strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Otwarcie 1 trefl Odpowiedź 1karo

Po odpowiedzi 1karo

Drukuj PDF
(1 Ilość głosów, Średnia 2.00 na 5)
Spis treści
Po odpowiedzi 1karo
Słaby z fitem
Słaby bez fitu
Silny z fitem
Silny bez fitu
B.silny
Wszystkie strony

Po odpowiedzi 1 (transfer na w sile do 15 PC) rebidy Otwierającego podyktowane są przede wszystkim siłą oraz  fitem w kolorze partnera bądź jego brakiem. I tak:

  • z siłą 12-14 PC i 3/4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 1,
  • z siłą 15-17 PC i 4- fitem Otwierający przyjmuje transfer na wys. 2,
  • z siłą 18+PC i 3+fitem Otwierający licytuje pytanie 2,
  • z siłą 12-14 PC i bez fitu Otwierający licytuje 2♣,
  • z siłą 15-17 PC i bez 4-fitu Otwierający licytuje 1♠ (z 4.♠) lub 1BA,
  • z siłą 18+PC i bez fitu Otwierający licytuje 2 lub wyżej.

* * * * *

Przyjęcie przez Otwierającego transferu 1 (zalicytowanie 1) oznacza 3/4-fit i siłę 12-14 PC. 

Pamiętajmy, że Otwierający nie ma rąk zrównoważonych bez 4. starszej (z takimi rękami otwiera 1BA), ani rąk typu (1-3)-4-5 i x-x-x-6+ (wtedy otwiera 2♣). Jeśli ma tylko 3. to musi mieć 4.♠, bo jakąś 4. starszą ma.

(pas) 1♣  pas   1!  
pas 1® pas ?

PAS = słaba, nieukładowa ręka

1♠ = 4. i 4/5.♠, słabe, NF

- poszukiwanie lepszej częściówki (Otwierający może mieć tylko 3.)

PAS = mam 4.♠

2 = mam 4., do gry

1BA! = 4., konstruktywne sign-off (9/10 PC)

- to może być kontrakt ostateczny, ale też pozwala stronie Otwierającej zbilansować rozdanie i skontrować wchodzących przeciwników; kontra winna obiecywać 3+kart w kolorze przeciwnika

 
Uwaga: rebidy 2♣/ uzyskały nowe znaczenie!
 

2♣ = 4. i 5+♣, do gry

- Otwierający ma 3/4.♣, więc przy uzgodnionych jako tako ma to sens tylko z 5+♣

2! = 1) słabe 5. (konstruktywny blok) lub
            2) 4. i 4.♠, INV

- czy licytować z wariantem, skoro można sPASować /1/? Wydaje się, że warto, jeśli oceniamy, że przeciwnicy wejdą do licytacji i uzgodnią jakiś kolor.

- można byłoby zamienić wariant /1/ z podniesieniem 2, ale należałoby to zgrać z innymi sekwencjami, w których przyjęto inną filozofię. Chodzi o łatwość zapamiętania tego mechanizmu. 

- zaletą tego rozwiązania jest utrzymywanie w niepewności LHO Otwierającego; po PASie Odpowiadającego decyzja co do wznowienia licytacji należy już tylko do drugiego obrońcy.

2 ® = automat

- Otwierający przyjął transfer, więc ma 3/4.

PAS = wariant /1/ - Odpowiadający jest słaby

2♠ = wariant /2/ - 4.♠, INV

PAS = 4.♠, dół otwarcia

2BA(!) = wartości w , średnia ręka, nie mówi, który kolor uzgadnia

- Odpowiadający wybiera wysokość kontraktu, Otwierający wybiera miano

3(!) = "chcę grać częściówkę"

PAS/3♠ = wybór koloru do gry

4(!) = "chcę grać końcówkę"

PAS/4♠ = wybór koloru do gry

3♣(!) = wartości w ♣, średnia ręka, nie mówi, który kolor uzgadnia

3/4(!) = wybór wysokości kontraktu

PAS/3/4♠ = wybór koloru do gry

3! = krótkość , nie mówi, który kolor uzgadnia

3/4(!) = wybór wysokości kontraktu

PAS/3/4♠ = wybór koloru do gry

3 = 4., słabość, do gry

3♠ = uzgadnia ♠, średnia ręka, INV

4/♠ = do gry

2(♂) = 5., słaby kolor atutowy bez krótkości, INV   Nowość!

2♠! =  5.♥  [Kombinatka]
              1) nieznana krótkość, INV
                  2) na 13-15 PC, słaby kolor atutowy, GF   Nowość!

2BA! ® = pytanie

3♣//! = 11/12 PC i licytowana krótkość (3 = krótkość ♠) 

3BA = 5. na 15(14) PC, słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4"

3 = brak zainteresowania dograną

 
Z 4. i 5.♠ INV/GF Odpowiadajacy licytuje rebid 2/3BA 
 

2BA! = 5.♠ i 4., INV

3♣/(!) = 5. i wartości w licytowanym kolorze, INV+

3 = słaba ręka

3♠/4/♣ (drugi młodszy) = kolor lukowy, ładna ręka

3BA(!) = ładna ręka bez koloru lukowego

4 = ładna ręka, 4. 

