strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Otwarcie 1trefl Schematy Szuflada Trasera

Szuflada Trasera

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Szuflada Trasera
Odpowiedź 2trefle
Odpowiedź 2karo
Odpowiedź 2kier
Odpowiedź 2pik
Odpowiedź 1BA
Wszystkie strony

Opisana tutaj tytułowa konwencja odpowiedzi na otwarcie 1♣ dotyczy układów z longerem 6+.

Opiera się na następujących założeniach co do siły ręki Odpowiadającego:

  1. przy sile 13+PC longer w kolorze licytowanym;
  2. przy sile 7-12 PC longer w kolorze bezpośrednio wyższym;
  3. słaba ręka z longerem w kolorze o dwa oczka wyższym.

* * * * *

Odpowiedź 2♣! oznacza kolor 6+:

1/ ♣ w sile 13+PC

2/ w sile 7-12 PC

3/ do 6 PC

     1♣    
    pas  
     2♣!   
    pas                         
?

2(!) = 12-14 PC

PAS = do gry - wariant /2/, 7/8 PC

2 = słabe 6+, do gry - wariant /3/

2♠! ("czwarty kolor") = "wybierz 2BA lub 3", oczywiście na 6+, 9/10 PC - wariant /2/,  F1

2BA! = b. silna ręka na ♣, próba szlemikowa, IS

3♣ = na ♣ 13-15 PC, skład silnie niezrównoważony, propozycja zagrania 5♣

to cienkie rozróżnienie, równie dobrze można przejść przez 2BA

3 (♂) = 6+ w sile 11/12 PC, inwit do 3BA, NF

3/♠ = te odzywki mamy na razie wolne, można je wykorzystać do licytacji układowych rąk

3BA = z bilansu, ręka oparta na ♣ - wariant /1/

2! = 15-17 PC

PAS = całkiem słabe 6+, do gry - wariant /3/

2♠! (czwarty kolor) = "wybierz 2BA lub 3", na 6+, 7 PC - wariant /2/ najsłabszy, INV

2BA! = silna ręka na ♣, próba zagrania szlemika, IS

3♣! = > ręka słaba (8/9 PC) albo zaproszenie do 5 (11/12 PC), ręka niezrównoważona - wariant /2/

3(!) = do koloru, automat

PAS = do gry

3/♠! = silny wariant z krótkością , GF

3 = > 6+ na 8/9 PC, INV do 3BA

3(♂) = 6+ na 6(5) PC, INV

3! (czwarty kolor) = > 3BA, na 6+, na 10-12 PC - wariant /2/ najsilniejszy, 

3BA = silne ♣ na 13-15 PC

2♠ = 5+♠ na 18+PC bez fitu 

PAS = bardzo słaby na , ale z fitem ♠

2BA! = silna ręka na ♣, 13+PC, jesteśmy min. w szlemiku, IS

3♣! = na , wariant /2/, nie wyklucza fitu ♠, GF+

3! = > , dramatyczny brak fitu ♠, bardzo słaba ręka - wariant /3/

3! = > 3BA brak fitu ♠ - wariant /3/ 5/6 PC

3/4♠ (♂) = fit ♠

2BA!= 18+PC, bez 5.♠ i bez cienia fitu , NF

ręka na kolorach młodszych, coś w rodzaju 4-1-4-4 lub bardziej niezrównoważone, ale bez 6. młodszej

PAS = dopuszczalny z całkowitym minimum

3♣/ = wariant bardzo słaby, już z 3-fitem w licytowanym kolorze, sign-off

3! = > ♠, 3-fit ♠ - wariant /3/ słaby, NF 

3! = > 3BA, bez 3.♠ - wariant  /3/ na 5/6 PC albo wariant /2/ na 7/8 PC

3BA(♂) = z 3.♠ - j.w.

4♣ = wariant /1/, dalej już conajmniej szlemik, IS+

4 = wariant /2/ z 6+ na 11/12 PC, IS

4! = > ♠, z 4.♠ w wariancie /2/, czyli 6. z siłą 9/10 PC

4♠! = > 4BA/5 w wariancie /2/ z siłą 9/10 PC 

3♣/♦ = 6+licytowana na 18+PC bez cienia fitu , NF

3 (!) = do koloru na 18+PC, ale NF

3♠ = 6+♠, "jeśli masz cokolwiek to zalicytuj 4♠"

3BA = bez fitu , do gry


* * * * *

Odpowiedź 2! oznacza kolor 6+:

1/ na 13+PC

2/ w sile 7-12 PC

3/ do 6 PC

       1♣             pas    
       2!     
      pas                                 
?

