Opisana tutaj tytułowa konwencja odpowiedzi na otwarcie 1♣ dotyczy układów z longerem 6+.
Opiera się na następujących założeniach co do siły ręki Odpowiadającego:
- przy sile 13+PC longer w kolorze licytowanym;
- przy sile 7-12 PC longer w kolorze bezpośrednio wyższym;
- słaba ręka z longerem w kolorze o dwa oczka wyższym.
* * * * *
Odpowiedź 2♣! oznacza kolor 6+:
1/ ♣ w sile 13+PC
2/ ♦ w sile 7-12 PC
3/ ♥ do 6 PC
2♦(!) = 12-14 PC
PAS = do gry - wariant /2/, 7/8 PC
2♥ = słabe 6+♥, do gry - wariant /3/
2♠! ("czwarty kolor") = "wybierz 2BA lub 3♦", oczywiście na 6+♦, 9/10 PC - wariant /2/, F1
2BA! = b. silna ręka na ♣, próba szlemikowa, IS
3♣ = na ♣ 13-15 PC, skład silnie niezrównoważony, propozycja zagrania 5♣
to cienkie rozróżnienie, równie dobrze można przejść przez 2BA
3♦ (♂) = 6+♦ w sile 11/12 PC, inwit do 3BA, NF
3♥/♠ = te odzywki mamy na razie wolne, można je wykorzystać do licytacji układowych rąk
3BA = z bilansu, ręka oparta na ♣ - wariant /1/
2♥! = 15-17 PC
PAS = całkiem słabe 6+♥, do gry - wariant /3/
2♠! (czwarty kolor) = "wybierz 2BA lub 3♦", na 6+♦, 7 PC - wariant /2/ najsłabszy, INV
2BA! = silna ręka na ♣, próba zagrania szlemika, IS
3♣! = > ♦, ręka słaba (8/9 PC) albo zaproszenie do 5♦ (11/12 PC), ręka niezrównoważona - wariant /2/
3♦(!) = do koloru, automat
PAS = do gry
3♥/♠! = silny wariant z krótkością ♦, GF
3♦ = > 6+♦ na 8/9 PC, INV do 3BA
3♥(♂) = 6+♥ na 6(5) PC, INV
3♠! (czwarty kolor) = > 3BA, na 6+♦, na 10-12 PC - wariant /2/ najsilniejszy,
3BA = silne ♣ na 13-15 PC
2♠ = 5+♠ na 18+PC bez fitu ♥
PAS = bardzo słaby na ♥, ale z fitem ♠
2BA! = silna ręka na ♣, 13+PC, jesteśmy min. w szlemiku, IS
3♣! = na ♦, wariant /2/, nie wyklucza fitu ♠, GF+
3♦! = > ♥, dramatyczny brak fitu ♠, bardzo słaba ręka - wariant /3/
3♥! = > 3BA brak fitu ♠ - wariant /3/ 5/6 PC
3/4♠ (♂) = fit ♠
2BA!= 18+PC, bez 5.♠ i bez cienia fitu ♥, NF
ręka na kolorach młodszych, coś w rodzaju 4-1-4-4 lub bardziej niezrównoważone, ale bez 6. młodszej
PAS = dopuszczalny z całkowitym minimum
3♣/♦ = wariant bardzo słaby, już z 3-fitem w licytowanym kolorze, sign-off
3♥! = > ♠, 3-fit ♠ - wariant /3/ słaby, NF
3♠! = > 3BA, bez 3.♠ - wariant /3/ na 5/6 PC albo wariant /2/ na 7/8 PC
3BA! (♂) = z 3.♠ - j.w.
