Spis treści |
---|
Koneser (8) - mamy oba starsze |
Po transferze 1karo |
Po transferze 1kier |
Gdy brak fitu |
Wszystkie strony |
Tematem tej części jest licytacja po otwarciu 1♣, gdy trafia ono do ręki Odpowiadajacego, w której dominują kolory starsze.
* * * * *
Tak jak w licytacji naturalnej, tak przy zastosowaniu transferów Odpowiadający musi mieć jasność, w jakiej kolejności pokazuje swoje longery. No i musi sobie poradzić jeszcze z pokazaniem siły.
Spróbujmy to opisać w kilku prostych (mam nadzieję) zasadach.
1/ Stosujemy ograniczony priorytet kolorów starszych
3/ Przy dwóch kolorach starszych 5-4 dajemy transfer najpierw na 4., z wyjątkiem rąk b.słabych (do 4 PC)
Zasady 2-4 nazwałem metodą "Sufler" i z taką nazwą spotkacie się w innych zamieszczonych na tych stronach materiałach.
* * * * *
A teraz sprawdźmy, jak sobie radzimy z powyższymi ustaleniami.
Odpowiedź 1♦ jest transferem i może oznaczać 4.♥, przy czym:
- nie wyklucza żadnego innego koloru 4-kartowego w sile do 15 PC,
- nie wyklucza innego koloru 5-kartowego w sile do 15 PC.
Może oznaczać również 5.♥, przy czym:
- nie wyklucza koloru młodszego 4/5-kartowego w sile do 15 PC,
- nie wyklucza 4/5.♠ przy sile do 4 PC.
* * * * *
Załóżmy, że Otwierający daje rebid 1♥ (przyjmuje transfer), co oznacza 3/4 fit i siłę do 14 PC.
1♣ |
pas |
1♦! |
pas |
1♥(!) | pas | ? |
1♠ = 4/5.♠, słabe
1BA = 4.♥ na 9/10 PC (na maksy)
2♣ = 4.♥ i 5+♣, do gry (po prostu szukamy lepszego kontraktu)
2♦! = 1/ 4(5).♥ i 4/5.♠ z krótkością - "zalicytuj swój kolor starszy", F1
2/ 4.♥ na 11/12 PC, INV
2♥(♂) = 5.♥, do gry (zaporowe)
2♠(!) = 5.♥ [Kombinatka]
1/ nieznana krótkość, INV
2/ na 13-15 PC, słaby kolor atutowy, GF
2BA! = 5.♥ i wartości w ♠, INV
3♣/♦! = 5.♥ i wartości w licytowanym kolorze, INV
3♥(!) = 5-4-2-2 lub 4-4-(3-2) bez krótkości, INV/NF
3♠! = 5.♥ i krótkość ♠ na 14/15 PC ,
3BA! = coś w rodzaju 2-4-(4-3) lub 3-4-(2-4) - "wybierz 3BA lub 4♥"
4♣/♦! = krótkość, 5.♥, 14/15 PC, IS
4♥(♂) = 5.♥, do gry
W tej wersji systemu licytacja została maksymalnie zbliżona do naturalnej. Wszystkie dwukolorówki na kolorach starszych z krótkością licytujemy przez forsujący rebid Odpowiadającego 2♦! W tym samym celu wykorzystamy kolor ♦ po ewentualnych interwencjach przeciwników.
Bez krótkości licytujemy inwitujące 3♥ (NF) lub przechodzimy przez sztuczne 2♦ (potem licytujemy kolor 5.). Kolorem uzgodnionym jest zawsze już wybrane 2♥/♠.
* * * * *
Odpowiedź 1♥ może oznaczać 4.♠, przy czym:
- wyklucza 4.♥,
- nie wyklucza koloru młodszego 4-kartowego w sile do 15 PC,
- nie wyklucza innego koloru 5-kartowego (także ♥) w sile do 15 PC.
Może oznaczać również 5.♠, przy czym:
- wyklucza 4.♥ ale nie wyklucza 5.♥ w sile 5-15 PC
- nie wyklucza koloru młodszego 4/5-kartowego.
