strona Januusa

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start Droga zmian Koneser (8) - mamy oba starsze

Koneser (8) - mamy oba starsze

Drukuj PDF
(0 Ilość głosów, Średnia 0 na 5)
Spis treści
Koneser (8) - mamy oba starsze
Po transferze 1karo
Po transferze 1kier
Gdy brak fitu
Wszystkie strony

Tematem tej części jest licytacja po otwarciu 1♣, gdy trafia ono do ręki Odpowiadajacego, w której dominują kolory starsze.

* * * * *

Tak jak w licytacji naturalnej, tak przy zastosowaniu transferów Odpowiadający musi mieć jasność, w jakiej kolejności pokazuje swoje longery. No i musi sobie poradzić jeszcze z pokazaniem siły.

Spróbujmy to opisać w kilku prostych (mam nadzieję) zasadach.

1/ Stosujemy ograniczony priorytet kolorów starszych

  • Z 5+ młodszym i 4-kartowym kolorem starszym kolor młodszy licytujemy w pierwszej kolejności (bezpośrednio na poz. 2) tylko w sile 13+PC.
  • W pozostałych sytuacjach z takim składem w pierwszej odpowiedzi dajemy transfer na kolor starszy.

2/ Z dwóch kolorów starszych 4-4 dajemy najpierw transfer na

3/ Przy dwóch kolorach starszych 5-4 dajemy transfer najpierw na 4., z wyjątkiem rąk b.słabych (do 4 PC)

"Z wyjątkiem" oznacza, że z rękami słabymi robimy odwrotnie: transfer dajemy na 5.

4/ Przy dwóch kolorach starszych 5-5 dajemy najpierw transfer na ♠, z wyjątkiem rąk b.słabych

Zasady 2-4 nazwałem metodą "Sufler" i z taką nazwą spotkacie się w innych zamieszczonych na tych stronach materiałach.

* * * * *


A teraz sprawdźmy, jak sobie radzimy z powyższymi ustaleniami.

Odpowiedź 1 jest transferem i może oznaczać 4., przy czym:

  • nie wyklucza żadnego innego koloru 4-kartowego w sile do 15 PC,
  • nie wyklucza innego koloru 5-kartowego w sile do 15 PC.

Może oznaczać również 5., przy czym:

  • nie wyklucza koloru młodszego 4/5-kartowego w sile do 15 PC,
  • nie wyklucza 4/5.♠ przy sile do 4 PC.

* * * * *

Załóżmy, że Otwierający daje rebid 1 (przyjmuje transfer), co oznacza 3/4 fit i siłę do 14 PC.

1♣
 pas 
  1!
 pas 
1(!) pas ?

1♠ = 4/5.♠, słabe

1BA = 4. na 9/10 PC (na maksy)

2♣ = 4. i 5+♣, do gry (po prostu szukamy lepszego kontraktu)

2! = 1/ 4(5). i 4/5.♠ z krótkością - "zalicytuj swój kolor starszy", F1
             2/ 4. na 11/12 PC, INV

UWAGA: to nowe, ale bardzo obiecujące rozwiązanie, którego nie znajdziecie jeszcze w innym miejscach.

- może być nawet w sile forsingu do dogranej

- Otwierający zawsze licytuje kolor swojej 4. starszej - 2/♠

2 = 4. licytowana

PAS = do gry

2♠! = 1-4-4-4, INV

2BA = wariant /2/ - 4. na 11/12 PC, INV

3♣/! = oba starsze, krótkość, INV+

3 = 4-4 lub 5.♠ i 4. bez krótkości, GF

2♠ = 4. licytowana

PAS = do gry

2BA = wariant /2/ - 4. na 11/12 PC, INV

3♣/! = oba starsze (uzgadnia ♠), krótkość, INV+

3 = 4-4 bez krótkości, GF

3♠ = 5.♠ i 4. bez krótkości, GF

2(♂) = 5., do gry (zaporowe)

2♠(!) = 5.  [Kombinatka]
               
1/ nieznana krótkość, INV
                      2/ na 13-15 PC, słaby kolor atutowy, GF

2BA! = 5. i wartości w ♠, INV

3♣/! = 5. i wartości w licytowanym kolorze, INV

3(!) =  5-4-2-2 lub 4-4-(3-2) bez krótkości, INV/NF

3! = 5. i krótkość ♠ na 14/15 PC , 

3BA! = coś w rodzaju 2-4-(4-3) lub 3-4-(2-4) - "wybierz 3BA lub 4"

4♣/! = krótkość, 5., 14/15 PC, IS

4(♂) = 5., do gry

W tej wersji systemu licytacja została maksymalnie zbliżona do naturalnej. Wszystkie dwukolorówki na kolorach starszych z krótkością licytujemy przez forsujący rebid Odpowiadającego 2! W tym samym celu wykorzystamy kolor po ewentualnych interwencjach przeciwników.

Bez krótkości licytujemy inwitujące 3 (NF) lub przechodzimy przez sztuczne 2 (potem licytujemy kolor 5.). Kolorem uzgodnionym jest zawsze już wybrane 2/♠.

Zapamiętajmy: Po przyjęciu transferu przez Otwierającego rebid 2 Odpowiadającego jest sztucznym wywołaniem na kolory starsze.

* * * * *

Odpowiedź 1 może oznaczać 4.♠, przy czym:

  • wyklucza 4.,
  • nie wyklucza koloru młodszego 4-kartowego w sile do 15 PC,
  • nie wyklucza innego koloru 5-kartowego (także ) w sile do 15 PC.

Może oznaczać również 5.♠, przy czym:

  • wyklucza 4. ale nie wyklucza 5. w sile 5-15 PC
  • nie wyklucza koloru młodszego 4/5-kartowego.

