strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Droga zmian Koneser (4) - odpowiedzi 2BA

Koneser (4) - odpowiedzi 2BA

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

W tym kroku wprowadzamy zasadę, że odpowiedź 2BA na każde otwarcie na wys. 1 ma charakter forsujący do dogranej. Wymaga zatem siły 13+PC.

Nie oznacza to, że licytacja po odpowiedzi 2BA jest zawsze taka sama. Inne informacje dostarczamy bowiem Odpowiadającemu "na wejściu", inne ma on też wobec Otwierającego oczekiwania.

Takie ustalenie ma wpływ na inne odzywki. Jeżeli np. 2BA oznacza w naszym obecnym systemie siłę 11/12 PC bez 4 starszej i 5. młodszej oraz bez fitu w kolorze otwarcia (jeśli był to kolor starszy), to zajmując je na omawiany forsing musimy gdzieś taki układ umieścić. Może do być np. wzmocnione 1BA, 1/♠ z 3+ w kolorze licytowanym (polecam) lub 2o1 z 4. licytowaną. Można sobie więc z tym poradzić.

* * * * *

Zacznijmy od otwarć 1/♠.

Odpowiedź 2BA rezerwujemy na ręce 13+PC z dobrym (w zasadzie) fitem w kolorze otwarcia.

To nic innego jak pomysł znany już od dawna pn. 2BA Jacoby'ego (znacie..?).

Proponuję jednak zastosować rozwiązanie dalszej licytacji w sposób, który opisałem pn. "Ostatnie 2BA".

Jego idea polega na rozdzieleniu odpowiedzi (rebidów) Otwierającego - jeśli ma on krótkość -  na dwie gupy: z minimum (12/13 PC z dowolnym singletonem) i pozostałe, tj. silniejsze (wszystkie 14-17 PC) lub bardziej układowe (12/13 PC z renonsem).

W drugium przypadku Otwierający wskazuje najpierw krótkość bezpośrednio, a po relayu precyzuje siłę i rodzaj krótkości.

W pierwszym przypadku sygnalizuje tylko słabość i nieznanego singletona. Taka informacja, zwykle ograniczy zamiary Odpowiadającego do końcówki, ale też nie zamyka mu dalszej drogi (jeżeli jest bardzo silny), gdyż dawana jest na wystarczająco niskim szczeblu (3 w kolor otwarcia).

Rozwiązanie to zawsze pozwala poznać kolor krótkości na bezpiecznym poziomie, nie przekraczającym dogranej.

Sądzę, że powyższą konwencję każdy może wprowadzić do swojego systemu, bez większych problemów.

* * * * *

Po otwarciu 1♣

W systemach PRESER i TRASER z 4. starszymi Odpowiadający licytuje 1o1 z siłą do 15 PC, a bez nich do 12 PC (1♠ jak transfer na 1BA). Ręce silniejsze, bez koloru 5+, umieszczone zostały właśnie w odpowiedzi 2BA.

2BA oznacza zatem ogólnie skład bez 5+ w sile 13+PC.

Od tej zasady istnieją dwa wyjątki:

  •  z 4. starszą do 15 PC licytujemy 1o1 (na razie tradycyjne 1/♠);
  •  z rękami typu (3-3-3-4) licytujemy bezpośrednio 3 w kolor koloru 4-kartowego

Oznacza to, że Odpowiadający licytując 2BA ma skład typu (3-2)-4-4, a przy 16+PC także z 4. starszą, lecz inny niż (4-3)-3-3 

Na razie zapamiętajmy tylko:

Odpowiedź 3 w kolor oznacza licytowaną 4. w składzie (4-3-3-3) w sile 13+PC

Po odpowiedzi 2BA ruch należy do Otwierającego.

        1♣
      pas 
  2BA!   
      pas  
  ?         

3♣ = 1/ Stayman, ale nie obiecuje 4. starszej tylko 5+♣, 15-17 PC 
           2/ każde 18+PC (bez 5+), wyczekujące

- przypominam, że gramy już 1BA w sile 12-14 PC, więc wariant /1/ powinien być  zrozumiały

- bez 5+♣ Otwierający musi mieć 4. starszą (licytuje 3/♠) lub skład zrównoważony, z którym licytuje 3BA

3! = brak 4. starszej, siła 16+PC 

3/♠ = 4. licytowana 16+PC 

- wprowadziliśmy ustalenie, że do 15 PC odpowiadamy 1o1!

3BA = 13-15 PC bez 4. starszej,

-  w dalszej kolejności wprowadzimy ustalenie, ze  z rękami typu 3-3-(3-4) odpowiadamy bezpośrednio 3 w kolor 4. (3♣/), a wtedy ta odzywka będzie oznaczała dokładnie skład (3-2)-4-4

 Przykład -  9 kwietnia 2015  - Otwierający na 6+♣
Ale to Odpowiadający jest supersilny, tyle, że bez fitu ♣.

