Kolory starsze odgrywają kluczowe znaczenie w ustalaniu miana ostetecznego kontraktu, po każdym otwarciu.
Sprawdźmy jak system Preser umożliwia uzgodnienie najlepszego po otwarciu 1♣ - gdy Odpowiadający ma oba kolory starsze - oraz na ile pozwala na przekazanie informacji o sile, tam gdzie to konieczne do podjęcia właściwej decyzji.
* * * * *
Przypomnijmy naipierw zasady licytacji rąk dwukolorowych z ♥ i ♠ po otwarciu 1♣. To schemat o nazwie Sufler opisany w dziale Konwencje.
Nie będziemy tego artykułu powtarzać, spójrzmy tylko na prosty schemat:
* = 0-4 PC
z 4.♥-4.♠ > ♥
z 4.♥-5.♠ > ♥(♠)*
z 5.♥-4.♠ > ♠(♥)*
z 5.♥-5.♠ > ♠
* * * * *
W przypadku starszych dwukolorówek transfer 1♦ oznaczacza, że Odpowiadający ma ♥ nie dłuższe niż ♠, z wyjątkiem rąk najsłabszych, do 4 PC.
Otwierający najczęściej przyjmuje transfer licytując 1♥, co oznacza 3/4-fit ♥ i siłę 12-14 PC.
(pas) | 1♣ | pas | 1♦! |
pas | 1♥ ® | pas | ? |
1♠ = 4.♥ i 4/5.♠, słabe, NF
- tak zalicytujemy także z 4.♥ i 4.♠ w sile do 10 PC
2♦! = 1) słabe 5.♥ (konstruktywny blok) lub
2) 4.♥ i 4.♠, INV
2BA! = 5.♠ i 4.♥, INV
3♥(♂) = 4.♥ i 4.♠, GF
3BA! = 4.♥ i 5.♠ - "wybierz kolor do gry"
* * * * *
W przypadku, gdy Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu ♥, to musi mieć 2.♥ i 4.♠. Licytuje wówczas 2♣, które precyzyjnie definiuje jego rękę jako 4-2-3-4.
W tej sytuacji Odpowiadający licytuje w kolor uzgodniony, niekiedy w sposób nieekonomiczny, co jest inwitujące. W rozważanym przez nas zakresie zawsze zostaną uzgodnione ♠.
(pas) | 1♣ |
pas | 1♦! |
pas | 2♣ | pas |
? |
2♠ = 4/5.♠, do gry
3♠ = uzgadnia kolor, INV
4♠ = do gry
* * * * *
Otwierający z siłą 15-17 PC uzgadnia kolor Otwierającego wprost tylko z fitem 4-kartowym. Problem ewentualnego szukania uzgodniania nawet z 5.♠ mamy wówczas rozwiązany, gdyż zgodnie ze sztuką większe perspektywy zwykle daje gra na rozkładzie 4:4.
(pas) | 1♣ |
pas |
1♦! |
pas | 2♥ |
pas | ? |
PAS = słaba ręka
2♠! ® = Kombinatka 4/5.♥, nie wyklucza 5.♠ (tylko z 4.♥),
1) krótkość w bocznym kolorze, INV
2) słaby kolor atutowy, GF
3) krótkość w bocznym kolorze, IS
2BA! ® = pytanie
3♣/♦/♥! = licytowana krótkość (3♥ = krótkość ♠, tylko słabe), INV
2BA! = 5-4-2-2, INV
3BA! = 5-4-2-2, IS
4♥ = nie wyklucza 5.♠, do gry
W przypadku uzgodnienia koloru z 4-fitem nie próbujemy informować o drugim longerze, chyba że mamy górę siły i duży układ z szansą na szlemika
* * * * *
Otwierający z siłą 15-17 PC bez 4-fitu ♥ w pierwszej kolejności pokazuje 4♠, jeśli tylko ją posiada (przy tej sile nie musi). W naszych rozważaniach uznacza to, ża mamy uzgodnione ♠. Odpowiadajacy może sPASować, zalicytować końcówkę lub zainwitować ją na różne sposoby.
(pas) | 1♣ |
pas |
1♦! |
pas | 1♠ |
pas | ? |
PAS = z fitem ♠ (w praktyce także 3.) bez widoku na końcówkę
2BA! = 4+fit ♠, z krótkością lub słabym kolorem atutowym, INV
3♣! = zainteresowanie
3♦/♥! = krótkość (3♥ = krótkość ♣)
3♠ = z fitem ♠, słaby kolor atutowy, NF
3BA = z fitem ♠, słaby kolor atutowy, sign-off
3♣/♦/♥! = wartości, z fitem ♠
3BA! = silne uzgodnienie ♠, bez krótkości, IS
- bez fitu licytujemy 3♠! > 3BA
4♣/♦! = krótkość, z fitem, IS
4♠ = 4+fit ♠, do gry
* * * * *
Otwierający z siłą 15-17 PC bez 4-fitu ♥ i bez 4♠ ma tylko jedną odzywkę - 1BA.
Przy okazji warto zwrócić uwagę, że w tym przypadku musi mieć min. 4.♣ (graniczna ręka to 3-3-3-4).