2(!) = 12-14 PC

PAS = 6+, do gry - wariant /1/ z 7/8 PC

2♠ = słaby 6+♠, do gry

2BA! = b.silna ręka na , próba szlemikowa, IS

3♣! = > 6+, 9(8) PC lub 12 PC, INV - wariant /2/ średni

3(!) = do koloru "nie widzę końcówki", sign-off

3♠! = "mam 6. i 12 PC", GF

w zasadzie można od razu zalicytować 3♠!

3 = 6+ w sile 13-15 PC, skład niezrownoważony, inwit do 5

3 (♂) = silny nwit do końcówki na 6., ok 10/11 PC

3♠! = "mam 6. i 12 PC", GF - jeśli nie ma innej propozycji...?

3BA = z bilansu, ręka oparta na - wariant /1/

2♠! = 15-17 PC, F1

PAS = 6+♠, słabe, do gry

2BA! = b. silna ręka na , próba szlemikowa, IS

Uwaga: 3♣/♦/♥ odbiegają od opisu schematu ale są bardzo wygodne, więc jeszcze do rozważenia

3♣! = > 6+, ręka minimalna (7 PC), inwit do 4 

3= > 6+ na ok. 8/9 PC, INV

3! = > ♠, 6+♠ na 5/6 PC, INV

3♠! = > 3BA lub na 4, ręka na 6+, 10-12 PC przesądza końcówkę, GF

Uwaga: chociaż 3♠ mogło być inwitem ♠ (podniesienie), to chodzi o to, żeby nie zajmować koloru , w związku z czym zamieniono odzywkę z 3

3BA(!) = silne  na 13-15 PC

2BA! = bez fitu ♠ i bez własnego koloru 6+ na 18+PC 

ręka oparta na młodszych kolorach, typu 1-4-4-4 lub nieco bardziej niezrównoważona

PAS = wchodzi w rachubę z absolutnym min.

3♣/(!) = do koloru już z 3. w licytowanym kolorze - wariant /3/

3! = > ♠, nadwyżki długości, powtórny transfer, wariant /3/, F1

3♠! = > 3BA - wariant /3/ bez 3. na 5/6 PC, 

3BA (!) =  j.w. z 3.

4♣! = > 6+ na 13+PC

4! = > 6+, 7/8 PC

4 = j.w. 9/10 PC 

4♠! = j.w. 11/12 PC

4BA! = pozostało tylko spytać o wartości...

3♣// = 6+ licytowana bez cienia fitu ♠, 18+PC

3♠ (!) = do koloru z fitem ♠ i na 18+PC, ale NF

3BA = j.w. ale ręka samodzielna do gry, sign-off


* * * * *

Odpowiedź 2! oznacza kolor 6+:

1/ na 13+PC

2/ w sile 7-12 PC

      1♣  
    pas   
     2!    
      pas                              
?

2(!) = 12-14 PC

PAS = 6+, do gry - wariant /2/ słaby

2BA! =  b.silna ręka na , próba szlemikowa, IS

3♣! "czwarty kolor" = > 6+♠, 9(8) PC - wariant /2/ napięty

UWAGA: warto byłoby zamienić 3♦ i 3♥ ale na razie kłóciłoby się to z opisem schematu

3= > 6+♠, "wybierz rodzaj końcówki" - 12 PC - wariant /2/ GF

3 = 6+ na 14/15 PC, skład silnie niezrównoważony, GF+ ????

3♠ = 6+♠, 10/11 PC, INV

3BA = z bilansu, ręka oparta na - wariant /1/

2BA! = 15-17 PC

WARIANT I 

rebid Otwierającego zabrał nam standardowe 2BA, jako inwit szlemikowy - wykorzystujemy więc 3♦?

