, uzgadnia kolor
3/4♥/♠! = licytowana krótkość - singleton/renons
szczególnie dobrą wiadomość może stanowić renons w drugim starszym kolorze
3♥/♠ (powtórzenie) = licytowana 6., kolejna próba uzgodnienia swojego koloru
3♠/♥! (drugi starszy) = trudno dla tej odzywki znaleźć sens, ale można przyjać, że oznacza samodzielny kolor licytowany za pierwszym razem AKDxxx(x) i być propozycją zagrania końcówki, bez względu na brak fitu u parntera, GF+
3♣ = słabe, monokolor ♣, wariant /3/, sign-off
3♦(!) = wariant /4/ - dwukolorówka na młodszych, w wersji z 7/8 PC, propozycja zagrania 3BA
3BA wydaje się najbardziej sensownym kontraktem, ale musi go rozgrywać Otwierający
3♥/♠ (♂) = 11/12 PC z fitem, IS
ponieważ Otwierający precyzyjnie określił swoją rękę, to nie stosujemy inwitu, gdyż nie nie miałoby to sensu.
3♥! (po 2♠) = > 3BA w wariancie /2/ lub /3/ w sile przesądzajacej końcówkę (7+PC), a także wariant /4/ na 9/10 PC bez wartości w ♥ (najbardziej prawdopodobny wist)
3♠ (po 2♥) = wariant /1/ - 6+♠ na 13+PC
3BA = wariant /2/ dwukolorówka na młodszych, jakiś honor w ♥, na 9/10 PC
4♣ = 11/12 PC z 5+♣, IS
4♦! = Kickback - uzgadnia ♣ i pyta o wartości z 5
4♥/♠ (powtórzenie koloru) = 6+, ponawiamy propozycję, F1
4♠/♥! (drugi starszy) = Blackwood wyłączeniowy, uzgodnione ♣
4♥/♠ (♂) = do gry z fitem - słaby wariant /2/, /3/, a nawet /4/
Zdarzyło się to na turnieju GP Mazowsza w Legionowie 21 lipca 2012. Cavendish uśredniony.
|
|
|
♠ |
A K D 7 2 |
|
|
|
|
|
♥ |
4 |
|
|
|
|
|
♦ |
A 10 9 4 |
|
|
|
|
|
♣ |
A K 7 |
|
|
♠ |
|
10 9 6 |
N |
♠ |
A W 8 5 4 |
♥ |
|
10 6 3 2 |
W E |
♥ |
K W 9 8 5 |
♦ |
|
K D 7 |
♦ |
8 5 |
♣ |
|
8 5 3 |
S |
♣ |
9 4 |
|
|
|
♠ |
3 |
|
|
|
|
|
♥ |
A D 7 |
|
|
|
|
|
♦ |
W 6 3 2 |
|
|
|
|
|
♣ |
D W 10 6 2 |
|
|
Dialog wyglądał następująco:
|
S |
W |
N |
E |
|
|
pas |
pas |
1♣! |
pas |
|
|
1♠(!) |
pas |
2♠ |
pas |
|
|
3♣ |
pas |
pas!! |
pas |
|
No cóż, nie mieliśmy jeszcze z partnerem podanych w powyższym opisie ustaleń.
A więc jak powinna przebiegać licytacja? Moim zdaniem tak.
|
S |
W |
N |
E |
|
|
pas |
pas |
1♣! |
pas |
|
|
1♠(!) |
pas |
2♠ |
pas |
|
|
3♥!(>BA) |
pas |
3BA |
pas |
|
|
pas |
pas |
|
|
|
10 PC to wartość graniczna, którą przy sile Otwierającego 18/19 PC można kwalifikować do ręki nadającej się do inwitu szlemikowego, lub nie.
Ten przykład potwierdza znakomicie tę regułę.
