strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Otwarcie 1trefl Odpowiedź 1karo

Odpowiedź 1karo

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Odpowiedź 1karo
Otwierajacy ma 12-14 PC
Otwierający ma 12-14 bez fitu
Otwierający ma 15-17 PC z fitem
Otwierający ma 15-17 PC i 4. piki
Otwierający ma 15-17 PC bez starszych
Wszystkie strony

W systemie TRASER, odpowiedź 1 na otwarcie 1♣ dajemy z 4/5. w sile 0-15 PC (transfer).

Tylko z niektórymi składami z przedziału 13-15 PC dajemy inne odpowiedzi, a mianowicie:

  • 2♠ - z układem 4-5 w starszych
  • 3 - z układem 3-4-3-3.

Odpowiedź 2♠ z zakresem siły 13-15 PC to wariant nowy, który ma na celu odciążenie wysokich odpowiedzi, w szczególności po Zawrotce.

Obydwa ww. typy rąk są więc wyłączone z odpowiedzi 1 - stanowią wyjątki od ogólnej reguły.

Rebidy Otwierającego grupujemy ze względu na zakres siły (do 14 PC, 15-17 PC oraz 18+PC), a także ze względu na posiadanie fitu w kolorze transferu (KT) lub nie.
Licytację z siłą 18+PC u Otwierającego omawiamy w innym miejscu (zobacz tutaj...).


Otwierający z siłą do 14 PC przyjmuje transfer już z 3..

Jedyny wyjątek z tą siła, kiedy Otwierający nie przyjmuje transferu to skład 4-2-3-4 (2.), z którym licytuje rebid 2♣.

Co się dzieje po słabym przyjęciu transferu?

(pas) 1♣   pas
  1
pas 1(!)   pas
  ?  

PAS = do 8 PC bez 4/5.♠,

- przy mniejszej sile najprawdopodobniej wejdą już przeciwnicy

1♠ = 4. i 4/5.♠, 7-10 PC (przy 5.♠ nawet mniej)     partner może mieć tylko 3.

- to strefa, w której szanse na dograną są niewielkie; istnieją tylko przy dobrych fitach w kolorach partnera i tylko wtedy licytujemy wyżej

PAS = mam 3/4.♠ i dół otwarcia

1BA! = dokładnie 1-3-4-5 i góra otwarcia (13/14 PC),    

2♣ = dokładnie 1-3-4-5 i dół otwarcia (11/12 PC)  

w dalszych wariantach te odzywki przyjęto co do siły odwrotnie (2BA słabsze niż 3♣), ale przy tym poziomie 1BA to może być najlepszy kontrakt maksowy   

2! = mam 3.♠ i 4. oraz górę otwarcia (14 PC)

- nawet 14 PC to za mało na końcówkę, dlatego ważna jest uroda karty, honory w kolorach partnera, możliwości przebitkowe

2/♠/BA = 7-9 PC, do gry

3♣/ = jakieś wartości, krótkość w drugim młodszym, 5-4-(3-1),  INV

3/♠  = uzgadnia kolor, honory skupione w kolorach starszych, INV

2 = słabe odejście, wolę grę w , do gry

2♠ = 4.♠ i góra otwarcia (z dołem mówimy PAS) , INV

1BA = 4., konstruktywny sign-off (9/10 PC)

2♣ = 4. i 4.♣, nie wyklucza 4.♠, (11/12 PC), INV

PAS = słaba ręka 12(11) PC z 4.♣, w zasadzie bez 4.♠

2! = 3-fit i słaba ręka 12(11) PC, bez 4.♣ więc powinna być 4.♠ (jedyna ręka to 4-3-3-3)

- ta odzywka pozwala uzgodnić ♠, jeżeli Odpowiadający ma 4.♠; wszystkie jego następne odzywki są NF

