Spis treści |
---|
Koneser (10) - spotkanie z mocą |
Odpowiedź 1pik |
Odpowiedż 1BA |
Metoda Szuflada |
Odpowiedź 2trefle |
Odpowiedź 2karo |
Odpowiedź 2kier |
Odpowiedź 2pik |
Odpowiedź 2BA |
Wszystkie strony |
Tym razem szczególną uwagę poświęcimy silnym rękom Odpowiadającego.
* * * * *
Tematem odcinka jest jak odpowiadać na otwarcie 1♣ siłą 13+PC.
Tradycyjnie już sformułujemy parę zasad.
1/ Z 4. starszą lub dwiema w składzie zrównoważonym odpowiadamy 2BA
4/ Z 5. młodszą w sile 13-15 PC, także z 4. starszą, dajemy wieloznaczną odpowiedź 2♥.
* * * * *
Zacznijmy od najniższej odpowiedzi - 1♠.
W części /7/ poznaliśmy ją jako transfer na 1BA w sile 0-12 PC.
Obecnie jej znaczenie uzupełniamy o 5.♠ w sile 16+PC. Wadą tego wariantu jest... że przychodzi znacznie rzadziej.
Odpowiadający zwykle zalicytuje 1BA. Jeśli zalicytowałby coś innego, to w omawianym wariancie oznaczałoby, że mamy na linii 34+PC... Z dalszą licytacją na pewno sobie wtedy poradzimy.
Skupmy się zatem na rebidzie 1BA (12-17 PC) i dalszej licytacji.
1♣ |
pas |
1♠! |
pas |
1BA(!) | pas | ? |
2♣(!) = 9(8) PC bez 4. starszej
2♦/♥! = 9/10 PC z 3. w kolorze bezpośrednio wyższym (tzw. "krótki transfer"), F1
2♠! = bez 3. w kolorze starszym, czyli 5-4 w młodszych, 9/10 PC, F1
2BA = 11/12 PC, INV
3♣/♦/♥ = 5.♠ i 4+ licytowana, 16+PC
3♠ = 5.♠, 18+PC, IS
3BA = 5.♠, 16/17 PC, NF
* * * * *
Odpowiedź 1BA to:
1/ 6+♣ w sile do 12 PC,
2/ dwukolorówka na młodszych w sile 7/8 PC,
3/ 5.♣/♦/♥ w sile 16+PC
1♣ |
pas |
1BA! |
pas |
2♣(!) | pas | ? |
2♦! = 5.♣ na 16+PC, jeśli z 4. starszą to 18+PC
2♥ = 5.♥, 16+PC
2♠(!) = 5+♣ i 5+♦ lub 6+♣, siła 7/8 PC
2BA! = 6+♣ na 9/10 PC - powtórny transfer na ♣
3♣(♂) = 6+♣ na 11/12 PC
3♦(!) = 5.♦ z 4. starszą 16+PC lub bez 18+PC
3♥ = 5.♣ i 4.♥, 16+PC
3♠(!) = 5.♣ i 4.♠, 16+PC
3BA! = 5.♦, bez 4. starszej, 16/17 PC, NF
* * * * *
Pomału przeszliśmy do odpowiedzi, których podstawowym znaczeniem jest transfer na kolor bezpośrednio wyższy lub - co nieco rzadziej się zdarza - silny kolor licytowany.
To mechanizm, który nazwałem Szufladą. Jego fragment zaobserwować można było juź w odpowiedzi 1BA, której podstawowe znaczenie to transfer na ♣.
Chociaż zajmujemy się teraz głównie rękami silnymi, to omówimy przy tej okazji także sekwencje dla rąk słabszych. Była już o tym mowa w poprzedniej części przy omawianiu rąk dwukolorowych (odpowiedź 2♣).
Zwracam uwagę na pewną prawidłowość w Szufladzie, która drugim rebidem uściśla rękę Odpowiadającego.
Załóżmy, że "x" to miano (kolor), "x+1" to miano wyższe itd.
1♣ |
pas |
2x! |
pas |
2x+1(!) | pas | ? |
2♠! (po 2♣/♦) = 5+♣ i 5+♦
2BA = 6+x na 7/8 PC
3x-1 = 6+x na 9/10 PC
3x= 6+x na 11/12 PC
3BA(!) = 6. w kolorze odpowiedzi na 13-15 PC
Inne rebidy wskazywałyby ręce silne na kolorze odpowiedzi, ale mamy tutaj tak dużo możliwości, że warto je wykorzystać.
Przykładowo, po odpowiedzi 2♥ i przyjęciu przez Otwierającego transferu 2♠, rebidy Odpowiadającego 2BA, 3♦ i 3♥ określają różne ręce na 6+♠ (odpowiednio 7/8, 9/10 i 11/12 PC). Wolne pozostają odzywki 3♣ i 3♦, którym można nadać szczególne znacznie, niekoniecznie związane z rękami silnymi na 6+♥, jeśli takie rozwiązanie ocenimy jako bardziej przydatne. I tak właśnie zrobimy.