3♣! = ręka minimalna (7 PC) na ♠, INV

3= 6+♠ na ok. 8/9 PC, INV

3! = > ♠/BA - ręka na , siła 10-12 PC przesądza końcówkę, GF

tradycyjnie, nawet z tą ręką nie zajmujemy koloru ♠

3♠! = 6+ na 16+PC, IS

ten transfer nie zmienia ręki zajmującej kolor  , ale 3 było nam potrzebne jako >♠ 
Otwierający i tak ma możliwość przekazać istotne informacje  

3BA = zniechęca, ręka minimalna (15 PC) i brak fitu

4♣/! = cuebid, z fitem

4 = ręka minimalna z marnym fitem (xx)

3BA(!) = silne  na 13(14) PC

WARIANT II

3♣! = ręka minimalna (7 PC) na ♠, INV

3= 6+,  bardzo silna ręka, IS - drugi "czwarty kolor" zamiast 2BA

UWAGA: lepsza byłaby zamiana odzywek 3 i 3♠ ale na razie nie jest to zgodne z opisem schematu

3! = > ♠/BA - ręka na , siła 10-12 PC przesądza końcówkę, GF

3♠! = 6+♠ na 8/9 PC, INV

3BA(!) = silne  na 13(14) PC 

3♣! = zawsze z 18+PC

3! = > , siła 13+PC, IS+

oczywiście, bez fitu nie przyjmujemy transferu i licytujemy swój kolor

3! = > 6+♠

3♠ (!) = do koloru, z fitem

3BA = 9/10 PC bez krótkości

4♣//! = cuebid krótkościowy, 9/10 PC

4♠ = 7/8 PC, propozycja kontraktu

5♣//! = cuebid krótkościowy, 11/12 PC

®! = pytanie o wartości


* * * * *

Odpowiedź 2♠ dajemy z siłą 13-15 PC bez 4. starszej i 6+ młodszej, w składzie różnym od (3-3-3-4). Możliwa jest 5. młodsza.

Do tej odpowiedzi eksperymentalnie wprowadzamy ręce typu 5-4 w kolorach starszych w tej samej sile 13-15 PC. Odpowiednio modyfikujemy Zawrotkę odciążając niektóre odpowiedzi do przedziału węższego 7-12 PC, zamiast 7-15 PC.

(pas)   1♣ 
 pas 
  2♠
pas ?

2BA! = 15-17 PC

dysponujemy siłą 28-32 PC, są więc szanse na grę premiową, ale raczej wtedy, gdy żadna z rąk nie jest minimalna

3♣/ = 5. licytowana (z założenia bez 4. starszej), bez krótkości, GF

3//♠(!) = góra otwarcia, wartości w kolorze

3BA = do gry, dolna granica otwarcia

3/♠ (!) = dwuznaczne: krótkość w kolorze licytowanym (1-3)-(4-5) albo 5-4 w starszych z licytowaną 5.

3♠! (po 3) = A(x) lub wyłączenie w , stwarza szansę gry premiowej w młodszy

3BA = wariant ze starszymi, NF

4♣/ (!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości

3BA = wartości w kolorze krótkości partnera, NF

4♣/♦ = licytowana krótkość na obu starszych

4♥ = (5-4)-2-2 z licytowaną uprzednio 5. starszą

3♠ (!) = dwuznaczne: krótkość w kolorze licytowanym 1-3-(4-5) albo 5-4 w starszych z licytowaną 5.♠

po tym rebidzie mamy mniej miejsca na wymianę informacji, więc uzgadniamy kolor do wys 4BA

3BA = wartości w kolorze krótkości partnera, NF

4♣/♦ = licytowana krótkość na obu starszych

4♥ = (5-4)-2-2 z licytowaną uprzednio 5. starszą

4♣ (!) = bez zatrzymania w kolorze krótkości

4♦ = 5.♦, GF

4♥ (!) =  wariant z licytowaną uprzednio 5. starszą, dół odpowiedzi

4♠! = uzgadnia ♣, pyta o wartości

(tak zyskujemy więcej miejsca na sprawdzenie wartości niż przez 4BA)

4BA = wariant z licytowaną uprzednio 5. starszą, góra odpowiedzi

3BA = w składzie zrównoważonym bez 4 starszej i 5 młodszej, różny od 3-3-(3-4), a więc praktycznie tylko (2-3)-4-4, NF

4♣ (!) = uzgadnia ♣, ręka nie minimalna, pyta oo wartości

4BA (!) = ogólny inwit szlemikowy, ręka maksymala - "jeśi też masz górę, to pokaż jeszcze wartości", NF