2 = 4. i jestem słaby (11/12 PC), do gry

w grze na maksy możemy tak zalicytować z 3. i 4.♣, w każdym razie nie mamy 4.♠

2♠ = 3-fit , 4.♠ licytowana na 13 PC, INV

2BA = 3-4-3-3 na 13 PC, NF

3♣ = 3-fit  ♠, 3-1-4-5, 13 PC

3(♂) = 4. i 13 PC,  INV

3♠ = 3-fit i 4.♠, 14 PC, GF

3BA (♀) = przyjęcie inwitu - 14 PC z 3.,  do gry

4(♀) = 4. góra otwarcia, do gry

2! = 4. przy braku 4.♣, bez 4.♠, 11/12 PC, wyczekujące, F1


- Odpowiadający nie ma 4.♠ - bo wówczas zgłasza 1♠ (także z 5.♠ do 10 PC) 2 (11/12 PC) ani 5.♠ (11/12 PC) - bo zgłasza 2BA, a z 5. licytuje 2♠! (z krótkością - Kombinatka) albo 3♣/ (z wartościami)

2 = 3/4-fit , słaby na 12(11) PC, dajemy także z 4.♠ albo z 1-3-4-5, sign-off

- Odpowiadający w zasadzie zawsze PASuje, wyjątkowo z 12 PC może zalicytować

2♠  = > BA, z fitem ♣ i 5., ale przy braku dobrego trzymania ♠, 12 PC  

2BA = fit ♣ i 5., z trzymaniem ♠, 12 PC, NF  

3♣ = 4.♣ i 4., sign-off  

2♠(!) = 13 PC, nie obiecuje 3-fitu , np. 4-2-3-4 albo 3-3-3-4 (>BA), INV

2BA = 3-4-3-3 na 13 PC

3♣ = 5.♣ na 13 PC, 1-3-4-5,  NF     

3! = 4. i krótkie (4-4-1-4), na 13 PC, INV    

3 = 4. na 13 PC, coś w rodzaju 2-4-3-4, i raczej nie odpowiadam za ♠, INV

3♠(!) = 3. - "nie martw się o ♠ (en passant), pomyśl o i wybierz pomiędzy 3BA i 4", 14 PC, GF 

3BA (♀) = 14 PC, sign-off  

4 (♀) = 4. i górę otwarcia (14 PC), sign-off

2() = > 4.♠ obok 4., 11/12 PC, NF – "wybierz kolor do gry lub zalicytuj 3BA" - Sufler

2! =  5.[Kombinatka
                     1) na 11/12 PC i nieznana krótkość                 
                          
2) na 13/14 PC (słaby kolor atutowy, max jeden H)

- drugi wariant jest na wypadek, gdyby groziło nam oddanie 3-ch lew atutowych, wtedy zwykle 3BA będzie lepszym kontraktem

2BA! ® = pytanie, zainteresowanie

3♣/! = 11/12 PC i krótkość licytowana - wariant /1/

3! = krótkość ♠ -  wariant /1/

3BA = bez krótkości - wariant /2/

3♣! = min., krótkość w ♠ (Otwierający z założenia ma 2+♣)

3! = min., krótkość w

3 = brak zainteresowania napiętą końcówką - "jestem słaby", rozrzucone honory

2BA! = 5.♠ i 4., 11/12 PC -  Sufler

3♣/(!) = 5. i wartości w licytowanym kolorze, bez krótkości, 11/12 PC, INV

3(♂) = > 4.♠ obok 4., na 13-15 PC, GF – wybierz 3BA lub kolor do gry na odpowiedniej wysokości - Sufler

3♠! = > 3BA, 4. na 13-15 PC,  skład różny od 3-4-3-3 (wtedy odpowiadamy 3)

3BA(!) = byłoby 4.♥ i 5.♠,  13-15 PC, ale z tą siłą i 5-4 w starszych pierwsza odpowiedź to 2♠Sufler

4♣/! = renons z 5. i 5. w drugim młodszym, 14/15 PC - Splinter

- bez 4.♠, a więc typu 3-5-(5-0)

4(♀) = 5. na 14/15 PC, do gry


Otwierający nie przyjmuje transferu z 12-14 PC jeśli nie ma 3..

Są tylko dwa możliwe układy:  4-2-3-4 albo 3-1-4-5.

