Otwarcie 1♠ to tradycyjne 5+♠ na 12(11)-17 PC, ale w tej wersji z wieloma istotnymi zmianami, które dotyczą:
- dalszej licytacji po odpowiedzi 1BA;
- licytacji po odpowiedzi 2♣/♦/♥, w tym bezpieczne podniesienie,
- odpowiedzi 2BA,
- wprowadzeniu dwuznacznych przeskoków 3♣/♦/♥ (Duo-Splintery),
- zmianie na konstruktywno-blokujące podniesienia 3♠
* * * * *
Po odpowiedzi 2♣/♦ - w znaczeniu pozytywnym tej odzywki - siła 10+PC gwarantuje w zasadzie wygranie 2BA. Uzgodnianie koloru młodszego nie jest więc priorytetem.
Do priorytetów należy natomiast uzgodnienie koloru otwarcia albo ♥, jeśli są na to szanse. W tym celu wprowadzamy możliwość odpowiedzi 2♥ ze słabszymi rękami i 5+♥. Silniejsze ręce (10+PC) z 5.♥ "wmontujemy" do 2♦, ale już z 4.♥ będziemy je licytować przez seminaturalne 2♣.
Otwierający zawsze musi liczyć się z tym, że partner odpowiadając 2♣/♦ jest słaby z licytowanym kolorem 6+. Zasadniczo, nie powinien więc przekraczać 3 w kolorze odpowiedzi. Rebid Otwierajacego, podnoszący na 3 w tym kolorze, nie musi obiecywać wiele (nawet 2-fit), ale powinien gwarantować 9. lew, co nastąpi, jeżeli Odpowiadający ma fit ♠ (Odpowiadający zalicytował z inwitującą ręką z fitem, nawet w sile 8/9 PC). Jeśli Odpowiadający ma słaby longer młodszy, to i tak z założenia wylądujemy w 3 w tym kolorze.
PAS = słabe, do 6 PC, także bez fitu
1BA! = 7-9 PC bez fitu w kolorze otwarcia, wyklucza 5+♥
Przy sile 7-9 PC odpowiedź może być z 5.♣/♦, np 1-3-(4-5), 2-3-(3-5), ale też np. 2-4-(3-4).
Z 6+♣/♦ licytujemy 2♣/♦ z zamiarem powtórzenia tego koloru.
Do rebidu Otwierającego wprowadzamy podział na trzy strefy siły:
- do 13 PC - PAS, 2♥/♠
- 14/15 PC - PAS/2♣/♦
- 16/17 PC - 2BA i wyższe.
Z tych rebidów tylko 2♣ nie obiecuje 4. w licytowanym kolorze, wtedy jednak Otwierający musi mieć 4.♥.
Zwracam uwagę, że ze słabszą 4.♥ (12/13 PC) Otwierający daje rebid 2♥. To wydaje się przeczyć logice. Ryzykujemy jednak tylko wtedy, gdy trafimy na 1-2-5-5 (z 6+ odpowiada się 2♣/♦), co jest jednak bardzo mało prawdopodobne, ale nawet wówczas partner przeniesie na 2BA i z kolei sami wybierzemy coś do gry.
PAS = do 15 PC, zawsze bez 4.♥ (!)