* * * * *


Załóżmy, że Otwierający daje rebid 1♠ (przyjmuje transfer), co oznacza 3/4 fit i siłę do 14 PC.

1♣
 pas 
  1!
 pas 
1♠(!) pas ?

PAS = nie tyle nawet słaby, co bez widoków na dograną

1BA = 4.♠ na 9/10 PC (na maksy)

2♣ = 4. i 5+♣, do gry (szukamy lepszego kontraktu)

2! = 1/ 5. i 4/5.♠  - "zalicytuj swój kolor starszy", F1
            2/ 4.♠, INV (11/12 PC)


UWAGA: Nowe rozwiązanie!

- może być nawet w sile forsingu do dogranej

- Otwierający licytuje kolor swojej 4. starszej - 2/♠, a jeśli ma obie - 2♠

2 = 4.

PAS = do gry

2♠ = wariant /2/ - 4.♠ na 11/12 PC, INV

2BA = ....?

3♣/! = krótkość, INV+

3(♂) = 5. i 4.♠ bez krótkości, INV

2♠ = 4.♠

PAS = do gry

2BA = ....?

3♣/! = krótkość, INV+

3 = 5. i 4.♠ bez krótkości, INV

3♠(♂) = wariant /2/ - 4.♠ na 11/12 PC, INV

2(!) = 5.♠ i wartości w , INV

2♠() = 5.♠, do gry

2BA! = 5.  [Kombinatka]
               
1/ nieznana krótkość, INV
                      2/ na 13-15 PC, słaby kolor atutowy, GF

3♣/(!) = 5. i wartości w licytowanym kolorze, INV

3 =  4-5-2-2, INV

3♠ = 5.♠ na 13(14) PC, ale słaby kolor atutowy, INV   ?????????

3BA! = coś w rodzaju 4-2-(4-3) lub 4-3-(2-4) - "wybierz 3BA lub 4♠"

4♣//! = krótkość (renons) z 5.♠, 14/15 PC, IS

- czyli 5-(3-5-0) bez 5.♥ lub 5-0-4-4

4(♂) = 5.♠ - do gry

* * * * *

Przedstawione powyżej rozwiązania odbiegają od zasad opisanych na tych stronach w systemach PRESER/TRASER. Chodzi jednak o to, aby przy całej funkcjonalności były ono możliwie proste. Jak sądzę, oba postulaty są w tym przypadku spełnione.

* * * * *


Nieco trudniej będzie nam licytować po rebidzie 1BA Otwierającego. Przypomnę, że oznacza on brak 4-fitu w kolorze transferu i 15-17 PC.

W tym przypadku dla wskazania układów dwukolorowych wykorzystamy rebidy podnoszące kontrakt w BA. Podniesienie inwitujące do 3BA lub oznaczające chęć gry na tej wysokości zrealizujemy przez transfer.

Dlaczego tak? Chodzi o to, aby kontrakt ostateczny był grany z dużo silniejszej zwykle ręki Otwierającego.

  1♣  
 pas 
 1
 pas 
1BA pas ?

PAS = do gry

2♣ = 4. i 4+♣, do gry

2! = > 5., F1 (ponowny transfer)

2! = 4(5). i 5.♠, słabe lub b.słabe, sign-off


- w wariancie z 5. bardzo słabe

- z 4.♠ nie szukamy uzgodnienia, bo Otwierający nie ma fitu

2♠(!) = > 2BA, INV

2BA(!) = 4. i 5.♠, INV

3♣/ = 4.  i wartości w licytowanym, INV

3 = 4. i 5.♠, IS

- zajmujemy na transfer kolor, którym Otwierający i tak nie jest zainteresowany

3♠(!) = uzgadnia kolor

3BA(!) = bez krótkości

4♣/! = krótkość licytowana

3BA = brak fitów w obu starszych

3♠! = > 3BA, 4., GF

3BA(!) = 4. i 5.♠, sign-off - "sPASuj albo popraw na 4♠", GF

* * * * *

Po transferze na ♠ Otwierający może mieć nadal 4..

  1♣  
 pas 
  1!
 pas 
1BA pas ?

PAS = do gry

2♣ = 4.♠ i 4+♣, do gry

2! = > 5. i oczywiście 4.♠, słaba ręka bez szans na końcówkę (5-7 PC), F1

2! = > 5.♠, F1

2♠(!) = Otwierajacy z reguły (już z 2.♠) przyjmuje transfer

2BA = 5.♠, INV

3♠ = 5.♠, IS

3BA = 5.♠, sign-off

2♠(!) = > 2BA, INV

2BA(!) = 4.♠ i 5., INV

3♣/ = 4.♠  i 5. licytowana, INV

3 = 4.♠ i 5., IS

Czym ta odzywka różni się od rebidu 2?

Otóż ręce silniejsze z 5.♠ zawsze rozlicytujemy przechodząc przez powtórny transfer 2. Dlatego nie ma sensu rezerwowanie tej odzywki na ręce z 5.♠.

3♠! = > 3BA

3BA = 4.♠ i 5., sign-off - "PASuj albo popraw (na 4)", GF

4♣/! = krótkość z 5.♠  i 5., INV

Zapamiętajmy: Po zalicytowaniu 1BA przez Otwierającego ręce dwukolorowe wskazujemy przez 2/3BA. Wyjątkowo przez 3 pokazujemy dwukolorówki z szansami szlemikowymi.



Poprawiony: sobota, 28 marca 2015 18:23  

Prywatna strona poświęcona tematyce brydżowej.

Wyraża wyłącznie własne poglądy autora.