Otwierający z każdym z nich daje rebid 2♣, co oznacza, że gwarantuje 4/5.♣, 3/4. i tyleż samo, w przybliżeniu, w 

(pas) 1♣   pas
  1
pas 2♣   pas
  ?  

PAS = 4. w KT i 3+♣ do 10 PC

2 = 4+ - kolor taki sam jak każdy inny, NF

2 = 5.propozycja gry na 7. atutach, NF

- ręka Odpowiadającego to prawdopodobnie 3-5-3-2 albo 3-5-4-1 (nie przyjął transferu, nie spasował na 2♣ i nie zalicytował 2)

PAS = 4-2-3-4

2♠ = "mam krótkość , ale 4.♠", NF

2BA (♀) = do gry z 3-1-4-5

2♠ = 4/5.♠, do 10 PC, NF

2BA! = 5.♠ i 4., 11/12 PC -  Sufler

♠ mamy na pewno uzgodnione, a skład bardzo atrakcyjny, to upoważnia nas do inwitu już z 10 PC

3♣ = nie jesteśmy zdecydowani, ręka graniczna, 3-fit w składzie 3-1-4-5 na 13(12) PC

3! = j.w. ale  4-2-3-4 na 13(12) PC

3♠(♀) = najsłabsza licytacja

4♠(♀) = przyjęcie inwitu


3♣(♂) = 4. i 3/4.♣ na 11/12 PC, tak naprawdę naszym celem jest 3BA, INV

3 = 4+ na 11/12 PC, INV

3 = 4. i 4.♠, 11/12 PC -  Sufler

3! = > 3BA, 4. na 14/15 PC, skład różny od 3-4-3-3  wówczas od razu odpowiadamy 3.

3BA =  4. i 4.♠, 13-15 PC -  Sufler



Otwierający z większą siłą (15-17 PC) wskazuje na nadwyżki.

Z 4-fitem  uzgadnia kolor partnera licytując 2. Nie ma obaw o zawyżenie licytacji i wynikające z tego ryzyko. Nawet, jeżeli nawet 2 trafi do zupełnie bezwartościowej ręki , to zablokuje przeciwników. Jeżeli zaś partner będzie miał cokolwiek więcej, to też zagracie na właściwej wysokości.

W pozostałych przypadkach, gdy Otwierający będzie miał silniejszą rękę, uzyska bardzo dobre rozeznanie co do wspólnych możliwości, co może się przydać choćby wtedy, gdy przeciwnicy wejdą do licytacji.

(pas)   1♣ 
  pas 
  1!  
pas 2 pas
?

2♠! = nieznana krótkość, ręka inwitująca, siła 8/9 PC, wyjątkowo ładne 7 PC z 5. [Kombinatka]

2BA! ® = "nie mam maksimum, ale jestem zainteresowany"

3♣//! = licytowana krótkość (3 oznacza krótkość ♠)

3♣! = minimum, krótkość w ♠

3! = minimum, krótkość w

3= powrót na kolor uzgodniony -  minimum, rozrzucone wartości

po 3BA wejście przez Odpowiadającego w cuebidy to 10-12 PC, a na wys. 5 oznacza 13-15 PC, a przez Otwierającego 22+PC; 4/5BA jest sign-off

3BA/4 = max. (17 PC), do gry

2BA! = silna ręka z możliwościami szlemikowymi, do 15 PC, IS

Ta odzywka w klasycznej wersji oznacza 5.♠ i 4.♥  - Sufler
Tym razem mamy jednak uzgodniony kolor min. 8-kartowy i poszukiwanie innego nie ma większego sensu.

3♣/ = wartości w licytowanym kolorze, INV

3 = 8/9 PC bez krótkości, wartości w ♠, INV

3♠! = > BA, skład 3-4-3-3 i siła przesądzająca końcówkę (10-12 PC)


Otwierający z większą siłą (15-17 PC) i bez 4-fitu nie przyjmuje transferu, wskazując na nadwyżki.
Dysponuje dwoma odzywkami: 1BA lub 1♠ (z 4.♠)

Ręki Otwierającego nie jest łatwo wyliczyć, bo z siłą 15-17 PC nie wchodzi już w rachubę klasyczne otwarcie 1BA, które pozwoliłoby nam wyeliminować duży zakres układów. Z tą siłą jedynym konkurencyjnym otwarciem jest 2♣, które otwieramy z 5+♣ i 4..
Obie powyższe odzywki niewiele też mówią o ilości kart w kolorze partnera  - wykluczają jedynie 4., bo wtedy uzgadniamy kolor z przeskokiem.