3! = 12-14 PC z 4. starszą, wyczekujące

- chodzi o to, żeby kolor starszy zajęła silniejsza ręka

- możliwe 4-4-3-2, więc obiecuje zaledwie 2+♣ ale co najwyżej 4.♣ (z 5.♣ otwieramy 2♣)

- jeśli Odpowiadający nie ma 4. starszej to musi mieć skład (3-2)-4-4

3/♠ = 4./♠ w sile 16+PC

3BA = do gry, czyli (3-2)-4-4 bez widoków na szlemika

4♣ = (3-2)-4-4, IS

4! =  uzgadnia ♣, nie obiecuje nic w 

4/♠ = 4. licytowana, bez 4.♣

- można przecież zagrać na 7 atutach

3/♠ = 4./♠  na 15-17 PC, nie obiecuje ♣

3♠ (po 3) = 4.♠ na 16+PC

3BA = do gry

4♣/! = cue-bid, 18+PC

4/♠(♂) = uzgadnia kolor z 4-fitem na 16+PC, pyta o wartości Blackwood

4BA = 16/17 PC,  bilansowe, IS

3BA = skład 3-3-3-4, 15-17 PC 

- mimo dużej siły taki skład nie zachęca do wysokiej gry, Odpowiadający musi więc być ostrożny

PAS = do gry

4♣(!) = uzgadnia ♣ i pyta o wartości

4! = ogólne pytanie o siłę, inwit do 6BA

4/♠! = cue-bid, max. siły

4BA = min., do gry

4/♠(!) = uzgadnia kolor, pyta o wartości

- pamiętamy, że Odpowiadający ma 16+PC

- tylko wtedy jeżeli widzimy przewagę w grze na 7. atutach

4♣///♠ = własny kolor 5+ w sile 18+PC

* * * * *

Po otwarciu 1

Po tym, jak przyjeliśmy do systemu Piękne 1BA, Otwarcie 1 oznacza:

  • 4+ z 4. starszą bez krótkości w sile 12-14 PC
  • 5+ z krótkością w sile 12-14 PC
  • 4+ w sile 15-17 PC

Z racji siły 2BA będzie forsingiem do dogranej. Od rebidu Otwierającego oczekujemy sprecyzowania składu ręki.

        1
      pas 
  2BA!   
      pas  
  ?         

3♣(!) = 1) 5+ i 4.♣ na 12-14 PC bez 4. starszej, z krótkością
                 2) 6+ z krótkością

- nie zawiera składów z 5.♣, z którymi otwieramy 2♣ ani rąk bez krótkości, z którymi otwieramy 1BA

- w wariancie /1/ w zasadzie (3-1)-5-4 lub więcej

3(!) = pytanie o krótkość, naturalnie uzgadnia 

3/♠! = krótkość /♠

- wariant /1/ lub /2/ (obojętne, bo uzgodnione są )

3BA! =   coś w rodzaju 1-1-(6-5) - wariant /1/

4♣! = wariant /2/ - 6+ z krótkością ♣

3! = do wariantu /1/ - pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia ♣

3♠! = krótkość ♠ - wariant /1/

3BA = "nie mam longera ♣" - wariant /2/

4♣! = krótkość - wariant /1/

3(!) = 12-14 PC i 4. starsza

- ta sama konstrukcja, jak po otwrciu 1♣, a chodzi o to, żeby Odpowiadający, jako potencjalnie silniejszy, zajął kolor

3/♠ = 4. licytowana

3BA = 16/17 PC bez 4. starszej, do gry

4♣! = pytanie o wartości, bez 4. starszej,  w zasadzie uzgadnia , 18+PC

3/♠ = 4. licytowana, 15-17 PC

3BA = skład w miarę zrównoważony bez 4. starszej, możliwa 5., 15-17 PC

4♣(!) = 15-17 PC w składzie:
                    1/ 5+ i 4+♣ lub
                             2/ 6+ z krótkością (także w ♣!)

- ten sam pomysł, co 3♣, ale 15-17 PC

4(!) = pytanie o krótkość, uzgadnia 

4/♠! = krótkość licytowana

4BA = bez krótkości, 2-2-5-4

5♣! = 6+ z krótkością ♣

4! = pytanie o krótkość, warunkowo uzgadnia ♣

4♠! = krótkość ♠ - wariant /1/, uzgadnia ♣

4BA = 2-2-5-4 - wariant /1/, uzgadnia ♣ 

5♣! = 6+ i krótkość ♣ - wariant /2/

5(!) = krótkość - wariant /1/, uzgadnia ♣

4 = 6+ na 15-17 PC bez krótkości

Poprawiony: wtorek, 14 kwietnia 2015 17:17  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.