2♣(!) = nie gwarantuje 4.♣, 14/15 PC, nie wyklucza 4.♥, F1
2♦ = 4+♦, 14/15 PC, nie wyklucza 4.♥, F1
2♥ = 4.♥, 12/13 PC
2♠ = do 15 PC, 6.♠
2BA = 16/17 PC, bez 4.♥, ale możliwa 4. młodsza, INV
3♣/♦(!) = 5. licytowana, 16/17 PC
3♥ = 5.♥ na 16/17 PC, INV
3♠ = 6+♠ na 16/17 PC, INV
Ta odzywka nie obiecuje ♣, mieści wszystkie ręce w sile 14/15 PC bez 4+♦, z którymi licytujemy 2♦. Nie wyklucza 4.♥. Możliwe 6.♠
Uwaga: możliwa 4.♥ w sile 15/16 PC
2♣(!) = 14-17 PC, F1
2♦(!) = 5.♦, NF
- z 6+♦ odpowiemy 2♦
PAS = do gry
2♥ = 4.♥ i krótkość ♦, 14/15 NF
2♠ = 6.♠
2BA! = 5.♠ i 4.♥, 16/17 PC
- niezależnie od tego, czy partner ma 4.♥ to jest inwit
2♥ = 4.♥, NF
2♠ = 2.♠, NF
- skoro Odpowiadający nie zalicytował 2♦/♥ to powinno gwarantować 4.♣ (!), czyli 2-3-4-4
2BA! = zostało praktycznie tylko 1-3-(4-5) i więcej niż minimum siły, NF
PAS/3♣/♦/♥ = do gry
3♣/♦ = 6+♣/♦, INV do 3BA
3♥ = 6+♥, INV
3♠ = fit ♠, wariant /2/, INV
3BA/4♠ = do gry
2♦ = 4+♦, teoretycznie możliwe 4.♥ (5-4-4-0), 14/15 PC
PAS = oczywiste
2♥ = próba uzgodnienia 5.♥, sign-off
2♠ = 2.♠, do gry
2BA! = 4.♥, sign-off
- np. 1-4-3-5 lub 1-4-2-4
3♣/♦/♥ = sign-off
3♣(!) = fit ♦ bez 4.♥, INV do 3BA, ale niepewne ♠
3♦ = 4-fit ♦ bez 4.♥, INV do 3BA, ale niepewne ♣
3♥ = 6+♥, INV
2♥ = 12/13 PC, próba uzgodnienia 4.♥
PAS = z krótkością ♠ i z małą siłą, nawet z 3.♥
2♠ = do gry, nawet z 2.♠
2BA = konstruktywny negat 10/11 PC, INV
3♣/♦ = słabość, w zasadzie 6+ licytowana
3♥ = 4.♥, INV
2♠ = 6.♠ do 15 PC, NF
PAS = oczywiste
2BA! = 8/9 PC z 2-fitem ♠, pytanie o krótkość, INV
2♣/♦/♥! = licytowana krótkość
3♠ = bez krótkości
3♣/♦ = renons ♠, 5 licytowana, w zasadzie 0-4-(4-5), do gry
2♣! = 1) 4+♣, może być z fitem ♠ lub z 4.♥, 10+PC
2) 6+♣, słabe.
3) z fitem ♠ bez 4+♣, 8+PC
Z wariantem /2/ Odpowiadający powtórzy 3♣.
Z uwagi na obecność tego wariantu nawet silne ręce Otwierającego nie muszą forsować do dogranej.
2♦! = 1) 5.♠ bez 4.♥, 12/13 PC - ręka minimalna
2) 6.♠ 14/15 PC
3) 5.♠ z krótkością ♣ bez 4.♥, 14/15 PC
2♥ = 4(5).♥, nie precyzuje siły, F1
2♠ = 6.♠, 12/13 PC, NF
2BA = bez 4.♥, 16/17 PC
3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, wyklucza 4.♥, NF
3♠ = 6.♠, 16/17 PC, NF
2♦! = 1) 5.♠ bez 4.♥, 12/13 PC - ręka minimalna
2) 6.♠ 14/15 PC
3) 5.♠ z krótkością ♣ bez 4.♥, 14/15 PC
2♥(!) ® = przejściowe, prosi o sprecyzowanie wariantu
- prawdopodobnie z 4.♥, ale to nie ma już znaczenia
2♠ = słaba ręka (wariant /1/), do gry