  (pas)  
   1♣  
    pas   
    1!   
pas 1♠ (15-17) pas
?

PAS = 0-7 PC z 3+♠

1BA! = 4/5. do 7 PC bez 3.♠ i 4.♣

1BA nie jest konstruktywne, więc z 3. lepiej, jak Otwierający wróci na 2 a w przeciwnym razie zalicytuje 2 jako sign-off

2♣ =  4.♣ bez 3.♠, 0-7 PC

 
Rebidy
1 pik i 1BA
to  15-17 PC
nie wykluczają 3.
 

2! = > 5., ale z 3.♠, do 9 PC, F1

2/♠ = wybór koloru do gry

- teraz każda odzywka Odpowiadającego to inwit na 8/9 PC

2! = 1) zaporowe podniesienie  ♠, do 7 PC
             2) 4.♠ z krótkością ♣/, INV (8/9 PC)

2♠ ® = automat

PAS = wariant słaby

2BA! = krótkość , 4-4-1-4

3♣! = krótkość ♣, 4-4-4-1


2♠!(♂) => 2/3BA, 4.bez 4.♠ na 8-11 PC, F1, INV+

- Ta odzywka jest sztuczna, bo chodzi o nie zajmowanie BA; szeroki przedział to kamuflaż -  przeciwnicy nie będą wiedzieli, czy mamy rękę inwitującą, czy zapewniającą dograną. Dzięki temu 3BA zostało zdefiniowane b. precyzyjnie.

- Odpowiadający po każdym z rebidów Otwierajacego może zalicytować 3BA.

2BA = 15(16) PC

3♣ = 5.♣ i max. 2. na 16 PC, NF (Otwierający ma min. 3.), co z ?

3! = 3. na 16 PC, wyczekujące,        

dążenie do końcówki kolorowej na 7 atutach ma sens, jeżeli Otwierający potrzebuje zatrzymania atutowego na  (ma 2. lub Axx)

3 = słabe, bez 3.♠, do gry

3♠ = słabe, z 3.♠, signoff

- chociaż mamy po 7 kart w starszych, wybieramy kolor rozgrywany przez  silniejszą rękę, tj. Otwierajacego

3BA= góra (17 PC), jakieś wartości w , sign-off

4! = góra, > , sign-off

4 ♠ = góra z 3.♠, sign-off

3 = 15/16 PC z 3-fitem , sign-off

3! = 17 PC z 3-fitem

3BA = wybór kontraktu

4! = góra, >, sign-off

3BA = 17 PC bez 3-fitu , sign-off

2BA! = 5. bez 4.♠ na 8/9 PC, INV

PAS = negat 15/16 PC bez 3-fitu

3♣ = 5.♣ ale musi zawierać 2. (4-2-2-5) na 16 PC, obawa o , zachęca ale NF  

3! = 3. na 16 PC, wyczekujące       

3 = słabe, sign-off 

- niestety, rozgrywać będzie słaba ręka

3BA= góra, jakieś wartości w , sign-off

4! = góra,  > , sign-off

3 = 15 PC z 2/3-fitem , GF

3 = 17 PC z 2-fitem (koniecznie H), wybierz pomiędzy 3BA (jeśli masz ) a 3BA

3BA = 17 PC bez 3-fitu , brak obaw o , sign-off

4 = 17 PC z 3-fitem

3♣ = 5.♣ na 8/9 PC, bez 4.♠, INV

3! = > 5. na 10-12 PC, bez 4.♠

3(!) = 4. i 4.♠ na 14/15 PC, IS 

z tą siłą wykluczone jest 5-4 na starszych, które licytujemy przez pierwszą odpowiedź 2♠