* * * * *
Załóżmy, że Otwierający daje rebid 1♠ (przyjmuje transfer), co oznacza 3/4 fit i siłę do 14 PC.
1♣ |
pas |
1♥! |
pas |
1♠(!) | pas | ? |
PAS = nie tyle nawet słaby, co bez widoków na dograną
1BA = 4.♠ na 9/10 PC (na maksy)
2♣ = 4.♠ i 5+♣, do gry (szukamy lepszego kontraktu)
2♦! = 1/ 5.♥ i 4/5.♠ - "zalicytuj swój kolor starszy", F1
2/ 4.♠, INV (11/12 PC)
2♥(!) = 5.♠ i wartości w ♥, INV
2♠(♂) = 5.♠, do gry
2BA! = 5.♠ [Kombinatka]
1/ nieznana krótkość, INV
2/ na 13-15 PC, słaby kolor atutowy, GF
3♣/♦(!) = 5.♠ i wartości w licytowanym kolorze, INV
3♥ = 4-5-2-2, INV
3♠ = 5.♠ na 13(14) PC, ale słaby kolor atutowy, INV ?????????
3BA! = coś w rodzaju 4-2-(4-3) lub 4-3-(2-4) - "wybierz 3BA lub 4♠"
4♣/♦/♥! = krótkość (renons) z 5.♠, 14/15 PC, IS
- czyli 5-(3-5-0) bez 5.♥ lub 5-0-4-4
4♠(♂) = 5.♠ - do gry
* * * * *
Przedstawione powyżej rozwiązania odbiegają od zasad opisanych na tych stronach w systemach PRESER/TRASER. Chodzi jednak o to, aby przy całej funkcjonalności były ono możliwie proste. Jak sądzę, oba postulaty są w tym przypadku spełnione.
* * * * *
Nieco trudniej będzie nam licytować po rebidzie 1BA Otwierającego. Przypomnę, że oznacza on brak 4-fitu w kolorze transferu i 15-17 PC.
W tym przypadku dla wskazania układów dwukolorowych wykorzystamy rebidy podnoszące kontrakt w BA. Podniesienie inwitujące do 3BA lub oznaczające chęć gry na tej wysokości zrealizujemy przez transfer.
Dlaczego tak? Chodzi o to, aby kontrakt ostateczny był grany z dużo silniejszej zwykle ręki Otwierającego.
1♣ |
pas |
1♦! |
pas |
1BA | pas | ? |
PAS = do gry
2♣ = 4.♥ i 4+♣, do gry
2♦! = > 5.♥, F1 (ponowny transfer)
2♥! = 4(5).♥ i 5.♠, słabe lub b.słabe, sign-off
2♠(!) = > 2BA, INV
2BA(!) = 4.♥ i 5.♠, INV
3♣/♦ = 4.♥ i wartości w licytowanym, INV
3♥ = 4.♥ i 5.♠, IS
3♠! = > 3BA, 4.♥, GF
3BA(!) = 4.♥ i 5.♠, sign-off - "sPASuj albo popraw na 4♠", GF
* * * * *
Po transferze na ♠ Otwierający może mieć nadal 4.♥.
1♣ |
pas |
1♥! |
pas |
1BA | pas | ? |
PAS = do gry
2♣ = 4.♠ i 4+♣, do gry
2♦! = > 5.♥ i oczywiście 4.♠, słaba ręka bez szans na końcówkę (5-7 PC), F1
2♥! = > 5.♠, F1
2♠(!) = > 2BA, INV
2BA(!) = 4.♠ i 5.♥, INV
3♣/♦ = 4.♠ i 5. licytowana, INV
3♥ = 4.♠ i 5.♥, IS
3♠! = > 3BA
3BA = 4.♠ i 5.♥, sign-off - "PASuj albo popraw (na 4♥)", GF
4♣/♦! = krótkość z 5.♠ i 5.♥, INV
« poprzednia | następna » |
---|