4♣ = wariant /1/, dalej już conajmniej szlemik, IS+
4♦ = wariant /2/ z 6+♦ na 11/12 PC, IS
4♥! = > ♠, z 4.♠ w wariancie /2/, czyli 6.♦ z siłą 9/10 PC
4♠! = > 4BA/5♦ w wariancie /2/ z siłą 9/10 PC
3♣/♦ = 6+licytowana na 18+PC bez cienia fitu ♥, NF
3♥ (!) = do koloru na 18+PC, ale NF
3♠ = 6+♠, "jeśli masz cokolwiek to zalicytuj 4♠"
3BA = bez fitu ♥, do gry
* * * * *
Odpowiedź 2♦! oznacza kolor 6+:
1/ ♦ na 13+PC
2/ ♥ w sile 7-12 PC
3/ ♠ do 6 PC
2♥(!) = 12-14 PC
PAS = 6+♥, do gry - wariant /1/ z 7/8 PC
2♠ = słaby 6+♠, do gry
2BA! = b.silna ręka na ♦, próba szlemikowa, IS
3♣! = > 6+♥, 9(8) PC lub 12 PC, INV - wariant /2/ średni
3♥(!) = do koloru "nie widzę końcówki", sign-off
3♠! = "mam 6.♥ i 12 PC", GF
w zasadzie można od razu zalicytować 3♠!
3♦ = 6+♦ w sile 13-15 PC, skład niezrownoważony, inwit do 5♦
3♥ (♂) = silny nwit do końcówki na 6.♥, ok 10/11 PC
3♠! = "mam 6.♥ i 12 PC", GF - jeśli nie ma innej propozycji...?
3BA = z bilansu, ręka oparta na ♦ - wariant /1/
2♠! = 15-17 PC, F1
PAS = 6+♠, słabe, do gry
2BA! = b. silna ręka na ♦, próba szlemikowa, IS
Uwaga: 3♣/♦/♥ odbiegają od opisu schematu ale są bardzo wygodne, więc jeszcze do rozważenia
3♣! = > 6+♥, ręka minimalna (7 PC), inwit do 4♥
3♦! = > 6+♥ na ok. 8/9 PC, INV
3♥! = > ♠, 6+♠ na 5/6 PC, INV
3♠! = > 3BA lub na 4♥, ręka na 6+♥, 10-12 PC przesądza końcówkę, GF
Uwaga: chociaż 3♠ mogło być inwitem ♠ (podniesienie), to chodzi o to, żeby nie zajmować koloru ♥, w związku z czym zamieniono odzywkę z 3♥
3BA(!) = silne ♦ na 13-15 PC
2BA! = bez fitu ♠ i bez własnego koloru 6+ na 18+PC
ręka oparta na młodszych kolorach, typu 1-4-4-4 lub nieco bardziej niezrównoważona
PAS = wchodzi w rachubę z absolutnym min.
3♣/♦(!) = do koloru już z 3. w licytowanym kolorze - wariant /3/
3♥! = > ♠, nadwyżki długości, powtórny transfer, wariant /3/, F1
3♠! = > 3BA - wariant /3/ bez 3.♥ na 5/6 PC,
3BA (!) = j.w. z 3.♥
4♣! = > 6+♦ na 13+PC
4♦! = > 6+♥, 7/8 PC
4♥ = j.w. 9/10 PC
4♠! = j.w. 11/12 PC
4BA! = pozostało tylko spytać o wartości...
3♣/♦/♥ = 6+ licytowana bez cienia fitu ♠, 18+PC
3♠ (!) = do koloru z fitem ♠ i na 18+PC, ale NF
3BA = j.w. ale ręka samodzielna do gry, sign-off
* * * * *
Odpowiedź 2♥! oznacza kolor 6+:
1/ ♥ na 13+PC
2/ ♠ w sile 7-12 PC
2♠(!) = 12-14 PC
PAS = 6+♠, do gry - wariant /2/ słaby
2BA! = b.silna ręka na ♥, próba szlemikowa, IS
3♣! "czwarty kolor" = > 6+♠, 9(8) PC - wariant /2/ napięty
UWAGA: warto byłoby zamienić 3♦ i 3♥ ale na razie kłóciłoby się to z opisem schematu
3♦! = > 6+♠, "wybierz rodzaj końcówki" - 12 PC - wariant /2/ GF
3♥ = 6+♥ na 14/15 PC, skład silnie niezrównoważony, GF+ ????
3♠ = 6+♠, 10/11 PC, INV
3BA = z bilansu, ręka oparta na ♥ - wariant /1/
2BA! = 15-17 PC
WARIANT I
rebid Otwierającego zabrał nam standardowe 2BA, jako inwit szlemikowy - wykorzystujemy więc 3♦?