3(♂) = 4. i 4.♠, GF

3♠! = > 3BA, 4.,  skład różny od 3-4-3-3 - "wybierz 3BA lub 4"

3BA = 4. i 5.♠ na 13-15 PC  

4(♂) = 5., do gry


* * * * *

Jeśli Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu , to musi mieć 2. i 4.♠. Licytuje wówczas 2♣. Odzywka ta obiecuje 4.♣ (z 5.♣ otworzyłby 2♣).

Ponieważ ręka Otwierającego została precyzyjnie zdefiniowana co do siły i składu, tj. 4-2-3-4, większość odzywek Odpowiadajacego stanowi zapowiedź ostatecznego kontraktu, a pozostała część, licytowana nieekonomicznie, uzgadnia licytowany kolor i jest inwitująca.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas 2♣(!)  pas
?

PAS = do gry

2//♠/BA = do gry

3♣///♠ = uzgadnia kolor, INV

3BA/4/♠ = do gry


* * * * *

Otwierający z siłą 15-17 PC uzgadnia kolor partnera wprost tylko z fitem 4-kartowym. Uzgodnienie nie wyklucza 4.♠, ale nie próbujemy jej już uzgadniać.

Odpowiadający może sPASować, zainwitować lub zapowiedzieć końcówkę, albo próbować zainteresować Otwierającego grą premiową. Pamiętajmy, że jego siła może sięgać 15 PC.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 2
pas ?

PAS = słaba ręka

2♠! ® = Kombinatka
             1) krótkość w bocznym kolorze, INV
                  2) słaby kolor atutowy, GF   Nowość!
                      3) krótkość w bocznym kolorze, IS   Nowość!

2BA! ® = pytanie

3♣//! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♠, tylko słabe), INV 

- 3 nie może być silne, bo grozi PAS

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/ Nowość!

3♠! = krókość, wariant /3/, GF   Nowość!

3BA = 4. i słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4", NF   Nowość!

3 = brak zainteresowania dograną, jestem słaby

2BA! = 5-4-2-2 (bez krótkości), INV

3♣/(!) = 4/5. i wartości w licytowanym kolorze, brak krótkości, INV

3(♂) = 4., słaby kolor atutowy, INV   Nowość!

3♠! => 3BA,  propozycja kontraktu, teoretycznie nie wyklucza 5.♠, do gry 

3BA! = 4. i 5.♠, góra odpowiedzi (13-15 PC), bez krótkości IS

4♣/(!) = que-bid honorowy, krótkość, IS

4 = do gry

Uwaga: Przy tej sile Otwierającego wykorzystujemy wywołanie kombinowane do wskazania przez Odpowiadającego krótkości także z rękami bardzo silnymi. Nowość!



* * * * *

Otwierający z większą siłą (15-17 PC) nie przyjmuje transferu na wys. 1, wskazując na nadwyżki rebidami 1♠ (z 4.♠) lub 1BA.

Uwaga:
Wykorzystamy rebid 1♠ wykorzystamy dodatkowo na ręce silniejsze - do 18(19) PC. Typowa zapowiedź 2BA lokuje bowiem Otwierającego stosunkowo wysoko, a każda nieudana próba uzgodnienia ♠ przez Odpowiadającego wpędzałaby już w 3BA.

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1♠
pas ?

PAS = 3/4-fit ♠ bez szans na końcówkę

1BA = do gry

Ponieważ Odpowiadający może mieć nawet 5., Otwierający z 3. może spróbować uzgodnić ten kolor, pod warunkiem jednak, że ma też 3.. Bez 3. może uzgodnić wprost kolor Odpowiadającego - 2.

2(!) = 3. i 3., tj. 4-3-3-3

2 = 3. bez 3. do gry

2♣ = 4+♣, do gry

2! => 5., F1

2 = 2/3.

PAS = słaba ręka

2♠! = Kombinatka, INV

2BA! ® = zainteresowanie

3♣//! = krótkość (3 = krótkość ♠), INV

3♠(!) = .......?

3BA = 5., słaby kolor, GF

3(!) = tylko 2. i min. siły

3BA = tylko 2., ale max. siły

2BA = bez 3.♠, INV

3♣/! = wartości, INV

3(!) = wartości w ♠, INV

3♠! = > 3BA

2♠(!) = krótkość , 4-1-3-5

2BA(!) = krótkość , 4-1-2-6

2(!) = > BA, INV

2♠(♂) = z fitem ♠, 6/7 PC, INV

Ten wariant wykorzystamy, jako słaby inwit do 18/19 PC Otwierającego

PAS = do 17 PC

3♠ = "nie jestem do końca zdecydowany - może masz jakieś nadwyżki?", NF

4♠ = do gry

 Przykład (M) - 23 kwietnia 2014  - B.silny rebid 1pik
Modyfikacja, to jest oryginał. Podniesienie N na 2BA jest dość ryzykowne, gdyż grozi PAS i nieuzgodnienie ♠. W wielu przypadkach wygranie 2BA może też natrafić na problemy.