Jeśli jesteśmy gotowi podjąć większe ryzyko, to zalicytujmy:
|
S |
W |
N |
E |
|
|
pas |
pas |
1♣! |
pas |
|
|
1♠(!) |
pas |
2♠ |
pas |
|
|
4♣ |
pas |
4♦!® |
pas |
|
|
4♥! (1/5) |
pas |
4♠!® |
pas |
|
|
5♣!(D♣ bez K) |
pas |
? |
.... |
|
No coż, teraz już tylko decyzja. Siła wskazuje na jedną lub dwie D z boku, a więc dobre uzupełnienie ♣ lub ♦. Najmniej chyba atrakcyjna będzie D♥, ale i ona również stworzy możliwości impasowe z A w tym kolorze. A więc...?
Przykład - 25 października 2012 - zbyt słabo
E powinien zapowiedzieć 3♥ i końcówka w tym kolorze byłaby oczywista.
2BA = 18/19 PC, także z kolorem młodszym, bez 5+starszej
3♣/♦/♥/♠ = 5/6. licytowana na 22/23 PC
* * * * *
Odpowiedź 1BA to słaby transfer na ♦ (do 6 PC).
W tym wariancie odpada nam więc możliwość dania rebidu 2♦, którym mogliśmy licytować ręce w sile 21/22 PC (zob. po odpowiedzi 1♠).
W związku z tym rozszerzamy zakres odpowiedzi 2♥/♠ na ten zakres punktowy.
Więcej możesz znaleźć tutaj...
PAS = wchodzi w rachubę, szczególnie z silniejszymi rękami, nawet do 19 PC
2♥/♠ = licytowane 5+ na 18-21 PC
2♠! (po 2♥) = > 2/3BA, INV
3♣! = powtórny >♦
3♥/♠ = z fitem 5/6 PC, INV
2BA = 20/21 PC, INV
3♣! = > ♦, powtórny transfer
3♣/♥/♠ = 5/6. licytowana na 22/23 PC
3♦(♂) = 22/23 PC, INV
3♠! = > 3BA, przyjęcie inwitu
* * * * *
Odpowiedź 2♣ to licytowany silny kolor 6+♣ (13+PC) albo > ♦ (7-12 PC) albo > ♥ (do 6 PC). Więcej informacji n/t jego znaczenie znajdziesz tutaj...
Nas najbardziej interesują przypadki, gdy silne otwarcie trafia do ręki słabej na ♥. Zobaczmy, jak mają sobie z tym poradzić obaj gracze, szczególnie gdy przeciwnik nie zabierze głosu. Jak zawsze w tym systemie, będzie to najprostsze rozwiązanie - transfer 3♦!
2♠ = 5+♠ na 18/19 PC
3♦! = > ♥ do 6 PC
3♥! = > 3BA brak fitu ♠, siła przesądza końcówkę
3♠ (♂) = fit ♠, 5/6 PC, INV
2BA! = 18+PC, nie wyklucza własnej 5+
w dalszej licytacji staramy sie nie tracić z oczu końcówki na kolorze Otwierającego, jeśli taki posiada
3♣! = > wariant na ♦, siła 10-12 PC, IS
3♦ = fit ♦, nie wyklucza 4. w starszym
3♥/♠ = własny kolor 5+, nie wyklucza fitu ♦
3♦! = > ♥ do 6 PC
3♥/♠! = na ♦, ale i 3-fit w drugim starszym, siła przesądza końcówkę
ponieważ Otwierający może mieć nawet 5+ w starszym, to dogodnie jest przyjąć, że w drugim niż licytowany kolorze starszym Odpowiadajęcy ma 3-fit, zaś 3BA gwarantuje fity w obu starszych
3BA (♂) = 7-9 PC na ♦, fity w obu kolorach starszych
3♥(!) = do koloru 20/21 PC
wydaje się, że warto partnera poinformować jak niewiele brakuje nam do dogranej, po tym rebidzie powinien przyjąć inwit z minimalnymi wartościami i longerem ♥
3♠! = a jednak na ♦, siła 7/8 PC
3BA = j.w., siła 9/10 PC
4♣! = j.w., ale 11/12 i jesteśmy zbyt blisko szlemika, żeby nie spróbować
4♦! = "spróbujmy - to jest pytanie na 5. wartości" [Opti]
* * * * *
Odpowiedź 2♦ to licytowany silny kolor 6+♦ (13+PC) albo > ♥ (7-12 PC) albo > ♠ (do 6 PC).