2BA = silniejsza ręka (14/15 PC) z krótkością ♣ i bez 4.♥ (wariant /3/), GF
- praktycznie 5-3-4-1
3♣ = 4+♣, 12/13 PC (wariant /1/)
- z większą siłą podnieślibyśmy odpowiedź na 3♣
3♦ = 5.♠ i 5.♦ (wariant /3/)
- jeszcze bardziej niezrównoważone niż 2BA
3♠ = 6.♠ i silniejsza ręka (wariant /2/), GF
2♠ = 2.♠ i min. siły, do gry
- np. 2-4-3-4
2♥ = 4(5).♥, nie precyzuje siły, F1
2♠ = słaby fit, i min. siły, do gry
- np. 2-3-3-5, 2-3-4-4, także z 3-fitem do 10 PC
2BA! = bez 2-fitu ♠, min. siła, NF
- np. 1-3-4-5
3♣ = słabe 6+♣, do gry
3♦! (4. kolor) = sztucznie uzgadnia ♥, IS
- gdybyśmy mieli tak silną rękę z fitem ♠ to powiemy 2BA
3♥ = najsłabsze
3♠/4♣/♦! = cue-bidy
3♥ = 4.♥, INV
3♠ = 3-fit, ok. 11/12 PC, INV
2♠ = 6.♠, 12/13 PC, sign-off
2BA = bez 2-fitu ♠, min. siła, do gry
3♣ = słabe 6+♣, do gry
2BA = 5.♠ bez 4.♥, 16/17 PC
3♣ = słaby wariant
3♦/♥ = b. dobry longer ♣, IS
3♠ = słabe uzgodnienie z 2.♠, wariant /2/, do gry
3BA/4♠ = do gry
3♣ = 5.♠ na 14/15 PC, do słabego wariantu nawet z 2+♣, bez 4.♥, NF
PAS = słabe na ♣
3♦ = naturalne, GF+
3♥! = sztuczne bez fitu ♠, zatem na ♣, IS
- za dobra ręka na 3BA, np. coś w rodzaju 2-4-3-5
3♠(!) = 3+fit ♣
3BA = 2-fit ♣ bez 4.♥, coś w rodzaju 5-3-3-2
3♠ = 3-fit, min. ręka 8/9 PC, INV
3BA/4♠ = lepsza ręka
3♠ = 6.♠, 16/17 PC
- z takimi nadwyżkami możemy sobie pozwolić na ominięcie 3♣
2♦ to w "pierwszym czytaniu" transfer na ♥
2♦(!) = 1) 4+♦, może być z fitem ♠, 10+PC
2) 6+♦, słabe
3) 5+♥, 10+PC
2♥(!) = domniemanie 5.♥ i słabe uzgodnienie - 3(4)-fit ♥ na 12/13 PC
2♠ = 5+♠ bez 3.♥, 12/13 PC
2BA(!) = 5+♠ z krótkością ♦ na 14/15 PC albo 5.♠ na 16/17 PC
3♣ = 4+♣ bez fitu ♦, 14/15, GF
3♦ = do wariantu /2/ - 5.♠ na 14/15 PC, nie wyklucza 3/4.♥, NF
3♥ = 6+♠ i 3/4.♥, 16/17 PC
3♠ = 6+♠ bez 3.♥, 16/17 PC
- czy wiemy gdzie na 14/15 PC są: 5-4-1-3, 6-3-1-3 ?
- w pierwszej kolejności Otwierający licytuje do wariantu /3/
2♥ = 3(4)-fit ♥, 12/13 PC
PAS = wariant /3/ bez fitu ♠ i bez nadwyżek
2♠ = słaby fit ♠, 10(11) PC, do gry
2BA = bez 4/5.♥ i bez 3-fitu ♠, NF
- gwarantuje 5+♦, np. 2-3-5-3 lub 2-3-6-3
PAS/3♦ = wybór miana do gry
3♠ = 6.♠
3♣! = silny na ♦, nie wyklucza 4.♥, GF+
3♥ = 4.♥
3♠ = 6.♠
3BA = bez fitu ♦
4♣! = dobry fit ♦, cue-bid
4♦/♥! = dobry fit ♦, bez wartości w ♣, cue-bid
3♦ = 6+♦, słabe, do gry
3♥ = 5.♥, INV
3♠ = 3-fit ♠, INV
- nic nie mówi o ♥, Odpowiadający może być na ♦
3BA = 4.♥ bez fitu ♠, sign-off
4♥ = 5+♥, do gry
- tutaj nie mamy miejsca na sprzedanie 6.