2BA! = z fitem - Kombinatka
             1) krótkość w bocznym kolorze, INV
                  2) słaby kolor atutowy, GF   Nowość!
                      3) krótkość w bocznym kolorze, IS   Nowość!

3♣! ® = pytanie

3/! = licytowana krótkość (3 = krótkość ♣), INV+ 

- Otwierający licytuje do wariantu /1/

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/   Nowość!

3! = krókość ♣, wariant /3/ (Odpowiadający ma przecież 4.), IS   Nowość!

3♠ = z fitem ♠, słaby kolor atutowy, INV

3BA = 4. i słaby kolor atutowy - "PASuj lub zalicytuj 4", NF   Nowość!

3 = brak zainteresowania dograną, jestem słaby

3♣//! = 4/5. i wartości w licytowanym kolorze, brak krótkości, INV

3♠! = > bez fitu ♠, 3BA

3BA! = fit ♠, IS

- w zasadzie powinno obiecywać wysokie honory w obu młodszych i ostrzegać przed słabym kolorem

4♣//! = que-bidy honorowe , 4/5.♠, IS

- brak krótkości, z którymi przechodzimy przez 2BA

4♠ = do gry

* * * * *

(pas)   1♣ 
 pas 
 1!  
pas 1BA
pas ?

PAS = bez szans na końcówkę

2♣ = 4+♣, do gry

2! => 5., F1

- nie wyklucza 4.♠ z bardzo słabą ręką

2 = 2/3. - do koloru

PAS = bez widoku na końcówkę

2♠! ® = wywołanie z krótkością -  to też Kombinatka!, INV

2BA! ® = automat

3♣//! = krótkość licytowana (3= krótkość ♠), w zasadzie z 3., INV

PAS/3/4 = werdykt Otwierającego

- każda zapowiedź Odpowiadającego oznacza wariant /3/   Nowość!

3 = bez entuzjazmu, także z 2., sign-off

3BA = 2., nadwyżki siły

2BA = 5., bez krótkości, INV

3 = 5. i słaby kolor atutowy, bez krótkości, INV

3BA = 5. bez krótkości, GF

2♠(!) = 3.♠, krótkość 

- na wypadek, gdyby Odpowiadający miał 4.♠ z bardzo słabą ręką (do 4 PC)

2BA(!) = min. 10-kart w kolorach młodszych (6+♣), graniczna ręka to 2-1-4-6


2 = 4/5.♠ i 4. - "zagrajmy na 7 atutach", słabe

- z 3.♠ Otwierający zawsze wybiera 2♠

2♠! = > BA, INV

2BA! = 4. i 5.♠, INV

3♣/ = 4. i 5+licytowana, INV

3 = 4. i 4.♠ - "zagrajmy na 7 atutach lub 3BA", INV

3♠! = > 3BA, GF

3BA! = 4. i 5.♠ - "PASuj lub popraw na 4♠", NF


* * * * *

Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit , to licytuje sztuczny rebid 2!. W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru. Nie obiecuje jednak w 100%  fitu.

Bez fitu Otwierający ma możliwość zalicytowania swojego koloru lub BA, na różnej wysokości.

(pas)  1♣ 
 pas  1!
pas ?

2! = Zawrotka

2= 5.♠, 18/19 PC

 

2BA = 18/19 PC bez 3-fitu i bez 4.♠ (z 4. dajemy rebid 1♠), może być z 5/6. młodszą, NF

Wariant starszy, bardziej skomplikowany, zawarty jest w opisie otwarcia 1♣

3♣/ = 4. i 5+ licytowana, GF+  Nowość!

3/(!) = ® fit, ale bez nadwyżek

3BA = do gry

inne = nadyżki siły (11/12 PC), cue-bidy

3/♠! (2. szczeble wyżej) = sztuczne, nadwyżki, uzgadnia k. młodszy i pyta o wartości

3BA = bez fitu i bez nadwyżek

- ręka typu 3-2-(6-2), z którą nie zalicytujemy rebidu 3♣/ z powodu braku siły

3(!) = > 5.♠ i 4., 5/6 PC, INV/F1

3♠! => 3BA, sign-off

3BA! = 5.♠ i 4., GF+   Nowość!

3♣/ = 5+licytowana, 20/21 PC

3 = bardzo silnie uzgadnia - "zalicytuj końcówkę już z jednym A lub K", INV+

- nie warto nadużywać tego rozwiązania, gdyż można przejść przez Zawrotę; wadą Zawrotki w tej sekwencji początkowej jest jednak to, że b.słaby Odpowiadający zajmie kolor licytując 2

PAS = bez wartości

3♠/4♣/! = cue-bid

3BA! = wartości w obu młodszych

4 = słaby, do gry

inne = cue-bidy

3♠ = 6+♠, bez fitu , 20/21 PC, INV

3BA = do gry

* * * * *

Poprawiony: czwartek, 15 listopada 2018 21:22  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.