strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Droga zmian Koneser (6) - otwarcie 1trefl

Koneser (6) - otwarcie 1trefl

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)

Doszliśmy do najtrudniejszej części systemu - otwarcia 1♣. Trudność polega na tym, że mieści ono najwięcej rąk, ale też licytacja po nim mocno odbiega od przyjętych powszechnie zasad. Omówieniu tego otwarcia poświęcimy więc kilka odcinków.

* * * * *

Po stronie Otwierającego układy możemy podzielić na trzy grupy: 

  • 12-14 PC - zawsze z 4. starszą,
  • 15-17 PC - ze składem zrównoważonym (jak klasycznie 1BA) lub niezrównoważonym z przewagą ♣ nad ,
  • 18+PC - jakie znamy z WJ.

Przypomnę, że na razie licytujemy według zasad określonych w cz. 3 tego cyklu.

Docelowo dążymy do wdrożenia zasady, że:

Opowiedzi udzielamy transferami

Celem tego ustalenia jest zwiększenie liczby przypadków, gdy rozgrywającym kontrakt naszej strony jest ręka otwierająca, zwykle silniejsza.

Ta zasada będzie miała niezbyt liczne wyjątki, którymi zajmiemy się teraz, a które można wdrożyć nie naruszając poważniejszych zasad, które już stosujemy.

1/ Odpowiedzi 3//♠ oznaczają skład typu (4-3-3-3) w sile 13-15 PC

- przeznaczamy te odpowiedzi dla rąk o bardzo precyzyjnie określonej sile i strukturze, z  którymi najczęściej zagramy 3BA:

3(!) = nieokreślona 4. młodsza

3! =  4-3-3-3

3♠! = 3-4-3-3

- po 3 Otwierający może zapytać o kolor 4. przez rebid 3 - odpowiedź 3♠ oznacza 4.♣, a odpowiedź 3BA 4.;

- po 3/♠ rebidy Otwierającego 4 w kolor 4. partnera lub 3BA są do gry, a pozostałe rebidy uzgadniają zalicytowany kolor i są forsujące na jedno okrążenie;

2/ Silne ręce z własnym longerem (GF) licytujemy przez 2 w kolor tego longera.

- tak licytujemy z kolorem młodszym 5+♣/, z kolorem starszym 6+/♠ (wyjątkowo z 5. na 16+PC).

3/ Ręce słabsze z własnym longerem 6+ licytujemy odzywką transferową  na wys. 2.

- "ręce słabsze" oznacza siłę do 12 PC

Konsekwencją przyjęcia obu powyższych zasad (/2/ i /3/) jest dwuznaczność odpowiedzi na wys. 2.  Otwierający  zawsze będzie przyjmował, że licytuje do wariantu słabszego.

O ile nie mamy problemu z interpretacją odpowiedzi 2♣//, to jednak brak nam odpowiedzi dla słabej ręki na 6+♣. Załóżmy więc (na razie), że wchodzi ona do odpowiedzi 2♠, które może oznaczać oczywiście również silną rękę na tym kolorze. To będzie rozwiązanie tymczasowe.

4/ Odpowiedź 2BA jest sztucznym forsingiem do dogranej


- dajemy ją z rękami w sile 13+PC, które nie spełniają warunku /1/ i nie nadają się na 1/♠

- nie wyklucza 4. starszej w sile 16+PC (z 4. starszą do 15 PC odpowiadamy 1/♠)

5/ Wprowadzimy silne odpowiedzi na 5-5 w młodszych - 3♣ i 4♣


- 3♣ odpowiadamy z siłą 13-15 PC

- 4♣ odpowiadamy z siłą 16+PC

* * * * *

Spróbujmy podsumować powyższe założenia.

        1♣
      pas 
    ?     
          

1 = 1) 0-6 PC
            2) 11/12 PC bez 4. starszej, może być 5/6. młodsza (dowolna)

1/♠ = 4+ licytowana

1BA = bez 4. starszej do 10 PC

2♣(!) = 1) 5+♣ w sile 13+PC
                  2) 6+ bez 4. starszej w sile 7-10 PC

2(!) = do koloru, do 15 PC

2/♠ = 4. licytowana bez fitu , 16/17 PC

2BA = bez 4. starszej i fitu , 16/17 PC, INV

- coś w rodzaju 3-3-2-5

3♣ = 5+♣, 18+PC, GF

3(!) = fit z honorem , 14/15 PC, INV do 3BA

3/♠ = 5+licytowana, 18+PC, GF

3BA = do gry w słabym wariancie odpowiedzi, 18+PC

2(!) = 1) 5+ w sile 13+PC
                2) 6+ w sile do 12 PC

2(!) = 1/ 6+ na 13+PC
                 2/ 6+♠ do 12 PC

2♠(!) = 1/ 6+♠ na 13+PC
                 2/ 6+♣ do 12 PC

2BA = 13+PC, GF

3♣! = Stayman, także bez 4. starszej

3! = 16+PC bez 4. starszej

3/♠ = 4. licytowana, 16+PC

3BA = 13-15 PC, skład różny od (4-3-3-3)

3//♠ = 5+licytowany na 18+PC, IS

3(!) = 5+♣ i 5+ w sile 13-15 PC

3(!) = jakaś 4. młodsza  i dokładnie 3-3-(3-4) w sile 13-15 PC

3/♠! = druga 4. starsza i dokładnie (4-3)-3-3 w sile 13-15 PC

4(!) = 5+♣ i 5+ w sile 16+PC

* * * * *

Szczególny przypadek stanowią dwukolorówki młodsze min. 5-5. Z silnymi poradziliśmy sobie już wyżej.

Tutaj pokażemy, jak można licytować słabsze (do 12 PC) w okresie przejściowym. Później te zasady jeszcze zmienimy.

        1
      pas 
    ?     
          

1(!) ="negat" albo 11/12 bez 4.starszej

1/♠/BA... =...

PAS/1BA = do gry

2/♠! = krótkość, 5-5 na młodych, słabe (do 8 PC)

2/3♣/ = 5+ na 11/12 PC

2BA! = 5-5 na 11/12 PC

2♣(!) = dwuznaczne

2(!) = do koloru

3♣ = 5+♣ i 5+ na 9/10 PC

inne = 13+PC na 5+♣



3♣///♠ = 4. licytowana (dokładnie 4-3-3-3) w sile 13-15 PC

Poprawiony: czwartek, 21 maja 2015 20:34  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.