2♠ = 5+♠ bez 3.♥, negat 12/13 PC
PAS/3♦ = słabe, do gry
2BA = sign-ff
3♠ = 6+♠
3♣ = 5+♦ i 4+♣
3♥ = 6+♥, F1
3♠ = fit ♠, INV
3BA/4♠ = do gry
2BA = 1) 5+♠ z krótkością ♦ na 14/15 PC
2) 5.♠ na 16/17 PC
3♣! = przejściowe
3♦! = 5.♠ i 3/4.♥ na 16/17 PC
3♥ = 5.♠ i 4+♥ z krótkością ♦ na 14/15 PC
- w zasadzie 5-4-1-3, 5-5-1-2 lub 5-5-0-3
3♠ = 6+♠ na 14/15 PC - wariant /1/
3BA = 5.♠ bez 3.♥, 16/17 PC - wariant /2/
3♦ = słaby na ♦
3♥ = 5+♥ na 10/11 PC, GF
3♠ = fit ♠, INV (8/9 PC)
3♣ = 4+♣, z krótkością ♦,14/15 PC
- coś w rodzaju 5-4-0-4 , 5-3-1-4 lub 5-2-1-5
- Otwierający licytuje do wariantu /2/
3♦ = 5.♠ na 14/15 PC, fit ♦, nie wyklucza 3/4.♥, NF
3♥ = 4+♥, 10+PC, F1
3♠(!) = 3.♥, wariant /1/ lub /3/
- to nie może być 6.♠, bo Otwierający dałby rebid 2BA!; szczególna odzywka niesie szczególne przesłanie - w tym przypadku jest to 3-fit ♥
3BA = brak fitu ♥, sign-off
4♣/♦! = cue-bidy z 4.♥
- można się umówić, że to zawsze Splinter
4♥ = 4.♥ ręce inne niż na 4♣/♦
3♠ = 10(11) PC z fitem ♠, NF
- coś w rodzaju 2-3-5-3
3BA = na ♦ bez fitu ♠, do gry
4♠ = fit ♠, do gry
- wydaje się, że z taką ręką warto podjąć ryzyko ominięcia bezpiecznego poziomu 3♦....
3♥ = 6+♠ i 3/4.♥, 16/17 PC
3♠ = 6+♠ bez 3.♥, 16/17 PC
2♥ = 5+♥ bez fitu ♠, słabe, NF
Warto przyjąć pewne ograniczenia, aby nie stracić z widoku własnej końcówki, np. 7-9 PC z 5.♥ lub nieco słabsze z dłuższym longerem
2♠ = 6+♠, propozycja, NF
3♥ = 3/4-fit ♥, INV
4♥ = w zasadzie 4-fit ♥, b.dobra siła
2♠ = do 8 PC, sign-off
Otwierający pasuje lub z górą siły 16/17 PC inwituje dograną
2BA! = sygnalizuje krótkość [Wywołanie kombinowane ],
3♣! = ® zainteresowanie
3♦ /♥/♠! = odpowiednio licytowana krótkość (3♠ = krótkość ♣)
3♣/♦/♥ = potrzebne uzupełnienie w licytowanym kolorze [Wywołanie kombinowane ]
3♠ = 6+♠
2BA! = z 3+♠ i siłą 13+PC, GF [Ostatnie 2BA] - Uwaga!
3♣/♦/♥! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością licytowaną albo słaba (11-13 PC) z renonsem
3♦/♥/♠! ® = pytanie
3/4♠ (kolor otwarcia) = renons w kolorze odpowiedzi, słaba ręka do 13 PC
- inne odpowiedzi szczeblami, z pominięciem koloru otwarcia
I°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC
II°! = renons w kolorze odpowiedzi, 14/15 PC
III°! = singleton w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC
IV°! = renons w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC
- po wszystkich odpowiedziach następna odzywka typu relay to Blackwood
3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem
3BA = średnia ręka, 14/15 PC, bez krótkości
4♣/♦ /♥ = bez krótkości, 16/17 PC z wartościami w licytowanym kolorze (2H)
4♠ = bez krótkości, do 13 PC, sign-off
3♣! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem
3♦! ® = pytanie
3♥ (I°) = singleton ♣, 14/15 PC
3♠ = renons ♣, słaba ręka do 13 PC
3BA! (II°) = renons ♣, 14/15 PC
4♣! (III°) = singleton ♣, 16/17 PC
4♦! (III°) = renons ♣, 16/17 PC
3♦! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem
3♥! ® = pytanie
3♠ = renons ♦, słaba ręka do 13 PC
3BA (I°) = singleton ♦, 14/15 PC
4♣! (II°) = renons ♦, 14/15 PC
4♦! (III°) = singleton ♦, 16/17 PC
4♥! (IV°) = renons ♦, 16/17 PC
3♥! = średnia (14/15 PC) lub silna ręka (16/17 PC) z krótkością ♣ albo słaba (11-13 PC) z renonsem
3♠! ® = pytanie
3BA (I°) = singleton ♥, 14/15 PC
4♣! (II°) = renons ♥, 14/15 PC
4♦! (III°) = singleton ♥, 16/17 PC
4♥! (IV°) = renons ♥, 16/17 PC
4♠ = renons ♥, słaba ręka do 13 PC
3♠ = ręka słaba, na (11)12/13 PC, z nieznanym singletonem
3BA! = mocna ręka, pyta o kolor singletona
4♣/♦/♥! = singleton
4♣/♦/♥! = szukanie wyłączenia - "partnerze, jeśli w tym kolorze masz krótkość, odpowiadaj jak na Blackwooda , a jeśli nie, to wracaj na nasz kolor"
4♠ = powrót na kolor otwarcia
3♣/♦/♥! = 3/4-fit, (8)-9-(10) PC, krótkość licytowana albo licytowana 6+ w sile 13+PC [Duo-Splinter], - Uwaga!