3♣! = ręka minimalna (7 PC) na ♠, INV
3♦! = 6+♠ na ok. 8/9 PC, INV
3♥! = > ♠/BA - ręka na ♠, siła 10-12 PC przesądza końcówkę, GF
tradycyjnie, nawet z tą ręką nie zajmujemy koloru ♠
3♠! = 6+♥ na 16+PC, IS
ten transfer nie zmienia ręki zajmującej kolor ♥, ale 3♥ było nam potrzebne jako >♠
Otwierający i tak ma możliwość przekazać istotne informacje
3BA = zniechęca, ręka minimalna (15 PC) i brak fitu
4♣/♦! = cuebid, z fitem ♥
4♥ = ręka minimalna z marnym fitem (xx)
3BA(!) = silne ♥ na 13(14) PC
WARIANT II
3♣! = ręka minimalna (7 PC) na ♠, INV
3♦! = 6+♥, bardzo silna ręka, IS - drugi "czwarty kolor" zamiast 2BA
UWAGA: lepsza byłaby zamiana odzywek 3♥ i 3♠ ale na razie nie jest to zgodne z opisem schematu
3♥! = > ♠/BA - ręka na ♠, siła 10-12 PC przesądza końcówkę, GF
3♠! = 6+♠ na 8/9 PC, INV
3BA(!) = silne ♥ na 13(14) PC
3♣! = zawsze z 18+PC
3♦! = > ♥ , siła 13+PC, IS+
oczywiście, bez fitu nie przyjmujemy transferu i licytujemy swój kolor
3♥! = > 6+♠
3♠ (!) = do koloru, z fitem
3BA = 9/10 PC bez krótkości
4♣/♦/♥! = cuebid krótkościowy, 9/10 PC
4♠ = 7/8 PC, propozycja kontraktu
5♣/♦/♥! = cuebid krótkościowy, 11/12 PC
®! = pytanie o wartości
* * * * *
Odpowiedź 2♠ dajemy z siłą 13-15 PC bez 4. starszej i 6+ młodszej, w składzie różnym od (3-3-3-4). Możliwa jest 5. młodsza.
Do tej odpowiedzi eksperymentalnie wprowadzamy ręce typu 5-4 w kolorach starszych w tej samej sile 13-15 PC. Odpowiednio modyfikujemy Zawrotkę odciążając niektóre odpowiedzi do przedziału węższego 7-12 PC, zamiast 7-15 PC.
2BA! = 15-17 PC
dysponujemy siłą 28-32 PC, są więc szanse na grę premiową, ale raczej wtedy, gdy żadna z rąk nie jest minimalna
3♣/♦ = 5. licytowana (z założenia bez 4. starszej), bez krótkości, GF
3♦/♥/♠(!) = góra otwarcia, wartości w kolorze
3BA = do gry, dolna granica otwarcia
3♥/♠ (!) = dwuznaczne: krótkość w kolorze licytowanym (1-3)-(4-5) albo 5-4 w starszych z licytowaną 5.
3♠! (po 3♥) = A(x) lub wyłączenie w ♥, stwarza szansę gry premiowej w młodszy
3BA = wariant ze starszymi, NF
4♣/♦ (!) = uzgadnia kolor i pyta o wartości
3BA = wartości w kolorze krótkości partnera, NF
4♣/♦ = licytowana krótkość na obu starszych
4♥ = (5-4)-2-2 z licytowaną uprzednio 5. starszą
3♠ (!) = dwuznaczne: krótkość w kolorze licytowanym 1-3-(4-5) albo 5-4 w starszych z licytowaną 5.♠
po tym rebidzie mamy mniej miejsca na wymianę informacji, więc uzgadniamy kolor do wys 4BA
3BA = wartości w kolorze krótkości partnera, NF
4♣/♦ = licytowana krótkość na obu starszych
4♥ = (5-4)-2-2 z licytowaną uprzednio 5. starszą
4♣ (!) = bez zatrzymania w kolorze krótkości
4♦ = 5.♦, GF
4♥ (!) = wariant z licytowaną uprzednio 5. starszą, dół odpowiedzi
4♠! = uzgadnia ♣, pyta o wartości
(tak zyskujemy więcej miejsca na sprawdzenie wartości niż przez 4BA)
4BA = wariant z licytowaną uprzednio 5. starszą, góra odpowiedzi
3BA = w składzie zrównoważonym bez 4 starszej i 5 młodszej, różny od 3-3-(3-4), a więc praktycznie tylko (2-3)-4-4, NF
4♣ (!) = uzgadnia ♣, ręka nie minimalna, pyta oo wartości
4BA (!) = ogólny inwit szlemikowy, ręka maksymala - "jeśi też masz górę, to pokaż jeszcze wartości", NF
3♣(!) = 12-14 PC
3♦ = 5. licytowana bez 4. starszej, bez krótkości, min. 2.♣ (3-3-5-2)
warto tę odzywkę przeznaczyć na wskazanie lukowego koloru starszego
3♥/♠!= krótkość w kolorze licytowanym (1-3)-(4-5) albo 5-4 w starszych z licytowaną 5.