(pas) | 1♣ |
pas |
1♦! |
pas | 1BA |
pas | ? |
2♥(!) = 4.♥ i 4/5.♠, słabe - "wybierz kolor do gry", sign-off
2♠ = z 3-3 w starszych Otwierający zawsze wybiera ♠
2BA(!) = 4.♥ i 5.♠, INV
3♥(!) = 4.♥ i 4/5.♠
3BA(!) = 4.♥ i 5.♠, NF
* * * * *
Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit ♥, to licytuje sztuczny rebid 2♦!. W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru, także o układ w kolorach bocznych. To Zawrotka.
(pas) | 1♣ |
pas | 1♦! |
pas | 2♦! | pas |
? |
2♠! = 4.♥ na 5-10 PC, możliwa 4.♠ w tej sile lub słaba 5.♠ na 5/6 PC, F1
3♥(!) = 4.♥ i 4.♠, 11-15 PC
3BA! = 4.♥ i 5.♠, 7-15 PC
* * * * *
W przypadku transferu 1♥ Odpowiadajacy bedzie miał ♠ nie dłuższe niż ♥, z wyjątkiem rąk bardzo słabych.
Przyjęcie przez Otwierającego transferu (po 1♥ licytuje 1♠) oznacza 3/4-fit ♠ i siłę 12-14 PC.
(pas) | 1♣ | pas |
1♥! |
pas | 1♠(!) | pas | ? |
2♦! = 1) 5.♥ i 4/5.♠, słabe
2) 5.♥ i 4.♠, INV+
2♥ = licytowana 5.♥ i 5.♠, INV
3♥ = 5.♥ i 4.♠, 11/12 PC
4♣/♦! = krótkość, 5+♥ i 5+♠, do 15 PC, IS
4♥ = 5.♥ i 4.♠ bez krótkości, do 15 PC
4♠(♂) = 5.♠, także z 4.♥, bez ambicji szlemikowych, do gry
W przypadku uzgodnienia koloru z 4-fitem nie próbujemy informować o drugim longerze, chyba że mamy górę siły i duży układ z szansą na szlemika
* * * * *
Jeśli Otwierający z siłą 12-14 PC nie ma 3/4-fitu ♠, to musi mieć 2.♠ i 4.♥, czyli 2-4-3-4 - licytuje wówczas 2♣.
Ponieważ ręka Otwierającego została precyzyjnie zdefiniowana co do siły i składu, zatem większość odzywek Odpowiadającego stanowi zapowiedź ostatecznego kontraktu, a część ma charakter inwitu. Interesują nas niektóre z nich, związana z dwoma kolorami starszymi.
(pas) | 1♣ |
pas | 1♥! |
pas | 2♣(!) | pas |
? |
2♥ = 4.♠ i 3/5.♥, do gry
3♥ = 4.♠ i 5.♥, INV
4♥ = j.w., do gry
* * * * *
Otwierający musi mieć na bezpośrednie podniesienie koloru transferu 4.♠ i 15-17 PC. Podobnie jak po transferze na ♥, Odpowiadający nie poszukuje uzgodniania ♥ - teraz najważniejsze jest znalezienie właściwej wysokości kontraktu.
(pas) | 1♣ |
pas | 1♥! |
pas | 2♠ | pas |
? |
2BA! = także z 5.♥ i z krótkością
3♥ = 4/5.♠ i wartości w ♥, możliwa 5.♥, ale bez krótkości, INV
4♣/♦! = krókość, 5.♥ i 5.♠, IS
4♠ = możliwa 5.♥, do gry
W przypadku uzgodnienia koloru z 4-fitem nie próbujemy informować o drugim longerze, chyba że mamy górę siły i duży układ z szansą na szlemika - 4♣/♦!
* * * * *
Z siłą 15-17 PC i bez 4.♠ Otwierający ma tylko jedną odzywkę - 1BA.
Ta odzywka nie obiecuje nawet 3.♥, przecież otwarcie mogło być dane na np. składzie 3-2-3-5. Dlatego też rebid Odpowiadajacego nie powinien przekraczać 3BA.
(pas) | 1♣ |
pas | 1♥! |
pas | 1BA | pas |
? |
2♣! = 4.♥ i 5.♠, 0-4 PC lub 4.♠ i 5+♣ słabe
2♦! = 4.♠ i 5.♥, 5-7 PC lub 10-12 PC
2♥ = 4.♠ i 5.♥, 8/9 PC
3♥ = 4.♠ i 5.♥, 13-15 PC
* * * * *
Jeżeli Otwierający ma b.silną rękę(18+PC) i fit ♠, to licytuje sztuczny rebid 2♦! - Zawrotka.
W ten sposób pyta o siłę ręki i jakość transferowanego koloru, także o układ w kolorach bocznych. Nas interesują tutaj tylko kolory starsze.
(pas) | 1♣ |
pas | 1♥! |
pas | 2♦! | pas |
? |
2♠(!) = 5.♥ i 5.♠ na 5-10 PC
3♥ = 4.♠ i 5.♥, 7-12(15) PC
3BA! = 5.♠ i 5.♥, 11/12 PC
* * * * *
Omówione wyżej transfery 1♦/♥ dotyczyły rąk Odpowiadającego w sile do 15 PC.
Z większą siłą licytuje:
1BA = 5.♠ i 4/5.♥
2♥ = 5.♥ i 4.♠
(pas) | 1♣ |
pas | ? |
1BA(!) = wieloznaczne, m.in. 5.♠ i 4/5.♥ na 16+PC
2♥ = wieloznaczne, m.in. 5.♥ i 4.♠, 16+PC
następna » |
---|