3♠! = pytanie o krótkość

3BA = bez krótkości

4♣/! = krótkość licytowana

3♠(♂) = 4. i 4.♠ na 8/9 PC, inwit do 3BA lub 4♠, NF

3BA = 12/13 PC bez 4.♠

- ta odzywka może mieć sens tylko w wyjątkowych sytuacjach np. gdy Otwierający jest na longerze ♣ (tego na razie nie wiemy) i oferujemy mu fit

4♣/! = Splinter z 4. i 5.♠ na 11/12 PC 

4(!) = 4. i 5.♠ na 11/12 PC, bez krótkości 

4♠(♂) = 4. i ... /1/ lub /2/...  bilansowe , sign-off
         1/ 4.♠ na 10-13 PC, albo
                2/ 5.♠ na 8-10 PC


Po >  Otwierający bez 4.♠ ma rmożliwość wskazania nadwyżek z siłą na poziomie 15-17 PC odzywką 1BA. Nie wyklucza to 3..

Odpowiadający może PASować albo licytować dalej.

(pas)    1♣  
  pas 
  1
pas 1BA pas
?

 
PAS = 0-7 PC

2♣(!) = do koloru, minimalna ręka Otwierającego to 3-3-3-4

2! = 5. powtórny > , siła 8/9 PC lub mniej z intencją sPASowania na 2, nie wyklucza 4.♠

2 = 2/3.

PAS = do 7 PC

2♠ = mamy jeszcze 4.♠, 8/9 PC, INV

2BA = 8/9 PC, INV

2♠ = 3.♠ i krótkość , coś w rodzaju 3-1-4-5

2(!) = 4. i 4/5.♠ (>) do 7 PC, NF

PAS = 3. i mniej niż 3.♠

2♠(!) = 3.♠, do koloru

3♣ = coś w rodzaju 2-2-3-6

2♠! = 4. na 8/9 P, INV

2BA! = 5.♠ i 4. na 8/9 P, INV

3♣ = 4+♣, 8/9 PC, inwit do 3BA, ale za jakość raczej nie odpowiadamy, INV 

3! = 5., 10-12 PC, GF 

3(!) = 4. i 4/5.♠, 10-12(15) PC (z 4.♠ możliwe nawet 14/15 PC)

- Próba uzgodnienia ♠

3♠ = 3.♠

3BA = 4.♠ i 14/15 PC, bez 3-fitu ♣ (wtedy licytujemy 3♠)

3BA = bez 3.♠, do gry

3♠! = sygnalizowane już 4., ale też fit ♣, na 14/15 PC  

- Transfer na 3BA nie ma już sensu, więc to jedyna możliwa zachęta szlemikowa. Mamy świadomość, że Odpowiadający jest limitowany do 15 PC.
- Dalej każda odzywka poza 3BA oznacza górę z dobrym longerem ♣, bo tylko wtedy jest szansa na szlemika.

4♣ (!) = 16/17 PC uzgadnia ♣ i pyta o wartości pod warunkiem zatrzymania w

- przy braku wartości w licytujemy 5♣, inne odpowiedzi jak na Blackwooda


4! = j.w. ale problem jest w ♠

przy braku wartości w licytujemy 5♣, inne odpowiedzi jak na Blackwooda

3BA = 4. na 10-13 PC, także z 4.♠

Poprawiony: czwartek, 03 kwietnia 2014 18:41  

Zmiany w TRASERze

Zawrotka - doprecyzowanie
licytacji z układami 5-4

02-09-2013

Zmiany w otwarciu 1BA
Po supertransferze 2 karo

25-03-2013

Skończone otwarcie 1 karo
Kompletny Traser 

29-08-2012

Silny Otwierający licytuje po 1pik
swój kolor, 
co dalej? - zajrzyj
23-07-2012

Dodane przykłady po Zawrotce
i odpowiedzi 3trefle/karo - zajrzyj

18-07-2012

Prac nad otwarciem 1 karo
potrwają do końca lipca
18-07-2012


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.