tak licytujemy w zasadzie tylko po to, aby uniknąć beznadziejnego kontraktu 3BA
3BA = inne, do gry
4♣/♦ = licytowana krótkość na obu starszych
4♥ = (5-4)-2-2-2 z licytowaną uprzednio 5. starszą
3♦! = 12-14 PC, 4-4-1-4
3/4♥/♠ = możemy zagrać na 7. atutach, 3-INV/4-do gry
3BA = do gry
4♣ = uzgadnia kolor, INV
4♦! = 5-4 na starszych, zalicytuj najbliższą 3.
3♥/♠ = 12-14 PC, 4. licytowana (bez 5.♣), propozycja 3BA lub gry na 7 atutach
* * * * *
Odpowiedź1BA zostawiamy na koniec, gdyż tylko w części dotyczącej słabego transferu na ♦ realizuje omawiany tutaj schemat.
Odpowiedź 1BA! dajemy z bardzo słabą ręką (do 6/7 PC) na 6+♦ albo z ręką bardzo silną 16+PC na każdym składzie, z wyjątkiem koloru 6+.
W wariancie z 6+♦ Odpowiadający nie ma 4. starszej.
Otwierający z reguły przyjmuje transfer licytując 2♦. Może też zalicytować 2♣, a o wyborze decyduje długość koloru ♣ i fit ♦.
W przedziale 12-14 PC nie ma ręki, z ktorą Otwierający miałby samodzielny kolor ♣ bez 2+fitu ♦. Jedyny układ z krótkością ♦ to 4-4-1-4, ale wtedy też chyba najlepiej przyjąć transfer. Zatem rebid 2♣ oznaczać musi longera ♣ na 15-17 PC.
W tym wariancie nie mamy możliwości, a nawet potrzeby licytowania Zawrotki. Niemniej, w ten sposób tracimy bardzo przydatną forsującą odzywkę. Aby temu zaradzić, przynajmniej częściowo, rozszerzamy zakres siłowy rebidów 2♥/♠ na 18-21 PC.
2♣ = krótkość ♦, ale 5+♣, 15-17 PC, sign-off
2♥/♠ = 5. licytowana
2BA = bez 5., dalsza licytacja jest naturalna - szukamy koloru do gry, oczywiście poza ♦
3♣ = 6+♣, nie wyklucza 4. starszej
3♦! = 5.♣ bez 4. starszej
3♥/♠ = 5.♣ i 4. licytowana
3BA = minimum (16 PC) i brak uzgodnionego koloru
4♣(!) = uzgadnia ♣ i pyta o wartości
4♦! = uzgadnia kolor starszy i pyta o wartości
3♣(!) = bez 4. starszej, uzgadniamy ♣
3♦/♥/♠! = cuebid
2♦(!) = do koloru, 12-17 PC, sign-off
2BA = 18-20 PC, NF
3♣! = > ♦, w zasadzie ręka b. słaba, sign-off
3♥/♠! = licytowana krótkość, ręka jednokolorowa, 6/7 PC, INV do 5♦
3BA (♂) = 6/7 PC, do gry
3♣/♥/♠ = 5/6. licytowana na 22/23 PC
3♦(♂) = 21/22 PC z fitem ♦, INV
* * * * *