W systemie TRASER, odpowiedź 1♦ na otwarcie 1♣ dajemy z 4/5.♥ w sile 0-15 PC (transfer).
Tylko z niektórymi składami z przedziału 13-15 PC dajemy inne odpowiedzi, a mianowicie:
- 2♠ - z układem 4-5 w starszych
- 3♥ - z układem 3-4-3-3.
Odpowiedź 2♠ z zakresem siły 13-15 PC to wariant nowy, który ma na celu odciążenie wysokich odpowiedzi, w szczególności po Zawrotce.
Obydwa ww. typy rąk są więc wyłączone z odpowiedzi 1♦ - stanowią wyjątki od ogólnej reguły.
Rebidy Otwierającego grupujemy ze względu na zakres siły (do 14 PC, 15-17 PC oraz 18+PC), a także ze względu na posiadanie fitu w kolorze transferu (KT) lub nie.
Licytację z siłą 18+PC u Otwierającego omawiamy w innym miejscu (zobacz tutaj...).
Otwierający z siłą do 14 PC przyjmuje transfer już z 3.♥.
Jedyny wyjątek z tą siła, kiedy Otwierający nie przyjmuje transferu to skład 4-2-3-4 (2.♥), z którym licytuje rebid 2♣.
Co się dzieje po słabym przyjęciu transferu?
(pas) | 1♣ | pas |
1♦! |
pas | 1♥(!) | pas |
? |
PAS = do 8 PC bez 4/5.♠,
- przy mniejszej sile najprawdopodobniej wejdą już przeciwnicy
1♠ = 4.♥ i 4/5.♠, 7-10 PC (przy 5.♠ nawet mniej) partner może mieć tylko 3.♥
1BA = 4.♥, konstruktywny sign-off (9/10 PC)
2♣ = 4.♥ i 4.♣, nie wyklucza 4.♠, (11/12 PC), INV
2♦! = 4.♥ przy braku 4.♣, bez 4.♠, 11/12 PC, wyczekujące, F1
2♥(♂) = > 4.♠ obok 4.♥, 11/12 PC, NF – "wybierz kolor do gry lub zalicytuj 3BA" - Sufler
2♠! = 5.♥ [Kombinatka]
1) na 11/12 PC i nieznana krótkość
2) na 13/14 PC (słaby kolor atutowy, max jeden H)
2BA! = 5.♠ i 4.♥, 11/12 PC - Sufler
3♣/♦(!) = 5.♥ i wartości w licytowanym kolorze, bez krótkości, 11/12 PC, INV
3♥(♂) = > 4.♠ obok 4.♥, na 13-15 PC, GF – wybierz 3BA lub kolor do gry na odpowiedniej wysokości - Sufler
3♠! = > 3BA, 4.♥ na 13-15 PC, skład różny od 3-4-3-3 (wtedy odpowiadamy 3♥)
3BA(!) = byłoby 4.♥ i 5.♠, 13-15 PC, ale z tą siłą i 5-4 w starszych pierwsza odpowiedź to 2♠ - Sufler
4♣/♦! = renons z 5.♥ i 5. w drugim młodszym, 14/15 PC - Splinter
- bez 4.♠, a więc typu 3-5-(5-0)
4♥(♀) = 5.♥ na 14/15 PC, do gry
Otwierający nie przyjmuje transferu z 12-14 PC jeśli nie ma 3.♥.
Są tylko dwa możliwe układy: 4-2-3-4 albo 3-1-4-5.
Otwierający z każdym z nich daje rebid 2♣, co oznacza, że gwarantuje 4/5.♣, 3/4.♠ i tyleż samo, w przybliżeniu, w ♦.
(pas) | 1♣ | pas |
1♦! |
pas | 2♣ | pas |
? |
PAS = 4. w KT i 3+♣ do 10 PC
2♦ = 4+♦ - kolor taki sam jak każdy inny, NF
2♥ = 5.♥ - propozycja gry na 7. atutach, NF
2♠ = 4/5.♠, do 10 PC, NF
2BA! = 5.♠ i 4.♥, 11/12 PC - Sufler
3♣(♂) = 4.♥ i 3/4.♣ na 11/12 PC, tak naprawdę naszym celem jest 3BA, INV
3♦ = 4+♦ na 11/12 PC, INV
3♥ = 4.♥ i 4.♠, 11/12 PC - Sufler
3♠! = > 3BA, 4.♥ na 14/15 PC, skład różny od 3-4-3-3 wówczas od razu odpowiadamy 3.♥
3BA = 4.♥ i 4.♠, 13-15 PC - Sufler
Otwierający z większą siłą (15-17 PC) wskazuje na nadwyżki.
Z 4-fitem ♥ uzgadnia kolor partnera licytując 2♥. Nie ma obaw o zawyżenie licytacji i wynikające z tego ryzyko. Nawet, jeżeli nawet 2♥ trafi do zupełnie bezwartościowej ręki , to zablokuje przeciwników. Jeżeli zaś partner będzie miał cokolwiek więcej, to też zagracie na właściwej wysokości.