Otwierający zaklada, że Odpowiadający zalicytował krótkość (jest słaby), więc PAS nie wchodzi w rachubę.
3 w bocznym (!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości, wyczekujące
3♠(!) = krótkość w licytowanym poprzednio i fit ♠, INV
3BA = 6+ w licytowanym poprzednio w sile nie rokującej na szlemika, do gry
4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer w licytowanym poprzednio, GF+
3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami w kolorze domniemanej krótkości (np, KD)
3BA(!) = krótkość w kolorze odpowiedzi, 14-17 PC, sign-off
- przestrzega, jeśli partner jest silny, wystarczy na 4♠, jeśli ma krótkość
4 w kolorze odpowiedzi (!) = blotki (fit), 16/17 PC, GF+
4 w bocznym (!) = niezły fit w kolorze odpowiedzi, 16/17 PC, GF+
3♣(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♣ albo 6+♣ w sile 13+PC, F1
3♦/♥(!) = 14/15 PC, wartości w ♦ lub ♥, wyczekujące
3♠(!) = krótkość ♣ z fitem ♠, INV
3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry
4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♣, GF+
3♠ = słaby (12/13 PC) lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♣ (np, KD)
PAS = krótkość ♣ z fitem ♠
3BA = 6+♣ w sile nie rokującej na szlemika, do gry
3BA(!) = brak fitu ♣ (krótkość), ręka nie minimalna
4♣(!) = blotki w ♣ (fit), siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+
4♦/♥(!) = dobry fit w ♣ (z H) i wartości w licytowanym ♦ lub ♥, 16/17 PC, GF+
3♦(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♦ albo 6+♦ w sile 13+PC, F1
3♥(!) = 14/15 PC, nie obiecuje wartości w ♥(!), wyczekujące
3♠(!) = krótkość ♦ z fitem ♠, INV
3BA = 6+♦ w sile nie rokującej na szlemika, do gry
4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♦, GF+
3♠ = słaby (12/13 PC) lub ze źle trafiającymi wartościami ♦
3BA = brak fitu ♦ (krótkość), 16/17 PC
4♣/♥ = dobry fit w ♦ i wartości w ♣ lub ♥, 16/17 PC, GF+
4♦(!) = dobry fit w ♦, siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+
4♠ = przyjęcie inwitu, blotki ♦ (wyłączenie albo fit), 16/17 PC - "PASuj albo popraw na 5♦"
3♥(!) = 3/4-fit ♠, (8)-9-(10) PC, krótkość ♥ albo 6+♥ w sile 13+PC, F1
3♠ = 12/13 PC lub silniejszy (14/15 PC) ze źle trafiającymi wartościami ♥
PAS = krótkość ♦ z fitem ♠, do gry
3BA = 6+♥ w sile nie rokującej na szlemika, do gry
4♣(!) = pytanie o wartości, samodzielny longer ♥, GF+
3BA = brak fitu ♥ (krótkość), 14-17 PC
- nie mamy miejsca na przejściowe 14/15 PC
4♣/♦ = dobry fit w ♥ i wartości w ♣ lub ♦, 16/17 PC, GF+
4♥(!) = dobry fit w ♥, siła przesądzająca końcówkę (16/17 PC), GF+
3♠ = blokująco-inwitujące, z 4+♠ bez krótkości - Uwaga!
- Otwierający może podnieść tylko z samą górą
3BA! = słaby Splinter, 10/11 PC - dowolna krótkość z fitem 4+
4♣! = rebid, zainteresowanie
4♦/♥/♠! = Odpowiadający wskazuje krótkość „naturalnie”, jedynie 4♠ to krótkość ♣
4♠ = sign-off
4♣/♦/♥! = [silny Splinter] - 12/13 PC
4♠ = do gry, nic nie mówi - Uwaga!
* * * * *
2♠