Rebidy 2♥/♠ Otwierajacy daje z siłą odpowiednio 12/14 i 15/17 PC. Wiecej znajdziesz tutaj...
2BA! = 18+PC
3♣! = > ♦, 13+PC, szlemik jest przesądzony
nie możemy zalicytować 3♦ bo tę odzywkę przeznaczmy na transfer ♥
3♦! = > ♥, siła 10-12 PC, IS
3♥! = > ♠, wariant /3/, słabe
3BA (♂) = 7-9 PC na ♥, propozycja kontraktu (BA było licytowane)
* * * * *
Odpowiedź 2♥ to licytowany silny kolor 6+♥ (13+PC) albo > ♠ (7-12 PC). Więcej znajdziesz tutaj...
Ponieważ ta odzywka nie ma znaczeń słabych, to naszym zadaniem jest poradzenie sobie tylko ze znalezieniem właściwego koloru do gry i ustaleniem czy nie idzie nam gra premiowa.
Podobnie, jak w poprzednich przypadkach, z siłą 18+PC nie przyjmujemy transferu (2♠/BA).
3♣! = 18+PC, GF+
3♦! = 13+PC na 6+♥, nie wyklucza fitu ♣
3♥! = > ♠, pyta o fit, na razie nic nie mówi o sile
3♠! = nie może oznaczać ♠, a zatem muszą to być ♥ bez fitu ♣ na min. (13/14 PC) - "jeśli nie masz fitu ♥ to zagrajmy 3BA"
* * * * *
Odpowiedź 2♠ daje się z rękami w sile GF (13+PC):
- bez 4. starszej i 5 młodszej, skład (2-3)-4-4
- z 5. młodszą bez 4 starszej, do 15 PC (ale bez 5-5 w młodszych - bo wtedy licytujemy 3BA)
- z 4 starszą 16+PC
Otwierający z reguły pyta o 4. starszą, jeśli ma 12-14 PC (3♣) albo licytuje przejściowe 2BA/3♥/♠ z 15-17 PC.
Jedyna bardzo silna zapowiedź to sztuczne 3♦. Więcej znajdziesz tutaj...
3♦! = 18+PC
* * * * *
Odpowiedź 2BA dajemy ze składem 5+♣ i 5+♦ z siłą do 6 PC. Ma więc ono charakter blokujący, podobnie, jak na otwarciu. W tym wydaniu wzmocnione jest siłą Otwierajacego.
Otwierający praktycznie zawsze wybiera lepszy kolor do gry i na tym licytacja się kończy. Zakładamy, że zawsze będą to ♣, czyli 3♣ jest do PASa.
Takie założenie dogodnie jest nam przyjąć, z uwagi na możliwość wykorzystania przestrzeni licytacyjnej, jaką daje nam zwolniona odzywka 3♦. Wiele nie ryzykujemy, bo otwarcie 1♣ gwarantuje nam w przedziale siły 12-17 PC zawsze 2+♣.
Więcej szczegółów znajdziesz tutaj...
3♦! = pytanie o układ
najczęściej tak zalicytujemy z szansami na dograną w kolorze młodszym, ale możemy też zalicytować to z kolorem starszym z intencją sprawdzenia, czy partner nie ma krótkości w naszym kolorze i zagrania 3BA bądź końcówki w starszy; niestety, 3BA będzie już rozgrywała ręka słaba
3♥/♠! = licytowana krótkość, 2/3. w drugim kolorze, ręka nie minimalna (5/6 PC)
3BA = do gry
4♠/♥ = to mój kolor, do gry
3BA! = b. słabe, krótkość w ♥
4♣! = b. słabe, krótkość w ♠
3♥/♠ = 5/6. licytowana, 18+PC, NF
3BA = do gry
4♣ = INV do 5♣
4♦ = INV do 5♦
4♥/♠ = samodzielny kolor do gry, sign-off