3♣(!) = 12-14 PC

3 = 5. licytowana bez 4. starszej, bez krótkości, min. 2.♣ (3-3-5-2)

warto tę odzywkę przeznaczyć na wskazanie lukowego koloru starszego

3/♠!= krótkość w kolorze licytowanym (1-3)-(4-5)  albo 5-4 w starszych z licytowaną 5.

tak licytujemy w zasadzie tylko po to, aby uniknąć beznadziejnego kontraktu 3BA

3BA = inne, do gry

4♣/♦ = licytowana krótkość na obu starszych

4♥ = (5-4)-2-2-2 z licytowaną uprzednio 5. starszą

3! = 12-14 PC, 4-4-1-4

3/4/♠ = możemy zagrać na 7. atutach, 3-INV/4-do gry

3BA = do gry

4♣ = uzgadnia kolor, INV

4! = 5-4 na starszych, zalicytuj najbliższą 3.

3/♠ = 12-14 PC, 4. licytowana (bez 5.♣), propozycja 3BA lub gry na 7 atutach


* * * * *

Odpowiedź1BA zostawiamy na koniec, gdyż tylko w części dotyczącej słabego transferu na realizuje omawiany tutaj schemat.

Odpowiedź 1BA! dajemy z bardzo słabą ręką (do 6/7 PC) na 6+ albo z ręką bardzo silną 16+PC na każdym składzie, z wyjątkiem koloru 6+.

W wariancie z 6+ Odpowiadający nie ma 4. starszej.

Otwierający z reguły przyjmuje transfer licytując 2. Może też zalicytować 2♣, a o wyborze decyduje długość koloru ♣ i fit .

W przedziale 12-14 PC nie ma ręki, z ktorą Otwierający miałby samodzielny kolor ♣ bez 2+fitu . Jedyny układ z krótkością  to 4-4-1-4, ale wtedy też chyba najlepiej przyjąć transfer. Zatem rebid 2♣ oznaczać musi longera ♣ na 15-17 PC.

W tym wariancie nie mamy możliwości, a nawet potrzeby licytowania Zawrotki. Niemniej, w ten sposób tracimy bardzo przydatną forsującą odzywkę. Aby temu zaradzić, przynajmniej częściowo, rozszerzamy zakres siłowy rebidów 2/♠ na 18-21 PC.

       1♣             pas    
       1BA!     
      pas                                 
?

2♣ = krótkość , ale 5+♣, 15-17 PC, sign-off

2/♠ = 5. licytowana

2BA = bez 5., dalsza licytacja jest naturalna - szukamy koloru do gry, oczywiście poza 

3♣ = 6+♣, nie wyklucza 4. starszej

3= 5.♣ bez 4. starszej

3/♠ = 5.♣ i 4. licytowana

3BA = minimum (16 PC) i brak uzgodnionego koloru

4♣(!) = uzgadnia ♣ i pyta o wartości

4! = uzgadnia kolor starszy i pyta o wartości

3♣(!) = bez 4. starszej, uzgadniamy ♣

3//♠! = cuebid

2(!) = do koloru, 12-17 PC, sign-off

2BA = 18-20 PC, NF

3♣! = > , w zasadzie ręka b. słaba, sign-off

3/♠! = licytowana krótkość, ręka jednokolorowa, 6/7 PC, INV do 5

3BA (♂) = 6/7 PC, do gry

3♣//♠ = 5/6. licytowana na 22/23 PC

3() = 21/22 PC z fitem , INV

* * * * *

Poprawiony: środa, 01 stycznia 2014 10:58  

Zmiany w TRASERze

Zawrotka - doprecyzowanie
licytacji z układami 5-4

02-09-2013

Zmiany w otwarciu 1BA
Po supertransferze 2 karo

25-03-2013

Skończone otwarcie 1 karo
Kompletny Traser 

29-08-2012

Silny Otwierający licytuje po 1pik
swój kolor, 
co dalej? - zajrzyj
23-07-2012

Dodane przykłady po Zawrotce
i odpowiedzi 3trefle/karo - zajrzyj

18-07-2012

Prac nad otwarciem 1 karo
potrwają do końca lipca
18-07-2012


Menu użytkownika


Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.