W pozostałych przypadkach, gdy Otwierający będzie miał silniejszą rękę, uzyska bardzo dobre rozeznanie co do wspólnych możliwości, co może się przydać choćby wtedy, gdy przeciwnicy wejdą do licytacji.
(pas) | 1♣ |
pas |
1♦! |
pas | 2♥ | pas |
? |
2♠! = nieznana krótkość, ręka inwitująca, siła 8/9 PC, wyjątkowo ładne 7 PC z 5.♥ [Kombinatka]
2BA! = silna ręka z możliwościami szlemikowymi, do 15 PC, IS
3♣/♦ = wartości w licytowanym kolorze, INV
3♥ = 8/9 PC bez krótkości, wartości w ♠, INV
3♠! = > BA, skład 3-4-3-3 i siła przesądzająca końcówkę (10-12 PC)
Otwierający z większą siłą (15-17 PC) i bez 4-fitu nie przyjmuje transferu, wskazując na nadwyżki.
Dysponuje dwoma odzywkami: 1BA lub 1♠ (z 4.♠)
Ręki Otwierającego nie jest łatwo wyliczyć, bo z siłą 15-17 PC nie wchodzi już w rachubę klasyczne otwarcie 1BA, które pozwoliłoby nam wyeliminować duży zakres układów. Z tą siłą jedynym konkurencyjnym otwarciem jest 2♣, które otwieramy z 5+♣ i 4.♦.
Obie powyższe odzywki niewiele też mówią o ilości kart w kolorze partnera - wykluczają jedynie 4., bo wtedy uzgadniamy kolor z przeskokiem.
(pas) |
1♣ |
pas |
1♦! |
pas | 1♠ (15-17) | pas |
? |
PAS = 0-7 PC z 3+♠
1BA! = 4/5.♥ do 7 PC bez 3.♠ i 4.♣
1BA nie jest konstruktywne, więc z 3.♥ lepiej, jak Otwierający wróci na 2♥ a w przeciwnym razie zalicytuje 2♣ jako sign-off
2♣ = 4.♣ bez 3.♠, 0-7 PC
1 pik i 1BA
to 15-17 PC
nie wykluczają 3.♥
2♦! = > 5.♥, ale z 3.♠, do 9 PC, F1
2♥! = 1) zaporowe podniesienie ♠, do 7 PC
2) 4.♠ z krótkością ♣/♦, INV (8/9 PC)
2♠!(♂) => 2/3BA, 4.♥ bez 4.♠ na 8-11 PC, F1, INV+
2BA! = 5.♥ bez 4.♠ na 8/9 PC, INV
3♣ = 5.♣ na 8/9 PC, bez 4.♠, INV
3♦! = > 5.♥ na 10-12 PC, bez 4.♠
3♥(!) = 4.♥ i 4.♠ na 14/15 PC, IS
3♠(♂) = 4.♥ i 4.♠ na 8/9 PC, inwit do 3BA lub 4♠, NF
3BA = 12/13 PC bez 4.♠
- ta odzywka może mieć sens tylko w wyjątkowych sytuacjach np. gdy Otwierający jest na longerze ♣ (tego na razie nie wiemy) i oferujemy mu fit
4♣/♦! = Splinter z 4.♥ i 5.♠ na 11/12 PC
4♥(!) = 4.♥ i 5.♠ na 11/12 PC, bez krótkości
4♠(♂) = 4.♥ i ... /1/ lub /2/... bilansowe , sign-off
1/ 4.♠ na 10-13 PC, albo
2/ 5.♠ na 8-10 PC
Po > ♥ Otwierający bez 4.♠ ma rmożliwość wskazania nadwyżek z siłą na poziomie 15-17 PC odzywką 1BA. Nie wyklucza to 3.♥.
Odpowiadający może PASować albo licytować dalej.
(pas) | 1♣ |
pas |
1♦! |
pas | 1BA | pas |
? |
PAS = 0-7 PC
2♣(!) = do koloru, minimalna ręka Otwierającego to 3-3-3-4
2♦! = 5.♥ powtórny > ♥, siła 8/9 PC lub mniej z intencją sPASowania na 2♥, nie wyklucza 4.♠
2♥(!) = 4.♥ i 4/5.♠ (>) do 7 PC, NF
2♠! = 4.♥ na 8/9 P, INV
2BA! = 5.♠ i 4.♥ na 8/9 P, INV
3♣ = 4+♣, 8/9 PC, inwit do 3BA, ale za jakość ♦ raczej nie odpowiadamy, INV
3♦! = 5.♥, 10-12 PC, GF
3♥(!) = 4.♥ i 4/5.♠, 10-12(15) PC (z 4.♠ możliwe nawet 14/15 PC)
3♠! = sygnalizowane już 4.♥, ale też fit ♣, na 14/15 PC
3BA = 4.♥ na 10-13 PC, także z 4.♠
« poprzednia | następna » |
---|