Odnotujmy też, że omówiona wyżej licytacja po odpowiedzi 1BA zawiera bardzo podobne rozwiązania, trochę tylko zmodyfikowane.
* * * * *
Przejdźmy do odpowiedzi 2♣.
Ma ona następujące znaczenie:
1/ 6+♦ w sile do 12 PC
2/ 6+♣ w sile 13+PC
3/ dwukolorówka na młodszych w sile 9/10 PC
1♣ |
pas |
2♣(!) |
pas |
2♦(!) | pas | ? |
PAS = słaby na ♦ - wariant /1/
2♥! = 6+♣ w sile 16+PC
2♠! = 5+♣ i 5+♦ na 9/10 PC
2BA(!) = 6+♦ na 7/8 PC
3♣! = > 6+♦ na 9/10 PC - ponowny transfer oznacza 9/10 PC
3♦ (♂) = 6+♦ na 11/12 PC - podniesienie transferowanego koloru z 11/12 PC
3♥/♠ = 6+♣ i 4.♥/♠, 13+PC
3BA(!) = 6.♣ bez 4. starszej w sile 13-15 PC
* * * * *
Podobne zasady obowiązują przy odpowiedzi 2♦:
1/ 6+♥ w sile do 12 PC
2/ 6+♦ w sile 13+PC
3/ 5+♣ i 5+♦ na 11/12 PC
1♣ |
pas |
2♦(!) |
pas |
2♥(!) | pas | ? |
PAS = wariant /1/ - do gry
2♠! = 5+♣ i 5+♦ na 11/12 PC
2BA! = 6+♥ na 7/8 PC
3♣! = 6+♦ ręka niezrównoważona., 13+PC, GF
3♦! = ponowny transfer - 6+♥ na 9/10 PC
3♥ = 6+♥ na 11/12 PC, INV
3♠(!) = 6+♦ bez 4. bocznej, 16+PC
3BA = 6.♦ bez 4. starszej, 13-15 PC, NF
* * * *
Przy odpowiedzi 2♥ mamy dość ważną modyfikację wariantu /3/ :
1/ 6+♠ do 12 PC
2/ 6+♥ w sile 13+PC
3/ 5. młodsza w sile 13-15 PC, nie wyklucza 4. starszej
1♣ |
pas |
2♥! |
pas |
2♠(!) | pas | ? |
PAS = do gry
2BA! = 6+♠ 7/8 PC, INV
3♣ = 5.♣ na 13-15 PC, INV
3♦ = 5.♦ na 13-15 PC, INV
3♥ = > 6+♠, 9/10 PC
3♠ = 6+♠, 11/12 PC, INV
3BA = 6.♥, 13-15 PC
4♣/♦! = cue-bid, 6+♥, 16+PC, GF+
Uwaga! W ten sposób mamy rozwiązane odpowiedzi z
Powyższe oznacza, że z takim składem i siłą nie odpowiadamy transferem na kolor starszy na wys. 1.
* * * * *
Odpowiedź 2♠ jest "tylko" dwuznaczna:
1/ silny na 6+♠
2/ 5+♣ i 5+♦ w sile do 6 PC
Z siłą do 17 PC Otwierający licytuje 3♣ lub 3♦ (skład 4-4-3-2).
1♣ |
pas |
2♠! |
pas |
3♣(!) | pas | ? |
PAS = do gry - wariant /2/
3♦! = przejściowe, 6+♠, 13+PC
3♥ = 4.♥, 12-14 PC, nie obiecuje fitu ♠
3♠ = 4-fit ♠, 12-14 PC
3BA = na ♣ 15-17 PC, w zasadzie krótkość ♠,
4♣/♦! = cue-bid, fit ♠, 15-17 PC,
3♥ = 6+♠ i 4.♥, 13-15 PC, GF
3♠ = 6+♠ na składzie niezrównoważonym, 16+PC
3BA = 6.♠ na zrównoważonym, 13-15 PC
* * * * *
Z siłą 18+PC Otwierający licytuje 2BA.
* * * * *
Bez 4. starszej i bez 5. młodszej z siłą 13+PC odpowiadamy 2BA. Otwierający z rękami licytuje Staymana 3♣.
1♣ |
pas |
2BA! |
pas |
3♣! | pas | ? |
3♦! = brak 4. starszej, siła 16+PC
3♥/♠ = 4. licytowana 16+PC
- ponieważ do 15 PC odpowiadamy transferem 1♦/♥
3BA = 13-15 PC bez 4. starszej, skład (3-2)-4-4
4♣! = uzgadnia ♣ i pyta o 5. wartości
« poprzednia |
---|